Bron: AD.nlquote:Op de tram is je voornaam standaard 'hoer'
DEN HAAG - Klappen, schoppen, schelden, bedreigingen, bespugen - zowel mensen als je ramen -, blowen achter je rug, banken die worden opengesneden, en laatst zelfs een beschieting. Dat was op de Beresteinlaan. Het is de dagelijkse praktijk van trambestuurders van de HTM.
En het ergste: de HTM, hun werkgever, doet de agressie waarmee ze op de tram hebben te maken, af als incidenten die zelden voorkomen. Het broeide al een tijd, maar nu de HTM de mishandeling van een 57-jarige collega door een passagier met een ijzeren sneeuwpook uit zijn eigen tram bij herhaling afdoet als ‘zelden voorkomend incident’, willen HTM’ers hun hart luchten. Met gevaar voor verlies van hun baan, daarom wordt uitsluitend in volstrekte anonimiteit gepraat.
Na een urenlange waterval van voorbeelden van agressie die variëren van opmerkingen als ‘ik neuk je moeder’ door zwartrijdende Marokkaanse gastjes van 8, 9 jaar en vrouwelijke medewerkers die vertellen dat ‘op de tram je voornaam hoer is’, tot hele groepen Antilliaanse jongeren die het achterste deel van de tram en iedereen die er in zit terroriseren, tot de klappen die hun collega deze week opliep.
Eén jaar is het beter gegaan. Dat was toen de HTM ‘beulen’ van de Rowa inzette, een beveiligingsbedrijf, die mensen die rookten in de tram of bier zaten te drinken er zonder pardon uitsodemieterden. Toen dat effect begon te sorteren, werden de potige beveiligers ingezet om buiten de tram kaartjes te controleren. „Er rijden nu nooit meer beveiligers mee.’’ Zelf kan een trambestuurder niets. „Als je iemand terugslaat, heb jíj het gedaan. Op hulp van passagiers hoef je ook niet te rekenen. Je weet: ik ben altijd alleen.’’
Ook op een ander, agressie opwekkend vlak zeggen de bestuurders de steun van hun werkgever te missen: het materieel wordt niet goed onderhouden. „Als de richtingfilm voorop de tram het niet doet, zien de mensen niet waar we naar toe gaan en dat frustreert.’’ Of wagens vallen uit en staan mensen veel langer op een halte te wachten zonder te weten waarom. Haltes die worden verplaatst. Het wordt allemaal afgereageerd op de ‘kankerbestuurder’. Iets anders dat niet goed zou werken zijn de camera’s die in de tram hangen. De helft ervan doet het niet. „Er is onlangs een meisje aangerand in de tram, wilde men de beelden terugkijken, had de camera het niet gedaan.’’ Kost geld, is de uitleg van hogerhand. „Maar straks heeft de HTM geen bestuurders meer.’’
Kamerleden zitten er zeker elke dag in...quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:44 schreef -Wolf- het volgende:
Het is inderdaad erg in de trams in Den Haag.
Er staat toch in het bericht dat dat een jaar lang gebeurd isquote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:46 schreef indahnesia.com het volgende:
Ja, gewoon die kleerkasten terug en iedereen er net zo hard uittiefen tot er weer normaal gedaan kan worden. Maar ja, dat mag niet in Nederland. Helaas.
Als veel Antillianen en Marokkanen al ouders worden op zeer jeugdige leeftijd houdt het nooit op.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:55 schreef MrX1982 het volgende:
Belachelijk. De tram is sowieso het vervoersmiddel van het proletariaat.
Oh wacht. Het is jeugdige rebellie. Komt vast wel goed als ze ouder worden.
ik ook niet..quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:52 schreef Monidique het volgende:
Ik heb er nooit last van.
Er is gewoon iets grondigs mis in de opvoeding van deze gasten. Als je al op 8 jarige leeftijd onbekenden aanspreekt met hoer. Dan mag je vrezen voor de toekomst.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:56 schreef pberends het volgende:
Als veel Antilianen en Marokkanen al ouders worden op zeer jeugdige leeftijd houdt het nooit op.
quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:55 schreef MrX1982 het volgende:
Belachelijk. De tram is sowieso het vervoersmiddel van het proletariaat.
Wat??? En de politiek doet niks???quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:51 schreef The-Brahma-Bull het volgende:
Het is idd erg ja, al die .....die een heel jungle drumfestijn houden op de ramen achterin de tram altijd
Nou ja, een dorp met misschien zeshonderd inwoners is gewoon niet zo'n plaats waar je Antiliaanse hangjongeren in trams aantreft.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:58 schreef Mute_Me het volgende:
[..]
ik ook niet..
weet niet of lijn 17 erg is? kom verder nooit in een andere.
Net als het verhaal dat de Zoetermeer stadslijn gevaarlijk is.. echt nooit wat van gemerkt (ook om 12 uur s'nachts.
in sommige wel, ja, en zeker na of op een zeker tijdstip, dan ga je liever niet achterin zitten.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:44 schreef -Wolf- het volgende:
Het is inderdaad erg in de trams in Den Haag.
Ik denk trouwens dat wanneer men hiermee ophoudt het probleem van scheldende tramgangers ook helemaal vanzelf oplost. Serieus, heel goed topic dit.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:41 schreef pberends het volgende:
En politieagenten maar boetes uitdelen voor door rood licht lopen.
gelukkig is het in hoofdsteden als parijs of washington stukken beter. hier in het noorden is de standaard voornaam gewoon kutsjap.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:41 schreef pberends het volgende:
[..]
Welkom in Nederland, en dit gebeurt gewoon in de stad waar onze regering zeteld.
In Parijs zal het wel niet veel beter zijn, maar in Washington neem ik aan van wel, daar treedt de politie toch tien keer harder op?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 16:04 schreef tartaarsaus het volgende:
[..]
gelukkig is het in hoofdsteden als parijs of washington stukken beter. hier in het noorden is de standaard voornaam gewoon kutsjap.
washington staat wel bekend als stad met veel criminaliteit in de enorme getto's daar. staat op plaats nummer 4 van meeste moorden in grote steden in de VS, maar wordt idd wel hard aangepakt.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 16:08 schreef pberends het volgende:
[..]
In Parijs zal het wel niet veel beter zijn, maar in Washington neem ik aan van wel, daar treedt de politie toch tien keer harder op?
Dat zeker, maar dat het uberhaupt moet is wel verschrikkelijk. Je zet je dan misschien de tram uit en is het in de tram rustig, maar ze gaan ergens anders weer verder. Das het probleem.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 16:27 schreef Mwanatabu het volgende:
Sim-pel, dat beveiligingsbedrijf weer terug. Klaar.
Jij denkt dat dit hangjongeren zijn die maar in de tram gaan hangen? Geen geval van reizigers met een asociale inslag in een risicoleeftijd (procentueel sterk vertegenwoordigd op sommige lijnen/buurten) die omdat ze alle ruimte krijgen zich gaan misdragen en als ze er daardoor uitgezet worden alsnog van A naar B moeten komen en de volgende keer wellicht iets beter oppassen nu ze weten dat ze eruit getiefd worden bij wangedrag (en laat je niet bedotten: ze weten prima wat wel en niet kan, ze nemen ook alleen de ruimte die ze gegeven wordt)?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 16:28 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat zeker, maar dat het uberhaupt moet is wel verschrikkelijk. Je zet je dan misschien de tram uit en is het in de tram rustig, maar ze gaan ergens anders weer verder. Das het probleem.
Echt een reactie van een linkse user.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 16:27 schreef Mwanatabu het volgende:
Sim-pel, dat beveiligingsbedrijf weer terug. Klaar.
Jij stelt een maatschappijbrede verschuiving van de heersende fatsoensnormen onder bepaalde bevolkingslagen voor in plaats van een direct lik-op-stuk beleid?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 16:46 schreef K33T het volgende:
[..]
Echt een reactie van een linkse user.
Als er problemen zijn, gewoon pappen en nathouden met een bevelligingsbedrijf. Ga weg met je debiele mentaliteit.
Als je een bevelligingsbedrijf neerzet, is het niet afdoende.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 16:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Jij stelt een maatschappijbrede verschuiving van de heersende fatsoensnormen onder bepaalde bevolkingslagen voor in plaats van een direct lik-op-stuk beleid?
Je hebt gelijk, dat is veul realistischer.
INDERDAAD.. Onbekende volwassenen (sowieso volwassenen als je ze voor het eerst ontmoet) spreek je aan met 'u' .. Zeggen ze zelf 'je mag wel 'je' zeggen', dan begin je met 'je'... Ik vind het allemaal niet zo moeilijk hoor.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:58 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Er is gewoon iets grondigs mis in de opvoeding van deze gasten. Als je al op 8 jarige leeftijd onbekenden aanspreekt met hoer. Dan mag je vrezen voor de toekomst.
Ik leerde vroeger altijd onbekenden aan te spreken met u. Misschien ben ik ouderwets.
Echt een typische reactie van een rechtse user. Moddergooien zonder onderbouwing.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 16:46 schreef K33T het volgende:
[..]
Echt een reactie van een linkse user.
Als er problemen zijn, gewoon pappen en nathouden met een bevelligingsbedrijf. Ga weg met je debiele mentaliteit.
Raar he, ik denk ook zo (behalve dan van dat dronken lol). Niet tutoyeren voor het uitdrukkelijk gevraagd wordt. Misschien kunnen wij ons al rekenen tot volk van de oude stempel?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 17:05 schreef VonHinten het volgende:
[..]
INDERDAAD.. Onbekende volwassenen (sowieso volwassenen als je ze voor het eerst ontmoet) spreek je aan met 'u' .. Zeggen ze zelf 'je mag wel 'je' zeggen', dan begin je met 'je'... Ik vind het allemaal niet zo moeilijk hoor.
Iemand met 'hoer' aanspreken..![]()
Alleen als ik dronken ben!![]()
![]()
Of gewoon zoals in Amsterdam een conducteur in een hokje achterin.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 17:09 schreef Bierie het volgende:
Gewoon net zoals in Rotterdam de RET doet.
Ten alle tijden twee veiligheidsmannetjes in de tram om de kaartjes te controleren en de bestuurder te ondersteunen.
Werkt als een tiet!
quote:Op zaterdag 17 juni 2006 17:17 schreef Eix het volgende:
[..]
Of gewoon zoals in Amsterdam een conducteur in een hokje achterin.
Tis natuurlijk wel verschrikkelijk generaliserend om er dan maar meteen vanuit te gaan dat alle chauffeurs daar zo op je mooie limburgse accent (:P) reageren...quote:Op zaterdag 17 juni 2006 17:17 schreef Eix het volgende:
[..]
Ben nu 1x in Den Haag geweest, leg ik mijn strippenkaart bij de bestuurder neer aangezien ik geen flauw idee had hoeveel strippen ik moest stempelen... steekt die man gewoon 3 vingers de lucht in en mompelt iets van 'automaat' zonder me fatsoenlijk aan te kijken. Nou, dat is fijn.Uiteindelijk maar uitgevogeld hoe die automaat werkt en gestempeld... In Amsterdam daarentegen wel altijd fijn geholpen.
![]()
3 dingen :quote:Op zaterdag 17 juni 2006 17:17 schreef Eix het volgende:
[..]
Ben nu 1x in Den Haag geweest, leg ik mijn strippenkaart bij de bestuurder neer aangezien ik geen flauw idee had hoeveel strippen ik moest stempelen... steekt die man gewoon 3 vingers de lucht in en mompelt iets van 'automaat' zonder me fatsoenlijk aan te kijken. Nou, dat is fijn.Uiteindelijk maar uitgevogeld hoe die automaat werkt en gestempeld... In Amsterdam daarentegen wel altijd fijn geholpen.
![]()
En dat komt door welke politieke partij?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:48 schreef Hephaistos. het volgende:
In Rotterdam is voor mijn gevoel de veiligheid in de tram sterk verbeterd, sinds er standaard conducteurs meerijden.
Ach, iets veiliger, ik had laatst ruzie in de tram in m'n eentje tegen een groepje van 5 gastjes, die conducteur deed niets. En de mede-passagiers ook niet.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 15:48 schreef Hephaistos. het volgende:
In Rotterdam is voor mijn gevoel de veiligheid in de tram sterk verbeterd, sinds er standaard conducteurs meerijden.
Eerder wel, want het vergrootte de (gevoelens van) veiligheid enorm.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 16:53 schreef K33T het volgende:
[..]
Als je een bevelligingsbedrijf neerzet, is het niet afdoende.
Ja, dat is zo'n beetje het spelletje zolang er hangtuig bestaat. Dat kun je immers niet afknallen oid.quote:Dan zou volgens jouw redenatie overal bevelligingsbedrijven neergezet worden, waar men geen overlast wilt hebben. Alsof dat vanzelfsprekend is.
Dat is gewoon een stukje opvoeding. Jongeren die die wel genieten, zeggen nog steeds keurig "u". Tenzij ze in die puberperiode zitten van "ik spreek lekker niemand met u aan" die veel gastjes van een niveau à 14 jaar hebben.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 17:16 schreef Anlock_Distronix het volgende:
[..]
Raar he, ik denk ook zo (behalve dan van dat dronken lol). Niet tutoyeren voor het uitdrukkelijk gevraagd wordt. Misschien kunnen wij ons al rekenen tot volk van de oude normale stempel?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |