abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39751681
Naar aanleiding van de discussies over Zonnestraaltje en haar pas behaalde rijbewijs en haar eerste boete van 200 euro voor veul te hard rijden, maar even een topicje hierover

Maximumsnelheden zijn ingesteld, en terecht. Dit geldt gelukkig ook voor minimumsnelheden, al heb ik mij onlangs laten vertellen dat ze niet meer op 'te langzame' snelheden gaan bekeuren.

120 rijden op een snelweg is prima, zelf rijd ik er altijd ietsje boven, zo'n 125 als mn auto dat trekt vind ook dat je moet proberen zoveel mogelijk de maximumsnelheid moet rijden om de optimale doorstroom op betreffende weg te bevorderen.

Nu kun je zeggen: mijn auto rijdt net zo lekker en soepel met 160km per uur. Ik let net zo goed op, en de rest moet maar opletten.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens
maximumsnelheden zijn niet voor niets ingesteld, anders zou het een janboel worden van auto's die de 300 halen en oude brikkies die de 90 net halen dan zou je meer dan 3 rijstroken moeten hebben, omdat er dan ook nog mensen zijn die niet harder dan 120 dúrven.

natuurlijk zijn de snelheden als het ware achterhaald als je gaat kijken naar de structuren en topsnelheden en de comfortabelheid EN veiligheid van auto's, maar ze zjin er, en 90% van de bestuurders houdt zich hieraan, en daarom is er geen plek voor mensen die veel harder rijden dan die toegestane snelheid.
natuurlijk, het rijdt ook lekker in de auto van mn ouders (ik heb een oude rammelbak) en ik merk oko niet dat ik ineens 130 of 140 rijd, maar als ik dat zie rem ik weer af naar 120...

waarom? omdat de REST van het verkeer daar niet op ingespeeld is...


Als jij vindt dat je verantwoordt rijdt als je 160 rijdt op een snelweg waar 120 is toegestaan, vind ik dat een rijbewijs niet waardig (en al helemaal niet als je dat ding net een paar weken hebt).
Misschien ben jij wel een goede bestuurder, maar de rest van de snelweg rijdt (zeker 90%) wel netjes 120 of net daaronder/boven. Die schatten niet altijd even goed in (wat wil je met zo'n snelheid) hoe hard die mongool op de linkerbaan aan komt rijden.
Daarbij houd je daarmee als linkerbaar-160-rijder de rest van het verkeer op als de nette 120 rijder de 100 of 110 rijder in wil halen die op de middelste baan rijdt, omdat de 100 rijders op de rechter baan rijden...

Uw commentaar graag...
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 22:31 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

Moeilijk uit te leggen..

Ik vind 80 zo ontzettend langzaam gaan, net als 120 op de snelweg. Ik voel me echt vreselijk truttig als ik dat doe. Op de snelweg rijd ik vaak zat zo'n 160 km/h..

Een auto kan zoooveel harder dan 120 (dat had ik met rijles al heel erg.. Zit je daar in zo'n dikke mercedes ).. Vind ik mooi. Te hard rijden vind ik geen 'supererge' overtreding, in tegenstelling tot onverantwoord rijgedrag vertonen/bellen achter het stuur/met alcohol op rijden.. etc..

Tot nu toe was mijn beleving ook telkens dat je er toch wel mee weg kwam. M'n vriend bijvoorbeeld is ook nog maar 'n paar keer geflitst in twee jaar tijd, terwijl hij toch wel bijna altijd te hard rijdt.

Alles bij elkaar maakte dat ik dus 115 reed op de 80 km weg.


[ Bericht 16% gewijzigd door Faithy op 12-07-2006 13:53:44 ]
Doei.
  woensdag 12 juli 2006 @ 13:31:55 #2
148795 Punjab
Next Stop...
pi_39751741
Als je hard kunt rijden moet je ook hard kunnen remmen
Tis wat als je niks anders kunt...
Op donderdag 22 juni 2006 20:10 schreef milagro het volgende:
he who dares wins, so go go gadget arms, legs, and leutert.
  woensdag 12 juli 2006 @ 13:41:15 #3
21984 Kresj
Ik ben sowieso de beste...
pi_39752177
De snelheidslimieten waren er al ten tijde van de grafbakken. De auto's van nu zijn superieur aan die modellen en dus moeten sommige limieten gewoon eens heroverwogen worden.

Samengevat: harder rijden dus!!!!!!
pi_39752192
De maximum snelheid mag van mij best omhoog op momenten dat het kan. Maar er blijven altijd van die idioten die net hun rijbewijs hebben en 160 gaan rijden tijdens een verschrikkelijke regenbui of mist.
De max. snelheden in de bebouwde kom ben ik het overigens wel eens, op een aantal uitzonderings wegen waar het 50km/u is met riant zicht naar alle kanten en geen enkele mogelijkheid van overstekende kids.
  woensdag 12 juli 2006 @ 13:41:46 #5
8152 Gabberhead
Komm in mein Boot
pi_39752209
Als eerste even een correctie. Er bestaan in Nederland geen minimumsnelheden. Wel moet je voertuig minimaal 60 -kunnen- voor dat je de snelweg op mag, maar je hoeft het niet te rijden. Anders kan de politie in de spits met een vrachtlading bonnenboekjes op pad om alle voertuigen in de file te gaan bekeuren.

De maximumsnelheden in Nederland zijn inderdaad achterhaald. Veel wegen in Nederland zijn geschikt voor veel hogere snelheden. De laatste keer dat de maximumsnelheid op de snelwegen is verhoogd, was in 1988. Inmiddels zijn we bijna 20 jaar verder en is de veiligheid van auto's enorm toegenomen. Bovendien zijn de wegen voorzien van beter asfalt en veiligere vangrails.

Als je dan kijkt dat er binnen Europa projecten lopen met een radicale verhoging van de Vmax (in Oostenrijk mag je 160), of dat de Vmax gewoon altijd al hoger is (Frankrijk, Italie, Duitsland), dan vraag ik me af waarom er in Nederland zo halsstarrig wordt vastgehouden aan 120. Sterker nog, perfect veilige wegen worden 100 of zelfs 80 vanwege discutabele redenen.
Oracle en Java ontwikkelaars hier melden! http://www.oracletoppers.nl of http://www.javatoppers.nl
Nu ook op http://www.flitspaal.nl
  woensdag 12 juli 2006 @ 13:42:08 #6
21984 Kresj
Ik ben sowieso de beste...
pi_39752225
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:41 schreef HansU het volgende:
De maximum snelheid mag van mij best omhoog op momenten dat het kan. Maar er blijven altijd van die idioten die net hun rijbewijs hebben en 160 gaan rijden tijdens een verschrikkelijke regenbui of mist.
De max. snelheden in de bebouwde kom ben ik het overigens wel eens, op een aantal uitzonderings wegen waar het 50km/u is met riant zicht naar alle kanten en geen enkele mogelijkheid van overstekende kids.
binnen de bebouwde kom idd laten wat het is, maar op de snelwegen niet dus.
pi_39752283
Net je rijbewijs hebben en denken dat je wel even ruim over de maximumsnelheid kan...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 12 juli 2006 @ 13:45:12 #8
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_39752376
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:41 schreef Gabberhead het volgende:
Als eerste even een correctie. Er bestaan in Nederland geen minimumsnelheden. Wel moet je voertuig minimaal 60 -kunnen- voor dat je de snelweg op mag, maar je hoeft het niet te rijden. Anders kan de politie in de spits met een vrachtlading bonnenboekjes op pad om alle voertuigen in de file te gaan bekeuren.

De maximumsnelheden in Nederland zijn inderdaad achterhaald. Veel wegen in Nederland zijn geschikt voor veel hogere snelheden. De laatste keer dat de maximumsnelheid op de snelwegen is verhoogd, was in 1988. Inmiddels zijn we bijna 20 jaar verder en is de veiligheid van auto's enorm toegenomen. Bovendien zijn de wegen voorzien van beter asfalt en veiligere vangrails.

Als je dan kijkt dat er binnen Europa projecten lopen met een radicale verhoging van de Vmax (in Oostenrijk mag je 160), of dat de Vmax gewoon altijd al hoger is (Frankrijk, Italie, Duitsland), dan vraag ik me af waarom er in Nederland zo halsstarrig wordt vastgehouden aan 120. Sterker nog, perfect veilige wegen worden 100 of zelfs 80 vanwege discutabele redenen.
Helemaal mee eens.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
pi_39752385
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:43 schreef Jordy-B het volgende:
Net je rijbewijs hebben en denken dat je wel even ruim over de maximumsnelheid kan kunt...
Tvp.
  woensdag 12 juli 2006 @ 13:45:55 #10
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_39752412
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:43 schreef Jordy-B het volgende:
Net je rijbewijs hebben en denken dat je wel even ruim over de maximumsnelheid kan...
Niet iedereen die net zn rijbewijs heeft. heeft 0,0 ervaring. (99,9% wel)
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
pi_39752558
Technologie staat nooit stil. Dagelijks werken miljoenen mensen over de gehele wereld aan de verbetering van reeds bestaande producten. Zo ook in de auto-industrie. Grote autofabrikanten doen de hele dag niets anders dan het proberen te verbeteren van het eindproduct. Auto’s worden daardoor tegenwoordig met de meest ingenieuze snufjes uitgerust: ABS, airbags, cruise control, elektrische bediening van de ramen, navigatiesystemen, stoelverwarming, stuurbekrachtiging en niet te vergeten de xenonverlichting. Dit alles zorgt onder andere voor een verbeterde verkeersveiligheid.

Het verkeersbeleid dat de Nederlandse overheid voert, met name met betrekking tot de maximumsnelheid, loopt echter achter de feiten aan. Zo is de maximumsnelheid op de snelweg vastgesteld op 120 km/h in een tijd waarin al deze elektronische hulp nog niet standaard was. Daardoor is de vraag naar een vernieuwing van het huidige beleid groot. Zo zou een snelheidsverhoging op de Nederlandse snelwegen naar 130 km/h in plaats van 120 km/h al een hele verbetering zijn.

Een hogere maximumsnelheid zal de doorstroming bevorderen. Zo denkt de VVD met het variëren van de maximumsnelheid een verbeterde doorstroom van het verkeer te kunnen realiseren. “We willen het legitimeren dat de automobilisten kunnen doorstromen”, aldus Oplaat. Door het aangeven van de maximum-snelheid boven de snelweg met digitale verkeersborden valt dit goed te doen. Zo zou in de rustige uurtjes de snelheid nog wat opgeschroefd kunnen worden. Zolang er goed naar de verkeersomstandigheden gekeken wordt, is het variëren van de maximumsnelheid naar tijd en plaats verantwoord. Een goed voorbeeld van een goede doorstroming van het autoverkeer is het beleid in sommige Zuid-Amerikaanse landen. Door de vrij agressieve en daardoor zeer vlotte rijstijl schiet het verkeer goed op en is de automobilist snel op de plaats van bestemming.

Een tweede, zeker niet minder belangrijk punt is het tegemoet komen aan de wensen van het volk. Zelfs de hardwerkende arbeider rijdt al in een modern uitgerust voertuig met voldoende veiligheidsvoorzieningen. Zodoende is het verantwoord om op de snelweg het gaspedaal net iets verder in te trappen en bijvoorbeeld te rijden met een gemiddelde cruisesnelheid van 130 km/h. Uit een enquête op www.at5.nl blijkt dat maar liefst 65.5% van de 659 stemmen een verhoging naar 130 km/h ‘een heel goed idee’ vindt. Aangenomen dat deze enquête representatief is voor de gehele samenleving, betekent dat dat door het krampachtig vasthouden aan een achterhaalde snelheid 10.480.000 mensen benadeeld worden.

Bovendien levert een hogere maximumsnelheid op de snelweg een niet te onderschatten tijdwinst op voor de automobilist. Met een verhoging naar 130 km/h bent u als bestuurder van een auto gemiddeld 10 km per uur verder dan zonder een verhoging. Op grote afstanden is dit verschil van onschatbare waarde voor onder meer de zakelijke gebruiker van het Nederlandse wegdek. Tijd is immers geld. Dat neemt niet weg dat de recreatieve automobilist geen baat heeft bij deze verhogingen. Integendeel, op vakanties met de auto naar het zonnige Zuiden kan de tijdwinst behoorlijk oplopen.

Een vierde punt dat niet vergeten moet worden zijn de effecten op het milieu. Zo blijkt uit onderzoek dat de uitstoot van verontreinigende stoffen en energieverbruik nauwelijks meer wordt, soms zelfs minder. Een betere doorstroming zorgt voor minder opstoppingen en onenigheden, dat komt het milieu ten goede. Minister Oplaat van de VVD denkt daar net zo over:”Op het moment dat mensen doorgaans harder mogen rijden, zijn zij ook bereid om snelheid te verminderen wanneer dit nodig is.” Het gevolg daarvan is een minder grote belasting voor het milieu.

Al met al is de verhoging van de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen van 120 km/h naar 130 km/h een interessant punt waar de politiek zich nog wel eens over mag buigen. Het is goed voor de doorstroming en heeft daardoor een positief effect op het milieu. Verder is het de bedoeling dat de Nederlandse regering het volk vertegenwoordigt, en daarmee ook aan de wensen van het volk tegemoet komt. Dat is op het moment van schrijven niet het geval. Ander lichtpunt is de tijdwinst die het op zal leveren voor alle mensen in het bezit van een automobiel.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_39752572
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:45 schreef Robbiej het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
natuurlijk zijn de snelheden als het ware achterhaald, maar ze zjin er, en 90% van de bestuurders houdt zich hieraan, en daarom is er geen plek voor mensen die veel harder rijden dan die toegestane snelheid.
natuurlijk, het rijdt ook lekker in de auto van mn ouders (ik heb een oude rammelbak) en ik merk oko niet dat ik ineens 130 of 140 rijd, maar als ik dat zie rem ik weer af naar 120...

waarom? omdat de REST van het verkeer daar niet op ingespeeld is...

ik zal dit even in mn OP verwerken
Doei.
pi_39752576
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:45 schreef Robbiej het volgende:

[..]

Niet iedereen die net zn rijbewijs heeft. heeft 0,0 ervaring. (99,9% wel)
wat voertuigcontrole betreft, misschien... maar niet wat verkeersinzicht betreft.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_39752629
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:50|D schreef Faithy het volgende:

[..]

natuurlijk zijn de snelheden als het ware achterhaald, maar ze zjin er, en 90% van de bestuurders houdt zich hieraan, en daarom is er geen plek voor mensen die veel harder rijden dan die toegestane snelheid.
natuurlijk, het rijdt ook lekker in de auto van mn ouders (ik heb een oude rammelbak) en ik merk oko niet dat ik ineens 130 of 140 rijd, maar als ik dat zie rem ik weer af naar 120...

waarom? omdat de REST van het verkeer daar niet op ingespeeld is...
Jij trapt op de REM, op de snelweg?
Dát vind ik gevaarlijk!
  woensdag 12 juli 2006 @ 13:51:44 #15
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_39752637
Heb helaas geen tijd om uitgebreid te reageren, dus even een paar korte puntjes:

1) Mensen die net hun rijbewijs hebben overschatten zichzelf. Duurt even voor ze dat realiseren; soms komt het nooit.
Ik heb het eerste jaar ook achtelijk hard gereden, handrembochtjes etc etc. Nu 4 jaar m'n rijbewijs, rij nog steeds lekker door, maar selectiever. Heb destijds echt geluk gehad dat het altijd goed ging.

2) Maximumsnelheid is niet achterhaald. De starheid ervan wel.
ooit 'ns een topic over geopend
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  woensdag 12 juli 2006 @ 13:52:07 #16
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_39752648
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:51 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

Jij trapt op de REM, op de snelweg?
Dát vind ik gevaarlijk!
Remmen op de motor?
En hoe doe jij dat bij file dan?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_39752658
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:51 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

Jij trapt op de REM, op de snelweg?
Dát vind ik gevaarlijk!
afremmen/snelheidminderen is niet op de remtrappen.. op de motor remmen is niet remmen op de rem wat heb jij een heerlijk inzicht
Doei.
pi_39752683
Op die korte stukjes asfalt hier?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_39753012
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:52 schreef Faithy het volgende:

[..]

afremmen/snelheidminderen is niet op de remtrappen.. op de motor remmen is niet remmen op de rem wat heb jij een heerlijk inzicht
Nu begin je over de motor, maar je hebt je motorrijbewijs nog niet eens, toch?
Ik ging er van uit dat je het over autorijden had.

En nu noem je 't ineens snelheidminderen, net nog remmen.
pi_39753041
afremmen op de MOTOR... daar heb jij nog niet van gehoord en je hebt een AUTOrijbewijs?

tipje van de sluier: afremmen op de MOTOR.. een auto rijdt niet zonder MOTOR

wat denk je dat er onder je motorkap zit

zo'n extra ding op twee wielen?
Doei.
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:05:19 #21
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_39753123
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:02 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

Nu begin je over de motor, maar je hebt je motorrijbewijs nog niet eens, toch?
Ik ging er van uit dat je het over autorijden had.

En nu noem je 't ineens snelheidminderen, net nog remmen.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:06:09 #22
151308 roflcopter
ROFLPANTOFFEL!
pi_39753161
Zonnestraaltje is een helder licht

Zullen we trouwen?
!11!!!!111!!:D:D:D:D:!!11!!!1!!einseinseins!111!!!11!!!!
pi_39753207
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:03 schreef Faithy het volgende:
afremmen op de MOTOR... daar heb jij nog niet van gehoord en je hebt een AUTOrijbewijs?

tipje van de sluier: afremmen op de MOTOR.. een auto rijdt niet zonder MOTOR

wat denk je dat er onder je motorkap zit

zo'n extra ding op twee wielen?
Ik heb wel van afremmen op de motor gehoord, uiteraard wel, maar in jouw zinsverband kon ik niet echt opmaken dat je dat nou bedoelde.
pi_39753219
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:06 schreef roflcopter het volgende:
Zonnestraaltje is een helder licht

Zullen we trouwen?
Nee.
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:08:23 #25
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_39753253
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:07 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

Ik heb wel van afremmen op de motor gehoord, uiteraard wel, maar in jouw zinsverband kon ik niet echt opmaken dat je dat nou bedoelde.
Meisje toch, wees nou 'ns slim en zet jezelf niet nog verder voor lul
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_39753323
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:08 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Meisje toch, wees nou 'ns slim en zet jezelf niet nog verder voor lul
Jij hebt in elk geval genoeg zelfkennis, gezien je ondertitel.
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:10:08 #27
151308 roflcopter
ROFLPANTOFFEL!
pi_39753332
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:08 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Meisje toch, wees nou 'ns slim en zet jezelf niet nog verder voor lul
Dat heeft ze al gedaan
!11!!!!111!!:D:D:D:D:!!11!!!1!!einseinseins!111!!!11!!!!
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:10:29 #28
151308 roflcopter
ROFLPANTOFFEL!
pi_39753347
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:10 schreef Zonnestraaltje het volgende:

[..]

Jij hebt in elk geval genoeg zelfkennis, gezien je ondertitel.
Nu jij nog
!11!!!!111!!:D:D:D:D:!!11!!!1!!einseinseins!111!!!11!!!!
pi_39753445
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:49 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Een tweede, zeker niet minder belangrijk punt is het tegemoet komen aan de wensen van het volk. Zelfs de hardwerkende arbeider rijdt al in een modern uitgerust voertuig met voldoende veiligheidsvoorzieningen. Zodoende is het verantwoord om op de snelweg het gaspedaal net iets verder in te trappen en bijvoorbeeld te rijden met een gemiddelde cruisesnelheid van 130 km/h. Uit een enquête op www.at5.nl blijkt dat maar liefst 65.5% van de 659 stemmen een verhoging naar 130 km/h ‘een heel goed idee’ vindt. Aangenomen dat deze enquête representatief is voor de gehele samenleving, betekent dat dat door het krampachtig vasthouden aan een achterhaalde snelheid 10.480.000 mensen benadeeld worden.
Wat mij betreft een punt wat van minder belang is. Vraag 10.000 mensen of ze een belastingverlaging willen en 90% zal ja zeggen. Vraag 660 mensen of er harder gereden moet worden op de snelweg en het merendeel zegt ja. Kortom, de wens van het volk is niet direct ook het beste voor het volk omdat de negatieve kanten niet goed genoeg meegewogen worden.
quote:
Bovendien levert een hogere maximumsnelheid op de snelweg een niet te onderschatten tijdwinst op voor de automobilist. Met een verhoging naar 130 km/h bent u als bestuurder van een auto gemiddeld 10 km per uur verder dan zonder een verhoging.

Dat is 5 minuten op een uur. Waarbij je niet moet vergeten dat je niet overal 130km/h kan rijden. Het grootste gedeelte van de zakelijke wereld zich af speelt in de Randstad en daaar is 130km/u rijden op veel stukken een illusie. Natuurlijk maakt 5 minuten voor 100 mensen in totaal een winst van 500 minuten maar dan nog is het geen wereldschokkende verbetering en dat dit in het meest optimistische geval is.
quote:
Op grote afstanden is dit verschil van onschatbare waarde voor onder meer de zakelijke gebruiker van het Nederlandse wegdek. Tijd is immers geld. Dat neemt niet weg dat de recreatieve automobilist geen baat heeft bij deze verhogingen. Integendeel, op vakanties met de auto naar het zonnige Zuiden kan de tijdwinst behoorlijk oplopen.
Nederland rijd je misschien in een km of 300 ruim gezien wel door. In plaats van in 2:30 doe je dat dan in 2:18. Dan ga je er vanuit dat je ook daadwerkelijk het gehele stuk 130km/u kan rijden en dat je van Zeeland/Brabant naar Groningen/Leeuwarden moet.
quote:
Al met al is de verhoging van de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen van 120 km/h naar 130 km/h een interessant punt waar de politiek zich nog wel eens over mag buigen. Het is goed voor de doorstroming en heeft daardoor een positief effect op het milieu. Verder is het de bedoeling dat de Nederlandse regering het volk vertegenwoordigt, en daarmee ook aan de wensen van het volk tegemoet komt. Dat is op het moment van schrijven niet het geval. Ander lichtpunt is de tijdwinst die het op zal leveren voor alle mensen in het bezit van een automobiel.
Ben wel benieuwd naar de bron Het enige wat ik kon vinden is iets van milieudefensie, iets wat natuurlijk niet 100% objectief hoeft te zijn.

Milieudefensie
Het milieu heeft wel degelijk te lijden onder een verhoging van de maximumsnelheid tot 130 kilometer per uur, heeft Milieudefensie betoogd. Onderzoek toonde aan dat een verlaging van de maximumsnelheid van 120 naar 100 km. de uitstoot van broeikasgassen met 7 procent terugdringt. Daarop voortredenerend leidt een verhoging tot zo'n 4 procent meer uitstoot.

en nog een ander stukje
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 13:41 schreef HansU het volgende:
De max. snelheden in de bebouwde kom ben ik het overigens wel eens, op een aantal uitzonderings wegen waar het 50km/u is met riant zicht naar alle kanten en geen enkele mogelijkheid van overstekende kids.
Alleen jammer dat veel gemeenten er alles aan doen om het verkeer zo langzaam mogelijk te laten gaan. Hele dorpen worden 30km/u zones. In woonerven a la maar op een fatsoenlijk doorgaande weg kan 50km/u best.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_39753518
Maar zullen we anders even terug naar het onderwerp?

Vind het wel een interessant stuk namelijk

tot welke snelheid is het verantwoordelijk om deze eventueel te verhogen? Want nu kun je zeggen: de auto's zijn veiliger, comfortabeler en kunnen sneller, maar is het dan nog verantwoord?
Waar trek je de grens?
Bij 140? Bij 160? Onbeperkt?
Er zijn genoeg mensen die genoeg hebben aan 120 (heden ten dage, dan heb ik het niet over de toekomst) terwijl hun auto met gemak de 200 haalt...

Waar trek je de grens?
Doei.
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:16:24 #31
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39753571
Iets harder kan best. 's Nachts kan veel harder ook wel. Het lastige punt is dat de Nederlandse automobilisten nu collectief door de strikte handhaving net een stel recalcitrante pubers geworden zijn van wie elke verantwoordelijkheid en dus ook verantwoordelijkheidsgevoel afgenomen is.

Dat zie je wel aan huisvadertjes die op vakantie in Duitsland ineens 200 gaan planken "omdat het immers mag". In die zin zie ik dus wel wat haken en ogen aan een vrije maximumsnelheid 's nachts.

Dat is er nog een punt wat betreft maximum: de overvloedige 30km zone's. Op zich kan ik best leven met 30 km in woonwijken maar lukraak die bordjes op semi-doorgaande wegen neerzitten is absurd. Vrijwel niemand houdt zich eraan en met de incidentele controles gaat 95% op de bon. Dus op dat gebied pleit ik voor ofwel zeer geregeld controleren, ofwel die wegen weer naar 50. Niet de huidige situatie waarin de enkeling die zich wel aan de 30 houdt bijna van de weg gereden wordt.

En in 1 klap svp de brommersnelheid van 30 naar 50, aangezien ze op dezelfde baan als de auto's rijden.
Vampire Romance O+
pi_39753602
Ik weet dat jullie vinden dat ik mezelf vreselijk voor lul zet.

Maar als bijv. 140 km/h nou écht zo onverantwoord is, waarom is in andere Europese landen de maximale snelheid dan hoger dan in Nederland?
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:18:48 #33
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39753643
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:15 schreef Faithy het volgende:
Waar trek je de grens?
Dat komt altijd maar weer terug in deze discussies. Maar waarom moet je eigenlijk een grens trekken?
Vampire Romance O+
pi_39753714
omdat als je iedereen zo hard laat rijden als hij of zij wil, het een zooitje op de weg gaat worden

je ziet nu al dat als jij met 120 aan komt rijden op een weg waar je 120 mag, en iemand schuin voor je op de baan naast je aan de rechterkant denkt er nog wel voor te kunnen omdat de auto voor hem maar 90 rijdt, dat jij dan al flink in de ankers moet...
Doei.
pi_39753715
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:15 schreef Faithy het volgende:
Maar zullen we anders even terug naar het onderwerp?

Vind het wel een interessant stuk namelijk

tot welke snelheid is het verantwoordelijk om deze eventueel te verhogen? Want nu kun je zeggen: de auto's zijn veiliger, comfortabeler en kunnen sneller, maar is het dan nog verantwoord?
Waar trek je de grens?
Bij 140? Bij 160? Onbeperkt?
Er zijn genoeg mensen die genoeg hebben aan 120 (heden ten dage, dan heb ik het niet over de toekomst) terwijl hun auto met gemak de 200 haalt...

Waar trek je de grens?
En dan wordt de grens bij 160 gelegd gaan er weer mensen klagen dat ze makkelijk 200 kunnen.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_39753724
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:20 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

En dan wordt de grens bij 160 gelegd gaan er weer mensen klagen dat ze makkelijk 200 kunnen.
inderdaad...
Doei.
pi_39753742
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:17 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Ik weet dat jullie vinden dat ik mezelf vreselijk voor lul zet.

Maar als bijv. 140 km/h nou écht zo onverantwoord is, waarom is in andere Europese landen de maximale snelheid dan hoger dan in Nederland?
als je het daar zoveel beter vindt, waarom ga je daar dan niet wonen
Doei.
pi_39753748
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:17 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Ik weet dat jullie vinden dat ik mezelf vreselijk voor lul zet.

Maar als bijv. 140 km/h nou écht zo onverantwoord is, waarom is in andere Europese landen de maximale snelheid dan hoger dan in Nederland?
Dat punt komt idd altijd terug. Net zoals "in Duitsland kan het dus waarom hier niet"
http://nl.wikipedia.org/w(...)_bevolkingsdichtheid
Vrij simpel. Nederland is veel dichterbevolkt. Nederland staat op een 12e plaats, Duitsland op een 33e plaats, Frankrijk op een 60e plaats (ongeveer). Dan is het niet zo gek dat daar harder gereden kan en mag worden. Het land is groter, de snelwegen zijn minder bevolkt en daarom kan men best harder rijden aangezien de hedendaagse auto's daar goed voor gemaakt zijn.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:24:47 #39
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_39753854
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:17 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Ik weet dat jullie vinden dat ik mezelf vreselijk voor lul zet.

Maar als bijv. 140 km/h nou écht zo onverantwoord is, waarom is in andere Europese landen de maximale snelheid dan hoger dan in Nederland?
Verschillende redenen:

1) Historie, het is zo gelopen. Voor de eerste oliecrisis was het hier zonder beperkingen.
2) Op & Afritten. Door het grote aantal op en afritten (die zorgen voor baanverschuivingen en snelheidsverschillen) is het beeld onrustiger dan in andere landen (je ziet het verschil al tussen ringweg A'dam en stukken snelweg met heel weinig op/afritten).
3) Vervuiling.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_39753874
Dichtbevolkt?
Dus 's-nachts kan de snelheidsbeperking eraf?
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:25:50 #41
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39753895
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:20 schreef Faithy het volgende:
omdat als je iedereen zo hard laat rijden als hij of zij wil, het een zooitje op de weg gaat worden
Dat is het dogma, maar volgens mij valt dat heel erg mee. Gevaarlijk weggedrag zal hoe dan ook strafbaar blijven, dus 200 rijden tijdens een matige drukte is nog steeds strafbaar. En zelfs in duitsland blijkt dat de overgrote meerderheid 130-140 rijdt.
Vampire Romance O+
pi_39753963
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:25 schreef bolkedebeer het volgende:
Dichtbevolkt?
Dus 's-nachts kan de snelheidsbeperking eraf?
Dan komen de op en afritten weer om de hoek kijken.
In Nederland zit er zo ongeveer om de 5km een op/afrit, waardoor daar gevaarlijke situaties ontstaan als iemand gaat invoegen en nog op snelheid moet komen en iemand anders met 200 aan komt rijden.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_39753964
ik maak me ook geen zorgen om de overgrote meerderheid maar voor de malloten die idd Gevaarlijk Weggedrag gaan vertonen.. en dan is met 200km per uur en een veeeeeeeel kortere remweg de schade een stuk minder te overzien dan wanneer je met 140 relatief gezien vlak voor je iemand ziet inhalen...
Doei.
pi_39754034
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:27 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Dan komen de op en afritten weer om de hoek kijken.
In Nederland zit er zo ongeveer om de 5km een op/afrit, waardoor daar gevaarlijke situaties ontstaan als iemand gaat invoegen en nog op snelheid moet komen en iemand anders met 200 aan komt rijden.
Geen argument imo. In Duitsland hebben ze ook op- en afritten. Weliswaar minder dan in Nederland, maar het bewijst wel dat er 200 gereden kan worden bij een op- of afrit.
pi_39754052
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:25 schreef bolkedebeer het volgende:
Dichtbevolkt?
Dus 's-nachts kan de snelheidsbeperking eraf?
's nachts komt het veiligheidsaspect weer opspelen maar ik denk dat heel veel mensen al tevreden zouden zijn als die achterlijke 80km/u zones uit gaan tussen 20:00 en 06:00 en 11:00 en 15:00 ofzo. Dan hoeft er geen doorstroming meer bevorderd te worden (alhoewel het wel steeds drukker wordt 's middags). Daarnaast kan de snelheid dan best opgeschroeft worden tussen 20:00 en 06:00 naar 130km/u op alle 100 & 120km/u wegen.

Denk dat dat de meeste veilige mogelijkheden zijn.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_39754123
Tussen de 30 en 50% van de automobilisten rijdt nu al harder dan de aangegeven max. snelheid. Het aanpassen van de max. snelheid is dus een pure formaliteit.
pi_39754138
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:29 schreef bolkedebeer het volgende:

[..]

Geen argument imo. In Duitsland hebben ze ook op- en afritten. Weliswaar minder dan in Nederland, maar het bewijst wel dat er 200 gereden kan worden bij een op- of afrit.
Het kan wel, of het de veiligheid bevordert is de vraag.
Op die punten is het snelheidsverschil gewoon erg groot, waardoor het gevaarlijker wordt.

Tuurlijk hebben ze in Duitsland ook op en afritten echter veel minder veel als in Nederland waardoor het aantal gevaarlijke situaties een stuk minder is en de kans op ongelukken dus kleiner.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_39754158
yup

Als je om 3 uur s nachts op de A4 bij A'dam rijdt (of waar dan ook eigenlijk ) zonder ook maar een kip op de weg, moet 't mogelijk zijn om je gas iets verder open te trekken
Doei.
  woensdag 12 juli 2006 @ 14:34:17 #49
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39754197
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 14:27 schreef Faithy het volgende:
ik maak me ook geen zorgen om de overgrote meerderheid maar voor de malloten die idd Gevaarlijk Weggedrag gaan vertonen.. en dan is met 200km per uur en een veeeeeeeel kortere remweg de schade een stuk minder te overzien dan wanneer je met 140 relatief gezien vlak voor je iemand ziet inhalen...
Daar mag de klpd dan mee gaan praten
Eventueel met behulp van radars die veel, veel ruimer staan ingesteld dan nu het geval is. Als hulpmiddel, niet als doel.
Vampire Romance O+
pi_39754399
De (tijd)winst (waarschijnlijk slechts enkele minuten bij het doorkruisen van Nederland) die je behaalt bij het verhogen van de maximum snelheid op de Nederlandse snelwegen weegt niet op tegen het verhoogde risico dat het met zich meebrengt bij ongelukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')