Bron: RTLZquote:DNB: Beperkte financiële kennis Nederlanders
Veel Nederlanders hebben maar matige kennis over rente, inflatie en beleggen. Dat blijkt uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB).
Quizjes
DNB legde twee quizjes voor van 5 en 8 vragen over de thema's met eenvoudige vragen. Slechts 40% van de ondervraagden wist alle vijf de vragen op het gebied van rente en inflatie juist te beantwoorden. Twee op de 10 ondervraagden konden 7 of 8 uit 8 vragen over beleggen beantwoorden.
Vragen
DNB vraagt onder andere welke vorm van beleggen risicovoller is (aandelen of obligaties) en wat er met obligatiekoersen gebeurt als de rente stijgt. Ook informeert de bank naar de geldgroei op een spaarrekening door rente.
Kennis verbeteren
DNB wil graag dat Nederlanders hun financiële kennis verbeteren. Want het beperkte kennisniveau kan nadelig zijn voor beslissingen ten aanzien van de eigen financiële kennis, concludeert de bank op basis van onderzoek in de VS en Groot-Brittannië. "Als mensen geen juiste inschatting kunnen maken van de invloed van inflatie op het vermogen en het risicoverschil tussen aandelen en een spaarrekening, wordt het moeilijker voor hen om bijvoorbeeld voldoende geld te sparen voor het pensioen", aldus DNB.
Idem.quote:Op donderdag 15 juni 2006 18:11 schreef MrX1982 het volgende:
11 van de 13 goed.
Ik 0 bij alle vragen.quote:Op donderdag 15 juni 2006 18:38 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Ik moet bij iedere vraag weer 2 nieuwe pop ups weg klikken![]()
idemquote:
Ik ook 13 goed, maar heb geen pop-up gezien... En dan zeggen ze dat IE van Microsoft niet goed isquote:Op donderdag 15 juni 2006 18:13 schreef gronk het volgende:
'Je hebt dertien vragen goed.'![]()
Maar die popups zijn waanzinnig irritant.
Firefox hier.quote:Op donderdag 15 juni 2006 19:42 schreef Tja... het volgende:
[..]
Ik ook 13 goed, maar heb geen pop-up gezien... En dan zeggen ze dat IE van Microsoft niet goed is
Voldoende sparen in dit economische klimaat wordt je zowiezo onmogelijk gemaakt.quote:"Als mensen geen juiste inschatting kunnen maken van de invloed van inflatie op het vermogen en het risicoverschil tussen aandelen en een spaarrekening, wordt het moeilijker voor hen om bijvoorbeeld voldoende geld te sparen voor het pensioen", aldus DNB.
Idd.. maar verkapt zou ik het niet willen noemen.. de spotjes vlogen over mijn tft heen..quote:Op donderdag 15 juni 2006 20:24 schreef UZN het volgende:
Verkapte reclame...
En dan staat er nog wel.. 'klik hier voor de resultaten'quote:jammer dat je niet kunt zien welke vragen je fout hebt....
In het algemeen wel, maar je kan er omheen lullen.quote:Op donderdag 15 juni 2006 21:01 schreef Omkron het volgende:
Die ene van die erfenis 10.000 nu.. en 10.000 over 3 jaar.. dat is toch mijn vriend.. of niet..?
Idd.quote:Op donderdag 15 juni 2006 21:12 schreef Omkron het volgende:
Ben van mening dat sommige vragen beetje mager gesteld worden.. moet je ze letterlijk nemen of moet je inflatie e.d. meerekenen alhoewel dat dan dus niet in de vraag gebruikt wordt..
klote quiz
Een soort dubbele ontkenning. Het antwoord is niet waar.quote:Op donderdag 15 juni 2006 21:24 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Idd.
Vond dit ook een vreemde manier van formuleren:
'Is de volgende uitspraak waar of niet waar? Als je een 10-jaars obligatie koopt, betekent dit niet dat je na vijf jaar de obligatie kunt verkopen zonder een flinke boete te betalen'
En dan moest je kiezen tussen waar/niet waar. Ik wist hoe het zat, maar twijfelde tussen de antwoorden vanwege de rare manier van formuleren
Ja, die vriend kan die 10000 op een spaarrekening zetten en over 3 jaar is het meer dan 10000, dus meer dan zijn broer op die tijdstip.quote:Op donderdag 15 juni 2006 21:01 schreef Omkron het volgende:
Die ene van die erfenis 10.000 nu.. en 10.000 over 3 jaar.. dat is toch mijn vriend.. of niet..?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |