Omdat integratie en het humane element de boventoon voert bij de reclassering en bij de taakstraffen.quote:
Och, voorstanders van dwangarbeid zullen beide begrippen ook in hun voordeel uitleggen natuurlijk. Integratie doordat de criminelen eindelijk de nodige tucht, regelmaat en discipline binnenkrijgen, zodat ze bij vrijlating weer een kans hebben om geintegreerd te raken in de samenleving. En wat is daar nu niet humaan aan?quote:Op zondag 18 juni 2006 23:01 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Omdat integratie en het humane element de boventoon voert bij de reclassering en bij de taakstraffen.
Dat is volkomen juist. Maar de user in kwestie gebruikt die woorden om haar eigen leefwereldje te bevestigen. In haar wereld, waar zich achter elke graspol een Edmund Burke-stichting fanaat bevind, is het belangerijk vooral op te komen voor de zachte en lieve waarden (quote:Op zondag 18 juni 2006 23:06 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
....
Het zijn lege begrippen, kortom.
Ze is katholiek, dat is ze!quote:Op zondag 18 juni 2006 23:30 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Dat is volkomen juist. Maar de user in kwestie gebruikt die woorden om haar eigen leefwereldje te bevestigen. In haar wereld, waar zich achter elke graspol een Edmund Burke-stichting fanaat bevind, is het belangerijk vooral op te komen voor de zachte en lieve waarden () van het leven. Ze zet haar beleveniswereld echter vast op compleet onhoudbare roze uitgangspunten. Zo is de wereld niet lief, ook niet zacht, maar vooral alles behalve rechtvaardig.
Kortom, een enigzins wakker geschoten, maar nog altijd erg naïeve vrouw...quote:Op zondag 18 juni 2006 23:30 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Dat is volkomen juist. Maar de user in kwestie gebruikt die woorden om haar eigen leefwereldje te bevestigen. In haar wereld, waar zich achter elke graspol een Edmund Burke-stichting fanaat bevind, is het belangerijk vooral op te komen voor de zachte en lieve waarden () van het leven. Ze zet haar beleveniswereld echter vast op compleet onhoudbare roze uitgangspunten. Zo is de wereld niet lief, ook niet zacht, maar vooral alles behalve rechtvaardig.
quote:
Nou dat is niet alleen maar in mijn leefwereld zo.quote:Op zondag 18 juni 2006 23:30 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Dat is volkomen juist. Maar de user in kwestie gebruikt die woorden om haar eigen leefwereldje te bevestigen. In haar wereld, waar zich achter elke graspol een Edmund Burke-stichting fanaat bevind,
Het verwijt dat ik een te positief mensbeeld heb, klopt niet helemaal. Of liever gezegd, misschien klopt het wel, omdat ik inderdaad in de laatste jaren gedrag van anderen heb meegemaakt dat ik niet voor mogelijk had gehouden. Dus een beetje te naïef ben ik wel.quote:Op maandag 19 juni 2006 00:01 schreef DeepThought het volgende:
[..]
Kortom, een enigzins wakker geschoten, maar nog altijd erg naïeve vrouw...
Laten we niet al te hard oordelen over haar menselijke gevoelens, ook al weten we dat ze daarmee bij voorbaat kansloos is.
Sorry hoor, je snijdt een uitstekend punt aan, maar waarom moet alles dat NIET werkt nou weer in de schoenen van links worden geschoven? Er hebben in dit land ALTIJD rechtse partijen in de regering gezeten; zo ook op dit moment. En onder die rechtse kabinetten zijn straffen ook niet fors zwaarder geworden. TBS'ers kunnen gewóón met proefverlof, Volkert van der G kreeg niet eens levenslang voor de moord op Fortuyn, noem alles maar op.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 08:38 schreef Ippon het volgende:
Ik geloof dat het huidige in wezen linkse strafsysteem niet werkt omdat het ten onrechte uitgaat van de goedheid van de mens. Men denkt: geen mens wil crimineel zijn, een mens wordt tot misdaad gedwongen door slechte omstandigheden (kortom: de dader is eigenlijk het grootste slachtoffer). De linkse oplossing is dan ook: geef criminelen een beter leven, een hogere uitkering en alles sal recht kom.
Ik denk dat het verschil is, dat je tot een taakstraf niet fysiek gedwongen wordt. Als je het niet doet, dan wacht je de cel. Bij dwangarbeid denk ik meer aan de zweep of de ketting. Het inhumane aan dwangarbeid zit hem wat mij betreft vooral in wat de consequenties zijn wanneer je niet of niet hard werkt.quote:Op zondag 18 juni 2006 22:37 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Daarmee is een taakstraf nog steeds dwangarbeid. Dat er verschillende vormen van dwangarbeid bestaan en dat het altijd 'erger' kan doet daar niets aan af.
Dat is geheel niet relevant. De straf is namelijk het verrichten van een bepaalde taak, de eis is dan ook dat aan die voorwaarde wordt voldaan.quote:Op zondag 18 juni 2006 23:01 schreef mariatrepp het volgende:
Omdat integratie en het humane element de boventoon voert bij de reclassering en bij de taakstraffen.
Dat denk ik ook, zelfs denk ik dat de mens van nature neigt naar het goede en dat het kwaad vaker van bovenaf wordt/werd opgelegd/gestimuleerd dan dat het van onderaf komt/kwam. Veel kwaad komt voort uit (grote) ongelijkwaardigheid van mensen (het best te vergelijken met de onderlinge rangorde bij dieren), maar autoriteit en/of sociale controle is aan de andere kant wel noodzakelijk om de boel een beetje in het gareel te houden, zoals we hier in Nederland aan den lijve hebben kunnen ondervinden met het ontstaan van curieuze verschijnselen als vandalisme, hooliganisme en ander zinloos geweld.quote:Op maandag 19 juni 2006 08:27 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Maar ik denk dat de mens zowel de capaciteit heeft solidair en constructief te zijn, als ook de mogelijkheid onmenselijk te worden. Welke kant het uitgaat, dat hangt zeer van omgevingsfactoren af. Uit dwang en straf zonder humane doelstelling en echt vertrouwen in mensen zullen mensen voortkomen die niet te vertrouwen is. Ik ben niet tegen dwang en straf als het in een context van uiteindelijk vertrouwen in mensen gebeurt en in een context van het investeren in mensen, ook in criminelen ( en zo humaan is op dit moment het strafsysteem God zij dank) .
Het probleem met dwang is, dat je veel kan bereiken binnen een korte termijn en erg weinig op een lange termijn.
Hoe kom je bij zulke cijfers?quote:Op maandag 19 juni 2006 22:48 schreef Ryan3 het volgende:
De mens is goed, de mens is slecht, bull; misdaad is voor een onevenredig groot deel een zaak van jongemannen tussen 15 en 35 jaar hè. Zou je zonder aanziens des persoon alle jongemannen tussen 15 en 35 in een reservaat zetten, dan zou de criminaliteit buiten het reservaat afnemen met 85-90%.
Over cijfers gesproken, ik zou wel eens willen zien of een harde aanpak daadwerkelijk universeel wérkt. Of is dat een vreemde vraag?quote:
Stond in een boek dat ik ooit las over de correlatie biologie en criminaliteit; zijn wat verouderde cijfers, vermoed ik (uit jaren 80) vrouwen vormen nl. een steeds groter aandeel tegenwoordig, maar het blijft een opmerkelijk verband, dat echter immer genegeerd wordt.quote:
Aha, want wie helaas niet mee kan draaien moet ons ten dienste zijn?quote:Op zaterdag 17 juni 2006 11:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bron?
Als er iets is aangetoond dan is het volgens mij vooral dat een kleine groep criminelen verantwoordelijk is voor een groot deel van de criminaliteit. De zg draaideur criminelen.
3 keer een misdrijf is levenslang is dan een prima oplossing. Je moet niet dat sociale academie ideaal hebben van deze mensen zijn te verbeteren, en dan maar door blijven modderen. Als deze mensen niet te verbeteren zijn moet je de maatschappij voor hen in bescherming nemen door ze in een gesloten inrichting te zetten, penitentair of anderszinds, en hun daar laten werken om de kosten van de inrichting mee te dekken.
Ik meen me te herinneren dat taakstraf ook niet dwingend opgelegd kan worden - de veroordeelde mag ervoor kiezen in plaats van taakstraf een 'gewone' straf opgelegd te krijgen (geld of gevangenis). Juist om te voorkomen dat taakstraf dwangarbeid wordt. Maar ik kan me vergissen.quote:Op maandag 19 juni 2006 10:40 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik denk dat het verschil is, dat je tot een taakstraf niet fysiek gedwongen wordt. Als je het niet doet, dan wacht je de cel. Bij dwangarbeid denk ik meer aan de zweep of de ketting. Het inhumane aan dwangarbeid zit hem wat mij betreft vooral in wat de consequenties zijn wanneer je niet of niet hard werkt.
Maar het is een dunne scheidslijn en spelen met definities inderdaad.
Nee, ten dienste zijn ze niet, maar ze staan niet meer in de maarschappij waar ze geen deel van wenste uit te makenquote:Op maandag 19 juni 2006 22:55 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Aha, want wie helaas niet mee kan draaien moet ons ten dienste zijn?
Lekker makkelijk
Wat de rechtsspraak aangaat ben ik ook (vooral na eigen ervaring als onschuldige verdachte!) voor een openlijke afhandeling van zaken. Maar ik ben een fervente tegenstander van de populistische wens om te vernederen. De kwestie van vernedering en respect is ook een belangrijk onderdeel van mijn onderzoek, ik lees net Richard Sennet Respect.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:14 schreef DeepThought het volgende:
[..]
DDe menselijke schaamte, zie ik dan ook veel te weinig uitgebuit in ons strafsysteem, daar alles achter gesloten deuren plaatsvindt (en in geblindeerde busjes). Winkeliers die ten einde raad zijn en (creatief als ze zijn) besluiten om dit braakliggende terrein te gaan ontginnen door een schandpaal te maken met daaraan de foto's van betrapte winkeldieven, die worden teruggefloten met een beroep op de wet op de privacy, terwijl de overheid deze wet wel even ruimhartig aanpast wanneer ze er zelf mee gediend denkt te zijn, zoals onlangs nog.
De daad zelf wordt echter "verkracht" in de rechtzaal (alleen het bewijs- en onbetwistbare blijft overeind) en de dader wordt uiteindelijk verstopt achter tralies. Onschuldigen worden zo monddood gemaakt en voor de schuldigen is zo'n gevangenis nog zo oncomfortabel niet, gegeven de omstandigheden.
Een ontkenning van de vrije wil en de moraal.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 08:22 schreef mariatrepp het volgende:
Bekijk deze site, met een artikel van Richard Dawkins Straf is wetenschappelijk achterhaald, plus interessante reacties hierop.
Ik ben niet links.. Is het dan verdomme zo dat je op deze focking wereld geeneens meer een piercing mag hebben?? Allereerst geloof ik gewoon niet in politiek.. Er valt geen land met die gasten te bezijlen of ze nou links of rechts zijn. Ik geloof best dat zonder politiek we helemaal nergens zijn, maar ik vind dat er altijd wel een tussenweg te vinden moet zijn tussen links en rechts.. en dat is echt amper te vinden.. Zolang ik geen partij kan vinden die mijn ideeen een beetje nastreeft zal ik ook niet stemmen.. Stom zal je zeggen? Ben ik het niet mee eens want ze naaienje toch wel, maakt niet uit waarvoor je stemt..quote:Op zaterdag 17 juni 2006 14:25 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zielig? Makkelijk juist!
Neusringetje--> Vieze linkse--> geitenwollensokken--> heeft liever dat criminelen vrij rondlopen.
Feitelijke onderbouwingen worden zwaar overgewaardeerd!
Ik vrees dat je het sarcasme in mn post niet hebt meegekregenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 12:12 schreef katje het volgende:
[..]
Ik ben niet links.. Is het dan verdomme zo dat je op deze focking wereld geeneens meer een piercing mag hebben?? Allereerst geloof ik gewoon niet in politiek.. Er valt geen land met die gasten te bezijlen of ze nou links of rechts zijn. Ik geloof best dat zonder politiek we helemaal nergens zijn, maar ik vind dat er altijd wel een tussenweg te vinden moet zijn tussen links en rechts.. en dat is echt amper te vinden.. Zolang ik geen partij kan vinden die mijn ideeen een beetje nastreeft zal ik ook niet stemmen.. Stom zal je zeggen? Ben ik het niet mee eens want ze naaienje toch wel, maakt niet uit waarvoor je stemt..
nee geloof het ook niet.. Mijn excuses van deze kant dan...quote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:52 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik vrees dat je het sarcasme in mn post niet hebt meegekregen![]()
Vernedering is ook niet het woord dat ik in gedachten had, maar slechts de woorden openbaarheid en schaamte, want zonder dit maakt sociale controle geen enkele kans en zonder sociale controle wordt wetshandhaving erg arbeidsintensief en duur, zo niet onmogelijk. Daarbij is het natuurlijk de bedoeling dat de sociale controle zich beperkt tot de min of meer universele normen en waarden, zodat het niet uitmondt in kleinburgerlijk geroddel en vooral valse aanklachten.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 08:39 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Wat de rechtsspraak aangaat ben ik ook (vooral na eigen ervaring als onschuldige verdachte!) voor een openlijke afhandeling van zaken. Maar ik ben een fervente tegenstander van de populistische wens om te vernederen. De kwestie van vernedering en respect is ook een belangrijk onderdeel van mijn onderzoek, ik lees net Richard Sennet Respect.
Tot hier kan ik me er redelijk in vinden.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:17 schreef Lyrebird het volgende:
Ik zie meer in straf op maat.
Voor de minst strenge delicten, die we nu door de vingers zien, zoals je bloedeigen kinderen tot middernacht buiten laten spelen, asociaal gedrag, openbare dronkenschap: laat mensen in hun vrije weekend in een klein kamertje zonder tv zitten. Met water en brood.
Voor ernstige delicten, waar we nu mensen een paar jaar voor vastzetten: een relatief korte solitaire vrijheidsstraf, water en brood, geen telefoon, televisie etc. Belangrijk aspect: geen contact met andere gedetineerden. Voglens mij is een gevangenis net een hogeschool voor de criminaliteit. Daar moeten we vanaf. Een ander voordeel is dat dit nog echt een straf is. Mensen worden dan gedwongen om na te denken over hetgeen ze gedaan hebben.
Maar hier niet. Zo zouden 3 hele lichte overtredingen wel eens ineens zwaarder kunnen wegen dan 1 zware. Bijvoorbeeld.quote:Met een "3 strikes you are out" systeem sluiten we de rest levenslang op. Die mogen dan best bij elkaar zitten.
Je haalt me de woorden uit de mond.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 09:29 schreef LXIV het volgende:
Een ontkenning van de vrije wil en de moraal.![]()
Wanneer je mensen als machines beschouwt gaat deze theorie wellicht op. Anders niet.
Dat klopt. Bij het systeem dat in de VS wordt gehanteerd, moeten alle 3 de delicten felonies zijn. Dat zijn echt behoorlijke misdaden. Dan nog kan de optelsom van deze drie minder uitvallen dan iets heel ernstigs als bijvoorbeeld genocide. Desondanks vind ik dat het dan wel welletjes is geweest. Levenslang.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:48 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Tot hier kan ik me er redelijk in vinden.
[..]
Maar hier niet. Zo zouden 3 hele lichte overtredingen wel eens ineens zwaarder kunnen wegen dan 1 zware. Bijvoorbeeld.
Iets dergelijks hebben we een tijd gehad (cellulaire gevangenisstraf, ingevoerd 1851), een iets mildere variant dan het Pennsyvania stelsel.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:17 schreef Lyrebird het volgende:
Voor ernstige delicten, waar we nu mensen een paar jaar voor vastzetten: een relatief korte solitaire vrijheidsstraf, water en brood, geen telefoon, televisie etc. Belangrijk aspect: geen contact met andere gedetineerden.
Ik ben voor sociale controle , EN ik ben en fervente tegenstander van het generen van schaamte. Sociale controle kan op twee manieren: preventief en of straffend/achteraf. De tweede manier vind ik nergens op slaan. Straffen en vernederen ( en vertel me nou niet, dat schaamte generen GEEN vernedering is) leidt op lange termijn alleen tot meer problemen. Preventie is de enige manier. En daarmee bedoel ik niet alleen de directe criminaliteitspreventie ( fiets op slot, ramen dicht, cameracontrole..) maar meer de uitbouw van sociale instituties die mensen een kader geven om zelfrespect te verwerven. Nogmaals: links denken is NIET gebaseerd op het feit dat de mens goed is. Links denken is gebaseerd op het bouwen aan maatschappelijke instituties die de emancipatie van de onderklasse mogelijk maaken. Hoogkwalitatief links denken is niet moraliserend, maar organiserend ingericht .quote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:45 schreef DeepThought het volgende:
[..]
Vernedering is ook niet het woord dat ik in gedachten had, maar slechts de woorden openbaarheid en schaamte, want zonder dit maakt sociale controle geen enkele kans en zonder sociale controle wordt wetshandhaving erg arbeidsintensief en duur, zo niet onmogelijk. Daarbij is het natuurlijk de bedoeling dat de sociale controle zich beperkt tot de min of meer universele normen en waarden, zodat het niet uitmondt in kleinburgerlijk geroddel en vooral valse aanklachten.
Want kijk, de mens is niet slecht, hij/zij past enkel de waarheid aan in het eigen voordeel, waardoor ze het niet eens in de gaten hebben wanneer ze slecht bezig zijn. Zonder dit besef dus ook geen schaamte en zonder schaamte is de kans op recidive erg groot. Het best zou men deze methode kunnen vergelijken met wat men doet bij TBS klanten, die feitenlijk onder de sociale controle van psychologen geplaatst worden.laat je niet misleiden door de magere resultaten die met deze doelgroep bereikt (kunnen) worden, en bedenk dat een laboratoriumsituatie (TBS kliniek) als nadeel heeft dat (de patiënt weet dat) het buiten weer anders is.
Maar aangezien we liever sociale cotrole uitoefenen op het leven van TVvolk, blijft er in onze wijken een schoone taak liggen. Terwijl het ook voor de beroemdheden zelf niet echt leuk meer is hoor, die buitenproportionele aandacht voor (en controle op) wat zij allemaal uitspoken. De afkeuring van een heel volk, die ze over zich heen kunnen krijgen... en dat allemaal voor een beetje (buitenproportionele) adoratie.
quote:Er is veel geprobeerd de afgelopen jaren, maar de omvang van de maatschappelijke onderklasse, en de armoede en het geweld die daarbij horen, blijft stabiel. Heeft het zin de eigen verantwoordelijkheid meer te benadrukken Moet je juist overstappen op een zero-tolerancebeleid Dat werkt niet. Wie dit probleem wil oplossen, moet investeren in onderwijs, sociale huisvesting, gezondheidszorg en sociale zekerheid.
[…] de Britse psychiater Theodore Dalrymple gebruikt het begrip onderklasse om de aandacht te vestigen op een gedragsgestoorde groep burgers die zich schuldig maakt aan allerlei vormen van onaangepast gedrag en misplaatst slachtofferschap.
[…]
Dalrymples diagnose bouwt voort op negentiende-eeuwse Victoriaanse analyses over de 'onwaardige armen', inclusief de toenmalige kritiek op armenhuizen en werkhuizen die luiheid, afhankelijkheid en moreel verval in de hand zouden werken.[…]
Dalrymple past in een lange rij van conservatieve denkers die wijzen op de fatale gevolgen van goede bedoelingen. Opvallend is echter dat Dalrymples conservatieve diagnose aansluit bij een trend die in Nederland al lang aan de gang is, namelijk het 'medicaliseren' en 'criminaliseren' van groepen burgers zonder werk. […]
De emancipatie van de arbeidersklasse na Tweede Wereldoorlog heeft plaatsgevonden dankzij intelligente vernieuwingen en enorme investeringen in onderwijs, gezondheidszorg, sociale huisvesting, sociale zekerheid en door de sociale betrokkenheid van onderwijzers, artsen en functionarissen van maatschappelijke instellingen. Er is geen moreel beschavingsoffensief nodig voor het bestrijden van onderklassenvorming, maar een offensief ter verbetering van de emanciperende en integrerende werking van instituties als arbeid, onderwijs en sociale zekerheid.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |