Wanneer kom je terugquote:
Zhenar vandaag trouwensquote:
quote:
quote:Op zaterdag 15 juli 2006 00:35 schreef Ovidius het volgende:
Zo doen ze altijd in het begin.
PABO-grapjequote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:40 schreef babette21 het volgende:
wow, een mini-relletje gemist
de high-lights bij het teruglezen:
I know, & is tevens SPH, vandaar dequote:
Té voorspelbaar.quote:
quote:
Al 6 repliesquote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:55 schreef babette21 het volgende:
[..]
nou, dat ene... je weet wel... dat ik nooit zou doen.... KIJK DAN!!!!
Nergens!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:52 schreef babette21 het volgende:![]()
en, waar gaan de SC'ers naar toe dit jaar??
quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:12 schreef babette21 het volgende:
ik begin eindelijk te snappen waarom dialogen in fobo's nooit te volgen zijn
Muis erophouden.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:29 schreef babette21 het volgende:
waarom wordt de omschrijving van m'n foto niet weergegeven??
En de zon schijn toch, rot dus lekker opquote:
dan staat er alleen maar "userfoto" (en bij de grote versie zelfs niks)quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:29 schreef Svensational het volgende:
Muis erophouden.
Is alleen bij Internet Explorer zo, volgens mij.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:32 schreef babette21 het volgende:
[..]
dan staat er alleen maar "userfoto" (en bij de grote versie zelfs niks)
nou ja, het is idd beter om naar buiten te gaan (zoals ik 'n uur geleden al zei)ge je mee?
ik héb IEquote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:37 schreef Bupatih het volgende:
Is alleen bij Internet Explorer zo, volgens mij.
jaquote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:52 schreef Bupatih het volgende:
Jezus, wat een mietje, zeg! En dat komt dan op tv...
Best een leuk boekje.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:00 schreef Svensational het volgende:
Aarsrivalen, scheldkarbonades en terminale baden, Ewoud Sanders, 2005, blz. 54-55
In welke slowchats ga je dit nog allemaal posten?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:00 schreef Svensational het volgende:
5. Wij hebben het woord sowieso geleend uit het Duits, waarin het is verkort uit es ist so wie so dasselbe 'het is zus of zo hetzelfde, het is om het even'. Net als wij gebruiken de Duitsers het tegenwoordig in de betekenis 'toch al, in ieder geval'.
Sowieso is een woord dat veel vaker in de spreektaal dan in de schrijftaal wordt gebruikt. Daardoor is menigeen niet vertrouwd met het schriftbeeld. Het gevolg is dat je het op internet in allerlei verschillende spellingen tegenkomt, in grote aantallen. Zo vind je het onder meer als:
so ie so of so-ie-so (731 keer)
soieso (1.120 keer)
soiezo (852 keer)
sowiezo (21.200 keer)
zoieso (2.790 keer)
zo ie zo of zo-ie-zo (16.300 keer)
zoiezo (27.500 keer)
zowieso (107.000 keer)
zo wie zo of zo-wie-zo (9.650 keer)
zowiezo (644 keer)
Heeft dit alles te maken met het feit dat we het vaker zeggen dan schrijven? Nee, ook de klank speelt een rol. Omdat veel mensen het - net als de Duitsers trouwens - met een z in plaats van met een s uitspreken, schrijven ze die ook.
Sowieso is in 1927 voor het eerst in het Nederlands aangetroffen. In 1983 werd het, in De Groene Amsterdammer, door de bekende taalpublicist Charivarius opgenomen in een lijstje met 'gemeenplaatsen'.
Het lijkt er sterk op dat de opmars van sowieso vervolgens door de Tweede Wereldoorlog is vertraagd, of misschien zelfs onderbroken. In de eerste decennia na de oorlog, toen anti-Duitse sentimenten nog de overhand hadden, tref je het nauwelijks aan. Pas vanaf de jaren zestig en zeventig steekt het steeds nadrukkelijker de kop op. Het woordenboek van Verschueren vermeldt het sinds 1979, van Dale sinds 1984 en Koenen sinds 1986.
Inmiddels is sowieso niet meer uit het Nederlands weg te denken. En hoewel het nu dus alweer decennialang gangbaar is, kent het een recordaantal spellingvarianten.
Aarsrivalen, scheldkarbonades en terminale baden, Ewoud Sanders, 2005, blz. 54-55
Zo, hebben jullie ook weer wat geleerd.
Nee, hij heeft er net zo lang naar gekeken, totdat het opeens op zijn computer stond! Nou goed?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:22 schreef alwaysthebest het volgende:
Heb je dat helemaal over zitten typen Sven?.
Mijn godquote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:00 schreef Svensational het volgende:
so ie so of so-ie-so (731 keer)
Markquote:
Wat hij zegt.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:25 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Nee, hij heeft er net zo lang naar gekeken, totdat het opeens op zijn computer stond! Nou goed?
Uhm, nee ... ben hier al een hele hele lange tijd niet geweestquote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:27 schreef Svensational het volgende:
[..]
Mark. Heb je dat filmpje met dat postmeisje eigenlijk al eens gezien
?
quote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:34 schreef mark_03 het volgende:
[..]
Uhm, nee ... ben hier al een hele hele lange tijd niet geweest![]()
Nou ja, misschien had hij die tekst ergens anders van gekopieerd.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:25 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Nee, hij heeft er net zo lang naar gekeken, totdat het opeens op zijn computer stond! Nou goed?
Dat was gespeeld, Yashje!quote:
Ik heb wel geleerd wanneer Buupje serieus is en vooral wanneer niet.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 15:23 schreef Yashaaaaa het volgende:
Nou alwaysthebest is er helemaal ondersteboven van dat zie je toch zo..
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |