We staan open voor suggesties.quote:Welkom bij RJP voor Dummies
Opzet:
"RJP voor Dummies" is een spin off van Raad-je-Plaatje (RJP), het succesnummer van C&H. Ooit begonnen door Seborik, toen Yvonne hier de scepter zwaaide.
"RJP voor Dummies" is een poging om die oorspronkelijke bedoeling van het spelletje weer in ere te herstellen, zonder verder afbreuk te doen aan Raad-je-Plaatje. Een vergeefse poging is het zeker niet gebleken, gezien de grote populariteit van RJP voor Dummies.
Al spoedig gooide RJPvdD hogere ogen dan het origineel (RJP) op het wat reacties betreft tot dan toe kwakkelende C&H forum.
Wat we doen is dus een plaatje zetten, vragen stellen en dan zonder gebruik te maken van mighty Google de naam van het personage raden. De echte diehards in deze tak van sport kunnen dan mee blijven doen met Raad-je-Plaatje en het lekker knus houden. De dommere mensen, onder wie ik mezelf eigenlijk niet reken (maar enfin), kunnen dan hier terecht in "RJP voor Dummies".
Tussen plaatjes door kan je het feuilleton 'Avonturen in de Fok!straat' lezen.
enjoy
1e amendement: onraadbaar gebleken plaatjes kunnen, desgewenst, te vondeling worden gelegd bij onze goede overburen van RJP
2e amendement: Geen blote tieten vóór de namiddagborrel.
een link naar deze openingspost
RJPvD nu ook op de Fok! Wiki!
Afgewezen.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:38 schreef wyccie het volgende:
Suggestie: de quote-tags verwijderen in de OP.
Doordat...quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:39 schreef Gellius het volgende:
Dat komt omdat ik een ragfijn taalspel speel, treinhomo. Daar zijn de verklarende woordenboeken niet op toegesneden.
abberatie (fout geschreven!) en abbreviatie is niet hetzelfde. Heb je een glaasje teveel op?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:42 schreef Diaan73 het volgende:
hee een topic met dezelfde naam.. of zie ik dubbel?
Suggestie: quote-tags toevoegen.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:42 schreef wyccie het volgende:
U hebt gezocht op aberratie:
RESULTAAT (maximaal 20 woorden)
aber·ra·tie (de ~ (v.), ~s)
1 afwijking
2 schijnbare verplaatsing van de sterren
KIJK! Dit is de positieve benadering die wij zo node missen in het huidig tijdsgewricht. Ik herhaal daarom mijn eerdere suggestie:quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:42 schreef Tokay het volgende:
Gellius! Je hebt een topic geopend!
[afbeelding]
Die heb jij verspild, in de OPquote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:43 schreef Gellius het volgende:
Suggestie: quote-tags toevoegen.
Het... Het was een hele drempel ook, dat wil ik wel kwijt. Dank, dank voor alle bemoedigende woorden. En de briefkaarten. Ik zal ze met plezier brevieren als ik weer voor het laaiende vuur van een nieuw-te-openen topic sta.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:51 schreef peaceman het volgende:
Hulde voor de dappere poging van Gellius![]()
Zelden zulk hartverwarmend gebroddel in de marge mogen aanschouwen...quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:51 schreef peaceman het volgende:
Hulde voor de dappere poging van Gellius![]()
Hee, best een aardige OPPO toch? Ik ben er best fier op, zelf.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:55 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Zelden zulk hartverwarmend gebroddel in de marge mogen aanschouwen...![]()
Tsja.... alleen die quote-tags hè....quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:56 schreef Gellius het volgende:
Hee, best een aardige OPPO toch? Ik ben er best fier op, zelf.
quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:56 schreef Gellius het volgende:
Hee, best een aardige OPPO toch? Ik ben er best fier op, zelf.
quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:43 schreef wyccie het volgende:
[..]
abberatie (fout geschreven!) en abbreviatie is niet hetzelfde. Heb je een glaasje teveel op?
Memento irl?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:01 schreef tong80 het volgende:
Ja hallo, ik weet over een minuut niet meer dat ikl hier heb gepost.
Shirley Bassey?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:05 schreef BwennieBren het volgende:
Die Duitse cowboygroep kan ik niet zo snel vinden, derhalve even een tussenplaat...
[afbeelding]
bil, kontquote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:12 schreef wyccie het volgende:
Tokay, wat betekent pantat?
Et voilà: het tweede huwelijksaanzoek.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:44 schreef Gellius het volgende:
KIJK! Dit is de positieve benadering die wij zo node missen in het huidig tijdsgewricht. Ik herhaal daarom mijn eerdere suggestie:
?
Wat Bwennie zegt.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:12 schreef wyccie het volgende:
Tokay, wat betekent pantat?
Derde, Tokay.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:15 schreef Tokay het volgende:
[..]
Et voilà: het tweede huwelijksaanzoek.![]()
Het moet toch niet gekker worden.![]()
Tussenstand 1 - 0quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:15 schreef Gellius het volgende:
Zijn er al uitslagen?
Ik kan me er anders slechts één herinneren.quote:
Die was zo van: Het zit er niet in voor ons Wyccie. Jammer!quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:16 schreef wyccie het volgende:
[..]
En dat van mij, wat was dat? Dat heb je nog steeds niet gezegd.
Vrouwen zijn zo onromantisch. Is dat iemand wel eens opgevallen?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:17 schreef Tokay het volgende:
[..]
Ik kan me er anders slechts één herinneren.![]()
quote:
quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:18 schreef Gellius het volgende:
Die was zo van: Het zit er niet in voor ons Wyccie. Jammer.
De oma van Jantje Smit ?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:18 schreef BwennieBren het volgende:
Ze heeft een engelstem die nu nog alleen in den hemel klinkt![]()
quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:08 schreef Tokay het volgende:
Die van peaceman is KT Tunstall.
quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:21 schreef Tokay het volgende:
Minnie Ripperton?
quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:21 schreef wyccie het volgende:
Steek jij nou telkens je duim omhoog? Je hebt steeds kapotte PI's.
Ik ben héééél verdrietig *sniff sniff*
Zeer schrale troost.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:27 schreef Gellius het volgende:
Helaas. 't Is zo. Maar! Ik waardeer je. Als mens. Da's ook prachtig niet?
Dag Bwennie, slaap lekker!quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:42 schreef BwennieBren het volgende:
Wat een liefde hier!
![]()
Maar lieve luitjes, mijn ADSL is traag en zo is ik. Mama gaat haar mandje in. Een fijne voortzetting van de avond/nacht en voor staks: welterusten
Beetje scheten affakkelen...quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:40 schreef Gellius het volgende:
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, op een joviale mannelijke manier.
Truste Bwenquote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:42 schreef BwennieBren het volgende:
Wat een liefde hier!
![]()
Maar lieve luitjes, mijn ADSL is traag en zo is ik. Mama gaat haar mandje in. Een fijne voortzetting van de avond/nacht en voor staks: welterusten
Mooi net dasje ook.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:54 schreef Gellius het volgende:
En een geweldige foto, laten we wel zijn.
quote:Op dinsdag 13 juni 2006 23:39 schreef tong80 het volgende:
Ben ik ff weg plaatsen ze plots foto's tussen het geouwehoer.
"Carradine" gok ik.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 23:42 schreef tong80 het volgende:
Ik weet dat David en zijn broertje nog een spelende vader haddeen maar ik weet niet wat zijn naam is.
quote:February 5, 1906 - November 27, 1988) was an American actor.
Carradine appeared in ten John Ford productions, including The Grapes of Wrath (1940), portrayed the Biblical hero Aaron in The Ten Commandments (1956), and also did considerable stage work, much of which provided his only opportunity to work in a classic drama context, and appeared on Broadway. He appeared in more than 200 movies sometimes playing eccentric, mad or diabolical characters, especially in the horror genre with which he had become identified as a "star" by the mid-1940s.
quote:His four sons all became actors: David Carradine, Robert Carradine, Keith Carradine and Bruce Carradine. David's show, Kung Fu, featured his father John and brother Robert in the episode, Dark Angel. John would appear as the same character in two more episodes, The Nature of Evil, and Ambush.
Goed punt - je kan niet voorzichtig genoeg zijn tegenwoordig.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 23:48 schreef tong80 het volgende:
Je weet het niet Gellius. Melanie Griffith heet ook geen hedren van achteren.
Ik gok op het voorhoofd van Alan Alda - en dus op dat van zijn vader.quote:I'm so young and you're so old
This, my darling, I've been told
I don't care just what they say
'Cause forever I will pray
You and I will be as free
As the birds up in the trees
Oh, please stay by me, Diana
quote:Op woensdag 14 juni 2006 10:26 schreef pyl het volgende:
[..]
Ik gok op het voorhoofd van Alan Alda - en dus op dat van zijn vader.
Robert Alda is goed!quote:Op woensdag 14 juni 2006 10:26 schreef pyl het volgende:
[..]
Ik gok op het voorhoofd van Alan Alda - en dus op dat van zijn vader.
quote:Robert Alda (February 26, 1914 - May 3, 1986) was an Italian-American actor born Alphonso Giuseppe Giovanni Roberto D'Abruzzo. He was the father of actor Alan Alda.
Alda started out as a singer and dancer in vaudeville and burlesque.
He is known for portraying George Gershwin in the 1945 film Rhapsody in Blue. He was very successful in Broadway theatre, starring in productions including Guys and Dolls (for which he won a Tony Award) and What Makes Sammy Run?.
He moved to Italy in the early 1960s and appeared in many successful European films over the next two decades, occasionally returning to the U.S. for appearances such as in the 1969 film The Girl Who Knew Too Much.
Alda's wife, Joan Brown, was crowned Miss New York in a beauty pagent; one of their children is actor Alan Alda.
Robert Alda made two guest appearances with his son on M*A*S*H. The first guest appearance was an episode entitiled "The Consultant." The second guest appearance was the episode entitled "Lend a Hand." This episode is of particular note since it also featured Alda's other son by his second wife Flora Martino, Anthony Alda, who is also an actor.
Alda died of a stroke caused by embolism on May 3, 1986, aged 72.
Vraag voor de ijverige RJPvD'ertjes: hoe heet zoiets in de taalkunde?quote:His professional surname derives from the first two letters of each of his first name and his surname at birth, i.e. ALphonso DAbruzzo (AL + DA = Alda).
Ehm, zo moet 'gewoon' worden geraden, ja. Zoek het daarbij niet in de taal-, maar in de letterkunde, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 14 juni 2006 11:04 schreef Tokay het volgende:
Ehm, is die mevrouw een aanwijzing betreffende je taalkundige vraagje?
Of moet zij 'gewoon' worden geraden?
quote:Op woensdag 14 juni 2006 11:13 schreef Tokay het volgende:
Nederlandse mevrouw?
Geen idee, Tokay.quote:En geef eens prijs hoe dat dan wordt genoemd, zo'n samenstelling van beginletters tot een naam?
quote:Op woensdag 14 juni 2006 11:31 schreef Gellius het volgende:
Zoiets heet een "abberatie". Niet te verwarren met "aberratie", zoals sommige wijsneuzen doen.
Is ze na dat debuut altijd blijven schrijven? En zo ja, met succes?quote:Op woensdag 14 juni 2006 11:36 schreef pyl het volgende:
Wel jong, maar niet Tessa de Loo. De foto dateert uit de tijd van haar (opzienbarende) debuut, toen ze de twintig net was gepasseerd. Inmiddels is ze alweer in de zestig.
Ze publiceert erg weinig en met grote tussenpozen (in 1966, in 1985 en in 1995). Haar debuut was zonder meer haar grootste succes; van die dichtbundel zijn er tienduizenden verkocht. Adriaan Roland Holst zei toen over haar: "Zij stoort zich alleen aan zichzelf. Ze is volkomen onafhankelijk en laat zich door niemand beïnvloeden."quote:Op woensdag 14 juni 2006 11:52 schreef Tokay het volgende:
Is ze na dat debuut altijd blijven schrijven? En zo ja, met succes?
Natuurkundige?quote:Poes Kira op eigen kracht naar beneden AMSTERDAM - Na drie reddingspogingen van de brandweer, ettelijke acties van een alpinist en talloze aanmoedigingen van voorbijgangers heeft poes Kira op eigen kracht de boom aan de Weesperzijde verlaten. Ze bivakkeerde daar al ruim een maand. Voedsel werd in een mandje naar boven getakeld.
Ja, ik had het al gezien. De eigenaresse had al een briefje op de boom geprikt waarop stond dat de kat naar beneden was gekomenquote:
Hey ik hoor mijn naam!!!quote:Op woensdag 14 juni 2006 13:34 schreef Gellius het volgende:
'n Muze. Zeg maar een soort Diaan73.
Telepathie?quote:Op woensdag 14 juni 2006 13:43 schreef Gellius het volgende:
Dat is sterk! Ik schreef 'm net op.
Ken je die niet? De beschermheilige van de pottenbakkers.quote:Op woensdag 14 juni 2006 13:47 schreef Z het volgende:
Google-en op Kleia levert niks op ... En in mijn (bescherm)heiligen zakboek staat ze niet.
Dat de klimop tegen een heg opgroeit lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, wellicht bij hoge uitzondering.quote:Klimop (Hedera helix) is een groenblijvende houtige plant die groeit op muren en tegen bomen waaraan de plant zich met korte luchtwortels vastklampt. Het is een in de gematigde streken groeiende liaan. Het kan hierbij vele meters hoog worden.
Hoogst onwaarschijnlijk, maar niet uit te sluiten.quote:Op woensdag 14 juni 2006 15:52 schreef Z het volgende:
Laten we voor de volledigheid maar even muggenziften:
[..]
Dat de klimop tegen een heg opgroeit lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, wellicht bij hoge uitzondering.
Heeft meneers bekendheid iets met z'n uiterlijk te maken?
Die is vandaag overledenquote:Op woensdag 14 juni 2006 18:41 schreef Tokay het volgende:
Hoi peace, dat is Bert Klunder.
Daar was iets mee toch?
quote:
Yepquote:Op woensdag 14 juni 2006 21:12 schreef mr_anonimous het volgende:
Volgens mij is dat Martin Perels een van de Q-tjes.
Fok is niet echt geweldig snel, maar het valt nu wel mee. Eigenlijk denk ik dat Fok snel is, aangezien mijn computer heel sloom is.quote:Op woensdag 14 juni 2006 21:33 schreef Tokay het volgende:
Is het Forum bij jullie ook zo traag?![]()
De pagina's laden echt on-ge-loof-lijk s-l-o-o-m...![]()
Nee, maar ik snap hoe je erbij komt.quote:Op woensdag 14 juni 2006 21:34 schreef Tokay het volgende:
Clark Gable?
Utgaathierhartstikkesneljohnietbijtehoudenzosnelquote:Op woensdag 14 juni 2006 21:33 schreef Tokay het volgende:
Is het Forum bij jullie ook zo traag?![]()
De pagina's laden echt on-ge-loof-lijk s-l-o-o-m...![]()
Zo mag je toch niet over Prins Willem Alexander praten.quote:Op woensdag 14 juni 2006 22:08 schreef wyccie het volgende:
Bride of the monster
quote:Op woensdag 14 juni 2006 22:09 schreef mr_anonimous het volgende:
Is het Ed Wood?
Je hebt dus nog nooit een film van Uwe Boll gezien.quote:
quote:Op woensdag 14 juni 2006 22:15 schreef wyccie het volgende:
Ik heb van Ed Wood ook nog nooit een film gezien, maar hij wordt als de slechtste ooit beschouwd. Vast omdat hij plastic bordjes gebruikt om een UFO uit te beelden.
http://brimstig.nl/index.(...)haters.html#commentsquote:Op woensdag 14 juni 2006 22:14 schreef mr_anonimous het volgende:
[..]
Je hebt dus nog nooit een film van Uwe Boll gezien.
Dat is wel een slimme manier om je grootste critici de mond te snoeren.quote:Op woensdag 14 juni 2006 22:54 schreef Z het volgende:
[..]
http://brimstig.nl/index.(...)haters.html#comments
Uwe nodigt je uit
Als de dag van toen, hou ik van jouquote:Op woensdag 14 juni 2006 23:07 schreef tong80 het volgende:
Reinhard Mey.
Ik kan die reclame niet meer horen
Met het oog op morgen.quote:
Als je vandaag de dag je televisie aan hebt staan, kun je het bijna niet missen.quote:
Man van de wereld....quote:Op woensdag 14 juni 2006 23:31 schreef tong80 het volgende:
[..]
Met het oog op morgen.
Ooit een Duits meisje versierd op Vlieland omdat ik dat nummer voor haar zong. In het Duits natuurlijk.
Met dubbele tong, denk ik.quote:
Da's goed! Hij schijnt ook erg goed te zijn. Ik ga es op zoek deze week.quote:Op woensdag 14 juni 2006 17:39 schreef Tokay het volgende:
Hé, dat meneertje wilde ik ook een keer plaatsen: dat is de bariton Thomas Quasthoff.
Even over die armpjes:quote:The German bass-baritone Thomas Quasthoff (born in Hildesheim, Germany on November 9, 1959) is generally regarded as one of the finest lieder singers of his generation.
.quote:Quasthoff was born with serious birth defects caused by his mother's use of the morning sickness drug Thalidomide. He stands four feet tall on stunted legs, and has vestigial arms, his hands extending below his shoulders. Quasthoff was denied admission to the music conservatory in Hanover due to his physical inability to play the piano. He chose to study privately.
Dan doe ik een gokje op Jenny Arean.quote:Op donderdag 15 juni 2006 08:50 schreef pyl het volgende:
Gokje op Petula Clark.
Je weet het hè pyl, de volgende fase is een ochtendgroet plús een zoet plaatje.quote:En, kom, ik knoop er gewoon even een ochtendgroet aan vast: goedemorgen!
![]()
Een hele goedemorgen voor jouquote:Op donderdag 15 juni 2006 09:12 schreef Gellius het volgende:
Môrgrmmblbl.
Ah, geen liefhebber begrijp ik?quote:Op donderdag 15 juni 2006 09:12 schreef Gellius het volgende:
Môrgrmmblbl.
Hmmm ja, dat klopt.quote:Op donderdag 15 juni 2006 09:07 schreef pyl het volgende:
Da's Igor Strawinsky.
Die van wyccie zou ook Loeki Knol kunnen zijn, of niet?
Verder gaat alles goed?quote:Op donderdag 15 juni 2006 09:16 schreef Gellius het volgende:
Hrmpf.
Je kunt ook gewoon zeggen dat je snakt naar een opbeurend plaatje hoor!quote:Op donderdag 15 juni 2006 09:16 schreef Gellius het volgende:
Hrmpf.
quote:Op donderdag 15 juni 2006 09:12 schreef Gellius het volgende:
Môrgrmmblbl.
Niet zo bescheiden Gwaenlios, gooi het er uit. Hmpf-en opkroppen is slecht voor het gestel.quote:Op donderdag 15 juni 2006 09:16 schreef Gellius het volgende:
Hrmpf.
Ja, of Petula Clark?quote:Op donderdag 15 juni 2006 09:27 schreef Savonarola het volgende:
Is dat Loekie Knol? Of Judith Bosch.
quote:Op donderdag 15 juni 2006 09:59 schreef pyl het volgende:
Die soldaat zou het later nog tot kolonel schoppen, in het A-Team.
George Peppard, of zoiets?
quote:George Peppard, Jr. (October 1, 1928 – May 8, 1994) was a popular American film and television actor. An alcoholic for most of his adult life, he died of pneumonia as a result of complications of lung cancer.
His most notable role occurred early in his career when he starred alongside Audrey Hepburn in Breakfast at Tiffany's (1961), although he is probably more familiar among younger viewers for his role as Col. John "Hannibal" Smith in the cult 1980s television show The A-Team, where he is the cigar-smoking leader of a renegade commando squadron.
O pardon, dat sloeg op mijn plaatje? (Ik dacht dat er nog werd gegokt op die van wyccie...quote:Op donderdag 15 juni 2006 09:27 schreef Savonarola het volgende:
Is dat Loekie Knol? Of Judith Bosch.
Nee pyl, we hebben het hier over een Nederlandse mevrouw.quote:
Nope!quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:09 schreef mr_anonimous het volgende:
Fanny Blankers - Koen?
Wanneer?quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:08 schreef Tokay het volgende:
.... we hebben het hier over een Nederlandse mevrouw.
En men was trots op haar. O, wat was men trots op haar.![]()
quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:16 schreef Diaan73 het volgende:
... Keultje Dijkstra?
O, Sjoukje Dijkstra bedoel je.quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:16 schreef Diaan73 het volgende:
Sjoukje Dijkstra?
Tja ik ben totaal oververhit door het strijken... heb even pauze nu..... maar ik bedoelde Sjoukje Dijkstra, de kunstschaatster.. maar na nog eens de foto te hebben bestudeerd, is ze dat ook niet.quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:18 schreef pyl het volgende:
[..]
Atje Keulen Deelstra, bedoel je. Maar die is het niet.
1959, geloof ik.quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:12 schreef pyl het volgende:
Wanneer?
Jij was toen nog niet eens een foetus.quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:12 schreef Gellius het volgende:
Was ook ik trots op haar? Ik ben niet snel trots op iemand hoor.
Kijk, die naam zocht ik!quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:16 schreef Natalie het volgende:
Corinne Rotschäfer!
Dat ben ik ook maar heel kort geweest hoor.quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:23 schreef Tokay het volgende:
[..]
Jij was toen nog niet eens een foetus.![]()
Tjonge, wat zullen ze trots geweest zijn, "men".quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:24 schreef Tokay het volgende:
De eerste Miss Nederland, Corine Rottschäfer.
Was ze niet ook miss universe? Of iig dicht bij de titel.quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:24 schreef Tokay het volgende:
[..]
Kijk, die naam zocht ik!![]()
De eerste Miss Nederland, Corine Rottschäfer.
Nope.quote:Op donderdag 15 juni 2006 11:08 schreef mr_anonimous het volgende:
Hannibal Smith?
Een mens moet ontwakenquote:Op donderdag 15 juni 2006 10:41 schreef peaceman het volgende:
Hey ga jij eens ff modereren Nathalie ipv een beetje luieren hier in RJP![]()
Je hebt helemaal gelijk, ze was de eerste Nederlandse Miss World.quote:Op donderdag 15 juni 2006 10:28 schreef Natalie het volgende:
Was ze niet ook miss universe? Of iig dicht bij de titel.
Nee, is die naam al gevallen vandaag dan?quote:Op donderdag 15 juni 2006 11:40 schreef Tokay het volgende:
Jeroen Bosch?
Nee, maar de naam Judith Bosch wel.quote:Op donderdag 15 juni 2006 11:42 schreef pyl het volgende:
Nee, is die naam al gevallen vandaag dan?
Ik ben niet zo goed in het herkennen van paters.quote:Mijn meneer was ook geen schilder, maar een pater. Geloofsfanaatje hoor. Tjonge.
quote:Op donderdag 15 juni 2006 11:46 schreef Tokay het volgende:
Nee, maar de naam Judith Bosch wel.
Dat siert je!quote:Ik ben niet zo goed in het herkennen van paters.
Patje Keulen-Deelstra, voor intimi.quote:Op donderdag 15 juni 2006 11:52 schreef Scrutinizer het volgende:
Pater Keulen-Deelstra?
Treinhomo werkt niet tijdens het Fok!ken of Fok!t niet tijdens het werken, of zoiets.quote:Op donderdag 15 juni 2006 12:02 schreef Gellius het volgende:
Over Treinhomo gesproken, is die soms met mijn Robert Alda-foto ergens in een stil hoekje gekropen?
Hmmmmmmmm ....... Savonarola is goed natuurlijk, maar een Dominicaan is bij mijn beste weten toch echt een pater.quote:Op donderdag 15 juni 2006 11:59 schreef NoSigar het volgende:
Ach, Savonarola. Dat was nauurlijk heel geen pater, maar een Dominicaanse monnik.
quote:Girolamo Savonarola (Ferrara, 21 september 1452 – Florence, 23 mei 1498) was een Dominicaan en voor een korte periode alleenheerser over Florence. Savonarola wordt, met de Boheemse Jan Hus en de Engelse John Wycliffe, tot de voorlopers van de hervorming gerekend. Hij was bekend om zijn antirenaissancistische boetepreken, boekverbrandingen en de vernieling van kunstwerken. Zijn acties luidden de ondergang van de Medici-familie in. Hij was afkomstig uit Ferrara. Sinds 1484 verbleef hij in Florence. In 1491 werd hij prior in het klooster van San Marco, waar de fresco's van Fra Angelico gelukkig onbeschadigd bleven. Rond 1486 begon zijn steedse fanatiekere actie tegen de zeden en zonden van zijn tijd.
Savonarola stichtte in Florence een democratische republiek die hij tevens zag als een theocratie. Zijn voornaamste tegenstanders waren de hertog van Milaan en paus Alexander VI. Savonarola verbande in 1494 Piero lo Sfortunato, de oudste zoon van Lorenzo de' Medici (mecenas van vele Renaissance-kunstenaars), vanwege diens vermeende laffe houding tegenover de Fransen. Zonder enige reserve verwelkomde hij in 1494 echter zelf Karel VIII in Florence. De paus legde Savonarola in 1495 een preekverbod op, maar dit haalde weinig uit. Hij weigerde naar Rome te komen en verdedigde zich schriftelijk tegen de klachten van de paus.
In 1497 organiseerde hij het beruchte Vreugdevuur der IJdelheden. Zijn aanhangers haalden van deur tot deur voorwerpen op die volgens hen getuigden van morele laksheid zoals spiegels, cosmetica, heidense boeken, speeltafels, luxueuze kleding, maskers, pruiken, muziekinstrumenten en geschriften met een immorele strekking. Die werden op de Piazza della Signoria verbrand. Daarbij gingen ook schilderijen van Sandro Botticelli verloren.
Op 13 mei 1497 excommuniceerde Paus Alexander VI Savonarola en in 1498 volgde zijn executie door verhanging en verbranding. Men beschuldigde hem van hoogverraad, het uiten van profetieën en religieuze dwalingen. Niccolò Machiavelli was getuige van de terechtstelling. Ten behoeve van het proces vervalste men zelfs een aantal stukken. Dit proces was duidelijk onrechtmatig.
Het eigenmachtige optreden van Savonarola dat bepaald hardhandig en radicaal mag heten, valt niet eenvoudig positief of negatief te beoordelen. Het Florence in de tijd van Savonarola is beschreven in 'De geboorte van Venus', een roman van Sarah Dunant.
Savonarola's preken, die bol stonden van dood, verderf en de verwachte apocalyps, leidden o.a. bij de jonge Michelangelo en Pico della Mirandola tot grote bewondering, gevolgd door innerlijke tweestrijd. Enerzijds dienden zij de kunst af te zweren, maar anderzijds moesten zij via de kunst Savonarola's visioenen van dood en verderf tonen. Zo vindt Savonarola paradoxaal genoeg zijn weg als belangrijk beïnvloeder van de meest progressieve kunst uit zijn tijd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |