abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44499723
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 18:50 schreef Vogue het volgende:
Hola desde México!

Ik ben een maandje wezen backpacken in centraal Amerika en kom morgen weer thuis. Nou moet ik zeggen dat het de eerste keer is dat ik daadwerkelijk gebackpacked heb hier, de andere keren dat ik op reis was was ik voornamelijk groepsreizen aan het begeleiden. Mijn vooroordelen over de meeste backpackers kwamen op een of andere manier toch uit:

- 9 van de 10 waren vies, droegen oude, versleten, kleurloze kleding die ze thuis niet eens aan zouden durven trekken.
- 5 van de 10 backpackers waren daarbij ook nog eens ongeschoren en ongewassen, bij vrouwen vaak ook ongekamde, lange haren.
- 9 van de 10 backpackers groeten elkaar niet en willen alleen met de locals praten
- 6 van de 10 backpackers spreken de taal niet en slaan dicht als ze een local zien

Het mooiste vond ik de grensovergang in Chiapas van Mexico naar Guatemala. Het is daar altijd al een zooitje geweest maar nu nog meer dan vorige keren. Wij zaten in een busje met 2 leuke (!! ze zijn er wel dus) Italiaanse backpackers, een chagrijnige Amerikaan die alleen maar met ijn i-pod aan het spelen was, 2 Amerikanen die keihard tegen elkaar schreeuwden (hun communicatieniveau) en een Chineze die een rijstschotel met stokjes in het busje naar binnen zat te werken.

Eenmaal bij de grens aangekomen, in de drukte, gaan alle backpackers als een kluitje op elkaar staan, voor zich uit starend alsof ze op een andere planeet zijn, en níemand, maar dan ook níemand, die enig initiatief neemt om uberhaupt ook maar enige vorm van contact te maken met wie dan ook van de locals, die voor hun neus liepen omdat het markt was. We hebben 2 uur bij de grens gezeten voordat alle formaliteiten afgehandeld waren, en ze hebben 2 uur lang, met andere backpackers uit andere busjes, in een hoekje gestaan, contact met iedereen vermijdend, chagrijnig voor ich uitstarend. Het enige boek dat ik backpackers bij zich heb zien dragen was de lonely planet. Werkelijk iedereen bezit een exemplaar dat om de haverklap uit de tas gehaald wordt.

Er zijn uitzonderingen. Ik heb een lieve Israelische jongen ontmoet die vloeiend Spaans sprak, een Spanjaard die alle niet-standaard plekken afging, een Franse man die met zijn 2 volwassen kinderen een maand in Honduras aan het reizen was, 2 leuke Amerikaanse dames, een Franstalige Belg die al 2 jaar op reis was en de kost verdiende als kok. Maar ik vind dus héél weinig backpackers hier echt sociaal, en over het algemeen heb ik er ook geen hoge pet van op qua gedrag en qua kleding. Misschien trekt dit gebied een bepaald soort backpackers aan, dat kan natuurlijk ook nog. Misschien zijn ze in andere landen wel anders, ik kan het mishebben natuurlijk, met mijn (voor)oordelen
Latijns Amerika trekt nu eenmaal een bepaald soort volk aan.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  Moderator maandag 18 december 2006 @ 10:32:56 #102
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_44530782
quote:
Op zondag 17 december 2006 03:52 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Latijns Amerika trekt nu eenmaal een bepaald soort volk aan.
Een uitzonderlijk stukje zelfkennis dat je hier tentoon spreidt, Diego.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_44540712
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 18:50 schreef Vogue het volgende:
Hola desde México!
quote:
- 9 van de 10 waren vies, droegen oude, versleten, kleurloze kleding die ze thuis niet eens aan zouden durven trekken.
- 5 van de 10 backpackers waren daarbij ook nog eens ongeschoren en ongewassen, bij vrouwen vaak ook ongekamde, lange haren.
- 9 van de 10 backpackers groeten elkaar niet en willen alleen met de locals praten
- 6 van de 10 backpackers spreken de taal niet en slaan dicht als ze een local zien
En toch... als ze thuiskomen hebben ze meest bijzondere verhalen. Of willen ze die ook tenminste vertellen aan alles en iedereen, waardoor je op een gemiddelde verjaardag vaker hoort dat iemand in Machu Picchu kent dan zijn eigen buurt / buren.

Zie ook => [Discussie] Vakantie hoeft niet leuk te zijn...

en tot welke groep reken je jezelf
quote:
Maar ik vind dus héél weinig backpackers hier echt sociaal, en over het algemeen heb ik er ook geen hoge pet van op qua gedrag en qua kleding. Misschien trekt dit gebied een bepaald soort backpackers aan, dat kan natuurlijk ook nog. Misschien zijn ze in andere landen wel anders, ik kan het mishebben natuurlijk, met mijn (voor)oordelen
Voor een leuk beeld van Amerikaanse backpackers in Europa kan ik je de film 'Eurotrip' aanbevelen
Van de backpackers die ik in Europa tegen ben gekomen uit de rest van de wereld heb ik het beeld dat je bij alle statistieken 10 van de 10 in kan vullen. En van 'praten met locals' moet je van maken 'zat / stoned raken op het strand / in het park / in de Ierse pub
pi_44545364
quote:
Op maandag 18 december 2006 10:32 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Een uitzonderlijk stukje zelfkennis dat je hier tentoon spreidt, Diego.
Ja echt. Ik ben dan ook de typische Argentinie ganger :´)
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_44580773
Wij waren eens met groepsreis naar Italie(2005) gegaan.
Ik stoorde me vreselijk aan dat iedereen elkedag zowat aan dat we elkedag heel veel moesten lopen.
Amstelveen de beste
pi_44595470
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:57 schreef anisubs het volgende:
Wij waren eens met groepsreis naar Italie(2005) gegaan.
Ik stoorde me vreselijk aan dat iedereen elkedag zowat aan dat we elkedag heel veel moesten lopen.

Wat bedoel je nou eigenlijk?
  woensdag 20 december 2006 @ 13:38:15 #107
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_44596874
Herkenbaar!
Dat van die ongewassen kleren zéker, iets waar ik me altijd aan erger, met name in landen waar zelfs mensen met maar ''eén overhemd, iédere dag gestreven en gewassen op hun werk zitten...
Wat ik níet herken is dat niet praten met elkaar: in Zuid-Amerika vond ik het juist zo verbazingwekkend dat veel mensen alleen maar de godganse dag in zo'n hostel rondhingen, beetje zuipen en slappe verhalen vertellend over waar ze allemaal geweest zijn en hoe goedkoop het daar was (of hoe pissig ze zijn "dat ze een poot is uitgedraaid").

Het zal allemaal wel. Als ik op reis ben zal ik op sommige vlakken heus ook voldoen aan standaard-backpacker-gedrag, op andere vlakken niet. Ik weiger nog op slaapzalen te slapen omdat ik sommige van die lui inderdaad te smerig en irritant vind. Maar ik heb wel een rugzak en een Lonely Planet. Geen vieze kleren en teva's, wel gevlochten armbandjes.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_44597028
Van straatkinderen?
pi_44610341
quote:
Op woensdag 20 december 2006 13:38 schreef Hik het volgende:
Herkenbaar!
Dat van die ongewassen kleren zéker, iets waar ik me altijd aan erger, met name in landen waar zelfs mensen met maar ''eén overhemd, iédere dag gestreven en gewassen op hun werk zitten...

......

Geen vieze kleren en teva's, wel gevlochten armbandjes.
Ja gevlochten armbandjes, daar heb ik ook dozijnen van
Wat je zegt van die ongewassen, vieze kleding, inderdaad, genant vond ik het gewoon. Die mensen daar kleden zich altijd zo goed ze kunnen. Ze proberen er altijd netjes uit te zien en meestal lukt dat ook nog. En dan gaan die backpackers van die gore kleding dragen, ik vind dat dus niet kunnen.

Hier nog een leuke schets van de bovengenoemde grensovergang:

En hier van het meer van Atitlan
  donderdag 21 december 2006 @ 10:07:29 #110
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_44620813
quote:
Op woensdag 20 december 2006 21:34 schreef Vogue het volgende:
Hier nog een leuke schets van de bovengenoemde grensovergang:
[afbeelding]
Die gluiperd met die snor daar staat trouwens ontzettend naar je uh... voorgevel te gluren!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_44622420
Ja, dat was mij ook al opgevallen
En achter me staan een paar backpackers op een kluitje (dat Chinese meisje vooraan). Jammer dat ik niet alle backpackers op de foto heb kunnen krijgen.

Over gruwelen van groepsreizen gesproken. Een kennisje van me heeft laatst een groep begeleid in Azie. Ze had een stel in haar groep dat aan waan-ideeën leed. Ze beweerden dat er een zwarte man in een wit pak hun de hele reis al achtervolgde en in ieder hotel hun bedreigde met een pistool, 's nachts voor het raam. En soms ging hij gitaar zitten spelen en zei "kom nou man, kom nou man".

Je zou zo iemand maar in je groep hebben zitten
pi_44623682
quote:
Op woensdag 20 december 2006 12:53 schreef k_man het volgende:

Wat bedoel je nou eigenlijk?
Goeie vraag!...
 FR
  donderdag 21 december 2006 @ 12:07:58 #113
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_44623866
quote:
Op donderdag 21 december 2006 11:16 schreef Vogue het volgende:
Je zou zo iemand maar in je groep hebben zitten
Lekker toch, Lariam?
  donderdag 21 december 2006 @ 13:06:50 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44625389
quote:
Op donderdag 21 december 2006 12:07 schreef Hik het volgende:

[..]

Lekker toch, Lariam?
Ik kreeg gigantische sexuele dromen van die lariam terwijl ik die normaal nooit heb. Ik sprak een of andere ontwikkelingswerker en die had dat ook.
En je hoort dat inderdaad wel vaker, mensen die compleet gestoord worden van lariam. Ik weet alleen niet of die verhalen echt zijn of een hersenspinsel van mensen die zelf lariam geslikt hebben
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 21 december 2006 @ 13:08:44 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44625443
quote:
Op donderdag 21 december 2006 11:16 schreef Vogue het volgende:
En achter me staan een paar backpackers op een kluitje
Van die vieze ongewassen hippies. Ik kan het al ruiken als ik alleen maar naar die foto kijk.
En ik zie daar ook een of andere kansloze gozer die in de tropen met een wollen muts op gaat lopen
Mijn reisverslagen
  donderdag 21 december 2006 @ 13:11:49 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44625523
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:07 schreef Hik het volgende:

[..]

Die gluiperd met die snor daar staat trouwens ontzettend naar je uh... voorgevel te gluren!
Best grote tieten inderdaad
Mijn reisverslagen
pi_44625660
Is dit topic vervallen van gruwelen van een groepsreis tot gruwelen van de backpackers.

Ik ben afgelopen jaar weer met een groepsreis mee geweest, een rondreis door thailand gemaakt, en qau groep beveil het me weer reuze geod, maar 2 zeikerds in de groep van 20 personen.

Het grote voordeel van een groepsreis vind ik het feit dat je zelf niet meer naar busstations moet gaan en met handen en voeten van alles en nog wat te moeten regelen. Door met een groepsreis mee te gaan zie ik volgens mij ongeveer 2* zoveel indezelfde tijd als ik zelf met een LP door het land zou rond reizen. Of ik zou dan elke avond in de hostels het programma voor de volgende dag moeten voorbereiden. Afgelopen vakantie kon ik elke avond meerdere biertjes nuttigen.
  donderdag 21 december 2006 @ 13:22:15 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44625842
quote:
Op donderdag 21 december 2006 13:16 schreef Basp1 het volgende:
Het grote voordeel van een groepsreis vind ik het feit dat je zelf niet meer naar busstations moet gaan en met handen en voeten van alles en nog wat te moeten regelen.
Maar zoals gezegd: vaak beleef je de leukste momenten van de reis juist tijdens het regelen van dit soort gewone dingetjes.
Mijn reisverslagen
pi_44643110
Nou Selang, lekker platvloers ben je weer

Jammer toch dat er bij bijna ieder groepsreis zeikerds zitten. Blijkbaar is dat representatief voor de samenleving, minstens 1 op de 5 mensen is gewoon een zeurpiet/zeikerd/pessimist.

Je moet je ook voorstellen dat het gros van de mensen niet veel reiservaring heeft en daardoor maar moeilijk kan wennen aan cultuurverschillen. Ik merkte het heel erg met mijn vader in Mexico. Hij werd continue boos op de mensen als er weer een bus te laat kwam, of als hij weer ijs in zijn cuba libre kreeg terwijl hij er geen ijs in wilde.
Het kon er bij hem gewoon níet in dat dat "the way of living" was daar. Zijn motto: afspraak is afspraak dus kom je op tijd. En als ik sin hielo zeg, wat is er dan zo moeilijk aan om geen ijsblokjes in mijn glas te gooien?

Vakantiestress is vaak een dooddoener. En door een "cultureshock" of liever "cultureswitch" kan ieder normaal gesproken relaxed mens in een vreselijke zeikerd veranderen.
pi_44648474
Ik denk dat je pa dan een klote vakantie heeft gehad
pi_44648845
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 02:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
...
Wat een onnadenkende en onnodig provocerende uitspraak.
Ik ken (de pa van) Vogue niet, maar sommige mensen hechten erg aan gewoontes en kunnen zich wat moeilijker voorstellen dat men op een andere plek in de wereld op een andere manier naar dingen kijkt. Betekent helemaal niet dat de rest van de vakantie niet leuk is geweest.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet zeggen, maar - alhoewel het niet gezien moet worden als 'gunst' of zo als je met je pa op vakantie gaat - kan ik me voorstellen dat het gewaardeerd wordt dat je dochter (reisleider toch?) met je op vakantie gaat naar een streek/werelddeel dat zij wat beter kent, waar ze van houdt en waarvan ze de mooie dingen samen met jou wil zien.
pi_44648901
Ontopic: een groep (overwegend) Japanners op reis:

Ik mis het vlaggetje!
pi_44652635
ik mis het minispeakertje wat de tourguide omgegespd heeft
pi_44653617
Japanners vind ik vaak nog de mooiste groepen Die mensen zijn net klonen van elkaar.
pi_44653795
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 11:39 schreef Vogue het volgende:
Japanners vind ik vaak nog de mooiste groepen Die mensen zijn net klonen van elkaar.
dat vinden Japanners nou ook van ons
pi_44654369
quote:
Op donderdag 21 december 2006 22:53 schreef Vogue het volgende:
Nou Selang, lekker platvloers ben je weer

Jammer toch dat er bij bijna ieder groepsreis zeikerds zitten. Blijkbaar is dat representatief voor de samenleving, minstens 1 op de 5 mensen is gewoon een zeurpiet/zeikerd/pessimist.

Je moet je ook voorstellen dat het gros van de mensen niet veel reiservaring heeft en daardoor maar moeilijk kan wennen aan cultuurverschillen. Ik merkte het heel erg met mijn vader in Mexico. Hij werd continue boos op de mensen als er weer een bus te laat kwam, of als hij weer ijs in zijn cuba libre kreeg terwijl hij er geen ijs in wilde.
Het kon er bij hem gewoon níet in dat dat "the way of living" was daar. Zijn motto: afspraak is afspraak dus kom je op tijd. En als ik sin hielo zeg, wat is er dan zo moeilijk aan om geen ijsblokjes in mijn glas te gooien?

Vakantiestress is vaak een dooddoener. En door een "cultureshock" of liever "cultureswitch" kan ieder normaal gesproken relaxed mens in een vreselijke zeikerd veranderen.
Sorry hoor maar ik kan me niet voorstellen dat je als controlefreak naar een niet westers land op vakantie gaat en dan verwachten dat het allemaal zo werkt als je gewend bent. Dit getuigd wel van een enige naieviteit. Als je door de culuurshock gestressd wordt kun je je afvragen of het wel de vakantie wel de gewenste relaxte uitwerking heeft op het eind.

Ik vind het leuke sociologische processen om te bekijken bij zo'n groepsreis. Ook hoe sommige mensen zich steeds meer aan elkaar gaan ergeren, of idd wat je al schetste in de stress schieten als het niet zo gaat als men in nederland gewent is.
pi_61520732
iemand nog leuke groepsreizen gemaakt de laatste tijd?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_61977581
Nou en of.

Net terug van een reis door Centraal Azië; Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachtstan en Kygrizstan. Een reis van Koning Aap.

Vooral Kyrgizië heeft schitterende natuurgebieden, Turkmenistan heeft een bizarre hoofdstad, bedacht door een leider met grootheidswaanzin. Oezbekistan heeft drie steden met klinkende namen (vooral Samarkand, maar ook Khiva en Buchara) en dito verleden en gebouwen. En Kazachstan heeft in Almaty een aangename, moderne wereldstad. Het weer was lekker (af en toe wat te warm, maar nooit regen), de groep leuk, de accomodaties soms zeer sober en het eten af en toe vies, soms eentonig en enkele keren echt heerlijk.

Foto's volgen nog wel.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2008 19:33:37 ]
  maandag 29 september 2008 @ 14:08:05 #129
38039 Katana
Snoekduiker
pi_61995548
tvp
-Wij zijn PSV , Wij zijn de beste!
-Landskampioen 2005-2008
  maandag 29 september 2008 @ 14:40:24 #130
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_61996442
Ik zie groepsreizen iets dat ik zal doen als ik bejaard en versleten ben.
Ik geniet nu veel te veel van het ongeplande en het onverwachtte
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_61997107
he k_man,

Klinkt erg interessant zo'n reis. Maar hoe zit het nou met de gemiddelde leeftijd? Lijkt me een reis die veel ouderen trekt.
pi_61998389
Klopt wel. Dit is een reis voor mensen met de nodige reiservaring. De leeftijden liepen van begin dertigers tot begin zeventigers. Iemand met tijd teveel had uitgerekend dat de gemiddelde leeftijd 54,5 was.

Ik heb echter de ervaring dat leeftijden nauwelijks iets zeggen. Ik heb liever een ervaren zestiger als reisgenoot, dan een twintiger die voor het eerst op reis gaat.
pi_62000833
heb je op zich een punt. Het hangt idd meer van de interesses van een persoon af.
pi_62006685
quote:
Op woensdag 10 september 2008 12:09 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
iemand nog leuke groepsreizen gemaakt de laatste tijd?
Net weer terug van een zelf georganiseerde groepsreis (met 20 man naar Engeland)
Voordeel daarvan is dat je zelf de kosten, programma en tot op zekere hoogte de deelnemers bepaalt
  dinsdag 30 september 2008 @ 19:56:36 #135
38039 Katana
Snoekduiker
pi_62032314
Ik vraag me af of jullie zo'n groepsreis met een maat oid maken of je gewoon alleen gaat?
Na mn afstuderen wil ik via Djoser naar Zuid Amerika gaan. Heb geen reispartner en ben dus van plan om het gewoon lekker alleen te doen. Zie je meer mensen die alleen binnen een groep zo'n rondreis maken?

Ik ben overigens nog een nobody met het rondreizen, dus vandaar mn vraag
-Wij zijn PSV , Wij zijn de beste!
-Landskampioen 2005-2008
pi_62032956
Altijd alleen. En er zijn ook vrijwel altijd andere alleenreizenden.

Ik vind het heerlijk om overdag in m'n eentje door een stad te slenteren, maar 's avonds met wat anderen gaan eten en ervaringen kunnen delen is ook wel leuk. Er zijn eigenlijk altijd wel mensen die mee willen. Vooral jongere stelletjes zijn vaak nogal op zichzelf, maar met alleenreizenden en oudere stellen heb je vaak makkelijk contact.
pi_62033083
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 19:56 schreef Katana het volgende:
Ik vraag me af of jullie zo'n groepsreis met een maat oid maken of je gewoon alleen gaat?
Na mn afstuderen wil ik via Djoser naar Zuid Amerika gaan. Heb geen reispartner en ben dus van plan om het gewoon lekker alleen te doen. Zie je meer mensen die alleen binnen een groep zo'n rondreis maken?

Ik ben overigens nog een nobody met het rondreizen, dus vandaar mn vraag
Ik ben nu drie keer geweest met mensen die ik ken (moeder, vriend). Groepen verschillen altijd, maar ik heb er toch erg positieve ervaring mee, ontzettend gezellig vaak met z'n allen (al zijn er altijd een paar mensen die je niet zo leuk vindt, echte problemen heb ik nog niet meegemaakt).
Er zijn vaak wel mensen die alleen gaan, hoeveel aansluiting je hebt met de groep hangt ook van jezelf af.
Er zijn verder ook speciale reizen voor mensen die alleen gaan (single reizen), dan ben je zeker niet de enige Je moet er wel even over nadenken of je een kamer voor jezelf wilt (toeslag) of dat je die met iemand (vaak kan dat een man danwel vrouw zijn) wilt delen ('normaal' tarief).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_62136835
Het hangt er ook nogal vanaf wat je wilt zien. Steden en musea doe ik misschien best nog vaker in m'n eentje, maar om natuur te zien ga ik voortaan absoluut met groepsreizen mee. De keren dat ik met vrienden op pad ging werd pas echt goed duidelijk hoeveel je mist als je in het kader van "dit onherbergzame gebied kun je maar beter niet in je eentje ingaan en zeker niet als je vrouw, klein en tenger bent" alsmaar op de gebaande paden blijft.
pi_62150477
Nog een voordeel van een groepsreis is (maar dat gaat alleen op voor mensen die net als ik geen rijbewijs hebben en dus geen auto kunnen huren) is dat je meer kans hebt om ook daadwerkelijk te komen waar je wilt. Ik heb zelfs in ultiem westerse landen als Ierland en Schotland al regelmatig bepaalde bestemmingen moeten laten zitten omdat er geen bus in de buurt kwam.

Nadeel van groepsreizen is dan weer dat je afhankelijk bent van het aanbod. Als je een bepaalde wens hebt, van een bepaalde bestemming in een bepaalde periode, zul je negen van de tien keer ongeorganiseerd moeten gaan omdat er nou net toevallig geen enkele reisorganisatie die reis in die periode aanbiedt. Het fenomeen georganiseerde groepsreizen werkt beter als je gewoon op die sites gaat zoeken met alleen een periode in je hoofd en de bestemming nog open.
pi_63441353
Ik ben nu meerdere malen met groepsreizen meegeweest en heb ook meerdere malen samen met zijn tweeen gereisd.
Ik moet zeggen dat groepsreizen mij wel bevallen. Ik zie meer dan als ik alleen ga. Alleen naar verre oorden betekent toch dat ik moet vertrouwen op mijn lonely planet en lokaal vervoer te plaatse...maar de LP is niet heilig heb ik gemerkt. En lokaal vervoer is vaak niet te vertrouwen.

Het publiek in een groepsreis zijn tot nu toe vaak mensen die al veel gereisd hebben...zowel alleen als met een groep. Maar het zijn geen mensen die voor het eerst op pad gaan, is mijn ervaring.

Wel vind ik het belangrijk dat je voldoende vrijheid hebt in zo'n groepsreis.
De excursies worden aangeboden, maar zijn niet verplicht of zo, alleen hoe laat je ergens weer vandaan vertrekt is belangrijk. Dus een dag lang zelf door een stadje slenteren is okay in een groepsreis. Hoewel ik moet zeggen dat een dag lang een Marokaanse gids in Fes in de Medina een geweldige beleving was! Vooral toen we gingen lunchen bij zijn familie en bij de bakkerij van zijn broer gingen kijken. Hij kende meer van de stad dan ik met mijn LP.
Ook ben ik in gebieden geweest die ik niet met zijn tweeen zou hebben aangedaan. Dit trekt ook een bepaald avontuurlijk publiek aan.
De mooiste reis die we gedaan hebben is Oost Afrika...Kenia en Tanzania.
In de groepsreis daar zaten mensen die zo super open stonden voor het land en de bevolking en die 1000% genoten van de natuur om zich heen.
Heerlijk om na afloop van een safari-dag een glaasje met ze te drinken en over de ervaringen van de dag te praten!
In zo'n groep heb je vaak mensen die je meer zeggen dan anderen. Vaak hebben wij bepaalde excursies juist met deze mensen gedaan omdat het makkelijker te regelen is en vaak ook goedkoper is.
Bijv. een balonvaart over de Serengeti.
Dat is een superervaring gebleken met een klein select groepje. Je deelt de kosten, maar je wordt ook geinspireerd door hun ideeen om zoiets te ondernemen.
Make my day!
  Moderator dinsdag 26 mei 2015 @ 12:03:09 #141
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_152970567
quote:
12s.gif Op woensdag 28 juni 2006 12:00 schreef Gert het volgende:
De antropolo(o)g(e)
Type dat in contact komen met de lokale bevolking als hoogste doel van de reis beschouwt. Eigenlijk niet geschikt als groepsreiziger, omdat hij/zij (meestal een zij) de boel voortdurend ophoudt met onbenullige vragen aan "locals". Dit leidt al binnen enkele dagen tot grote ergernis bij de rest van de groep. De antropologe is zich hier echter niet van bewust, integendeel: zij is in de veronderstelling dat ze juist gewaardéérd wordt vanwege de gave om zo makkelijk contact te maken en zo de reiservaring van de hele groep op een hoger plan te brengen.
De antropologe denkt dat hij/zij de volksaard kan doorgronden op basis van wat handen- en voetengesprekjes. Die analyse komt steevast neer op: "Ze zijn straatarm, maar ontzéttend hartelijk."

De antropologe kijkt neer op 'luieren'. Met aan het strand hangen leer je het échte [vul maar in] immers niet kennen. Zelfs niet als de economie van het land voor 80% op de toeristen-industrie draait en dus het hart van het bestaan aldaar vormt. In het schema ingeplande rustdagen worden dan ook met een minzaam lachje rond het gezicht ondergaan, maar liever nog trekt zij er op zo'n dag alléén op uit. Om contact te maken met de locals. Want die zijn zó gastvrij, ondanks dat ze geen cent te makken hebben. Daar kunnen wij nog wat van leren!
Whehehe, m'n vriendin is antropologe. Ik zal het haar laten lezen. :P.

Hoe dan ook, ik werd herinnerd aan dit topic toen ik het met een vriendin had over haar zoveeldaagse trekking met een groep door Indonesisch Papoea. Zo'n trekking is niet in je eentje te doen. De gehele trekking was voor een all in prijs, dus geen probleem over geld. Zou je denken. Kennelijk begint de grootste gruwel tijdens zo'n tocht een paar dagen voor het einde. Dan start het gezeik over de hoogte van de fooi voor de dragers en gidsen. Ze doet vaker dit soort meerdaagse trekkings in groepsverband en iedere keer leidt het fooienvraagstuk tot urenlange discussies. Ondanks adviezen van de reisorganisaties. Herkennen jullie dit?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 26 mei 2015 @ 12:32:29 #142
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_152971296
Ik heb 3x een groepsexcursie gedaan met onbekenden, allemaal op dezelfde vakantie. Bij de eerste excursie raakte ik de groep kwijt en ze vertrokken zonder mij..

Het is beter als je de mensen van je groep kent.
reset
pi_152972303
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 12:03 schreef UIO_AMS het volgende:
iedere keer leidt het fooienvraagstuk tot urenlange discussies. Ondanks adviezen van de reisorganisaties. Herkennen jullie dit?
Nee. Ik ben gewend dat er een fooienpot wordt ingesteld waaruit de reisbegeleider de fooien betaald voor lokale gidsen, chauffeurs, hotels, etc. En als het gaat om de fooi voor de reisbegeleider zelf dan gaat er normaal gesproken een envelop rond waar je discreet iets in kunt stoppen.
pi_152972470
Een groepsreis lijkt me vreselijk.

Ten eerste vind ik het juist veel te leuk om alles van tevoren zelf te regelen; huurauto's, hotels, wandelroutes, activiteiten en dergelijke. Het is trouwens wetenschappelijk bewezen dat een mens zich daardoor beter gaat voelen. Het lijkt me verschrikkelijk om dit aan een ander over te moeten laten.

Ten tweede vind ik het best leuk om in een (net ontmoette) groep rond te hangen, maar pak ook graag genoeg mijn momenten van alleen zijn. Afgelopen weekend was ik met mijn team op een buitenlands toernooi en ergerde mij toen op dag 3 aan vragen als: "Nielsch, wat gaan we doen?" Dan zeg / denk ik: "Nou ik ga even douchen en eten halen, maar ik weet niet wat jij gaat doen..."

Ten derde ben ik een erg social persoon, praat met heel veel mensen en maak ik makkelijk kennis met anderen. Als ik dus alleen op vakantie ga kan ik mijn eigen groep uitkiezen en weer verlaten als ik daar zin in heb.
pi_152972644
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 13:08 schreef k_man het volgende:

[..]

Nee. Ik ben gewend dat er een fooienpot wordt ingesteld waaruit de reisbegeleider de fooien betaald voor lokale gidsen, chauffeurs, hotels, etc. En als het gaat om de fooi voor de reisbegeleider zelf dan gaat er normaal gesproken een envelop rond waar je discreet iets in kunt stoppen.
Dit.
De reisbegeleider zegt hoeveel er in die pot moet. En desgewenst laat hij ook een overzicht met de uitgaven zien.
Make my day!
pi_152972881
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 13:14 schreef Nielsch het volgende:
Ten tweede vind ik het best leuk om in een (net ontmoette) groep rond te hangen, maar pak ook graag genoeg mijn momenten van alleen zijn. Afgelopen weekend was ik met mijn team op een buitenlands toernooi en ergerde mij toen op dag 3 aan vragen als: "Nielsch, wat gaan we doen?" Dan zeg / denk ik: "Nou ik ga even douchen en eten halen, maar ik weet niet wat jij gaat doen..."
Bij veel groepsreizen kun je ook gewoon je eigen plan trekken. Bij een rondreis reis je natuurlijk wel groepsgewijs van plaats naar plaats, maar als je eenmaal op een bepaalde plek bent... doe lekker wat jij wilt. Wil je alleen de stad in? Veel plezier! Als je over twee dagen maar op tijd bij de bus bent, want dan gaan we door naar de volgende stad.

Dan moet je wel een reis boeken bij organisaties als Djoser, Sawadee of Koning Aap en niet bij Kras of zo, want daar heb je inderdaad een reisleider die je continu aan het handje meeneemt van de ene kerk naar het volgende museum. Daar vind je ook geen medereizigers onder de 60. :P

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2015 13:30:37 ]
  dinsdag 26 mei 2015 @ 14:25:55 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152974451
Een groepsreis is echt niets voor mij. Ik heb meestal andere interesses en ideeën over dingen dan de rest en in mijn ervaring beleef je ook gewoon het meeste als je solo gaat en alles zelf regelt. Het maakt je ook meer benaderbaar voor andere mensen trouwens.

Soms ben je wel eens gedwongen om een tijdje iets in een groep te gaan doen (een safari, jungle trek met verplichte gids, etc) en dan weet ik altijd na een uurtje weer waarom ik het liefst alleen reis. Overigens kan ik met bijna iedereen wel opschieten, dat is het probleem niet. Maar ik haal gewoon niet eruit wat ik in mijn eentje eruit zou halen.

Voorbeeldje: 3 dagen Jungle trek in Taman Negara, Maleisië. Zelf zou ik van 6:00-18:00 gaan lopen, heel langzaam en stoppen voor alle mooie dingen die ik tegenkom. Optimaal gebruik van het daglicht. Maar met zo'n groep vertrokken we dan om 10:30 ofzo want dan pas zijn ze klaar met ontbijten en daarna rennen ze dan de jungle door zonder iets te bekijken zodat ze om 15:30 kunnen "chillen" :{. Niemand had oprechte belangstelling voor al het moois dat ze voorbij rennen. Allemaal mensen die een jungle trek gaan "doen", God weet waarom. Waarschijnlijk om op facebook te zetten ofzo. Echt zonde. En iedereen loopt dan te kankeren op mij omdat ik even wil stoppen voor een mooie orchidee, een vogeltje of een bijzonder insect. Waar ik natuurlijk volledig schijt aan heb....

Tijdens een Himalaya trek die ik godzijdank solo deed (awesome) zat ik in een lodge met mijn vogelgidsje mijn lijst bij te werken. Een aardige jongen die met een groep was kwam naar mij toe en vroeg wat ik aan het doen was. Ik zei dat ik een lijst bijhield met wat ik had gezien en dat ik tot nu toe meer dan 100 vogelsoorten was tegengekomen. Verbaasd zei hij: "Maar er zitten hier toch helemaal geen vogels?!? Ik heb geen enkele vogel gezien!" :o. Ik zei dat het barstte van de vogels en dat ik ook een marter, herten en wilde geiten had gezien. Toen zei hij: "Ja, eigenlijk heb ik op deze tocht ook alleen maar de kont gezien van degene die voor me liep" :D. Want zo'n groep loopt dan in een noodgang in een treintje naar boven, grote stappen snel thuis enzo....
Mijn reisverslagen
pi_152974607
Dan zit je bij de verkeerde organisaties.
Dune45 in Namibië was om 5.00 uur 's ochtends je tentje opruimen om er bij het aanbreken van het daglicht te zijn. Prachtig die zonsopgang daar, op die speciale plek!
Ontbijt kwam er na.

Zelf vind ik Djoser erg commercieel. Maar heb ik zeer goede ervaringen met Baobab.
Met kleine groepjes van 4 à 5 een township in in Namibië (meerdere groepjes dus, maar allemaal een ander deel van de township, met een andere familie die je begeleidde).
Ben er vol lof over.
Make my day!
  woensdag 27 mei 2015 @ 16:19:30 #149
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_153010908
ben tweemaal met een groepsreis geweest en beide keren wel goed bevallen eigenlijk. Dit was met Estivant. Zoals SeLang het hierboven omschrijft lijkt mij ook erg gaaf om nog eens te doen!
pi_153012068
Wat een mega topickick bijna 10 jaar :D

En ik denk nog steeds hetzelfde over groepsreizen. Te weinig tijd op vakanties om nog dingen zelf te willen regelen. Ik kwam bij koning aap een voor mij mooie zijderoute groepsreis van 65 dagen tegen. Ik zit nog wel te twijfelen om dat te doen, dat is dan wel een heel lange tijd met een onbekende groep moeten optrekken. Eerst eens kijken of mijn werkgever ook hierin mee wil gaan. :D

Zoals in mijn ondertitel nog de laatste groepsreis die ik gedaan heb te vinden is die was "maar" 6.5 week waarbij je de groep voornamelijk alleen maar s'avonds sprak waardoor de irritatie factor niet echt begon te werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')