abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 juni 2006 @ 13:20:04 #26
62913 Blik
The one and Only!
pi_39175346
Ben in indonesië op groepsreis geweest, was wel relax (maar toen was ik ook 15 ofzo)
pi_39196713
Haha leuk topic!

Ik ben in februari naar China geweest met een groepsreis, ik had weinig ervaring met groepsreizen. Ik was met mijn moeder, ik had dus ook een hele groep mensen van haar leeftijd verwacht. Het was dan ook een grote verrassing toen ik, eenmaal aangekomen in China, de groep zag. De jongsten waren 5 en 6 (2 geadopteerde kinderen uit China) met hun adoptieouders, verder nog een meisje van 14 met haar moeder en een familie met 2 kinderen van 15 en 19 en nog wat mensen tussen de 25 en 65. En allemaal erg leuke mensen geen klagers of opscheppers!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_39202087
Ik ga in oktober voor de eerste keer mee met een groepsreis naar Jordanië. Ik hoop niet dat er veel zeikerds mee gaan, maargoed, ben zelf de moeilijkste niet. Ik doe m'n eigen ding wel.

Bevalt het, dan is het mooi en anders doen we volgend jaar gewoon alles zelf

Waarom wordt er zo gezeken op het uitrekenen van hun eigen kosten? Als jij voor 20 euro meer vreet, dan betaal je dat ook maar lekker. Zeker als ik bewust iets goedkopers uit kies. Ok... over 3 euro zal je me ook niet horen mierenneuken.
A dirty mind is a joy forever
pi_39202373
Ik ga ook in oktober voor het eerst met een groepsreis (India en Nepal) mee en dan ook 22 dgn....
Ging tot nu toe altijd zelf reizen, maar aan de andere kant trok mij deze reis ook wel (Shoestring)... gewoon eens een keer proberen

Heeft iemand nog tips over "hoe goed om te gaan met een groepsreis"? Ik kan me er namelijk nog niet echt veel bij voorstellen, behalve wat ik hierboven lees
Leuk om te lezen trouwens over die types Ben benieuwd of ik ze na een paar dagen er ook zo uit kan pikken, hehehe....
pi_39202495
quote:
Op zondag 25 juni 2006 12:12 schreef Locusta het volgende:
Leuk om te lezen trouwens over die types Ben benieuwd of ik ze na een paar dagen er ook zo uit kan pikken, hehehe....
Ga jij voor 'de psycholoog' spelen?
pi_39203931
quote:
Op zondag 25 juni 2006 12:15 schreef korenwolfje het volgende:
Ga jij voor 'de psycholoog' spelen?
Oh, god! Ik hoop het toch niet

Ik ga voor de "toeschouwer": lekker relaxed achterover geleund zitten en toekijken....
pi_39244251
Ik ben vaak met een groepsreis meegeweest en inderdaad heeft het voordelen en nadelen. Je moet wel de juiste groepsreizen hebben, en dan dus niet die reizen die inhouden dat je de hele godvergeten vakantie met dezelfde mensen samen moet zijn. Ik wil wel vrijheid en de mogelijkheid om van tijd tot tijd de groep te ontvluchten om zelf dingen te doen.

Je merkt altijd wel dat er mensen zijn waar je heel snel aansluiting hebt, mensen met dezelfde instelling als jij, en andersom, mensen waarmee je de hele vakantie niets mee hebt en waar je nauwelijks een woord mee wisselt.

Eigenlijk mis ik nog een type groepsreiziger:

De bereisde meut

Meestal deel van een burgerlijk stel, ergens rond de 50 of ouder. Is al overal geweest, draagt de duurste high tech trekking kleding en heeft alle kampeer- en reissnufjes die er zijn, tot aan een complete waterzuiveringsinstallatie werkend op lichaamswarmte. Loopt alleen maar te blaten over de reizen naar Peru, Himalaya, Bokkie Wokkie land en Timboektoe, en is daar bovenmatig trots op, en vergelijkt constant "hee dit lijkt wel een beetje op die keer toen in Verweggistan, weet je nog?" maar is helemaal geen echte reiziger want hij/zij vreet nooit buiten het hotel (want aan ander eten kunnen die buitenlanders met hun handjes hebben gezeten), spreekt nooit met locals, begeeft zich nooit in het echte leven maar loopt eigenlijk alleen maar te klagen als dat echte leven iets te ver doordringt in hun beschermde en overzichtelijke vakantie-bubble. De hele vakantie wordt beleefd door de zoeker van de spiegelreflex camera of camcorder. Van die mensen waar je geen idee hebt waarom ze eigenlijk op reis gaan omdat ze behalve de foto's en de opschepmogelijkheden geen plezier eraan lijken te beleven.
Unox, the worst operating system.
  maandag 26 juni 2006 @ 16:36:33 #33
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39254507
Overigens hoor ik behalve gezeur over geld en types weinig mensen die ingaan op "Groepen zijn zeer effectief tegen gesprekken of ontmoetingen met de lokale bevolking" wat ik eerder naar voren bracht. Ontmoeten de groepsreizigers ze hier gewoon wél, of is dat voor jou geen belangrijk issue?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_39254786
quote:
Op maandag 26 juni 2006 16:36 schreef Hik het volgende:
Overigens hoor ik behalve gezeur over geld en types weinig mensen die ingaan op "Groepen zijn zeer effectief tegen gesprekken of ontmoetingen met de lokale bevolking" wat ik eerder naar voren bracht. Ontmoeten de groepsreizigers ze hier gewoon wél, of is dat voor jou geen belangrijk issue?
Hangt een beetje van het soort groepsreis en van je eigen instelling af, denk ik. Ben nu een aantal keer met een groep weggeweest en dat was steeds met een organisatie waarbij je behoorlijk wat vrijheid hebt. Als we in een plaatsje waren kon je daar vrij je tijd indelen. Je bent dus vrij om te zwerven door de dorpjes enzo en het ligt helemaal aan jezelf of je contact legt met de bevolking.

In Thailand reisden we vrij veel per trein, je zit dan gewoon tussen de locals en in Egypte zijn we met een gids mee naar huis gegaan die graag wilde nakletsen na een excursie. Hardstikke leuk! Je kunt natuurlijk ook bij het zwembad van het hotel gaan liggen, 't is maar hoe je zelf je tijd indeeld en hoe geinteresseerd je bent in je omgeving.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_39256054
quote:
Ja, wat moet je er op zeggen? Jij hebt gewoon een heel raar beeld van groepsreizen. Als je reist met organisaties als Baobab, Djoser, Koning Aap, e.d. ben je terplekke vaak maar heel weinig echt als groep bij elkaar. Vervoer en overnachtingen zijn geregeld, maar verder trekt iedereen z'n eigen plan.

Niet bij alle groepsreizen lopen er vijftig volgzame typjes achter een mevrouw die een felgekleurde paraplu omhoog houdt...
pi_39256132
quote:
Op maandag 26 juni 2006 12:11 schreef Schorpioen het volgende:
De bereisde meut

Meestal deel van een burgerlijk stel, ergens rond de 50 of ouder. Is al overal geweest, draagt de duurste high tech trekking kleding en heeft alle kampeer- en reissnufjes die er zijn, tot aan een complete waterzuiveringsinstallatie werkend op lichaamswarmte. Loopt alleen maar te blaten over de reizen naar Peru, Himalaya, Bokkie Wokkie land en Timboektoe, en is daar bovenmatig trots op, en vergelijkt constant "hee dit lijkt wel een beetje op die keer toen in Verweggistan, weet je nog?" maar is helemaal geen echte reiziger want hij/zij vreet nooit buiten het hotel (want aan ander eten kunnen die buitenlanders met hun handjes hebben gezeten), spreekt nooit met locals, begeeft zich nooit in het echte leven maar loopt eigenlijk alleen maar te klagen als dat echte leven iets te ver doordringt in hun beschermde en overzichtelijke vakantie-bubble. De hele vakantie wordt beleefd door de zoeker van de spiegelreflex camera of camcorder. Van die mensen waar je geen idee hebt waarom ze eigenlijk op reis gaan omdat ze behalve de foto's en de opschepmogelijkheden geen plezier eraan lijken te beleven.
Zat jij bij mij in de groep?
pi_39258017
quote:
Op maandag 26 juni 2006 17:17 schreef k_man het volgende:
Niet bij alle groepsreizen lopen er vijftig volgzame typjes achter een mevrouw die een felgekleurde paraplu omhoog houdt...
Oeh! Die zie je inderdaad ook overal... meestal met een hele groep Chinezen/Japanners of Amerikaanse 50+ers die er achteraan sjouwen.... Ziet er niet uit
Zag het toen ik een paar weken terug in Lissabon was en ik heb me er zelfs als toeschouwer aan zitten ergeren! Wat was ik blij dat ik met een vriendin van me gewoon lekker "vrij" kon ronddwalen...
Hoop toch echt niet dat mijn reis zo wordt! (Shoestring)
pi_39258084
Nee joh, Shoestring is totaal anders.

Shoestring is vergelijkbaar met Baobab en Djoser enzo.
pi_39263371
En hoe is de ervaring met fox?
pi_39263480
quote:
Op maandag 26 juni 2006 20:54 schreef korenwolfje het volgende:
En hoe is de ervaring met fox?
Er is een speciaal topic over ervaringen met reisorganisaties;

Reisorganisaties: ervaringen gezocht
pi_39269697
Het ligt er een beetje aan waar de reis heen gaat, of ik liever met een georganiseerde reis ga of het zelf uitzoek. Als het een land is in Europa bijvoorbeeld, zal ik het eerder zelf doen (vorig jaar bijvoorbeeld Portugal gedaan, zelf route gezocht etc.). Maar landen die verder weg zijn en voor mij onbekender, daarvan ben ik toch geneigd ze met een groepsreis te willen bezoeken. Gewoon omdat je dan iets meer hebt om op terug te vallen, en omdat ik zelf echt niet beter weet welke route goed/mooi is dan de organisatie (alhoewel dat waarschijnlijk wel uit te vinden is).

De types die genoemd worden heb je natuurlijk in veel meer situaties
Ik kan me verder best voorstellen dat mensen hun eigen eten willen betalen, het is vervelend als jij mee kunt gaan betalen voor een paar personen die sjiek willen eten terwijl jij geen zin hebt om daar al je geld aan uit te geven en liever wat zuiniger doet. Wat Korenwolfje dus eigenlijk al zegt

Ben ook nog nooit echt met een groepsreis meegeweest, maar waarschijnlijk wordt volgend jaar de eerste keer, en het lijkt me best leuk. Overigens wel met een organisatie als Shoestring, Djoser o.i.d. .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_39271512
quote:
Mijn Gód zeg, wat heb jij een vréselijk krom beeld van groepsreizigers
  dinsdag 27 juni 2006 @ 19:21:48 #43
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_39294413
Haha, goed topic. Ben absoluut geen groepsreiziger, en zit me aan de hand van beschreven types af te vragen waarom niet. Of liever: welk type ik zou zijn.
Waarschijnlijk de psycholoog of de expert; iemand die of de boel minzaam vanaf de tweede rij observeert "en er het zijne van denkt" of juist iemand die de godganse tijd zou lopen te blaten over zijn andere ervaringen. Dit natuurlijk om "subtiel" door te laten schemeren dat deze groepsreis eigenlijk tweede keus is.

Toen ik in Thailand was, ben ik 4 dagen met een groep op trekking geweest (incl. authentiek olifantenritje), en toen heb ik me prima vermaakt. Ik was een duidelijke eenling, no part of a couple, daarin wist ik me haarfijn te onderscheiden van de rest. Volgens mij vonden ze me wel stoer, eigenzinnig en/of grappig. Ik was in ieder geval niet vervelend, maar juist vrolijk gezelschap.

Toch had zoiets niet te lang moeten gaan duren, dan was ik wrsch gaan etteren of had ik me helemaal afgezonderd. Of gaan flirten met een van de vrouwelijke part-ofs
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 28 juni 2006 @ 10:34:27 #44
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39313236
quote:
Op maandag 26 juni 2006 17:17 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, wat moet je er op zeggen? Jij hebt gewoon een heel raar beeld van groepsreizen.
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 00:22 schreef Vogue het volgende:

[..]

Mijn Gód zeg, wat heb jij een vréselijk krom beeld van groepsreizigers
Ho ho ho... omdat ik er toevallig nooit met een méé ben geweest wil het nog niet zeggen dat ik er helemaal geen kén...
Ik heb een aantal vrienden die dit soort reizen begeleiden en kom ze geregeld tegen en heb zelf tijdens reizen ook tourtjes ondernomen in groepjes wanneer het moeilijk of onmogelijk was om ergens "gewoon" te komen.

Om een voorbeeld te noemen: In Suriname ben ik georganiseerd naar het binnenland gegaan. Dat groepje bestond uit drie man (lees: ik en een stelletje) en een gids, niet echt een grote groep dus en het was ook niet zo dat we nu continu op elkaar lip gingen zitten. Maar als je in een klein dorpje komt, je wandelt een keer rond met de gids en maakt wellicht zelf nog een rondje... De mensen daar zwaaiden vriendelijk, maar verder gebeurde er weinig qua interactie. In het dorpje zat ook een Nederlandse jongen die er in z'n eentje heen was gelift. Dat maakte nieuwsgierigheid los en mensen gingen met hem praten. Misschien vonden mensen het ook wel een beetje sneu (aggut, die arme jongen helemaal alleen ). Maar het werkt wél, hoe je het ook wend of keert, ómdat je alleen bent.

Ik dénk niet dat groepsreizigers kuddedieren of sociale kneuzen zijn (niet allemaal tenminste ), maar de mééste mensen zullen niet uit zichzelf, als ze even een uurtje (of twee) ergens rondlopen in het wilde weg mensen gaan aanspreken. Ik ben daar in elk geval niet handig genoeg voor, maar maak misbruik van het feit dat ik daar in mijn eentje zit, dat mensen dat raar of sneu vinden en dat ze tegen míj beginnen.
(Overigens geldt het al dan niet op die manier contact krijgen ook alleen als je wat meer tijd hebt. Als je alleen reist, maar als een gek van hot naar her gaat zal het ook niks worden).
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_39315072
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 10:34 schreef Hik het volgende:
heb zelf tijdens reizen ook tourtjes ondernomen in groepjes wanneer het moeilijk of onmogelijk was om ergens "gewoon" te komen.
Zonder die georganisserde tours was je er dus überhaupt niet geweest. Lijkt me een nog veel effectievere methode tegen contact met de bevolking.

Zoals je zegt is een voordeel van een groepsreis dus ook dat bepaalde dingen veel makkelijker gaan. Zaken die niet anders dan onder begeleiding kunnen en/of waarvoor je nou eenmaal een bepaald aantal mensen nodig hebt. Zulke dingen onderneem je dus met (een deel van) de groep. Andere dagen ga je weer je eigen gang en slenter je bijv de hele dag alleen door een stadje.

Fijn om te merken dat je zelf ook steeds meer de voordelen van groepsreizen ziet. Weet je er nog meer?
  woensdag 28 juni 2006 @ 11:40:41 #46
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_39315325
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:33 schreef k_man het volgende:
Fijn om te merken dat je zelf ook steeds meer de voordelen van groepsreizen ziet. Weet je er nog meer?
Volgens mij zijn dat er toch niet zo héél veel hoor
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator woensdag 28 juni 2006 @ 12:00:53 #47
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_39316042
De antropolo(o)g(e)
Type dat in contact komen met de lokale bevolking als hoogste doel van de reis beschouwt. Eigenlijk niet geschikt als groepsreiziger, omdat hij/zij (meestal een zij) de boel voortdurend ophoudt met onbenullige vragen aan "locals". Dit leidt al binnen enkele dagen tot grote ergernis bij de rest van de groep. De antropologe is zich hier echter niet van bewust, integendeel: zij is in de veronderstelling dat ze juist gewaardéérd wordt vanwege de gave om zo makkelijk contact te maken en zo de reiservaring van de hele groep op een hoger plan te brengen.
De antropologe denkt dat hij/zij de volksaard kan doorgronden op basis van wat handen- en voetengesprekjes. Die analyse komt steevast neer op: "Ze zijn straatarm, maar ontzéttend hartelijk."

De antropologe kijkt neer op 'luieren'. Met aan het strand hangen leer je het échte [vul maar in] immers niet kennen. Zelfs niet als de economie van het land voor 80% op de toeristen-industrie draait en dus het hart van het bestaan aldaar vormt. In het schema ingeplande rustdagen worden dan ook met een minzaam lachje rond het gezicht ondergaan, maar liever nog trekt zij er op zo'n dag alléén op uit. Om contact te maken met de locals. Want die zijn zó gastvrij, ondanks dat ze geen cent te makken hebben. Daar kunnen wij nog wat van leren!
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_39316407
pi_39316480
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 12:00 schreef Gert het volgende:
De antropolo(o)g(e)
[knip]
Heel sterk!

[ Bericht 59% gewijzigd door Levitation op 28-06-2006 12:27:15 ]
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_39318961
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')