Herkennen jullie je in dit verhaal? Past het bij het beeld dat je hebt van groepsreizen? Of ben je zelf een groepsreiziger en spreken jouw ervaringen dit helemaal tegen?quote:Tergende types
De klager
Kiest voor een lichamelijk veel te zware fiets- of wandelreis, zodat de hele groep telkens op hem of haar moet wachten en er geen tijd meer is om echt te pauzeren. Zoekt echter de oorzaak van dit probleem niet bij zichzelf, maar beschuldigt anderen ervan te hard te gaan. Roept dan verontwaardigd: ‘We zijn toch op vakantie?!’
Het ongeleide projectiel
Is bijvoorbeeld net gescheiden en nog eufoor van de plotselinge vrijheid. Is half overspannen, betrekt de groep in de lopende therapie en zet zo de hele boel op stelten. Is zeer direct en daagt uit tot discussie en persoonlijke ontboezemingen. Opent bijvoorbeeld het eerste het beste gesprekje met de vraag: ‘Wil jij kinderen?’
De vrouwelijke eind-veertiger, single
Zuur type, emancipatie is een belangrijk thema; heeft zwaar voor de onafhankelijkheid moeten vechten, is gedurende die strijd echter teleurgesteld geraakt in het leven en in de liefde. Vraagt in een berghut die per pakezel bevoorraad moet worden om kruidenthee, ‘maar geen venkel’, en waakt ervoor dat ze niet te veel meebetaalt aan de pot wanneer anderen een glas wijn meer plegen te drinken dan zij.
De mannelijke vijftiger, single
Is vastbesloten een nieuwe vrouw te vinden en blijft net zo lang pijlen afschieten tot het een keer raak is. Geneert zich daar niet voor. Waant zich een begerenswaardige partij en plukt graag een jonge blom.
De Nepal-ganger
Ziet niet waar hij is, maar ratelt aan een stuk door over vroegere reizen. De permanente vergelijking met Himalaya-panorama’s valt negatief uit voor de arme Alpen. Verheugt zich op een toekomstige tocht naar de Kilimanjaro.
quote:Op woensdag 21 juni 2006 13:24 schreef Gluckskafer het volgende:
Vooral de centenkakkers zijn een gruwel.
Bij een restaurant ofzo, tot op de laatste cent nauwkeurig berekenen wat ieder apart moet betalen. Ipv de rekening gewoon te delen door het aantal personen.
Wat boeit dat nou dat het ene gerecht een euro duurder was dan die van jou.
Het is verdomme vakantie gierigaard![]()
* DutchTrain deelt k_man in in de categorie 'klager'quote:Op woensdag 21 juni 2006 20:41 schreef k_man het volgende:
Ah, het zoveelste topic over dit onderwerp.
Het heeft allebei z'n voor- en nadelen en eens worden we het toch nooit. Slotje!
Zeker als je bedenkt dat het vaak dezelfden zijn die maar één of twee glaasjes fris nemen, en ook dezelfden die met twee man een fles wijn leegdrinken. En dan toch 'gelijk' delen in de kosten betekent dat die eersten vrij veel betalen naar rato van hun consumpties.quote:Op woensdag 21 juni 2006 21:00 schreef k_man het volgende:
De types uit de OP herken ik trouwens niet, de al genoemde cententellers wel. Hoewel ik vind dat je daar wat genuanceerder mee om moet gaan. Als mensen niet veel te besteden hebben, echt hebben moeten sparen voor een reis en dan op reis nog steeds geen gekke dingen kunnen doen, moet je dat wel respecteren. Het is best lullig als je expres een goedkoop gerecht neemt, glaasje water erbij, terwijl je buurman vijf gangen en een fles wijn neemt en na afloop lekker roept 'zullen we de rekening gewoon door twaalven delen?'
Een groep is soms langzamer. Voor iedereen 'ns een keer is ingechekt in het hotel en de sleutels heeft bijv.quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:22 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Eeen groep is vrijwel altijd traag. Alles duurt lang. Al is iedereen vlot en doet mee dan blijft het feit dat je met een groep vaak op hetzelfde moment wat moet doen. Dus kost het veel tijd.... = langzaam
Punt is echter dat ik de reis zélf als essentieel ondereel zie van mijn vakantie. Iets dat niet gezegd kan worden van het wachten op inchecken, het wachten tot iemand zijn paspoort heeft gevonden, het wachten tot iemand is uitgeplast....quote:Op donderdag 22 juni 2006 21:54 schreef k_man het volgende:
Maar een groep is vaak ook veel sneller dan als je alleen bent. Je stapt in de bus, en hup, in no time ben je in de volgende stad.
Dat kan natuurlijk. Ik wil me juist ten volle kunnen concentreren op het land zelf, zonder me daarbij te hoeven bezig houden met praktische zaken als herbevestigen van vluchten, vinden van een hotel, dienstregelingen, treinkaartjes kopen etc. Nou kun je betogen dat dat soort dingen ook horen bij het leren kennen van een bestemming, maar ik vind het niet de meest aangename manier.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 10:20 schreef Hik het volgende:
[..]
Punt is echter dat ik de reis zélf als essentieel ondereel zie van mijn vakantie. Iets dat niet gezegd kan worden van het wachten op inchecken, het wachten tot iemand zijn paspoort heeft gevonden, het wachten tot iemand is uitgeplast....![]()
Wow! Die moeten dan zeker het restaurant uitgedragen worden.quote:Op woensdag 21 juni 2006 21:19 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zeker als je bedenkt dat het vaak dezelfden zijn die maar één of twee glaasjes fris nemen, en ook dezelfden die met twee man een fles wijn leegdrinken. En dan toch 'gelijk' delen in de kosten betekent dat die eersten vrij veel betalen naar rato van hun consumpties.
Ghehehequote:Op woensdag 21 juni 2006 21:28 schreef k_man het volgende:
De expert
Weet alles van de bestemming af, hoewel hij er nooit eerder geweest is. Begrijpt de bevolking exact, kent ze door en door, hem maak je niks wijs. Als de reisbegeleider iets vertelt vult hij het graag nog even aan met wat triviale informatie (uit zijn reisgids) of stelt de ene vraag na de andere. Probeert invloed uit te oefenen op de route: 'als we toch morgen naar X rijden, kunnen we dan niet even Y meepakken? daar schijnt nog een authentieke folkoristische dansgroepschoenenreparateur te wonen'. Zit graag voorin de bus, dichtbij de reisbegeleider en de chauffeur. Neemt de groep graag even op sleeptouw als de reisbegeleider dat om wat voor reden dan ook even niet kan.
Daar kan ik me inderdaad zoooo aan ergeren! Nu ga ik niet vaak op groepsreizen (eigenlijk maar 1 keer geweest ooit), maar ook gewoon als we met een groep uit eten gaan ofzo.... Er zitten dan altijd wel een paar van die gasten bij die het precies uitgerekend willen zien. Deel gewoon het totaal door het aantal groepsmensen, 10% er bovenop voor de fooi, en hoppa. Niet zeuren.quote:Op woensdag 21 juni 2006 13:24 schreef Gluckskafer het volgende:
Vooral de centenkakkers zijn een gruwel.
Bij een restaurant ofzo, tot op de laatste cent nauwkeurig berekenen wat ieder apart moet betalen. Ipv de rekening gewoon te delen door het aantal personen.
Wat boeit dat nou dat het ene gerecht een euro duurder was dan die van jou.
Het is verdomme vakantie gierigaard![]()
Ga jij voor 'de psycholoog' spelen?quote:Op zondag 25 juni 2006 12:12 schreef Locusta het volgende:
Leuk om te lezen trouwens over die typesBen benieuwd of ik ze na een paar dagen er ook zo uit kan pikken, hehehe....
Oh, god! Ik hoop het toch nietquote:
Hangt een beetje van het soort groepsreis en van je eigen instelling af, denk ik. Ben nu een aantal keer met een groep weggeweest en dat was steeds met een organisatie waarbij je behoorlijk wat vrijheid hebt. Als we in een plaatsje waren kon je daar vrij je tijd indelen. Je bent dus vrij om te zwerven door de dorpjes enzo en het ligt helemaal aan jezelf of je contact legt met de bevolking.quote:Op maandag 26 juni 2006 16:36 schreef Hik het volgende:
Overigens hoor ik behalve gezeur over geld en types weinig mensen die ingaan op "Groepen zijn zeer effectief tegen gesprekken of ontmoetingen met de lokale bevolking" wat ik eerder naar voren bracht. Ontmoeten de groepsreizigers ze hier gewoon wél, of is dat voor jou geen belangrijk issue?
Ja, wat moet je er op zeggen? Jij hebt gewoon een heel raar beeld van groepsreizen. Als je reist met organisaties als Baobab, Djoser, Koning Aap, e.d. ben je terplekke vaak maar heel weinig echt als groep bij elkaar. Vervoer en overnachtingen zijn geregeld, maar verder trekt iedereen z'n eigen plan.quote:Op maandag 26 juni 2006 16:36 schreef Hik het volgende:
Overigens hoor ik behalve gezeur over geld en types weinig mensen die ingaan op "Groepen zijn zeer effectief tegen gesprekken of ontmoetingen met de lokale bevolking" wat ik eerder naar voren bracht. Ontmoeten de groepsreizigers ze hier gewoon wél, of is dat voor jou geen belangrijk issue?
Zat jij bij mij in de groep?quote:Op maandag 26 juni 2006 12:11 schreef Schorpioen het volgende:
De bereisde meut
Meestal deel van een burgerlijk stel, ergens rond de 50 of ouder. Is al overal geweest, draagt de duurste high tech trekking kleding en heeft alle kampeer- en reissnufjes die er zijn, tot aan een complete waterzuiveringsinstallatie werkend op lichaamswarmte. Loopt alleen maar te blaten over de reizen naar Peru, Himalaya, Bokkie Wokkie land en Timboektoe, en is daar bovenmatig trots op, en vergelijkt constant "hee dit lijkt wel een beetje op die keer toen in Verweggistan, weet je nog?" maar is helemaal geen echte reiziger want hij/zij vreet nooit buiten het hotel (want aan ander eten kunnen die buitenlanders met hun handjes hebben gezeten), spreekt nooit met locals, begeeft zich nooit in het echte leven maar loopt eigenlijk alleen maar te klagen als dat echte leven iets te ver doordringt in hun beschermde en overzichtelijke vakantie-bubble. De hele vakantie wordt beleefd door de zoeker van de spiegelreflex camera of camcorder. Van die mensen waar je geen idee hebt waarom ze eigenlijk op reis gaan omdat ze behalve de foto's en de opschepmogelijkheden geen plezier eraan lijken te beleven.
Oeh! Die zie je inderdaad ook overal... meestal met een hele groep Chinezen/Japanners of Amerikaanse 50+ers die er achteraan sjouwen.... Ziet er niet uitquote:Op maandag 26 juni 2006 17:17 schreef k_man het volgende:
Niet bij alle groepsreizen lopen er vijftig volgzame typjes achter een mevrouw die een felgekleurde paraplu omhoog houdt...![]()
Er is een speciaal topic over ervaringen met reisorganisaties;quote:Op maandag 26 juni 2006 20:54 schreef korenwolfje het volgende:
En hoe is de ervaring met fox?
Mijn Gód zeg, wat heb jij een vréselijk krom beeld van groepsreizigersquote:Op maandag 26 juni 2006 16:36 schreef Hik het volgende:
quote:Op maandag 26 juni 2006 17:17 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, wat moet je er op zeggen? Jij hebt gewoon een heel raar beeld van groepsreizen.
Ho ho ho... omdat ik er toevallig nooit met een méé ben geweest wil het nog niet zeggen dat ik er helemaal geen kén...quote:Op dinsdag 27 juni 2006 00:22 schreef Vogue het volgende:
[..]
Mijn Gód zeg, wat heb jij een vréselijk krom beeld van groepsreizigers
Zonder die georganisserde tours was je er dus überhaupt niet geweest. Lijkt me een nog veel effectievere methode tegen contact met de bevolking.quote:Op woensdag 28 juni 2006 10:34 schreef Hik het volgende:
heb zelf tijdens reizen ook tourtjes ondernomen in groepjes wanneer het moeilijk of onmogelijk was om ergens "gewoon" te komen.
Volgens mij zijn dat er toch niet zo héél veel hoorquote:Op woensdag 28 juni 2006 11:33 schreef k_man het volgende:
Fijn om te merken dat je zelf ook steeds meer de voordelen van groepsreizen ziet. Weet je er nog meer?
quote:
Zelfkennis rulezquote:Op woensdag 28 juni 2006 12:00 schreef Gert het volgende:
De antropolo(o)g(e)
Type dat in contact komen met de lokale bevolking als hoogste doel van de reis beschouwt. Eigenlijk niet geschikt als groepsreiziger, omdat hij/zij (meestal een zij) de boel voortdurend ophoudt met onbenullige vragen aan "locals", vreselijke ziektes doordat erop gestaan wordt slechts lokaal water en etenswaren te eten/drinken en zijtripjes naar een indrukwekkende inheemse demonstratie, een bezoek aan het Rwanda tribunaal of het brengen van medicijnen naar aan homosexuele vakbondsleiders in Midden-Amerika. Dit leidt al binnen enkele dagen tot grote ergernis bij de rest van de groep, die vervolgens wordt afgedaan als bestaande uit oppervlakkige, onwetende Bush-aanhangers. Dat de bekeringsdrang voor "het echte reizen" hiermee verdwijnt is -helaas voor de groep- een illusie. De antropologe denkt dat hij/zij de volksaard kan doorgronden op basis van wat handen- en voetengesprekjes. Die analyse komt steevast neer op: "Ze zijn straatarm, maar ontzéttend hartelijk." aangevuld met de verzuchting dat de invloed van de groep (steenvast te onthullend gekleed in de ogen van de antropolo(o)g(e), te vaak foto's aan het nemen van onbetamelijke dingen en in het algemeen te luidruchtig en rijk)funest is voor het unieke karakter van deze bijzondere mensen (en de sterke band die hij/zij nú al met hen heeft).
De antropologe kijkt neer op 'luieren', mensen die niet de laatste drie (ongeautoriseerde) biografieën van de voormalige president hebben gelezen, alle toiletten die geen hurktoiletten zijn (en zijn voorzien van toiletpapier) en hotels buiten de frontlinie. Met aan het strand hangen, met mes en vork eten, en onder musiekennetten slapen leer je het échte [vul maar in] immers niet kennen. Het devies is "wat goed genoeg is voor de locals..." In het schema ingeplande rustdagen worden dan ook, bedolven onder kranten in drie inheemse talen (onbegrijpelijk natuurlijk) met een minzaam lachje rond het gezicht ondergaan, maar liever nog trekt zij er op zo'n dag alléén op uit. Om contact te maken met de locals. Wie weet ligt er nog ergens een slaapplaats in een hangmat in het verschiet, buiten het bereik van de airo in het drie-sterren-groepshotel. Of een romantische encounter met een local. Trouwen met een warlord/medicijnman/masaikrijger en dan zo'n hele schare wonderschone (en multiculturele) kindertjes ter wereld brengen is tenslotte het ultiéme contact met de locale bevolking, waar wij nog zoveel van kunnen leren!
Ik hóóp toch dat je doorhad dat ik een grapje maakte?quote:Op donderdag 29 juni 2006 15:43 schreef Vogue het volgende:
Je kan maar beter helemaal niet meer op reis gaan, anders verpest je de lokale cultuur.
Al zal het iéts overdreven geweest zijn.quote:
Klopt. Hoe houd ik het zo lang mogelijk uit in het buitenland met zo weinig mogelijk geld.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 01:13 schreef nr.126 het volgende:
backpackers kunnen er ook wat van hoor. Constant die verhalen over hoe/waar ze gegeten, geslapen en gereisd hebben, en wat dat dan allemaal wel niet gekost heeft....
Dat hangt er vanaf wat je van de Alpen vindt...quote:Op donderdag 5 oktober 2006 13:09 schreef avw1982 het volgende:
Ik ben inderdaad in Nepal geweest en heb van de zomer de Kilimanjaro beklommen. In welke groep ben ik nu terecht gekomen?![]()
Dat zijn een stel zielige heuveltjes.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 15:54 schreef Hik het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf wat je van de Alpen vindt...
In mijn ervaring is dat vrij normaal hoor.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:08 schreef nerd4sale het volgende:
Nou schijnt het wel vrij uniek te zijn, dat iedereen met elkaar op kon schieten. Volgens diverse groepsleden met ervaring tenminste.
Yep, bij mij ook.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:27 schreef k_man het volgende:
[..]
In mijn ervaring is dat vrij normaal hoor.
quote:Op donderdag 5 oktober 2006 15:54 schreef Hik het volgende:Dat hangt er vanaf wat je van de Alpen vindt...
quote:Op donderdag 5 oktober 2006 16:14 schreef avw1982 het volgende: Dat zijn een stel zielige heuveltjes.![]()
Waarschijnlijk in dezelfde als ik, zo te lezen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 03:21 schreef Bora-Bora het volgende:
Ik vraag me, net als Ringo, ook al af in wat voor categorie wij eigenlijk vallen.
De vrijheid die je hebt als je niét in een groep reist, is ook behoorlijk super.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 10:21 schreef avw1982 het volgende:
Vooral de vrijheid in de groepen is super. Zolang je maar zorgt dat je weer op tijd bij de bus bent
Ja maar dan moet je alles zelf gaan regelen waardoor je lang niet zoveel ziet.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 13:53 schreef Gert het volgende:
[..]
De vrijheid die je hebt als je niét in een groep reist, is ook behoorlijk super.
Nee dat vind ik nou juist weer de enorme beperking!quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 10:21 schreef avw1982 het volgende: Vooral de vrijheid in de groepen is super.
- Zullen we met de bus naar Ayuttayah gaan of met de trein?quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:22 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Ja maar dan moet je alles zelf gaan regelen waardoor je lang niet zoveel ziet.
Het hangt er een beetje vanaf wat je bedoeld met "veel zien". Ik denk inderdaad dat het met een georganiseerde reis (of dat nou met een groep is of niet) veel "dingen" (plaatsen, parken, toeristische highlights) kunt zien in een relatief korte tijd. Dat voordeel is voor mij ook gelijk het nadeel. Doordat je je relatief snel verplaatst heb je minder kans op andere dingen (ontmoetingen, achterbuurten, verdwalen). Tijdens mijn laatste reis heb ik 4 uur lang zitten wachten op een bus op een kruispunt in Mozambique. Niets iets dat ik had ingepland, noch iets dat mijn buitengewone voorkeur had op dat momentquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:22 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Ja maar dan moet je alles zelf gaan regelen waardoor je lang niet zoveel ziet.
Hik heeft groot gelijk!!! dat is gelijk het voordeel van NIET-groepreizen. Expect the unexpected!!! Nooit weten wat er gebeurt en waat je komt!quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 10:53 schreef Hik het volgende:
[..]
Het hangt er een beetje vanaf wat je bedoeld met "veel zien". Ik denk inderdaad dat het met een georganiseerde reis (of dat nou met een groep is of niet) veel "dingen" (plaatsen, parken, toeristische highlights) kunt zien in een relatief korte tijd. Dat voordeel is voor mij ook gelijk het nadeel. Doordat je je relatief snel verplaatst heb je minder kans op andere dingen (ontmoetingen, achterbuurten, verdwalen). Tijdens mijn laatste reis heb ik 4 uur lang zitten wachten op een bus op een kruispunt in Mozambique. Niets iets dat ik had ingepland, noch iets dat mijn buitengewone voorkeur had op dat moment. Toch, als ik achteraf nadenk over de reis, is dat misschien wel beter blijven hangen dan het snorkelen voor de kust (waarvoor iedereen die afslag nam): daar zitten, beetje geinen met de kinderen, het dorpsleven voorbij zien komen, bizar geladen vrachtwagens, chauffeurs die sigaretten kwamen bietsen... dat soort dingen. Als de bus voor ons was geregeld waren we daar netjes weggereden, waren we bijna een dag eerder in de volgende plaats geweest en hadden we netto misschien meer kunnen "zien". Maar toch...
![]()
Uhuh, van die types die geen cent te makken hebben, omdat ze met een zeer beperkt budget minstens een jaar van huis weg moeten blijven en daarbij minstens 10 landen moeten hebben bezocht. Dit uit status-overwegingen.quote:Op zondag 8 oktober 2006 04:32 schreef SeLang het volgende:
Overigens, veel 'backpackers' (vooral diegenen die lang op reis zijn) zijn stinkende hippies die de hele dag niks doen en alleen maar een beetje in het hostel rondhangen en de hele dag aan iedereen vragen 'what did you pay?'. Daar heb ik dus ook niks mee.
Als jij dat graag wilquote:Op woensdag 11 oktober 2006 21:57 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Gaat dit nu een backpacker/ hippie afkraak topic worden?
Amenquote:Op woensdag 11 oktober 2006 22:23 schreef Wakey het volgende:
Leuk topic. Ik ben het helemaal met Bora Bora eens. Ik reis altijd alleen omdat ik dat heerlijk vind, maar ter plekke boek ik vaak tourtjes in groepsvorm. Meestal dagtochten, en soms 3 dagen. Ik vind het ideaal, zo ben je zelfstandig en vrij, kom je gemakkelijk op afgelegen plekken, leer je nog wat van de gids en ben je niet eenzaam. Het moet alleen niet te lang durenAls de mensen me echt niet aanstaan, dan negeer ik ze gewoon - na die tour ben ik toch van ze af.
Groepsreizen waarbij je >5 dagen in dezelfde groep zit trekken mij niet, maar ik snap wel dat het een goed alternatief is voor veel mensen die toch 'avontuurlijk' willen rondreizen. Ik merk dat veel mensen er denigrerend over doen, en dat lijkt me nergens voor nodig. Vakantie moet leuk en ontspannend zijn, hoe iemand dat invult verschilt van persoon tot persoon. Laat iedereen in zn waarde.
Iedereen verveelt zich, simpel; weltschmerz. Het is verademend om je een jaar lang te vervelen. Niks zo leuk dan dat.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 18:21 schreef Gert het volgende:
[..]
Uhuh, van die types die geen cent te makken hebben, omdat ze met een zeer beperkt budget minstens een jaar van huis weg moeten blijven en daarbij minstens 10 landen moeten hebben bezocht. Dit uit status-overwegingen.
Ze vervelen zich driekwart van hun reis helemaal de pleuris, omdat ze nergens geld voor hebben. En als ze dan éindelijk met goed fatsoen weer thuis kunnen komen van hun "wereldreis", vervelen ze familie en vrienden nog maandenlang op de meest irrelevante momenten met hun diepe wijsheden die ze hebben opgedaan in exotische oorden.
quote:Op zondag 25 juni 2006 12:12 schreef Locusta het volgende:
Ik ga ook in oktober voor het eerst met een groepsreis (India en Nepal) mee en dan ook 22 dgn....
Ging tot nu toe altijd zelf reizen, maar aan de andere kant trok mij deze reis ook wel (Shoestring)... gewoon eens een keer proberen
quote:
Zo zie je maar...quote:Ja, de vooroordelen over dit soort backpackes-hubs zijn bevestigd: veel langharige jongens die met hun gitaar reizen en kreten bezigen als "Swééét!" en "Wicked!" (een meisje op mijn dorm viel zelfs zo nu en dan te betrappen op een "Blimey!"). Maar ondanks dat toch een heleboel leuke mensen ontmoet en goede gesprekken gevoerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |