abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42804725
... als je maar terug komt met verhalen die indruk maken op je omgeving.

Uit het AD van vandaag:
quote:
Nederlander: te veel sociale druk

AMSTERDAM - Een meerderheid van de Nederlanders ervaart te veel sociale druk. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS-Nipo in opdracht van IKEA heeft uitgevoerd. Een nipte meerderheid van de ondervraagden meent alleen mee te tellen met een druk sociaal leven.

Het onderhouden van sociale contacten is voor veel mensen een onaangename verplichting. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt te veel sociale verplichtingen te hebben. 67 Procent vindt bijvoorbeeld dat je ook naar feestjes moet als je daar totaal geen zin in hebt. Het is overigens nog maar de vraag of de organisator van de festiviteit daarop zit te wachten. Meer dan helft van de Nederlanders viert verjaardagen meer voor anderen dan voor zichzelf.

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat veel mensen hun eigen mening ondergeschikt maken aan die van hun omgeving. Zo verontschuldigt een kwart van de ondervraagden zich wel eens voor iets waar hij of zij volledig achter staat. Ook spreekt een kwart van de Nederlanders tussen de 18 en 35 jaar oud zich liever niet uit over politiek als hun mening niet strookt met de overtuiging van ’de rest’.

Ook wordt regelmatig diep in de buidel getast om indruk te maken op de omgeving. Zo koopt één op de vijf Nederlanders de laatste elektronische snufjes niet omdat ze nodig zijn maar vooral om ze te laten zien. Vakanties hoeven niet per se leuk te zijn,als er naderhand maar interessante verhalen over verteld kunnen worden. (ANP)
Wie komt deze mensen wel eens tegen; mensen die niet genieten van hun vrije tijd, maar aan iedereen vertellen dat ze - net als alle andere aanwezigen op de verjaardag - wel helemaal naar Thailand / Mexico / Cuba zijn geweest en dat het daar allemaal veel beter is?

En zijn er ook FOK!'ers die deze sociale druk om steeds verdere reizen te maken herkennen of er juist tegenin gaan?
pi_42804774
Wat een gelul zeg, ik ga ff een hoop geld besteden aan een vakantie die ik zelf niet eens leuk vind!
Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds
pi_42805145
Zal toch voor een groot deel zeker kloppen het verhaal,

triest wel eigenlijk
stupidity has become as common as common sense was before
pi_42805229
Pff wat een triest iemand ben je dan. Ik reis vaak ver (zou wel minder worden nu, kut studentenleven ) omdat ik veel dingen wil zien. En als er dan wat mindere dingen zijn zeg ik ook gewoon dat dat best kut is.
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_42805966
Vakantie is ook soms best kut. Ik ga altijd van huis met het idee dat ik licht als een veertje naar een bergtop ga dansen, maar veel vaker is de sneeuw kniediep, het weer onstabiel, hijg je je de eerste dagen een ongeluk in de ijle lucht, je knieën doen pijn na lange afdalingen, en vallen is al helemaal geen pretje.

Maar, wel stoere verhalen en foto's achteraf
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 19 oktober 2006 @ 15:35:43 #6
41568 treinreiziger
travelling somewhere....
pi_42806729
Heel herkenbaar, mensen die thuis (in Nederland) betrekkelijk weinig ondernemen en dan met de grootste verhalen aankomen wat er allemaal niet in een ver oord te doen en te zien valt. Vooral het ontmoeten van de lokale bevolking is een must, die locals zijn zo vreselijk veel aardiger dan de bevolking in Nederland......

Toegeven dat de vakantie tegenviel, of erger nog, vreselijk was, lijkt een falen te zijn van het eigen kunnen. Voor de buitenwereld geeneens in staat zijn om een leuke vakatie te vieren?
Echter, een geoefend luisteraar prikt er onmiddellijk doorheen als de ander niet oprecht is in zijn (reis)verhalen.....
  Moderator donderdag 19 oktober 2006 @ 16:09:28 #7
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_42807881
Je merkt dus ook dat verre vakanties "aanzientechnisch" enorm aan erosie onderhevig zijn.
Simpelweg omdat iedereen het doet. Ik ken nauwelijks mensen in mijn omgeving die niet minstens een paar intercontinentale reizen hebben gemaakt.

Eerst was het genoeg om in een vliegtuig naar heel ver weg te stappen, om als ontdekkingsreiziger gezien te worden. Maar, verre vakanties werden op een gegeven moment "gewoon", dus moest er iets nieuws verzonnen worden om je te onderscheiden. Het nieuwe toverwoord werd: authenticiteit. Je kent het wel: de onbedorven natuur, de vriendelijke lokale bevolking etc.. Toen deze kreten in alle reisgidsen begonnen op te duiken, was ook dat niet meer genoeg om nog indruk te maken. Tegenwoordig moet je minstens een jaar in een ver buitenland werken, wil je nog een beetje de blits maken. Nadeel: je krijgt wel meteen je hele vrienden- en vage kennisenkring over de vloer, die lekker goedkoop willen logeren en je auto meepikken.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_42810082
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 15:15 schreef Gripper het volgende:
Vakantie is ook soms best kut. Ik ga altijd van huis met het idee dat ik licht als een veertje naar een bergtop ga dansen, maar veel vaker is de sneeuw kniediep, het weer onstabiel, hijg je je de eerste dagen een ongeluk in de ijle lucht, je knieën doen pijn na lange afdalingen, en vallen is al helemaal geen pretje.

Maar, wel stoere verhalen en foto's achteraf
pi_42810333
Dat verschijnsel is blijkbaar niet puur nederlands: hier tel je ook nauwelijks mee als je niet minstens Euro Disney, Londen of Berlijn hebt bezocht.
En ook hier wordt bij terugkomst verzucht dat het daar véél beter is dan hier.

Om treinreiziger vrij te quoten: vooral het ontmoeten van de lokale bevolking is een must, die locals zijn zo vreselijk veel aardiger en beschaafder dan de bevolking hier......
zonnig Brasil
  donderdag 19 oktober 2006 @ 17:46:31 #10
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_42811086
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 17:21 schreef qwerty_x het volgende:
Dat verschijnsel is blijkbaar niet puur nederlands: hier tel je ook nauwelijks mee als je niet minstens Euro Disney, Londen of Berlijn hebt bezocht.
En ook hier wordt bij terugkomst verzucht dat het daar véél beter is dan hier.

Om treinreiziger vrij te quoten: vooral het ontmoeten van de lokale bevolking is een must, die locals zijn zo vreselijk veel aardiger en beschaafder dan de bevolking hier......
Waarom zou als Braziliaan in godsnaam naar Euro Disney willen?
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_42811174
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 17:46 schreef -skippybal- het volgende:
Waarom zou als Braziliaan in godsnaam naar Euro Disney willen?
Waarom zou je als Hollander naar de favela's in Sao Paulo gaan ?
  donderdag 19 oktober 2006 @ 17:52:12 #12
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_42811248
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 17:49 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Waarom zou je als Hollander naar de favela's in Sao Paulo gaan ?
Al die HoMieZz hier die Cidade de Deus hebben gezien vinden dat echt wel de shit kill
LastFM
pi_42811266
Ik ben het er wel enigszins mee eens dat een vakantie niet per definitie leuk hoeft te zijn, maar dat kan volledig los staan van sociale druk. Een bezoek aan Auschwitz zou ik niet snel bestempelen als 'leuk', het genocidemuseum in Pnom Penh lijkt me allesbehalve 'leuk', mijn bezoek aan Noord Korea was ook niet bedoeld als iets 'leuks'. Toch zijn er tal van argumenten waarom een bezoek aan die plaatsen de moeite waard is.
  donderdag 19 oktober 2006 @ 17:53:44 #14
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_42811298
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 17:52 schreef k_man het volgende:
Ik ben het er wel enigszins mee eens dat een vakantie niet per definitie leuk hoeft te zijn, maar dat kan volledig los staan van sociale druk. Een bezoek aan Auschwitz zou ik niet snel bestempelen als 'leuk', het genocidemuseum in Pnom Penh lijkt me allesbehalve 'leuk', mijn bezoek aan Noord Korea was ook niet bedoeld als iets 'leuks'. Toch zijn er tal van argumenten waarom een bezoek aan die plaatsen de moeite waard is.
Ben je naar NK geweest ! Daarmee kun je wel pimpen
Heb je nog een reisverhaal of iets ergens op internet staan toevallig?
LastFM
pi_42818156
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 17:12 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Leuk he, die herkenning
Waarom doen we het eigenlijk nog? Hoe vaak denk je wel niet tijdens het omhoog ploeteren "waarom vond ik dit ook alweer leuk?"
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_42862733
* herkent verhaal van Gripper

Vakantie is voor mij ook niet altijd "leuk". Ik ben zo iemand die de minder voor de hand liggende en minder ontdekte gebieden uitkiest. Regelmatig is het afzien, primitieve omstandigheden, zwaar reizen, oncomfortabel klimaat, ga maar door. Ik kies mijn vakantiebestemmingen niet uit op "leukheid" of luxe maar vooral op fascinatie, nieuwsgierigheid en onbekendheid. Ik zal echter ook meteen toegeven dat ik tijdens mijn vakanties wel vaker dan eens denk "oh zat ik maar weer lekker in NL". Maar als ik dan weer in NL zit dan denk ik wel altijd met mooie gedachten en herinneringen terug aan de reis, had ik het voor geen goud willen missen en begin ik al snel weer nieuwe plannen te maken. Je gaat je eigen land en je eigen leven met heel andere ogen bekijken, gaat de luxe en je rijkdom meer waarderen, gaat dingen relativeren, verbreedt je blik; dat is voor mij heel veel waard. Ik doe het iig niet primair om te pimpen (alhoewel, eerlijk is eerlijk, soms is het best wel stoer om mensen de ogen uit te kunnen steken of te doen griezelen met je reiservaringen ) en sociale druk, die is er echt niet in mijn geval, men verklaart me oha voor gek dat ik ga en raadt het me soms zelfs af.
Unox, the worst operating system.
  zondag 22 oktober 2006 @ 10:55:35 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_42880390
Met verre of vreemde bestemmingen valt er inderdaad niks meer te pimpen. Want eerlijk is eerlijk, een georganiseerde reis naar Iran, Mali, Noord Korea of Antarctica is natuurlijk niks moeilijker dan een georganiseerde reis naar Mallorca. Iedereen kan dat.

Het enige waar je nog een klein beetje mee voor de dag kunt komen zijn de wat extremere dingen die je geheel zelf organiseert. (bijvoorbeeld in je eentje op de fiets van Amsterdam naar Tokyo, dat soort dingen).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 22 oktober 2006 @ 11:06:03 #18
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_42880494
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 10:55 schreef SeLang het volgende:
Het enige waar je nog een klein beetje mee voor de dag kunt komen zijn de wat extremere dingen die je geheel zelf organiseert. (bijvoorbeeld in je eentje op de fiets van Amsterdam naar Tokyo, dat soort dingen).
Dan ben je ook best stoer bezig
Wat zou de overtreffende stap gaan worden?
Vampire Romance O+
  zondag 22 oktober 2006 @ 11:20:26 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_42880653
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 11:06 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Dan ben je ook best stoer bezig
Even voor de duidelijkheid, ik impliceer hier niet dat ik dat ga doen
quote:
Wat zou de overtreffende stap gaan worden?
In een zelfgebouwde raket naar mars.
Daarmee kun je teniminste nog pimpen op feestjes
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!fotograaf zondag 22 oktober 2006 @ 19:20:55 #20
73911 ultra_ivo
pi_42895077
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 17:52 schreef k_man het volgende:
Dat gevoel had ik bij Srebrenica ook. Maar de rest van Bosnië viel voor mij weer in de categorie 'leuk'.
Helpt mischien dat ik wel de lol van een beetje afzien inzie
pi_42896037
quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 14:36 schreef DutchTrain het volgende:
... als je maar terug komt met verhalen die indruk maken op je omgeving.
Pas geleden heb ik de film/documentaire "Pretpark Nederland" gezien:
quote:
Nederlanders doen vreemde dingen met hun vrije tijd: Bataviastad, de Efteling, de Libelleweek ergens in de polder, Gay Pride en het Prinsengrachtconcert. Van Erp portretteert, met de hem kenmerkende tongue in cheek, de deelnemers aan en organisatoren van de evenementen. Rode draad is de groep rondreizende Chinese toeristen, die alle gebeurtenissen met dezelfde argeloze verbazing gadeslaan.
Grappige film die eveneens constateert dat 'wij Nederlanders' alles zo spannend mogelijk willen (ook al gaat het dan alleen maar om het weekend). De Chinese gids zegt letterlijk “Chinezen zijn vaak thuis. Ze kaarten met familie, drinken thee en praten. Maar Nederlanders gaan altijd op stap. Ze doen alles tegen de verveling, het moet telkens spannender. Daar zijn ze aan verslaafd”.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door femmeChantal op 23-10-2006 07:00:59 (spoilers, voor degenen die de film willen zien) ]
pi_42901687
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 19:48 schreef femmeChantal het volgende:
Pas geleden heb ik de film/documentaire "Pretpark Nederland" gezien:
Al gezien? Ik las net dat deze week die film hier in première gaat

In ieder geval een film die zeker wil zien
pi_42906120
Ik ben denk ik best een beetje het type uit het nieuwsbericht. Ik voel me beter dan Jaap van de snackbar die naar de camping in Sneek gaat, omdat ik een jaar naar Australie ga, zegmaar.

Maar aan de andere kant krijg je daar ook wel weer meer van mee.. ervaringen. Overigens ga ik in Melbourne wonen over 2 jaar.. Locals zijn leuker, klimaat beter, economie aantrekkelijker. Betere omgeving voor mijn toekomstige kids!

En sociale druk voel ik niet. Afgelopen zomer lekker in mijn autootje door Zuid Frankrijk getoured. Best burgerlijk..
pi_42909446
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 22:18 schreef DutchTrain het volgende:
Al gezien? Ik las net dat deze week die film hier in première gaat

In ieder geval een film die zeker wil zien
Film draait al in een heleboel steden.
  woensdag 25 oktober 2006 @ 11:04:02 #25
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_42915150
Leuk topic...

Wel een beetje twee discussies in een nu.
Sociale druk om ver te reizen voel ik niet (maar wie zal het wel toegeven hier? ). De mooie verhalen achteraf zijn een leuke extra bij alle ervaringen, mooie beelden en herinneringen die je hebt opgedaan. Voor mij de essentie van een goede vakantie.
Mooie verhalen komen er vooral omdat ik een soort filter in m'n hoofd heb dat achteraf vooral de leuke dingen onthoud en wat de meest vreselijke ervaringen ombuigt tot iets grappigs. (Ik heb ooit wel eens het topic "Later lach je erom" geopend hier, wat ik nu even niet zoeken kan). Bij mij is het dus niet zozeer sociale druk om de vakantie mooier te maken dan-ie is, maar meer een hersenkronkel die er voor zorgt dat ik het (achteraf) eigenlijk ook allemaal wel leuk ví®¤!

Verder ben ik het heel erg met k_man eens: ik doe ook geregeld dingen die niet perse in de categorie "leuk" vallen. In mei in Libanon de grens met Israel bezocht, wat voornamelijk deprimerend en ontroerend was. Waarom doe je dat? Om er iets meer van de begrijpen? (Ook een illusie natuurlijk, want meestal wordt het er alleen maar verwarrender van).
Overigens heb ik wel zo'n favela-toer gedaan. Weet dat veel mensen het hier aanmerken als "aapjes kijken", maar denk toch dat dat erg van de tour zelf af hangt. Ik vond het fascinerend om te zien hoe mensen zich daar organiseerden. We hebben allerlei kleine projecten bezocht en mensen die met veel verve vertelden over slimme dingen die ze hadden bedacht om de situatie iets te verbeteren. Wá´ nou "arme mensen"?!
Leuk? Misschien niet het goede woord, maar ik vond het wel inspirerend. En het blijft je bij.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')