quote:Op dinsdag 11 juli 2006 22:31 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Moeilijk uit te leggen..![]()
Ik vind 80 zo ontzettend langzaam gaan, net als 120 op de snelweg. Ik voel me echt vreselijk truttig als ik dat doe. Op de snelweg rijd ik vaak zat zo'n 160 km/h..![]()
Een auto kan zoooveel harder dan 120 (dat had ik met rijles al heel erg.. Zit je daar in zo'n dikke mercedes).. Vind ik mooi. Te hard rijden vind ik geen 'supererge' overtreding, in tegenstelling tot onverantwoord rijgedrag vertonen/bellen achter het stuur/met alcohol op rijden.. etc..
Tot nu toe was mijn beleving ook telkens dat je er toch wel mee weg kwam. M'n vriend bijvoorbeeld is ook nog maar 'n paar keer geflitst in twee jaar tijd, terwijl hij toch wel bijna altijd te hard rijdt.
Alles bij elkaar maakte dat ik dus 115 reed op de 80 km weg.
binnen de bebouwde kom idd laten wat het is, maar op de snelwegen niet dus.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:41 schreef HansU het volgende:
De maximum snelheid mag van mij best omhoog op momenten dat het kan. Maar er blijven altijd van die idioten die net hun rijbewijs hebben en 160 gaan rijden tijdens een verschrikkelijke regenbui of mist.
De max. snelheden in de bebouwde kom ben ik het overigens wel eens, op een aantal uitzonderings wegen waar het 50km/u is met riant zicht naar alle kanten en geen enkele mogelijkheid van overstekende kids.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:41 schreef Gabberhead het volgende:
Als eerste even een correctie. Er bestaan in Nederland geen minimumsnelheden. Wel moet je voertuig minimaal 60 -kunnen- voor dat je de snelweg op mag, maar je hoeft het niet te rijden. Anders kan de politie in de spits met een vrachtlading bonnenboekjes op pad om alle voertuigen in de file te gaan bekeuren.
De maximumsnelheden in Nederland zijn inderdaad achterhaald. Veel wegen in Nederland zijn geschikt voor veel hogere snelheden. De laatste keer dat de maximumsnelheid op de snelwegen is verhoogd, was in 1988. Inmiddels zijn we bijna 20 jaar verder en is de veiligheid van auto's enorm toegenomen. Bovendien zijn de wegen voorzien van beter asfalt en veiligere vangrails.
Als je dan kijkt dat er binnen Europa projecten lopen met een radicale verhoging van de Vmax (in Oostenrijk mag je 160), of dat de Vmax gewoon altijd al hoger is (Frankrijk, Italie, Duitsland), dan vraag ik me af waarom er in Nederland zo halsstarrig wordt vastgehouden aan 120. Sterker nog, perfect veilige wegen worden 100 of zelfs 80 vanwege discutabele redenen.
Tvp.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:43 schreef Jordy-B het volgende:
Net je rijbewijs hebben en denken dat je wel even ruim over de maximumsnelheid kan kunt...
Niet iedereen die net zn rijbewijs heeft. heeft 0,0 ervaring. (99,9% wel)quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:43 schreef Jordy-B het volgende:
Net je rijbewijs hebben en denken dat je wel even ruim over de maximumsnelheid kan...
natuurlijk zijn de snelheden als het ware achterhaald, maar ze zjin er, en 90% van de bestuurders houdt zich hieraan, en daarom is er geen plek voor mensen die veel harder rijden dan die toegestane snelheid.quote:
wat voertuigcontrole betreft, misschien... maar niet wat verkeersinzicht betreft.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:45 schreef Robbiej het volgende:
[..]
Niet iedereen die net zn rijbewijs heeft. heeft 0,0 ervaring. (99,9% wel)
Jij trapt op de REM, op de snelweg?quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:50|D schreef Faithy het volgende:
[..]
natuurlijk zijn de snelheden als het ware achterhaald, maar ze zjin er, en 90% van de bestuurders houdt zich hieraan, en daarom is er geen plek voor mensen die veel harder rijden dan die toegestane snelheid.
natuurlijk, het rijdt ook lekker in de auto van mn ouders (ik heb een oude rammelbak) en ik merk oko niet dat ik ineens 130 of 140 rijd, maar als ik dat zie rem ik weer af naar 120...
waarom? omdat de REST van het verkeer daar niet op ingespeeld is...
Remmen op de motor?quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:51 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Jij trapt op de REM, op de snelweg?![]()
Dát vind ik gevaarlijk!![]()
afremmen/snelheidminderen is niet op de remtrappen.. op de motor remmen is niet remmen op de remquote:Op woensdag 12 juli 2006 13:51 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Jij trapt op de REM, op de snelweg?![]()
Dát vind ik gevaarlijk!![]()
Nu begin je over de motor, maar je hebt je motorrijbewijs nog niet eens, toch?quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:52 schreef Faithy het volgende:
[..]
afremmen/snelheidminderen is niet op de remtrappen.. op de motor remmen is niet remmen op de remwat heb jij een heerlijk inzicht
![]()
quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:02 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Nu begin je over de motor, maar je hebt je motorrijbewijs nog niet eens, toch?
Ik ging er van uit dat je het over autorijden had.
En nu noem je 't ineens snelheidminderen, net nog remmen.
Ik heb wel van afremmen op de motor gehoord, uiteraard wel, maar in jouw zinsverband kon ik niet echt opmaken dat je dat nou bedoelde.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:03 schreef Faithy het volgende:
afremmen op de MOTOR... daar heb jij nog niet van gehoord en je hebt een AUTOrijbewijs?
tipje van de sluier: afremmen op de MOTOR.. een auto rijdt niet zonder MOTOR
wat denk je dat er onder je motorkap zit
zo'n extra ding op twee wielen?
Nee.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:06 schreef roflcopter het volgende:
Zonnestraaltje is een helder licht
Zullen we trouwen?![]()
Meisje toch, wees nou 'ns slim en zet jezelf niet nog verder voor lulquote:Op woensdag 12 juli 2006 14:07 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Ik heb wel van afremmen op de motor gehoord, uiteraard wel, maar in jouw zinsverband kon ik niet echt opmaken dat je dat nou bedoelde.![]()
Jij hebt in elk geval genoeg zelfkennis, gezien je ondertitel.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:08 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Meisje toch, wees nou 'ns slim en zet jezelf niet nog verder voor lul
Dat heeft ze al gedaanquote:Op woensdag 12 juli 2006 14:08 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Meisje toch, wees nou 'ns slim en zet jezelf niet nog verder voor lul
Nu jij nogquote:Op woensdag 12 juli 2006 14:10 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Jij hebt in elk geval genoeg zelfkennis, gezien je ondertitel.
Wat mij betreft een punt wat van minder belang is. Vraag 10.000 mensen of ze een belastingverlaging willen en 90% zal ja zeggen. Vraag 660 mensen of er harder gereden moet worden op de snelweg en het merendeel zegt ja. Kortom, de wens van het volk is niet direct ook het beste voor het volk omdat de negatieve kanten niet goed genoeg meegewogen worden.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:49 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Een tweede, zeker niet minder belangrijk punt is het tegemoet komen aan de wensen van het volk. Zelfs de hardwerkende arbeider rijdt al in een modern uitgerust voertuig met voldoende veiligheidsvoorzieningen. Zodoende is het verantwoord om op de snelweg het gaspedaal net iets verder in te trappen en bijvoorbeeld te rijden met een gemiddelde cruisesnelheid van 130 km/h. Uit een enquête op www.at5.nl blijkt dat maar liefst 65.5% van de 659 stemmen een verhoging naar 130 km/h ‘een heel goed idee’ vindt. Aangenomen dat deze enquête representatief is voor de gehele samenleving, betekent dat dat door het krampachtig vasthouden aan een achterhaalde snelheid 10.480.000 mensen benadeeld worden.
quote:Bovendien levert een hogere maximumsnelheid op de snelweg een niet te onderschatten tijdwinst op voor de automobilist. Met een verhoging naar 130 km/h bent u als bestuurder van een auto gemiddeld 10 km per uur verder dan zonder een verhoging.
Nederland rijd je misschien in een km of 300 ruim gezien wel door. In plaats van in 2:30 doe je dat dan in 2:18. Dan ga je er vanuit dat je ook daadwerkelijk het gehele stuk 130km/u kan rijden en dat je van Zeeland/Brabant naar Groningen/Leeuwarden moet.quote:Op grote afstanden is dit verschil van onschatbare waarde voor onder meer de zakelijke gebruiker van het Nederlandse wegdek. Tijd is immers geld. Dat neemt niet weg dat de recreatieve automobilist geen baat heeft bij deze verhogingen. Integendeel, op vakanties met de auto naar het zonnige Zuiden kan de tijdwinst behoorlijk oplopen.
Ben wel benieuwd naar de bronquote:Al met al is de verhoging van de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen van 120 km/h naar 130 km/h een interessant punt waar de politiek zich nog wel eens over mag buigen. Het is goed voor de doorstroming en heeft daardoor een positief effect op het milieu. Verder is het de bedoeling dat de Nederlandse regering het volk vertegenwoordigt, en daarmee ook aan de wensen van het volk tegemoet komt. Dat is op het moment van schrijven niet het geval. Ander lichtpunt is de tijdwinst die het op zal leveren voor alle mensen in het bezit van een automobiel.
Alleen jammer dat veel gemeenten er alles aan doen om het verkeer zo langzaam mogelijk te laten gaan. Hele dorpen worden 30km/u zones. In woonerven a la maar op een fatsoenlijk doorgaande weg kan 50km/u best.quote:Op woensdag 12 juli 2006 13:41 schreef HansU het volgende:
De max. snelheden in de bebouwde kom ben ik het overigens wel eens, op een aantal uitzonderings wegen waar het 50km/u is met riant zicht naar alle kanten en geen enkele mogelijkheid van overstekende kids.
Dat komt altijd maar weer terug in deze discussies. Maar waarom moet je eigenlijk een grens trekken?quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:15 schreef Faithy het volgende:
Waar trek je de grens?
En dan wordt de grens bij 160 gelegd gaan er weer mensen klagen dat ze makkelijk 200 kunnen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:15 schreef Faithy het volgende:
Maar zullen we anders even terug naar het onderwerp?
Vind het wel een interessant stuk namelijk
tot welke snelheid is het verantwoordelijk om deze eventueel te verhogen? Want nu kun je zeggen: de auto's zijn veiliger, comfortabeler en kunnen sneller, maar is het dan nog verantwoord?
Waar trek je de grens?
Bij 140? Bij 160? Onbeperkt?
Er zijn genoeg mensen die genoeg hebben aan 120 (heden ten dage, dan heb ik het niet over de toekomst) terwijl hun auto met gemak de 200 haalt...
Waar trek je de grens?
inderdaad...quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:20 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
En dan wordt de grens bij 160 gelegd gaan er weer mensen klagen dat ze makkelijk 200 kunnen.
als je het daar zoveel beter vindt, waarom ga je daar dan niet wonenquote:Op woensdag 12 juli 2006 14:17 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Ik weet dat jullie vinden dat ik mezelf vreselijk voor lul zet.
Maar als bijv. 140 km/h nou écht zo onverantwoord is, waarom is in andere Europese landen de maximale snelheid dan hoger dan in Nederland?
Dat punt komt idd altijd terug. Net zoals "in Duitsland kan het dus waarom hier niet"quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:17 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Maar als bijv. 140 km/h nou écht zo onverantwoord is, waarom is in andere Europese landen de maximale snelheid dan hoger dan in Nederland?
Verschillende redenen:quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:17 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Dat is het dogma, maar volgens mij valt dat heel erg mee. Gevaarlijk weggedrag zal hoe dan ook strafbaar blijven, dus 200 rijden tijdens een matige drukte is nog steeds strafbaar. En zelfs in duitsland blijkt dat de overgrote meerderheid 130-140 rijdt.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:20 schreef Faithy het volgende:
omdat als je iedereen zo hard laat rijden als hij of zij wil, het een zooitje op de weg gaat worden![]()
Dan komen de op en afritten weer om de hoek kijken.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:25 schreef bolkedebeer het volgende:
Dichtbevolkt?
Dus 's-nachts kan de snelheidsbeperking eraf?
Geen argument imo. In Duitsland hebben ze ook op- en afritten. Weliswaar minder dan in Nederland, maar het bewijst wel dat er 200 gereden kan worden bij een op- of afrit.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:27 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Dan komen de op en afritten weer om de hoek kijken.
In Nederland zit er zo ongeveer om de 5km een op/afrit, waardoor daar gevaarlijke situaties ontstaan als iemand gaat invoegen en nog op snelheid moet komen en iemand anders met 200 aan komt rijden.
's nachts komt het veiligheidsaspect weer opspelen maar ik denk dat heel veel mensen al tevreden zouden zijn als die achterlijke 80km/u zones uit gaan tussen 20:00 en 06:00 en 11:00 en 15:00 ofzo. Dan hoeft er geen doorstroming meer bevorderd te worden (alhoewel het wel steeds drukker wordt 's middags). Daarnaast kan de snelheid dan best opgeschroeft worden tussen 20:00 en 06:00 naar 130km/u op alle 100 & 120km/u wegen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:25 schreef bolkedebeer het volgende:
Dichtbevolkt?
Dus 's-nachts kan de snelheidsbeperking eraf?
Het kan wel, of het de veiligheid bevordert is de vraag.quote:Op woensdag 12 juli 2006 14:29 schreef bolkedebeer het volgende:
[..]
Geen argument imo. In Duitsland hebben ze ook op- en afritten. Weliswaar minder dan in Nederland, maar het bewijst wel dat er 200 gereden kan worden bij een op- of afrit.
Daar mag de klpd dan mee gaan pratenquote:Op woensdag 12 juli 2006 14:27 schreef Faithy het volgende:
ik maak me ook geen zorgen om de overgrote meerderheidmaar voor de malloten die idd Gevaarlijk Weggedrag gaan vertonen.. en dan is met 200km per uur en een veeeeeeeel kortere remweg de schade een stuk minder te overzien dan wanneer je met 140 relatief gezien vlak voor je iemand ziet inhalen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |