welke mensa bedoel je hiermee?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:32 schreef Nosh het volgende:
En dan begin ik niet eens over al die ouders die er 100% zeker van zijn dat hun kinderen ook talloze dingen hebben, van dyslectie, tot ADD tot hoogbegaafdheid.
'Ja, Mickey had in groep 3 al 'Poes Tom zat in de boom' helemaal gelezen, dus die Mensa inschrijving is al op de post hoor!'
quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:35 schreef Alicey het volgende:
Het lijkt een beetje alsof je aan een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis lijdt.
typisch geval van borderline...quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:32 schreef Nosh het volgende:
Zo schattig, sinds iedere boer een schriftelijke LOI-cursus Psychologie voor dummies kan volgen, wordt je echt doodgegooid met de meest zwakzinnige diagnoses.
Iemand is wat terughoudender in de omgang? Asperger-syndroom!
Teveel energie? ADHD! Snel aan de Ritalin!
Loop je over van het zelfvertrouwen? Narcistische persoonlijkheidsstoornis, voortkomend uit een chronische onzekerheid door nare evaringen met boerderijdieren vroeger!
Leukste is nog dat mensen waarde hechten aan die huis, tuin en keuken diagnoses ook. Opeens is Truus er heulemaal zeker van dat ze manisch depressief is, want eerst bij het aardappelen schillen was ze een beetje sip, en toen was ze klaar, en toen was ze opeens blij! Moodswings, omg!
En dan begin ik niet eens over al die ouders die er 100% zeker van zijn dat hun kinderen ook talloze dingen hebben, van dyslectie, tot ADD tot hoogbegaafdheid.
'Ja, Mickey had in groep 3 al 'Poes Tom zat in de boom' helemaal gelezen, dus die Mensa inschrijving is al op de post hoor!'
Doe gewoon normaal, en laat die opmerkingen van mensen die eens een keer Dr. Phil hebben gezien, en zich nu experts op het giebied van psycho-sociologie wanen, voor wat ze zijn.
Je gaat toch ook je motorblok niet vervangen, omdat de buurman van de neef van je vrouw zegt 'dat de aandrijving misschien stuk is, en dat echt niet zo hoort hoor!'
Er zijn zelfs mensen met een psychologische achtergrond die dat doen, en daar heel interessante diagnoses op weten te verzinnen.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:37 schreef Rnej het volgende:
mwoh, ik vind het nog een potje erger als mensen zonder psychologische achtergrond whatsoever mij gaan vertellen wat ik ervaar en voel terwijl ik er zo bij zit van: " ik ben niet depressief, ik ben vrolijk"
(ja dat maak ik dus af en toe mee.....)
cool ....quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er zijn zelfs mensen met een psychologische achtergrond die dat doen, en daar heel interessante diagnoses op weten te verzinnen.
Of van "zo rustig als je bent past niet bij de stoornis die ik in gedachten heb, dus maak ik er gewoon van dat je geen agressie uit, maar wel heel erg agressief bent."quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:45 schreef Rnej het volgende:
[..]
cool ....
zo van... "je heb adhd"
"ik slaap 14 uur op een dag..."
jij wordt vaak geanalyseerd, of niet?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Of van "zo rustig als je bent past niet bij de stoornis die ik in gedachten heb, dus maak ik er gewoon van dat je geen agressie uit, maar wel heel erg agressief bent."
Neuh, gelukkig niet. Het heeft bovendien al genoeg onzin opgeleverd.quote:
Dat is weer het persoonlijke ervaringen op iedereen projecteren virus. Dat virus is vooral actief bij psychische processen die bij iedereen anders lopen.quote:mijn opa was net overleden en er was een meid en die was ervan overtuigd dat de ergste pijn nog moest komen... en dat dat binnenkort was en 100x erger dan ik me nu voelde...
echt zo'n "LET MAAR OP! IK HEB GELIJK" - idee![]()
"eh, ik heb me kapot gejankt op de begrafenis vorige week ja... daarna voelde ik me opgelucht en best vrolijk enzo... wat lul je in godsnaam?"
Het lijkt een beetje alsof je aan een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis lijdt.
Geen, want mensen kunnen er niet tegen als ik hun haren begin te tellen, en dan boos wordt als ze me afleiden en ik de tel kwijtraak. Laat staan die keer dat ik een hele boekenkast op ISBN-nummer begon te sorteren.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:34 schreef -Sandstorm- het volgende:
Met wat voor mensen ga jij om ?
hier ergert mijn vader zich ook erg aan (een psycholoog die wel alle diploma's en onderscheidingen heeft die je maar kan hebben)quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:32 schreef Nosh het volgende:
Zo schattig, sinds iedere boer een schriftelijke LOI-cursus Psychologie voor dummies kan volgen, wordt je echt doodgegooid met de meest zwakzinnige diagnoses.
Loop je over van het zelfvertrouwen? Narcistische persoonlijkheidsstoornis, voortkomend uit een chronische onzekerheid door nare evaringen met boerderijdieren vroeger!
Leukste is nog dat mensen waarde hechten aan die huis, tuin en keuken diagnoses ook. Opeens is Truus er heulemaal zeker van dat ze manisch depressief is, want eerst bij het aardappelen schillen was ze een beetje sip, en toen was ze klaar, en toen was ze opeens blij! Moodswings, omg!
Doe gewoon normaal, en laat die opmerkingen van mensen die eens een keer Dr. Phil hebben gezien, en zich nu experts op het giebied van psycho-sociologie wanen, voor wat ze zijn.
Je gaat toch ook je motorblok niet vervangen, omdat de buurman van de neef van je vrouw zegt 'dat de aandrijving misschien stuk is, en dat echt niet zo hoort hoor!'
psychologie gestudeerd hebben is niet hetzelfde als psychiater zijn.....quote:Op dinsdag 4 juli 2006 12:06 schreef Metro2005 het volgende:
De zus van mijn vriendin doet dat ook vaakdie heeft dan wel een universitaire studio psychologie gevolgd dus in theorie weet ze alles wel. Ze heeft alleen totaal geen mensen kennis. Die conclusies die ze trekt zijn dan ook vaak humoristisch
en psychiater zijn duidt niet altijd op inteligente mensen of mensen die juiste conclusies kunnen trekken. soms kan het heldere antwoord van een boer beter werken dan het geneuzel van een rochebrun.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 12:08 schreef Rnej het volgende:
[..]
psychologie gestudeerd hebben is niet hetzelfde als psychiater zijn.....
Vraag is aan die vriendin wat voor stoornis zij zelf heeft. Van horen zeggen dat je zeker achter je zelf komt en dat je als opdracht een eigen diagnose moet stellen.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 12:06 schreef Metro2005 het volgende:
De zus van mijn vriendin doet dat ook vaakdie heeft dan wel een universitaire studio psychologie gevolgd dus in theorie weet ze alles wel. Ze heeft alleen totaal geen mensen kennis. Die conclusies die ze trekt zijn dan ook vaak humoristisch
Het is totaal verschillend zelfs. Een psychiater is een arts, en bekijkt alles dan ook vanuit een medische invalshoek.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 12:08 schreef Rnej het volgende:
[..]
psychologie gestudeerd hebben is niet hetzelfde als psychiater zijn.....
Dat is zeker kut. Wordt ook mede in stand gehouden door mensen die bij het minste of geringste al met (heftige) stoornissen beginnen te smijten.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 11:55 schreef Girlysprite het volgende:
Of omgekeerd is ook irritant. Mn zusje heeft borderline (door professionals vastgesteld) en sommige mensen blijven zeggen dat ze zich aanstelt.
heb je nu wel of geen borderline, want dat leek me vrij duidelijk uit je op. was geen geintje van me.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 12:12 schreef Nosh het volgende:
[..]
Dat is zeker kut. Wordt ook mede in stand gehouden door mensen die bij het minste of geringste al met (heftige) stoornissen beginnen te smijten.
Dan ontstaat het beeld al snel dat borderliners niks meer dan huilies/krassertjes/aanstellers zijn. Nogal triest wel.
Laten we het erop houden dat het nooit officieel vastgesteld is. Wel benieuwd hoe je tot die conclusie uit je eerste post komt. Eigenlijk.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 12:19 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
heb je nu wel of geen borderline, want dat leek me vrij duidelijk uit je op. was geen geintje van me.
als ik je dat zou vertellen dan zou je hele op niks meer waard zijnquote:Op dinsdag 4 juli 2006 12:24 schreef Nosh het volgende:
[..]
Laten we het erop houden dat het nooit officieel vastgesteld is. Wel benieuwd hoe je tot die conclusie uit je eerste post komt. Eigenlijk.
Oh ja, dat is waar ook, goed punt welquote:Op dinsdag 4 juli 2006 12:25 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
als ik je dat zou vertellen dan zou je hele op niks meer waard zijn![]()
het ging me even om de ouders die dat soort dingen vaststellen.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 16:27 schreef PeZu het volgende:
wat heeft dislexie met amateur psiegologie te maken?
iedereen kan wel een psychiater gebruiken, ik ken niemand die wel normaal is, jij?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 16:27 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Nou velen hier kunnen anders wel een psycholoog (of zelfs psychiater)
gebruiken volgens mij![]()
Ja, heb je ervaringen met goede psychiaters dan?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 16:24 schreef amornl87 het volgende:
ik heb het zelfde, punt is dat mn ouders het er vaak nog mee eens zijn ook
het is triest om te moeten vermelden dat psychiators inderdaad; waardeloos zijn en in rare pakjes rondlopen en rare mensen zijn
Hoezo? Dat is alleen handig wanneer iemand een probleem heeft met zijn/haar stoornis.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 16:27 schreef Hatsjepsoet het volgende:
Nou velen hier kunnen anders wel een psycholoog (of zelfs psychiater)
gebruiken volgens mij![]()
ik wel met een hele rits, ze snappen er alleen nog steeds helemaal niks van....quote:Op dinsdag 4 juli 2006 16:31 schreef Agorias het volgende:
[..]
Ja, heb je ervaringen met goede psychiaters dan?
doe eens een analysequote:Op dinsdag 4 juli 2006 16:41 schreef Agorias het volgende:
Maar betekent dat dan dat de fout bij de psychiaters ligt?
quote:Op dinsdag 4 juli 2006 11:34 schreef Nosh het volgende:
Laat staan die keer dat ik een hele boekenkast op ISBN-nummer begon te sorteren.
Hoe voel je je nou? Wil je een ballon?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 16:27 schreef Agorias het volgende:
Mijn vader is psychiater...
Haafse Sjonnie?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 16:58 schreef PeZu het volgende:
pff ik loop bij 3 spiegiejaters, en ik rook 8 gram wiet per dag maar het helpt geen ene kankuhmoer
Ik ga alleen erregens werken als ik er kan blowen. Dus ik werk nooit meer'quote:Op dinsdag 4 juli 2006 16:58 schreef PeZu het volgende:
pff ik loop bij 3 spiegiejaters, en ik rook 8 gram wiet per dag maar het helpt geen ene kankuhmoer
lekker in een coffeeshopje werken?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 22:22 schreef Nosh het volgende:
[..]
Ik ga alleen erregens werken als ik er kan blowen. Dus ik werk nooit meer'
Wacht maar, het komt nog wel!quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:50 schreef Rnej het volgende:
[..]
jij wordt vaak geanalyseerd, of niet?
mijn opa was net overleden en er was een meid en die was ervan overtuigd dat de ergste pijn nog moest komen... en dat dat binnenkort was en 100x erger dan ik me nu voelde...
echt zo'n "LET MAAR OP! IK HEB GELIJK" - idee![]()
"eh, ik heb me kapot gejankt op de begrafenis vorige week ja... daarna voelde ik me opgelucht en best vrolijk enzo... wat lul je in godsnaam?"
Bestaat allemaal al... Persoonlijkheidsstoornissen op maatquote:Op woensdag 5 juli 2006 12:00 schreef NiGeLaToR het volgende:
Nieuwe teleac cursus op komt:
Mind fucking voor beginners; krijg ook uw omgeving op de kast met uw zwakzinnige diagnosen!
Daar zit geld in!
Mensen met te veel tijd vinden op internet ook altijd aandoeningen waar ze last van hebben - en dus krijgen
Narcissistic: Highquote:Op woensdag 5 juli 2006 12:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Bestaat allemaal al... Persoonlijkheidsstoornissen op maat
Ik ben tenminste normaal met alleen Paranoid op Moderate. Nu de pro's nog.quote:Op woensdag 5 juli 2006 12:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Narcissistic: High
Histrionic: Moderate
Schizotypal: Moderate
Paranoid: Moderate![]()
OCD is overigens niet hetzelfde als OCPD.quote:Op woensdag 5 juli 2006 12:22 schreef 1299 het volgende:
Paranoid: Low
Schizoid: Low
Antisocial: Low
Borderline: Low
Histrionic: Low
Narcissistic: Moderate
Avoidant: Low
Dependent: Low
Obsessive-Compulsive: High
---
Klopt nog aardig ookIk heb toevallig OCD, maar die vragen zijn nogal suggestief
ja, dat zei ze dusquote:
Haagse Sjonnie (waarvan die quote was), heeft al een growshop. Ken je klassiekersquote:Op woensdag 5 juli 2006 11:33 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lekker in een coffeeshopje werken?
Paranoid: Very Highquote:Op woensdag 5 juli 2006 12:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik durf mijn uitslag niet eens te posten.quote:Op woensdag 5 juli 2006 12:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat is je adres? Dan stuur ik de mannen met witte jassen er heen.quote:Op woensdag 5 juli 2006 12:39 schreef Nosh het volgende:
[..]
Haagse Sjonnie (waarvan die quote was), heeft al een growshop. Ken je klassiekers
[..]
Paranoid: Very High
Schizoid: Moderate
Schizotypal: Very High
Antisocial: Moderate
Borderline: Very High
Histrionic: High
Avoidant: Very High
Dependent: Moderate
Obsessive-Compulsive: Moderate
![]()
Je hebt ze allemaal?quote:Op woensdag 5 juli 2006 12:39 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik durf mijn uitslag niet eens te posten.
Nee joh, die zet ik hier niet neer. Straks slaat de illuminati het op in hun gigantische database!quote:Op woensdag 5 juli 2006 12:42 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat is je adres? Dan stuur ik de mannen met witte jassen er heen.
Oh nee? Misschien nog een ontkennende persoonlijkheidsstoornis erbij?quote:Op woensdag 5 juli 2006 12:58 schreef koffiegast het volgende:
Avoidant: High
had juist veel meer highs verwacht
en ik ben echt niet histrionic :/
als er iemand geen aandachtzoeker is, ben ik het wel
en narcistisch ben ik ook echt niet...
Vrouwen zijn vaker psychotisch idd.quote:
shoo! post jij de jouwe eerst maar eensquote:Op woensdag 5 juli 2006 13:10 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Oh nee? Misschien nog een ontkennende persoonlijkheidsstoornis erbij?
Heb je daar een bron van? Dat iets als borderline of afhankelijke ps vaker voorkomt bij vrouwen wil ik wel geloven, maar psychotische stoornissen zou ik toch wel onderbouwd willen zien.quote:Op woensdag 5 juli 2006 13:15 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
Vrouwen zijn vaker psychotisch idd.
In de psychiatrie zie je trouwens ook veel vaker vrouwen, met de aandoeningen dan.
hoe waou jet het anders verklaren dat ze niet te doorgronden zijnquote:Op woensdag 5 juli 2006 13:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Dat iets als borderline of afhankelijke ps vaker voorkomt bij vrouwen wil ik wel geloven, maar psychotische stoornissen zou ik toch wel onderbouwd willen zien.
Disorder Ratingquote:Op woensdag 5 juli 2006 12:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Iemand die psychotisch is is moeilijk te doorgronden. Niet iedereen die moeilijk te doorgronden is, is psychotisch.quote:Op woensdag 5 juli 2006 13:29 schreef PeZu het volgende:
[..]
hoe waou jet het anders verklaren dat ze niet te doorgronden zijn![]()
niet iedereen nee, er zijn ook nog mannenquote:Op woensdag 5 juli 2006 13:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Iemand die psychotisch is is moeilijk te doorgronden. Niet iedereen die moeilijk te doorgronden is, is psychotisch.
vind je het gek mat al diequote:Op woensdag 5 juli 2006 13:37 schreef koffiegast het volgende:
Was tijd geleden onderzoek gedaan, zeiden ze dat 25% van de europeanen psychotisch waren
Hmmpf.quote:Op woensdag 5 juli 2006 13:35 schreef PeZu het volgende:
[..]
niet iedereen nee, er zijn ook nog mannen![]()
kan wel kloppen, uit mijn ervaring is de helft knettermafquote:
't is geen grap, de medische statistieken tonen het aan; op een paar uitzonderingen na komen psychiatrische aandoeningen en psychische stoornissen vaker bij vrouwen voor.quote:Op woensdag 5 juli 2006 13:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Dat iets als borderline of afhankelijke ps vaker voorkomt bij vrouwen wil ik wel geloven, maar psychotische stoornissen zou ik toch wel onderbouwd willen zien.
volgens mij is het omgekeerd....ik dacht dat mannen juist kwetsbaarder zijn voor psychiatrische stoornissen...vrouwen gaan met 'life evens' beter om dan mannen waardoor ze ook minder kwetsbaar zijn voor psychische problemen.quote:Op woensdag 5 juli 2006 14:56 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
't is geen grap, de medische statistieken tonen het aan; op een paar uitzonderingen na komen psychiatrische aandoeningen en psychische stoornissen vaker bij vrouwen voor.
Dat is dus iets anders dan dat psychoses vaker voorkomen bij vrouwen.quote:Op woensdag 5 juli 2006 14:56 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
't is geen grap, de medische statistieken tonen het aan; op een paar uitzonderingen na komen psychiatrische aandoeningen en psychische stoornissen vaker bij vrouwen voor.
Sowieso zijn er ook minder excessen. TBS-klinieken worden overwegend door mannen bevolkt.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:06 schreef Emel het volgende:
[..]
volgens mij is het omgekeerd....ik dacht dat mannen juist kwetsbaarder zijn voor psychiatrische stoornissen...vrouwen gaan met 'life evens' beter om dan mannen waardoor ze ook minder kwetsbaar zijn voor psychische problemen.
omdat vrouwen alles opkroppenquote:Op woensdag 5 juli 2006 15:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Sowieso zijn er ook minder excessen. TBS-klinieken worden overwegend door mannen bevolkt.
dat komt omdat mannen vaker externaliserend gedrag vertonen en vrouwen juist internaliserend. bij vrouwen is de agressie tegen zichzelf gericht en mannen zijn juist storend voor de omgevingquote:Op woensdag 5 juli 2006 15:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Sowieso zijn er ook minder excessen. TBS-klinieken worden overwegend door mannen bevolkt.
Dan zou je juist verwachten dat een keer de bom barst.quote:
dan krijg ik dit beeld ff niet goed:quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:27 schreef Emel het volgende:
[..]
dat komt omdat mannen vaker externaliserend gedrag vertonen en vrouwen juist internaliserend. bij vrouwen is de agressie tegen zichzelf gericht en mannen zijn juist storend voor de omgevinghet verschil tussen man en vrouw.
ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan zou je juist verwachten dat een keer de bom barst.Maar wat Emel zegt is het denk ik hier. In een reguliere psychiatrische kliniek zouden we dan het tegendeel moeten zien..
en je weet dat dat overal zo is?quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:32 schreef Emel het volgende:
[..]
ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis.
Er zijn veel meer mannelijke patienten.
Oh boyquote:Paranoid: Moderate
Antisocial: High
Narcissistic: Very High
Avoidant: Low
Oftewel, dr.dunno heeft op alle mogelijke manieren niet gelijk.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:32 schreef Emel het volgende:
[..]
ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis.
Er zijn veel meer mannelijke patienten.
Je zou juist zeggen dat mannen relatief gezien vaker in TBS-klinieken belanden, doordat ze minder geneigd zijn om hulp te zoeken, en het liever op zn beloop laten gaan. Met alle gevolgen en excessen van dien.quote:
Ik denk eerder dat alle labiele vrouwen in de porno industrie terechtkomen of hoer worden, mannen zijn zo verstandig om hulp te zoeken.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:34 schreef Nosh het volgende:
[..]
Je zou juist zeggen dat mannen relatief gezien vaker in TBS-klinieken belanden, doordat ze minder geneigd zijn om hulp te zoeken, en het liever op zn beloop laten gaan. Met alle gevolgen en excessen van dien.
Maar ja, dat ben ik dan weer.
Want een opname in een TBS kliniek kiezen ze vrijwillig voor.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:36 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat alle labiele vrouwen in de porno industrie terechtkomen of hoer worden, mannen zijn zo verstandig om hulp te zoeken.
dangerdoomquote:Op woensdag 5 juli 2006 15:34 schreef Nosh het volgende:
[..]
Je zou juist zeggen dat mannen relatief gezien vaker in TBS-klinieken belanden, doordat ze minder geneigd zijn om hulp te zoeken, en het liever op zn beloop laten gaan. Met alle gevolgen en excessen van dien.
Maar ja, dat ben ik dan weer.
wat ik nog weet vanuit mijn studie is dat mannen die dus externaliserend probleemgedrag hebben, ook vaak onderliggende depressie en angstoornis hebben. Mannen vertonen acting out gedrag terwijl ze emotioneel in de knoei zitten.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:30 schreef koffiegast het volgende:
[..]
dan krijg ik dit beeld ff niet goed:
mannen onder mekaar zijn gewoon nog steeds individuen
vrouwen onder mekaar maken al hun meningen/standpunten gelijk aan mekaar.
zeg maar op die manier.
weliswaar sleutelen vrouwen dan aan zichzelf, maar voor me idee hebben mannen en vrouwen net zo goed het andere.
Ja, mannen wel. Gewoon even een zwerver doodschoppen en je krijgt hulp op kosten van de staat. Tevens begeleid door onderdak, sociale zekerheid en eten. Vrouwen daarentegen gaan naar het GGZ en praten daar over hun gevoelens, over hun angsten en hun zwaktenquote:Op woensdag 5 juli 2006 15:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Want een opname in een TBS kliniek kiezen ze vrijwillig voor.
nee dat weet ik nietquote:
ik weet niet of zoiets wel als 'goed' (beter dus) kan benoemd worden... zeg nou zelf, wat is verstandiger?quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:37 schreef PeZu het volgende:
[..]
dangerdoom![]()
maar vrouwen kunnen het denk ik wat beter verbergen, en verkroppen.....
sommige vrouwen houden het 15 jaar vol psychisch en lichamelijk mishandeld te worden zonder er aan de buitenwereld ook maar iets van te laten merken
bij een man zou het denk ik het eerder ploffen
Ja joh.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:36 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat alle labiele vrouwen in de porno industrie terechtkomen of hoer worden, mannen zijn zo verstandig om hulp te zoeken.
Je vergeet begrip nog in je betoog.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:39 schreef Nosh het volgende:
[..]
Ja joh.
Mannen die een kleuter doodsnijden en een verjaardagshoedje maken van de restjes, willenstiekem niks mer dan een beetje aandacht en hulp voor hun problemen.
dat klopt helemaalquote:Op woensdag 5 juli 2006 15:37 schreef PeZu het volgende:
[..]
dangerdoom![]()
maar vrouwen kunnen het denk ik wat beter verbergen, en verkroppen.....
sommige vrouwen houden het 15 jaar vol psychisch en lichamelijk mishandeld te worden zonder er aan de buitenwereld ook maar iets van te laten merken
bij een man zou het denk ik het eerder ploffen
schizoïde highquote:Op woensdag 5 juli 2006 12:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Uit interesse weet ik het een en ander, hoewel het wel in de planning ligt om psychologie te gaan studeren. Eerst echter nog net iets meer rust in mijn leventje krijgen.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:41 schreef Vandeplato het volgende:
Heb jij psychologie gestudeerd Alicey of gewoon uit interesse goed op de hoogte?
quote:Op dinsdag 4 juli 2006 16:32 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoezo? Dat is alleen handig wanneer iemand een probleem heeft met zijn/haar stoornis.
Ik heb de introductiecursus van de open universiteit, is een mooie inleiding maar ik heb hem uitgeleend.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:44 schreef Alicey het volgende:
[..]
Uit interesse weet ik het een en ander, hoewel het wel in de planning ligt om psychologie te gaan studeren. Eerst echter nog net iets meer rust in mijn leventje krijgen.
Misschien krijg je meer rust in je leven als je minder naakt rondloopt?quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:44 schreef Alicey het volgende:
[..]
Uit interesse weet ik het een en ander, hoewel het wel in de planning ligt om psychologie te gaan studeren. Eerst echter nog net iets meer rust in mijn leventje krijgen.
ISBN is misschien wel handig voor orientatie. Aan de andere kant ben ik van plan om ook via de OU te gaan studeren, dus zal ik al die meuk toch nodig hebben.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:48 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ik heb de introductiecursus van de open universiteit, is een mooie inleiding maar ik heb hem uitgeleend.![]()
Wil je het isbn hebben (dan kun je het boek waarschijnlijk wel ergens voor een redelijke prijs vinden ipv belachelijke ou-tarieven (voor samenkomsten ed waar een schizoiedje als ik natuurlijk eigenlijk niet op zit te wachten)?
Dat doe ik niet in het openbaar hoor.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:50 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Misschien krijg je meer rust in je leven als je minder naakt rondloopt?
ga door, ik lig kromquote:Op woensdag 5 juli 2006 15:52 schreef Xebrozius het volgende:
Ik ben nog altijd van mening dat mensen psychologie gaan studeren omdat ze er zelf baat bij hebben. Of om hun eigen problematiek te verleggen naar de problematiek van anderen. Psychologie wordt langzaamaan de vervanger van communicatie, je weet wel dat vak dat iedereen deed omdat niemand wist wat men nou exact wou worden.
Meest gehoorde argumenten die ik gehoord heb van mensen die het doen/ willen gaan doen
Op nummerrrrrrrrrrrr 1
Ik heb iets met mensen
Nou geweldig, seriemoordenaars ook... NEXT!
Nummer 2
Ik wil mensen kunnen helpen
Iemand anders een stoornis aanpraten zie ik niet als hulp... NEXT!
Nummer 3
Het gaat me om de zelfontplooiing
Nee, je bespaart op jouw eigen ziektenkosten door jezelf maar een beetje subjectief te gaan diagnostiseren. Oh jee, ik heb borderlineOh nee toch niet want ik heb een selectieve perceptie en maak gebruik van cognitieve dissonantie om mijn problemen te bagatelliseren. Oh nee wacht, ik heb geen geen probleem...
NEXT!
Nummer 4
Het lijkt me uitdagend
Luisteren naar andermans gezeik is uitdagendMen, dan is water koken zeker een extreme sport
NEXT!
Nummer 5
Mijn omgeving is er bij gebaat
Nee, je ouders zijn zo labiel geworden DOOR jou...
Voor mij zouden nummer 2 en 3 opgaan, en wat is daar dan zo erg mis mee? Een stoornis aanpraten zie ik mezelf niet snel doen, en zelf ben ik al voor een groot deel gediagnoseerd, dus heb ik daar ook weinig baat bij.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:52 schreef Xebrozius het volgende:
Ik ben nog altijd van mening dat mensen psychologie gaan studeren omdat ze er zelf baat bij hebben. Of om hun eigen problematiek te verleggen naar de problematiek van anderen. Psychologie wordt langzaamaan de vervanger van communicatie, je weet wel dat vak dat iedereen deed omdat niemand wist wat men nou exact wou worden.
Meest gehoorde argumenten die ik gehoord heb van mensen die het doen/ willen gaan doen
Op nummerrrrrrrrrrrr 1
Ik heb iets met mensen
Nummer 2
Nummer 3
Nee, je bespaart op je ziekenfondskosten door jezelf maar een beetje subjectief te gaan diagnostiseren. Oh jee, ik heb borderlineOh nee toch niet want ik heb een selectieve perceptie en maak gebruik van cognitieve dissonantie om mijn problemen te bagatelliseren. Oh nee wacht, ik heb geen geen probleem...
NEXT!
Nummer 4
Het lijkt me uitdagend
Luisteren naar andermans gezeik is uitdagendMen, dan is water koken zeker een extreme sport
NEXT!
Nummer 5
Ja tuurlijk. Zijn nou net dit soort dingen waardoor misverstanden ontstaan. Een lijst met eigenschappen waarin iedereen wel íets herkent, waardoor je opeens als uitslag te horen krijgt dat je een hysterische sociaal incapabele borderliner bent.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:41 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
schizoïde high
Ach klopt wel redelijk maar zo'n korte test moet je wel ernstig relativeren.
sco-li-o-se (de ~ (v.))quote:
Je zou de bieb kunnen proberen, kun je je al een beetje orienteren.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
ISBN is misschien wel handig voor orientatie. Aan de andere kant ben ik van plan om ook via de OU te gaan studeren, dus zal ik al die meuk toch nodig hebben.
mooi, weet ik dat ook weer....quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:56 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
sco-li-o-se (de ~ (v.))
1 [med.] zijwaartse verkromming van de ruggengraat
Daar diagnostiseer ik je nou mee...
Aan de andere kant is er natuurlijk heel veel literatuur over psychologie (Al is het in de bieb lastig dat ook esoterische boeken wel onder psychologie worden geplaatst).quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:57 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Je zou de bieb kunnen proberen, kun je je al een beetje orienteren.
(Ik kan het isbn nog niet geven want de vriendin aan wie ik het uitgeleend heb is op vakantie.)
Je wil niet weten hoeveel studenten geneeskunde/psychologie ed van alles in zichzelf ontdekken!quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:55 schreef Nosh het volgende:
[..]
Ja tuurlijk. Zijn nou net dit soort dingen waardoor misverstanden ontstaan. Een lijst met eigenschappen waarin iedereen wel íets herkent, waardoor je opeens als uitslag te horen krijgt dat je een hysterische sociaal incapabele borderliner bent.
Dat is de pest met die dingen, het laat geen ruimte over voor nuance, en het is allemaal nét aannemelijk genoeg om een kern van waarheid te bevatten. Want hey, het moet toch wel íets zeggen? Toch?
Dat is bij filosofie nog veeeeeel erger.quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Aan de andere kant is er natuurlijk heel veel literatuur over psychologie (Al is het in de bieb lastig dat ook esoterische boeken wel onder psychologie worden geplaatst).
Bij filosofie hetzelfde inderdaad.. Wie is de auteur van het boek waar je het over hebt?quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:01 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Dat is bij filosofie nog veeeeeel erger.
Maar dit boek is een mooie inleiding die heel breed op de verschillende stromingen ed ingaat, ik kan het eerlijk gezegd iedereen aanbevelen!
![]()
Ik heb liever een arts die aardig normaal is dan een arts die lijdt aan hypochondrie...quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:59 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Je wil niet weten hoeveel studenten geneeskunde/psychologie ed van alles in zichzelf ontdekken!
Echter een beetje inzich in jezelf is altijd goed en daar kan het weer wel prima bij helpen.
De vergelijking gaat mank. Waarom zou een psycholoog die aan een psychische stoornis lijdt per definitie minder goed in zijn/haar taken zijn dan eentje die psychisch gezond en normaal is?quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:04 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ik heb liever een arts die aardig normaal is dan een arts die lijdt aan hypochondrie...
Zo heb ik ook liever een psycholoog die geestelijk stabiel is dan eentje die lijdt aan een psychische stoornis.
Nou wat denk je zelf?quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
De vergelijking gaat mank. Waarom zou een psycholoog die aan een psychische stoornis lijdt per definitie minder goed in zijn/haar taken zijn dan eentje die psychisch gezond en normaal is?
Maar waaruit concludeer je dat iemand niet taakbekwaam is? Je herhaalt nu je standpunt zonder het nader te verklaren.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:10 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Nou wat denk je zelf?![]()
![]()
![]()
Iemand die niet taakbekwaam is zal sneller (inschattings)fouten maken omdat het fundament van hun functioneren is aangetast of veranderd...
Een dokter die aan suikerziekte lijdt is dus ook geen goede dokter?quote:Alsof een politieagent die bang is voor geweld nog prima kan functioneren? In de meeste gevallen wel ja, totdat die ene situatie voorkomt waarbij hij er voor zorgt dat anderen slachtoffer worden van zijn denkwijzen...
Of een tandarts met vullingen!quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
[..]
Een dokter die aan suikerziekte lijdt is dus ook geen goede dokter?Hoe zit het verder met psychische stoornissen die onder controle zijn?
Het is heel simpel: de risicofactor wordt steeds groter naarmate het psychische probleem voortduurt. Mij zou je nog niet met stokken bij een psychiater naar binnen kunnen slaan die lijdt aan een bepaalde stoornis..quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:14 schreef Alicey het volgende:
Maar waaruit concludeer je dat iemand niet taakbekwaam is? Je herhaalt nu je standpunt zonder het nader te verklaren.
Als je het hebt over appelen en peren vergelijken. Een arts met een fysiek mankement kun je niet vergelijken met een psychiater met een psychisch mankement. In het geval van een fysiek mankement kan er enkel wat problematiek ontstaan voor persoon zelf (insuline prik). In geval van een psychisch mankement kun je niet zo maar even een spuit in je been zetten en weer vrolijk verder gaan.quote:Een dokter die aan suikerziekte lijdt is dus ook geen goede dokter?Hoe zit het verder met psychische stoornissen die onder controle zijn?
Nouja, ik moet wel bekennen dat mijn kaakchirurg een paardenbek heeft, en dat ik daar best wel vraagtekens bij heb gezet.quote:
Ook wanneer die stoornis in het geheel neit gerelateerd is aan jouw problematiek?quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:20 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Het is heel simpel: de risicofactor wordt steeds groter naarmate het psychische probleem voortduurt. Mij zou je nog niet met stokken bij een psychiater naar binnen kunnen slaan die lijdt aan een bepaalde stoornis..
Bij een gebroken arm ook niet.quote:Als je het hebt over appelen en peren vergelijken. Een arts met een fysiek mankement kun je niet vergelijken met een psychiater met een psychisch mankement. In het geval van een fysiek mankement kan er enkel wat problematiek ontstaan voor persoon zelf (insuline prik). In geval van een psychisch mankement kun je niet zo maar even een spuit in je been zetten en weer vrolijk verder gaan.
Ik begrijp nog steeds niet waaruit je concludeert dat iemand met een psychische stoornis fouten zou maken. Je blijft dat herhalen zonder het toe te lichten.quote:Maar zelfs dan nog heeft de dokter met suikerziekte een grotere kans op risico's voor zijn omgeving. Hypothetisch: dokter heeft het druk, vergeet insuline en voert daarna operatie uit. Door lage suikerspiegel kan dokter zich moeizaam concentreren, handen gaan trillen en fouten maken die de patient het leven kunnen kosten. Dus ja... als dat al met een fysiek mankement mis kan gaan, wat denk je dan wat er mis kan gaan als iemand in een adviserend beroep fouten gaat maken op basis van zijn eigen psychische gesteldheid???
Het is een vertaling en het zijn er meerdere (auteurs) , ik heb net gezocht maar ik kan het zo niet vinden, straks geef ik je de verkeerde dus ik geef er geen.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:03 schreef Alicey het volgende:
[..]
Bij filosofie hetzelfde inderdaad.. Wie is de auteur van het boek waar je het over hebt?
Mijn koffiequote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:35 schreef Alicey het volgende:
Ja, dat is dan inderdaad wel vaag.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nouja, ik moet wel bekennen dat mijn kaakchirurg een paardenbek heeft, en dat ik daar best wel vraagtekens bij heb gezet.
Ach het is iets waar ze meestal wel overheen groeien.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:04 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ik heb liever een arts die aardig normaal is dan een arts die lijdt aan hypochondrie...
Zo heb ik ook liever een psycholoog die geestelijk stabiel is dan eentje die lijdt aan een psychische stoornis.
Die laatste 2 zijn neurologische ziektes, en voor die andere voorbeelden geldt dat de psycholoog zijn eigen competentiegebied voorbij gaat (Een psycholoog heeft niet de competenties om medicatie voor te schrijven). In het geval van munchhausen by proxy volgt de psycholoog geen gestructureerde aanpak, en doet dus gewoon zijn werk niet goed.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:25 schreef steeg het volgende:
slechte psychologen
een psycholoog met een stoornis je aan zou kunnen raden dat auto mulatie helpt tegen de psychische druk. dat is niet echt een goede tip
Of een psycholoog met munchhaussen by proxy die jou aanpraat dat je keihard gestoord bent en zelf ervoor zorgt dat je dit blijft zodat hij met de eer op strijkt dat hij zo'n goede verzorger is zonder dat jij verbeterd. En dat hij het daardoor zo zwaar heeft
Of een psycholoog die lijdt aan depressie die jou aanraadt benzodiazepine alcohol mixjes te drinken
Of een psycholoog met prosopagnosie die je hierdoor nooit herkent of eentje met een laesie bij broca's gebied zodat hij onherkenbaar loopt te mompelen. Hoewel dit meer neuropsychologische stoornissen zijn.
heehee geintje : ')
Is goed, ik wacht wel even. Ik ben al een heel tijdje zindelijk, en een bijkomstigheid is dat ik nauwelijks broeken draag, dus dat komt wel goed.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:26 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Het is een vertaling en het zijn er meerdere (auteurs) , ik heb net gezocht maar ik kan het zo niet vinden, straks geef ik je de verkeerde dus ik geef er geen.
(Geduld is een schone zaak tenzij het je in je broek doet poepen.)
Aan de andere kant lijkt het me weer lastig om op je eigen gebit te timmeren en zagen.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:26 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ja, dat is dan inderdaad wel vaag.
Of als je zo'n hele dikke diëtiste ziet.![]()
Je kunt juist ook aandacht vragen/zoeken door geen aandacht te vragenquote:Op woensdag 5 juli 2006 12:58 schreef koffiegast het volgende:
Avoidant: High
had juist veel meer highs verwacht
en ik ben echt niet histrionic :/
als er iemand geen aandachtzoeker is, ben ik het wel
en narcistisch ben ik ook echt niet...
Wie bepaalt dat, en alsof je tijdens een gesprek van een uur het niet over dat onderwerp kunt hebben waardoor je alsnog zijn psychische probleem triggert?quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:25 schreef Alicey het volgende:
Ook wanneer die stoornis in het geheel neit gerelateerd is aan jouw problematiek?
Bij een gebroken arm kan een dokter nog steeds functioneren, zijn geest is immers nog helder en in staat om concrete besluiten te nemen die de client kunnen redden. Iemand met een psychische aandoening die opeens een angstaanval krijgt kan weinig meer betekenen voor zijn client gok ik zoquote:Bij een gebroken arm ook niet.
Lees je wel eens een krant of een artikel, of zijn mensen met psychologische aspiranties altijd zo onnozelquote:Ik begrijp nog steeds niet waaruit je concludeert dat iemand met een psychische stoornis fouten zou maken. Je blijft dat herhalen zonder het toe te lichten.
bron: http://webapp.uvt.nl/fsw/(...)ersbericht?v_id=5067quote:Daarnaast komt het tuchtrecht aan de orde. Volgens de onderzoeker heeft de Inspectie zich op dit terrein altijd terughoudend opgesteld bij het indienen van tuchtklachten, maar heeft zij wel geprobeerd om elke sanctie een optimaal preventief effect te laten hebben in de kring van beroepsbeoefenaren.
Opmerkelijk is Lucieers visie op het College van Medisch Toezicht, een instantie die besluiten neemt over beroepsbeoefenaren die niet langer geschikt worden bevonden om hun beroep uit te oefenen, en van wie de beroepsuitoefening moet worden beperkt. Volgens Lucieer doet het geringe aantal voorstellen dat door de Inspectie is ingediend vermoeden dat veel beroepsbeoefenaren die kampen met een psychische stoornis of verslavingsproblematiek onopgemerkt blijven.
Lucieer is kritisch op enkele ontwikkelingen binnen de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De recente opheffing (december 2005) van een apart onderdeel voor het toezicht op de geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg (dit maakt nu deel uit van zeven inspectieprogramma's, aangestuurd door meerdere leidinggevenden) vindt in zijn ogen geen genade: daarmee is het specifieke karakter van het toezicht op de geestelijke gezondheidszorg en met name het toezicht op patiëntenrechten onvoldoende gewaarborgd.
Wat is dat voor non-vraag... Waarom iemand fouten maakt... Daar weet je zelf niet het antwoord op? Om even de amateurpsycholoog uit te gaan hangenquote:Waarom zou iemand fouten maken?
Heb je belangrijke voorbeelden hiervan? Hierbij zou ik wel een voorbeeld willen dat niet toe te passen is op iemand zonder psychische stoornissen.
Referentiekader is te subjectief.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:25 schreef Alicey het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet waaruit je concludeert dat iemand met een psychische stoornis fouten zou maken. Je blijft dat herhalen zonder het toe te lichten.
Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis hoeft bijvoorbeeld geen problemen te hebben met zijn functie als psycholoog, zolang hij zich maar professioneel opstelt. Ik kan me wel voorstellen dat het een probleem wordt als diegene zelf een narcistische ps zou moeten diagnoseren.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:34 schreef Xebrozius het volgende:
Wie bepaalt dat, en alsof je tijdens een gesprek van een uur het niet over dat onderwerp kunt hebben waardoor je alsnog zijn psychische probleem triggert?
Dat ligt er ook maar weer net aan waar die client voor behandeld wordt, en waar angstaanvallen door getriggerd worden. imo is dat nu weer precies de grens tussen het persoonlijke en het professionele bewaken.quote:Bij een gebroken arm kan een dokter nog steeds functioneren, zijn geest is immers nog helder en in staat om concrete besluiten te nemen die de client kunnen redden. Iemand met een psychische aandoening die opeens een angstaanval krijgt kan weinig meer betekenen voor zijn client gok ik zo
Heb je alleen retoriek, of komen er straks nog argumenten?quote:Lees je wel eens een krant of een artikel, of zijn mensen met psychologische aspiranties altijd zo onnozel
Psychische stoornis en verslaving wordt op 1 hoop gegooid, dat zet al zoden aan de dijk. Daarnaast blijft het onopgemerkt, waar je ook vraagtekens bij zou kunnen stellen. Bovendien gaat het hier om medische beroepsbeoefenaars, en niet over psychologen.quote:
Leuke theorie, waar je zeker ook wel een aantal punten mee scoort.quote:Wat is dat voor non-vraag... Waarom iemand fouten maakt... Daar weet je zelf niet het antwoord op? Om even de amateurpsycholoog uit te gaan hangen:
Wat jij nu doet is jouw keuze om psychologie te gaan doen verdedigen, je weet van jezelf dat je nog zoekende bent en wordt nu door een ander geconfronteerd met je eigen gedachte. helaas heb je een gekleurde perceptie, met als gevolg dat je maar blijft vragen en impliceren dat pyschiathers geen geestelijke problemen hebben of dat de problemen van dusdanige aard zijn dat je ze kunt verwaarlozen. Zo bevestig jij namelijk je zelfbeeld dat je uitermate geschikt bent voor het vak ondanks je interne onzekerheden.
quote:
Over het algemeen werkt in de gezondheidspsychologie niet een persoon maar een team van mensen met de patienten, psychiater/psycholoog/therapeuten daarmee worden dergelijke risico's ingeperkt.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:43 schreef Nosh het volgende:
[..]
Referentiekader is te subjectief.
Iemand met een duidelijk aanwezige psychische stoornis zal te veel vanuit zijn eigen problemen en ervaringen kijken naar de ervaringen van anderen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een psycholoog de dingen groter maakt dan ze daadwerkelijk zijn.
Als iemand met een bepaalde stoornis herkenningspunten vindt, bestaat er natuurlijk een mogelijkheid dat hij/zij zich fixeert op dat 'hokje', terwijl daar helemaal geen sprake van hoeft te zijn.
Natuurlijk hoeft een dergelijke stoornis zo'n beroep niet in de weg te staan , maar dan moet je wel behoorlijk sterk in je schoenen staan. En dáár schort het nou net aan bij het gros van de mensen die lijden aan psychische stoornissen
Dat is iets wat ik erken. Daarom denk ik ook dat diagnose in een richting waar bij jezelf iets niet helemaal in het normale valt (ook wanneer er geen sprake is van een stoornis) extra aandacht behoeft, en misschien ook beter niet gedaan kan worden.quote:Op woensdag 5 juli 2006 16:43 schreef Nosh het volgende:
[..]
Referentiekader is te subjectief.
Iemand met een duidelijk aanwezige psychische stoornis zal te veel vanuit zijn eigen problemen en ervaringen kijken naar de ervaringen van anderen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een psycholoog de dingen groter maakt dan ze daadwerkelijk zijn.
Als iemand met een bepaalde stoornis herkenningspunten vindt, bestaat er natuurlijk een mogelijkheid dat hij/zij zich fixeert op dat 'hokje', terwijl daar helemaal geen sprake van hoeft te zijn.
Dat zou kunnen. Ik weet niet wat je precies beschouwt als sterk in de schoenen staan. Ik denk wel dat een goed inzicht in de eigen psyche en gebreken belangrijk is als je als psycholoog actief bent. Maar dat geldt denk ik net zo goed voor je persoonlijkheid zonder dat er sprake is van een stoornis.quote:Natuurlijk hoeft een dergelijke stoornis zo'n beroep niet in de weg te staan , maar dan moet je wel behoorlijk sterk in je schoenen staan. En dáár schort het nou net aan bij het gros van de mensen die lijden aan psychische stoornissen
Ach mensen projecteren nou eenmaal makkelijk hun eigen frustraties/wensen/dromen op hun kinders.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:32 schreef Nosh het volgende:
Het probleem is dat je zelf niet kunt bepalen in hoeverre de stoornis jouw oordeel bepaalt. Het kan zijn dat de stoornis de basis van je pyschologisch inzicht aantast of vertroebelt. En tevens kun je je gaan fixeren op kleine details die te maken hebben met de stoornis waar je zelf als psycholoog aan lijdt. Sowieso is het riskant om te zeggen dat als je maar bepaalde vlakken niet behandelt er ook nooit een crossover kan plaatsvinden met je eigen stoornis. Ten eerste is het afhankelijk van de patient, een factor die niet te beheersen valt, ten tweede is er sprake van een subjectieve beleving over wat wel en niet kan en ten derde is het zo dat er hede ten dage nog steeds allerlei onderlinge verbanden tussen bepaalde stoornissen gelegd worden. Dus wat je nu wel behandelt kan in de toekomst alsnog een onderdeel van jouw eigen stoornis blijkenquote:Op woensdag 5 juli 2006 16:44 schreef Alicey het volgende:
Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis hoeft bijvoorbeeld geen problemen te hebben met zijn functie als psycholoog, zolang hij zich maar professioneel opstelt. Ik kan me wel voorstellen dat het een probleem wordt als diegene zelf een narcistische ps zou moeten diagnoseren.
Zelf zou ik, mocht ik uiteindelijk klinische psychologie als specialisatie kiezen, denk ik niet graag diagnoseren in gevallen waar iemand mogelijk lijdt aan een stoornis die ik zelf heb of heb gehad.
Bij sommige stoornissen denk ik dat er wel problemen kunnen ontstaan, maar dat lijkt mij een klein deel waarbij dat zo is.
Die grens valt niet te bewaken omdat de factor emotie niet te beheersen valt...quote:Dat ligt er ook maar weer net aan waar die client voor behandeld wordt, en waar angstaanvallen door getriggerd worden. imo is dat nu weer precies de grens tussen het persoonlijke en het professionele bewaken.
Kom kom, een volledig universitair onderzoek mag toch ook wel als argument gezien worden ipv een retoriek. Of is het artikel te confronterend voor je ambities?quote:Heb je alleen retoriek, of komen er straks nog argumenten?
Ze worden niet op 1 hoop gegooid, ze worden genoemd als AANLEIDING voor falen. Dat is iets totaal anders... PS:quote:Psychische stoornis en verslaving wordt op 1 hoop gegooid, dat zet al zoden aan de dijk. Daarnaast blijft het onopgemerkt, waar je ook vraagtekens bij zou kunnen stellen. Bovendien gaat het hier om medische beroepsbeoefenaars, en niet over psychologen.
quote:Lucieer gaat in zijn studie in op een groot aantal factoren van de geestelijke gezondheidszorg, zoals het kwaliteitsbeleid, de klachtbehandeling en het toezicht op vrijheidsbeneming en -beperking.
Je geeft zelf het antwoord alquote:Leuke theorie, waar je zeker ook wel een aantal punten mee scoort.Desondanks is dat niet wat ik vroeg. Als je verder gaat kijken heeft iedereen bepaalde persoonlijke problemen of moeilijkheden. Daarom moet je ook niet je persoonlijke situatie als uitgangspunt nemen, maar professioneel handelen, en dus ook objectief zijn, en wat je doet niet verbinden met je persoonlijke situatie.
quote:Ik denk wel dat dit in veel gevallen (Onafhankelijk van de psychische staat van een psycholoog) fout gaat, omdat het nu eenmaal lastig is om door je eigen vooringenomenheid heen te prikken.
Het grootste gevaar vind ik de desinteresse die ouders tegenwoordig voor hun kroost hebben. Lang leve ambitie en kindercreches, laat het kind de normen en waarden maar oppikken voor de tv en als het vragen heeft dan hebben pappa en mamma daar geen tijd voor. Zo creeer je luie, gedesinteresseerde kinderen met tunnelvisie die later als ze volwassen zijn nog steeds geen verantwoordelijkheid kunnen dragen.quote:Op woensdag 5 juli 2006 17:02 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ach mensen projecteren nou eenmaal makkelijk hun eigen frustraties/wensen/dromen op hun kinders.
Ik zou het erger vinden als ze riepen, hij kan nu nog niet lezen,hij is waarschijnlijk volstrekt achterlijk.
Het is overigens wel allebei potentieel gevaarlijk.
ik typ.....of praat jij tegen je pcquote:
Ik denk dat altijd wel toetsbaar is in hoeverre je oordeelkundig bent, door vergelijkend onderzoek.quote:Op woensdag 5 juli 2006 17:06 schreef Xebrozius het volgende:
Nog even dan, voor ik weer verder ga met school...
[..]
Het probleem is dat je zelf niet kunt bepalen in hoeverre de stoornis jouw oordeel bepaalt. Het kan zijn dat de stoornis de basis van je pyschologisch inzicht aantast of vertroebelt.
Mee eens. Volledig af te bakenen is het inderdaad niet. Aan de andere kant, geldt dit neit net zo voor extreme persoonlijkheidskenmerken (Die dus geen stoornis zijn, maar wel afwijkend)?quote:En tevens kun je je gaan fixeren op kleine details die te maken hebben met de stoornis waar je zelf als psycholoog aan lijdt. Sowieso is het riskant om te zeggen dat als je maar bepaalde vlakken niet behandelt er ook nooit een crossover kan plaatsvinden met je eigen stoornis. Ten eerste is het afhankelijk van de patient, een factor die niet te beheersen valt, ten tweede is er sprake van een subjectieve beleving over wat wel en niet kan en ten derde is het zo dat er hede ten dage nog steeds allerlei onderlinge verbanden tussen bepaalde stoornissen gelegd worden. Dus wat je nu wel behandelt kan in de toekomst alsnog een onderdeel van jouw eigen stoornis blijken
Daar hebben echter ook psychisch gezonde mensen last van.quote:Die grens valt niet te bewaken omdat de factor emotie niet te beheersen valt...
Ik doelde niet op je onderzoek met die reactie.quote:Kom kom, een volledig universitair onderzoek mag toch ook wel als argument gezien worden ipv een retoriek. Of is het artikel te confronterend voor je ambities?
Vooringenomenheid lijkt me echter iets waar iedereen mee kampt, ongeacht je eigen psychische staat.quote:Ze worden niet op 1 hoop gegooid, ze worden genoemd als AANLEIDING voor falen. Dat is iets totaal anders... PS:
[..]
[..]
Je geeft zelf het antwoord al
[..]
Als in de wereld volgens Garp?quote:Op woensdag 5 juli 2006 17:10 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik typ.....of praat jij tegen je pc![]()
en het was een garpje voor xeb
robin williams, met zijn overbehaarde armenquote:
Het boek...quote:Op woensdag 5 juli 2006 17:14 schreef PeZu het volgende:
[..]
robin williams, met zijn overbehaarde armen
Is het verfilmd dan ?quote:Op woensdag 5 juli 2006 17:14 schreef PeZu het volgende:
[..]
robin williams, met zijn overbehaarde armen
ja daar zit toch heel die aapman niet inquote:
Nummer 6quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:52 schreef Xebrozius het volgende:
Op nummerrrrrrrrrrrr 1
Ik heb iets met mensen
Nummer 2
Nummer 3
Nee, je bespaart op jouw eigen ziektenkosten door jezelf maar een beetje subjectief te gaan diagnostiseren. Oh jee, ik heb borderlineOh nee toch niet want ik heb een selectieve perceptie en maak gebruik van cognitieve dissonantie om mijn problemen te bagatelliseren. Oh nee wacht, ik heb geen geen probleem...
NEXT!
Nummer 4
Het lijkt me uitdagend
NEXT!
Nummer 5
quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:52 schreef Xebrozius het volgende:
Op nummerrrrrrrrrrrr 1
Ik heb iets met mensen
Nummer 2
Nummer 3
NEXT!
Nummer 4
Het lijkt me uitdagend
NEXT!
Nummer 5
Daar heb je o.a. wetenschappelijk onderbouwde testen voorquote:Op woensdag 5 juli 2006 17:37 schreef amornl87 het volgende:
zowiezo, hoe wou je een persoon diagnostiek geven? waar GAAT dat over??
"ik ga hierzitten en ik ga es lekker op letten hoe jij ben, jaa ik heb daar voor geleerd en dan ga ik zo zitten zo en dan gebruik ik mijn vaardigheden. we hebben toch een beetje nodig hoe jij ben, als je willen hebben, je kan wel zeggen dat je zo en zo ben, maar een neutraal persoon als ik kan wel zeggen wat jouw echte aard is"
Psychologie heeft een hoop meer takken dan alleen (de ernstig bekritiseerde) psycho-analyze.quote:Op woensdag 5 juli 2006 17:37 schreef amornl87 het volgende:
zowiezo, hoe wou je een persoon diagnostiek geven? waar GAAT dat over??
"ik ga hierzitten en ik ga es lekker op letten hoe jij ben, jaa ik heb daar voor geleerd en dan ga ik zo zitten zo en dan gebruik ik mijn vaardigheden. we hebben toch een beetje nodig hoe jij ben, als je willen hebben, je kan wel zeggen dat je zo en zo ben, maar een neutraal persoon als ik kan wel zeggen wat jouw echte aard is"
quote:Op woensdag 5 juli 2006 17:52 schreef Xennia het volgende:
[..]
Daar heb je o.a. wetenschappelijk onderbouwde testen voor
t is gewoon onzin, weet je zelf ook wel, als je dat niet weet, ben je gewoon hersendood of je werkt zelf bij zo een gestichtquote:
Psychologie heeft een hoop meer takken dan alleen (de ernstig bekritiseerde) psycho-analyze.quote:Op woensdag 5 juli 2006 18:42 schreef amornl87 het volgende:
[..]
t is gewoon onzin, weet je zelf ook wel, als je dat niet weet, ben je gewoon hersendood of je werkt zelf bij zo een gesticht![]()
Kom je ook nog met argumenten?quote:Op woensdag 5 juli 2006 18:42 schreef amornl87 het volgende:
[..]
t is gewoon onzin, weet je zelf ook wel, als je dat niet weet, ben je gewoon hersendood of je werkt zelf bij zo een gesticht![]()
Ik heb mijn twijfels, het komt over als een Akkersloot-persoonlijkheidsstoornis.quote:
Ik ben niet echt onder de indruk van wat jij een argument noemtquote:Op woensdag 5 juli 2006 18:42 schreef amornl87 het volgende:
[..]
Het is iets wat ook wel voorkomt bij mensen die een psycholoog bezoeken in de hoop op een excuus om in zelfmedelijden te blijven zwelgen, en vervolgens bedrogen uitkomen.quote:Op woensdag 5 juli 2006 18:48 schreef Vandeplato het volgende:
[..]
Ik heb mijn twijfels, het komt over als een Akkersloot-persoonlijkheidsstoornis.
Kansloos inderdaad, die ouders die allerlei acherlijke projecties op hun kindertjes botvieren. Mijn kind IS hoogbegaafd... mijn kind IS een aanstaande wereldster en moet 4x per week op pianoles... mijn kind was een keertje boos, dus hij is agressief, dus hier met die prozac dokter!quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:32 schreef Nosh het volgende:
Waarom wil je jezelf superieur voelen tegen over een van je patienten apartquote:Op woensdag 5 juli 2006 17:26 schreef Xennia het volgende:
[..]
Nummer 6
Omdat ik nieuwsgierig ben naar mensen, hun drijfveren, hun angsten. Dan kan ik er net zo goed voor betaald krijgen
Nummer 7
Om me superieur te voelen
Overigens denk ik niet dat een psycholoog met een narcistische persoonlijkheidsstoornis in staat is zich in te leven in zijn clienten
Slaat als een tang op een varken.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:32 schreef Nosh het volgende:
Ik zal het zo nog ff doorlezenquote:Op maandag 17 juli 2006 22:03 schreef zoalshetis het volgende:
wat ik raar vind is dat ik dit topic allang ontkracht heb in de eerste (of tweede) blz en maar weinigen begrijpen dat goed lezen het halve werk is om iemand te doorgronden. enige eisen zijn nuancegevoeligheid en secuur lezen.
psychologie van de koude grond? ja
pas na 10 jaar praktijk ervaringquote:Op maandag 17 juli 2006 22:05 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Gelukkig ben ik over 5 jaar psychiater. Mag ik dan wat zeggen wat een waardeoordeel heeft?![]()
Misschien in sommige gevallen ook effectiever dan bepaalde andere vormen van psychologie bedrijven..quote:Op maandag 17 juli 2006 22:03 schreef zoalshetis het volgende:
wat ik raar vind is dat ik dit topic allang ontkracht heb in de eerste (of tweede) blz en maar weinigen begrijpen dat goed lezen het halve werk is om iemand te doorgronden. enige eisen zijn nuancegevoeligheid en secuur lezen.
psychologie van de koude grond? ja
Mischienquote:Op maandag 17 juli 2006 22:05 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Gelukkig ben ik over 5 jaar psychiater. Mag ik dan wat zeggen wat een waardeoordeel heeft?![]()
helemaal mee eens. het is de manier van verwoorden.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Misschien in sommige gevallen ook effectiever dan bepaalde andere vormen van psychologie bedrijven..
Helaas waar.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:21 schreef MortChill het volgende:
Die shit in de OP is natuurlijk erg irritant, maar dezelfde shit krijg je van de meeste psychologen en psychiaters. Dat die mensen een opleiding gevolgd hebben wil nog niet zeggen dat ze hun beroep goed (kunnen) uitoefenen.
dat zijn de meest trieste kenkermensen die er zijn.quote:Amateur psychologen die je wel even kunnen doorgronden
quote:Op woensdag 5 juli 2006 15:52 schreef Xebrozius het volgende:
Op nummerrrrrrrrrrrr 1
Ik heb iets met mensen
Nummer 2
Nummer 3
NEXT!
Nummer 4
Het lijkt me uitdagend
NEXT!
Nummer 5
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |