quote:ONTVOERDE KINDEREN VANUIT AMBASSADE IN SYRIË:
’Al week geen klappen gehad’
MOEDER JANNEKE: ’Ik was doodsbang maar ook opgelucht, eindelijk actie’
door door MARJOLEIN MARJOLEIN SCHIPPER SCHIPPER
OUDE PEKELA, vrijdag
Zo ontzéttend trots is Janneke Schoonhoven op haar Sara (10) en Ammar (12). Vorige week maandag vluchtten de kinderen, na twee jaar van geestelijke en lichamelijke mishandeling door hun vader, uit het huis van hun Syrische opa en oma. Met een taxi ging het richting Nederlandse ambassade in Damascus. Maar toen ze daar aankwamen stond de inmiddels gewaarschuwde vader Hisham voor de deur….
„Toen Ammar en Sara hun vader zagen staan, hebben ze zich in de buurt van de ambassade verstopt. Net zo lang tot hij even weg was, toen zijn ze snel naar binnen gerend. Ammar had mij vanuit de taxi al ge-sms’t: ’Mama, we gaan nú naar de ambassade!’ Ik had ze ooit het adres gegeven… Ik was doodsbang, maar ook opgelucht: eindelijk actie.”
Janneke Schoonhoven vertelt het wonderbaarlijk beheerst, maar haar ogen tonen haar emoties. Al twee jaar vecht de 38-jarige receptioniste als een leeuwin om haar in augustus 2004 door hun Syrische vader ontvoerde zoon en dochter terug te krijgen. Alles, haar baan, haar gezondheid en haar nieuwe relatie zette ze daarvoor op het spel. Diverse keren reisde ze af naar Syrië, bij alle instanties klopte ze (tevergeefs) aan.
Want hoewel vader Hisham de kinderen zonder toestemming aan Jannekes ouderlijk gezag heeft onttrokken en hij dus internationaal staat geregistreerd als kinderontvoerder, worden de kinderen in Syrië gewoon gezien als Syrische staatsburgers. Bovendien erkent Syrië het internationale verdrag kinderontvoeringen niet.
„Nu zitten ze al elf dagen op het ambassadeterrein. Ze worden ontzéttend goed verzorgd, het ambassadepersoneel is heel lief voor ze. Er is zelfs een juf aangetrokken die ze elke dag les komt geven. Elke dag heb ik ze aan de telefoon, dat is al zo heerlijk, en ik kan met ze mailen. Ammar is heel blij: ’Mama, ik heb nu al een hele week geen klappen gehad’, zei hij van het weekend. Dan ben ik opgelucht, maar mijn hart draait om als ik denk wat hij allemaal te verduren heeft gehad.”
Janneke Schoonhoven verkeert momenteel in bange afwachting: „Ik mag niet naar Syrië, dat is mij ten strengste afgeraden, ik zou de zaak kunnen laten escaleren. Dat wil ik natuurlijk niet. Ik zie zelf maar één oplossing: de kinderen komen naar Nederland. Maar hoe? Als ze één voet buiten de ambassade zetten, kan de vader ze laten oppakken. Mij is al gevraagd of ik toestemming zou geven voor een omgangsregeling. Maar dat is voor mij volstrekt uitgesloten.”
Janneke ontmoette Hisham, een moslim, in ’88 tijdens een vakantie in het toenmalige Joegoslavië. De eerste huwelijksjaren, het paar woonde in Nederland, was alles koek en ei. Tot zoon Ammar werd geboren: door zuurstofgebrek had hij klapvoetjes en later bleek hij autistisch, iets wat vader Hisham moeilijk kon aanvaarden. Toen het paar na de geboorte van dochter Sara uit elkaar ging, liet hij al weten: ’Als de kinderen groot zijn, neem ik ze mee naar Syrië. Ik wil niet dat mijn dochter een Hollandse hoer wordt.’
Bezoekregelingen
Toch hield Hisham zich jarenlang keurig aan de bezoekregelingen: tot hij in augustus 2004 de kinderen niet meer terugbracht. Aangezien hij een dubbele nationaliteit had, de Nederlandse en de Syrische, had hij de kinderen stiekem op zijn Syrische paspoort bij laten schrijven.
De afgelopen twee jaar vertrok Janneke, financieel gesteund door haar omgeving, diverse malen naar Syrië, waar ze na moeizame bemiddeling van de ambassade een paar maal haar kinderen kort mocht zien. „Het was heerlijk en vreselijk om ze te zien. Heerlijk om het contact, het knuffelen, vreselijk omdat het afscheid elke keer weer dramatisch was. Vooral Ammar kon het psychisch niet aan: de eerste keer trok hij wanhopig ’mama, mama!’ krijsend zijn trui over zijn hoofd. Elke keer weer moesten ze de kinderen letterlijk van me aftrekken.”
Uit een persoonlijk verslag van een recent bezoek van Janneke aan haar kinderen in Damascus: „Het afscheid was heel heftig, Sara zakte door haar knieën en zei: ’Mama, alsjeblieft, neem ons mee, ik kan er niet meer tegen’. Maar ze werd door haar vader gestraft voor haar huilbui en in de auto gezet. Ammar zei heel stoer, dikke tranen over zijn wangen: ’Niet bang zijn Sara, mama komt terug’. Toen gingen twee lijkbleke snoetjes met de neuzen tegen de ramen, huilend de andere kant op.”
quote:'Ik wil niet dat mijn dochter een Hollandse hoer wordt.’
hmz .. als ik dat andere oudere intervieuw met moeder lees op vrouw.nl staat daar anders niks daarover, ik heb zo het donkergrijze vermoeden dat "de hoer" een toevoeging is van de telegraafquote:Op vrijdag 7 juli 2006 10:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het heerschap loopt weer over van beschaving, zoveel is duidelijk.
Ik weet niet hoor. Het feit dat zij dit niet vermeld heeft, wil niet zeggen dat meneer dat niet gezegd heeft of dat dat niet de hoofdreden is geweest voor de ontvoering.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 11:07 schreef moussie het volgende:
[..]
hmz .. als ik dat andere oudere intervieuw met moeder lees op vrouw.nl staat daar anders niks daarover, ik heb zo het donkergrijze vermoeden dat "de hoer" een toevoeging is van de telegraaf
of vrouw.nl heeft het weggelaten om niet "nodeloos" te kwetsenquote:Op vrijdag 7 juli 2006 11:07 schreef moussie het volgende:
[..]
hmz .. als ik dat andere oudere intervieuw met moeder lees op vrouw.nl staat daar anders niks daarover, ik heb zo het donkergrijze vermoeden dat "de hoer" een toevoeging is van de telegraaf
Dat was ook het eerste dat ik dacht... Slim en dapper.quote:Op donderdag 6 juli 2006 09:53 schreef Gia het volgende:
Wat goed van die kinderen dat ze wisten dat ze daar veilig zouden zijn.
Dat visitekaartje van de ambassade hebben ze natuurlijk niet op straat gevonden. Ik denk echt wel dat hun moeder ze verteld heeft wat ze zouden kunnen doen als ze de gelegenheid kregen om te ontsnappen. Ik vind het wel heel dapper dat ze het ook daadwerkelijk gedaan hebben. Als ze gesnapt waren door hun vader...quote:Op vrijdag 7 juli 2006 11:12 schreef Verbal het volgende:
Dat was ook het eerste dat ik dacht... Slim en dapper.
V.
Ja, natuurlijkquote:Op vrijdag 7 juli 2006 11:07 schreef moussie het volgende:
[..]
nee, dat is het nou juist, daar staan arabieren niet bekend om en van dat feit zal de telegraaf gretig gebruik maken als het hun zo uitkomt .. stemming maken doen ze graag aan, dat verkooptquote:Op vrijdag 7 juli 2006 11:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk![]()
Dit negatieve adjectief moet wel van de telegraaf afkomen is het niet, want arabieren staan er immers zo goed om bekend dat ze zo ruimdenkend zijn over westerse vrouwen, toch?
Jahoor,quote:Op vrijdag 7 juli 2006 11:59 schreef moussie het volgende:
[..]
nee, dat is het nou juist, daar staan arabieren niet bekend om en van dat feit zal de telegraaf gretig gebruik maken als het hun zo uitkomt .. stemming maken doen ze graag aan, dat verkoopt
en dat ze het niet zo nauw nemen met nauwkeurige weergave is meer dan bekend .. ik kan me zelf een incident herinneren dat ze door de regering terug zijn gefloten voor het publiceren van foutieve gegevens ivm het gevangeniswezen, de vermeende internettoegang van wie-ook-alweer etc
Nou ja, het maakt in die mate uit, dat we deze discussie niet hadden als die vent een 'goede vent' wasquote:Op vrijdag 7 juli 2006 12:16 schreef Tijger_m het volgende:
Of de vader nu een goede of slechte vent is maakt helemaal niets uit,.....
Ik denk niet dat de Telegraaf de quote van die kerel zelf heeft vernomen. Het zal van de tweede hand zijn, naar allerwaarschijnlijkheid de moeder. Het is nog steeds aannemelijk dat het waar is maar duidelijkheid krijg je pas als de vader ook het woord neemt.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 12:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jahoor,
Maar als je de andere factoren bekijkt; de gast heeft schijt aan de NL wet, in het artikel staat dat'ie z'n kinderen slaat (of moeten we dat ook maar ter discussie stellen omdat de telegraaf dat meld?) dan lijkt zo'n uitspraak daarvan wel in het verlengde te liggen, vind je ook nie?
Zolang ze in Syrië zitten en de vader niet meewerkt is het een patstelling. Of de kinderen zitten permanent op de ambassade of ze gaan weer naar de vader. De kinderen zijn in Nederland aan de moeder toegewezen maar zijn in Syrië aan de vader "toegewezen". De automatisme die men heeft in Syrië dat de vader het hoofd van het gezin is, is uitermate stuitend. Vergeet echter niet dat het hier ook bijna automatisme is dat de moeder de toegewezene is. Zolang de moeder geen ongelofelijk sekreet is, krijgt de moeder de kinderen toegewezen. Ongeacht de kwaliteiten van de vader.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 12:16 schreef Tijger_m het volgende:
Of de vader nu een goede of slechte vent is maakt helemaal niets uit, de kinderen zijn toegewezen aan de moeder en door de vader wederrechtelijk naar Syrie meegenomen.
Ik betwijfel ook niet dat ze weer naar Nederland terug gebracht zullen worden, het kan echter wel een tijdje gaan duren.
En voor jou is het blijkbaar interessanter om vast te stellen dat moslims cq arabieren 'slecht' zijn.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 12:20 schreef ExTec het volgende:
Nou ja, het maakt in die mate uit, dat we deze discussie niet hadden als die vent een 'goede vent' was![]()
Maar ik kan me voorstellen dat het voor sommigen interresant is de issue te upgraden naar iets abstracts, zodat we het helemaal niet meer hoeven te hebben over verantwoordelijkheid
en dat klopt ook en dat is in de meeste westerse landen ook zo. daarom begrijp ik fathers for justice ook wel.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 12:26 schreef sampoo het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de Telegraaf de quote van die kerel zelf heeft vernomen. Het zal van de tweede hand zijn, naar allerwaarschijnlijkheid de moeder. Het is nog steeds aannemelijk dat het waar is maar duidelijkheid krijg je pas als de vader ook het woord neemt.
[..]
Zolang ze in Syrië zitten en de vader niet meewerkt is het een patstelling. Of de kinderen zitten permanent op de ambassade of ze gaan weer naar de vader. De kinderen zijn in Nederland aan de moeder toegewezen maar zijn in Syrië aan de vader "toegewezen". De automatisme die men heeft in Syrië dat de vader het hoofd van het gezin is, is uitermate stuitend. Vergeet echter niet dat het hier ook bijna automatisme is dat de moeder de toegewezene is. Zolang de moeder geen ongelofelijk sekreet is, krijgt de moeder de kinderen toegewezen. Ongeacht de kwaliteiten van de vader.
en dat is dus wat mij zo voor de borst stuit, ik heb het intervieuw gelezen op vrouw.nl, ik heb haar gisteren gezien op TV .. het lijkt mij geen uitspraak die bij haar vandaan komt, naar haar eigen zeggen zei hij "ik ga je datgene afnemen wat jou het liefst is" .. en dat is een totaal andere insteek dan dat "geen hollandse hoer worden" ..quote:Op vrijdag 7 juli 2006 12:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En voor jou is het blijkbaar interessanter om vast te stellen dat moslims cq arabieren 'slecht' zijn.
Dat is per land verschillend AFAIK.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 13:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
en dat klopt ook en dat is in de meeste westerse landen ook zo. daarom begrijp ik fathers for justice ook wel.
maar na hun 13de (dacht ik) mogen de kinderen toch zelf kiezen
Ja nou, wereld van verschil, heyquote:Op vrijdag 7 juli 2006 13:17 schreef moussie het volgende:
zeggen zei hij "ik ga je datgene afnemen wat jou het liefst is" .. en dat is een totaal andere insteek dan dat "geen hollandse hoer worden" ..
Welke context is dat?quote:in de gehele context gezien lijkt het mij op een toevoeging van de telegraaf van het gewone laag-bij-de-grondse kaliber .. goedkoop scoren .. en in een geval zoals dit vind ik dat om te![]()
de context van de indruk die moeder maakt .. die houdt zich niet bezig met goedkope vuilspuiterijen maar veteld de feiten .. hij zou gaan wraak nemen op haar via de kinderenquote:Op vrijdag 7 juli 2006 14:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja nou, wereld van verschil, hey
Je hebt helemaal gelijk, tís toch heus een aardige man, ik moet me beeld van hem nu toch echt bijstellen
[..]
Welke context is dat?
De context waarin'ie zegt dat hij die dame datgene af gaat nemen waar ze het meest om geeft?
Of de context waarin duidelijk is dat'ie z'n kinderen slaat?
Op het ranzige af dit.
Het staat vast dat'ie zonder blikken of blozen z'n kinderen dwars tegen de wet in ontvoerd,
Het staat vast dat'ie z'n kinderen slaat,
Maar dat'ie westerse vrouwen voor hoeren uitmaakt, nee, da's een brug te ver, dat kan niet zo zijn, dat moet die krant er wel van gemaakt hebben
Ga ergens anders janken.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 14:36 schreef moussie het volgende:
[..]
de context van de indruk die moeder maakt .. die houdt zich niet bezig met goedkope vuilspuiterijen maar veteld de feiten .. hij zou gaan wraak nemen op haar via de kinderen
en om zo'n triest geval als dit toch nog gebruiken om goedkoop te scoren is imho een brug te ver .. alsof de rest niet al erg genoeg is ..
f*cking goedkope hetze eraan koppelen, gebruik maken van de situatie om nog een keer je vuil te kunnen spuien en olie op het vuur te gooien .. argh .. die lui hebben gewoon echt nergens respect voor, evenmin als die man voor zijn kinderen !!
tja, iemand meende die zin te moeten quoten en van commentaar te voorzien .. en gezien het feit dat wij inmiddels weten hoe dat gaat in nederland, een zo'n zin is genoeg om weer over de hele moslimgemeenschap heen te vallen, leek het mij niet geheel onbelangrijk om even eraan te herinneren dat de telegraaf bekend staat om zijn "toegevoegde waarde" en het feit dat ze het niet zo nauw nemen met de waarheid.. that's allquote:Op vrijdag 7 juli 2006 14:41 schreef SocialDisorder het volgende:
hebben we nu echt een discussie over welk medium wat afdrukt in zijn/haar krantje?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |