haha ja, en zodra je dat kan kijk je weer op tegen mensen die 7b/8a klimmenquote:Op woensdag 6 december 2006 17:57 schreef Casparovvv het volgende:
Schop.
Sinds een paar weken begonnen met indoor klimmen in monte cervino. Vandaag ook weer een paar uurtjes geweest. Zoals ik al las voelt het als beginner inderdaad goed om een 5b/c uit te klimmen, zeker als je merkt dat je langzamerhand een beetje techniek aan het ontwikkelen bent, en niet meer als een olifant die wand op dreuntgeweldig om mensen een 6c/7a te zien klimmen, met een bepaalde elegantie, geruisloos en soepel. Dat wil ik ook
Ik klom twee verschillende 5b's waarbij ik de één eigenlijk best lastig vond (jaja, beginner enzo), maar de ander me heel makkelijk afging. Dat was dan ook een route van 20/25 meter ofzo, die dan weer 5b gewaardeerd is omdat hij 1½-2 keer zo lang was als die kortere welke technisch gezien dus lastiger was. Minder grepen, kleine grepen, indraaien etc.quote:Op woensdag 6 december 2006 22:09 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
haha ja, en zodra je dat kan kijk je weer op tegen mensen die 7b/8a klimmen. Overigens is Monte Cervino qua techniek best makkelijk gewardeerd vind ik, omdat die routes zo lang zijn wordt dat wel weer gecompenseerd dan.
Iha is verschil tussen volle graden (5c->6a, 6c->7a, etc.) groter dan het verschil tussen de subgraden. En het verschil wordt groter naarmate het moeilijker wordt (om van een 7b naar 7c te gaan is veel moeilijker dan van 6a naar 6b bijvoorbeeld,) maar dat spreekt eigenlijk voor zich.quote:Op woensdag 6 december 2006 22:32 schreef Casparovvv het volgende:
Ik vroeg me af of het verschil tussen een 5a en een 5b kleiner is dan dat tussen een 5c en een 6a? Omdat je dan van 5 naar 6 gaat ipv van a naar b?
quote:Op donderdag 7 december 2006 15:08 schreef mirugai het volgende:
[..]
Iha is verschil tussen volle graden (5c->6a, 6c->7a, etc.) groter dan het verschil tussen de subgraden. En het verschil wordt groter naarmate het moeilijker wordt (om van een 7b naar 7c te gaan is veel moeilijker dan van 6a naar 6b bijvoorbeeld,) maar dat spreekt eigenlijk voor zich.
Als je jezelf aan het begin een verkeerde techniek hebt aangeleerd, en daardoor alles op kracht omhoog sleurt, gaat dat best een tijdje goed. Maar er komt een moment waarop je techniek gewoon echt nodig hebt, als de greepjes klein worden, de wanden overhangend, en lichaamsspanning (magisch woord!!) van groot belang wordt. Veel kijken naar anderen inderdaad, en proberen een pas die niet lukt op te lossen zoals je die ander m ziet doen.quote:Op donderdag 7 december 2006 15:16 schreef Casparovvv het volgende:
[..]Dank, ook Sport-life.
ga je technisch gezien beter klimmen door eigen ervaring en veel trainen, of leren/leerden jullie ook nog wel eens wat van anderen? Ik kan me voorstellen dat je bepaalde technieken en posities niet uit jezelf op pikt.
quote:Op donderdag 7 december 2006 15:24 schreef Gripper het volgende:
[..]
Als je jezelf aan het begin een verkeerde techniek hebt aangeleerd, en daardoor alles op kracht omhoog sleurt, gaat dat best een tijdje goed. Maar er komt een moment waarop je techniek gewoon echt nodig hebt, als de greepjes klein worden, de wanden overhangend, en lichaamsspanning (magisch woord!!) van groot belang wordt. Veel kijken naar anderen inderdaad, en proberen een pas die niet lukt op te lossen zoals je die ander m ziet doen.
Door naar anderen te kijken, zul je ook zien dat er misschien soms betere manieren zijn dan jouw oplossing, ook al werkt die misschien voor jou goed genoeg. Maar een goede basis is dus het belangrijkste, anders doe je het misschien wel jarenlang fout, en dat is moeilijk af te leren.
Ik ken iemand die 7a in de overhang klimt, maar nog steeds niet indraait. Het ziet er zo lomp uit, en zo a-technisch... Maar hij komt wel boven, omdat ie loeisterk is.
Als ik iemand zie die zich aan 1 vinger kan optrekken, dan ziet dat er technisch misschien niet te moeilijk uit, maar ik mis er de kracht voor. Het is dus een combinatie van beiden: technieken kun je afkijken, kracht moet je zelf trainen.
Hele leuke manier om met anderen te trainen is boulderen. Je kunt elkaar voortdurend tips geven over hoe je het probleem het beste kunt oplossen. En het is nog gezellig ook
Begin maar eens met twee keer per week, dan zit je met gemak in een jaar op 6b ofzo. Maar probeer niets te forceren: je pezen zijn de bottleneck, die ontwikkelen zich langzamer dan spieren. En kapotte of ontstoken pezen wil je echt niet, dat duurt lang.quote:Op donderdag 7 december 2006 16:31 schreef Casparovvv het volgende:
[..]![]()
Hoop gewoon elke week een of twee keer naar Bergschenhoek te gaan, lekker dichtbij. Hoeveel tijd moet je er in steken wil je zelfstandig een redelijk niveau behalen binnen een jaar?
Okay, zoiets had ik al verwacht. Ik ga in September naar Zuid Afrika voor een maand of 10, ik hoop dat ik het daar verder kan oppakken. Hoewel het dan waarschijnlijk rotsklimmen zal worden, verwacht geen high-tech klimhallen daar. Denk je dat dit mogelijk is, of is dat te hoog gegrepen met een jaar ervaring?quote:Op donderdag 7 december 2006 16:34 schreef Gripper het volgende:
[..]
Begin maar eens met twee keer per week, dan zit je met gemak in een jaar op 6b ofzo. Maar probeer niets te forceren: je pezen zijn de bottleneck, die ontwikkelen zich langzamer dan spieren.
Zit je eenmaal op een bepaald niveau, dan mag je ervan uitgaan dat 6a te behouden is met een keer in de week klimmen, maar als 7a je doel is je eigenlijk al twee keer in de week moet klimmen om dat niveau alleen al te behouden. Maar ja, dat is bij alle sport zo. Je zult ook merken dat hoe hoger je niveau wordt, des te groter de terugval als je erg lang niet klimt. De keerzijde is gelukkig dat je na een lange pauze je oude niveau ook zo weer terug hebt.
Je kunt daar schitterend rotsklimmen, dus wat moet je dan in een klimhal daar?quote:Op donderdag 7 december 2006 16:39 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Okay, zoiets had ik al verwacht. Ik ga in September naar Zuid Afrika voor een maand of 10, ik hoop dat ik het daar verder kan oppakken. Hoewel het dan waarschijnlijk rotsklimmen zal worden, verwacht geen high-tech klimhallen daar. Denk je dat dit mogelijk is, of is dat te hoog gegrepen met een jaar ervaring?
Sorry voor de vele vragen, ik ben enthousiast over de sport
Dat je er kan rotsklimmen weet ik, maar ik wist niet of dat wel verstandig is voor een licht gevorderde (tegen die tijd)quote:Op donderdag 7 december 2006 16:43 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je kunt daar schitterend rotsklimmen, dus wat moet je dan in een klimhal daar?![]()
Gelukkigquote:Je klimt bij MC, dus alles is voorhanden: binnen en buiten klimmen, en je kunt er prima leren voorklimmen!
Blijf deze winter lekker binnen klimmen, volg als je zo'n beetje 5c kunt een voorklimcursus in het voorjaar, en ga in de zomervakantie als het lekker rustig is op de MC (iedereen zit ergens in europa in de rotsen) veel oefenen. En dan kun je in zuid afrika prima uit de voeten denk ik.
Het is een ambitieus plan, maar als je het graag wilt kan het best. En je hebt er 3/4 jaar de tijd voor, ik ging ook al na een halfjaar halklimmen de rotsen als afsluiter van een voorklimcursus. Buitenklimmen is tenslotte toch het mooiste!
Vroeger waren er nog geen klimhallen dus toen begonnen we allemaal met rotsklimmen.quote:Op donderdag 7 december 2006 17:00 schreef Casparovvv het volgende:
Dat je er kan rotsklimmen weet ik, maar ik wist niet of dat wel verstandig is voor een licht gevorderde (tegen die tijd)![]()
[..]
dat laatste is inderdaad belangrijk, dankjewel. Nu nog eens kijken of mijn klimmaatje het ook ziet zitten om gewoon op vaste basis twee dagdelen in de week te klimmen. Zo niet zal ik op zoek moeten naar een ander.quote:Op donderdag 7 december 2006 17:58 schreef mirugai het volgende:
[..]
Vroeger waren er nog geen klimhallen dus toen begonnen we allemaal met rotsklimmen.
Nog over die graden, ik had het ooit 'ns met Bart v.R. over wat je moest doen om bepaalde graden te klimmen. We hadden toen zoiets van: met af en toe klimmen haal je 6c/7a. Tot 7c moet je vaak, regelmatig en doelgericht klimmen en vanaf 8a is er specifieke training nodig. (Dat is al wel jaren terug; geloof dat voor de nieuwe generatie klimmers je er een paar graadjes bij op kunt tellen)
Maar goed, dat is voor jou nog toekomstmuziek mocht je dat willen. Gewoon vaak klimmen en have fun! Daar doe je het voor en als je het leuk blijft vinden, dan maak je vanzelf progressie of onderneem je stappen om beter te worden.
Ik heb ook wat techniek trainingen gehad, maar het meeste leer je idd gewoon door ook veel te kijken naar hoe anderen het doen. En doorzetten! Als je een keer uit de route valt niet met je hoofd naar beneden zitten en gelijk willen afdalen, maar juist even goed poffen en rustig kijken hoe jij denkt dat de pas is en een beetje boulderend de route doorgaan. Klimmen met mensen die een hoger niveau klimmen is ook ontzettend leerzaam.quote:Op donderdag 7 december 2006 15:16 schreef Casparovvv het volgende:
[..]Dank, ook Sport-life.
ga je technisch gezien beter klimmen door eigen ervaring en veel trainen, of leren/leerden jullie ook nog wel eens wat van anderen? Ik kan me voorstellen dat je bepaalde technieken en posities niet uit jezelf op pikt.
Mja, daar houd ik sowieso niet van, ik wil de route wel uitklimmen, tenzij ik geen kracht meer heb in [insert lichaamsdeel] (klimmaat draagt een toepasselijk shirt: ''Ik heb er de kracht niet meer voor'' by Gordonquote:Op vrijdag 8 december 2006 13:10 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb ook wat techniek trainingen gehad, maar het meeste leer je idd gewoon door ook veel te kijken naar hoe anderen het doen. En doorzetten! Als je een keer uit de route valt niet met je hoofd naar beneden zitten en gelijk willen afdalen, maar juist even goed poffen en rustig kijken hoe jij denkt dat de pas is en een beetje boulderend de route doorgaan.
Hoe lang gaat zoiets mee als beginner? Ik las op de bever-site (irritant, alles pdf) dat er speciale beginnersklimschoentjes zijn. Tot nu toe heb ik met materiaal van de hal geklommen, ik wilde niet met een hele uitrusting thuis zitten en er vervolgens achter komen dat ik het klimmen niets vind. Nu ben ik echter wel op een punt gekomen waarop ik het fijner vind om mijn eigen materiaal te gebruiken. Ik wilde dat dit weekend maar eens aanschaffen, te beginnen met schoentjes, een gordel, atc en karabiner, pofzakje. Meer heb ik niet nodig om te topropen binnen toch? Van het voorjaar zal ik setjes/touw/slinge moeten aanschaffen wil ik een beetje kunnen voorklimmen denk ik?quote:Op vrijdag 8 december 2006 14:33 schreef Sport_Life het volgende:
De Mythos!Waren mijn aller eerste klimschoentjes!
Ligt eraan of je schraapt of netjes klimtquote:Op vrijdag 8 december 2006 14:55 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Hoe lang gaat zoiets mee als beginner?
Beginnersschoentjes hebben vaak een wat hardere, stevige zool. Dat is handig voor als de spieren en pezen in je voet nog niet zo gewend zijn aan het staan op kleine treetjes. Maar ik heb zo'n hekel aan harde gevoelloze zolen, dat ik meteen zachte schoentjes heb gekocht destijds. Resultaat in de eerste maanden: vaak kramp in voetzolenquote:Ik las op de bever-site (irritant, alles pdf) dat er speciale beginnersklimschoentjes zijn.
Klopt, voor binnen klimmen is dat alles. je kunt bij bever proefzitten in je gordel, dus zoek een gordel uit waar je lekker in hangt, zowel liggend als zittend. Bij bever hebben ze een beginnerspakket met gordel (singing rock, best oké) karabiner+8, en pofzak + pofballetje. Vraag er maar eens naar.quote:te beginnen met schoentjes, een gordel, atc en karabiner, pofzakje. Meer heb ik niet nodig om te topropen binnen toch? Van het voorjaar zal ik setjes/touw/slinge moeten aanschaffen wil ik een beetje kunnen voorklimmen denk ik?
quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:13 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ligt eraan of je schraapt of netjes klimtIk doe ongeveer anderhalf jaar met een paar schoentjes, en heb aparte buiten en binnenschoentjes.
[..]
Beginnersschoentjes hebben vaak een wat hardere, stevige zool. Dat is handig voor als de spieren en pezen in je voet nog niet zo gewend zijn aan het staan op kleine treetjes. Maar ik heb zo'n hekel aan harde gevoelloze zolen, dat ik meteen zachte schoentjes heb gekocht destijds. Resultaat in de eerste maanden: vaak kramp in voetzolen![]()
Beginnersschoentjes zijn vrij recht, assyymetrische schoenen met een gedraaide voet trekken jouw voet krom, en zorgen zo voor meer voorspanning. Dat is handig bij technisch klimmen op kleine treetjes, maar als beginner kun je voorlopig prima klimmen met rechte schoentjes. Voelt lekkerder aan je voeten ook. Laat je niet tè kleine schoenen aansmeren, ook al zegt de verkoper misschien "dat ze zo strak moeten zitten dat het pijn doet" . Hier geldt: passen. Als je veterschoenen koopt doe je ze meestal niet los tijdens pauzes, en moet je ze dus zo kopen dat je ze een avond kunt aanhouden zonder dat je continue met een van pijn vertrokken gezicht loopt. Slofjes of klitteband schoenen kun je wel écht strak kopen, want die heb je zo aan en uit. Maar ook daarvoor geldt: te strak is absoluut onnodig in het begin. Hou er wel rekening mee dat ze na verloop van tijd wat oprekken.
En tot slot: als je er ook mee naar buiten wilt op koude dagen wil je misschien sokken aan. Stem ze daar ook op af.
wil ik buiten gaan klimmen zal ik toch wel 4/500 euro moeten inleggen zeker? Weet niet precies wat touw kost. Waarom twee schlinges?quote:[..]
Klopt, voor binnen klimmen is dat alles. je kunt bij bever proefzitten in je gordel, dus zoek een gordel uit waar je lekker in hangt, zowel liggend als zittend. Bij bever hebben ze een beginnerspakket met gordel (singing rock, best oké) karabiner+8, en pofzak + pofballetje. Vraag er maar eens naar.
Voor buiten klimmen, op de MC:touw (70m) 12 setjes, 3 schroefkarabiners, prusiktouwtje, 2 schlinges (60 en 120 cm)
Als je dat fijn vindt, gewoon soepele slofjes kopen! Dunne zool betekent uiteraard wel dat ze sneller op zijn, maar je hebt ook meer gevoel in je voeten.quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:22 schreef Casparovvv het volgende:
[..]Ik heb idd tot nu toe met rechte schoentjes geklommen, en ik denk dat ik voor een schoen met een dunne zool ga, omdat ik van mezelf vind dat ik mijn voeten al redelijk netjes plaats en niet schraap, en ik een beetje feeling idd wel fijn vind.
[..]
wil ik buiten gaan klimmen zal ik toch wel 4/500 euro moeten inleggen zeker? Weet niet precies wat touw kost. Waarom twee schlinges?
Zeg het gerust als je vind dat ik te leergierig ben
Natuurlijk, ik snap het. Heb uiteraard nog geen kaas gegeten van voorklimmen. Komt nog welquote:Op vrijdag 8 december 2006 15:39 schreef Gripper het volgende:
2 schlinges: die van 60 cm wordt je zelfzekering, om je vast te maken aan de standplaats als je boven komt. Dan kun je ddaaraan hangen, en heb je 2 handen vrij om de standplaats te bouwen (met de andere schlinge en wat karabiners) en vanaf die standplaats zeker je dan je naklimmer. Duidelijk zo?
Te leergierig, mwoah
Mythos zijn wel leuke schoentjes, heb ze zelf ook gehad. Vond alleen de kleur niet zo prettig (paars) maargoed heb d'r wel mn eerste 5a mee geklommenquote:Op vrijdag 8 december 2006 15:59 schreef Frautie het volgende:
Ik lees weer ff mee en herinner me dat ik hier een tijdje geleden info heb ingewonnen over klimschoentjes.
'T zijn uiteindelijk de la sportiva mythos geworden....wel 't mannenmodel, want ik heb schijnbaar errug brede voeten
Klimt iig prima , dus bedankt voor 't meedenken![]()
Tenzij je je gordel voor het raam in de zon hebt gehangen kun je er nog best in hangen hoorquote:Op maandag 11 december 2006 11:26 schreef Bruce117 het volgende:
* Bruce117 meldt zich ook maar weer eens in dit topic.
Zit er aan te denken om maar weer eens opnieuw te gaan beginnen met klimmen.
Laatste keer is al wel een paar jaar geleden, dus weet niet of ik mijn materiaal nog kan vertrouwen.
Zou wel zonde zijn om alles nieuw te moeten kopen.
In principe gaat materiaal wel lang mee (gordel heeft als richtlijn 5 jaar normaal gebruik volgens PETZL), maar als je het niet vertrouwt of bij twijfel, gewoon nieuw spul kopen. Het is maar 1x een investering en dan kun je voorlopig weer ff vooruitquote:Op maandag 11 december 2006 11:26 schreef Bruce117 het volgende:
* Bruce117 meldt zich ook maar weer eens in dit topic.
Zit er aan te denken om maar weer eens opnieuw te gaan beginnen met klimmen.
Laatste keer is al wel een paar jaar geleden, dus weet niet of ik mijn materiaal nog kan vertrouwen.
Zou wel zonde zijn om alles nieuw te moeten kopen.
En in zo'n beetje dezelfde bewoordingen ook nog eensquote:Op maandag 11 december 2006 11:53 schreef Sport_Life het volgende:
/edit: Gripper is me weer eens voor..
Ik ga er denk ik een paar regeltjes + foto's aan toevoegen over de eerste officiële fok-klim-meet buiten Nederlandquote:Op maandag 11 december 2006 12:54 schreef Roel_spaarndam het volgende:
verander de OP in de Fok! wiki : klikkerdeklik
Die kleuren zijn idd verschrikkelijkquote:Op maandag 11 december 2006 11:08 schreef Sport_Life het volgende:
Mythos zijn wel leuke schoentjes, heb ze zelf ook gehad. Vond alleen de kleur niet zo prettig (paars) maargoed heb d'r wel mn eerste 5a mee geklommen.
Oh en schoenen gaan bij mij in sommige periodes maar 3 maanden mee. Klom toendertijd dan ook wel 3/4x per week, en ook niet heel netjes. Tegenwoordig gaan ze wel langer mee, heb een paar al een jaar en die zijn nog goed. Laatst wel weer nieuwe gekocht die wat technischer zijn.
Zo klom ik in het begin ook (laatste tijd wel minder erg), ik heb nu geloof ik 5 schoentjes versleten door dat slordige gedoequote:Op maandag 11 december 2006 17:14 schreef Frautie het volgende:
[..]
Die kleuren zijn idd verschrikkelijk![]()
Dameskleuren zijn nu volgens mij mintgroen...waar ik niet dood in gevonden zou willen worden
Dus ben wel blij met mijn brede voetjesWant de mannenkleur is gewoon zand
Ik heb met mijn vorige een jaar gedaan, de zool was nog wel goed, maar ik had een gat bij mijn kleine teen.
Ik heb de neiging om met mijn rechtervoet een beetje langs de wand te schuren voor ik 'm plaats.
Dat was met die schoentjes niet zo handig, met mijn huidige schoenen is het geen probleem meer
In een touw mag je x aantal grote vallen in maken (dacht iets van 5-10), elke kleine val is dan weer 0,2 grote val etc. Erg belangrijk om dat bij te houden, of je moet gewoon een nieuw touwtje kopen. Als de base van het touw aan gort is kun je dat ook voelen, zodra je dat merkt, direct afknippen of weggooien. Acht etc kun je wel lang mee doen, gordel is ook een kritiek punt (5 jr dus ong).quote:Op maandag 11 december 2006 16:55 schreef Bruce117 het volgende:
Materiaal is ondertussen wel meer dan 5 jaar oud.
Maar eerst maar eens wachten op wat beter weer.
Ben niet zo'n hallenklimmer.
Komt misschien ook doordat ik begonnen ben met klimmen voordat er hallen waren in Nederland.
Dank je voor de info, maar dat weet ik allemaal wel.quote:Op maandag 11 december 2006 17:54 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
In een touw mag je x aantal grote vallen in maken (dacht iets van 5-10), elke kleine val is dan weer 0,2 grote val etc. Erg belangrijk om dat bij te houden, of je moet gewoon een nieuw touwtje kopen. Als de base van het touw aan gort is kun je dat ook voelen, zodra je dat merkt, direct afknippen of weggooien. Acht etc kun je wel lang mee doen, gordel is ook een kritiek punt (5 jr dus ong).
Lees eens wat boeken van Pit Schubert. Staat vol met materiaaltests. Over het algemeen komt het erop neer dat je je materiaal nog prima kunt gebruiken na 5 (meestal nog veel langer) jaar mits volgens de aanwijzingen bewaard.quote:Op maandag 11 december 2006 11:26 schreef Bruce117 het volgende:
* Bruce117 meldt zich ook maar weer eens in dit topic.
Zit er aan te denken om maar weer eens opnieuw te gaan beginnen met klimmen.
Laatste keer is al wel een paar jaar geleden, dus weet niet of ik mijn materiaal nog kan vertrouwen.
Zou wel zonde zijn om alles nieuw te moeten kopen.
jaja, ik weet het.quote:Op maandag 11 december 2006 22:18 schreef Lortnoc het volgende:
Lees eens wat boeken van Pit Schubert. Staat vol met materiaaltests. Over het algemeen komt het erop neer dat je je materiaal nog prima kunt gebruiken na 5 (meestal nog veel langer) jaar mits volgens de aanwijzingen bewaard.
Ik heb nog geen idee, maar je kan me altijd mailenquote:Op maandag 11 december 2006 22:18 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Lees eens wat boeken van Pit Schubert. Staat vol met materiaaltests. Over het algemeen komt het erop neer dat je je materiaal nog prima kunt gebruiken na 5 (meestal nog veel langer) jaar mits volgens de aanwijzingen bewaard.
Nu we toch een beetje in de nietklim-tijd zitten....wat hebben jullie voor plannen voor de zomer/voorjaar?
Ikzelf ga in de meivakantie ws. naar Chamonix of het Glockner gebied om mooie ijswanden of couloirs te klimmen![]()
Volgens mij kan het wel uit om in mei in Delden een klimwand te realiseren. Er zijn een heleboel CCG'ers die klimmen bij Bjoeks in Groningen, (wij dus ook), en jij begint nu ook alquote:Op dinsdag 12 december 2006 09:07 schreef Casparovvv het volgende:
Ben daarnaast zo vrij geweest mezelf aan de OP toe te voegen.
Ik probeer er op te letten, maar ik schaaf nog regematig langs de wandquote:Op maandag 11 december 2006 17:51 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Zo klom ik in het begin ook (laatste tijd wel minder erg), ik heb nu geloof ik 5 schoentjes versleten door dat slordige gedoe.
Afgezien van het feit dat een bergsportcursus bij de NKBV natuurlijk nooit weggegooid geld is, en je veel leert, kan het je vooral veel geld schelen als je in je eigen hal een cursus volgt.quote:
quote:Op woensdag 13 december 2006 14:28 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Volgens mij kan het wel uit om in mei in Delden een klimwand te realiseren. Er zijn een heleboel CCG'ers die klimmen bij Bjoeks in Groningen, (wij dus ook), en jij begint nu ook al
NFI klimmeeting/dienst?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |