abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39013319
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:40 schreef child_of_the_matrix het volgende:

[..]

Ehm, ooit van King James gehoord?
Vertel
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  maandag 19 juni 2006 @ 20:43:31 #102
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_39013324
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:40 schreef child_of_the_matrix het volgende:

[..]

Ehm, ooit van King James gehoord?
Ja, point being?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_39013335
Triggershot wat is je reactie hierop?

Dan kun je het toch wel met me eens zijn dat omdat het Heilige schrift op zoveel manieren is op te vatten, en als gevolg ook oorlogsoorzaak nummer 1 is, het geen slim plan is van een almachtige schepper om ons via zo'n medium in toom te houden? Klinkt het niet aannemelijker dat het heilige schrift in 'ONSZELF' diep verworteld ligt? (instinct, geweten, logica)
pi_39013367
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:42 schreef wonko het volgende:

[..]

Moge hij dan wel bestaan. Alhoewel...voor mij is het hele leven almachtig in al zijn pracht en pijn. De energie die daarin omgaat is oppermachtig.
Dat kan, dat is jouw visie, maar behandel dan wel iedereen zoals je behandeld wilt worden, al geloof je niet in een Allah, JHWH, Vishnu of Zeus, het blijft een geloof gebaseerd op subjectieve interpretatie.
pi_39013380
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]
Dit is zeker een goede raad
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
pi_39013388
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:42 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Heel de bijbel is voor meerdere intepretaties vatbaar, daarom zijn er ook vele stromingen. Alleen zijn de meeste het over een paar elementale zaken weleens, als men zich Christen noemt, Jezus Zoon van God, opgestaan na drie dagen en gestorven voor onze zonden.
Is dat waar het omdraait? Een heel boek vol dood, verderf en vorming van de mensheid? Voor een mooi verhaal wat alleen maar te geloven is en geen enkele zekerheid insteekt?
  maandag 19 juni 2006 @ 20:45:15 #107
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39013392
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:39 schreef child_of_the_matrix het volgende:

[..]

Dan kun je het toch wel met me eens zijn dat omdat het Heilige schrift op zoveel manieren is op te vatten, en als gevolg ook oorlogsoorzaak nummer 1 is, het geen slim plan is van een almachtige schepper om ons via zo'n medium in toom te houden? Klinkt het niet aannemelijker dat het heilige schrift in 'ONSZELF' diep verworteld ligt? (instinct, geweten, logica)
Ik vind dat zelf aannemelijk klinken, en meen het ook terug te zien in de heilige boeken, omdat bijna iedereen die interpreteert op een manier die zoveel mogelijk aansluit bij de moraal van de persoon zelf.

Maar waarom zou er 1 waarheid moeten zijn, en zou daarom gestreden moeten worden? Waarom geloof niet als iets persoonlijks beschouwen?
pi_39013399
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:44 schreef Aslama het volgende:

[..]

Dit is zeker een goede raad
amien
pi_39013402
King James heeft de Bijbel in het Engels vertaald, met grote gevolgen. Maar goed, met deze mensen is het moeilijk te discussieren; ik strooi rond met wat ideeen en ze stellen zich meteen verdedigend op...
  maandag 19 juni 2006 @ 20:45:54 #110
140099 Goomba
Stinkzwam
pi_39013413
Je moet gewoon openstaan voor zowel het wel of het niet bestaan van een opperwezen. Ik zekere zin zijn zwaar gelovigen ,die proberen de rest van de mensheid over te halen van hun gelijk net zo verschrikkelijk bekrompen als de pure atheist, die denkt dat hij de alwetende is. Een discussie hierover kan niet gewonnen of verloren worden, daarom moet je er niet over discussieren, maar lekker speculeren.

Als je religieuze mensen dom noemt, ben je zelf net zo dom. Je staat alleen aan de andere kant. En je moet vooral geen vragen stellen, waarvan je van te voren al weet dat niemand hier het antwoord kan geven.
pi_39013442
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat kan, dat is jouw visie, maar behandel dan wel iedereen zoals je behandeld wilt worden, al geloof je niet in een Allah, JHWH, Vishnu of Zeus, het blijft een geloof gebaseerd op subjectieve interpretatie.
Ik moet dus respect hebben voor geloven die geen enkele vorm van respect hebben voor mij als ongelovige? En wat is er subjectief aan energie? Dat is waar de wereld en het leven op draait. Zonder dat is er geen leven.
  maandag 19 juni 2006 @ 20:46:43 #112
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39013447
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

habibti
pi_39013463
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:45 schreef child_of_the_matrix het volgende:
King James heeft de Bijbel in het Engels vertaald, met grote gevolgen. Maar goed, met deze mensen is het moeilijk te discussieren; ik strooi rond met wat ideeen en ze stellen zich meteen verdedigend op...
Verdedigend? Aanvallend lijkt mij een beter woord.
  maandag 19 juni 2006 @ 20:47:27 #114
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_39013486
quote:
Heel vreemd idd...
quote:
Op maandag 19 juni 2006 19:47 schreef child_of_the_matrix het volgende:
Ik heb al met heel wat Christenen en Moslims gesproken, en elke keer dat ik met goede argumenten kom worden ze stil of aggressief... In hoeverre heeft IQ te maken met religieuze mensen? Zijn ze gewoon dom?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_39013487
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:43 schreef child_of_the_matrix het volgende:
Triggershot wat is je reactie hierop?

Voor moslims is er een algemeen erkende tafsir, erkende interpretatie van de koran, reden van openbaring uit de mond van Mohammed en uitleg dat niet is gebaseerd op vertaling maar door mensen die ook daadwerkelijk de koran konden lezen, wat ik in de tafsir ben tegen gekomen is dat het onkracht alle negatieve dingen die over de koran wordt beweert.
pi_39013505
Ok ff mijn visie op de vragen van de TS.
quote:
Op maandag 19 juni 2006 19:47 schreef child_of_the_matrix het volgende:
Ik heb al met heel wat Christenen en Moslims gesproken, en elke keer dat ik met goede argumenten kom worden ze stil of aggressief... In hoeverre heeft IQ te maken met religieuze mensen? Zijn ze gewoon dom?
Ik denk dat IQ niet zo heel veel te maken heeft, iedereen is namelijk opzoek naar het hoe en waarom van het bestaan van mensen, dan kan geloven gewoon erg prettig zijn.
quote:
Vraag 1: Hoe kan een Eskimo in Jezus geloven en daardoor zichzelf het Eeuwig Leven verschaffen, als er op de Noordpool geen Bijbels zijn?
Dat kan inderdaad niet, maar zou het uitmaken of je Jezus of de God van Mozes moeten kennen om een goed leven te leiden?
quote:
Vraag 2: In hoeverre is het dan eerlijk en rechtvaardig dat God iemand op de Noordpool laat geboren worden, en iemand anders in Rijssen?
Ja, dat een mens geboren wordt, dat word wel een gods-wonder genoemd, maar het is natuurlijk nog steeds de keus/daad van de ouders
quote:
Vraag 1: Is God Almachtig, en is zijn schepping perfect?
Is god geschapen dan? En zowiezo wie/wat/hoe is god?
quote:
Vraag 2: Waarom is er dan zoveel onderhoud nodig? Denk bijvoorbeeld aan de Zondvloed...
Er staat nog wel ergens in de bijbel dat mensen hun eigen keuzes mogen maken, die kunnen dus goed of fout zijn.
quote:
Vraag 1: Als een mens dood gaat, gaat zijn/haar lichaam dan naar de hemel, of zijn/haar ziel?
Als je in de grond gaat graven bij een begraafplaats vind je botten, dus kunnen we er redelijkerwijs toch wel van uit gaan dat je ziel naar de hemel gaat.
quote:
Vraag 2: Als het lichaam slechts een soort tijdelijke jas voor de ziel is, door Allah/God geschapen, waarom zou je er dan nóg een jas (burka)(lange jurk) omheen doen? Of heeft God/Allah er niet veel van gebakken toen hij onze lichamen creeerde, en moeten wij zijn halve werk afmaken door de clitoris eraf te snijden en de boel te bedekken omdat het er niet uit ziet?
Je moet je toch vormen als mens/ziel, het christendom en de islam gaan niet uit van reincarnatie.
Dat er word besneden en kleding wordt gedragen heeft meer met rituelen verzonnen door de mensen zelf te maken. Kleding heeft daarbij ook nog een functie, ik ga niet graag in de winter zonder jas naar buiten.
quote:
Vraag 1: Als God/Allah een heilige schrift heeft voor ons op aarde, vol wijsheid en leefregels, waarom staat het dan niet elke nacht in de sterrenhemel geschreven, om er zeker van te zijn dat wij er niet mee gaan knoeien?
Het zijn de mensen die vertellen over God, dat je opzoek moet gaan naar God, niet God zelf.
Daarnaast zijn de meeste leef regels die je moet naleven wel redelijk universeel te begrijpen, zoals goed en fout. Wat kan wel en wat kan niet, dat weet je zelf ook, als je goed nadenkt.
quote:
Vraag 2: Hoe kun je nu nog woord voor woord in de Bijbel of Koran geloven aangezien wij er al zoveel mee hebben geknoeid?
Ik denk niet dat wij hersens hebben om niet zelf ook na te denken. Dus daarbij vind ik het woord-voor-woord geloven van de Bijbel en/of Koran niet echt getuige van intelligentie.
quote:
Ik heb er nog veel meer, maar hier de belangrijkste van allemaal:

Dé Vraag: Als God & Allah zo goed, perfect & almachtig zijn zoals velen geloven, waarom heb ik dan deze vragen?
Dat God of Allah perfect is, impliceert niet dat jij en ik dat ook zijn. Ik durf van mezelf in iedergeval wel te zeggen dat ik verre van perfect ben.
pi_39013507
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:45 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maar waarom zou er 1 waarheid moeten zijn, en zou daarom gestreden moeten worden? Waarom geloof niet als iets persoonlijks beschouwen?
Dat is juist wat ik bedoel, en graag zou willen zien: Dat alle bijbels en korans ooit worden verbrand wanneer de mensen ervoor kiezen om God in zichzelf te zoeken en niet in een soort sprookjesboek. Dan heb je ook geen heethoofden meer die anderen vermoorden omdat ze niet het juiste boek aanbidden...
pi_39013581
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:45 schreef Goomba het volgende:
Je moet gewoon openstaan voor zowel het wel of het niet bestaan van een opperwezen. Ik zekere zin zijn zwaar gelovigen ,die proberen de rest van de mensheid over te halen van hun gelijk net zo verschrikkelijk bekrompen als de pure atheist, die denkt dat hij de alwetende is. Een discussie hierover kan niet gewonnen of verloren worden, daarom moet je er niet over discussieren, maar lekker speculeren.

Als je religieuze mensen dom noemt, ben je zelf net zo dom. Je staat alleen aan de andere kant. En je moet vooral geen vragen stellen, waarvan je van te voren al weet dat niemand hier het antwoord kan geven.
We weten het niet...we zullen het weten als we doodgaan..of juist niet. Eigenlijk zouden mensen zich meer bezig moeten houden met leven nu ipv van zich steeds maar te richten op wat komen kan. Is het niet zo dat het leven is dat wat je gebeurt terwijl je er plannen voor maakt?
pi_39013606
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:46 schreef wonko het volgende:

[..]

Ik moet dus respect hebben voor geloven die geen enkele vorm van respect hebben voor mij als ongelovige?
Mensen behandelen als hoe je zelf zou behandeld willen worden is een universeel regel, waar naar mijn mening geen enkel mens lak aan mag hebben, of je nou een profeet of een overtuigde atheist bent, boeit dat wat?
quote:
En wat is er subjectief aan energie? Dat is waar de wereld en het leven op draait. Zonder dat is er geen leven.
Hangt er vanaf hoe jij energie defineren zou, voor mij is het ook energie die alles in standhoudt, ongetwijfeld, maar dan wel de energie van Allah pour moi, wat ik met subjectief bedoelde is het beleven en uitleggem van je geloof/overtuiging.
  maandag 19 juni 2006 @ 20:50:29 #120
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39013616
quote:

ik strooi rond met wat ideeen en ze stellen zich meteen verdedigend op...
Misschien heeft dat te maken met de manier waarop je die ideeen rond strooit. imo kruip je onterecht in een slachtofferrol. Wanneer je weinig respect ten aanzien van je discussiepartners toont, is het niet vreemd dat zij zich aangevallen voelen, en dus in de verdediging schieten.
  maandag 19 juni 2006 @ 20:50:37 #121
137910 daaaaan
bla die bla
pi_39013624
Aan de andere kant : als alles perfect was, bestond er geen imperfectie, waardoor er weer geen perfectie kon bestaan. Als er een God was, kon ie dus nooit alles perfect maken.
De vraag is dan : waarom is het ene perfect en het andere niet?
pi_39013631
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Voor moslims is er een algemeen erkende tafsir, erkende interpretatie van de koran, reden van openbaring uit de mond van Mohammed en uitleg dat niet is gebaseerd op vertaling maar door mensen die ook daadwerkelijk de koran konden lezen, wat ik in de tafsir ben tegen gekomen is dat het onkracht alle negatieve dingen die over de koran wordt beweert.
Waarom doet me dit denken aan Hans Teeuwen?
pi_39013667
gods wegen zijn ondoorgrondelijk
pi_39013677
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:50 schreef wonko het volgende:

[..]

Waarom doet me dit denken aan Hans Teeuwen?
uitweg om niet inhoudelijk te te reageren?
  maandag 19 juni 2006 @ 20:52:29 #125
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39013700
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:48 schreef child_of_the_matrix het volgende:

[..]

Dat is juist wat ik bedoel, en graag zou willen zien: Dat alle bijbels en korans ooit worden verbrand wanneer de mensen ervoor kiezen om God in zichzelf te zoeken en niet in een soort sprookjesboek. Dan heb je ook geen heethoofden meer die anderen vermoorden omdat ze niet het juiste boek aanbidden...
Die heethoofden vermoorden elkaar dan wel omdat ze vinden dat hun bezit niet juist is verdeeld, omdat zij zichzelf door fysieke kenmerken superieur achten, etc.
pi_39013714
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:50 schreef Alicey het volgende:

[..]

Misschien heeft dat te maken met de manier waarop je die ideeen rond strooit. imo kruip je onterecht in een slachtofferrol. Wanneer je weinig respect ten aanzien van je discussiepartners toont, is het niet vreemd dat zij zich aangevallen voelen, en dus in de verdediging schieten.
Hier heb je volkomen gelijk in, maar als ik niet een beetje provocerende titel voor mijn topic had, hadden er dan zoveel gereageerd?
pi_39013732
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mensen behandelen als hoe je zelf zou behandeld willen worden is een universeel regel, waar naar mijn mening geen enkel mens lak aan mag hebben, of je nou een profeet of een overtuigde atheist bent, boeit dat wat?
Mij niet...behandel mij met respect en geef dat terug. Alhoewel ik fouten zal maken. Maar ik kan geen respect tonen voor mensen die een geloof aanhangen dat mij afschildert als minder dan een beest omdat ik mij niet onderwerp aan dat geloof.
quote:
Hangt er vanaf hoe jij energie defineren zou, voor mij is het ook energie die alles in standhoudt, ongetwijfeld, maar dan wel de energie van Allah pour moi, wat ik met subjectief bedoelde is het beleven en uitleggem van je geloof/overtuiging.
Dat jij er allah als naampje aanhangt is jouw subjectiviteit ja. Dat ik dat niet doe is mijn subjectiviteit. Daar zijn we het over eens.
pi_39013749
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:52 schreef child_of_the_matrix het volgende:

[..]

Hier heb je volkomen gelijk in, maar als ik niet een beetje provocerende titel voor mijn topic had, hadden er dan zoveel gereageerd?
dus door provocatie wil je reacties los krijgen? En dan vreemd vinden als mensen aggressief worden
pi_39013800
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:51 schreef Triggershot het volgende:

[..]

uitweg om niet inhoudelijk te te reageren?
Eigenlijk wel, ik word iets gehinderd daardoor. Kan daar even niet serieus op reageren.
Alhoewel het wel toepasbaar is....het staat geschreven dus het is waar....dat kan een weldenkend mens toch niet serieus als bewijs aanvaarden?
pi_39013863
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:53 schreef wonko het volgende:

[..]

Mij niet...behandel mij met respect en geef dat terug. Alhoewel ik fouten zal maken. Maar ik kan geen respect tonen voor mensen die een geloof aanhangen dat mij afschildert als minder dan een beest omdat ik mij niet onderwerp aan dat geloof.
Mooi, tuurlijk maak je fouten, noem je zelf gerust een profeet of God als je "iets" zou zijn die geen fouten maakt. Dat er mensen zijn binnen een geloof die jou uitmaken voor insect of whatsoever, betekent niet dat hun religie jou er voor uitmaakt. Zelfs jij kan niet ontkennen dat ware essentie van geloof, goede daden en naastenliefde is.
quote:
Dat jij er allah als naampje aanhangt is jouw subjectiviteit ja. Dat ik dat niet doe is mijn subjectiviteit. Daar zijn we het over eens.
Ooit moest het gebeuren.
  maandag 19 juni 2006 @ 20:57:29 #131
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_39013921
quote:

[..]

Die heb ik niet gelezen, maar vind je het dan niet een beetje vreemd dat islamgeleerden over zowat alles met elkaar kibbelen?

Er kan dan wel een "algemeen erkende interpretatie" van de Koran bestaan, omdat die zo veel eeuwen geleden is geschreven levert dat dus nog steeds discussie op. Kan jij zomaar uit het hoofd zeggen of het gebruik van een gsm, het kijken van televisie, of het dragen van Nike-schoenen en een Ronaldinho-shirt al dan niet "correct" zijn volgens de Koran of volgens Mohammed?

Nee dat kan je dus niet. Daarom juist is voortdurende herinterpretatie door islamgeleerden noodzakelijk. Doe je dat niet, dan krijg je dus van die toestanden als in Afghanistan, waar sport spelen verboden was, muziek luisteren verboden, enzovoort enzoverder.
---verdwijnt---
pi_39013948
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:54 schreef wonko het volgende:

[..]

Eigenlijk wel, ik word iets gehinderd daardoor. Kan daar even niet serieus op reageren.
Alhoewel het wel toepasbaar is....het staat geschreven dus het is waar....dat kan een weldenkend mens toch niet serieus als bewijs aanvaarden?
Ik denk dat er sprake is van misinterpretatie, ik heb het niet over "als het er staat moet het wel waar zijn" ik heb het over wat tafsir inhoudt, misschien kan ik het niet goed uitleggen en heb je hier meer aan?
quote:
De verzen van de Koran werden neergezonden in een bepaalde context, met een bepaald doel, voor een bepaalde toepassing, enz.

Een Tafsir is een Koran exegese, met andere woorden een uitleg van de betekenis van de verzen van de Koran, een verduidelijkende commentaar zodat men de verzen beter zou kunnen begrijpen.

Een Tafsir verduidelijkt de context waarin een vers werd neergezonden, en legt de samenhang uit men andere verzen en met de Sunnah Mohammed - deze samenhang kan de toepassing en betekenis van een vers verduidelijken, verruimen of beperken.

De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Net zoals het absurd zou zijn te stellen dat het Westen aanzet tot moord omdat het Westers wetboek stelt dat "doden niet zal bestraft worden". Iedereen weet dat dit geen algemene regel is in het Westen, maar een uitzondering die strikt beperkt wordt tot gevallen van wettelijke zelfverdediging. Het lezen van de Koran en de Sunnah verschilt niet zoveel van methode: er zijn algemene regels, en regels die de algemene regels verfijnen of er een uitzondering op beschrijven. De uitspraken van de Profeet (Hadith) geven dan de praktische toepassing van de wet, die in combinatie met de Koran moet bestudeerd worden. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de Islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.

Het onder de knie krijgen van het hele Islamitische rechtsstelsel is iets wat in de Muslimwereld hogere studies van vele jaren vereist. Het is dus niet omdat men een Koranvertaling gelezen heeft, dat men een deskundige is in Islamitisch recht, zoals men nog geen geoloog is omdat men een atlas doorgenomen heeft, of geen arts omdat men een medisch encyclopedie heeft.

Een degelijke Tafsir is onontbeerlijk wanneer u de Koran wenst door te nemen.

Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn.
pi_39013954
quote:

[..]

Jij was er niet bij, hebt Mohammed nooit gekend, en toch geef je ergens aan dat ik misschien zoekende ben, en wellicht naar een Iman. Ik vrees dat als je ECHT gelooft in een goede schepper, en goed gedrag jegens je medemens en dier, dat je dan automatisch je Koran laat vallen, al is het maar om ook nog normaal met andersgelovigen te kunnen communiceren, en ze wellicht ook een beetje hoop/geloof bieden. Daarentegen strooi je met arabische spreuken, die je in je weg anderen te bereiken alleen maar belemmeren, waaruit ik opmaak dat je geloof een tikkie egoistisch is ingesteld. Natuurlijk zijn dit discussies zonder oogcontact of een biertje samen op het terras, dus kjan ik er helemaal naast zitten.
pi_39013957
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mooi, tuurlijk maak je fouten, noem je zelf gerust een profeet of God als je "iets" zou zijn die geen fouten maakt. Dat er mensen zijn binnen een geloof die jou uitmaken voor insect of whatsoever, betekent niet dat hun religie jou er voor uitmaakt. Zelfs jij kan niet ontkennen dat ware essentie van geloof, goede daden en naastenliefde is.
Dat is de essentie van het leven. En de gelovigen die mij als ongelovige uitmaken voor wat dan ook doen dat met hun geloof in de handen. Want daar staat het in geschreven.
quote:
Ooit moest het gebeuren.
Ook dat kan.
pi_39013984
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik denk dat er sprake is van misinterpretatie, ik heb het niet over "als het er staat moet het wel waar zijn" ik heb het over wat tafsir inhoudt, misschien kan ik het niet goed uitleggen en heb je hier meer aan?
[..]
Ik gaat ff sporten...kom ik daarna op terug.
  maandag 19 juni 2006 @ 20:59:44 #136
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39014032
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:52 schreef child_of_the_matrix het volgende:

[..]

Misschien niet, misschien wel. Het komt in ieder geval iets eerlijker over om je er dan niet over te verbazen dat sommigen zich aangevallen voelen.
pi_39014110
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:57 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Die heb ik niet gelezen, maar vind je het dan niet een beetje vreemd dat islamgeleerden over zowat alles met elkaar kibbelen?
De moslimgeleerden kibbelen over is het glaasje halfvol of halfleeg, over Akida (geloof) onderwerpen is er geen twist.

Hoe dom zijn Christenen & Moslims?
quote:
Er kan dan wel een "algemeen erkende interpretatie" van de Koran bestaan, omdat die zo veel eeuwen geleden is geschreven levert dat dus nog steeds discussie op. Kan jij zomaar uit het hoofd zeggen of het gebruik van een gsm, het kijken van televisie, of het dragen van Nike-schoenen en een Ronaldinho-shirt al dan niet "correct" zijn volgens de Koran of volgens Mohammed?
Gelukkig heb ik genoten van Islamitische opleiding in een Islamitische land en ben ik wel in staat om wat vragen te beantwoorden, kan ik het niet heb ik genoeg moslimgeleerden van de soenieten en bronnen via internet etc tot mijn beschikking om me er in te verdiepen voor ik een antwoord kan geven.
quote:
Nee dat kan je dus niet. Daarom juist is voortdurende herinterpretatie door islamgeleerden noodzakelijk. Doe je dat niet, dan krijg je dus van die toestanden als in Afghanistan, waar sport spelen verboden was, muziek luisteren verboden, enzovoort enzoverder.
Hmm, ik dacht dat ik het wel kon?
pi_39014163
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:59 schreef Alicey het volgende:

[..]

Misschien niet, misschien wel. Het komt in ieder geval iets eerlijker over om je er dan niet over te verbazen dat sommigen zich aangevallen voelen.
Ik vroeg me alleen af of ze misschien dom zijn. Men kan dan ook op non-aggressieve wijze mij compleet onder de tafel lullen, MITS men met goede argumenten komt.
pi_39014192
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:58 schreef wonko het volgende:

[..]

Dat is de essentie van het leven. En de gelovigen die mij als ongelovige uitmaken voor wat dan ook doen dat met hun geloof in de handen. Want daar staat het in geschreven.
Dus jij deelt hun interpretatie dus? Of laat je op zo een punt achterwege dat het christendom, islam etc voor respect hoort te staan?
pi_39014201
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:58 schreef wonko het volgende:

[..]

Ik gaat ff sporten...kom ik daarna op terug.
prima
  maandag 19 juni 2006 @ 21:04:46 #141
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39014252
quote:
Op maandag 19 juni 2006 21:02 schreef child_of_the_matrix het volgende:

[..]

Ik vroeg me alleen af of ze misschien dom zijn. Men kan dan ook op non-aggressieve wijze mij compleet onder de tafel lullen, MITS men met goede argumenten komt.
Het is een vorm van je discussiepartners bij voorbaat diskwalificeren door zo'n opmerking. Wat voegt de opmerking verder nou eigenlijk toe?
pi_39014305
Ik moet gaan, het heeft nu lang genoeg geduurt! Bedankt iedereen voor het "Gesprek" ik check later wel weer in.
pi_39014453
quote:
Op maandag 19 juni 2006 20:58 schreef child_of_the_matrix het volgende:

[..]

Jij was er niet bij, hebt Mohammed nooit gekend, en toch geef je ergens aan dat ik misschien zoekende ben, en wellicht naar een Iman. Ik vrees dat als je ECHT gelooft in een goede schepper, en goed gedrag jegens je medemens en dier, dat je dan automatisch je Koran laat vallen, al is het maar om ook nog normaal met andersgelovigen te kunnen communiceren, en ze wellicht ook een beetje hoop/geloof bieden. Daarentegen strooi je met arabische spreuken, die je in je weg anderen te bereiken alleen maar belemmeren, waaruit ik opmaak dat je geloof een tikkie egoistisch is ingesteld. Natuurlijk zijn dit discussies zonder oogcontact of een biertje samen op het terras, dus kjan ik er helemaal naast zitten.
Wanneer ik een broeder oproep geduldig te zijn, omdat God met gelovigen is, zou dat mijn communicatie met niet-moslims bevorderen of belemmeren denk je?

Alicey zou jij hier op als niet-gelovige( met alle respect) kunnen antwoorden?

Ook jij was er niet bij Hitler, ook jij hebt hem niet gekend, maakt dat wat uit, twijfel je zonder hem te kennen dat hij slecht is? Iman betekent letterlijk geloof, misschien ben je daar wel naar op zoek? Het houdt je in ieder geval wel bezig, gezien je deel neemt aan discussies etc.

Ben je neit een klein beetje in tegenstrijd?
Mijn geloof leert mij inderdaad goed te zijn tegen mijn medemens en dier, waar is er dan sprake van egoisme?
pi_39014489
quote:
Op maandag 19 juni 2006 21:04 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het is een vorm van je discussiepartners bij voorbaat diskwalificeren door zo'n opmerking. Wat voegt de opmerking verder nou eigenlijk toe?
Is gewoon eerlijk van me, ik vraag me dat soms echt af. Ik gaf aan dat ik bepaalde ervaringen heb met verschillende gelovigen, maar men hoeft zichzelf toch niet ineens aangevallen te voelen omdat ik me afvraag of het soms met IQ te maken heeft? Trouwens elke IQ test heeft wel van die opdrachten van: Wat is de logische volgorde? Dus Logica en IQ zijn wel degelijk met elkaar verbonden.
pi_39014507
Nou, de vraag in de TT wordt door de heren gelovigen zelf in dit topic uitermate treffend beantwoord.
  maandag 19 juni 2006 @ 21:09:37 #146
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_39014513
quote:
Op maandag 19 juni 2006 21:01 schreef Triggershot het volgende:

Gelukkig heb ik genoten van Islamitische opleiding in een Islamitische land en ben ik wel in staat om wat vragen te beantwoorden, kan ik het niet heb ik genoeg moslimgeleerden van de soenieten en bronnen via internet etc tot mijn beschikking om me er in te verdiepen voor ik een antwoord kan geven.
[..]

Hmm, ik dacht dat ik het wel kon?
En als je nu al die websites afloopt, en je zoekt bv. naar het antwoord of een gsm gebruiken mag of niet, of televisie kijken mag of niet, dan zeggen al je internetbronnen precies hetzelfde? Dat geloof ik niet, eerlijk gezegd.

Dit nog los van het feit dat internetbronnen in wezen onbetrouwbaar zijn, iedereen kan zomaar wat op het Internet gooien en beweren dat het de "waarheid" is, makkelijk genoeg. Genoeg domme zielen die er vervolgens intrappen. Meteen ook de reden waarom de overheid soms erg wantrouwig staat tov bepaalde islamitische sites.
---verdwijnt---
  maandag 19 juni 2006 @ 21:10:11 #147
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_39014551
0-1 Tunesië!
---verdwijnt---
pi_39014670
quote:
Op maandag 19 juni 2006 21:09 schreef Clourhide het volgende:

[..]

En als je nu al die websites afloopt, en je zoekt bv. naar het antwoord of een gsm gebruiken mag of niet, of televisie kijken mag of niet, dan zeggen al je internetbronnen precies hetzelfde? Dat geloof ik niet, eerlijk gezegd.
Muslim, Buchari (hadithbronnen) zijn overal hetzelfde van hier tot Tokio.. Geloof je me niet? Pak Bucharie eens in verschillende talen die je spreekt van verschillende sites en vergelijk ze.
quote:
Dit nog los van het feit dat internetbronnen in wezen onbetrouwbaar zijn, iedereen kan zomaar wat op het Internet gooien en beweren dat het de "waarheid" is, makkelijk genoeg. Genoeg domme zielen die er vervolgens intrappen. Meteen ook de reden waarom de overheid soms erg wantrouwig staat tov bepaalde islamitische sites.
Je hebt gelijk, iedereen kan wat zetten over de islam, christendom en Jodendom, maar de moslims wordt geleerd om de bronnen te checken, uiteraard zijn de hadith verdeelt in rang van betrouwbaarheid
pi_39014705
quote:
Op maandag 19 juni 2006 21:10 schreef Clourhide het volgende:
0-1 Tunesië!
brb
pi_39014859
quote:
Op maandag 19 juni 2006 21:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wanneer ik een broeder oproep geduldig te zijn, omdat God met gelovigen is, zou dat mijn communicatie met niet-moslims bevorderen of belemmeren denk je?
"Broeder" & "God is met gelovigen" belemmert in mijn mening de communicatie met ongelovigen.

Iman betekent letterlijk geloof: Hier heb je het alweer, ik dacht dat je zo'n Islamitische priester bedoelde. Kun je niet gewoon geloof zeggen? We zijn toch in het nederlands aan het praten?

Mijn geloof leert mij inderdaad goed te zijn tegen mijn medemens en dier, waar is er dan sprake van egoisme: In je keuze om te kiezen om openlijk voor Islam uit te komen, terwijl je meer mensen op "het goede spoor" kan brengen met dezelfde filosofie, maar dan effe het Islamgedoe achterwege te laten. Er zijn nu eenmaal veel mensen die een negatief gevoel bij alles wat Islam of Moslim is krijgen, mede met dank aan de media. Of ben je bang dat als je het Islam gedoe achterwege laat Allah je in de steek laat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')