Dan staat mijn mening over die track haaks op die van jou. Die verse van Def P. op 'Aan De Bewoners Van Dit Pand' is een Nederlandse klassieker. 'Als Niet Als' daarentegen was een raadselachtige single-keuze met een veel minder bekwame Nederlandstalige rapper. Wat 'Klaar' verder betreft: 6 nummers en 25 minuten te lang, maar ik kom toch nog wel op zo'n 6 Doe Maar-klassiekers op die plaat uit. Verre van slecht.
'Alles Doet 't Nog' altijd vreselijk gevonden, totdat dat een van de live-hoogtepunten bij de tweede reünie-ronde werd tijdens de try-outs in 2008, met een geanimeerde Monique Lansdorp op viool en het zigeuner-arrangement tijdens de brug. 'Kant A' van de plaat is in retrospectie eigenlijk best wel sterk, met 'Aan de Bewoners van Dit Pand' als absoluut hoogtepunt van de plaat dus. 'Watje' een geforceerde poging tot een single, en geen wonder dat ze die in 2008 en 2012 niet meer live hebben gedaan.
'Een Droom' en 'Het Verschrikkelijke Jaar' zijn goede album-tracks, overeind gebleven door de interessante wendingen en duistere sfeer, de typische Vrienten-productietrucjes wat gedateerd geworden. Ik trek de fluisterliedjes van Ernst Jansz vrij slecht, maar 'Oorlog' is gewoon een heel erg mooi liedje. 'Hetzelfde Meisje' zijn meest catchy werk sinds 'Belle Helene', een die ik in 2008 onbegrijpelijk slechts één keer live mocht aanschouwen, maar live maar liefst als toegift niet onderdeed voor het werk uit de jaren '80. 'Overspel' is ook geslaagd, een lucky strike van Ernst Jansz op een Doe Maar-album, toch geen gewoonte.
Nummers als 'Leven Met Een Zeven' doen mij treuren om het feit dat Henny Vrienten maar twee reguliere Nederlandstalige solo-albums heeft uitgebracht in zijn carrière. Daarna wordt het album erg karig, 'Tijd', 'Het Beste', 'Niet Nodig', 'Dansmuziek', 'De Kater', allemaal te verwaarlozen voor mij. Die laatste nog wel geinig natuurlijk, omdat het de eerste en enige Jan Hendriks lead-vocal in het oeuvre is. Maar daar had gewoon geschrapt in moeten worden. 'Bij Elkaar' altijd prachtig gevonden, daar kan het wrak van een arrangement voor De Kuip-concerten weinig afbreuk aan leveren. 'Silhouet' gewoon Ernst Jansz-solo, beetje een dooddoener aan het einde van de plaat, maar afsluiter 'Klaar' is een meer dan vermakelijke semi-instrumental in de stijl van 'Bella Donna'.
Opvallend wat jullie zeggen over 'Macho' en 'Grote Broer'. Wat mij betreft echt wel het begin van het eind, zeker met 'Wat Ze Doet' ook nog in de kast. Weinig signalen dat er nog veel inspiratie was. Vind 'Macho' werkelijk waar vreselijk. Zou bijna willen zeggen dat het geen toeval kan zijn dat die tot op de dag van vandaag nog niet live gedaan is, als enige van de, laten we zeggen, 25 bekendste liedjes. Ja, misschien 'Liever Dan Lief' nog, ook een nummer wat Vrienten naar verluidt een hekel aan heeft, maar dat gaat er in het Gelredome ongetwijfeld dit keer wel van komen. En ach, dat zei hij over 'Doris Day' ook. Aan de andere kant denk ik dat uit driekwart van de 'Geen Ballade'-LP een net zo goed Doe Maar-album gevormd had kunnen worden.