quote:'Hirsi Ali blijft Nederlandse'
Bron: nu.nl
Uitgegeven: 20 juni 2006 21:05
Laatst gewijzigd: 20 juni 2006 22:13
DEN HAAG - Ayaan Hirsi Ali behoudt haar Nederlanderschap. Minister voor Vreemdelingenzaken Rita Verdonk (VVD) heeft dat besloten. Dat meldt RTL Nieuws dinsdag op basis van 'betrouwbare bronnen'. De woordvoerder van Verdonk ontkent het verhaal tegen RTL.
Verdonk zou hebben besloten de procedure tegen Hirsi Ali niet door te zetten. Hirsi Ali zou juridisch gezien niet hebben gelogen toen zij bij haar naturalisatieaanvraag een valse naam gebruikte. De naam Ali heeft ze van haar opa, en volgens Somalisch recht zou ze die naam mogen gebruiken.
Het kabinet neemt waarschijnlijk vrijdag een besluit over de naturalisatie van Hirsi Ali. Er zou worden gezocht naar een goede formulering, zodat Verdonk niet te veel gezichtsverlies zou lijden.
Valse naam
Hirsi Ali vroeg in 1992 asiel aan in Nederland, maar gaf daarbij een valse naam en geboortedatum op. In een uitzending van het televisieprogramma Zembla werd de kwestie vorige maand onder de aandacht gebracht. In een brief aan Hirsi Ali schreef Verdonk vervolgens dat haar partijgenote vooralsnog werd geacht 'het Nederlanderschap niet te hebben verkregen'.
Hirsi Ali legde per direct haar Kamerlidmaatschap neer. Na een motie van de Tweede Kamer moest Verdonk de zaak opnieuw onderzoeken.
Ministerie
Het ministerie van Justitie ontkende dinsdag ten stelligste dat er al een besluit ligt. "Er is nog geen enkele beslissing genomen."
"Het overleg loopt nog. De uitkomst dat zij haar Nederlanderschap mag behouden, is prematuur", zo meldde een woordvoerder van Justitie naar aanleiding van berichtgeving in RTL Nieuws.
quote:Op dinsdag 20 juni 2006 23:01 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
Goed nieuws, Hersi Ali blijft gewoon Nederlandse. De naam Ali heeft ze van haar opa, en volgens Somalisch recht zou ze die naam mogen gebruiken.
Mooi voor Hersi, een afgang voor Verdonk.![]()
[..]
die zijn verjaard tochquote:Op woensdag 21 juni 2006 00:11 schreef Lucille het volgende:
Ayaan heeft echter op 3 onderdelen gelogen, worden die andere 2 dan niet gezien als leugens?
Omdat het erom gaat of de naam rechtsgeldig gevoerd mag worden.quote:Op woensdag 21 juni 2006 07:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En sinds wanneer gelden Somalische wetten hier?Als ik in Egypte mijn rijbewijs haal met 2x een rondje om een kameel rijden, en ik kom in Nederland met dat vodje, moet ik ook opnieuw afrijden volgens de Nederlandse regels.
quote:Daarbij verdient aantekening dat in andere gevallen van foutieve persoonsgegevens aan het naturalisatiebesluit rechtsgevolg niet steeds behoeft te worden ontzegd. Te denken valt aan gevallen waarin de opgegeven naam of andere persoonsgegevens een kennelijke verschrijving bevatten of als gevolg van transscriptieproblemen zijn verbasterd, of aan gevallen waarin de opgegeven naam een naam is waaronder de naturalisandus (ook) bekend staat en door hem - volgens het toepasselijke recht - bevoegdelijk is gevoerd. In deze gevallen betreffen de vermelde gegevens de naturalisandus en kunnen hem ook identificeren. Zie ook HR 21 november 1997, NJ 1998, 283 nt. GRdG.
Welke drie bedoel je?quote:Op woensdag 21 juni 2006 00:11 schreef Lucille het volgende:
Ayaan heeft echter op 3 onderdelen gelogen, worden die andere 2 dan niet gezien als leugens?
Naam, geboortedatum en ?quote:Op woensdag 21 juni 2006 00:11 schreef Lucille het volgende:
[afbeelding]
Ik denk dat Lucille het valse vluchtverhaal bedoelt (asielstatus in Kenia). Maar voor ontbreken van rechtsgevolg van de eerdere naturalisatie zijn alleen de identificerende gegevens van belang, en volgens mij bestonden die uit naam & geboortedatum.quote:
quote:Op woensdag 21 juni 2006 00:39 schreef moussie het volgende:
ooh .. dus er was in 2002/2003 bekend dat ze had gelogen .. de VVD top is bekend met "de kwestie" en besluit het te negeren .. zelfs het IND wist ervan (wie wist er niet van .. officieus) .. en ze doen er helemaal niets mee ..
en dan kunnen ze nu ineens binnen net 4 weken vaststellen dat die naam wel legaal is .. ja hoor ..
mijn naam is muts en ik geloof alles
Laten we idd hopen (als dit allemaal waar is en er een dergelijk besluit komt) dat dit wel een precedentwerking gaat hebben ten gunste van de asielzoekers die wél een verblijf in Nederland hard nodig hebben om te ontkomen aan ellende.quote:Op woensdag 21 juni 2006 09:18 schreef TimmyAsd het volgende:
Ik verwacht dus ook dat andere liegende asielzoekers een paspoort krijgen? Maar dat zal wel niet
[..]
Oké, jij wil het buitenlandse recht negeren? Dan is het voortaan helemaal makkelijk. Dat betekent namelijk dat je met elke verzonnen naam Nederland binnen mag komen. Want ja, die buitenlandse namen gelden niet.quote:Op woensdag 21 juni 2006 07:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En sinds wanneer gelden Somalische wetten hier?Als ik in Egypte mijn rijbewijs haal met 2x een rondje om een kameel rijden, en ik kom in Nederland met dat vodje, moet ik ook opnieuw afrijden volgens de Nederlandse regels.
Niet dat het me verbaast, hoor. Wie appelen vaart, die appelen eet, zei mijn oma altijd al.
Het hele circus gaat NIET over VERBLIJF in Nederland. Het gaat niet over de asielverlening.quote:Op woensdag 21 juni 2006 09:37 schreef DiEr het volgende:
[..]
Laten we idd hopen (als dit allemaal waar is en er een dergelijk besluit komt) dat dit wel een precedentwerking gaat hebben ten gunste van de asielzoekers die wél een verblijf in Nederland hard nodig hebben om te ontkomen aan ellende.
Ik ben blij dat er nog iemand is die het snapt.quote:Op woensdag 21 juni 2006 09:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Het hele circus gaat NIET over VERBLIJF in Nederland. Het gaat niet over de asielverlening.
Die staat niet ter discussie en zal dus ook niet worden veranderd door de constatering dat Hirsi Ali inderdaad Hirsi Ali heet en dus haar Nederlands staatsburgerschap heeft.
En constateren dat "Hirsi Ali" een rechtsgeldige naam is is (alweer) geen besluit. Het verandert niets, er is geen nieuwe regel of beleid, alles blijft zoals het was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |