abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39063881
Vorige week stond er in Intermediair >dit artikel<

Onder de titel: "Samen op weg: Hoe overleef ik een groepsreis?" wordt er een beeld geschetst van groepsreizen.

Enkele types die geschetst worden:
quote:
Tergende types

De klager
Kiest voor een lichamelijk veel te zware fiets- of wandelreis, zodat de hele groep telkens op hem of haar moet wachten en er geen tijd meer is om echt te pauzeren. Zoekt echter de oorzaak van dit probleem niet bij zichzelf, maar beschuldigt anderen ervan te hard te gaan. Roept dan verontwaardigd: ‘We zijn toch op vakantie?!’

Het ongeleide projectiel
Is bijvoorbeeld net gescheiden en nog eufoor van de plotselinge vrijheid. Is half overspannen, betrekt de groep in de lopende therapie en zet zo de hele boel op stelten. Is zeer direct en daagt uit tot discussie en persoonlijke ontboezemingen. Opent bijvoorbeeld het eerste het beste gesprekje met de vraag: ‘Wil jij kinderen?’

De vrouwelijke eind-veertiger, single
Zuur type, emancipatie is een belangrijk thema; heeft zwaar voor de onafhankelijkheid moeten vechten, is gedurende die strijd echter teleurgesteld geraakt in het leven en in de liefde. Vraagt in een berghut die per pakezel bevoorraad moet worden om kruidenthee, ‘maar geen venkel’, en waakt ervoor dat ze niet te veel meebetaalt aan de pot wanneer anderen een glas wijn meer plegen te drinken dan zij.

De mannelijke vijftiger, single
Is vastbesloten een nieuwe vrouw te vinden en blijft net zo lang pijlen afschieten tot het een keer raak is. Geneert zich daar niet voor. Waant zich een begerenswaardige partij en plukt graag een jonge blom.

De Nepal-ganger
Ziet niet waar hij is, maar ratelt aan een stuk door over vroegere reizen. De permanente vergelijking met Himalaya-panorama’s valt negatief uit voor de arme Alpen. Verheugt zich op een toekomstige tocht naar de Kilimanjaro.
Herkennen jullie je in dit verhaal? Past het bij het beeld dat je hebt van groepsreizen? Of ben je zelf een groepsreiziger en spreken jouw ervaringen dit helemaal tegen?

Bediscussieer het hier
  woensdag 21 juni 2006 @ 13:19:29 #2
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39072462
Tja, mijn voorkeur is geloof ik wel bekend....
Iedere keer dat ik met een groep op stap ga merk ik weer dat ik gewoon geen groepsdier ben. Ik zie mezelf als een behoorlijk sociaal persoon, maar op de één of andere manier wordt bij mij de roep naar "alleen" altijd erg groot. Nog even afgezien van bovenstaande "types", kan ik met de volgende dingen slecht omgaan bij het reizen in een groep:

• De massatraagheid: er is altijd wel iemand z'n pas vergeten, iemand die nog naar de wc moet, peesontsteking heeft, z'n boek nog niet uit heeft, moeite heeft met opstaan, geld moet wisselen of een volslagen oninteressante winkel wil bekijken. Om maar te zwijgen over de schier eindeloze discussies over "de korste weg naar" of "ik ga tich liever ergens anders eten want hier schenken ze geen whiskey/kan ik het voetballen niet zien/is het te rokerig/vrouwonvriendelijk/vol/leeg".

• Groepen zijn zeer effectief tegen gesprekken of ontmoetingen met de lokale bevolking. Nederlanders ontmoet ik iedere dag. Als ik in een land ben ben ik benieuwd naar de verhalen van dáár, de ervaringen van de mensen zelf en als het even kan niet via een gids. Als je ergens met een groep aankomt gebéúrd dat gewoon niet. Al helemaal niet omdat de beste plek om mensen te ontmoeten (het openbaar vervoer) meestal niet wordt aangedaan.

• Ik ben tè stronteigenwijs voor een groepsreis: ik wil lekker zelf uitvinden waar de bus gaat, bepalden welk hotel voor mij geschikt is, waar ik een foto van neem, dat ik misschien helemaal niet naar musea wil en of ik water uit de kraan drink. Ik lees bovengemiddeld veel over de landen die ik bezoek en krijg al naar gelang mijn humeur lachstuipen of pukkels van mensen die uitspraken doen als: "Ach ze wonen wel in kleine hutjes maar ze weten ook niet beter", "Dat is in Nederland veel beter geregeld/schoner/goedkoper", "Zijn dat geweerschoten?", "Heeft u géén Fristi?" en "Was er hier een burgeroorlog dan?"

Gezien het laatste punt denk ik ook niet dat mensen überhaupt met mij op groepsreis moeten wíllen!
  • Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      woensdag 21 juni 2006 @ 13:24:35 #3
    151036 Gluckskafer
    How would it be?
    pi_39072722
    Vooral de centenkakkers zijn een gruwel.

Bij een restaurant ofzo, tot op de laatste cent nauwkeurig berekenen wat ieder apart moet betalen. Ipv de rekening gewoon te delen door het aantal personen.

Wat boeit dat nou dat het ene gerecht een euro duurder was dan die van jou.
    Het is verdomme vakantie gierigaard
    pi_39081911
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 13:24 schreef Gluckskafer het volgende:

Bij een restaurant ofzo, tot op de laatste cent nauwkeurig berekenen wat ieder apart moet betalen. Ipv de rekening gewoon te delen door het aantal personen.

Dat is inderdaad ook mijn grootste ergernis!
    Ben nu een aantal keer met een groepsreis weg geweest en op zich bevalt dat goed, alleen sommige mensen zijn echt onvoorstelbaar zeikerig. Dan denk ik: "was toch lekker thuis gebleven, daar kun je mooi alles precies regelen zoals je mama je dat geleerd heeft." Bah.

Nu ben ik 4 keer met een groepsreis mee geweest (3x Summum, 1x Djoser) en dat zijn gelukkig reizen met behoorlijk wat vrijheid. Reizen waarbij je met 50 man in een touringcar van de ene "attractie" naar de andere wordt versjouwd lijken me echt afschuwelijk. We hebben nu helaas 1 keer een ellendige groep getroffen, dat was de afgelopen vakantie in Zuidelijk Afrika, echt (bijna) allemaal van die mierenneukers... Hotel is niet goed, het is te warm (gek hè, in de Kalahari Woestijn ), "alweer lopend buffet?", "jouw toetje was duurder dan het mijne". Blijf dan thuis, ga naar Centerparcs ofzo! Sfeer was op het laatst om te snijden, en juist bij deze reis was er vrij weinig vrijheid, er was vaak niet meer dan het hotel waar we sliepen, dus even weglopen en ergens anders eten was er meestal niet bij. Zo zonde, want de reis zelf was absoluut fantastisch... deze groep had ik graag langs de weg in Zimbabwe (ofzo) gedropt, kijken of een paar honderd km lopen bij 43C leuk is...

We waren bij thuiskomst zo gefrustreerd door deze wereldvreemde bejaarden dat we besloten hebben dit jaar maar op eigen houtje te gaan. Eventjes geen groep, we gaan nu naar Nieuw Zeeland. Misschien volgend jaar weer een groepsreis, dan naar China, ik hoop met mijn hele hart dat het dan een jongere groep is (zoals de voorgaande jaren).
    Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
    ***Levi was here***
    pi_39083928
    Ik heb 1x een groeps reis gedaan. Opzich best makkelijk omdat je zelf niks hoeft te regelen. De personen met wie ik in de groep zat waren ook best ok. Toch heeft die reis mij zeker doen besluiten voortaan gewoon alles lekker zelf te plannen. Veel meer vrijheid en inderdaad geen gezeik van mensen over een paar euro als je uit eten gaat.
    pi_39089713
    Ah, het zoveelste topic over dit onderwerp.

Het heeft allebei z'n voor- en nadelen en eens worden we het toch nooit. Slotje!
    pi_39090013
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 20:41 schreef k_man het volgende:
    Ah, het zoveelste topic over dit onderwerp.

Het heeft allebei z'n voor- en nadelen en eens worden we het toch nooit. Slotje!
    * DutchTrain deelt k_man in in de categorie 'klager'

Serieus: een vorig topic stond vol met voorstanders van alleen reizen en tegenstanders van groepsreizen. Opvallend dat er toch nog altijd veel groepsreizen aangeboden worden, maar de gemiddelde FOK!'er zich daar niet (meer) aan waagt (of er niet voor uit durft te komen).
    pi_39090248
    Ik maak er anders niet bepaald een geheim van dat ik de voordelen van groepsreizen wel kan waarderen. Sommige soorten groepsreizen althans. Maar goed, dat is in vorige topics al tot in de details besproken.
    pi_39090417
    De types uit de OP herken ik trouwens niet, de al genoemde cententellers wel. Hoewel ik vind dat je daar wat genuanceerder mee om moet gaan. Als mensen niet veel te besteden hebben, echt hebben moeten sparen voor een reis en dan op reis nog steeds geen gekke dingen kunnen doen, moet je dat wel respecteren. Het is best lullig als je expres een goedkoop gerecht neemt, glaasje water erbij, terwijl je buurman vijf gangen en een fles wijn neemt en na afloop lekker roept 'zullen we de rekening gewoon door twaalven delen?'

Overigens gebeurt het bij de reizen die ik doe vaker niet dan wel dat de hele groep gezamelijk gaat eten. Je zoekt toch de mensen op die je liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2006 21:00:47 ]
    pi_39090572
    Ik wil nog wel een type toevoegen; de psycholoog.
    Is erg geïnteresseerd in de groep, de achtergronden van de andere deelnemers en de redenen voor deze reis te kiezen. Heeft al snel door wat voor type de andere deelnemers zijn, gebaseerd op slecht een enkele waarneming. Mensen die een zwart t-shirt kopen houden van sombere kleren en zijn vast depressief, mensen die een keer een kritische opmerking maken hebben een uiterst negatieve instelling en moeten eens leren gewoon te genieten.
      FOK!fotograaf woensdag 21 juni 2006 @ 21:13:29 #11
    73911 ultra_ivo
    pi_39090776
    Ik organiseer vaker groepsreizen, meestal fietstochten voor m'n club.
    Als groepsleider geniet ik van een ander type:

De hulpvaardige. Klaagt niet, komt met goede suggesties. Ziet wanneer er werk is, en pakt dat direct aan. Vaak iemand met ontzettend veel ervaring waar ie niet teveel prat op gaat. Dit type komt zowel onder mannen als vrouwen voor.
    pi_39090987
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 21:00 schreef k_man het volgende:
    De types uit de OP herken ik trouwens niet, de al genoemde cententellers wel. Hoewel ik vind dat je daar wat genuanceerder mee om moet gaan. Als mensen niet veel te besteden hebben, echt hebben moeten sparen voor een reis en dan op reis nog steeds geen gekke dingen kunnen doen, moet je dat wel respecteren. Het is best lullig als je expres een goedkoop gerecht neemt, glaasje water erbij, terwijl je buurman vijf gangen en een fles wijn neemt en na afloop lekker roept 'zullen we de rekening gewoon door twaalven delen?'
    Zeker als je bedenkt dat het vaak dezelfden zijn die maar één of twee glaasjes fris nemen, en ook dezelfden die met twee man een fles wijn leegdrinken. En dan toch 'gelijk' delen in de kosten betekent dat die eersten vrij veel betalen naar rato van hun consumpties.
    pi_39091268
    De expert
    Weet alles van de bestemming af, hoewel hij er nooit eerder geweest is. Begrijpt de bevolking exact, kent ze door en door, hem maak je niks wijs. Als de reisbegeleider iets vertelt vult hij het graag nog even aan met wat triviale informatie (uit zijn reisgids) of stelt de ene vraag na de andere. Probeert invloed uit te oefenen op de route: 'als we toch morgen naar X rijden, kunnen we dan niet even Y meepakken? daar schijnt nog een authentieke folkoristische dansgroepschoenenreparateur te wonen'. Zit graag voorin de bus, dichtbij de reisbegeleider en de chauffeur. Neemt de groep graag even op sleeptouw als de reisbegeleider dat om wat voor reden dan ook even niet kan.
    pi_39095367
    haha k_man, vooral die laatste is een mooie aanvulling

Ik ben al heel vaak met een groepsreis meegeweest en herken zelf de types welke helemaal bovenaan worden genoemd eigenlijk totaal niet.
    Waarschijnlijk hangt het ook wel van de organisatie af welk publiek er meegaat.
    Ben heel veel keren met Sawadee meegeweest, een kleinere en minder bekende organisatie bij het grote publiek, en daar heb ik altijd uitstekende groepen gehad. De reizigers waren bijna zonder uitzondering uiterst flexibel, geinteresseerd in de bestemming waarvoor ze gekozen hebben, en een goede sfeer in de groep.
    En al helemaal niet de wanhopigen welke op zoek zijn naar een partner tijdens zo'n reis.

Maar ik kan me ook voorstellen dat er bij bepaalde reisgroepen/organisaties al die genoemde types in één groep kunnen voorkomen.
    Niet alle reisgezelschappen over één kam scheren is mijn mening.
    pi_39126452
    Eeen groep is vrijwel altijd traag. Alles duurt lang. Al is iedereen vlot en doet mee dan blijft het feit dat je met een groep vaak op hetzelfde moment wat moet doen. Dus kost het veel tijd.... = langzaam
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
    pi_39128039
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 21:22 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    Eeen groep is vrijwel altijd traag. Alles duurt lang. Al is iedereen vlot en doet mee dan blijft het feit dat je met een groep vaak op hetzelfde moment wat moet doen. Dus kost het veel tijd.... = langzaam
    Een groep is soms langzamer. Voor iedereen 'ns een keer is ingechekt in het hotel en de sleutels heeft bijv.

Maar een groep is vaak ook veel sneller dan als je alleen bent. Je stapt in de bus, en hup, in no time ben je in de volgende stad. Als je alleen reist moet je eerst maar eens zien dat je bij het station komt, het juiste kaartje koopt, het perron vinden, wachten op de trein, dan de treinreis maken en in de volgende stad weer van station naar hotel. Nou is dat best charmant hoor, maar snel is het niet.
    pi_39128220
    Klopt, het is in een groep vaan grote slagen, snel thuis.... Dit kan je als voordeel danwel nadeel zien.
      vrijdag 23 juni 2006 @ 10:20:05 #18
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_39140750
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 21:54 schreef k_man het volgende:
    Maar een groep is vaak ook veel sneller dan als je alleen bent. Je stapt in de bus, en hup, in no time ben je in de volgende stad.
    Punt is echter dat ik de reis zélf als essentieel ondereel zie van mijn vakantie. Iets dat niet gezegd kan worden van het wachten op inchecken, het wachten tot iemand zijn paspoort heeft gevonden, het wachten tot iemand is uitgeplast....
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_39142843
    quote:
    Op vrijdag 23 juni 2006 10:20 schreef Hik het volgende:

[..]

Punt is echter dat ik de reis zélf als essentieel ondereel zie van mijn vakantie. Iets dat niet gezegd kan worden van het wachten op inchecken, het wachten tot iemand zijn paspoort heeft gevonden, het wachten tot iemand is uitgeplast....
    Dat kan natuurlijk. Ik wil me juist ten volle kunnen concentreren op het land zelf, zonder me daarbij te hoeven bezig houden met praktische zaken als herbevestigen van vluchten, vinden van een hotel, dienstregelingen, treinkaartjes kopen etc. Nou kun je betogen dat dat soort dingen ook horen bij het leren kennen van een bestemming, maar ik vind het niet de meest aangename manier.
      Moderator vrijdag 23 juni 2006 @ 13:28:48 #20
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_39146869
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 21:19 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Zeker als je bedenkt dat het vaak dezelfden zijn die maar één of twee glaasjes fris nemen, en ook dezelfden die met twee man een fles wijn leegdrinken. En dan toch 'gelijk' delen in de kosten betekent dat die eersten vrij veel betalen naar rato van hun consumpties.
    Wow! Die moeten dan zeker het restaurant uitgedragen worden.
    "Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
      Moderator vrijdag 23 juni 2006 @ 13:35:37 #21
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_39147065
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 21:28 schreef k_man het volgende:
    De expert
    Weet alles van de bestemming af, hoewel hij er nooit eerder geweest is. Begrijpt de bevolking exact, kent ze door en door, hem maak je niks wijs. Als de reisbegeleider iets vertelt vult hij het graag nog even aan met wat triviale informatie (uit zijn reisgids) of stelt de ene vraag na de andere. Probeert invloed uit te oefenen op de route: 'als we toch morgen naar X rijden, kunnen we dan niet even Y meepakken? daar schijnt nog een authentieke folkoristische dansgroepschoenenreparateur te wonen'. Zit graag voorin de bus, dichtbij de reisbegeleider en de chauffeur. Neemt de groep graag even op sleeptouw als de reisbegeleider dat om wat voor reden dan ook even niet kan.
    Ghehehe
    Geen ervaring met groepsreizen, maar op verjaardagen kom je het bovenstaande type ook wel tegen.
    Als ze vragen stellen, dan is het vooral om daarna zelf hun kennis te kunnen etaleren. Of de vraag zélf is al een poging om indruk te maken ("mooie foto zeg, maar is het niet zo dat de Etrusken eigenlijk eerder waren met het bouwen van aquaducten?")
    De expert gaat ook niet op vakantie. Hij/zij is geen toerist, maar een reiziger.

Ze zijn ook dol op het geven van (ongevraagde) tips, waaruit de bereisdheid van Expert blijkt. "Als je toch in het zuiden van Thailand bent, wip dan ook een paar dagen de grens met Cambodja over voor een bezoek aan Angkor Wat. Magnifiek!")
    "Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
    pi_39152163
    Ik ben nog nooit met een groepsreis meegeweest. Volgend jaar de eerste keer en meteen voor een maand. Maar misschien is het wel leuk. Dat kan natuurlijk ook. Een collega van mij is een paar jaar geleden op groepsreis geweest naar Afrika, geweldige groep (zei die). Ik ga gewoon van het positiefste uit. Alleen naar India gaan wordt me afgeraden door iedereen, terwijl ik dat eigenlijk wel heel spannend vind en ik kan doen en laten waar ik zin in heb. Aan de andere kant is dat natruurlijk wel gevaarlijker als meisje alleen, ik zie altijd het goede in mensen. Durf niet echt voor mezelf op te komen. Een groepsreis lijkt me dan toch beter. Maarja, je weet maar nooit...
    Je bent nooit te oud om te leren....toch?
      vrijdag 23 juni 2006 @ 17:36:43 #23
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_39155214
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 13:24 schreef Gluckskafer het volgende:

Daar kan ik me inderdaad zoooo aan ergeren! Nu ga ik niet vaak op groepsreizen (eigenlijk maar 1 keer geweest ooit), maar ook gewoon als we met een groep uit eten gaan ofzo.... Er zitten dan altijd wel een paar van die gasten bij die het precies uitgerekend willen zien. Deel gewoon het totaal door het aantal groepsmensen, 10% er bovenop voor de fooi, en hoppa. Niet zeuren.
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      vrijdag 23 juni 2006 @ 20:41:00 #24
    61447 Douwe
    Ik heb gelijk
    pi_39159774
    Ben nog nooit 'op groepsreis' geweest, maar het meest vervelende lijkt me eigenlijk dat je het allemaal minder in de hand hebt. Als ik een dagje wil luieren wil ik dat vandaag doen, en niet morgen omdat dat zo op de planning staat

En ook wat Hik al zegt, ik zie de reis zelf ook als onderdeel van het hele gebeuren, en vind trams, bussen, metro's en obscure taxi's juist ook leuk in het buitenland. Een 'luxe touringcar met airconditioning' vind ik dan toch minder
      zaterdag 24 juni 2006 @ 13:12:36 #25
    96922 Public_NME
    Come on you Whites!
    pi_39175195
    Er staan heel veel redenen waarom ik nooit op groepsreis ga, soms is het zelfs lekker in je eentje te reizen. Aan niemand heb je verplichtingen en je bent lekker op je eigen missie.
    Al die zeikerds heb ik echt een schurfthekel aan!
    The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
    'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
      zaterdag 24 juni 2006 @ 13:20:04 #26
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_39175346
    Ben in indonesië op groepsreis geweest, was wel relax (maar toen was ik ook 15 ofzo)
    pi_39196713
    Haha leuk topic!

Ik ben in februari naar China geweest met een groepsreis, ik had weinig ervaring met groepsreizen. Ik was met mijn moeder, ik had dus ook een hele groep mensen van haar leeftijd verwacht. Het was dan ook een grote verrassing toen ik, eenmaal aangekomen in China, de groep zag. De jongsten waren 5 en 6 (2 geadopteerde kinderen uit China) met hun adoptieouders, verder nog een meisje van 14 met haar moeder en een familie met 2 kinderen van 15 en 19 en nog wat mensen tussen de 25 en 65. En allemaal erg leuke mensen geen klagers of opscheppers!
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_39202087
    Ik ga in oktober voor de eerste keer mee met een groepsreis naar Jordanië. Ik hoop niet dat er veel zeikerds mee gaan, maargoed, ben zelf de moeilijkste niet. Ik doe m'n eigen ding wel.

Bevalt het, dan is het mooi en anders doen we volgend jaar gewoon alles zelf

Waarom wordt er zo gezeken op het uitrekenen van hun eigen kosten? Als jij voor 20 euro meer vreet, dan betaal je dat ook maar lekker. Zeker als ik bewust iets goedkopers uit kies. Ok... over 3 euro zal je me ook niet horen mierenneuken.
    A dirty mind is a joy forever
    pi_39202373
    Ik ga ook in oktober voor het eerst met een groepsreis (India en Nepal) mee en dan ook 22 dgn....
    Ging tot nu toe altijd zelf reizen, maar aan de andere kant trok mij deze reis ook wel (Shoestring)... gewoon eens een keer proberen

Heeft iemand nog tips over "hoe goed om te gaan met een groepsreis"? Ik kan me er namelijk nog niet echt veel bij voorstellen, behalve wat ik hierboven lees
    Leuk om te lezen trouwens over die types Ben benieuwd of ik ze na een paar dagen er ook zo uit kan pikken, hehehe....
    pi_39202495
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 12:12 schreef Locusta het volgende:
    Leuk om te lezen trouwens over die types Ben benieuwd of ik ze na een paar dagen er ook zo uit kan pikken, hehehe....
    Ga jij voor 'de psycholoog' spelen?
    pi_39203931
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 12:15 schreef korenwolfje het volgende:
    Ga jij voor 'de psycholoog' spelen?
    Oh, god! Ik hoop het toch niet

Ik ga voor de "toeschouwer": lekker relaxed achterover geleund zitten en toekijken....
    pi_39244251
    Ik ben vaak met een groepsreis meegeweest en inderdaad heeft het voordelen en nadelen. Je moet wel de juiste groepsreizen hebben, en dan dus niet die reizen die inhouden dat je de hele godvergeten vakantie met dezelfde mensen samen moet zijn. Ik wil wel vrijheid en de mogelijkheid om van tijd tot tijd de groep te ontvluchten om zelf dingen te doen.

Je merkt altijd wel dat er mensen zijn waar je heel snel aansluiting hebt, mensen met dezelfde instelling als jij, en andersom, mensen waarmee je de hele vakantie niets mee hebt en waar je nauwelijks een woord mee wisselt.

Eigenlijk mis ik nog een type groepsreiziger:

De bereisde meut

Meestal deel van een burgerlijk stel, ergens rond de 50 of ouder. Is al overal geweest, draagt de duurste high tech trekking kleding en heeft alle kampeer- en reissnufjes die er zijn, tot aan een complete waterzuiveringsinstallatie werkend op lichaamswarmte. Loopt alleen maar te blaten over de reizen naar Peru, Himalaya, Bokkie Wokkie land en Timboektoe, en is daar bovenmatig trots op, en vergelijkt constant "hee dit lijkt wel een beetje op die keer toen in Verweggistan, weet je nog?" maar is helemaal geen echte reiziger want hij/zij vreet nooit buiten het hotel (want aan ander eten kunnen die buitenlanders met hun handjes hebben gezeten), spreekt nooit met locals, begeeft zich nooit in het echte leven maar loopt eigenlijk alleen maar te klagen als dat echte leven iets te ver doordringt in hun beschermde en overzichtelijke vakantie-bubble. De hele vakantie wordt beleefd door de zoeker van de spiegelreflex camera of camcorder. Van die mensen waar je geen idee hebt waarom ze eigenlijk op reis gaan omdat ze behalve de foto's en de opschepmogelijkheden geen plezier eraan lijken te beleven.
    Unox, the worst operating system.
      maandag 26 juni 2006 @ 16:36:33 #33
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_39254507
    Overigens hoor ik behalve gezeur over geld en types weinig mensen die ingaan op "Groepen zijn zeer effectief tegen gesprekken of ontmoetingen met de lokale bevolking" wat ik eerder naar voren bracht. Ontmoeten de groepsreizigers ze hier gewoon wél, of is dat voor jou geen belangrijk issue?
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_39254786
    quote:
    Op maandag 26 juni 2006 16:36 schreef Hik het volgende:
    Overigens hoor ik behalve gezeur over geld en types weinig mensen die ingaan op "Groepen zijn zeer effectief tegen gesprekken of ontmoetingen met de lokale bevolking" wat ik eerder naar voren bracht. Ontmoeten de groepsreizigers ze hier gewoon wél, of is dat voor jou geen belangrijk issue?
    Hangt een beetje van het soort groepsreis en van je eigen instelling af, denk ik. Ben nu een aantal keer met een groep weggeweest en dat was steeds met een organisatie waarbij je behoorlijk wat vrijheid hebt. Als we in een plaatsje waren kon je daar vrij je tijd indelen. Je bent dus vrij om te zwerven door de dorpjes enzo en het ligt helemaal aan jezelf of je contact legt met de bevolking.

In Thailand reisden we vrij veel per trein, je zit dan gewoon tussen de locals en in Egypte zijn we met een gids mee naar huis gegaan die graag wilde nakletsen na een excursie. Hardstikke leuk! Je kunt natuurlijk ook bij het zwembad van het hotel gaan liggen, 't is maar hoe je zelf je tijd indeeld en hoe geinteresseerd je bent in je omgeving.
    ***Levi was here***
    pi_39256054
    quote:
    Ja, wat moet je er op zeggen? Jij hebt gewoon een heel raar beeld van groepsreizen. Als je reist met organisaties als Baobab, Djoser, Koning Aap, e.d. ben je terplekke vaak maar heel weinig echt als groep bij elkaar. Vervoer en overnachtingen zijn geregeld, maar verder trekt iedereen z'n eigen plan.

Niet bij alle groepsreizen lopen er vijftig volgzame typjes achter een mevrouw die een felgekleurde paraplu omhoog houdt...
    pi_39256132
    quote:
    Op maandag 26 juni 2006 12:11 schreef Schorpioen het volgende:
    De bereisde meut

Meestal deel van een burgerlijk stel, ergens rond de 50 of ouder. Is al overal geweest, draagt de duurste high tech trekking kleding en heeft alle kampeer- en reissnufjes die er zijn, tot aan een complete waterzuiveringsinstallatie werkend op lichaamswarmte. Loopt alleen maar te blaten over de reizen naar Peru, Himalaya, Bokkie Wokkie land en Timboektoe, en is daar bovenmatig trots op, en vergelijkt constant "hee dit lijkt wel een beetje op die keer toen in Verweggistan, weet je nog?" maar is helemaal geen echte reiziger want hij/zij vreet nooit buiten het hotel (want aan ander eten kunnen die buitenlanders met hun handjes hebben gezeten), spreekt nooit met locals, begeeft zich nooit in het echte leven maar loopt eigenlijk alleen maar te klagen als dat echte leven iets te ver doordringt in hun beschermde en overzichtelijke vakantie-bubble. De hele vakantie wordt beleefd door de zoeker van de spiegelreflex camera of camcorder. Van die mensen waar je geen idee hebt waarom ze eigenlijk op reis gaan omdat ze behalve de foto's en de opschepmogelijkheden geen plezier eraan lijken te beleven.
    Zat jij bij mij in de groep?
    pi_39258017
    quote:
    Op maandag 26 juni 2006 17:17 schreef k_man het volgende:
    Niet bij alle groepsreizen lopen er vijftig volgzame typjes achter een mevrouw die een felgekleurde paraplu omhoog houdt...
    Oeh! Die zie je inderdaad ook overal... meestal met een hele groep Chinezen/Japanners of Amerikaanse 50+ers die er achteraan sjouwen.... Ziet er niet uit
    Zag het toen ik een paar weken terug in Lissabon was en ik heb me er zelfs als toeschouwer aan zitten ergeren! Wat was ik blij dat ik met een vriendin van me gewoon lekker "vrij" kon ronddwalen...
    Hoop toch echt niet dat mijn reis zo wordt! (Shoestring)
    pi_39258084
    Nee joh, Shoestring is totaal anders.

Shoestring is vergelijkbaar met Baobab en Djoser enzo.
    pi_39263371
    En hoe is de ervaring met fox?
    pi_39263480
    quote:
    Op maandag 26 juni 2006 20:54 schreef korenwolfje het volgende:
    En hoe is de ervaring met fox?
    Er is een speciaal topic over ervaringen met reisorganisaties;

Reisorganisaties: ervaringen gezocht
    pi_39269697
    Het ligt er een beetje aan waar de reis heen gaat, of ik liever met een georganiseerde reis ga of het zelf uitzoek. Als het een land is in Europa bijvoorbeeld, zal ik het eerder zelf doen (vorig jaar bijvoorbeeld Portugal gedaan, zelf route gezocht etc.). Maar landen die verder weg zijn en voor mij onbekender, daarvan ben ik toch geneigd ze met een groepsreis te willen bezoeken. Gewoon omdat je dan iets meer hebt om op terug te vallen, en omdat ik zelf echt niet beter weet welke route goed/mooi is dan de organisatie (alhoewel dat waarschijnlijk wel uit te vinden is).

De types die genoemd worden heb je natuurlijk in veel meer situaties
    Ik kan me verder best voorstellen dat mensen hun eigen eten willen betalen, het is vervelend als jij mee kunt gaan betalen voor een paar personen die sjiek willen eten terwijl jij geen zin hebt om daar al je geld aan uit te geven en liever wat zuiniger doet. Wat Korenwolfje dus eigenlijk al zegt

Ben ook nog nooit echt met een groepsreis meegeweest, maar waarschijnlijk wordt volgend jaar de eerste keer, en het lijkt me best leuk. Overigens wel met een organisatie als Shoestring, Djoser o.i.d. .
    The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
    Sieraden en meer, Gingerfantasies.
    pi_39271512
    quote:
    Mijn Gód zeg, wat heb jij een vréselijk krom beeld van groepsreizigers
      dinsdag 27 juni 2006 @ 19:21:48 #43
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_39294413
    Haha, goed topic. Ben absoluut geen groepsreiziger, en zit me aan de hand van beschreven types af te vragen waarom niet. Of liever: welk type ik zou zijn.
    Waarschijnlijk de psycholoog of de expert; iemand die of de boel minzaam vanaf de tweede rij observeert "en er het zijne van denkt" of juist iemand die de godganse tijd zou lopen te blaten over zijn andere ervaringen. Dit natuurlijk om "subtiel" door te laten schemeren dat deze groepsreis eigenlijk tweede keus is.

Toen ik in Thailand was, ben ik 4 dagen met een groep op trekking geweest (incl. authentiek olifantenritje), en toen heb ik me prima vermaakt. Ik was een duidelijke eenling, no part of a couple, daarin wist ik me haarfijn te onderscheiden van de rest. Volgens mij vonden ze me wel stoer, eigenzinnig en/of grappig. Ik was in ieder geval niet vervelend, maar juist vrolijk gezelschap.

Toch had zoiets niet te lang moeten gaan duren, dan was ik wrsch gaan etteren of had ik me helemaal afgezonderd. Of gaan flirten met een van de vrouwelijke part-ofs
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
      woensdag 28 juni 2006 @ 10:34:27 #44
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_39313236
    quote:
    Op maandag 26 juni 2006 17:17 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, wat moet je er op zeggen? Jij hebt gewoon een heel raar beeld van groepsreizen.
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 00:22 schreef Vogue het volgende:

[..]

Mijn Gód zeg, wat heb jij een vréselijk krom beeld van groepsreizigers
    Ho ho ho... omdat ik er toevallig nooit met een méé ben geweest wil het nog niet zeggen dat ik er helemaal geen kén...
    Ik heb een aantal vrienden die dit soort reizen begeleiden en kom ze geregeld tegen en heb zelf tijdens reizen ook tourtjes ondernomen in groepjes wanneer het moeilijk of onmogelijk was om ergens "gewoon" te komen.

Om een voorbeeld te noemen: In Suriname ben ik georganiseerd naar het binnenland gegaan. Dat groepje bestond uit drie man (lees: ik en een stelletje) en een gids, niet echt een grote groep dus en het was ook niet zo dat we nu continu op elkaar lip gingen zitten. Maar als je in een klein dorpje komt, je wandelt een keer rond met de gids en maakt wellicht zelf nog een rondje... De mensen daar zwaaiden vriendelijk, maar verder gebeurde er weinig qua interactie. In het dorpje zat ook een Nederlandse jongen die er in z'n eentje heen was gelift. Dat maakte nieuwsgierigheid los en mensen gingen met hem praten. Misschien vonden mensen het ook wel een beetje sneu (aggut, die arme jongen helemaal alleen ). Maar het werkt wél, hoe je het ook wend of keert, ómdat je alleen bent.

Ik dénk niet dat groepsreizigers kuddedieren of sociale kneuzen zijn (niet allemaal tenminste ), maar de mééste mensen zullen niet uit zichzelf, als ze even een uurtje (of twee) ergens rondlopen in het wilde weg mensen gaan aanspreken. Ik ben daar in elk geval niet handig genoeg voor, maar maak misbruik van het feit dat ik daar in mijn eentje zit, dat mensen dat raar of sneu vinden en dat ze tegen míj beginnen.
    (Overigens geldt het al dan niet op die manier contact krijgen ook alleen als je wat meer tijd hebt. Als je alleen reist, maar als een gek van hot naar her gaat zal het ook niks worden).
    pi_39315072
    quote:
    Op woensdag 28 juni 2006 10:34 schreef Hik het volgende:
    heb zelf tijdens reizen ook tourtjes ondernomen in groepjes wanneer het moeilijk of onmogelijk was om ergens "gewoon" te komen.
    Zonder die georganisserde tours was je er dus überhaupt niet geweest. Lijkt me een nog veel effectievere methode tegen contact met de bevolking.

Zoals je zegt is een voordeel van een groepsreis dus ook dat bepaalde dingen veel makkelijker gaan. Zaken die niet anders dan onder begeleiding kunnen en/of waarvoor je nou eenmaal een bepaald aantal mensen nodig hebt. Zulke dingen onderneem je dus met (een deel van) de groep. Andere dagen ga je weer je eigen gang en slenter je bijv de hele dag alleen door een stadje.

Fijn om te merken dat je zelf ook steeds meer de voordelen van groepsreizen ziet. Weet je er nog meer?
      woensdag 28 juni 2006 @ 11:40:41 #46
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_39315325
    quote:
    Op woensdag 28 juni 2006 11:33 schreef k_man het volgende:
    Fijn om te merken dat je zelf ook steeds meer de voordelen van groepsreizen ziet. Weet je er nog meer?
    Volgens mij zijn dat er toch niet zo héél veel hoor
    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
      Moderator woensdag 28 juni 2006 @ 12:00:53 #47
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_39316042
    De antropolo(o)g(e)
    Type dat in contact komen met de lokale bevolking als hoogste doel van de reis beschouwt. Eigenlijk niet geschikt als groepsreiziger, omdat hij/zij (meestal een zij) de boel voortdurend ophoudt met onbenullige vragen aan "locals". Dit leidt al binnen enkele dagen tot grote ergernis bij de rest van de groep. De antropologe is zich hier echter niet van bewust, integendeel: zij is in de veronderstelling dat ze juist gewaardéérd wordt vanwege de gave om zo makkelijk contact te maken en zo de reiservaring van de hele groep op een hoger plan te brengen.
    De antropologe denkt dat hij/zij de volksaard kan doorgronden op basis van wat handen- en voetengesprekjes. Die analyse komt steevast neer op: "Ze zijn straatarm, maar ontzéttend hartelijk."

De antropologe kijkt neer op 'luieren'. Met aan het strand hangen leer je het échte [vul maar in] immers niet kennen. Zelfs niet als de economie van het land voor 80% op de toeristen-industrie draait en dus het hart van het bestaan aldaar vormt. In het schema ingeplande rustdagen worden dan ook met een minzaam lachje rond het gezicht ondergaan, maar liever nog trekt zij er op zo'n dag alléén op uit. Om contact te maken met de locals. Want die zijn zó gastvrij, ondanks dat ze geen cent te makken hebben. Daar kunnen wij nog wat van leren!
    pi_39316407
    pi_39316480
    quote:
    Op woensdag 28 juni 2006 12:00 schreef Gert het volgende:
    De antropolo(o)g(e)
    [knip]
    Heel sterk!

[ Bericht 59% gewijzigd door Levitation op 28-06-2006 12:27:15 ]
    ***Levi was here***
    pi_39318961
      Moderator woensdag 28 juni 2006 @ 13:51:18 #51
    16180 crew  CoolGuy
    Money makes the world go round
    pi_39319927
    Ben zelf net terug van een groepsreis, en ik herken mezelf niet in de beschrijvingen, maar kan eigenlijk ook niet zeggen dat andere mensen van onze groep daar wel in vallen. Het was een internationale groep, Nederlands, Italiaans, Spaans en Australisch. De italianen spraken niet echt engels, en vormden dus eigenlijk zelf een groepje, maar de rest sprak wel engels en vormde dus min of meer een grote groep. Erg gezellig!!

Heb in 2004 ook een dergelijke groepsrondreis gedaan, en dat was net zo gezellig
    Breitling - Instruments for Professionals
      donderdag 29 juni 2006 @ 14:11:11 #52
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_39354259
    quote:
    Op woensdag 28 juni 2006 12:00 schreef Gert het volgende:
    De antropolo(o)g(e)
    Type dat in contact komen met de lokale bevolking als hoogste doel van de reis beschouwt. Eigenlijk niet geschikt als groepsreiziger, omdat hij/zij (meestal een zij) de boel voortdurend ophoudt met onbenullige vragen aan "locals", vreselijke ziektes doordat erop gestaan wordt slechts lokaal water en etenswaren te eten/drinken en zijtripjes naar een indrukwekkende inheemse demonstratie, een bezoek aan het Rwanda tribunaal of het brengen van medicijnen naar aan homosexuele vakbondsleiders in Midden-Amerika. Dit leidt al binnen enkele dagen tot grote ergernis bij de rest van de groep, die vervolgens wordt afgedaan als bestaande uit oppervlakkige, onwetende Bush-aanhangers. Dat de bekeringsdrang voor "het echte reizen" hiermee verdwijnt is -helaas voor de groep- een illusie. De antropologe denkt dat hij/zij de volksaard kan doorgronden op basis van wat handen- en voetengesprekjes. Die analyse komt steevast neer op: "Ze zijn straatarm, maar ontzéttend hartelijk." aangevuld met de verzuchting dat de invloed van de groep (steenvast te onthullend gekleed in de ogen van de antropolo(o)g(e), te vaak foto's aan het nemen van onbetamelijke dingen en in het algemeen te luidruchtig en rijk)funest is voor het unieke karakter van deze bijzondere mensen (en de sterke band die hij/zij nú al met hen heeft).

De antropologe kijkt neer op 'luieren', mensen die niet de laatste drie (ongeautoriseerde) biografieën van de voormalige president hebben gelezen, alle toiletten die geen hurktoiletten zijn (en zijn voorzien van toiletpapier) en hotels buiten de frontlinie. Met aan het strand hangen, met mes en vork eten, en onder musiekennetten slapen leer je het échte [vul maar in] immers niet kennen. Het devies is "wat goed genoeg is voor de locals..." In het schema ingeplande rustdagen worden dan ook, bedolven onder kranten in drie inheemse talen (onbegrijpelijk natuurlijk) met een minzaam lachje rond het gezicht ondergaan, maar liever nog trekt zij er op zo'n dag alléén op uit. Om contact te maken met de locals. Wie weet ligt er nog ergens een slaapplaats in een hangmat in het verschiet, buiten het bereik van de airo in het drie-sterren-groepshotel. Of een romantische encounter met een local. Trouwen met een warlord/medicijnman/masaikrijger en dan zo'n hele schare wonderschone (en multiculturele) kindertjes ter wereld brengen is tenslotte het ultiéme contact met de locale bevolking, waar wij nog zoveel van kunnen leren!
    Zelfkennis rulez
    pi_39357262
    Je kan maar beter helemaal niet meer op reis gaan, anders verpest je de lokale cultuur. Misschien kunnen we een keer stiekem overal hidden camera's plaatsen en thuis vanachter de buis genieten, dan laten we de lokale bevolking het meest in tact.

Want ieder contact met Westerlingen is vréselijk schadelijk voor deze unieke wondere wereld. Tenzij deze Westerling leeft als de lokalen, doet als de lokalen en vooral geen geld uitgeeft dat de lokalen ook niet hebben, want dat geeft alleen maar kromme verhoudingen. De lokalen slapen niet in hotels, dus deze reiziger ook niet. Die zal liever in een hangmat in de boom liggen dat dat hij de drempel van een hotel over stapt en zo de indruk geeft dat hij anders is dan de local.

Ik ben geen voorstander van groepsreizen, doch ook geen tegenstander. Was eigenlijk van plan om me niet met dit topic te bemoeien, maar enkele reacties die hier geplaatst zijn hebben dit toch uitgelokt. Een groepsreis kan handig zijn naar gebieden waar je anders niet zo snel kan komen. Ik zal als vrouw zijnde niet snel in mijn uppie naar Iran reizen bijvoorbeeld, terwijl ik dat land best graag een keer zal willen beleven. Marokko vond ik ook een prachtig land, maar de dagen die ik er alleen rondbracht vond ik ronduit eenzaam. Voor het donker (dus 18 uur) in je kamer zijn (een hangmat is daar al helemaal niet aan de orde natuurlijk), omdat je na die tijd werd lastiggevallen door allerhande vriendelijke, doch zeer aandringende mannetjes met snor, die thee met je wilden drinken. Overdag viel het prima te doen overigens. Toch vond ik het fijn als mijn groep gearriveerd was. Ook zal ik niet snel in mijn eentje een woestijntrekking gaan doen, terwijl mij dit wel aantrekkelijk lijkt. Ik denk dat je in dat soort groepen ook niet de stereotypen tegenkomt als voorheen beschreven.

Daarentegen zal ik er niet over twijfelen om alleen rond te trekken in de wat gemakkelijkere gebieden, ik zie vrijwel heel zuidoost Azië, Amerika en grote delen van Afrika als gebieden die je ook wel alleen kan bereizen. Als je weinig tijd hebt om te reizen en om je voor te bereiden, en toch graag wat van een land wil zien, dan kan het handig zijn om te kiezen voor een relaxte groepsreis (dus niet het soort reizen die ik ooit heb begeleid, Europe in 10 days).

Kortom, ik ben niet vóór groepsreizen, en ik ben ook niet tegen groepsreizen, mijn eigen plan trek ik toch wel. Laat iedereen in zijn waarde.
      donderdag 29 juni 2006 @ 16:07:43 #54
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_39358107
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 15:43 schreef Vogue het volgende:
    Je kan maar beter helemaal niet meer op reis gaan, anders verpest je de lokale cultuur.
    Ik hóóp toch dat je doorhad dat ik een grapje maakte?

Verder ben ik het voor een groot deel met je eens trouwens.
    pi_39378060
    Er wordt altijd maar vaak gezegd 'oh zo'n groepsreis, da's helemaal niks. Gewoon lekker zelf doen'
    Niet iedereen heeft even een bekende die wel 4 weken meegaat naar India bijvoorbeeld.
    En sommige mensen vinden het geen probleem om alleen het vliegtuig in te stappen en maar zien hoe het allemaal loopt. Anderen zien het weer helemaal niet zitten om zo'n reis alleen te ondernemen. En dan kan zo'n groepsreis een prima uitkomst zijn.

En er werd hier gesproken over de gierigaards in de groep met eten bijvoorbeeld, backpackers kunnen er ook wat van hoor. Constant die verhalen over hoe/waar ze gegeten, geslapen en gereisd hebben, en wat dat dan allemaal wel niet gekost heeft....
      Moderator vrijdag 30 juni 2006 @ 10:39:28 #56
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_39384204
    quote:
    Op donderdag 29 juni 2006 14:11 schreef Hik het volgende:
    Zelfkennis rulez
    Al zal het iéts overdreven geweest zijn.
      Moderator vrijdag 30 juni 2006 @ 10:43:26 #57
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_39384334
    quote:
    Op vrijdag 30 juni 2006 01:13 schreef nr.126 het volgende:
    backpackers kunnen er ook wat van hoor. Constant die verhalen over hoe/waar ze gegeten, geslapen en gereisd hebben, en wat dat dan allemaal wel niet gekost heeft....
    Klopt. Hoe houd ik het zo lang mogelijk uit in het buitenland met zo weinig mogelijk geld.

Mensen die in dit forum/topic lezen en posten, zullen ongetwijfeld 'Are You Experienced' van William Sutcliffe wel eens gelezen hebben. En anders: alsnog doen! Heerlijke satire op backpackers.
    pi_42386101
    De Nepal-ganger
    Ziet niet waar hij is, maar ratelt aan een stuk door over vroegere reizen. De permanente vergelijking met Himalaya-panorama’s valt negatief uit voor de arme Alpen. Verheugt zich op een toekomstige tocht naar de Kilimanjaro.

Ik ben inderdaad in Nepal geweest en heb van de zomer de Kilimanjaro beklommen. In welke groep ben ik nu terecht gekomen?
      donderdag 5 oktober 2006 @ 15:54:58 #59
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_42391875
    quote:
    Op donderdag 5 oktober 2006 13:09 schreef avw1982 het volgende:
    Ik ben inderdaad in Nepal geweest en heb van de zomer de Kilimanjaro beklommen. In welke groep ben ik nu terecht gekomen?
    Dat hangt er vanaf wat je van de Alpen vindt...
    pi_42392340
    Ik ben net vorige week teruggekomen van mijn allereerste groepsvakantie (Peru en Bolivia, met Shoestring), en het viel me 100% mee.
    Leuke groep, en behalve voor de overnachtingen en het vervoer mag je helemaal zelf doen wat je wil. En wil je de ge-eikte toeristische dingen zien (en dat wil je vaak toch wel), dan regelt de reisbegeleider de excursie. Lekker makkelijk.
    In de praktijk loop je meestal met een groepje van een man of vier rond.

Nou schijnt het wel vrij uniek te zijn, dat iedereen met elkaar op kon schieten. Volgens diverse groepsleden met ervaring tenminste.
    pi_42392556
    quote:
    Op donderdag 5 oktober 2006 15:54 schreef Hik het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf wat je van de Alpen vindt...
    Dat zijn een stel zielige heuveltjes.
    pi_42395108
    quote:
    Op donderdag 5 oktober 2006 16:08 schreef nerd4sale het volgende:
    Nou schijnt het wel vrij uniek te zijn, dat iedereen met elkaar op kon schieten. Volgens diverse groepsleden met ervaring tenminste.
    In mijn ervaring is dat vrij normaal hoor.
    pi_42405341
    quote:
    Op donderdag 5 oktober 2006 17:27 schreef k_man het volgende:

[..]

In mijn ervaring is dat vrij normaal hoor.
    Yep, bij mij ook.

Ik heb pas één reis meegemaakt waarbij er grote irritaties waren De rest verliep allemaal erg gemoedelijk

Overigens heeft een groepsreis behalve nadelen die ik hier genoemd zie worden ook veel voordelen, er wordt veel voor je geregeld en (de belangrijkste reden voor mij) het is (meestal) ook nog eens heel gezellig! Je komt met andere mensen in contact die ook dat land voor een reden hebben opgezocht!
    pi_42413149
    Ik vraag me, net als Ringo, ook al af in wat voor categorie wij eigenlijk vallen. Wij zijn dus absoluut geen groepsdieren en houden ons eigenlijk meestal zo afzijdig mogelijk. Het probleem met (zelfs de meest "vrije") groepsondernemingen is, dat de meeste mensen eigenlijk best heel kuddedier-achtig zijn ingesteld. Als je daar dus niet in meegaat, vindt men dat al gauw een beetje bizar, en probeert men juist vaak toenadering te zoeken (heeeeeeeeeeeelp!!).

De enige reden dat wij wel eens in een groepsreisgebeuren terechtkomen is dat het inderdaad bij sommige bestemmingen moeilijk anders kan of omdat het soms best wel lekker is dat de hele organisatie van formaliteiten en het hele circuit-uitdenken al lekker voor elkaar is (écht vakantie dus! ). Plus dat je vaak met bekwame gidsen te maken hebt en inderdaad op gemakkelijke wijze bij bepaalde interessante plekken terecht kunt komen (alvorens verder je eigen activiteiten uit te stippelen).

Maar voor ons moet het absoluut niet lang duren, en echt maar een klein onderdeel(tje) van onze reis zijn, want we doen toch liever dingen met z'n tweeën (en voordat we elkaar kenden: het liefst alleen!).

Verder hebben we eigenlijk nooit de formule meegemaakt dat mensen tijdens de reis niet voor hun eigen kosten "opdraaien"; is dat soms eigen aan bepaalde jongerenreizen-organisaties?? Vind ik persoonlijk best vreemd. Je gaat toch ook niet met z'n allen van dezelfde centen souvenirs kopen? En als er een paar mensen een hotelkamer-upgrade willen: ga je dat dan ook meebetalen? Helaas (grinn) vallen we ook al niet in de categorie "cententellers"(lachen!) want ik zou me juist opgelaten voelen als ik mijn medereizigers zou laten meebetalen aan mijn/onze persoonlijke extra's....

Misschien vallen we wel gewoon in de a(nti)-socialen-categorie!
     FR
    pi_42413166
    quote:
    Op donderdag 5 oktober 2006 15:54 schreef Hik het volgende:Dat hangt er vanaf wat je van de Alpen vindt...
    quote:
    Op donderdag 5 oktober 2006 16:14 schreef avw1982 het volgende: Dat zijn een stel zielige heuveltjes.
     FR
    pi_42414932
    Even een relativerend stukje uit de Volkskrant:

Uitspraak van Ton van Egmond, docent toerisme aan de NHTV internationale hogeschool van Breda en auteur van een proefschrift over waarom mensen eigenlijk reizen:
    "Backpackers hebben een uitgesproken hekel aan ‘massa-toeristen’, die in georganiseerde vorm reizen. Dat komt, verklaart Van Egmond, omdat alleen massatoeristen zo op de backpackers lijken dat ze zich er mee kunnen vergelijken: ze bezoeken dezelfde bezienswaardigheden, eten hetzelfde voedsel, maken gebruik van dezelfde voorzieningen. Ze verschillen vooral in de bestedingen: ze slapen in andere hostels, gaan naar andere restaurantjes en bars."

Ben het er niet helemaal mee eens, maar ergens heeft hij toch wel een punt vind (meestal backpackende) ik

[ Bericht 2% gewijzigd door femmeChantal op 06-10-2006 15:41:12 ]
    pi_42415300
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 03:21 schreef Bora-Bora het volgende:
    Ik vraag me, net als Ringo, ook al af in wat voor categorie wij eigenlijk vallen.
    Waarschijnlijk in dezelfde als ik, zo te lezen.

Al vind ik het vaak wel leuk om 's avonds met een paar anderen te gaan eten ofzo, maar ik ga niet de hele dag met de hele groep door een stadje sjokken, waarbij we dan de uitgestippelde wandelroute in de LP volgen ofzo.
    pi_42415979
    Het grote voordeel van groepsreizen is dat je vaak op plekken komt, die je anders niet zou bezoeken. Vooral de vrijheid in de groepen is super. Zolang je maar zorgt dat je weer op tijd bij de bus bent, als je naar een andere plaats gaat. In Nepal was de groep helemaal super. Overdag deden we vooral ons eigen ding. 's Avonds gingen we met de hele groep uit eten en daarna nog een kroeg in.

[ Bericht 24% gewijzigd door avw1982 op 06-10-2006 10:28:42 ]
      Moderator vrijdag 6 oktober 2006 @ 13:53:18 #69
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_42421468
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 10:21 schreef avw1982 het volgende:
    Vooral de vrijheid in de groepen is super. Zolang je maar zorgt dat je weer op tijd bij de bus bent
    De vrijheid die je hebt als je niét in een groep reist, is ook behoorlijk super.
    pi_42422247
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 13:53 schreef Gert het volgende:

[..]

De vrijheid die je hebt als je niét in een groep reist, is ook behoorlijk super.
    Ja maar dan moet je alles zelf gaan regelen waardoor je lang niet zoveel ziet.
    pi_42426831
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 10:21 schreef avw1982 het volgende: Vooral de vrijheid in de groepen is super.
    Nee dat vind ik nou juist weer de enorme beperking!
     FR
      Moderator vrijdag 6 oktober 2006 @ 17:42:58 #72
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_42428074
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 14:22 schreef avw1982 het volgende:

[..]

- Zullen we met de bus naar Ayuttayah gaan of met de trein?
    - En zullen we daar een nachtje blijven slapen of niet?

Over dat soort dingen hoeft een groepsreiziger zich niet druk te maken inderdaad, want dat is al voor hem bepaald. Maar om dat nou vrijheid te noemen..

Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Maar dingen regelen kan ook leuk zijn, tenminste dat vind ik. En het hoeft echt geen dagen te kosten. Bovendien weet je, als je je inleest, van tevoren vaak al wel of je dingen wil gaan doen die ter plaatse moeilijk te regelen zijn. Die doe je dan vooraf.
      zaterdag 7 oktober 2006 @ 10:53:32 #73
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_42448278
    quote:
    Op vrijdag 6 oktober 2006 14:22 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Het hangt er een beetje vanaf wat je bedoeld met "veel zien". Ik denk inderdaad dat het met een georganiseerde reis (of dat nou met een groep is of niet) veel "dingen" (plaatsen, parken, toeristische highlights) kunt zien in een relatief korte tijd. Dat voordeel is voor mij ook gelijk het nadeel. Doordat je je relatief snel verplaatst heb je minder kans op andere dingen (ontmoetingen, achterbuurten, verdwalen). Tijdens mijn laatste reis heb ik 4 uur lang zitten wachten op een bus op een kruispunt in Mozambique. Niets iets dat ik had ingepland, noch iets dat mijn buitengewone voorkeur had op dat moment . Toch, als ik achteraf nadenk over de reis, is dat misschien wel beter blijven hangen dan het snorkelen voor de kust (waarvoor iedereen die afslag nam): daar zitten, beetje geinen met de kinderen, het dorpsleven voorbij zien komen, bizar geladen vrachtwagens, chauffeurs die sigaretten kwamen bietsen... dat soort dingen. Als de bus voor ons was geregeld waren we daar netjes weggereden, waren we bijna een dag eerder in de volgende plaats geweest en hadden we netto misschien meer kunnen "zien". Maar toch...
      zaterdag 7 oktober 2006 @ 14:38:57 #74
    79886 MrMadMan
    The Ozzie Animal
    pi_42453396
    quote:
    Op zaterdag 7 oktober 2006 10:53 schreef Hik het volgende:

[..]

Het hangt er een beetje vanaf wat je bedoeld met "veel zien". Ik denk inderdaad dat het met een georganiseerde reis (of dat nou met een groep is of niet) veel "dingen" (plaatsen, parken, toeristische highlights) kunt zien in een relatief korte tijd. Dat voordeel is voor mij ook gelijk het nadeel. Doordat je je relatief snel verplaatst heb je minder kans op andere dingen (ontmoetingen, achterbuurten, verdwalen). Tijdens mijn laatste reis heb ik 4 uur lang zitten wachten op een bus op een kruispunt in Mozambique. Niets iets dat ik had ingepland, noch iets dat mijn buitengewone voorkeur had op dat moment . Toch, als ik achteraf nadenk over de reis, is dat misschien wel beter blijven hangen dan het snorkelen voor de kust (waarvoor iedereen die afslag nam): daar zitten, beetje geinen met de kinderen, het dorpsleven voorbij zien komen, bizar geladen vrachtwagens, chauffeurs die sigaretten kwamen bietsen... dat soort dingen. Als de bus voor ons was geregeld waren we daar netjes weggereden, waren we bijna een dag eerder in de volgende plaats geweest en hadden we netto misschien meer kunnen "zien". Maar toch...
    Hik heeft groot gelijk!!! dat is gelijk het voordeel van NIET-groepreizen. Expect the unexpected!!! Nooit weten wat er gebeurt en waat je komt!
    No Worries Mate!!!
      zaterdag 7 oktober 2006 @ 19:25:04 #75
    159202 zieleffe
    wereld burger
    pi_42460185
    Alles is maar betrekkelijk, en aan ervaringen onderhevig?.
    Als je geen reiziger bent is groep reizen een uitkomst!.
    Voor het eerst ergens in de wereld zijn betekend, dat je avontuurlijk mentaliteit moet hebben om je te kunnen handhaven in een vreemd land.
    Het is wel zo dat je in groep reizen, deel je de kennis die andere al opgedaan hebben .
    Je kan mensen tegen komen die al die reizen hebben gedaan, en voor de tweede maal die zelfde reis aan gaan.
    Meestal betekend dat het goed bevallen is geweest?
    Je leert reizen, daarna kan je op eigen gelegenheid gaan, en andere ontmoetingen zelf organiseren.
    Het is leeftijd gebonden, en je karakte speelt een heel grote rol.
    Niet ieder mens is een groep reiziger, en niet ieder mens is een kenner van individuele reizen.
    Maar als je gaat om de wereld te willen zien dan is meestal met zijn tweeën het beste om een reis aan te gaan.
    Je kan op internet vele ervaringen lezen wat, en hoe er gereisd is, en hoe hun reizen zijn geweest.
    Er bestaat veel boeken over reizen van verschillende landen, en beschreven waar men terecht kan, je moet niet alles letterlijk nemen.
    Maar de mooiste reizen is het spontaan ontmoetingen met de plaatselijke bevolking .
    Meestal zal dat met handen en voeten gaan want de taal is een belemmering.
    Niet iedereen spreekt Engels, toch!, dat hoef geen handicap te zijn.
    Meestal is groep reizen,leeftijd gebonden, dat betekend het verschil of je dagelijks 10 tot 25 dgn bij elkaar moet zijn, met je eigen leeftijd genoten, of dat je met verschillende leeftijden te maken krijg.
    Nou dan het laatste het kan vriezen en dooien.
    Wat was het probleem ook weer?
    Nelson Mandela is voor mij de beste persoonlijkheid van de wereld
    Mensen die geen constructieve informatie hebben “niet op mijn posting reageren graag”,!!!
    pi_42469951
    Hoezo is een groepsreis leeftijdgebonden?
    pi_42471528
    Heb het punt van Hik en zieleffe gelezen. Jullie hebben allebei gelijk! Je moet het willen (dat alleen,of met z'n meerderen, reizen), maar als je het wilt dawel kan moet je het gewoon zelf doen. Voor mezelf zou gelden dat ik met een groep zou meegaan als we zelf ergens niet naartoe zouden kunnen gaan. Dat hangt meestal af van het land (politiek of de natuur).

[ Bericht 1% gewijzigd door Its-Jojo-4you op 08-10-2006 11:20:41 ]
      zondag 8 oktober 2006 @ 04:25:03 #78
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_42472306
    De leukste reiservaringen doe je inderdaad op tijdens de momenten die niet gepland waren, dus tijdens het wachten, regelen, etc. De bezienswaardigheden zijn eigenlijk vooral een excuus om een bus te regelen naar een bepaalde plaats, maar ze zijn meestal niet het hoogtepunt van een reis.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
      zondag 8 oktober 2006 @ 04:28:48 #79
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_42472331
    Groepsreizen, de gruwel der gruwelijkheden.

Voor mij dan.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
      zondag 8 oktober 2006 @ 04:32:03 #80
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_42472344
    Overigens, veel 'backpackers' (vooral diegenen die lang op reis zijn) zijn stinkende hippies die de hele dag niks doen en alleen maar een beetje in het hostel rondhangen en de hele dag aan iedereen vragen 'what did you pay?'. Daar heb ik dus ook niks mee.
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_42474803
    Inderdaad je moet er van houden of niet. Met groepsreizen kom je ook nog vaak de meest onverwachte dingen tegen; verdwalen in buitenwijken, uren op een lokale bus wachten of in 1x bij lokale bevolking een kop thee drinken. Ik ben niet zo iemand die heel de dag bij de groep blijft, lekker door een stad dwalen, blijft geweldig. Ik heb gewoon geen zin om zelf het vervoer en verblijf te hoeven regelen.

Groepsreizen is niet leeftijdsgebonden hoor. Toen in mn eerste groepsreis maakte was ik 22 en de oudste was 55. Het klikt toch vaak in een groep omdat je allemaal soort van zelfde interesse hebt. Ook doe je met groepsreizen dingen die je anders niet snel zal doen omdat het alleen of met zn tweeen snel te duur wordt zoals; zonsverduistering in Egypte in de woestijn, 2 overnachtingen in de openlucht in de woestijn, Kilimanjaro beklimmen ed.
    pi_42544536
    Laatste groepsreis was met m'n ouders toen ik 15 was, dus ik heb er weinig ervaring mee. Altijd alleen / met m'n vriendin. Maar ik lees lekker mee...
    Xbox Live Gamertag: Harmen84
      Moderator woensdag 11 oktober 2006 @ 18:21:35 #83
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_42584361
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 04:32 schreef SeLang het volgende:
    Overigens, veel 'backpackers' (vooral diegenen die lang op reis zijn) zijn stinkende hippies die de hele dag niks doen en alleen maar een beetje in het hostel rondhangen en de hele dag aan iedereen vragen 'what did you pay?'. Daar heb ik dus ook niks mee.
    Uhuh, van die types die geen cent te makken hebben, omdat ze met een zeer beperkt budget minstens een jaar van huis weg moeten blijven en daarbij minstens 10 landen moeten hebben bezocht. Dit uit status-overwegingen.
    Ze vervelen zich driekwart van hun reis helemaal de pleuris, omdat ze nergens geld voor hebben. En als ze dan éindelijk met goed fatsoen weer thuis kunnen komen van hun "wereldreis", vervelen ze familie en vrienden nog maandenlang op de meest irrelevante momenten met hun diepe wijsheden die ze hebben opgedaan in exotische oorden.
    pi_42591791
    Ik ben in Guatemala ooit eens in een hippie-gemeenschap beland. Deze was opgezet door idealistische Israeliers, een hele vreemde bedoening. Je kon er nauwelijks komen, er ging geen bus heen, alleen taxi's. Op de boerderij stonden allemaal mandarijnenbomen en je kon pakken wat je wilde qua eten. Guatemalteekse vrouwen bereidden het brood en de koekjes etc., en als je wat pakte dan moest je dat opschrijven in een soort schrift, en als je wegging dan werd alles op basis van hetgene wat je opgeschreven had berekend.

De Israeliers daar zaten er maanden en soms jaren. 's avonds met een gitaar om het kampvuur een beetje pingelen, soms in een boomhut slapen, veel bier zuipen, jointje roken, en daarna weer gitaar spelen bij het kampvuur. Ze verveelden zich te pletter en stonken een uur in de wind, maar ze waren volgens hun zelf zielsgelukkig. Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dat soort mensen.
    pi_42592173
    Gaat dit nu een backpacker/ hippie afkraak topic worden?
    pi_42593262
    Leuk topic. Ik ben het helemaal met Bora Bora eens. Ik reis altijd alleen omdat ik dat heerlijk vind, maar ter plekke boek ik vaak tourtjes in groepsvorm. Meestal dagtochten, en soms 3 dagen. Ik vind het ideaal, zo ben je zelfstandig en vrij, kom je gemakkelijk op afgelegen plekken, leer je nog wat van de gids en ben je niet eenzaam. Het moet alleen niet te lang duren Als de mensen me echt niet aanstaan, dan negeer ik ze gewoon - na die tour ben ik toch van ze af.

Groepsreizen waarbij je >5 dagen in dezelfde groep zit trekken mij niet, maar ik snap wel dat het een goed alternatief is voor veel mensen die toch 'avontuurlijk' willen rondreizen. Ik merk dat veel mensen er denigrerend over doen, en dat lijkt me nergens voor nodig. Vakantie moet leuk en ontspannend zijn, hoe iemand dat invult verschilt van persoon tot persoon. Laat iedereen in zn waarde.

[ Bericht 4% gewijzigd door Wakey op 11-10-2006 22:28:18 ]
    Ik zoek niet, ik vind.
    pi_42593694
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 21:57 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    Gaat dit nu een backpacker/ hippie afkraak topic worden?
    Als jij dat graag wil
    pi_42593717
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 22:23 schreef Wakey het volgende:
    Leuk topic. Ik ben het helemaal met Bora Bora eens. Ik reis altijd alleen omdat ik dat heerlijk vind, maar ter plekke boek ik vaak tourtjes in groepsvorm. Meestal dagtochten, en soms 3 dagen. Ik vind het ideaal, zo ben je zelfstandig en vrij, kom je gemakkelijk op afgelegen plekken, leer je nog wat van de gids en ben je niet eenzaam. Het moet alleen niet te lang duren Als de mensen me echt niet aanstaan, dan negeer ik ze gewoon - na die tour ben ik toch van ze af.

Groepsreizen waarbij je >5 dagen in dezelfde groep zit trekken mij niet, maar ik snap wel dat het een goed alternatief is voor veel mensen die toch 'avontuurlijk' willen rondreizen. Ik merk dat veel mensen er denigrerend over doen, en dat lijkt me nergens voor nodig. Vakantie moet leuk en ontspannend zijn, hoe iemand dat invult verschilt van persoon tot persoon. Laat iedereen in zn waarde.
    Amen
      FOK!fotograaf donderdag 12 oktober 2006 @ 20:49:40 #89
    17893 Forno
    pi_42621617
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 18:21 schreef Gert het volgende:

[..]

Uhuh, van die types die geen cent te makken hebben, omdat ze met een zeer beperkt budget minstens een jaar van huis weg moeten blijven en daarbij minstens 10 landen moeten hebben bezocht. Dit uit status-overwegingen.
    Ze vervelen zich driekwart van hun reis helemaal de pleuris, omdat ze nergens geld voor hebben. En als ze dan éindelijk met goed fatsoen weer thuis kunnen komen van hun "wereldreis", vervelen ze familie en vrienden nog maandenlang op de meest irrelevante momenten met hun diepe wijsheden die ze hebben opgedaan in exotische oorden.
    Iedereen verveelt zich, simpel; weltschmerz. Het is verademend om je een jaar lang te vervelen. Niks zo leuk dan dat.

Je gaat mij niet vertellen dat jij altijd O zo veel lol hebt. Altijd die gezellig Gert met zijn humor en smaak en die precies weet waaraan hij zijn geld kan uitgeven. Want jij gaat altijd met dikke pakken papier in je portemonnaie op pad. Iedere dag weer een leuke trekking, die mooie boottocht naar een onbewoond eiland, die authentieke voorstelling met dansende hupsasaas, lekkere gerechten, cocktails, trendy kleding, scooters, auto's, eilandhopping, shophopping en de hoeren. Nee jij weet wat plezier is! En aan diepe wijsheden haal jij je portemonnaie op! Sjappoo.

Het is inderdaad een schande dat die arme sloebers op reis gaan, blijf thuis! Wat moeten ze daar niet van ons soort denken. Spendeer of crepeer...
    pi_42625272
    Ah gossie, voelde je je aangesproken?
      FOK!fotograaf vrijdag 13 oktober 2006 @ 08:54:02 #91
    17893 Forno
    pi_42633025
    quote:
    Op donderdag 12 oktober 2006 22:29 schreef k_man het volgende:
    Nee, ik wachtte op een reactie als deze. Missie geslaagd.
    pi_42634276
    Vreemde humor heb je.
    pi_42635794
    als je nog niet weg bent, vertel dan aub over je vakantie, evt met foto's, als je terug bent. Ik ga namelijk volgend jaar ook naar India-Nepal met shoestring en ik wil wel verhalen horen van mensen die ook daar geweest zijn met shoestring.
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 12:12 schreef Locusta het volgende:
    Ik ga ook in oktober voor het eerst met een groepsreis (India en Nepal) mee en dan ook 22 dgn....
    Ging tot nu toe altijd zelf reizen, maar aan de andere kant trok mij deze reis ook wel (Shoestring)... gewoon eens een keer proberen
    Je bent nooit te oud om te leren....toch?
      Moderator vrijdag 13 oktober 2006 @ 11:11:58 #94
    819 crew  Gert
    spreekt voor zich
    pi_42636105
    quote:
    Op donderdag 12 oktober 2006 22:29 schreef k_man het volgende:
    Dúidelijk ja!

Missie geslaagd.
      vrijdag 13 oktober 2006 @ 18:41:41 #95
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_42649601
    Iedereen blijkt zo z'n vooroordelen te hebben... Ook ik heb niets met hippiekolonies, maar ook daar worden mensen heel erg blij van en ik ben er vast van overtuigd dat je ook dat misschien maar gewoon een keertje moet proberen (maar niet te lang natuurlijk ). Uit Huacachina, Peru:
    quote:
    Ja, de vooroordelen over dit soort backpackes-hubs zijn bevestigd: veel langharige jongens die met hun gitaar reizen en kreten bezigen als "Swééét!" en "Wicked!" (een meisje op mijn dorm viel zelfs zo nu en dan te betrappen op een "Blimey!"). Maar ondanks dat toch een heleboel leuke mensen ontmoet en goede gesprekken gevoerd.
    Zo zie je maar...
    pi_44488009
    Hola desde México!

Ik ben een maandje wezen backpacken in centraal Amerika en kom morgen weer thuis. Nou moet ik zeggen dat het de eerste keer is dat ik daadwerkelijk gebackpacked heb hier, de andere keren dat ik op reis was was ik voornamelijk groepsreizen aan het begeleiden. Mijn vooroordelen over de meeste backpackers kwamen op een of andere manier toch uit:

- 9 van de 10 waren vies, droegen oude, versleten, kleurloze kleding die ze thuis niet eens aan zouden durven trekken.
    - 5 van de 10 backpackers waren daarbij ook nog eens ongeschoren en ongewassen, bij vrouwen vaak ook ongekamde, lange haren.
    - 9 van de 10 backpackers groeten elkaar niet en willen alleen met de locals praten
    - 6 van de 10 backpackers spreken de taal niet en slaan dicht als ze een local zien

Het mooiste vond ik de grensovergang in Chiapas van Mexico naar Guatemala. Het is daar altijd al een zooitje geweest maar nu nog meer dan vorige keren. Wij zaten in een busje met 2 leuke (!! ze zijn er wel dus) Italiaanse backpackers, een chagrijnige Amerikaan die alleen maar met ijn i-pod aan het spelen was, 2 Amerikanen die keihard tegen elkaar schreeuwden (hun communicatieniveau) en een Chineze die een rijstschotel met stokjes in het busje naar binnen zat te werken.

Eenmaal bij de grens aangekomen, in de drukte, gaan alle backpackers als een kluitje op elkaar staan, voor zich uit starend alsof ze op een andere planeet zijn, en níemand, maar dan ook níemand, die enig initiatief neemt om uberhaupt ook maar enige vorm van contact te maken met wie dan ook van de locals, die voor hun neus liepen omdat het markt was. We hebben 2 uur bij de grens gezeten voordat alle formaliteiten afgehandeld waren, en ze hebben 2 uur lang, met andere backpackers uit andere busjes, in een hoekje gestaan, contact met iedereen vermijdend, chagrijnig voor ich uitstarend. Het enige boek dat ik backpackers bij zich heb zien dragen was de lonely planet. Werkelijk iedereen bezit een exemplaar dat om de haverklap uit de tas gehaald wordt.

Er zijn uitzonderingen. Ik heb een lieve Israelische jongen ontmoet die vloeiend Spaans sprak, een Spanjaard die alle niet-standaard plekken afging, een Franse man die met zijn 2 volwassen kinderen een maand in Honduras aan het reizen was, 2 leuke Amerikaanse dames, een Franstalige Belg die al 2 jaar op reis was en de kost verdiende als kok. Maar ik vind dus héél weinig backpackers hier echt sociaal, en over het algemeen heb ik er ook geen hoge pet van op qua gedrag en qua kleding. Misschien trekt dit gebied een bepaald soort backpackers aan, dat kan natuurlijk ook nog. Misschien zijn ze in andere landen wel anders, ik kan het mishebben natuurlijk, met mijn (voor)oordelen

[ Bericht 1% gewijzigd door Vogue op 16-12-2006 18:56:10 ]
      Moderator zaterdag 16 december 2006 @ 21:33:32 #97
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_44492633
    Mooi stuk Vogue.

Groepsreiservaring:
    Ook ik ben met een groep op reis geweest (Baobab), omdat ik met mijn vader naar Midden Amerika ging en mijn moeder eiste dat het georganiseerd plaats vond. Op een paar irritaties na beviel het me wel. Het was dan ook niet een echt strak geregelde reis. Dat ik niet in constant contact met de lokale bevolking stond heb ik nou niet direct als een groot negatief punt ondervonden.

Alleen-reiservaring
    Echt alleen reizen door een land heb ik nou ook niet echt vaak gedaan. Meestal op vrienden- en / of familiebezoek en trek ik er een paar dagen / weken alleen op uit. Deze zomer bijvoorbeeld nog in Zweden. Bij de alleen-reisdagen zat ik opeens een paar dagen in een bejaardenhersteloord en dat was ontzettend leuk. Maar met m'n Zweedse vrienden heb ik ook een paar mooie dagen doorgemaakt op een eilandje voor de kust.

De voorkeur qua reizen:
    Eigenlijk ben ik het liefst een roadtripper en zoek ik vrienden / familie op. Of ik doe de trip met een vriend en we zien wel waar we uitkomen. Op die wijze reisde ik door Ecuador, Frankrijk, de VS en Zweden. Niet constant bij m'n vrienden / familie, maar ook niet constant alleen overgeleverd aan de goede wil van de lokale bevolking. De ene keer reis je met het OV, de andere keer huur je een auto.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      zaterdag 16 december 2006 @ 22:06:23 #98
    23218 Blue-eyes
    Spanning & sensatie
    pi_44493458
    De feestganger
    Gaat meestal op vakantie naar de Costa Brava, maar moet van z'n vrouw nu eens mee naar China. Noemt het zelf "spleetogenland". Houdt van Frans Bauer. Vindt dat je op reis gaat om vooral veel te feesten en te zuipen, cultuur en geschiedenis interesseren hem niet. Heeft totaal geen begrip voor andere gebruiken en neemt de mensen in het betreffende vakantieland constant in de zeik. Roept standaard bij elke maaltijd "sambal bij". Draagt elke dag een pet en t-shirt met een grappige tekst of afbeelding. Heeft op elke chinese plaatsnaam wel een nederlandse versie. In de bus pakt hij regelmatig de microfoon en brult dan dingen als "als u hier links kijkt ziet u rechts niets".
    Zijn vrouw zucht alleen maar en zegt dat ze het wel gewend is want ze zijn immers al 18 jaar met elkaar getrouwd.
    Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
      zondag 17 december 2006 @ 01:33:50 #99
    16918 flipsen
    Argentinie-specialist!
    pi_44497862
    Vogue, ik ben het helemaal, maar dan echt he-le-maal met je eens! Nog een kleine aanvulling, met diezelfde LP in de hand komen de échte avonturiers die heel midden- en zuid amerika doen elkaar dus ook werkelijk overal weer tegen.

Ik vind het best als je jezelf als alternatief en speciaal wil beschouwen, maar kom op, dat vind 80% van die backpackers, en dan heb je het dus over heel wat speciale alternatievelingen, die als het erop aan komt allemaal hetzelfde zijn... Niet dat daar iets mee mis is trouwes, maar het stoort me nogal :-)
    Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
    pi_44499240
    Ach ja... je komt ze hier in Argentinië ook vaak genoeg tegen. Vinden dat ze avontuurlijk op reis zijn, reizend in een Coche Cama (zeg maar 5* bus voor NL begrippen) bus van het ene naar de andere grote stad

Backpackers Ik vind de manier van reizen -rugzak op en gaan met die banaan- zelf heerlijk, maar voordat ik liftend door Kamstjatka trek -en zelfs daar ben je al niet cool meer mee - zal ik amenooitniet aan dat stereotiep voldoen

Overigens heb ik zelf net een Koning Aap reis door Patagonia in Argentinië begeleid... ontzettend leuke groep gehad (allen tussen de 45 en 70) en snap absoluut waarom mensen -met name als ze al wat ouder zijn- aan zo'n reis doen. Véél zien in relatief korte tijd en geen gezeik aan je kop - ultieme vakantie.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')