abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39418136
De uitbouw van mijn keuken is een platdak, daar staat nu de hele dag de zon op te branden.
Nu vroeg ik me af als ik daar nu flink wat water op spuit (dat blijft liggen want de afwatering werkt niet helemaal goed) blijft het dan koeler binnen???

Ik kan me namelijk best voorstellen dat de refelctie veel goed doet, echter dat water is binnen een paar uur dik 30 graden en dan ligt er dus een waterddek van 30 graden op mijn dak...en dat lijkt me juist weer niet verkoelend.

Ik vind het te ver gaan om het water te verversen of een continue stroom water er op te zetten dus dat is geen optie...
maar zou die eenmalige aktie van het volspuiten effect hebben?? of alleen de boel verslechteren (lees meer verwarmen)
pi_39418182
Verdamping van water ontrekt warmte.
pi_39418241
Je kunt eens overwegen om er grind om te (laten) leggen. Wel ff uitzoeken of het kan. Op een plat dak hoort sowieso geen water te blijven staan, zover mij altijd verteld is.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_39418266
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 10:58 schreef Gompy58 het volgende:
Je kunt eens overwegen om er grind om te (laten) leggen. Wel ff uitzoeken of het kan. Op een plat dak hoort sowieso geen water te blijven staan, zover mij altijd verteld is.
Oh is dat daarvoor!

Heb me al vaker afgevraagd waarom mensen grind op hun dak hadden liggen!
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 11:00:46 #5
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_39418286
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 10:59 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Oh is dat daarvoor!

vroeg t mij toevallig ook af afgelopen week
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_39418307
Hier hebben ze van dat zwarte bitumen op hun uitbouw, ik vermaak me dan ook dat ze hun huis nu uitzweten
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_39418318
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 11:00 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

vroeg t mij toevallig ook af afgelopen week
Ik heb het maar in Dingen die je pas jaren later begrepen hebt #25 geplaatst.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 11:05:00 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_39418361
Helpt vast wel. alleen zit je over een paar dagen in een vliegen-/insectenplaag
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_39418490
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 11:05 schreef Hyperdude het volgende:
Helpt vast wel. alleen zit je over een paar dagen in een vliegen-/insectenplaag
ikkuh nie begrijpuh
pi_39418500
werkt dat water dan juist niet ook als een lens?
pi_39418546
quote:

[..]

Oh is dat daarvoor!

sommige doen het om het dak te beschermen, anderen bij gebrek aan een oprijlaan
  zaterdag 1 juli 2006 @ 11:14:47 #12
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_39418553
Ik weet niet hoe groot je dak is, maar iedere liter water weegt natuurlijk een kilo. Denk er even over na voor je het erop spuit. Plus dat je best wel eens last zou kunnen krijgen van lekkage als je veel water lange tijd op je dak laat staan.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  zaterdag 1 juli 2006 @ 11:14:49 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_39418555
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 11:11 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

ikkuh nie begrijpuh
nou stilstaand water, zonnetje, warmte. Wordt een complete insectenfokkerij.
pi_39418640
Je kan er ook witte plastic op leggen.
Te koop in growshops, weerkaatst haast alle licht.
  PR/Manusje van alles zaterdag 1 juli 2006 @ 11:25:20 #15
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_39418743
Jah hoor werkt prima. Heb ooit eens een dak van een verzorgingstehuis onder water gezet zodat aldie oudjes niet zo snel de pijp uit gingen!
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_39418794
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 11:14 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

nou stilstaand water, zonnetje, warmte. Wordt een complete insectenfokkerij.
En vooral MUGGEN!!
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
  zaterdag 1 juli 2006 @ 11:31:32 #17
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_39418822
Fransje Bauer stond ook altijd met de tuinslang water op zijn dak te spuiten. Het lijkt mij dus niet dat het helpt.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_39418854
Sta heel even stil bij het idee dat je dak vol ligt met water van 30 graden.
Ook 's nachts. Wanneer de rest van de buurt afkoelt, blijft jouw dak nog lang 30 graden.
Niet zo lekker.
Ik zou er iets opleggen; wit folie, een wit zeil, een laken desnoods. Kun je niet wat goedkoop wit materiaal vinden?
Grind kan werken maar is loeizwaar; maar alles wat wit is en alles wat isoleert is perfect.
Platen van piepschuim is een leuk idee; als je daar de helft van je dak mee vollegt merk je het echt wel. Pas wel op voor het verbrokkelen ervan.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 11:37:41 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_39418933
wat mgerben zegt:

UV bestendige dakplaten/schuimplaten erop. En dan grind erover.
pi_39419179
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 11:37 schreef Hyperdude het volgende:
wat mgerben zegt:

UV bestendige dakplaten/schuimplaten erop. En dan grind erover.
EN NU ZAND EROVER!
Wel een leuk concept, constant stromend water over je dak.

Is er ook een handige optie voor oververhitte zolders?..
pi_39419246
quote:

[..]

Oh is dat daarvoor!

Niet helemaal.

Je hebt namelijk platte daken die vastzitten aan het gebouw zelf en daken waarbij de bedekking er als het ware los op ligt. Bij die laatste gooit men er grind op om te voorkomen dat het dak uit elkaar waait oid.
pi_39419249
Alleen als het stromend water is, is het een verkoelings-systeem. Wordt al duizende jaren gebruikt als een soort airco in paleizen etc.
pi_39419286
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 11:33 schreef mgerben het volgende:
Sta heel even stil bij het idee dat je dak vol ligt met water van 30 graden.
Ook 's nachts. Wanneer de rest van de buurt afkoelt, blijft jouw dak nog lang 30 graden.
Niet zo lekker.
Ik zou er iets opleggen; wit folie, een wit zeil, een laken desnoods. Kun je niet wat goedkoop wit materiaal vinden?
Grind kan werken maar is loeizwaar; maar alles wat wit is en alles wat isoleert is perfect.
Platen van piepschuim is een leuk idee; als je daar de helft van je dak mee vollegt merk je het echt wel. Pas wel op voor het verbrokkelen ervan.
dit gaat niet op, het dak wordt nu VEEL heter dan 30 graden en blijft dat ook in de nacht. Dit probleem blijf je houden.. het water heeft als voordeel dat het verdampt maar als nadeel lekkages en insekten.

Koop een doek bij de bouwmarkt, gronddoek ofzo. Een beetje panty achtige stof en span dat vlak boven je dak. Dat werkt echt goed

dat ding wordt heet, maar heeft geen contact met je dak, je maakt dus een tijdelijk dak op je dak
pi_39419312
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 11:48 schreef Conorach het volgende:

[..]

EN NU ZAND EROVER!
Wel een leuk concept, constant stromend water over je dak.

Is er ook een handige optie voor oververhitte zolders?..
heb een pvc buis op de nok vastgezet, met gaatjes erin en daar continu water uit laten lopen -> dakgoot -> filter -> opnieuw er overheen (met bijvullen natuurlijk).

werkte goed
pi_39419354
Het werkt wel, maar je kunt je kraan open laten staan. Het verdampt namelijk als de neten met dit weer. Ik sprak onlangs ook iemand die het had gedaan, maar het was bijna verdampt voordat het 't dak had geraakt. In de zon is het al snel 40-50 graden. Die zwarte/grijze dingen liggen verdiept (windvrij) en nemen door de kleur nog extra veel warmte op. Je zit al snel aan 60-70 graden.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  zaterdag 1 juli 2006 @ 12:34:02 #26
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39420130
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 11:51 schreef Tarabass het volgende:
Alleen als het stromend water is, is het een verkoelings-systeem. Wordt al duizende jaren gebruikt als een soort airco in paleizen etc.
Nee, het verdampen van stilstaand water ontrekt ook warmte aan het dak
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_39437517
Met dit weer is het beton van ons balkon zo heet dat je niet met blote voeten buiten kan lopen. Tegen de avond gooi ik er dan een paar gieters koud water op. Het water loopt grotendeels weg maar er verdampt ook veel. Zo kunnen we s'avond nog op een redelijk "fris" balkon zitten en kan s'nachts de balkondeur van de slaapkamer openstaan zonder dat er nog warmere lucht binnenstroomt.
pi_39438207
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 11:51 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Niet helemaal.

Je hebt namelijk platte daken die vastzitten aan het gebouw zelf en daken waarbij de bedekking er als het ware los op ligt. Bij die laatste gooit men er grind op om te voorkomen dat het dak uit elkaar waait oid.
Grind zorgt er ook voor dat de dakbedekking minder snel veroudert.
En door de kleur van het grind zo wit mogelijk te houden, is het ook een stuk koeler.
  zondag 2 juli 2006 @ 01:13:10 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_39439623
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 11:14 schreef Sjoewe het volgende:
Ik weet niet hoe groot je dak is, maar iedere liter water weegt natuurlijk een kilo. Denk er even over na voor je het erop spuit. Plus dat je best wel eens last zou kunnen krijgen van lekkage als je veel water lange tijd op je dak laat staan.
Wat dacht je dat er gebeurt als het regent?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 2 juli 2006 @ 01:59:22 #30
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_39440495
quote:
Op zondag 2 juli 2006 01:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat dacht je dat er gebeurt als het regent?
Dan loopt het inprincipe je dak af. Blijft het er niet uren met een paar honderd liter op staan.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_39443347
quote:
Op zondag 2 juli 2006 01:59 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

Dan loopt het inprincipe je dak af. Blijft het er niet uren met een paar honderd liter op staan.
Het loopt in pricipe altijd je dak af. Maar TS geeft al wel aan dat het daar een beetje aan schort.
Ik hoop dta ts wel idd realiseert hoeveel liter er nodig is om dat "kleine"laagje er op te leggen.
Voordat je met je ogen knippert ligt er zo 100 ltr op. Dat is dan overigens nog niks en ook geen probleem. De verhalen die je hoort over platte daken die instorten.... men realiseert vaak niet heeveel gewicht dan laagje water betekent.
  zondag 2 juli 2006 @ 10:09:12 #32
45206 Pietverdriet
pi_39443349
quote:

[..]

Dak van TS loopt ook bij regen niet goed af.
TS hoeft trouwens niet honderden liters op het dak te sproeien, het dak nat maken en water laten verdampen en dat herhalen is voldoende, en verbruikt minder water.

Gisteren de buitenplaats van het nieuwe kantoor van mijn man ff schoongespoten (lag een hoop stof) maar het is altijd weer verbazingwekken hoe snel dat water verdampt.

Weet iemand hier de formule nog hoeveel energie er onttrokken wordt voor iedere liter water die verdampt?
  zondag 2 juli 2006 @ 10:11:22 #33
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_39443370
Het is toch zo dat vooral 'bewegend' water verkoeling geeft? Bij een van mijn vorige banen was een hele grote loods waar het zomers heel warm werd. Er is toen een systeem op het dak gemaakt dat er dus de hele dag water overheen loopt, dan blijft het blijkbaar beter koel dan met stilstaand water.
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_39443376
quote:
Op zondag 2 juli 2006 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Weet iemand hier de formule nog hoeveel energie er onttrokken wordt voor iedere liter water die verdampt?
Jij hebt humor,

Hebben we die dan uit gehad ? ik reken meer van , warmte plus water = verkoeling.
  zondag 2 juli 2006 @ 10:24:21 #35
100857 lordmedelo
ondergedoken
pi_39443533
quote:
Op zondag 2 juli 2006 10:11 schreef Lips het volgende:
Het is toch zo dat vooral 'bewegend' water verkoeling geeft?
Volgens mij wel, dat merk je al als je op een warme dag gewoon de tuinslang op het terras legt en laat lopen (sproeistand). En dan bedoel ik niet dat je zelf ín die sproeier gaat zitten, maar gewoon op een afstandje van een meter of 2. Dat koelt best een stukje af (wel niet zo milieuvriendelijk...)
Een toevallige passant, wordt soms ineens irritant.
  zondag 2 juli 2006 @ 10:25:36 #36
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_39443551
quote:
Op zondag 2 juli 2006 10:24 schreef lordmedelo het volgende:

[..]

Volgens mij wel, dat merk je al als je op een warme dag gewoon de tuinslang op het terras legt en laat lopen (sproeistand). Dat koelt best een stukje af (wel niet zo milieuvriendelijk...)
Maar om nou op een warme dat weer een systeem te gaan maken wat het water hergebruikt is energieverspilling
Ondertussen zit ik hier gewoon al weer te zweten. Stofzuigen is kut met dit weer!
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  zondag 2 juli 2006 @ 10:44:05 #37
45206 Pietverdriet
pi_39443835
quote:
Op zondag 2 juli 2006 10:11 schreef Lips het volgende:
Het is toch zo dat vooral 'bewegend' water verkoeling geeft? Bij een van mijn vorige banen was een hele grote loods waar het zomers heel warm werd. Er is toen een systeem op het dak gemaakt dat er dus de hele dag water overheen loopt, dan blijft het blijkbaar beter koel dan met stilstaand water.
Nee, het gaat er vooral om dat het water verdampt.
Om water te laten verdampen is een zo groot mogelijk oppervlak beter, want water verdampt alleen aan het oppervlak.
Als je het water laat bewegen wordt het opp. waarschijnlijk wat groter, omdat stilstaand water naar het laagste punt gaat en daar blijft staan.
Ideaal is dus een grinddak waarbij je het water dat je erop sproeit er weer af vloeit weer terug op sproeit. Het water wat verdampt vul je aan.
Doordat je sproeit verdampt in de lucht al een deel van het water, wat het water wat op het dak komt koeler maakt, en doordat je grind op het dak hebt liggen wat je nat houdt is het natte opp van het dak erg groot.
Je kan natuurlijk vers water blijven gebruiken, maar dat loopt natuurlijk in de papieren. Je kan ook een bron slaan, dat spaart enorm knaken, vooral als je daar ook de WC´s mee doorspoelt en de wasmachine mee laat lopen.
  zondag 2 juli 2006 @ 11:12:10 #38
100857 lordmedelo
ondergedoken
pi_39444346
quote:
Op zondag 2 juli 2006 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan ook een bron slaan, dat spaart enorm knaken, vooral als je daar ook de WC´s mee doorspoelt en de wasmachine mee laat lopen.
Kost ook een paar knaken (wij hebben een grondwaterput, dus ik weet waar ik het over heb). Dat doe je trouwens niet zelf, dat moet je láten doen (wij zitten op 9 meter, en dat is helemaal niet diep in deze contreien).
Ooit gezien hoe ze dat doen? Gadver, dat geeft een zooi.
  zondag 2 juli 2006 @ 11:25:27 #39
45206 Pietverdriet
pi_39444598
quote:
Op zondag 2 juli 2006 11:12 schreef lordmedelo het volgende:

[..]

Kost ook een paar knaken (wij hebben een grondwaterput, dus ik weet waar ik het over heb). Dat doe je trouwens niet zelf, dat moet je láten doen (wij zitten op 9 meter, en dat is helemaal niet diep in deze contreien).
Ooit gezien hoe ze dat doen? Gadver, dat geeft een zooi.
Vriend van me heeft een put laten slaan, ja, ik weet waar ik het over heb.

Als je grondwater erg diep zit, en/of je hebt een grote tuin kan je ook een cisterne maken.
Een cisterne is een kelder onder je tuin (of garage).
Je laat een flink gat graven, en daar wordt een doos in gemaakt van gewapend beton, hier sluit je alle WHA op aan.
Het regenwater (regenen doet het immers genoeg in NL) dat je hierin verzameld kan je vervolgens gebruiken voor de tuin, de was en de WC. In principe kan je het zelfs drinken.
Het voordeel van regenwater gebruiken voor de was en de WC is dat je weinig waspoeder nodig hebt, omdat het water zo zacht is, en je krijgt geen kalkafzetting.

.
  zondag 2 juli 2006 @ 11:40:29 #41
45206 Pietverdriet
pi_39444909
quote:
Op zondag 2 juli 2006 11:28 schreef LoggedIn het volgende:
was je daar je kleren mee? douche je er ook nog mee?
Mijn familie in Kroatie heeft dat als enig water, het wordt ook gedronken. En als ik er ben drink ik het ook, het is heerlijk.
Nu zou ik dat in NL niet zo snel doen, omdat het drinkwater uit de kraan erg goed is.
Ik heb zelf ook geen cisterne, daar ik geen eigen huis heb.
Maar je kan het water prima gebruiken om je kleren te wassen, de afwasmachine mee te laten lopen of de pot mee te spoelen en de tuin te sproeien. Grondwater en regewater zijn daar prima voor geschikt.
  zondag 2 juli 2006 @ 11:45:04 #42
100857 lordmedelo
ondergedoken
pi_39445010
quote:
Op zondag 2 juli 2006 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar je kan het water prima gebruiken om je kleren te wassen, de afwasmachine mee te laten lopen of de pot mee te spoelen en de tuin te sproeien. Grondwater en regewater zijn daar prima voor geschikt.
Zwaar offtopic, maar eigenlijk zou elk huis in Nederland met zo'n cisterne geleverd moeten worden. En inderdaad, grondwater is hartstikke zuiver, kun je prima drinken
Ik wist trouwens niet dat het grondwater "minder hard" was. Weer wat geleerd
Wij gebruiken de put trouwens voor de tuinsproei-installatie. We hebben nogal een grote tuin, en je betaalt je scheel aan leidingwater anders.
  zondag 2 juli 2006 @ 11:51:06 #43
45206 Pietverdriet
pi_39445129
quote:
Op zondag 2 juli 2006 11:45 schreef lordmedelo het volgende:

[..]

Zwaar offtopic, maar eigenlijk zou elk huis in Nederland met zo'n cisterne geleverd moeten worden. En inderdaad, grondwater is hartstikke zuiver, kun je prima drinken
IDD Dat zou erg goed voor het milieu zijn, maar de waterleiding bedrijven komen dan weer met het doodsla argument dat de volksgezondheid dan gevaar loopt. Mensen gaan het drinken enzo, alsof dat zo erg is....
quote:
Ik wist trouwens niet dat het grondwater "minder hard" was. Weer wat geleerd
Wij gebruiken de put trouwens voor de tuinsproei-installatie. We hebben nogal een grote tuin, en je betaalt je scheel aan leidingwater anders.
Grondwater is niet minder hard, vaak is het zelfs harder, regenwater is kalkloos.
Wat heeft het slaan van de put jullie gekost?
  zondag 2 juli 2006 @ 12:01:13 #44
100857 lordmedelo
ondergedoken
pi_39445378
quote:
Op zondag 2 juli 2006 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:

Grondwater is niet minder hard, vaak is het zelfs harder, regenwater is kalkloos.
Wat heeft het slaan van de put jullie gekost?
Oh, ik had verkeerd gelezen

Kostte iets van 300 euro geloof ik, bij een loonwerker. Nadeel van deze methode is dat ze met een gierton achterom moeten kunnen. Ze hebben dat gespoten (water zit dan in die gierton). Volgens mij zijn er ook andere methodes.
Dan moet je nog buis, slang en pomp hebben. Pomp hadden we van schoonpa gelukkig, die had er nog eentje staan.
pi_39445413
quote:

[..]

dat blijft het wel als je het erop spuit?
pi_39445697
quote:
Op zondag 2 juli 2006 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[Het is toch zo dat vooral 'bewegend' water verkoeling geeft?]

Nee, het gaat er vooral om dat het water verdampt.
Om water te laten verdampen is een zo groot mogelijk oppervlak beter, want water verdampt alleen aan het oppervlak.
Nu haal je 2 dingen door elkaar...
Verdampen kost inderdaad veel energie, dus daarmee kun je warmte aan je dak ontrekken.

Maar als je er gewoon water van 15 graden overheen laat stromen verdampt er bijzonder weinig, maar wordt je dak natuurlijk gewoon afgekoeld tot 15 graden - door het water zelf.
Dan gebruik je dus helemaal geen verdamping.
Als je voldoende water tot je beschikking hebt kan dat prima.

Als je iets moet koelen kun je dat dus wel degelijk beter met stromend water doen, dan alleen natmaken en wachten tot het verdampt.
  zondag 2 juli 2006 @ 12:22:14 #47
45206 Pietverdriet
pi_39445841
quote:
Op zondag 2 juli 2006 12:16 schreef mgerben het volgende:

[..]

Nu haal je 2 dingen door elkaar...
Verdampen kost inderdaad veel energie, dus daarmee kun je warmte aan je dak ontrekken.

Maar als je er gewoon water van 15 graden overheen laat stromen verdampt er bijzonder weinig, maar wordt je dak natuurlijk gewoon afgekoeld tot 15 graden - door het water zelf.
Dan gebruik je dus helemaal geen verdamping.
Als je voldoende water tot je beschikking hebt kan dat prima.

Als je iets moet koelen kun je dat dus wel degelijk beter met stromend water doen, dan alleen natmaken en wachten tot het verdampt.
Klopt helemaal, maar veel koud water gebruiken is natuurlijk een dure en overdreven oplossing. Verdamping is veel goedkoper en koelt net zo goed.
pi_39448599
quote:
Op zondag 2 juli 2006 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt helemaal, maar veel koud water gebruiken is natuurlijk een dure en overdreven oplossing.
Ja.
quote:
Verdamping is veel goedkoper en koelt net zo goed.
Nee!
Water van 35 graden dat stil op je dak ligt koelt je dak niet 'net zo goed' als stromend water van 18 graden.
Het stromende water neemt de warmte op en stroomt dan weg; verdampend water wordt hooguit een tikje koeler dan de omgevingstemperatuur; de warmte die wordt afgevoerd door verdamping is niet echt spectaculair en ligt bij lange na niet in dezelfde orde van grootte.
  zondag 2 juli 2006 @ 14:30:15 #49
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_39448688
quote:
Op zondag 2 juli 2006 12:03 schreef pascalheister het volgende:

[..]

dat blijft het wel als je het erop spuit?
Nou er werd gezegd dat de afvoer dichtgestopt werd.
  zondag 2 juli 2006 @ 14:37:14 #50
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39448823
quote:
Op zondag 2 juli 2006 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
Als je grondwater erg diep zit, en/of je hebt een grote tuin kan je ook een cisterne maken.
Een cisterne is een kelder onder je tuin (of garage).
Je laat een flink gat graven, en daar wordt een doos in gemaakt van gewapend beton, hier sluit je alle WHA op aan.
Het regenwater (regenen doet het immers genoeg in NL) dat je hierin verzameld kan je vervolgens gebruiken voor de tuin, de was en de WC. In principe kan je het zelfs drinken.
Het voordeel van regenwater gebruiken voor de was en de WC is dat je weinig waspoeder nodig hebt, omdat het water zo zacht is, en je krijgt geen kalkafzetting.
Gaat dat op den duur niet leven?
Vampire Romance O+
  zondag 2 juli 2006 @ 15:12:56 #51
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_39449457
quote:
Op zondag 2 juli 2006 14:25 schreef mgerben het volgende:

[..]
Nee!
Water van 35 graden dat stil op je dak ligt koelt je dak niet 'net zo goed' als stromend water van 18 graden.
Het stromende water neemt de warmte op en stroomt dan weg; verdampend water wordt hooguit een tikje koeler dan de omgevingstemperatuur; de warmte die wordt afgevoerd door verdamping is niet echt spectaculair en ligt bij lange na niet in dezelfde orde van grootte.
Verdampen kost veel meer energie dan verwarmen.
pi_39449864
quote:
Op zondag 2 juli 2006 15:12 schreef bankrupcy het volgende:

[..]

Verdampen kost veel meer energie dan verwarmen.
Het zal vooral de wind en de luchtvochtigheid zijn die bepalen hoe koel je dak wordt. Nomaden in de woestijn hielden vroeger de waterzakken koel door ze in vochtige doeken te wikkelen.

Gebruik de tabel http://edis.ifas.ufl.edu/EDISImagePage?imageID=528904143 om te bepalen wat de evenwichtstemperatuur van het water wordt (wel enkel geldig in de schaduw...)
Zo zal bij een luchttemp van 30° C en een vochtigheid van 30% een vochtige doek in de schaduw een temperatuur van ongeveer 18°C bereiken.
pi_39453605
quote:
Op zondag 2 juli 2006 15:34 schreef Doderok het volgende:

[..]

Het zal vooral de wind en de luchtvochtigheid zijn die bepalen hoe koel je dak wordt. Nomaden in de woestijn hielden vroeger de waterzakken koel door ze in vochtige doeken te wikkelen.

Gebruik de tabel http://edis.ifas.ufl.edu/EDISImagePage?imageID=528904143 om te bepalen wat de evenwichtstemperatuur van het water wordt (wel enkel geldig in de schaduw...)
Zo zal bij een luchttemp van 30° C en een vochtigheid van 30% een vochtige doek in de schaduw een temperatuur van ongeveer 18°C bereiken.
Interessante link. Ik wist niet dat het verschil zo groot kon worden.
Maar dat geldt dus wel voor een vochtige doek in de schaduw.
In de zon is het verhaal iets anders; dan zal er zo veel zonnewarmte toegevoerd worden dat het kleine beetje dat door verdamping wordt afgevoerd in het niet valt.

Ook al kost (zoals in een post hierboven gesteld) verdamping meer energie dan opwarmen... is helemaal waar, maar het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel water er daadwerkelijk verdampt - in verhouding tot de hoeveelheid warmte die wordt toegevoerd.

Want waarom kun je een pan met water op een vuur aan de kook krijgen?
Simpel: Omdat je méér warmte toevoert dan er (door verdamping of op wat voor manier dan ook) ontsnapt.
pi_39454599
quote:
Op zondag 2 juli 2006 18:31 schreef mgerben het volgende:

[..]

Interessante link. Ik wist niet dat het verschil zo groot kon worden.
[..]
Wel de schuine lijnen volgen, zat zelf eerst naar de horizontale te kijken...

Hier een meer gedetailleerde grafiek. Een tabel zou duidelijker zijn, maar vind er geen goede met graden celcius.

30°C en 50% vochtigheid geeft dus een "natte" temperatuur van 22°C
  zondag 2 juli 2006 @ 20:30:32 #55
45206 Pietverdriet
pi_39456692
quote:
Op zondag 2 juli 2006 14:37 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Gaat dat op den duur niet leven?
Als je de cisterne niet te groot maakt, dan valt dat reuze mee, bovendien het is een kelder (koel) en donker dus er zal weinig in leven. Prima voor de was, tuin en de WC
pi_39457729
Een idee voor een platdak is een sedumdak. Dat is een moeilijke naam voor een met mos begroeid dak. Mos leeft van de zon, fotosynthese, en heetf dus veel energie nodig van de zon. Je zou ook gras kunnen planten op je dak, maar dat moet je weer maaien enzo...

Google maar eens!
Cooking!
pi_39472975
dus we kunnen concluderen dat eenmalig koud water er op spuiten en laten verdampen GEEN effect heeft. Beter is om:
- stromend water te gebruiken
- reflecterend materiaal er overheen te spannen
  maandag 3 juli 2006 @ 22:12:22 #58
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_39487973
Dat is de mening van anderen. Naar mijn idee helpt het wel degelijk. Het is groot verschil of je dak 60 graden celcius is, of 25 graden door koeling vanwege het water, als het al die temperatuur haalt.

Hou er wel rekening mee dat water bij deze hoge temperaturen zeer snel verdampt, zeker als er een beetje wind staat.
  maandag 3 juli 2006 @ 22:41:19 #59
45206 Pietverdriet
pi_39489195
Tinny, neem een natte handdoek, en maak daar een rol van, echt kleddernat.
Bind deze ergens aan de auto en ga eens stukje rijden, en voel dan hoe koud die handdoek is.
  maandag 3 juli 2006 @ 23:12:28 #60
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_39490534
Enne Biancavia, dat grind ligt er om de bitumen te beschermen tegen de UV-straling.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 00:09:07 #61
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_39492788
quote:
Op maandag 3 juli 2006 23:12 schreef bankrupcy het volgende:
Enne Biancavia, dat grind ligt er om de bitumen te beschermen tegen de UV-straling.
En het wil er ook nog weleens liggen als balastlaag
Live life to the Ender :D
pi_39492896
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 00:09 schreef Ender_W het volgende:

[..]

En het wil er ook nog weleens liggen als balastlaag
Of voor beide, en om te beschermen tegen de uv-straling en als ballast.
Grinddaken worden nog steeds als de betere platte daken gezien dan degene zonder grind.
pi_39493271
quote:
Op zondag 2 juli 2006 21:07 schreef Aenarion het volgende:
Een idee voor een platdak is een sedumdak. Dat is een moeilijke naam voor een met mos begroeid dak. Mos leeft van de zon, fotosynthese, en heetf dus veel energie nodig van de zon. Je zou ook gras kunnen planten op je dak, maar dat moet je weer maaien enzo...

Google maar eens!
In meppel hebben mensen zo'n dak.. met planten.
pi_39493933
De meest gebruikte techniek om daken te koelen is 'misting' of 'fan-jet' roof cooling.
http://www.fanjetroofcooling.com/
De daken worden niet onder water gezet maar via sprinkler of vernevelingssystemen vochtig gehouden. Stromend water wordt haast nooit gebruikt, de bedoeling is dat het water verdampt, niet wegloopt.
pi_39497759
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 00:13 schreef klipper het volgende:

[..]

Of voor beide, en om te beschermen tegen de uv-straling en als ballast.
Grinddaken worden nog steeds als de betere platte daken gezien dan degene zonder grind.
Alleen als je het grind van je dak afhaalt, wordt het wel beschouwd als verontreinigd afval, en kan je je portomonnee trekken om het kwijt tr raken, dus tegenwoordig worden alle daken geplakt, met eventueel betontegels op de hoeken als ballast
pi_39499725
quote:
Op maandag 3 juli 2006 22:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Tinny, neem een natte handdoek, en maak daar een rol van, echt kleddernat.
Bind deze ergens aan de auto en ga eens stukje rijden, en voel dan hoe koud die handdoek is.
Oftewel: Geforceerd koelen. Zo kan ik het ook.
Ga jij ook met TS zijn dak een stukje rijden?

Waarom probeer je het niet gewoon uit?

Neem 3 dezelfde oppervlakken, liefst zwart.
Eentje zet je gewoon in de zon.
Eentje leg je een paar latjes of stokjes over, en daar overheen wat witte A4 tjes (afdekken).
En eentje (nu wordt het handig als je zwarte plastic schalen hebt gepakt, bijvoorbeeld schalen die onder planten staan) vul je met water.

Het is warm genoeg vandaag, dus probeer het eens uit.

Ik denk dat het met zo weinig wind vandaag wel warm wordt allemaal.
Ook die schaal met water zal als hij in de zon staat warmer worden dan de omgevingstemperatuur.
Als hij in de schaduw staat zal hij kouder worden dan de omgevingstemperatuur.

Het zwarte onbeschermde oppervlak zal zonder meer het warmst worden.
En er zijn dus mensen die denken dat water net zo snel verdampt als benzine, en dat die verdamping gigantische hoeveelheden warmte aan het dak onttrekt; Dat is in elk geval wel nodig, want de hoeveelheid zonnewarmte die op het dak valt verandert niet.
En dan is er de afdekmethode, die er voor zorgt dat de warmte nooit bij het dak komt, en dus ook niet afgevoerd hoeft te worden.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 15:04:07 #67
45206 Pietverdriet
pi_39507607
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 10:40 schreef mgerben het volgende:

[..]

Wind zorgt voor verdamping en koelt daarmee het dak
quote:
Eentje leg je een paar latjes of stokjes over, en daar overheen wat witte A4 tjes (afdekken).
En eentje (nu wordt het handig als je zwarte plastic schalen hebt gepakt, bijvoorbeeld schalen die onder planten staan) vul je met water.

Ook die schaal met water zal als hij in de zon staat warmer worden dan de omgevingstemperatuur.

En er zijn dus mensen die denken dat water net zo snel verdampt als benzine, en dat die verdamping gigantische hoeveelheden warmte aan het dak onttrekt; Dat is in elk geval wel nodig, want de hoeveelheid zonnewarmte die op het dak valt verandert niet.
En dan is er de afdekmethode, die er voor zorgt dat de warmte nooit bij het dak komt, en dus ook niet afgevoerd hoeft te worden.
Ja, natuurlijk wordt het natte dak in de schaduw koeler, maar ff een dak over het dak bouwen is tamelijk prijzig.
pi_39510230
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 10:40 schreef mgerben het volgende:

[..]

Waarom probeer je het niet gewoon uit?

Of je isoleert je dak behoorlijk, dan heb je er in de winter ook iets aan...
pi_39511453
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 15:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wind zorgt voor verdamping en koelt daarmee het dak
[..]

Ja, natuurlijk wordt het natte dak in de schaduw koeler, maar ff een dak over het dak bouwen is tamelijk prijzig.
Ja, je moet wel even lezen wat er staat he?
Jij neemt de handdoek mee voor een ritje met de auto om aan te tonen dat een stilstaand dak dat vastgespijkerd zit aan een huis afkoelt door verdamping.

En tenslotte maak ik het punt dat verdamping weliswaar koelt, maar dat er zoveel warmte wordt toegevoerd dat het dak netto warmer wordt, niet koeler.
Ja, het dak verliest meer warmte.
Maar je moet je niet blindstaren op het verdampingseffect en denken dat de hele dag zomerzon op een plat zwart dak ineens helemaal niets doet.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 17:48:08 #70
45206 Pietverdriet
pi_39512595
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 17:07 schreef mgerben het volgende:

[..]

Ja, je moet wel even lezen wat er staat he?
Jij neemt de handdoek mee voor een ritje met de auto om aan te tonen dat een stilstaand dak dat vastgespijkerd zit aan een huis afkoelt door verdamping.
Ik dat voorbeeld om het extra duidelijk te maken. Een natte handdoek die je gewoon ophangt buiten wordt ook kouder.
quote:
En tenslotte maak ik het punt dat verdamping weliswaar koelt, maar dat er zoveel warmte wordt toegevoerd dat het dak netto warmer wordt, niet koeler.
Maak dat maar eens hard.
Waarom denk je dat je zweet?
pi_39513535
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 17:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik dat voorbeeld om het extra duidelijk te maken. Een natte handdoek die je gewoon ophangt buiten wordt ook kouder.
Je mist het punt.
Kouder dan wat?
quote:
Maak dat maar eens hard.
Waarom denk je dat je zweet?
Als je probeert te suggereren dat het uitgesloten is dat de temperatuur stijgt zodra er verdamping in het spel is, vraag ik me af hoe jij verklaart dat je een pan water op het vuur ooit aan de kook krijgt.
Want er is verdamping, dus kan de temperatuur niet stijgen. Toch?
  dinsdag 4 juli 2006 @ 18:28:25 #72
45206 Pietverdriet
pi_39513681
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 18:23 schreef mgerben het volgende:

[..]

Je mist het punt.
Kouder dan wat?
[..]
Dan een droge handdoek?
quote:
Als je probeert te suggereren dat het uitgesloten is dat de temperatuur stijgt zodra er verdamping in het spel is, vraag ik me af hoe jij verklaart dat je een pan water op het vuur ooit aan de kook krijgt.
Want er is verdamping, dus kan de temperatuur niet stijgen. Toch?
en een pan zonder iets erin wordt nog heter op hetzelfde vuur.
pi_39527409
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 18:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan een droge handdoek?
[..]

en een pan zonder iets erin wordt nog heter op hetzelfde vuur.
je kan toch ook water koken in een stuk papier?

zolang er water in zit brand het papier niet,... is het water verdampt ( koken = verdampen ) dan brand het papier op
pi_39533557
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 00:33 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

je kan toch ook water koken in een stuk papier?

zolang er water in zit brand het papier niet,... is het water verdampt ( koken = verdampen ) dan brand het papier op
Dat ondersteund toch alleen maar piertverdiet zn betoog?
  woensdag 5 juli 2006 @ 12:51:20 #75
67385 ROG
Go on, say it.
pi_39537439
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 23:54 schreef Estate het volgende:
Met dit weer is het beton van ons balkon zo heet dat je niet met blote voeten buiten kan lopen. Tegen de avond gooi ik er dan een paar gieters koud water op. Het water loopt grotendeels weg maar er verdampt ook veel. Zo kunnen we s'avond nog op een redelijk "fris" balkon zitten en kan s'nachts de balkondeur van de slaapkamer openstaan zonder dat er nog warmere lucht binnenstroomt.
Koop eens een hardhouten tuinvlondertje of wat, zaag ze op maat en leg die op je balkon?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')