Nu er eindelijk enig schot in de zaak zit en ik over de ergste ellende heen ben, ben ik eindelijk in staat hier ons verbouwingsverhaal te plaatsen wat resulteerde in het buiten gooien van de aannemer.
Maar even naar het begin.
Wij wilden al enkele jaren de benedenverdieping onder handen nemen. Aangezien de hypotheekrentes dreigden te stijgen, hebben we in november de hypotheek verhoogd met 20.000 euro, met de bedoeling per 1 mei te gaan verbouwen.
Eind februari enkele aannemers laten komen voor offertes. De verschillen waren zo miniem dat we de keuze basseerden op een aannemer zo dicht mogelijk bij huis. Daarbij verzekerde deze man ons dat hij begin mei zou beginnen en dat het slechts 2 weken werk was.
Jaja.
Het begon er al mee dat we eind april nog niets van hem vernomen hadden, dus mijn man klom in de telefoon. De aannemer vertelde ons dat de stucadoor nog geen tijd had maar dat hij op 8 mei zou beginnen en dan vol er tegenaan.
Tja, 8 mei, niks dus. Maar weer bellen. Nee, hij kwam morgen.
En ja hoor, 9 mei kwamen ze. Er werd een muur uitgehakt, waarbij het plafond ondersteund werd met van die pijlers.
(Aangezien wij gerekend hadden op 1 mei, hadden we zelf voor die tijd de vloer er al uitgekapt, we zaten dus op de fundering.)
Vervolgens gebeurde er weer een paar dagen niks. Een week later werden twee balken geplaatst en de muurtjes daarbij opgemetseld.
De man vertelde vervolgens dat de stucadoor op de 24 ste zou beginnen en dat hij pakweg 4 dagen werk had daaraan voorafgaand.
Ergens rond de 16de kwam hij met de stucadoor, die ons liet weten wel tijd te hebben over 3 weken. Dat werd me te gortig, nog eens 3 weken op de beton, daar had ik echt geen zin in.
Ik heb dus gezegd dat er in dat geval eerst de vloer in zou gaan, zodat het weer een beetje normaal werd. (Vloer werd gelegd door goede vriend van de familie)
Die zaterdag, de 20ste is dus de vloer gelegd, inclusief vloerverwarming.
De week erna is het personeel van de aannemer nog 3x een halve dag geweest om het plafond erin te maken. En 2 x is de electricien geweest voor het aanleggen van wat electra.
Doordat wij de vloer eerder gelegd hadden, moest dit afgeplakt worden, maar dat zou dan wel extra gaan kosten. Zo moest er een extra groep gemaakt worden, wat een oom van mij gratis zou doen, want was een kleine moeite. Maar nee, dat hoefde niet, dat kon zijn electricien ook wel.
Aangezien wij ervan uit waren gegaan dat de verbouwing half mei klaar zou zijn, hadden we alle leveringen, fornuis, koelkast, keuken op 27 mei gezet. Toch nog erg ruim, nietwaar, maar goed, dat moest allemaal verzet worden. De keuken kon niet verzet worden. Die hebben we bij mijn schoonouders zolang in de garage laten zetten. Het fornuis, 90 cm. hebben we kunnen verzetten tot 6 juni. (Toen gingen we er nog vanuit dat de stucadoors de 24 zouden komen) De koelkast hebben we verzet naar 12 juni.
De stucadoors zouden 8 juni komen, dat werd dus 9 juni. Vrijdags. Aangezien ze nog niet klaar waren zouden ze 's maandags terug komen. Dat werd dus dinsdags. Toen moest de zaak nog drogen en kon er 's maandags erna de lijst erop. Dat werd dus weer dinsdags.
's maandags 19 juni zei de aannemer dat hij 's woensdags alles in de keuken af zou werken, zodat de keuken geplaatst kon worden. Dit was dus inclusief radiator hangen. Echter, waar die moest komen te hangen, moest nog betegeld worden, dus ik belde onze tegelzetter. Ondanks dat zijn zoon jarig was, kwam hij die dinsdag 's middags het stuk muur betegelen en 's avonds inwassen.
Maar de volgende dag werd geen radiator gehangen.
Wel liet meneer de aannemer weten dat hij graag alvast de rest van het openstaande bedrag wilde vangen.
Tja, dat werd me teveel. Niet alleen werden afspraken niet nagekomen, maar het werk wat gedaan werd was niet bepaald van topkwaliteit. Zo kreeg meneer een knietje van de gasleiding niet de goede kant op gedraaid en maakte hij met behulp van wat buizen en knietjes zoveel omleidingen dat hij toch uitkwam waar het kraantje moest komen. 't Was geen gezicht, maar ach, daar zie je toch niks meer van als het fornuis ervoor staat! Volgens mijn zwager kon ik wel op 6 plaatsen een gaslek krijgen. Een oom van mij heeft dit later veranderd.
En zo zijn er nog meer onnozele dingen te noemen die anders, beter hadden gekund, en waar uit bleek dat deze man liefst zo eenvoudig en goedkoop mogelijk werkt.
Ik had er dus geen zin meer in en heb hem buitengegooid. Er stonden nog twee posten op de offerte met absurde bedragen erbij, die nog niet waren uitgevoerd. Deze absurde bedragen,die van meneer zelf afkomstig zijn, heb ik dus op de rekening ingehouden.
De klus is nu door onszelf en wat familie en vrienden, bijna geklaard. Zondag gaan we op vakantie en als we terugkomen is het klaar.
Geweldig, toch, niet?
Nooit ga ik nog verbouwen.