Wie komt deze mensen wel eens tegen; mensen die niet genieten van hun vrije tijd, maar aan iedereen vertellen dat ze - net als alle andere aanwezigen op de verjaardag - wel helemaal naar Thailand / Mexico / Cuba zijn geweest en dat het daar allemaal veel beter is?quote:Nederlander: te veel sociale druk
AMSTERDAM - Een meerderheid van de Nederlanders ervaart te veel sociale druk. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS-Nipo in opdracht van IKEA heeft uitgevoerd. Een nipte meerderheid van de ondervraagden meent alleen mee te tellen met een druk sociaal leven.
Het onderhouden van sociale contacten is voor veel mensen een onaangename verplichting. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt te veel sociale verplichtingen te hebben. 67 Procent vindt bijvoorbeeld dat je ook naar feestjes moet als je daar totaal geen zin in hebt. Het is overigens nog maar de vraag of de organisator van de festiviteit daarop zit te wachten. Meer dan helft van de Nederlanders viert verjaardagen meer voor anderen dan voor zichzelf.
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat veel mensen hun eigen mening ondergeschikt maken aan die van hun omgeving. Zo verontschuldigt een kwart van de ondervraagden zich wel eens voor iets waar hij of zij volledig achter staat. Ook spreekt een kwart van de Nederlanders tussen de 18 en 35 jaar oud zich liever niet uit over politiek als hun mening niet strookt met de overtuiging van ’de rest’.
Ook wordt regelmatig diep in de buidel getast om indruk te maken op de omgeving. Zo koopt één op de vijf Nederlanders de laatste elektronische snufjes niet omdat ze nodig zijn maar vooral om ze te laten zien. Vakanties hoeven niet per se leuk te zijn,als er naderhand maar interessante verhalen over verteld kunnen worden. (ANP)
quote:Op donderdag 19 oktober 2006 15:15 schreef Gripper het volgende:
Vakantie is ook soms best kut. Ik ga altijd van huis met het idee dat ik licht als een veertje naar een bergtop ga dansen, maar veel vaker is de sneeuw kniediep, het weer onstabiel, hijg je je de eerste dagen een ongeluk in de ijle lucht, je knieën doen pijn na lange afdalingen, en vallen is al helemaal geen pretje.
Maar, wel stoere verhalen en foto's achteraf
Waarom zou als Braziliaan in godsnaam naar Euro Disney willen?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:21 schreef qwerty_x het volgende:
Dat verschijnsel is blijkbaar niet puur nederlands: hier tel je ook nauwelijks mee als je niet minstens Euro Disney, Londen of Berlijn hebt bezocht.
En ook hier wordt bij terugkomst verzucht dat het daar véél beter is dan hier.
Om treinreiziger vrij te quoten: vooral het ontmoeten van de lokale bevolking is een must, die locals zijn zo vreselijk veel aardiger en beschaafder dan de bevolking hier......
Waarom zou je als Hollander naar de favela's in Sao Paulo gaan ?quote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:46 schreef -skippybal- het volgende:
Waarom zou als Braziliaan in godsnaam naar Euro Disney willen?
Al die HoMieZz hier die Cidade de Deus hebben gezien vinden dat echt wel de shit killquote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:49 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Waarom zou je als Hollander naar de favela's in Sao Paulo gaan ?
Ben je naar NK geweestquote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:52 schreef k_man het volgende:
Ik ben het er wel enigszins mee eens dat een vakantie niet per definitie leuk hoeft te zijn, maar dat kan volledig los staan van sociale druk. Een bezoek aan Auschwitz zou ik niet snel bestempelen als 'leuk', het genocidemuseum in Pnom Penh lijkt me allesbehalve 'leuk', mijn bezoek aan Noord Korea was ook niet bedoeld als iets 'leuks'. Toch zijn er tal van argumenten waarom een bezoek aan die plaatsen de moeite waard is.
Leuk he, die herkenningquote:
Dan ben je ook best stoer bezigquote:Op zondag 22 oktober 2006 10:55 schreef SeLang het volgende:
Het enige waar je nog een klein beetje mee voor de dag kunt komen zijn de wat extremere dingen die je geheel zelf organiseert. (bijvoorbeeld in je eentje op de fiets van Amsterdam naar Tokyo, dat soort dingen).
Even voor de duidelijkheid, ik impliceer hier niet dat ik dat ga doenquote:
In een zelfgebouwde raket naar mars.quote:Wat zou de overtreffende stap gaan worden?
Dat gevoel had ik bij Srebrenica ook. Maar de rest van Bosnië viel voor mij weer in de categorie 'leuk'.quote:Op donderdag 19 oktober 2006 17:52 schreef k_man het volgende:
Ik ben het er wel enigszins mee eens dat een vakantie niet per definitie leuk hoeft te zijn, maar dat kan volledig los staan van sociale druk. Een bezoek aan Auschwitz zou ik niet snel bestempelen als 'leuk', het genocidemuseum in Pnom Penh lijkt me allesbehalve 'leuk', mijn bezoek aan Noord Korea was ook niet bedoeld als iets 'leuks'. Toch zijn er tal van argumenten waarom een bezoek aan die plaatsen de moeite waard is.
Pas geleden heb ik de film/documentaire "Pretpark Nederland" gezien:quote:Op donderdag 19 oktober 2006 14:36 schreef DutchTrain het volgende:
... als je maar terug komt met verhalen die indruk maken op je omgeving.
Grappige film die eveneens constateert dat 'wij Nederlanders' alles zo spannend mogelijk willen (ook al gaat het dan alleen maar om het weekend). De Chinese gids zegt letterlijk “Chinezen zijn vaak thuis. Ze kaarten met familie, drinken thee en praten. Maar Nederlanders gaan altijd op stap. Ze doen alles tegen de verveling, het moet telkens spannender. Daar zijn ze aan verslaafd”.quote:Nederlanders doen vreemde dingen met hun vrije tijd: Bataviastad, de Efteling, de Libelleweek ergens in de polder, Gay Pride en het Prinsengrachtconcert. Van Erp portretteert, met de hem kenmerkende tongue in cheek, de deelnemers aan en organisatoren van de evenementen. Rode draad is de groep rondreizende Chinese toeristen, die alle gebeurtenissen met dezelfde argeloze verbazing gadeslaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door femmeChantal op 23-10-2006 07:00:59 (spoilers, voor degenen die de film willen zien) ]
Al gezien? Ik las net dat deze week die film hier in première gaatquote:Op zondag 22 oktober 2006 19:48 schreef femmeChantal het volgende:
Pas geleden heb ik de film/documentaire "Pretpark Nederland" gezien:
Film draait al in een heleboel steden.quote:Op zondag 22 oktober 2006 22:18 schreef DutchTrain het volgende:
Al gezien? Ik las net dat deze week die film hier in première gaat
In ieder geval een film die zeker wil zien
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |