Jij creëert je eigen werkelijkheid, dus kun jij ook een nieuwe werkelijkheid creëren..quote:Op maandag 17 juli 2006 18:31 schreef releaze het volgende:
Ik begrijp jou niet of jij begrijpt mij niet? wat bedoel je met je verzint iets nieuws?
Volgens de Veda's vallen hemel en hel nog binnen de materiele schepping. Je zou er niet eeuwig verblijven dus. Alleen de helse planeten zouden een eeuwigheid kunnen lijken maar in feite zou je er maar kort leven. Op de hemelse planeten zou je wel lang vertoeven, maarja.. gezelligheid kent geen tijd.quote:Op maandag 17 juli 2006 18:39 schreef p-etr-a het volgende:
Ik heb hetzelfde. Vroeger kon ik niet slapen, bang dat 's nachts het huis in de fik zou vliegen. Nu nog lig ik er soms wakker van, te denken aan het moment van doodgaan maar in tegenstelling tot jouw gevoel ook wat erna komt. Ik ben christelijk opgevoed maar bang voor de hemel. Het eeuwige leven, zo beangstigend! Het eeuwige niets maakt me echter niet veel vrolijker...
Ik moet nu gaan maar dit is vast een post om dit straks terug te vinden, het houdt mij enorm bezig namelijk.
Volgens mij is dat meer op zijn plaats in TRUquote:Op maandag 17 juli 2006 22:15 schreef Causa het volgende:
[..]
Volgens de Veda's vallen hemel en hel nog binnen de materiele schepping. Je zou er niet eeuwig verblijven dus. Alleen de helse planeten zouden een eeuwigheid kunnen lijken maar in feite zou je er maar kort leven. Op de hemelse planeten zou je wel lang vertoeven, maarja.. gezelligheid kent geen tijd.
komt uit religieuse geschriftenquote:Op maandag 17 juli 2006 22:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Volgens mij is dat meer op zijn plaats in TRU![]()
Het klinkt alsof je het als tegenargument wilt gebruiken, maar ik zie het meer als een bevestiging dat het in TRU hoort.quote:
Bijbelzaken worden toch ook in wfl besproken? Net zoals islam? Waarom het vedische niet? Valt allemaal onder levensbeschouwing.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het klinkt alsof je het als tegenargument wilt gebruiken, maar ik zie het meer als een bevestiging dat het in TRU hoort.
Ik vind ervaringen op basis van enthogene middelen erg dubieus om op te funderen. Het klinkt mij hetzelfde in de ogen als in nuchtere toestand zeggen: ‘ik had gisteren toch een openbaring na m’n 4e fles wijn, die lamp, dat zijn er eigenlijk twee’ en daar vervolgens aan vast houden.quote:Op maandag 17 juli 2006 17:59 schreef releaze het volgende:
[..]
Maar het is geen optieMn gezonde verstand sluit sowieso uit dat er geen god is. en dan bedoel ik niet god de schepper van 7 dagen en poef daar was de aarde. en daarnaast heb ik oa door enthogene middelen ervaren dat er veel, veel meer is. maar goed, leg dat maar eens uit aan m'n nuchtere brein die dat allemaal niet kan ervaren en het maar gewoon ja of nee moet accepteren, en daar dub ik ook nog erg over..
twijfel is my middle name. het is ook maar de vraag dat mocht ik besluiten mezelf te willen brainwashen om m'n angst weg te werken of het uberhaupt zal lukken. twijfel zit verschrikkelijk diep in me geworteld, het willen vergaren van nieuwe inzichten ook.
Het hart voelt het, maar helaas mag het niet zo zijn. Schopenhauer zag dat goed. Nietzsche zal je hetzelfde zeggen in zijn ‘Aldus sprak Zarathoestra’, Hoofdstuk 3.quote:A man finds himself, to his great astonishment, suddenly existing, after thousands and thousands of years of non-existence: he lives for a little while; and then, again, comes an equally long period when he must exist no more. The heart rebels against this, and feels that it cannot be true.
Wellicht dat het een idee is om je eens met zulk soort teksten bezig te houden alvorens je een nieuwe enthogene ervaring opdoet, je zult zien hoe deze gestuurd en beïnvloedt wordt, hetwelk je wellicht een nieuw inzicht kan geven in de relatieve waarde van zo’n ervaring. Probeer zo’n geloof te verliezen, – ook weer Nietzsche – wees een vrije geest ‘die niets meer wenst dan iedere dag een of ander geruststellend geloof te verliezen’.quote:Ik bezweer u, mijn broeders, blijft de aarde trouw en gelooft niet degenen, die u van bovenaardse verwachtingen spreken! Giftmengers zijn zij, of zij het weten of niet.
Levensverachters zijn zij, afstervenden en zelf vergiftigden, die de aarde moede is: dat zij heengaan!
Deels wel, doch, alles wat er gebeurt nadat je dood bent tel ik niet meer mee voor levensbeschouwing. En wat Veda, Koran, Bijbel, Joseph Smith of Jomanda daar over speculeert is me van dezelfde waarde. Een topic wat die kant opgaat wat speculeren betreft, ‘wat er na de dood is’, mag van mij naar TRU, ongeacht welke bronnen het gebruikt.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:09 schreef releaze het volgende:
[..]
Bijbelzaken worden toch ook in wfl besproken? Net zoals islam? Waarom het vedische niet? Valt allemaal onder levensbeschouwing.
Alles is te dubieus om iets op te baseren.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:23 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind ervaringen op basis van enthogene middelen erg dubieus om op te funderen. Het klinkt mij hetzelfde in de ogen als in nuchtere toestand zeggen: ‘ik had gisteren toch een openbaring na m’n 4e fles wijn, die lamp, dat zijn er eigenlijk twee’ en daar vervolgens aan vast houden.
Mijn eigen ervaringen met enthogene middelen zijn overigens (alhoewel heel surrealistisch) tamelijk atheïstisch geweest, dus het is vooral, volgens mij, een heel persoonlijke beleving, waarbij je bepaalde (onbewuste) gevoelens visualiseert en ervaart, deels zoals je dat ook in een (lucide) droom doet.
Dit vind ik gewoon een vage redenatie. Hij gaat er van uit dat er sowieso niks is, dat er dan wel wat is, en dat er dan weer niks is, en zegt dan dat die dat niet zo klakkeloos het kan overnemen het niet klakkeloos overneemt, NEE ECHT? Over een open deur intrappen gesproken.quote:Voorts is angst altijd een slechte raadgever volgens mij, het is m.i. meer het verlangen, de wil dat er íéts is:
A man finds himself, to his great astonishment, suddenly existing, after thousands and thousands of years of non-existence: he lives for a little while; and then, again, comes an equally long period when he must exist no more. The heart rebels against this, and feels that it cannot be true.
het afgelopen jaar is mijn geloof behoorlijk onder mij vandaan geschopt, en hoewel enigszins plezant, ook verschrikkelijk angstaanjagend en verschrikkelijk mindblowing. maar genoeg daarvan.quote:Wellicht dat het een idee is om je eens met zulk soort teksten bezig te houden alvorens je een nieuwe enthogene ervaring opdoet, je zult zien hoe deze gestuurd en beïnvloedt wordt, hetwelk je wellicht een nieuw inzicht kan geven in de relatieve waarde van zo’n ervaring. Probeer zo’n geloof te verliezen, – ook weer Nietzsche – wees een vrije geest ‘die niets meer wenst dan iedere dag een of ander geruststellend geloof te verliezen’.
Dat is leuk voor even, maar volgens jouw geloof zit je daar dan vervolgens tot in de eeuwigheid mee opgescheept. Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe verschrikkelijk eentonig en saai dat wel moet zijn? Hoe kan je dat nou zien als een 'verlossing'? Is eeuwig leven wel zo fijn?quote:Op maandag 17 juli 2006 22:20 schreef Dementor het volgende:
Het lijkt me heerlijk om op mijn 85e levensjaar vredig in te slapen.
Dan zie ik mijn vader, grootvader en overgrootvader weer.
Als ik het rustig aan kan doen zie ik niet in waarom eeuwig leven niet fijn zou zijn.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:59 schreef onemangang het volgende:
[..]
Dat is leuk voor even, maar volgens jouw geloof zit je daar dan vervolgens tot in de eeuwigheid mee opgescheept. Heb je er wel eens bij stil gestaan hoe verschrikkelijk eentonig en saai dat wel moet zijn? Hoe kan je dat nou zien als een 'verlossing'? Is eeuwig leven wel zo fijn?
Kun je dat uitleggen want ik heb genoeg drugs gebruikt in mijn leven maar (vanuit een atheistische achtergrond) ik heb toch altijd gewoon de ervaring gehad dat je gedachten anders werken (en niet zo goed) en verder niets.quote:Op maandag 17 juli 2006 17:59 schreef releaze het volgende:
[..]
en daarnaast heb ik oa door enthogene middelen ervaren dat er veel, veel meer is. maar goed, leg dat maar eens uit aan m'n nuchtere brein die dat allemaal niet kan ervaren en het maar gewoon ja of nee moet accepteren,
het gaat om het idee dat op het moment dat je gedachten/hersen anders werken, er opeens een "nieuwe werkelijkheid" zich voor je openbaart. de werkelijkheid zoals je die normaal gesproken kent is een werkelijkheid gecreeerd door je eigen fysieke limitaties, cultuurgebonden aspecten, etc. Je werkelijkheid is gewoon in het grote geheel heel erg gelimiteerd, en is er dus veel meer aanwezig dan dat jij kan zien, ervaren of beseffen. dát is het meer, en met díe kennis kan ik gewoon niet zeggen, och dit is het leven en dit is de dood, en zo is het, punt. het is een heerlijke houvast als je een overtuiging hebt van zo zal het allemaal wel zitten, maar die heb ik niet.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 00:37 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Kun je dat uitleggen want ik heb genoeg drugs gebruikt in mijn leven maar (vanuit een atheistische achtergrond) ik heb toch altijd gewoon de ervaring gehad dat je gedachten anders werken (en niet zo goed) en verder niets.
Eerlijk gezegd denk ik dat je hoogstens ideen die je ervoor al had in een roes intenser ervaart.
(Waar komt die kreet enthogene middelen eigenlijk vandaan want ik heb hem nog nooit gehoord en hij staat ook niet in het woordenboek?Ik ga ervan uit dat je het over hallucinogenen hebt.)
Als je Christelijk bent opgevoed, dan weet je toch dat de Hemel het mooiste is wat je kan overkomen. Daar wil je echt wel eeuwig verblijven hoor. Daar ken je geen angst en ellende meer, wees maar gerustquote:Op maandag 17 juli 2006 18:39 schreef p-etr-a het volgende:
Ik heb hetzelfde. Vroeger kon ik niet slapen, bang dat 's nachts het huis in de fik zou vliegen. Nu nog lig ik er soms wakker van, te denken aan het moment van doodgaan maar in tegenstelling tot jouw gevoel ook wat erna komt. Ik ben christelijk opgevoed maar bang voor de hemel. Het eeuwige leven, zo beangstigend! Het eeuwige niets maakt me echter niet veel vrolijker...
Ik moet nu gaan maar dit is vast een post om dit straks terug te vinden, het houdt mij enorm bezig namelijk.
helemaal niet mee eens. Ik speculeer niet, het staat er letterlijk in en ik beschouw wat in religieuse geschriften staat als woord van God danook als woord van God en dus absoluut. En ik geloof er dan ook in. Ik vind dat ook heel anders dan het beeld van een medium of nieuwage guru o.i.d. die zelf menselijk is en dus de beperkingen van het menselijke leeft.quote:Op maandag 17 juli 2006 23:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Deels wel, doch, alles wat er gebeurt nadat je dood bent tel ik niet meer mee voor levensbeschouwing. En wat Veda, Koran, Bijbel, Joseph Smith of Jomanda daar over speculeert is me van dezelfde waarde. Een topic wat die kant opgaat wat speculeren betreft, ‘wat er na de dood is’, mag van mij naar TRU, ongeacht welke bronnen het gebruikt.
Een topic dat zich bezighoudt hoe je dient te leven volgens bepaalde levensleren en religies, dat kan in WFL. Of hoe je in het aangezicht van de dood leeft bijvoorbeeld.
De werkelijkheid bestaat idd uit meer dan wat wij zintuigelijk kunnen waarnemen maar denken dat je zintuigelijke waarneming verbeterd onder invloed van drugs is volstrekte onzin, de drugs beinvloeden je hersenen en daardoor denk je de dingen anders te zien maar een beter begrip van de realiteit heb je allerminst.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 01:12 schreef releaze het volgende:
[..]
het gaat om het idee dat op het moment dat je gedachten/hersen anders werken, er opeens een "nieuwe werkelijkheid" zich voor je openbaart. de werkelijkheid zoals je die normaal gesproken kent is een werkelijkheid gecreeerd door je eigen fysieke limitaties, cultuurgebonden aspecten, etc. Je werkelijkheid is gewoon in het grote geheel heel erg gelimiteerd, en is er dus veel meer aanwezig dan dat jij kan zien, ervaren of beseffen. dát is het meer, en met díe kennis kan ik gewoon niet zeggen, och dit is het leven en dit is de dood, en zo is het, punt. het is een heerlijke houvast als je een overtuiging hebt van zo zal het allemaal wel zitten, maar die heb ik niet.
daarnaast heb ik me in mn trips bezig gehouden met het bestaan, dan wel niet bestaan, van god, van het bewustzijn, etc. ik heb een heel erg helder, duidelijk, voor mij persoonlijk nog door geen enkele andere logica omvertewerpen concept van god "bedacht" dan wel ervaren. het beeld van god is enigszins uit te leggen, heb ik ergens anders al gedaan maar is een stuk van vier kantjes, en met het bewustzijn ben ik gewoon nog bezig en ik zal dr waarschijnlijk nooit een duidelijk antwoord op krijgen. maar dr zijn bepaalde theorieen die intuitief beter bij mij aanvoelen dan andere, misschien komt dat wel omdat ik niet wil accepteren dat ik zo nietig en nikszeggend ben, maar ook omdat het me niet logisch lijkt dat we leven, doodgaan en punt. maar dat heeft ook weer met mn godsbeeld te maken.
maar goed, daar komt heel weinig informatie vanuit de gewone vijf zintuigen aan te pas.
Dat betekent nog niet dat het niet verschrikkelijk saai zal worden.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 08:45 schreef VisStick het volgende:
[..]
Als je Christelijk bent opgevoed, dan weet je toch dat de Hemel het mooiste is wat je kan overkomen. Daar wil je echt wel eeuwig verblijven hoor. Daar ken je geen angst en ellende meer, wees maar gerust
Dat jij niet speculeert betekent toch niet dat de schrijver niet aan het speculeren is geweest.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 09:26 schreef Causa het volgende:
[..]
helemaal niet mee eens. Ik speculeer niet, het staat er letterlijk in en ik beschouw wat in religieuse geschriften staat als woord van God danook als woord van God en dus absoluut. En ik geloof er dan ook in. Ik vind dat ook heel anders dan het beeld van een medium of nieuwage guru o.i.d. die zelf menselijk is en dus de beperkingen van het menselijke leeft.
Plus heeft alles te maken met hoe je je leven inricht, je beschouwing van het hiernamaals heeft invloed op je handelingen. Ik probeer gewoon karma (goed richting hemelen en slecht richting hellen) te vervangen voor transcendentaal karma (de materiele wereld uit). Het is vaak erg moeilijk maar het slaat direct op de TT. Ik zou niet ergens willen leven waar de omstandigheden nog lastiger zijn dan op aarde en ik zou ook niet willen verblijven waar het lijkt of alles alleen maar prachtig is maar waar je evengoed nog altijd samen met je egootje leeft.
Er is in deze topic al heel wat bijbels aangehaald zonder dat daarvan werd gedacht, moet dat niet naar tru want waar zijn we nou helemaal zeker van? Zo vroeg ik ook in mijn eerste post hier of een voorgaand stuk, uitgelokt door Hansworst niet eigenlijk een tru was. Aan de reaktie maakte ik op van wel dus maakte ik daaruit op dat een religieus geschrift hier wel mag en de materialen van onze tijd niet. De scheiding tussen tru en wfl in een topic over de dood is lastiger als bij veel andere onderwerpen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:42 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Dat jij niet speculeert betekent toch niet dat de schrijver niet aan het speculeren is geweest.
En als god of de heilige geest of zo die boeken geschreven cq geinspireerd heeft, heeft hij dan een writers block?
Er is geen enkel feit wat erop wijst dat de eoa oude religie gelijk zou hebben en de eoa guru dat niet zou hebben, het is en blijft een kwestie van geloof.
Die laatste gedachte is eerlijk gezegd ronduit belachelijk, je weet dat we het niet kunnen weten en toch neem je zelf een superieure houding tov van andere gelovigen aan.
Jawel, want "saai" is negatief en er is niks negatiefs in de Hemel.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:33 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Dat betekent nog niet dat het niet verschrikkelijk saai zal worden.
Negatief is een subjectief waarde-oordeel.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 16:34 schreef VisStick het volgende:
[..]
Jawel, want "saai" is negatief en er is niks negatiefs in de Hemel.
quote:Op dinsdag 18 juli 2006 09:26 schreef Causa het volgende:
[..]
helemaal niet mee eens. Ik speculeer niet, het staat er letterlijk in en ik beschouw wat in religieuse geschriften staat als woord van God danook als woord van God en dus absoluut. En ik geloof er dan ook in. Ik vind dat ook heel anders dan het beeld van een medium of nieuwage guru o.i.d. die zelf menselijk is en dus de beperkingen van het menselijke leeft.
Het ging me om bovenste quote, dat jij ervanuit gaat dat wie je dan ook bedoeld niet menselijk zou zijn geweest is geloof, en daarmee impliceer je dat die ander er perse naast zit omdat jouw religie zou zijn gebaseerd op een goddelijk persoon oid en aangezien daarvoor geen enkel bewijs valt aan te dragen is naar mijn mening de mening van eoa guru evenzo wellicht waar en de jouwe niet. Maar de clou is dat we dat dus domweg niet kunnen weten.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 16:18 schreef Causa het volgende:
[..]
.Als je vind dat ik mijn beeld ervan superieur vind, dan is mijn poging daartegen in mijn eerdere post hier met een veelvoud aan 'zou' mislukt en ook vind ik waar je direct op reageert niet terug wat of ik daar dan superieur in bedoel. Ik zei niet dat andermans idee onzin is en het mijne niet.
Over het 'dood gaan' wat voor iedereen anders geschied, uiterlijke overeenkomsten in wijze op daargelaten, valt voor mij niet van te voren te weten, dus daar kan ik niet op antwoorden. Kan vredig zijn, kan geweldadig zijn, kan sluipend zijn, kan kan.. angstig worden of juist zorgeloos worden van de mogelijkheden pas ik niet toe eenvoudig omdat ik niet weet hoe ik me op dat moment bij voorbaad kan voorbereiden door al die mogelijkheden. Op leven na de dood, hoe onzeker het ook moge zijn, kan ik toch praktisch beter mee omgaan.
Ik twijfel er niet aan en lees ook in dit topic weer dat een ander er anders mee omgaat. Hoe kan het ook anders in een wereld van verscheidenheid. Ik lees het graag.
Al zou ik hoogst persoonlijk tot een almachtige god gebombardeerd worden dan nog zit ik niet te wachten op een leven tot in de eeuwigheid.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 16:34 schreef VisStick het volgende:
[..]
Jawel, want "saai" is negatief en er is niks negatiefs in de Hemel.
Natuurlijk leidt mijn doodsangst tot bad trips, duhquote:Op dinsdag 18 juli 2006 14:31 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
De werkelijkheid bestaat idd uit meer dan wat wij zintuigelijk kunnen waarnemen maar denken dat je zintuigelijke waarneming verbeterd onder invloed van drugs is volstrekte onzin, de drugs beinvloeden je hersenen en daardoor denk je de dingen anders te zien maar een beter begrip van de realiteit heb je allerminst.
Niet dat dit betekent dat je onder invloed niet kunt denken briljante gedachtes te hebben.
Als ik mdma op heb lijkt de hele wereld en iedereen harstikke lief maar dat is volstrekt bedrog gepleegd door mijn eigen hersenen onder invloed van (oa) vrijgekomen serotonine.
Ook de gedachte dat je onder invloed van drugs logisch zou gaan redeneren is onzin , ik kan ook prima een godsbeeld geven wat de wetenschap niet kan weerleggen (god als veroorzaker van de oerknal) maar dat is eerder gebaseerd op de logica die er is verwerken in een godsbeeld dat die logica niet tegenspreekt ipv dat dat godsbeeld nou echt op logica is gebaseerd (dat blijft een kwestie van geloof).
Drugs beinvloeden de werking van je hersenen maar er is nooit ook maar enig bewijs gevonden dat bv LSD de zintuigelijke waarneming verbeterd (de Amerikanen en de Russen hebben flink geexperimenteerd).
Als je echt dingen ziet die er niet zijn onder invloed zou ik trouwens erg voorzichtig zijn met drugsgebruik, want dat wijst naar mijn idee op aanleg voor psychoses.
Dat is niet vervelend bedoeld maar ik heb in mijn naaste omgeving al 2 mensen op die manier hun eigen leven voortijdig zien beeindigen en dat lijkt me wel een hele nare uitkomst als je je eigen angst doet uitkomen.
(Je doodsangst kan ben ik bang trouwens ook leiden tot een bad trip.)
Wat mij betreft heeft iedereen recht op zijn eigen geloof maar ik was even bang dat je geloof ging baseren op drugservaringen en dat lijkt me gevaarlijk.quote:
Mn geloof kan ik er best op baseren, maar dr is ook nog zoiets als het dagelijks menselijk leven en de realiteit die wij hier voor onszelf geschapen hebben. Dat zijn twee dingen die ik nog geheel los van elkaar kan zien en wat zich ook sterker van elkaar afzet. Wij hebben hier op aarde onze eigen, collectieve wetmatigheden. Het heeft totaal geen zin deze krampachtig te willen inruilen voor m'n trip gevoel. Natuurlijk speelt het op een bepaald niveau wel af, het vormt mn mening over bewustzijn, goed en kwaad, you know the deal, dat zal wel doorgegeven worden. Maar niet in die mate dat ik hier niet meer kan functionerenquote:Op dinsdag 18 juli 2006 17:16 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Wat mij betreft heeft iedereen recht op zijn eigen geloof maar ik was even bang dat je geloof ging baseren op drugservaringen en dat lijkt me gevaarlijk.
![]()
overigens is alle geloof gebaseerd op dat wat er in je hersens plaatsvindt, op wat voorn manier dan ook. geloven is overtuigen zonder bewijs, alleen maar je verstand dat je overhaalt dat iets logisch is. of het dan uit een boek komt of uit je eigen hogere inzichten dmv drugs.. als het over god en het hiernamaals gaat is het geen probleem. het gevoel van goed en slecht komt bij veel mensen ook vanuit het verstand of vanuit het gevoel. onze eigen wetten zijn gedeeltelijk gebaseerd op christelijke normen en waarden, ook verzinsels volgens vele vele vele nederlanders. het zijn allemaal verzinsels. Maar ze zijn wel realiteit, hier en nu, en dat is iets wat wel geaccepteerd moet worden. En dat doe ik gewoon prima.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 17:16 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Wat mij betreft heeft iedereen recht op zijn eigen geloof maar ik was even bang dat je geloof ging baseren op drugservaringen en dat lijkt me gevaarlijk.
![]()
Dat ben ik met je eens maar waar je logisch schrijft zou ik aannemelijk schrijven, logisch impliceert voor mij onderbouwing met feiten en die hebben we niet.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 17:39 schreef releaze het volgende:
[..]
overigens is alle geloof gebaseerd op dat wat er in je hersens plaatsvindt, op wat voorn manier dan ook. geloven is overtuigen zonder bewijs, alleen maar je verstand dat je overhaalt dat iets logisch is. of het dan uit een boek komt of uit je eigen hogere inzichten dmv drugs.. als het over god en het hiernamaals gaat is het geen probleem. het gevoel van goed en slecht komt bij veel mensen ook vanuit het verstand of vanuit het gevoel. onze eigen wetten zijn gedeeltelijk gebaseerd op christelijke normen en waarden, ook verzinsels volgens vele vele vele nederlanders. het zijn allemaal verzinsels. Maar ze zijn wel realiteit, hier en nu, en dat is iets wat wel geaccepteerd moet worden. En dat doe ik gewoon prima.
Het is niet het niet dood willen gaan, misschien dat ik op men 80ste het ook wel zo goed vind. Ik zou nu op het moment niet willen doodgaan, vooral niet omdat er nog zoveel moois te beleven is op de wereld. Zou jij niet op zijn minst die kans willen hebben? Nou ik wel, ik hoop dat er nog mooie dingen te verkennen zijn in de wereld of zelfs het heelal. Ik vind dan niet dat ik bepaald ziek ben, of egoistisch of een vorm van vluchtgedrag vertoon. Overleven zit nu eenmaal in het menselijk instinct of hoe je dacht je anders dat het zo ver hebben kunnen schoppen, survival of the fittest. Nou als jij niet eens serieus zou willen nadenken over deze mogelijke keuze, noem ik jou eein knik in de evolutie.quote:Waarom is dat iets om op te hopen? Niet dood willen is je reinste vorm van egoïsme en een pathetische vorm van vluchtgedrag. Het hele leven staat in het teken van komen en gaan en plaats maken voor nieuw leven. Als je dat niet kunt accepteren dan ben je in mijn ogen niet alleen zielig, maar ook nog eens ziek.
Ik zou in ieder geval nooit aan zo'n behandeling beginnen.
Drink maar eens ayahuasca (na goed inlezen en voorbereiden) goden, dieren, maya achtige patronen en geschriften, Visioenen met ogen dicht van oude beschavingen, met ogen dicht je handen zien, etc etc etcquote:Op dinsdag 18 juli 2006 17:10 schreef releaze het volgende:
[..]
Natuurlijk leidt mijn doodsangst tot bad trips, duhmaar dat maakt mij niet zoveel uit. het is juist uit die bad trips dat ik mezelf tegen kom en meer inzicht krijg in mijn angsten.
nog een keer over dat zien, etc. ik zie niks onder invloed van drugs, alleen maar vervormingen. ik dénk alleen heel veel.
ik heb al een paar keer gezegd dat ik niets ZIE. Ik heb ook al gezegd dat de enige absolute conclusie die ik naar aanleiding van de visuals tijdens trippen trek dat niets is zoals het in nuchtere toestand is, en dat ik voor de rest geen absolute conclusies over wat dan ook kan maken. de trips wekken twijfel op, waardoor ik kan nadenken, waardoor ik voor mezelf een paar punten kan samenvatten en logisch kan beredeneren, voor mijzelf natuurlijk, zodat ik bijvoorbeeld m'n eigen geloof kan opbouwen. maar vooralsnog zijn het twijfels en ideeen, geen geloof. en ondanks dat ik misschien op een gegeven moment ga geloven in mijn redenaties weet ik ook dat mijn redenaties niet te bewijzen zijn of aan te tonen. het is een geloof zoals vele andere, maar het is MIJN geloof (mijn waarheid) en ik heb dat nodig/wil dat hebben. Punt.
over ayahuasca moet ik nog heel erg goed (en lang) nadenkenquote:Op dinsdag 18 juli 2006 20:29 schreef diep-in-de-war het volgende:
[..]
Drink maar eens ayahuasca (na goed inlezen en voorbereiden) goden, dieren, maya achtige patronen en geschriften, Visioenen met ogen dicht van oude beschavingen, met ogen dicht je handen zien, etc etc etc
Niet dat ik het wil promoten ofzo![]()
Ik was er eerst ook heel huiverig voor, heb er dik een jaar over nagedacht en gelezen ( antipodes of the mind is veruit het beste boek). Maar bij ayahuasca is er geen keus, je moet je overgeven..en dat gebeurt gewoon....quote:Op dinsdag 18 juli 2006 20:33 schreef releaze het volgende:
[..]
over ayahuasca moet ik nog heel erg goed (en lang) nadenkenik wil mezelf eerst veel beter onder invloed leren, mezelf leren gaan, etc. ik zit nog in zo'n beginfase
misschien dat ik het ooit wel doe, maar misschien dat ik voor die tijd al lang en rigoreus heb besloten dat ik wil kappen met die hele enthogene handel. het trekt overal deurtjes open, knalt zoveel zekerheden weg (het laat zoveel twijfelen, eerder) het is maw iets wat ik op een gegeven moment wel helemaal zat wordt
(ik moet het echt durven omarmen wil ik me gaan begeven in de ayahuasca.)
Het vreemde vind ik de tweespalt die zit tussen het ‘nodig hebben’ en je dat realiseren en de wens minder twijfel te hebben. Zolang je je realiseert dat het een soort lapmiddel is (want zo klinkt het toch een beetje!) kan ik me niet voorstellen dat het je de vereiste zekerheid geeft – zoals een lamme met krukken weliswaar lopen kan, maar zich immer realiseert dat hij krukken heeft.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 17:10 schreef releaze het volgende:
de trips wekken twijfel op, waardoor ik kan nadenken, waardoor ik voor mezelf een paar punten kan samenvatten en logisch kan beredeneren, voor mijzelf natuurlijk, zodat ik bijvoorbeeld m'n eigen geloof kan opbouwen. maar vooralsnog zijn het twijfels en ideeen, geen geloof. en ondanks dat ik misschien op een gegeven moment ga geloven in mijn redenaties weet ik ook dat mijn redenaties niet te bewijzen zijn of aan te tonen. het is een geloof zoals vele andere, maar het is MIJN geloof (mijn waarheid) en ik heb dat nodig/wil dat hebben. Punt.
Waarom waarheid eigenlijk als het je slechts een leeg handje zekerheid geeft en hele ladingen schoonheid en troost wegschuift? Je zult dus volgens mij of een acceptatie moeten hebben dat je niet per se voor de waarheid kiest en daarin kunnen berusten, wat inderdaad inhoudt sommige inzichten niet op te zoeken – of je laten hersenspoelen zodat je kunt geloven de waarheid inderdaad gevonden hebt. Een gevolg daarvan lijkt me echter dat je nogal rigide en star kunt worden – typische bekeringsdrang van ex-rokers, ex-vleeseters, nieuw-ingetredenen in sektes.quote:The will to truth that still seduces us to take so many risks, that famous truthfulness of which all philosophers so far have spoken with respect: what questions this will to truth has already laid before us! What strange, wicked, questionable questions! That is a long story even now—and yet it seems as if it has scarcely begun? Is it any wonder that we should finally become suspicious, lose patience, and turn away impatiently? That we should finally learn from this Sphinx to ask questions, too? Who is it really that puts questions to us here? What in us really wants “truth”?— Indeed we came to a long halt at the question about the cause of this will—until we finally came to a complete stop before a still more basic question. We asked about the value of this will. Suppose we want truth: why not rather untruth? And uncertainty? Even ignorance?
Het grote probleem op dit moment is dat ik mij niet kan berusten in de angst die de twijfel oproept. Ik hoef geen universele waarheid te hebben, ik wil iets hebben waarmee ik mijn angst kan temmen, iets wat een waarheid voor mij is of voor mij kan worden. De dichtsbijzijnde brainwashmachine (en misschien wel de meest effectieve ook) is nou eenmaal de kerk, maar liever heb ik iets dat aansluit bij de gedachtes die mij in het algemeen al een beter gevoel geven. Het is nog een hekel twijfelpunt. Ga ik voor het "ontstillen" van de angst omdat ik bang ben dat het echt m'n leven gaat overnemen (ja, zo bang ben ik dat ik serieus geloof dat het m'n leven zou kunnen overnemen) of ga ik gewoon op deze manier verder, mijn eigen weg, en kijk wat er gaat gebeuren, gaat het me over nemen of niet, ga ik er overheen komen met meer drugs of spirituele ervaringen die MIJ liggen, etc. Het is een heel groot dilemma.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het vreemde vind ik de tweespalt die zit tussen het ‘nodig hebben’ en je dat realiseren en de wens minder twijfel te hebben. Zolang je je realiseert dat het een soort lapmiddel is (want zo klinkt het toch een beetje!) kan ik me niet voorstellen dat het je de vereiste zekerheid geeft – zoals een lamme met krukken weliswaar lopen kan, maar zich immer realiseert dat hij krukken heeft.
Nu wil ik je overigens wat dat betreft niet per se met een lamme vergelijken, en ik haal lekker weer Nietzsche aan – ondanks je afkeer:
[..]
Waarom waarheid eigenlijk als het je slechts een leeg handje zekerheid geeft en hele ladingen schoonheid en troost wegschuift? Je zult dus volgens mij of een acceptatie moeten hebben dat je niet per se voor de waarheid kiest en daarin kunnen berusten, wat inderdaad inhoudt sommige inzichten niet op te zoeken – of je laten hersenspoelen zodat je kunt geloven de waarheid inderdaad gevonden hebt. Een gevolg daarvan lijkt me echter dat je nogal rigide en star kunt worden – typische bekeringsdrang van ex-rokers, ex-vleeseters, nieuw-ingetredenen in sektes.
nog even hierop ingaand, ik ben me natuurlijk er van bewust dat met mijn twijfel het geloven allemaal niet zo makkelijk gaat. vandaar, mocht ik er voor gaan, is een brainwash machine een perfecte oplossing..quote:Op dinsdag 18 juli 2006 22:55 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het vreemde vind ik de tweespalt die zit tussen het ‘nodig hebben’ en je dat realiseren en de wens minder twijfel te hebben. Zolang je je realiseert dat het een soort lapmiddel is (want zo klinkt het toch een beetje!) kan ik me niet voorstellen dat het je de vereiste zekerheid geeft – zoals een lamme met krukken weliswaar lopen kan, maar zich immer realiseert dat hij krukken heeft.
Hoe kom je erbij dat de kerk je zou willen brainwashen?quote:Op woensdag 19 juli 2006 00:14 schreef releaze het volgende:
[..]
Het innerlijke geloof moet hoe dan ook aangesterkt worden voor enige vorm van houvast. De kerk is de ogenschijnlijke easy way out, het geloven in mijn eigen redenaties al een stuk minder.
zie het ook een beetje zo. mocht ik ervoor beslissen dat ik me door de kerk laat brainwashen, dan heb ik een hele gemeenschap achter me die me hierin steunt, en dat werkt, lijkt mij, heel erg aanmoedigend.
kies ik voor m'n eigen geloof, sta ik er echt he-le-maal alleen voor, voor mijn gevoel. alleen IK kan mijn geloof bevestigen, er is niemand anders. er zijn wel mensen die elementen delen, en d'r zijn heel veel mensen die ook nog zoekende zijn, - het werkt niet bemoedigend. het werkt alleen bemoedigend op het twijfel gevoel.
de kerk is een van de wenige organen dicht bij huis die kán brainwashen, ik zeg totaal niet dat ze het willen, maar het is goed mogelijk, om de redenen die je hier noemt en die ik ook eerder in het topic genoemd heb.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 01:23 schreef Vrijkorpser het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de kerk je zou willen brainwashen?
Het is trouwens bijzonder plezierig om je geloof te delen met je broeders en zusters, in je eentje geloven is niet alleen verkeerd (je kunt jezelf niet scherpen) maar ook eenzaam lijkt me.
En geloof me: christen zijn is geen easy way out, maar een levenslange strijd. Maar wel een strijd die uiteindelijk het mooiste oplevert wat een mens kan meemaken: samen zijn met God.![]()
Je kan jezelf toch niet bewust laten brainwashen? Dat je het 'brainwashen' noemt geeft al aan dat je zelf weet dat het nergens op slaat en je zal dat altijd in je achterhoofd houden, bij alles wat ze zeggen. Je zal dus altijd weten dat het brainwashing is en daarom kan je het nooit 100% aannemen (en daardoor ook geen oprecht geloof in de ideeën ontwikkelen) lijkt me.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 02:00 schreef releaze het volgende:
[..]
de kerk is een van de wenige organen dicht bij huis die kán brainwashen, ik zeg totaal niet dat ze het willen, maar het is goed mogelijk, om de redenen die je hier noemt en die ik ook eerder in het topic genoemd heb.
Indoctrinatie.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 11:46 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Je kan jezelf toch niet bewust laten brainwashen? Dat je het 'brainwashen' noemt geeft al aan dat je zelf weet dat het nergens op slaat en je zal dat altijd in je achterhoofd houden, bij alles wat ze zeggen. Je zal dus altijd weten dat het brainwashing is en daarom kan je het nooit 100% aannemen (en daardoor ook geen oprecht geloof in de ideeën ontwikkelen) lijkt me.
Dat weet ik nietquote:Op vrijdag 21 juli 2006 11:46 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Je kan jezelf toch niet bewust laten brainwashen? Dat je het 'brainwashen' noemt geeft al aan dat je zelf weet dat het nergens op slaat en je zal dat altijd in je achterhoofd houden, bij alles wat ze zeggen. Je zal dus altijd weten dat het brainwashing is en daarom kan je het nooit 100% aannemen (en daardoor ook geen oprecht geloof in de ideeën ontwikkelen) lijkt me.
Waarbij dat samen zijn met God niet objectief als ‘mooiste wat een mens mee kan maken’ vastgesteld kan worden, dus daar is al een indoctrinatie of hersenspoeling voor nodig, die zich uiteindelijk nestelt als een ‘persoonlijke overtuiging’, liefst met het idee dat zij van binnenuit is gekomen opdat ze zo goed mogelijk werkt en niet aan twijfel onderhevig is: een goede kiem om de rest van het geloof te laten ontspruiten.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 01:23 schreef Vrijkorpser het volgende:
En geloof me: christen zijn is geen easy way out, maar een levenslange strijd. Maar wel een strijd die uiteindelijk het mooiste oplevert wat een mens kan meemaken: samen zijn met God.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |