quote:Op zondag 2 juli 2006 21:42 schreef Vjenne_kloet het volgende:
Foutje in de op.
IMG] hoort [IMG] te zijn.![]()
quote:Smogalarm door hoge temperaturen
AMSTERDAM - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft een smogalarm afgegeven.
Bejaarden, mensen met een aandoening aan de luchtwegen en kinderen moeten de komende dagen zware inspanningen vermijden. Vooral deze doelgroepen zijn dan kwetsbaar. Door een hoge temperatuur, morgen en overmorgen wordt het meer dan 30 graden Celsius, in combinatie met het vrijwel uitblijven van enige wind komt in het hele land matige smog voor, stelt het RIVM, het onderzoeksinstituut van de overheid op het gebied van volksgezondheid en milieu.
Smog kan leiden tot kortademigheid, hoofdpijn en irritatie aan luchtwegen en ogen. Het woord 'smog' is een samentrekking van de Engelse woorden 'smoke' (rook) en 'fog' (mist). De komende dagen hebben we last van de zogenaamde zomersmog: een combinatie van ozon, fijn stof en, in mindere mate, stikstofdioxide en zwaveldioxide. Gisteren kampte België al met matige smog. Die situatie doet zich nu dus ook bij ons voor.
Is daar ergens een kaartje van ofzo??quote:
Dat gaat snel an vandaagquote:
jeps... maar goed, ik meen me te herinneren dat 'vroeger' (10-15 jaar geleden) de ozon-waarden eigenlijk iedere zomer met een beetje warm weer al snel matig waren, dus op zich zijn we redelijk verwend met lage ozon-waardes in de lucht.quote:
quote:Voor de derde keer in korte tijd hebben door de hitte uitgezette rails tot oponthoud geleid. Deze zogenoemde spoorspatting, een soort kattenruggetje in de rail, is door spoorbeheerder ProRail nauwelijks tegen te gaan.
Ik moet een trein halen over een half uurquote:
Ik moet morgen naar Schipholquote:Op maandag 3 juli 2006 09:29 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Ik moet een trein halen over een half uur![]()
Eindelijk naar Indonesië?quote:
Ozon wordt mede gevormd onder invloed van zonlicht, dus dat gaat vrij hard in de loop van de dag.quote:
Mooie foto's.quote:Op maandag 3 juli 2006 00:32 schreef -CRASH- het volgende:
[...]
Klik voor grotere foto's
Zweefvligveld Venlose Zweefvlieg Club
Stijgende in een thermiekbel
[[url=http://album.zoom.nl/user/14110/images/100/1474071/vzQv0Z.jpg]afbeelding][/url]
Op grote hoogte
Uitzicht![]()
[[url=http://album.zoom.nl/user/14110/images/100/1474359/fxqHcl.jpg]afbeelding][/url]
Sluizen Belfeld
Weer wat lager was het uitzicht weer beter
[[url=http://album.zoom.nl/user/14110/images/100/1474101/Iz1Ezq.jpg]afbeelding][/url]
Ben eigenlijk alleen in de tuin geweest, en daar is geen wind.quote:Op maandag 3 juli 2006 15:14 schreef indahnesia.com het volgende:
buiten is het niet benauwd in Eindhoven, heerlijk windje en luchtvochtigheid ligt zeker onder de 30% (m'n weerstation is sinds de middag opgeruimd)
Da's niet fijn inderdaad.quote:Op maandag 3 juli 2006 15:18 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Ben eigenlijk alleen in de tuin geweest, en daar is geen wind.
Lang leve airco!quote:
We hadden hier een mobiele airco, maar die staat nu in de serverruimte omdat daar de airco is uitgevallenquote:Op maandag 3 juli 2006 15:23 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Lang leve airco!![]()
Net even mijn auto in de schaduw gezet, jemig wat een hitte... zal wel komen omdat ie zwart is![]()
Maar overloon is wel tussen de bomen, dus dat moet best te doen zijn.quote:Op maandag 3 juli 2006 15:32 schreef -chefke- het volgende:
Tis zelf in de schaduw van het huis + zonnescherm nog steeds dik 30 graden daar wordt je niet echt vrolijk van. morgen naar overloon dierenpark en oorlogs museum pfff dat word een zware dag.
whehe.. da's zuurquote:Op maandag 3 juli 2006 15:37 schreef Againzender het volgende:
[..]
We hadden hier een mobiele airco, maar die staat nu in de serverruimte omdat daar de airco is uitgevallen
nee, warmquote:
Weten doe je het nooit natuurlijk, maar alles wijst er toch wel op dat er na morgen toch wel wat buien gaan vallen.quote:Op maandag 3 juli 2006 15:54 schreef Vjenne_kloet het volgende:
Weet iemand trouwens of er nog regen van betekenis gaat vallen, van Dinsdag t/m Vrijdag?
gister ook alquote:Op maandag 3 juli 2006 16:58 schreef Againzender het volgende:
De Bilt nu wel boven de 30, op naar de officieele hittegolf
Volgens het KNMI was het om 20:20u nog 29,1°C in Eindhoven.quote:Op maandag 3 juli 2006 20:19 schreef it_was_me het volgende:
Eindhoven 28.2 graden en een zuchtje wind een heel klein zuchtje dan
Onweers analyse zoals gemaakt door Bart Verhaegen op weerwoord.bequote:Op maandag 3 juli 2006 18:48 schreef Black-Hole het volgende:
Volgens het weer op RTL4 is er vanaf woensdag kans op (onweers)buien. Morgen ontstaan er al zware buien boven zuidwest Frankrijk. Iemand al kaartjes met een voorspelling hoe het bij ons er uit komt te zien?
Op dit moment, achter in mijn tuin op 1 meter hoogte 23,7 graden!quote:Op maandag 3 juli 2006 20:21 schreef DemonRage het volgende:
Volgens het KNMI om 20:00u nog 29,3°C
- update -
[..]
Volgens het KNMI was het om 20:20u nog 29,1°C in Eindhoven.
Meestal vallen amateurmetingen hoger uit.
Is inderdaad heel lastig te voorspellen. Kijk b.v. maar eens naar dit stukje uit de guidance, onzekerheid troef:quote:Op maandag 3 juli 2006 22:37 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Onweers analyse zoals gemaakt door Bart Verhaegen op weerwoord.be
Of het uit komt is de vraag, zoiets ie eigenlijk niet te voorspellen.
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=485198&tid=485198
Ik had vanmorgen wel een opmerkelijke hoeveelheid bagger in mijn keel terwijl ik niet verkouden ben ofzo. Misschien ook wel van de smogquote:Op dinsdag 4 juli 2006 07:49 schreef Evil-Cherry het volgende:
Misselijk, hoofdpijn, benauwd, hoesten is wel ongeveer wat ozon veroorzaakt, maar de warmte kan dat ookIk kan het voor mezelf wel uit elkaar houden wat ozon/smog is en wat de warmte..
Volgens het rivm (punt nl); "Mogelijke gezondheidseffecten van deze smog zijn irritatie van ogen, neus en keel, luchtwegklachten, benauwdheid, hoest en hoofdpijn. " Kortom... Kan ook hooikoorts zijn :p![]()
Het is hier btw bewolkt zie ik net.. Hele hoop bruin/rode wolkjes aan de lucht.. Nix nie strakblauw..
quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:54 schreef Klonk het volgende:
gaat idd erg hard hier, te hard wat mij betreft, wel goed nieuws voor mensen die iets bij primafoon willen kopen, die krijgen nu 30 % korting
Dat kun je wel zeggen... het is nog geen 12 uur, maar momenteel al 28,3°C volgens mijn weerstation.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:45 schreef Againzender het volgende:
Het zuiden warmt trouwens razendsnel op vandaag, gaat veel harder dan gisteren.
quote:
...western France...
A large area should see MLCAPE (50 hPa)values ranging from 800-2000 J/kg, with deep layer shear over 15 m/s, locally >100 m2/s2 SREH, to over 20 m/s with SREH values higher than 200 m2/s2 possible in southwestern France. It is in the latter area that the low starts to develop, with GFS forecasting convective precip from 18Z-03Z. The strong shear and sr-helicity are likely to produce supercells in the late afternoon and early evening, with a chance of large hail (possibly extremely large) and severe downburst gusts: at 15Z the LCL-LFC difference becomes zero while LCL heights are around 2500m in this area, so that downdrafts can become more than 15 degrees cooler than the vicinity. At 18Z, strong low level convergence and upper PVA should come together and will organize a linear MCS bearing a threat of widespread severe gusts, especially near bowing segments. Mid/low level winds will be nothing special so that extremely severe gusts should be rare. Large hail will also locally be possible. This system will move north/northeastward and reach northwestern France in the late night.
In addition, models hint at convection in the afternoon over central and northern France, which may be in multi- or supercell mode, with a chance of large hail. This may also spawn an MCS/cluster in the evening near Belgium and perhaps the Channel area. This convection is expected to have lower coverage of severe weather.
Ademnood...hoofdpijn... en hoesten...quote:Op dinsdag 4 juli 2006 07:49 schreef Evil-Cherry het volgende:
Misselijk, hoofdpijn, benauwd, hoesten is wel ongeveer wat ozon veroorzaakt.
Goor he.. Net of allen de bovenste helft van je longen functioneren..quote:Op dinsdag 4 juli 2006 12:49 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ademnood...hoofdpijn... en hoesten...
Hoezo smog en ozon
idd een hittegolf, ook voor de pennenlikkers in de Biltquote:Eerste hittegolf dit jaar een feit04 juli 2006 - In De Bilt is om 12:01 uur voor de derde achtereenvolgende dag de tropische temperatuur van 30 graden bereikt. Het is tevens de vijfde zomerse dag en daarmee is de eerste hittegolf van dit jaar een feit. Verwacht wordt dat deze hittegolf de komende dagen aanhoudt.
Een hittegolf is in Nederland een periode van minstens vijf dagen met in De Bilt zomerse temperaturen (25,0 graden of meer) waarvan er minstens drie tropisch zijn (30 graden of meer). Sinds vrijdag 30 juni is de temperatuur in De Bilt boven de 25 graden gekomen, sinds zondag 2 juli boven de 30 graden. De hittegolf houdt aan zolang de temperatuur in De Bilt boven de 25 graden blijft uitkomen en dat ziet er voor de komende dagen wel naar uit (zie Meerdaagse verwachtingen onder Verder lezen).
Ook vorig jaar leverde de zomer een hittegolf op, toen al in juni. De 21e eeuw heeft al vier hittegolven op haar naam staan en sinds 1901 telde het KNMI 37 hittegolven van sterk wisselende lengte. De langste hittegolf (18 dagen) beleefde ons land in juli/augustus 1975. Een zomer kan meerdere hittegolven opleveren, de zomer van 1947 telde er zelfs vier (zie nader verklaard- hittegolf en verder lezen - hittegolven sinds 1901).
Vaker tropisch
Volgens de nieuwe klimaatscenario's die het KNMI onlangs bekend maakte neemt de kans op hitte de komende decennia toe. De vier klimaatscenario's laten rond 2050 in de zomer een opwarming zien tussen 0,9 en 2,3 graden. Het aantal zomerse en tropische dagen neemt dan ook sterk toe. Nu telt De Bilt (gemiddeld over 1976-2005) 24 zomerse en 4 tropische dagen. In 2050 zou De Bilt volgens de nieuwe klimaatscenario's gemiddeld tussen de 30 en 47 zomerse dagen tellen en 7 tot 14 tropische dagen (zie verder lezen klimaatscenario's temperatuur).
Droogte
In ons land is het niet alleen warm en zonnig maar ook droog, vooral in het oosten. Veel plaatsen in Oost-Nederland kregen in juni nog geen 10 mm; op de vliegbasis Twenthe viel maar 5 mm! Zoiets komt zelden voor: in de meetreeksen van ruim honderd jaar is het maar drie keer eerder voorgekomen dat een groot gebied als nu in het oosten zo weinig neerslag kreeg.
Droogtebericht: rivierafvoeren, watertemperaturen en grondwater
De watertemperaturen van de Rijn bij Lobith en de Maas bij Eysden zijn volgens Rijkwaterstaat/RIZA de afgelopen week sterk gestegen en inmiddels rond de 25 respectievelijk 24 graden. De komende dagen zal de watertemperatuur nog verder oplopen. Op dit moment zijn er nog geen problemen met koelwater; de reservecapaciteit voor de energievoorziening is op het normale niveau.
De afvoeren van de grote rivieren zijn momenteel iets kleiner dan normaal, maar nog niet verontrustend. Wel zal naar verwachting de afvoer van de Maas de komende tijd gaan dalen. De afvoer van de Rijn daalt ook, maar slechts licht.
De grondwaterstanden zijn de afgelopen maand sterk gedaald, met name in het Oosten van het land, en zullen de komende periode verder uitzakken. Voor de landbouw betekent dit dat op steeds grotere schaal beregend wordt (zie externe links- droogtebericht).
Zonkracht
De zonkracht, een maat voor de hoeveelheid UV-straling, bereikt deze dagen waarden tussen 7 en 8. Dat zijn de hoogste waarden die in ons land mogelijk zijn. De huid verbrandt dan sneller dan bij een lage zonkracht.
ik zou een raam open zettenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |