Hoe kan dan zoiets als de Taliban bestaan hebben (en in feite nog steeds bestaan)? De Taliban, dat waren soennieten als ik me niet vergis. Blijkbaar hebben islamgeleerden toch heel verschillende meningen over hoe een moslim zich moet gedragen in het dagelijkse leven. In Marokko is het luisteren naar muziek of het kijken naar televisie bij mijn weten niet echt verboden, in Afghanistan was dat wel zo.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Muslim, Buchari (hadithbronnen) zijn overal hetzelfde van hier tot Tokio.. Geloof je me niet? Pak Bucharie eens in verschillende talen die je spreekt van verschillende sites en vergelijk ze.
Bevestigend?quote:Op maandag 19 juni 2006 21:09 schreef Modus het volgende:
Nou, de vraag in de TT wordt door de heren gelovigen zelf in dit topic uitermate treffend beantwoord.
De bronnen zijn hetzelfde, alleen de intepretaties verschillen.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:22 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Hoe kan dan zoiets als de Taliban bestaan hebben (en in feite nog steeds bestaan)? De Taliban, dat waren soennieten als ik me niet vergis. Blijkbaar hebben islamgeleerden toch heel verschillende meningen over hoe een moslim zich moet gedragen in het dagelijkse leven. In Marokko is het luisteren naar muziek of het kijken naar televisie bij mijn weten niet echt verboden, in Afghanistan was dat wel zo.
Dat er bepaalde centrale geloofspunten zijn waar iedereen het over eens is, dat geloof ik best, maar we hebben het nu over de details, de dingen waar gewone mensen in het alledaagse leven mee te maken krijgen (bv. het al dan niet dragen van hoofddoek/boerka, het wel of niet geven van een hand aan een vrouwelijke minister, enzovoort enzoverder. Je kan er zelf vast ook nog wel een paar bedenken.)
Nou, Triggershot beweerde daarnet toch dat er één interpretatie door Mohammed is. Dat lijkt me dus niet het geval.Oftewel is de "bron" in dit geval al die interpretatie, ik wacht wel even op hem.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:38 schreef Pracissor het volgende:
[..]
De bronnen zijn hetzelfde, alleen de intepretaties verschillen.
Hehe, is idd verstandiger.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:52 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Nou, Triggershot beweerde daarnet toch dat er één interpretatie door Mohammed is. Dat lijkt me dus niet het geval.Oftewel is de "bron" in dit geval al die interpretatie, ik wacht wel even op hem.![]()
quote:Op maandag 12 juni 2006 14:24 schreef Pracissor het volgende:
Ik lees de bijbel en ben mij wel degelijk bewust van een dubbele hermeneutiek, neemt niet weg dat ik geloof dat ik de Waarheid kan herkennen uit de Bijbel, maar dat dit vaak gelimiteerd/verhinderd wordt door mijn menszijn. Ook geloof ik dat er wel degelijk ruimte is voor spirtualiteit en mystiek, oftewel het verdiepen van je persoonlijke relatie met God, ook d.m.v. bidden/meditatie/theosofie/filosofie. Als Christen wordt je maar al te makkelijk in een hokje gezet, bestempeld als iemand die niet buiten de kaders kan denken, maar diegene die dat verwijten vergeten dat zij net zo goed uitgaan van bepaalde 'gedachtestructuren' opgelegd door alles wat de plaats inneemt van religie.
Betreffende woorden waren ook niet gericht of bedoelt als communicatie met jou, omdat het jou niet aanstaat mag ik dus een mede moslim niet broeder noemen?quote:Op maandag 19 juni 2006 21:16 schreef child_of_the_matrix het volgende:
[..]
"Broeder" & "God is met gelovigen" belemmert in mijn mening de communicatie met ongelovigen.
Ook "iman" was gericht aan hem, dus voortaan als ik met jou praat moet ik ook Allah, God noemen,quote:Iman betekent letterlijk geloof: Hier heb je het alweer, ik dacht dat je zo'n Islamitische priester bedoelde. Kun je niet gewoon geloof zeggen? We zijn toch in het nederlands aan het praten?
Ik laat Allah in de steek en hij laat me niet in de steek, voor wie ben ik een moslim dan? Om communicatie met jou te bevorderen? Omdat iemand iets in een boek geschreven heeft, of dat ik Allah in me hart voel? Ik kies voor het laatste.quote:Mijn geloof leert mij inderdaad goed te zijn tegen mijn medemens en dier, waar is er dan sprake van egoisme: In je keuze om te kiezen om openlijk voor Islam uit te komen, terwijl je meer mensen op "het goede spoor" kan brengen met dezelfde filosofie, maar dan effe het Islamgedoe achterwege te laten. Er zijn nu eenmaal veel mensen die een negatief gevoel bij alles wat Islam of Moslim is krijgen, mede met dank aan de media. Of ben je bang dat als je het Islam gedoe achterwege laat Allah je in de steek laat?
Laat ik nu als conservatieve moslim reageren, muziek is haram en ik kan jou genoeg bronnen tonen dat bewijzen zal dat muziek haram is. Het is zelfs voorspeld door Mohammed dat muziek toegestaan zal verklaard worden door moslimsquote:Op maandag 19 juni 2006 21:22 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Hoe kan dan zoiets als de Taliban bestaan hebben (en in feite nog steeds bestaan)? De Taliban, dat waren soennieten als ik me niet vergis. Blijkbaar hebben islamgeleerden toch heel verschillende meningen over hoe een moslim zich moet gedragen in het dagelijkse leven. In Marokko is het luisteren naar muziek of het kijken naar televisie bij mijn weten niet echt verboden, in Afghanistan was dat wel zo.
De Taliban had niet mensen moeten dwingen muziek rug te keren, maar alleen waarschuwen voor het verbod, maar wat er in Marokko gebeurt kan je zien als uitkomen van Mohammeds voorspelling,quote:De Profeet (salAllahoe 'aleihi wa salaam) heeft gezegd: ”Er zullen (in de toekomst) mensen van mijn oemmah zijn die zullen zoeken om wettig te maken: overspel, het dragen van zijde, het drinken van gamr en het gebruiken van ma’aazif (muziekinstrumenten).
De koran verteld dat hoofddoek verplicht is en hadith verteld dat je een vrouw geen hand mag geven, iedereen die dit tegenspreekt heeft Mohammed niet gehoorzaamd en daarmee tegen de wil van Allah.quote:Dat er bepaalde centrale geloofspunten zijn waar iedereen het over eens is, dat geloof ik best, maar we hebben het nu over de details, de dingen waar gewone mensen in het alledaagse leven mee te maken krijgen (bv. het al dan niet dragen van hoofddoek/boerka, het wel of niet geven van een hand aan een vrouwelijke minister, enzovoort enzoverder. Je kan er zelf vast ook nog wel een paar bedenken.)
Je kunt dus afhankelijk van je doel een tafsir naar keuze inschakelen? Net zoals je bij christenen een stroming kunt kiezen al naar gelang je behoefte?quote:Op maandag 19 juni 2006 20:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik denk dat er sprake is van misinterpretatie, ik heb het niet over "als het er staat moet het wel waar zijn" ik heb het over wat tafsir inhoudt, misschien kan ik het niet goed uitleggen en heb je hier meer aan?
[..]
Ik noem mezelf geen niet-gelovige, al heeft mijn geloof weinig te maken met monotheistische religies.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wanneer ik een broeder oproep geduldig te zijn, omdat God met gelovigen is, zou dat mijn communicatie met niet-moslims bevorderen of belemmeren denk je?
Alicey zou jij hier op als niet-gelovige( met alle respect) kunnen antwoorden?
Er is maar een erkende interpretatie van de koran, Tafsir die erkend wordt door meerderheid van de moslims, je hebt wel verschillende edities, maar in principe is de ene meer gedetailleerder dan de ander..quote:Op maandag 19 juni 2006 21:52 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Nou, Triggershot beweerde daarnet toch dat er één interpretatie door Mohammed is. Dat lijkt me dus niet het geval.Oftewel is de "bron" in dit geval al die interpretatie, ik wacht wel even op hem.![]()
Toch hoor ik veel van moslims dat dat over die hoofddoek er juist niet instaat.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:11 schreef Triggershot het volgende:
De koran verteld dat hoofddoek verplicht is en hadith verteld dat je een vrouw geen hand mag geven, iedereen die dit tegenspreekt heeft Mohammed niet gehoorzaamd en daarmee tegen de wil van Allah.
Tafsir heeft eigenlijk niets met een stroming te maken, toen het werd opgesteld had je nog geen islamitische stromingenquote:Op maandag 19 juni 2006 22:12 schreef wonko het volgende:
[..]
Je kunt dus afhankelijk van je doel een tafsir naar keuze inschakelen? Net zoals je bij christenen een stroming kunt kiezen al naar gelang je behoefte?
Ongeveer hetzelfde wat wij wel eens doen met muizen oid in een doolhof stoppen en ze belonen c.q. straffen voor een goede of verkeerde keuze.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef fondue het volgende:
Stel: er bestaat een god
wat voor baat zou deze god er bij hebben als wij hem aanbidden
zou deze god het scheppen van de aarde niet hebben ervaren als een spelletje, en het reilen en zeilen ervan als zodanig leuk ervaren dat hij de aarde in stand houdt en wat extra elementjes gaat toevoegen?
als er zoiets als een god bestaat
Euh...maar zijn die tafsirs dan niet van alle tijden?quote:Op maandag 19 juni 2006 22:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tafsir heeft eigenlijk niets met een stroming te maken, toen het werd opgesteld had je nog geen islamitische stromingen
Volgens mij moet men alleen het hoofd bedekken tijdens het gebed.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:13 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Toch hoor ik veel van moslims dat dat over die hoofddoek er juist niet instaat.![]()
Daarmee impliceer je dat je discussiepartners minder verstand hebben, en zet je jezelf a priori in een superieure positie. Niet echt netjes, dat ben je toch wel met me eens?quote:Op maandag 19 juni 2006 21:09 schreef child_of_the_matrix het volgende:
[..]
Is gewoon eerlijk van me, ik vraag me dat soms echt af. Ik gaf aan dat ik bepaalde ervaringen heb met verschillende gelovigen, maar men hoeft zichzelf toch niet ineens aangevallen te voelen omdat ik me afvraag of het soms met IQ te maken heeft?
Dat ontken ik ook niet. Geloof en logica hoeven echter niet met elkaar verbonden te zijn. In wat ik geloof gun ik mezelf ook de vrijheid om af te wijken van logica wanneer dat nodig is voor wat ik geloof dat een betere wereld is of kan zijn.quote:Trouwens elke IQ test heeft wel van die opdrachten van: Wat is de logische volgorde? Dus Logica en IQ zijn wel degelijk met elkaar verbonden.
heb het gister toevallig met mijn mentor nog over gehad.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:13 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Toch hoor ik veel van moslims dat dat over die hoofddoek er juist niet instaat.![]()
quote:31. En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.
Excuse moi cheri, vandaar ook "respect" gedeeltequote:Op maandag 19 juni 2006 22:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik noem mezelf geen niet-gelovige, al heeft mijn geloof weinig te maken met monotheistische religies.
dank je, hetis duidelijk voor mijquote:Om een antwoord te geven; Wat het met de communicatie doet hangt af van welke signalen die je afgeeft gezien worden. Die oproep kan opgevat worden als een "wij vs zij", wat communicatie belemmert. Het zou ook opgevat kunnen worden dat god partij kiest, wat ook de communicatie belemmert. Je geeft impliciet ook het signaal af dat de niet-gelovende hier iets verkeerd doet, waarvoor zou geduld anders nodig zijn? Waarschijnlijk is je doel de vrede te bewaren en de dialoog open te houden, maar de vraag is of de partij die je tegenover je hebt dat ook op die manier ervaart, en ik ben bang dat dat niet altijd het geval is.
Dat is iets wat discussies over geloof altijd moeilijk maakt. Wat iemand gelooft vormt de kern van zijn of haar bestaan, en daarom gebeurt het vaak dat kritiek op dat geloof (of ongeloof) wordt gezien als een aanval op de persoon zelf, en kan een oprechte intentie tot verbroedering toch als aanval worden beschouwd. In geloofsdiscussies is het denk ik van belang dat alle partijen proberen zowel voorzichtig te zijn in formuleringen, als in wat de andere partijen zeggen in een positief licht te zien. Maar zoals gezegd is dat heel moeilijk, omdat discussie over geloof ons in de kern van ons bestaan raakt.
Ja, dus?quote:Op maandag 19 juni 2006 22:14 schreef wonko het volgende:
[..]
Euh...maar zijn die tafsirs dan niet van alle tijden?
Die laatste zin begrijp ik niet.quote:Op maandag 19 juni 2006 21:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dus jij deelt hun interpretatie dus? Of laat je op zo een punt achterwege dat het christendom, islam etc voor respect hoort te staan?
Ik geloof jou.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
heb het gister toevallig met mijn mentor nog over gehad.
[..]
Ben jij het niet mee eens dat essentie van Christendom en Islam etc voor vrede, respect en liefde staat?quote:
Mensen lezen helaas wat ze er willen uitkrijgen, vooral meiden en mannen die een meid nemen om haar schoonheid en om er mee te stoeven, negeren zo een vers.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:19 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ik geloof jou.
Maar hoe kan het dat zoveel moslims dat dan beweren? Kennen zij de Koran dan toch niet goed?
Als ze van alle tijden zijn dan zijn ze toch van de tijden dat er wel stromingen zijn/waren? Of is er 1 oer tafsir waarvan afgeleiden bestaan. Die dan aangepast zijn aan de behoeftes van de opsteller c.q. opschrijver.quote:
ergens in geloven en datgene aanbidden is naar mijn idee een mengeling van angst en egoïsme.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:13 schreef wonko het volgende:
[..]
Ongeveer hetzelfde wat wij wel eens doen met muizen oid in een doolhof stoppen en ze belonen c.q. straffen voor een goede of verkeerde keuze.
Toen de tafsir had je gewoon "moslims" de metgezellen van Mohammed, ze hadden maar een stroming en dat was het volgen van Mohammed, na de dood kwam er meningsverschillen wie de opvolger van Mohammed moest zijn, de soenieten, wat ik zelf ook ben, vonden dat de opvolger zelf gekozen moest worden en de shieten vonden dat de opvolger alleen van Mohammeds bloedlijn kon komen, de eerste tafsir behoort tot de soenieten en zal me ook niet verbazen als er sommige shieten het verwerpen alleen omdat het van soenitisch komaf is.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:20 schreef wonko het volgende:
[..]
Als ze van alle tijden zijn dan zijn ze toch van de tijden dat er wel stromingen zijn/waren? Of is er 1 oer tafsir waarvan afgeleiden bestaan. Die dan aangepast zijn aan de behoeftes van de opsteller c.q. opschrijver.
Nee, alleen als je de bijbel leest kom je veel disrespect en minachting tegen. Eigenlijk pure haat die alleen van mensen afkomstig kan zijn. Niets goddelijks aan. Dat zal hetzelfde wel zijn met de koran. Natuurlijk spreekt men veel over respect en liefde maar dat moest er wel in om toch nog mensen aan te trekken en niet alleen de haters te voeden.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ben jij het niet mee eens dat essentie van Christendom en Islam etc voor vrede, respect en liefde staat?
Agie, ik ben het met je niet helemaal eens. Er zijn geleerden die andere standpunten nemen in bovengenoemde gevallen (behalve van dat van het hoofddoek), met onderbouwde bronnen en argumenten. Zoals je ook al zei, gaat het hier om minder essentiële zaken waarin zelfs geleerden het ook met elkaar oneens zijn. Men moet in de minder essentiële zaken een ander tolereren en zijn eigen opvatting niet als de enige juiste opvatting presenteren, behalve eventueel voor zichzelf. Het is anders dan bijv. als een moslim beweert dat Allah niet bestaat.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Laat ik nu als conservatieve moslim reageren, muziek is haram en ik kan jou genoeg bronnen tonen dat bewijzen zal dat muziek haram is. Het is zelfs voorspeld door Mohammed dat muziek toegestaan zal verklaard worden door moslims
[..]
De Taliban had niet mensen moeten dwingen muziek rug te keren, maar alleen waarschuwen voor het verbod, maar wat er in Marokko gebeurt kan je zien als uitkomen van Mohammeds voorspelling,
*Boechari, dus hij is verklaard als letterlijk Mohammeds woord, in hadith bestaat er niets hoger dan Sahih van Buchari en muslim.
[..]
De koran verteld dat hoofddoek verplicht is en hadith verteld dat je een vrouw geen hand mag geven, iedereen die dit tegenspreekt heeft Mohammed niet gehoorzaamd en daarmee tegen de wil van Allah.
Ik denk dat je zulke boodschappen alleen kunt krijgen als je het totaal uit verband rukt en niet leest in context.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:24 schreef wonko het volgende:
[..]
Nee, alleen als je de bijbel leest kom je veel disrespect en minachting tegen. Eigenlijk pure haat die alleen van mensen afkomstig kan zijn. Niets goddelijks aan. Dat zal hetzelfde wel zijn met de koran. Natuurlijk spreekt men veel over respect en liefde maar dat moest er wel in om toch nog mensen aan te trekken en niet alleen de haters te voeden.
Ik zie die geloven eerder als basis voor een perfecte onderwerping. Verbied het volk te denken en geef ze een beperkt denkgebied. Zeg daarbij dat ze vrij mogen kiezen maar strooi met hel en verdoemenis voor diegenen die dat ook werkelijk doen.
Maar zelfs deze Islamitische theoloog beweerd hetzelfde:quote:Op maandag 19 juni 2006 22:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mensen lezen helaas wat ze er willen uitkrijgen, vooral meiden en mannen die een meid nemen om haar schoonheid en om er mee te stoeven, negeren zo een vers.
Maar wat ik hiermee tevens wil zeggen, net als in het Christendom zijn er in de Islam toch meerdere intepretaties van de Koran? Dat is toch ook inherent aan de mens, die in allen tijde subjectief, feilbaar en daardoor maar een beperkte intepretatie kan hebben van God's Grootsheid.quote:Hoofddoek / In de Koran staat het dus niet
door Mohamed Ajouaou
Voorstanders van de hoofddoek beroepen zich op de Koran. Maar zij halen eruit wat er níet instaat: kijk zelf maar, zegt theoloog Mohamed Ajouaou.
Het Islamitische College Amsterdam weigert Samira Haddadeen vrouw te benoemen omdat ze niet gehoofddoekt voor de klas wil staan. Het is treurig dat islamitisch talent om aar de islamitische gemeenschap, vooral in het onderwijs, dringend behoefte aan heeft om zo'n reden wordt geweerd. Van dit gebaar gaat slechts één boodschap uit: in het islamonderwijs is er alleen plaats voor één soort moslims: aanhangers van de strenge variant van de islamitische leer.
De school verweert zich bij de Commissie Gelijke Behandeling met twee argumenten. De hoofddoek zou een koranvoorschrift zijn en het personeel dient zich naar de letter van de statuten te schikken. Daarin staat dat de ’voorschriften van de Koran en Soenna’ nageleefd moeten worden. Beide argumenten snijden geen hout en dienen opnieuw ontzenuwd te worden.
De uitdrukking ’naleven van voorschriften van de Koran en Soenna’ is een vage mantra die vaak voorkomt in de statuten van islamitische organisaties. Kamers van Koophandel waarbij deze statuten worden gedeponeerd, dienen om specificering te vragen. Om welke voorschriften gaat het precies? Wat is Soenna? Zijn dat de overleveringen van de profeet of de door schriftgeleerden uitgewerkte wetten (fiqh en sjaria)? Om welke overleveringen gaat het en zijn ze getoetst op betrouwbaarheid? En kan men met overtuiging stellen dat elke profetische uitspraak een wet of voorschrift is?
Dat de Koran de hoofddoek voorschrijft kan niet langer volgehouden worden. Er zijn slechts twee verzen die ernaar verwijzen. In geen van twee komt de hoofddoek voor. Het eerste luidt: ’en zegt tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan (…) en dat zij hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve wat gewoon zichtbaar is’ (Koran 24, 30).
Schriftgeleerden hebben uit de woorden ’behalve wat gewoon zichtbaar is’ opgemaakt dat slechts het gezicht en de handen ongedekt kunnen blijven. De rest zou behoren tot de ’schoonheid’ die gedekt moet worden. Met ’schoonheid’ wordt specifiek bedoeld de lichaamsonderdelen die vertoon in het openbaar, seksuele gevoelens opwekken, in het islamitische jargon de Awra. Nu is de vraag: behoort het hoofdhaar van de vrouw hedendaags tot de awra die seksuele lustgevoelens opwekt? Vele theologische antwoorden luiden neen. Zoals de letterlijke interpretatie van ’ogen neerslaan’ in communicatief opzicht ook niet opgaat voor een moderne moslimdocente, die assertief moet optreden en zich staande moet houden tussen scholieren.
De andere soera luidt: ’O profeet! Zeg tot jouw echtgenotes, jouw dochters en vrouwen van de gelovigen iets van hun overkleding over zich heen naar beneden te laten hangen. Dat bevordert het best dat men haar niet herkent en niet lastig valt’ (Koran 33, 59). Dit vers heeft het over de hijaab, een verhullende kledingstijl waar, gelet op de geest van de eerste soera, een hoofddoek geen deel van hoeft uit te maken.
Bovendien laat dit vers duidelijk zien dat de hijaab, met of zonder een hoofddoek, geconditioneerd is door de angst lastig te worden gevallen oftewel seksueel geïntimideerd te worden. In onze moderne samenleving is deze angst bij optreden in het openbaar niet gegrond, omdat we daar passende sancties voor hebben bedacht. Denk aan het lot van Lubbers met zijn vriendelijk gebaar ’tik op de billen van zijn VN-medewerkster’.
Het Islamitische College Amsterdam dient in zijn cliënten en personeelsbestand een afspiegeling te zijn voor de diversiteit binnen de moslims. Met of zonder hoofddoek, zowel de precieze als de rekkelijke moslims moeten ruimte krijgen.
Dat laatste is een goed punt ja...als je de mensen niets geeft wat ze verteld dat moorden e.d. fout is zullen ze het echt niet gaan laten. En dat stukje onderwerping is erin gedaan om de mensen vast te laten houden aan die gedachtengang. Doe er nog wat liefde en vrede bij en in theorie zal iedereen van elkaar kunnen houden. Jammer alleen dat men het wrede van de soort mens niet kan uitschakelen dus geven we dat het naampje vrije wil waar men gelijk een ander opperwezen de schuld van geeft...de duivel.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:21 schreef fondue het volgende:
[..]
ergens in geloven en datgene aanbidden is naar mijn idee een mengeling van angst en egoïsme.
men is bang voor een pijnlijke dood en wil naar de hemel
overigens denk/hoop ik dat de beginselen van alle geloven door exorbitant slimme mensen zijn verzonnen om de domme mensen te weerhouden van misdaden en praktijken van dien aard, het element van aanbidden, eren en prijzen is er, ofwel voor de lol bijgedaan, ofwel voor de geloofwaardigheid ....
Juist!quote:Op maandag 19 juni 2006 21:38 schreef Pracissor het volgende:
[..]
De bronnen zijn hetzelfde, alleen de intepretaties verschillen.
Sluit ik mij bij aan, zoals ik al eerder zei, zullen ook Christenen over de essentiele zaken eens zijn.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:24 schreef Aslama het volgende:
[..]
Agie, ik ben het met je niet helemaal eens. Er zijn geleerden die andere standpunten nemen in bovengenoemde gevallen, met onderbouwde bronnen en argumenten. Zoals je ook al zei, gaat het hier om minder essentiële zaken waarin zelfs geleerden het ook met elkaar oneens zijn. Men moet in de minder essentiële zaken een ander tolereren en zijn eigen opvatting niet als de enige juiste opvatting presenteren, behalve eventueel voor zichzelf. Het is anders dan bijv. als een moslim beweert dat Allah niet bestaat.
Stromingen dus...zoals de christenen en andere geloven die ook kennen.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Toen de tafsir had je gewoon "moslims" de metgezellen van Mohammed, ze hadden maar een stroming en dat was het volgen van Mohammed, na de dood kwam er meningsverschillen wie de opvolger van Mohammed moest zijn, de soenieten, wat ik zelf ook ben, vonden dat de opvolger zelf gekozen moest worden en de shieten vonden dat de opvolger alleen van Mohammeds bloedlijn kon komen, de eerste tafsir behoort tot de soenieten en zal me ook niet verbazen als er sommige shieten het verwerpen alleen omdat het van soenitisch komaf is.
Jij hebt werkelijk geen idee hé?quote:Op maandag 19 juni 2006 22:29 schreef fondue het volgende:
zijn wrede mensen dan misschien 'slimmer' of moeten we adar misschien niks achter zoeken, achter wreedheid. naar mijn idee staat dit hier los van, wreedheid/onwelwillendheid lijkt me meer genetisch bepaald
Kan zijn...ik geloof er niet in dus voor ik voor mij haal er de dingen uit die mij niet aanstaan.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:26 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik denk dat je zulke boodschappen alleen kunt krijgen als je het totaal uit verband rukt en niet leest in context.
Al kon je niks bewijzen is je reactie genoeg om te kunnen aantonen dat moslims over geloofszaken van mening kunnen verschillenquote:Op maandag 19 juni 2006 22:24 schreef Aslama het volgende:
[..]
Agie, ik ben het met je niet helemaal eens. Er zijn geleerden die andere standpunten nemen in bovengenoemde gevallen, met onderbouwde bronnen en argumenten.
Agie, is het niet zo dat 4 geleerden van de 4 grootste madhabs ( stromingen ) zeiden," als jij een hadith vindt die mijn uitspraak verwerpt of een bron vindt die sterker is dan de door mij gebruikte, volg die dan"quote:Zoals je ook al zei, gaat het hier om minder essentiële zaken waarin zelfs geleerden het ook met elkaar oneens zijn. Men moet in de minder essentiële zaken een ander tolereren en zijn eigen opvatting niet als de enige juiste opvatting presenteren, behalve eventueel voor zichzelf. Het is anders dan bijv. als een moslim beweert dat Allah niet bestaat.
uit te voerenquote:als jij een hadith vindt die mijn uitspraak verwerpt of een bron vindt die sterker is dan de door mij gebruikte, volg die dan"
Goed argument.quote:
Dus jij vindt met andere woorden de Taliban fantastische moslims?quote:Op maandag 19 juni 2006 22:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Laat ik nu als conservatieve moslim reageren, muziek is haram en ik kan jou genoeg bronnen tonen dat bewijzen zal dat muziek haram is. Het is zelfs voorspeld door Mohammed dat muziek toegestaan zal verklaard worden door moslims
[..]
De Taliban had niet mensen moeten dwingen muziek rug te keren, maar alleen waarschuwen voor het verbod, maar wat er in Marokko gebeurt kan je zien als uitkomen van Mohammeds voorspelling,
*Boechari, dus hij is verklaard als letterlijk Mohammeds woord, in hadith bestaat er niets hoger dan Sahih van Buchari en muslim.
[..]
De koran verteld dat hoofddoek verplicht is en hadith verteld dat je een vrouw geen hand mag geven, iedereen die dit tegenspreekt heeft Mohammed niet gehoorzaamd en daarmee tegen de wil van Allah.
http://en.wikipedia.org/wiki/Talibanquote:Religious Minorities
On June 19, 2001, the Taliban instituted a policy of requiring all Hindus living in their territories to wear distinguishing labels on their clothing to mark them as non-Muslims. The Taliban stated that this was done to keep them from being targeted by religious police enforcing Islamic law, but opponents claimed that this might have the opposite effect. Hundreds marched in Bhopal, India, in a demonstration against this law. [5]
[edit]
Hazaras under the Taliban
Minority groups, especially Hazaras, were persecuted and oppressed by the Taliban. [6]
Patrolling the streets in pickup trucks, Taliban members, under the General Department for the Preservation of Virtue and Prevention of Vice (Amr-bil Maroof Wa Nahi Anil Munkar), searched houses and destroyed any television sets, radios, cassettes, and photographs and "punished" the owners.
Numerous Taliban leaders are known to have made comments advocating the persecution and, in some cases, genocide of the Hazaras: [7]
"The policy of the Taliban is to exterminate the Hazaras." Maulawi Mohammed Hanif, Taliban Commander announcing their policy to a crowd of 300 people summoned to a mosque (after killing 15,000 Hazaras people in a day).
"Hazaras are not Muslims. You can kill them. It is not a sin." Mullah Manon Niazi, Taliban Governor of Mazar-e Sharif speaking to a crowd in a mosque after the fall of Mazara-e-Sharif city in 1998.
"Tajiks may go to Tajikistan, Uzbeks to Uzbekistan and Hazaras to "Goristan" (Graveyard}. Afghanistan doesn't belong to you." Mullah Manon Niazi, Taliban Governor of Mazar-e Sharif speaking to a crowd in a mosque after the fall of Mazara-e-Sharif city in 1998.
Because international media and press had minimal access to the Taliban-ruled Afghanistan, very little account of human rights violations and massacres under the Taliban really exists. Stories of these events can be heard throughout Afghanistan by eyewitnesses and by the mass graves discovered in Bamiyan, Mazar e Sharif, Dashth e Laili, Yakaolang, Sarobi and many other places.
However two incidents that have come to the public knowledge through the Human Rights Watch are the January 2001 Yakaolang massacre [8] and the May 2000 Robatak Pass massacre [9]
Sorry, ik heb het niet zo op NLse theologen. Meestal zijn het softies die amper tot niet naar mijn mening de waarheid verkondigen, voor zulke zaken ga ik eerder naar een Imam, korankenner.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:26 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Maar zelfs deze Islamitische theoloog beweerd hetzelfde:
http://www.trouw.nl/dever(...)n+staat+het+dus+niet
[..]
Maar wat ik hiermee tevens wil zeggen, net als in het Christendom zijn er in de Islam toch meerdere intepretaties van de Koran? Dat is toch ook inherent aan de mens, die in allen tijde subjectief, feilbaar en daardoor maar een beperkte intepretatie kan hebben van God's Grootsheid.
quote:Is het niet dragen van een hoofddoek een grote zonde?
Vraag ontvangen op 22 maart 2004
Antwoord:
Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.
Het vertonen van haar aantrekkelijkheden door de vrouw en het zich niet houden aan de correcte Islamitische kledingvoorschriften, waaronder het dragen van de hidjaab, staat voor ongehoorzaamheid aan de Bevelen van Allah, Die zegt (interpretatie van de betekenis):
“O Profeet, zeg tot jouw echtgenoten en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevingsgezind, Meest Barmhartig.” (Soerat al-Ahzaab: 59)
“En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun Khimaar (een kledingstuk waarmee de vrouw haar hoofd, hals, nek en oren mee bedekt) over hun Djayb (opening van de kraag) dragen.” (Soerat an-Noer: 31)
“En blijft in jullie huizen en vertoont jullie aantrekkelijkheden niet zoals in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan.” (Soerat al-Ahzaab: 33)
Er bestaat geen twijfel over dat het niet dragen van de hidjaab behoort tot de grote zonden omdat de Profeet (vrede zij met hem) in de volgende overlevering waarschuwt voor een strenge bestraffing voor de vrouwen die hun aantrekkelijkheden openlijk tonen, hij (vrede zij met hem) zei: “Twee groepen inwoners van het Vuur heb ik (in mijn tijd nog) niet gezien: ,,Een volk met zwepen, als de staarten van de koeien, waarmee zij de mensen slaan. En vrouwen die gekleed doch naakt zijn. Heupwiegend en anderen hiertoe (ook) brengend. Hun hoofden zijn als de bulten van wiegende kamelen. Zij zullen het Paradijs niet binnentreden en zij zullen haar geur niet ruiken ook al is haar geur, waarlijk, van zo en zo een afstand te ruiken.” (Moeslim)
En Allah weet het beter.
mja, aan subjectiviteit kan er niets gedaan worden, daar is er sprake van vrije wilquote:Op maandag 19 juni 2006 22:32 schreef wonko het volgende:
[..]
Kan zijn...ik geloof er niet in dus voor ik voor mij haal er de dingen uit die mij niet aanstaan.
Terwijl alle leiders van de stromingen het verworpen om een stroming op te zetten en streden voor eenheid onder de moslims is het eerder een stroming die wij maken.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:28 schreef wonko het volgende:
[..]
Stromingen dus...zoals de christenen en andere geloven die ook kennen.
Dus er is duidelijk sprake van meerdere stromingen binnen de Islam, ook al zijn zij in jouw ogen misschien ver van de waarheid, ze zijn er. Alleen God weet natuurlijk wie er 'dichter bij de Waarheid' zit, om het maar oneerbiedig te zeggen.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sorry, ik heb het niet zo op NLse theologen. Meestal zijn het softies die amper tot niet naar mijn mening de waarheid verkondigen, voor zulke zaken ga ik eerder naar een Imam, korankenner.
[..]
Sorry hoor...maar zijn juist die imams niet de grootste gifmengers met betrekking tot de islam? Diegenen die met heel verkeerde interpretaties komen waarop geweld en haat worden gebaseerd?quote:Op maandag 19 juni 2006 22:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sorry, ik heb het niet zo op NLse theologen. Meestal zijn het softies die amper tot niet naar mijn mening de waarheid verkondigen, voor zulke zaken ga ik eerder naar een Imam, korankenner.
[..]
Ze overschrijden de grens als ze mensen gaan dwingen, volgens de koran mocht Mohammed niet eens mensen dwingen te volgen, laatstaan Taliban.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:36 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Dus jij vindt met andere woorden de Taliban fantastische fanatieke moslims?
Er is geoorloofte muziek in de Islam, maar daar wil ik niet te diep in gaan.quote:Jij vindt ook maar dat een goede moslim geen muziek mag luisteren, geen sport mag spelen, geen televisie mag kijken?
Ik vind dat de taliban handelde volgens sterke bronnen van de islam, maar dat ze ook de wetten overschreden door mensen te dwingen.quote:Jij vindt ook dat de Taliban in overeenstemming met de islamitische wet handelen als ze het volgende doen:
zolang je tafsir bij pakt, zie je meer beschaafdheid er in dan onmenselijke zaken die de media je voordoet.quote:Sorry, maar dit bedoel ik nu net wanneer ik wijs op het gevaar van de Koran en de hadith en wat al niet letterlijk te nemen. Blijkbaar doe jij niets anders. Je mag dan wel op een beschaafde manier discussiëren, je kan toch niet serieus menen dat de ideeën van de Taliban zélf "beschaafd" zijn?
Hoezo maken wij die...die leiders geven toch juist de gelegenheid.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Terwijl alle leiders van de stromingen het verworpen om een stroming op te zetten en streden voor eenheid onder de moslims is het eerder een stroming die wij maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |