Wat veelquote:Van Nu.nl
Meer huisdieren opgevangen in dierenasiels
Uitgegeven: 19 juni 2006 16:06
DEN HAAG - De dierenasiels in Nederland hebben vorig jaar meer honden, katten en andere huisdieren tijdelijk onderdak geboden. De kans dat de dieren een nieuw thuis vinden, is iets toegenomen. Voor 82 procent van de katten en 88 procent van de honden werd een nieuwe baas gevonden, meldde de Dierenbescherming maandag.
De dierenasiels vingen vorig jaar samen meer dan 70.000 dakloze huisdieren op. Dat is een "lichte stijging" van 2,6 procent ten opzichte van 2004. Ongeveer twee derde van de opgevangen dieren (47.671) zwierf op straat. Het aantal door hun baasjes afgedankte huisdieren daalde van 16.316 naar 15.040 in 2005.
De asiels zitten vooral vol met thuisloze katten en honden. Ruim 47.500 katten en ongeveer 23.000 honden werden vorig jaar tijdelijk opgevangen. Voor deze dieren vinden de asiels wel steeds vaker een nieuw thuis. Met de hoge herplaatsingscijfers hoort Nederland volgens de Dierenbescherming wat dat betreft tot de "koplopers in de wereld".
Dat de dierenasiels een druk jaar zouden hebben, bleek vorig jaar al. Toen moesten enkele asiels nog voor de jaarlijkse zomerdrukte al wachtlijsten en opnamestops instellen. Ook dit jaar verwacht de Dierenbescherming weer flinke drukte tijdens deze "zomeropruiming". Duizenden honden, katten en andere huisdieren worden dan gedumpt of achtergelaten bij de asiels omdat ze niet bij de vakantieplannen passen.
Idiooten die hun beest weg doen voor hun vakantie verdienen het niet om een huisdier te hebben... dat huisdier zal waarschijnlijk alles voor zijn baasje geven, en z'n baasje dumpt hem gewoon omdat 'ie op vakantie moet...quote:Op maandag 19 juni 2006 17:18 schreef Bluezz het volgende:
"Dat de dierenasiels een druk jaar zouden hebben, bleek vorig jaar al. Toen moesten enkele asiels nog voor de jaarlijkse zomerdrukte al wachtlijsten en opnamestops instellen. Ook dit jaar verwacht de Dierenbescherming weer flinke drukte tijdens deze "zomeropruiming". Duizenden honden, katten en andere huisdieren worden dan gedumpt of achtergelaten bij de asiels omdat ze niet bij de vakantieplannen passen."
Als je ze dat vertelt, kijken ze je aan alsof je een monster bent. Want inderdaad, 'het is zo schattig'.quote:Op maandag 19 juni 2006 17:24 schreef Bluezz het volgende:
Jij bekijkt het positief
Mensen zouden eens een poosje moeten stoppen met nestjes krijgen, hoe schattig het ook is.
Bron: http://www.trouw.nl/laats(...)hte_chip_voor_kattenquote:Dierenbescherming: verplichte chip voor katten
(Novum) - Alle katten in Nederland moeten verplicht worden gechipt of getatoeëerd. Dit moet gebeuren om massale dump van de dieren tegen te gaan. Dat stelt de Dierenbescherming maandag in De Telegraaf.
Nederlanders gooien hun katten volgens de organisatie steeds vaker zonder pardon op straat als ze geen zin meer hebben in de dieren. Uit cijfers van de Dierenbescherming blijkt dat dierenasiels vorig jaar 34 duizend katten opvingen, tweeduizend meer dan in 2004.
Daarnaast constateert de Dierenbescherming dat het aantal katten dat bij dierenasiels wordt afgegeven daalt. Hieruit blijkt volgens woordvoerder Jelko de Ruiter van Dierenbescherming dat steeds meer mensen hun kat op straat dumpen. Vorig jaar werden een kleine negenduizend katten bij asiels afgeleverd.
Veel dierenasiels zijn volgens De Ruiter in het voorjaar al overvol, terwijl de traditionele zomerdrukte nog moet beginnen. "Een kwart van de asiels heeft ernstige capaciteitsproblemen en sommige werken met een wachtlijst." Het zwerfkattenprobleem neemt door de dump en de capaciteitsproblemen 'zorgwekkende vormen' aan. De Ruiter: "In een voorzichtige schatting telt Nederland enkele honderdduizenden zwerfkatten."
In de asiels komen volgens De Ruiter twee keer zo veel katten als honden terecht. "Honden worden veel vaker gechipt of getatoeëerd en staan daarmee geregistreerd bij een databank. De eigenaar is op deze manier makkelijk te achterhalen en anoniem dumpen is dan haast onmogelijk."
Dat heb ik dus ook al zolang ik in F&F woonquote:Op maandag 19 juni 2006 18:42 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Eerlijk gezegd zit ik al een tijdje erg hard op mijn vingers vanwege alle "pimp hier met je leuke nestje" topics in F&F, want ik wil geen spelbreker zijn voor al die dierenliefhebbers die hun lieve poesje op een onbekend tijdstip hebben laten bespringen door een onbekende kater met een onbekende bloedgroep, onbekende ziektes (kattenaids ofzo) en onbekende genetische afwijkingen (HCM), en ook niet gehinderd door enige kennis van zaken wat betreft de toestand van de moederpoes op dat gebied, draagtijd en bevalling. En dan vervolgens al die mensen die zo iemand dan van harte aanmoedigen want de foto's zijn zo leuk![]()
* en caviaatje en konijntje en hondje etc etc etc...quote:Op maandag 19 juni 2006 19:35 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Op een andere site waar ik zit plaatste iemand van zwerfkat.com vandaag een noodkreet, 70 katten is voor hen teveel, ze hebben nu 102 katten in de opvang, ze hebben geen tijd, geld en middelen meer, iedereen, als je zo nodig een huiskatje* wil, adopteer er alsjeblieft een van die mensen die zulk goed werk doen in plaats van mensen die het alleen een lolletje vinden.
Reactie van robber57 verwijderd.. dus deze ook meegepoetst.quote:Op maandag 19 juni 2006 18:13 schreef robber57 het volgende:
....
quote:Op maandag 19 juni 2006 19:38 schreef ParanoidEv het volgende:
[..]
* en caviaatje en konijntje en hondje etc etc etc...
Hoi Bianca en Michael.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:46 schreef bianca en michael het volgende:
Ik baal van al die onnadenkende mensen!
Vroeger thuis alleen maar '2e handsjes' ( 3 x boxer) en sinds we zijn gaan samenwonen hebben we zelf 2 '2e handsjes'. Ik ben hartstikke blij met ze hoor en zou ze nooit meer kwijt willen, maar wanneer de asielen niet zo vol zaten, konden wij in de toekomst misschien ook eens een puppy opvoeden... Op deze manier kunnen we dat niet over ons hart verkrijgen, en lossen we andermans 'problemen' op (letterlijk en figuurlijk, hondjes hebben allebei wel wat rare tikken).
Overigens vind ik het ook schandelijk dat de asielen zo weinig geld van de overheid krijgen. Wij hebben een hondenkennel geadopteerd in het plaatselijke asiel (¤144,- per jaar) maar dat zou toch ook niet nodig moeten zijn?!
Zó, dat lucht op.
Ik koop zelfs niks in tuincentra en dierenwinkels die dieren verkopen. Ik wil het op geen enkele manier sponsoren.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:42 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]![]()
Sinds ik iemand ken die op de dierenafdeling van een tuincentrum werkt zou ik nooit meer zo'n leuk hamstertje, konijntje, ratje, muisje, etc in een winkel kopen. Die verhalen.
Kan je die verhalen niet opschrijven in een topic? Ik denk dat het goed is als men die verhalen leest.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:42 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Sinds ik iemand ken die op de dierenafdeling van een tuincentrum werkt zou ik nooit meer zo'n leuk hamstertje, konijntje, ratje, muisje, etc in een winkel kopen. Die verhalen.
Heb je misschien de officiele oproep? Zal bericht doorsturen dan.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:35 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Op een andere site waar ik zit plaatste iemand van w vandaag een noodkreet, 70 katten is voor hen teveel, ze hebben nu 102 katten in de opvang, ze hebben geen tijd, geld en middelen meer, iedereen, als je zo nodig een huiskatje wil, adopteer er alsjeblieft een van die mensen die zulk goed werk doen in plaats van mensen die het alleen een lolletje vinden.
Er zijn allerlei regels e.d. Ik ben niet zo een kenner er van, maar er was in ieder geval dat als een dier gevonden wordt binnen een gemeente dat een gemeente er verantwoordelijkheden over heeft. Weet niet precies meer hoe het zat, maar veel gemeenten weten niet eens hoe dat zit met die regelingen.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:46 schreef bianca en michael het volgende:
Overigens vind ik het ook schandelijk dat de asielen zo weinig geld van de overheid krijgen. Wij hebben een hondenkennel geadopteerd in het plaatselijke asiel (¤144,- per jaar) maar dat zou toch ook niet nodig moeten zijn?!
De meeste dingen die ik van je lees vind ik iets te ver gaan, maar dit vind ik wel een mooi plan. Het zou wel veel politieke wil, tijd, geld en moeite kosten, maar het zou vast helpen. 1,2,4,6, en 7 dan. 3 en 5 vind ik veel minder, vooral gezien de reputatie van de dierenbescherming in onze contreien. Die lijken meer met egoprojecten bezig te zijn, zoals een superasielcomplex voor heel Zeeland zowat (lekker centraal dan) dan met de dieren zelf, ik zou niet willen dat zo'n organisatie zo'n invloed kreeg.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 01:11 schreef TechXP het volgende:
Uit mijn actieplan voor dieren:
Dierenhandel
1. Verkoop van dieren via marktplaats e.d. wordt niet meer toegestaan.
2. Herplaatsing van dieren via marktplaats e.d. kan in principe wel, wanneer de dieren via een tussenbureau aangeboden worden op internet.
3. Dieren die verkocht worden bij dierenwinkels of fokkers moeten aantoonbare komaf hebben en alleen afkomstig van door Dierenbescherming goedgekeurde fokkers.
4. Over de dieren wordt een belasting geheft. Kleine huisdieren (ratten, muizen etc.) worden stukken duurder. Grotere dieren krijgen ook meer belasting erover. Maar in verhouding worden ze iets duurder. Dieren krijgen ook minimale verkoopprijzen.
5. Fokken van dieren mag alleen na een cursus bij DB en een goedgekeurd certificaat
6. Elk dier wat verkocht wordt krijgt registratie in landelijk systeem.
7. Een dier dat uit een asiel wordt gehaald is belastingvrij
Dat zou naar mijn mening het aantal dieren drastisch laten afnemen binnen een periode en minder dieren in asielen hebben.
Bianca, maar Michael is dezelfde mening toegedaan.quote:Op maandag 19 juni 2006 19:48 schreef Kinderlokker het volgende:
[..]
Hoi Bianca en Michael.
Wie van jullie twee heeft bovenstaande post gemaakt? Ik ben erg benieuwd.
Bij rashonden mag je maar eens per 2 jaar een nestje fokken, van de rasvereniging. Als fokkers die enkel onder het honden- en kattenbesluit vallen die regel ook moeten gaan opvolgen, zou dat al de helft aan nestjes kunnen schelen bij veel fokkerijen. Zij zouden dan niet meer kunnen leven van de broodfok, dat scheelt al een hoop.quote:Fok alleen na een cursus en met certificaat lijkt me onuitvoerbaar en de verkeerde mensen aanpakken, bedrijfsmatige (brood)fokkers vallen op door advertenties en grote aantallen, maar die vallen volgens mij al onder het honden- en kattenbesluit
Probleem is alleen dat mensen ze dan misschien niet meer naar het asiel brengen, maar gewoon ergens uitzetten. Lijkt me nog zieliger voor die beestjes.quote:Lijkt me wel wat, om mensen die hun huisdier in juni of juli naar het asiel brengen met een dubieuze reden, op de zwarte lijst te zetten: Nooit meer de mogelijkheid om een dier te adopteren.
Creëert dat niet alleen maar meer vraag naar pups uit nestjes?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 08:08 schreef beestjuh het volgende:
(...)
Lijkt me wel wat, om mensen die hun huisdier in juni of juli naar het asiel brengen met een dubieuze reden, op de zwarte lijst te zetten: Nooit meer de mogelijkheid om een dier te adopteren.
Yup lijkt me ideaal. En ook dat die vereniging een verplichte fok-stop kan inlassen..nu zou een goed moment zijn. En dit geld uiteraard niet alleen voor honden en katten, maar voor alle dieren waarmee de asiels volzitten.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 08:08 schreef beestjuh het volgende:
Bij rashonden mag je maar eens per 2 jaar een nestje fokken, van de rasvereniging. Als fokkers die enkel onder het honden- en kattenbesluit vallen die regel ook moeten gaan opvolgen, zou dat al de helft aan nestjes kunnen schelen bij veel fokkerijen. Zij zouden dan niet meer kunnen leven van de broodfok, dat scheelt al een hoop.
Hmm nu wil ik niet mierenneuken TechXP.. maareh.. volgens mij is het bij punt 4 "wordt een belasting geheven"quote:Op dinsdag 20 juni 2006 01:11 schreef TechXP het volgende:
Uit mijn actieplan voor dieren:
Dierenhandel
1. Verkoop van dieren via marktplaats e.d. wordt niet meer toegestaan.
2. Herplaatsing van dieren via marktplaats e.d. kan in principe wel, wanneer de dieren via een tussenbureau aangeboden worden op internet.
3. Dieren die verkocht worden bij dierenwinkels of fokkers moeten aantoonbare komaf hebben en alleen afkomstig van door Dierenbescherming goedgekeurde fokkers.
4. Over de dieren wordt een belasting geheft. Kleine huisdieren (ratten, muizen etc.) worden stukken duurder. Grotere dieren krijgen ook meer belasting erover. Maar in verhouding worden ze iets duurder. Dieren krijgen ook minimale verkoopprijzen.
5. Fokken van dieren mag alleen na een cursus bij DB en een goedgekeurd certificaat
6. Elk dier wat verkocht wordt krijgt registratie in landelijk systeem.
7. Een dier dat uit een asiel wordt gehaald is belastingvrij
Dat zou naar mijn mening het aantal dieren drastisch laten afnemen binnen een periode en minder dieren in asielen hebben.
Ben je dan niet bang dat die mensen het beestje de nek omdraaien i.p.v. ze naar het asiel te brengen?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 08:08 schreef beestjuh het volgende:
Lijkt me wel wat, om mensen die hun huisdier in juni of juli naar het asiel brengen met een dubieuze reden, op de zwarte lijst te zetten: Nooit meer de mogelijkheid om een dier te adopteren.
Ik weet niet of duurder maken per se helpt, maar ik denk wel dat je met het 'dump de dieren in het asiel want het is vakantie'-mensen een heel andere groep te pakken hebt dan mensen die 600 euro uitgeven voor een raskat.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 09:45 schreef Uhmmie het volgende:
Ik betwijfel of het zin heeft om dieren duurder te maken overigens.. mensen hebben op het moment genoeg geld om het uit te geven aan dingen... dus maakt een paar euro extra op een hamster ook niet heel veel uit.
En wat meer euro op een groter huisdier.. voegt denk ik evenredig weinig toe.
Als mensen 600 euro voor een raskat kunnen/willen uitgeven.. dan denk ik dat NOG duurder weing verschil maakt want 600e voor een kat vind ik al een idioot bedrag
(En zo duur was de mijne dan ook niet..)
Hmm mja.. dat is op zich ook wel zo.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 10:01 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik weet niet of duurder maken per se helpt, maar ik denk wel dat je met het 'dump de dieren in het asiel want het is vakantie'-mensen een heel andere groep te pakken hebt dan mensen die 600 euro uitgeven voor een raskat.
Dit valt voor particulieren niet te controleren en voor bepaalde kattenrassen zou het funest zijn. Je kunt een fokpoes niet eens in de twee jaar maar een nest laten krijgen, dan is ze in de tussentijd al lang onvruchtbaar door een baarmoederontsteking of ze heeft cystes op de eierstokken. Een poes moet gedekt worden als ze krols is, zo zit het beestje in elkaar. De huidige regel is 3 nesten per twee jaar maximaal, en de meesten proberen een jaar tussen ieder nest te houden, en dan gaat het al vaak verkeerd dat een poes onvruchtbaar raakt omdat er te lang gewacht wordt.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 09:45 schreef Uhmmie het volgende:
Ik vind slechts 1x per 2 jaar een nestje ook een goede stelregel.
Dat voorkomt denk toch meer dan de helft in nestjes.
Beetje hypocriet, vind je niet. Voor vele honderden euries een kat kopen, met stamboom van een bepaald merk. Beesten die vaak kapot worden gefokt.quote:Op maandag 19 juni 2006 18:42 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Eerlijk gezegd zit ik al een tijdje erg hard op mijn vingers vanwege alle "pimp hier met je leuke nestje" topics in F&F, want ik wil geen spelbreker zijn voor al die dierenliefhebbers die hun lieve poesje op een onbekend tijdstip hebben laten bespringen door een onbekende kater met een onbekende bloedgroep, onbekende ziektes (kattenaids ofzo) en onbekende genetische afwijkingen (HCM), en ook niet gehinderd door enige kennis van zaken wat betreft de toestand van de moederpoes op dat gebied, draagtijd en bevalling. En dan vervolgens al die mensen die zo iemand dan van harte aanmoedigen want de foto's zijn zo leuk![]()
Juist van duurdere dieren kun je met vrij veel zekerheid zeggen dat ze zorgvuldig zijn gefokt.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:41 schreef Deliana het volgende:
[..]
Beetje hypocriet, vind je niet. Voor vele honderden euries een kat kopen, met stamboom van een bepaald merk. Beesten die vaak kapot worden gefokt.![]()
![]()
Koop je zo'n beest, dan hou je de handel in stand.
Ben je een dierenliefhebber, dan neem je gewoon zo'n beest in huis. Dan is het niet belangrijk of het een jonkie of een volwassen is, en al helemaal niet dat het een bepaalde stamboom heeft.
die blijven de rest van hun leven in het asiel.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:43 schreef Ingridh007 het volgende:
Wat gebeurt er met die kleine 10-20% van de dieren die niet herplaatst worden?
bron?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:43 schreef erodome het volgende:
Standaart probleem, elk jaar weer, volwassen, ouergezonde dieren die ingeslapen moeten worden op ten duur omdat er gewoon geen plek meer is en niemand ze ziet staan zolang er jongen zijn.
Ligt eraan, sommigen blijven, anderen trekken dat niet en worden ingeslapen, varieert ook van asiel tot asiel wat voor beleid ze voeren.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:43 schreef Ingridh007 het volgende:
Wat gebeurt er met die kleine 10-20% van de dieren die niet herplaatst worden?
Heb zelf een kat uit t asiel en zou er zo weer een uit t asiel adopteren.
Bobby
Bron, ruim 7 jaar asielwerk op verschillende asielen, bv lelystad(waar ik invalwerk gedaan heb) die een inslaapbeleid heeft bij katten, als een kat wat moeilijker is komt hij niet eens in de plaatsingsruimte.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:46 schreef hiena het volgende:
[..]
bron?
ik weet iig dat het in het asiel waar ik werk echt niet zo gaat. er zitten hier honden al 4 of 5 jaar en katten ook al een tijdje (maar die gaan dus af en toe met alle moeilijke katten naar een boerderij)
Jawel hoor, want als je, ik noem maar een bedrag, 500 euro uit moet geven denk je beter na als wanneer je het spontaan mee kan nemen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:45 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb nog nooit veel geld uitgegeven aan een kat maar daar wel altijd verdomd goed over nagedacht. Ook de aanschaf van een dure raskat garandeert geen verantwoordelijke baas.
O jawel hoor. Wij hadden buren met twee jonge kinderen die helemaal lyrisch waren van een kitten die was komen aanlopen. Toen het beestje toch een eigenaar bleek te hebben, moest er op stel en sprong een kat komen. En dat werd dus een dure witte pers.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Het garandeerd niets, maar het is wel zo dat als er meer betaald word mensen beter nadenken, dat is echt zo, niemand betaald 500 euro aan iets waar de kinderen om zeuren eventjes.
Wel een impulsaankoop. De kitten hadden ze amper in huis gehad. En de pers beviel uiteindelijk totaal niet en ging weer terug naar de fokker.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:05 schreef erodome het volgende:
Dan wilde ze duidelijk zelf ook een kat, want tja, ze hadden er al 1tje(die dus niets koste) waardoor ze wiste dat ze het ook zeker wilde, dan gaan mensen over tot de aankoop van een duurder dier.
Geen impulsaankoop dus.
Zorgvuldigd gefokt, my ass. Hoe vaak worden rassen niet door gefokt, met alle gevolgen van dien.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:54 schreef beestjuh het volgende:
[..]
Juist van duurdere dieren kun je met vrij veel zekerheid zeggen dat ze zorgvuldig zijn gefokt.
Die goedkope dieren komen uit de broodfok, waar niet wordt gelet op gezondheid en erfelijkheid, maar alleen hoeveelheid, snelheid en verdiensten.
Denk es na.
quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Bron, ruim 7 jaar asielwerk op verschillende asielen, bv lelystad(waar ik invalwerk gedaan heb) die een inslaapbeleid heeft bij katten, als een kat wat moeilijker is komt hij niet eens in de plaatsingsruimte.
Marknesse, waar ik moppie vandaan heb, had een inslaapbeleid na 3 maanden.
Zeist waar ik 7 jaar vrijwilligerswerk heb gedaan had geen inslaapbeleid, amerongen waar ik stage heb gelopen ook niet, amersfoort(waar ik invalwerk gedaan heb) wilde nog weleens inslapen als het te druk was.
Wat honden betrefd zijn ze wat makkelijker meestal, maar lang niet elke hond trekt een asiel voor langere tijd, heb er gezien die gewoon wegkwijnde en die we wel in moesten laten slapen op ten duur omdat ze het gewoon niet aankonden en er geen plaats voor ze te vinden was, naar is dat.
JIj kent duidelijk geen echte fokkers, jij hebt het over broodfok. Lekker kortzichtig, want daar is iedereen al duidelijk tegen. Mensen die een statussymbool willen zullen ook naar zo'n broodfokker gaan omdat die vaak goedkoper is dan een hobbyfokker, katten "uit voorraad" kan leveren of omdat ze zich er gewoon niet in verdiept hebben. Mijn katten zijn mijn kindjes en mijn hobby, en ik ben blij dat ik zulke verantwoord gefokte, lieve en mooie katten kon kopen, en voel me derhalve ook niet aangesproken door jouw opmerking over statussymbolen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:54 schreef Deliana het volgende:
[..]
Zorgvuldigd gefokt, my ass. Hoe vaak worden rassen niet door gefokt, met alle gevolgen van dien.
Ben je een dierenliefhebber, of zoek je naar een statussymbool.
Neem gewoon zo'n beest uit het asiel en geef hem een herkansing.
Niet hypocriet. Ik steun liever een verantwoorde hobbyfokker dan een prutser die er op ongezoinde wijze nog meer huiskatten bij fokt ondanks het overschot daar aan. Ik denk dat jij niet weet waar een stamboom voor staat als je zegt dat die niet belangrijk is. Want dan zijn volgens jou dierenwelzijn en gezondheid onbelangrijk. Werden alle katten maar met stamboom gefokt volgens de nu geldende regels, dan waren ze duurder en werden ze hopelijk niet meer als wegwerproducten gezien, dan werd er meer op gezondheid en inteelt gelet, dan was de poes geen speelgoedje meer om leuke kittentjes mee te maken want dan kostte een nest krijgen gewoon veel geld.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:41 schreef Deliana het volgende:
[..]
Beetje hypocriet, vind je niet. Voor vele honderden euries een kat kopen, met stamboom van een bepaald merk. Beesten die vaak kapot worden gefokt.
Koop je zo'n beest, dan hou je de handel in stand.
Ben je een dierenliefhebber, dan neem je gewoon zo'n beest in huis. Dan is het niet belangrijk of het een jonkie of een volwassen is, en al helemaal niet dat het een bepaalde stamboom heeft.
Daarom is zorgvuldige fok van zo'n enorm belang, goede gedegen fok waarin goed op erfelijke gebreken wordt gelet, karakter en rastype.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:54 schreef Deliana het volgende:
[..]
Zorgvuldigd gefokt, my ass. Hoe vaak worden rassen niet door gefokt, met alle gevolgen van dien.
Niet blaffen tegen mij zolang je niet weet waar ik mijn dieren vandaan heb.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:54 schreef Deliana het volgende:
[..]
Maakt dat uit dan ? Er worden ook heel veel huiskatten via Marktplaats geplaatst toch ?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:17 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk dat mensen die van hun raskat afwillen eerder Marktplaats zullen inschakelen dan hun kat naar een asiel zullen brengen. Omdat ze er nog wel geld voor willen terugzien. Dus wat zegt het nou feitelijk dat er maar zo weinig stamboomdieren in een asiel zitten.
't Ging even om de stelling dat 't weinige aantal raskatten in een asiel zou betekenen dat men beter zorgt voor raskatten.quote:Op woensdag 21 juni 2006 13:09 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Maakt dat uit dan ? Er worden ook heel veel huiskatten via Marktplaats geplaatst toch ?
(...)
Nogmaals, ik praat over de tijd voor marktplaats, internet is nog niet zo heel erg oudquote:Op woensdag 21 juni 2006 13:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
't Ging even om de stelling dat 't weinige aantal raskatten in een asiel zou betekenen dat men beter zorgt voor raskatten.
quote:Op dinsdag 20 juni 2006 22:24 schreef Mirri het volgende:
Als ik een huisdier zou nemen later, zou ik er zeker ook eentje uit het asiel nemen.![]()
Ook al is het dan meestal geen schattig jong poesje...![]()
Nu hebben we 1 poes die vroeger een zwerfpoes was, ze is half siamees en heeel mooi.We hadden haar meegenomen uit België, ze woonde half op een boerderij, waar ze alleen af en toe eten kreeg, ze had geen thuis. De ander komt wel uit een nest..
Wij hebben nu een hond uit het asiel, hij is vroeger mishandeld en nog steeds een beetje angstig af en toe. Morris was pas 6 maanden toen we hem kregen..en hij is echt heel mooi voor een geen-rashond. Hij is een kruising tussen een fletcoat en een golden retriever. Hij is dus eigenlijk een black retriever, maar dan net ietsjes kleiner dan een golden.![]()
[afbeelding]
En jouw redenatie was dat ze dan eerder via Marktplaats geplaatst werden terwijl een huiskat in het asiel terechtkomt, en die gaat niet op, want ook op Marktplaats worden grote aantallen huiskatten herplaatst, dus dan zijn de aantallen raskatten die herplaatst worden nog steeds véél kleiner (procentueel én in absolute aantallen, er zijn vorig jaar ongeveer 17.000 raskittens geboren en 47.500 huiskatten herplaatst ! Hoeveel huiskatkittens er geboren worden kan ik niet vinden, 400.000 ? Meer ?) En de originele stelling (want jij verwoord hem nu ietsje anders) was dat mensen over het algemeen langer nadenken over het adopteren van een dure kat. Dat klopt meestal wel. En de "ras"katten die op Marktplaats aangeboden worden ondersteunen dat wat mij betreft ook, zij komen namelijk meestal uit het grijze circuit van katten zonder papieren, niet van bij een vereniging aangesloten fokkers, zij zijn vaak goedkoper en sowieso met minder voorlichting aangeschaft.quote:Op woensdag 21 juni 2006 13:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
't Ging even om de stelling dat 't weinige aantal raskatten in een asiel zou betekenen dat men beter zorgt voor raskatten.
Ik denk dat heel veel mensen zich vergissen in het karakter van de pers.quote:Op woensdag 21 juni 2006 14:13 schreef Uhmmie het volgende:
Ligt ook nog eens aan het ras.. bijvoorbeeld perzen worden wel weer heel vaak "gedumpt"
Danwel bij het asiel.. danwel gewoon buiten.
Het leven, dat is toch zo lang als het duurt?quote:Op donderdag 22 juni 2006 08:59 schreef Uhmmie het volgende:
(...)
(En zeer vasthoudend wat betreft dat je een huisdier voor het leven koopt.. en niet slechts voor zolang het duurt)
Juist!quote:Op donderdag 22 juni 2006 14:22 schreef hiena het volgende:
het is wel schattig vind ik, al die jonge kittens, maar mensen moeten nadenken voordat ze een nestje willen, en ALS je een nestje wil, dan kan je beter bij het asiel vragen over er nog moederpoezen zijn, ipv je eigen poes zwanger te laten worden!
En dat is zo ontzettend leuk, heb dat jaren gedaan, moeders met kittens en flessekittens, heel wat ukkepukken over de vloer gehad en grootgebracht.quote:Op donderdag 22 juni 2006 14:22 schreef hiena het volgende:
het is wel schattig vind ik, al die jonge kittens, maar mensen moeten nadenken voordat ze een nestje willen, en ALS je een nestje wil, dan kan je beter bij het asiel vragen over er nog moederpoezen zijn, ipv je eigen poes zwanger te laten worden!
haha inderdaad!quote:Op donderdag 22 juni 2006 14:35 schreef erodome het volgende:
[..]
En dat is zo ontzettend leuk, heb dat jaren gedaan, moeders met kittens en flessekittens, heel wat ukkepukken over de vloer gehad en grootgebracht.
Dus heb je een ontzettende behoefte aan kittens, kijk eens of je als opvang adres mag fungeren voor moeders met kittens of flessekittens(dat laatste is erg veel werk trouwens, kan erg tegenvallen als je 3 kittens hebt die elke 2 uur wat te eten willen).
Dan heb je en je kittens gehad en je hebt ermee geholpen, wat wil je nog meer, je kan elk jaar hele bergen van kittens om je heen hebben
zelfs de manier waarop hij presenteert staat me niet aan, hoewel mijn asiel er ook op was.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 19:17 schreef Bluezz het volgende:
Nu op TV 2 (tros) het 2e programma van Martin Gaus om asieldieren te herplaatsen.
Ik heb er 5 minuten naar kunnen kijken. Wat een verschrikkelijke presentatie![]()
Domme mede-presentatrice die geen goede vragen kan stellen, en die Gaus dreunt dingen op en vergeet gewoon rustig, relaxed en normaal te presenteren....
Timing is ok in deze tijd, maar MY GOD wat een vreselijk programma![]()
Wij hebben geen andere dingen.. Jinky is ons eerste huisdier..quote:Op donderdag 29 juni 2006 22:42 schreef Bluezz het volgende:
Wat goed Tally
Hoe gaat het met Jinky, en hebben jullie nog andere dieren eik.?
Enneh is dat een sinaasappelboompje?
Ik ben bang om haar op te pakken want je voelt echt al dr botten zitten..quote:Op vrijdag 30 juni 2006 09:33 schreef Uhmmie het volgende:
Volgens mij si ze helemaal niet te mager hoor
Ziet er hartstikke goed uit
Tnxquote:Op zondag 2 juli 2006 21:40 schreef Lienekien het volgende:
Gefeliciteerd met Pasco.![]()
Hoe lang je 'm binnenhoudt ligt er helemaal aan hoe snel hij aan jullie en aan zijn nieuwe huis gewend is. Als 'ie drie weken onder een bank verstopt blijft, laat je 'm natuurlijk nog niet naar buiten. Maar als hij naar jullie toe komt, reageert op zijn naam en op het rammelen met de kattenbrokjes, zich laat oppakken, vind ik 6 tot 8 weken aan de ruime kant.
Mijn asielpoes (tja, het blijft een zwerver, zei men in het asiel) heb ik hooguit twee weken binnengehouden. De eerste keren naar buiten bleef ik er wel steeds bij en zorgde ik dat ze na 20 minuten weer naar binnenkwam (etenstijd!).
Succes ermee.
We hebben een tuigje, en hem ook al even buiten gehad daarmee.. Maar nu wil hij nog meer naar buitenquote:Op zondag 2 juli 2006 21:57 schreef Bluezz het volgende:
Wat een leuk beestje is Pasco, met dat kleine vlekje bij zijn neus
Wat goed Elefes een beestje uit het asiel
Moet ie persé naar buiten, kan ie niet binnen blijven of eventueel met een tuigje naar buiten als ie dat wil?
quote:Er staan ongeveer 4500 asieldieren op www.dierenasiels.com : katten en kittens, honden, konijnen, cavia’s enz.
Voor een bankstel verdommequote:Angel is een erg aanhankelijke en dove dame van ongeveer 10 jaar. Ze moest het veld ruimen in verband met de komst van een nieuw bankstel. Ze knuffelt graag en is dol op aandacht. Erg leuke poes die niet naar buiten kan in verband met haar handicap.
slaat idd weer nergens op, je doet je kinderen toch ook niet weg als je ineens een jacuzzi wil en je kinderen te veel kosten om óók nog een een jacuzzi te hebbenquote:Op dinsdag 4 juli 2006 20:46 schreef Bluezz het volgende:
Hier kan ik wel om janken weet je dat
[..]
Voor een bankstel verdomme![]()
quote:Op dinsdag 4 juli 2006 20:46 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze zelf straal bezopen worden en het helemaal onderkotsen of zo.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 20:46 schreef Bluezz het volgende:
[..]
En anders kom ik wel een keer op visite! Geef mij een fles Pisang Ambon of zo'n ander walgelijk zoet drankje... Kunnen ze hem direct bij het chemisch afval zetten!quote:Op zondag 9 juli 2006 18:20 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze zelf straal bezopen worden en het helemaal onderkotsen of zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |