abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39030931
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 14:25 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Zielig? Makkelijk juist!

Neusringetje--> Vieze linkse--> geitenwollensokken--> heeft liever dat criminelen vrij rondlopen.
Feitelijke onderbouwingen worden zwaar overgewaardeerd!
Ik ben niet links.. Is het dan verdomme zo dat je op deze focking wereld geeneens meer een piercing mag hebben?? Allereerst geloof ik gewoon niet in politiek.. Er valt geen land met die gasten te bezijlen of ze nou links of rechts zijn. Ik geloof best dat zonder politiek we helemaal nergens zijn, maar ik vind dat er altijd wel een tussenweg te vinden moet zijn tussen links en rechts.. en dat is echt amper te vinden.. Zolang ik geen partij kan vinden die mijn ideeen een beetje nastreeft zal ik ook niet stemmen.. Stom zal je zeggen? Ben ik het niet mee eens want ze naaienje toch wel, maakt niet uit waarvoor je stemt..
  dinsdag 20 juni 2006 @ 15:51:14 #127
142544 Sjizzel
[b][u][i]
pi_39038562
Je verhaal rammelt aan alle kanten. Je doet zelfs alsof iedereen die een voor een delict veroordeeld wordt een hogere uitkering en een baan krijgt aangeboden. Bullshit.

"Iemands hoofd in elkaar beuken geeft een geweldig gevoel van macht en dus geluk."
Dat zal echt voor amper iemand opgaan.

"Gevangenisstraf is geen straf behalve dat het een tijdelijke gedwongen verhuizing voor de veroordeelde betekent en fungeert alleen maar als een leerschool der misdaad."
Voor jou wel ja..

etc.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 15:52:51 #128
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_39038630
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 12:12 schreef katje het volgende:

[..]

Ik ben niet links.. Is het dan verdomme zo dat je op deze focking wereld geeneens meer een piercing mag hebben?? Allereerst geloof ik gewoon niet in politiek.. Er valt geen land met die gasten te bezijlen of ze nou links of rechts zijn. Ik geloof best dat zonder politiek we helemaal nergens zijn, maar ik vind dat er altijd wel een tussenweg te vinden moet zijn tussen links en rechts.. en dat is echt amper te vinden.. Zolang ik geen partij kan vinden die mijn ideeen een beetje nastreeft zal ik ook niet stemmen.. Stom zal je zeggen? Ben ik het niet mee eens want ze naaienje toch wel, maakt niet uit waarvoor je stemt..
Ik vrees dat je het sarcasme in mn post niet hebt meegekregen
pi_39047712
Ik zie meer in straf op maat.

Voor de minst strenge delicten, die we nu door de vingers zien, zoals je bloedeigen kinderen tot middernacht buiten laten spelen, asociaal gedrag, openbare dronkenschap: laat mensen in hun vrije weekend in een klein kamertje zonder tv zitten. Met water en brood.

Voor ernstige delicten, waar we nu mensen een paar jaar voor vastzetten: een relatief korte solitaire vrijheidsstraf, water en brood, geen telefoon, televisie etc. Belangrijk aspect: geen contact met andere gedetineerden. Voglens mij is een gevangenis net een hogeschool voor de criminaliteit. Daar moeten we vanaf. Een ander voordeel is dat dit nog echt een straf is. Mensen worden dan gedwongen om na te denken over hetgeen ze gedaan hebben.

Met een "3 strikes you are out" systeem sluiten we de rest levenslang op. Die mogen dan best bij elkaar zitten.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_39050175
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 15:52 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ik vrees dat je het sarcasme in mn post niet hebt meegekregen
nee geloof het ook niet.. Mijn excuses van deze kant dan...
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:45:37 #131
146133 DeepThought
lower than ever
pi_39051929
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 08:39 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Wat de rechtsspraak aangaat ben ik ook (vooral na eigen ervaring als onschuldige verdachte!) voor een openlijke afhandeling van zaken. Maar ik ben een fervente tegenstander van de populistische wens om te vernederen. De kwestie van vernedering en respect is ook een belangrijk onderdeel van mijn onderzoek, ik lees net Richard Sennet Respect.
Vernedering is ook niet het woord dat ik in gedachten had, maar slechts de woorden openbaarheid en schaamte, want zonder dit maakt sociale controle geen enkele kans en zonder sociale controle wordt wetshandhaving erg arbeidsintensief en duur, zo niet onmogelijk. Daarbij is het natuurlijk de bedoeling dat de sociale controle zich beperkt tot de min of meer universele normen en waarden, zodat het niet uitmondt in kleinburgerlijk geroddel en vooral valse aanklachten.

Want kijk, de mens is niet slecht, hij/zij past enkel de waarheid aan in het eigen voordeel, waardoor ze het niet eens in de gaten hebben wanneer ze slecht bezig zijn. Zonder dit besef dus ook geen schaamte en zonder schaamte is de kans op recidive erg groot. Het best zou men deze methode kunnen vergelijken met wat men doet bij TBS klanten, die feitenlijk onder de sociale controle van psychologen geplaatst worden. laat je niet misleiden door de magere resultaten die met deze doelgroep bereikt (kunnen) worden, en bedenk dat een laboratoriumsituatie (TBS kliniek) als nadeel heeft dat (de patiënt weet dat) het buiten weer anders is.

Maar aangezien we liever sociale cotrole uitoefenen op het leven van TVvolk, blijft er in onze wijken een schoone taak liggen. Terwijl het ook voor de beroemdheden zelf niet echt leuk meer is hoor, die buitenproportionele aandacht voor (en controle op) wat zij allemaal uitspoken. De afkeuring van een heel volk, die ze over zich heen kunnen krijgen... en dat allemaal voor een beetje (buitenproportionele) adoratie.

follow the money
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:48:40 #132
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_39052071
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 20:17 schreef Lyrebird het volgende:
Ik zie meer in straf op maat.

Voor de minst strenge delicten, die we nu door de vingers zien, zoals je bloedeigen kinderen tot middernacht buiten laten spelen, asociaal gedrag, openbare dronkenschap: laat mensen in hun vrije weekend in een klein kamertje zonder tv zitten. Met water en brood.

Voor ernstige delicten, waar we nu mensen een paar jaar voor vastzetten: een relatief korte solitaire vrijheidsstraf, water en brood, geen telefoon, televisie etc. Belangrijk aspect: geen contact met andere gedetineerden. Voglens mij is een gevangenis net een hogeschool voor de criminaliteit. Daar moeten we vanaf. Een ander voordeel is dat dit nog echt een straf is. Mensen worden dan gedwongen om na te denken over hetgeen ze gedaan hebben.
Tot hier kan ik me er redelijk in vinden.
quote:
Met een "3 strikes you are out" systeem sluiten we de rest levenslang op. Die mogen dan best bij elkaar zitten.
Maar hier niet. Zo zouden 3 hele lichte overtredingen wel eens ineens zwaarder kunnen wegen dan 1 zware. Bijvoorbeeld.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 21 juni 2006 @ 00:02:20 #133
150563 Carl_Romme
De Sfinx van Overveen.
pi_39058624
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 09:29 schreef LXIV het volgende:
Een ontkenning van de vrije wil en de moraal.

Wanneer je mensen als machines beschouwt gaat deze theorie wellicht op. Anders niet.
Je haalt me de woorden uit de mond.
Romme houdt zich niet van de domme.
pi_39060093
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:48 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Tot hier kan ik me er redelijk in vinden.
[..]

Maar hier niet. Zo zouden 3 hele lichte overtredingen wel eens ineens zwaarder kunnen wegen dan 1 zware. Bijvoorbeeld.
Dat klopt. Bij het systeem dat in de VS wordt gehanteerd, moeten alle 3 de delicten felonies zijn. Dat zijn echt behoorlijke misdaden. Dan nog kan de optelsom van deze drie minder uitvallen dan iets heel ernstigs als bijvoorbeeld genocide. Desondanks vind ik dat het dan wel welletjes is geweest. Levenslang.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 21 juni 2006 @ 04:28:14 #135
111528 Viajero
Who dares wins
pi_39062342
Ten eerste vind ik mensen die zeggen 'de mens is goed' of 'de mens is slecht' een serieus gebrek aan nuanceringsvermogen hebben. Nooit gedacht dat ieder mens anders is, en dat er zowel goede als slechte mensen bestaan?

En iemand die hier zei dat we nog nooit een links kabinet hebben gehad: we hebben hier alleen maar linkse kabinetten gehad, we hebben namelijk alleen maar linkse partijen. (CDA, VVD, PVDA, D66 - allemaal verschillende smaken links)

Over straffen in Nederland: we moeten af van het idee dat elke crimineel weer terug in de maatschappij kan. Sommigen zullen dat wel kunnen, anderen niet. Degenen die dat niet kunnen (serieverkrachters, mensen die op bijzonder wrede manieren moorden, kindermishandelaars, pooiers) mogen wat mij betreft bij vaststaan van schuld een nekschot krijgen. Mocht dat te ver gaan dan in elk geval levenslang, en dan ook echt.

Voor tbs'ers die worden vrijgelaten/op verlof mogen moet een psychiater tekenen. Als de tbs'er de fout in gaat moet daar een sanctie voor de psychiater op staan, want hij/zij is uiteindelijk verantwoordelijk voor het aangebrachte leed, door meer te denken aan het belang van de veroordeelde dan aan de maatschappij.

Three strikes you're out lijkt me een heel goed systeem, eventueel aangevuld met een systeem waarbij het niet direct levenslang is, maar wel fors. Bv drie inbraken = 10 jaar.

Pooiers die vrouwen dwingen tot prostitutie moeten uit de maatschappij verwijderd worden, door ze te veroordelen voor elke verkrachting. Het is toch te gek voor woorden dat je voor een verkrachting een paar jaar kan krijgen, en voor het honderden of duizenden malen dwingen tot sex (=verkrachting) ook een paar jaar?

waar we ook vanaf moeten is het gedeelde straf principe. Als je met zijn achten iemand vermoord hoor je alle acht de volle straf te krijgen, niet een achtste daarvan. En dan boeit het mij echt niet wie de fatale klap uitdeelt, ze zijn allemaal even schuldig.

Op bedreiging van rechters zou per direct de doodstraf/levenslang moeten staan. Ik heb het idee dat sommige belachelijk lage straffen in NL worden uitgesproken niet omdat de rechter zo soft is, maar omdat ie bedreigd wordt.

En zoals ook door iemand opgemerkt, de pakkans moet vergroot worden. De politie moet meer rechten krijgen, en ook de veroordelingskans moet vergroot worden. Er moet worden uitgegaan van of de verdachte schuldig is, en als bewijsmateriaal niet volgens de regels is verkregen dan moet de agent die het heeft geleverd berispt worden, maar als iemand zonder twijfel schuldig is moet hij/zij zonder twijfel veroordeeld worden, en niet vrijgesproken omdat zonder zijn toestemming gesprekken zijn opgenomen oid.

Stem Viajero voor een wereld zonder misdaad!
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_39062755
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 20:17 schreef Lyrebird het volgende:

Voor ernstige delicten, waar we nu mensen een paar jaar voor vastzetten: een relatief korte solitaire vrijheidsstraf, water en brood, geen telefoon, televisie etc. Belangrijk aspect: geen contact met andere gedetineerden.
Iets dergelijks hebben we een tijd gehad (cellulaire gevangenisstraf, ingevoerd 1851), een iets mildere variant dan het Pennsyvania stelsel.

bron

Over korte straffen is dit wel een interessant overzicht: Het probleem van de korte vrijheidsstraf: http://dissertations.ub.r(...)h.l.j.janssen/h1.pdf
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 22 juni 2006 @ 09:16:57 #137
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_39102329
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:45 schreef DeepThought het volgende:

[..]

Vernedering is ook niet het woord dat ik in gedachten had, maar slechts de woorden openbaarheid en schaamte, want zonder dit maakt sociale controle geen enkele kans en zonder sociale controle wordt wetshandhaving erg arbeidsintensief en duur, zo niet onmogelijk. Daarbij is het natuurlijk de bedoeling dat de sociale controle zich beperkt tot de min of meer universele normen en waarden, zodat het niet uitmondt in kleinburgerlijk geroddel en vooral valse aanklachten.

Want kijk, de mens is niet slecht, hij/zij past enkel de waarheid aan in het eigen voordeel, waardoor ze het niet eens in de gaten hebben wanneer ze slecht bezig zijn. Zonder dit besef dus ook geen schaamte en zonder schaamte is de kans op recidive erg groot. Het best zou men deze methode kunnen vergelijken met wat men doet bij TBS klanten, die feitenlijk onder de sociale controle van psychologen geplaatst worden. laat je niet misleiden door de magere resultaten die met deze doelgroep bereikt (kunnen) worden, en bedenk dat een laboratoriumsituatie (TBS kliniek) als nadeel heeft dat (de patiënt weet dat) het buiten weer anders is.

Maar aangezien we liever sociale cotrole uitoefenen op het leven van TVvolk, blijft er in onze wijken een schoone taak liggen. Terwijl het ook voor de beroemdheden zelf niet echt leuk meer is hoor, die buitenproportionele aandacht voor (en controle op) wat zij allemaal uitspoken. De afkeuring van een heel volk, die ze over zich heen kunnen krijgen... en dat allemaal voor een beetje (buitenproportionele) adoratie.
Ik ben voor sociale controle , EN ik ben en fervente tegenstander van het generen van schaamte. Sociale controle kan op twee manieren: preventief en of straffend/achteraf. De tweede manier vind ik nergens op slaan. Straffen en vernederen ( en vertel me nou niet, dat schaamte generen GEEN vernedering is) leidt op lange termijn alleen tot meer problemen. Preventie is de enige manier. En daarmee bedoel ik niet alleen de directe criminaliteitspreventie ( fiets op slot, ramen dicht, cameracontrole..) maar meer de uitbouw van sociale instituties die mensen een kader geven om zelfrespect te verwerven. Nogmaals: links denken is NIET gebaseerd op het feit dat de mens goed is. Links denken is gebaseerd op het bouwen aan maatschappelijke instituties die de emancipatie van de onderklasse mogelijk maaken. Hoogkwalitatief links denken is niet moraliserend, maar organiserend ingericht .

Godfried Engbersen in de NRC van 17 juni, over criminaliteit en onderklasse:
quote:
Er is veel geprobeerd de afgelopen jaren, maar de omvang van de maatschappelijke onderklasse, en de armoede en het geweld die daarbij horen, blijft stabiel. Heeft het zin de eigen verantwoordelijkheid meer te benadrukken Moet je juist overstappen op een zero-tolerancebeleid Dat werkt niet. Wie dit probleem wil oplossen, moet investeren in onderwijs, sociale huisvesting, gezondheidszorg en sociale zekerheid.
[…] de Britse psychiater Theodore Dalrymple gebruikt het begrip onderklasse om de aandacht te vestigen op een gedragsgestoorde groep burgers die zich schuldig maakt aan allerlei vormen van onaangepast gedrag en misplaatst slachtofferschap.
[…]
Dalrymples diagnose bouwt voort op negentiende-eeuwse Victoriaanse analyses over de 'onwaardige armen', inclusief de toenmalige kritiek op armenhuizen en werkhuizen die luiheid, afhankelijkheid en moreel verval in de hand zouden werken.[…]
Dalrymple past in een lange rij van conservatieve denkers die wijzen op de fatale gevolgen van goede bedoelingen. Opvallend is echter dat Dalrymples conservatieve diagnose aansluit bij een trend die in Nederland al lang aan de gang is, namelijk het 'medicaliseren' en 'criminaliseren' van groepen burgers zonder werk. […]
De emancipatie van de arbeidersklasse na Tweede Wereldoorlog heeft plaatsgevonden dankzij intelligente vernieuwingen en enorme investeringen in onderwijs, gezondheidszorg, sociale huisvesting, sociale zekerheid en door de sociale betrokkenheid van onderwijzers, artsen en functionarissen van maatschappelijke instellingen. Er is geen moreel beschavingsoffensief nodig voor het bestrijden van onderklassenvorming, maar een offensief ter verbetering van de emanciperende en integrerende werking van instituties als arbeid, onderwijs en sociale zekerheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')