quote:
Op woensdag 12 juli 2006 19:49 schreef Integrity het volgende:[..]
Hoe denk je over het uitgangspunt: naarmate men meer kennis bezat over de werkelijkheid om zich heen, begon het besef te komen dat het ook anders kan? Mooi voorbeeld is de beeldenstorm.
Hoewel ik het niet geheel eens ben met de formulering, zou dit in bepaalde situaties een goed uitgangspunt zijn, ja. Ik zie alleen nog niet het verband met deze opmerking en de rest van je post, ik zal het dan ook laten rusten.
quote:
Waar ik heen wil, is dat niet zozeer het geloof zelf de boosdoener is, maar dat er veel meer factoren een rol spelen. Factoren als macht, kennis, egoisme en overleven. Het geloof is slechts een middel dat gebruik wordt.
Natuurlijk zijn er andere factoren, dat ben ik geheel met je eens. En inderdaad is geloof enkel een middel om kwaad mee te stichten. Echter zie ik niet in waarom je geloof zou laten bestaan onder het mom van 'andere slechte dingen bestaan ook'. Ook zie ik niet in waarom het bestaansrecht van geloof gesterkt zou kunnen worden door te zeggen dat het slechts een middel is. Onder dat mom zijn kernwapens ook niet echt een probleem, aangezien ze enkel een middel zijn voor mensen die massaslachting willen bereiken. Middelen die voornamelijk geschikt om kwaadaardige resultaten mee bereiken zouden zoveel mogelijk ontmanteld moeten worden.
quote:
Ik ben zelf Christen en ik leef in een maatschappij, waarin tegen mij gezegd wordt dat ik mijn kop in het zand steek, omdat ik andermans argumenten ogenschijnlijk naast me neer leg. Het komt niet in de ander op dat ik er serieus over nadenken wat die persoon zegt en er studie van maak, omdat het referentiekader van de ander zo nodig vindt dat hij of zij gelijk heeft in zijn of haar standpunt en daarin meetrek dat ik niet open zou staan.
Ik snap het niet helemaal wat je hier zegt. Je maakt dus studie van wat de ander zegt, omdat het referentiekader van die ander de mening heeft dat de ander gelijk heeft mbt het standpunt van die ander en het referentiekader trekt daarin mee dat jij niet open zou staan? Dit is wat ik lees, graag even die zin anders formuleren zodat ik beter kan reageren.
Wat ik ervan begrijp, is dat je niet tevreden bent met dat jou het verwijd wordt gemaakt dat je je niet zou willen verdiepen in andermans standpunt, iets dat je echter wel doet. Dat vind ik goed, maar ik geloof niet dat ik dat ooit betwist heb. Ik ben bekend met het feit dat aan gelovigen soms erg bekrompen verwijten worden gemaakt. Gelukkig hebben wij de mogelijkheid simpele zielen simpelweg te negeren.
quote:
Wanneer je dan het geloof als oorzaak aan wijst van veel ellende, begrijp ik het als Christen niet. In de bijbel staat: heb je naaste lief zoals jezelf. Dat betekent dus niet stelen, moorden, liegen, etc. Moet ik dan rekening houden met een persoon die van zichzelf maar vindt dat hij of zij alles mag en kan zeggen, alleen omdat die persoon zelf tot die conclusie is gekomen?
Je bearchumentatie klopt hier niet helemaal meer. Je stelt nu mij een (retorische) vraag, die voortkomt uit een feit gegeven in een boek dat jíj volgt?
Maargoed, je moet inderdaad rekening houden met een persoon die vindt dat hij of zij alles mag en kan zeggen. Volgens het christelijk geloof moet je namelijk met iedereen rekening houden. Er is geen minderwaardig leven dat je kan negeren.
quote:
Het geloof is geen aanleiding, het wordt gebruikt en misbruikt. In een wereld zoals deze, kun je daar helaas ook niet om heen. Het geloof is iets persoonlijks, je betrekt het op jezelf. Daar ligt ook de focus.
De focus ligt bij een enkeling op zichzelf, die gebruiken het fatsoenlijk. Echter, het is te gevaarlijk om aan de wensen van die enkeling te voldoen. Te veel mensen laten zich zo erg meeslepen met het geloof, dat ze bereid zijn alles te doen voor hun godheid of de mensen die deze vertegenwoordigen. Het is heel sneu voor degene die rust en vrede vindt in zijn geloof, maar zolang er bebaarde mannen in hoge torens vliegen ben ik bang dierbaren kwijt te raken voor een simpel boek of een m.i. gefantaseerde hogere macht. Ieder zijn hobby, maar zodra het levens gaat kosten of mensen obsessies krijgen op déze schaal, moeten we er duidelijk beperkingen aan leggen.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<