Met tonijn is heeeeerlijk!!!quote:Op dinsdag 13 juni 2006 12:38 schreef MouseOver het volgende:
tonijn, tomaat, olijven en basilicum
Zo klaar en overheerlijk
Bij mij stond na 5 dagen de schimmel er al opquote:Op dinsdag 13 juni 2006 12:41 schreef Razztwizzle het volgende:
Trouwens, ik heb zondagmorgen pastasalade gemaakt, die staat nu nog in de koelkast, met bovengenoemde ingrediënten.. hoe lang zou ik dat nou kunnen bewaren? Het lijkt me dat dat wel even meekan?
Dat vraag ik me ook wel een af ja... maar langer dan een dag of 3 zou k het niet bewaren hoor....quote:Op dinsdag 13 juni 2006 12:41 schreef Razztwizzle het volgende:
Trouwens, ik heb zondagmorgen pastasalade gemaakt, die staat nu nog in de koelkast, met bovengenoemde ingrediënten.. hoe lang zou ik dat nou kunnen bewaren? Het lijkt me dat dat wel even meekan?
Ik ben bang dat de tomaat heel hard gaat. De rest zal wel meevallen, Maar aangezien het allemaal door elkaar zit...quote:Op dinsdag 13 juni 2006 12:41 schreef Razztwizzle het volgende:
Koelkast is 6 gradenquote:Op dinsdag 13 juni 2006 12:54 schreef piepster het volgende:
[..]
Ik ben bang dat de tomaat heel hard gaat. De rest zal wel meevallen, Maar aangezien het allemaal door elkaar zit...
En hoe koud is je koelkast?
Volgens mij is 6 graden vrij warm, en olijfolie conserveert alleen als het het voedsel volledig van lucht afsluit. Zoals je bijvoorbeeld een laagje olie op de pesto giet.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 12:56 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Koelkast is 6 gradenik bekijk het maar gewoon van dag tot dag.
Kijken, ruiken, proeven.
Er zit trouwens aardig wat olijfolie door, wat het toch wel iets langer goed zou moeten houden denk ik.
Tonijnquote:Op dinsdag 13 juni 2006 12:38 schreef piepster het volgende:
Ik heb er gisteren 1 gemaakt waarbij ik pesto als "saus" heb gebruikt.
mogelijke ingrediënten voor pastasalade:
sla
komkommer
paprika
salami
chorizo
zalm
zongedroogde tomaatjes
gebakken blokjes kipfilet
gebakken spekjes
kappertjes
lente-uitjes
rode ui
olijven
feta
danish blue
Natuurlijk niet alles tegelijk, je moet er een aantal dingen uit kiezien.
Wie kan deze lijst langer maken?
Of deze :quote:Koude pastasalade
Ingrediënten
150 gram farfalle pasta (mag ook een ander soort zijn als het maar geen elleboogjespasta is)
1 paprika
bakje champignons
4 bosuitjes
tomaten
plak kaas (1cmdik)
plak ham
voor de dressing
azijn
olie
peper zout
teentje knoflook
mosterd
mayonaise
bereiding
Kook de pasta beetgaar en laat deze in een vergiet afkoelen en uitlekken.
Snij de champignons en blancheer deze in kokend water ,giet ook deze af en laat goed uitlekken.
Snij de bosuitjes in kleine ringetjes snij de paprika en de tomaten in kleine stukjes,doe dit zelfde met de kaas en ham.
Roer alle ingrediënten goed door elkaar en maak nu de dressing.
Doe 1/3 olie en 2/3 azijn in een kom voeg daar bij een uitgeperst teentje knoflook een mespunt mosterd.
Klein beetje mayonaise peper en zout naar smaak en roer dit goed door elkaar tot en homogene massa.
Giet dit over de pasta salade,deze salade is erg lekker als bijgerecht bij de barbecue of als hoofdmaaltijd met gegrild vlees.
quote:De ideale zomersalade
Ingrediënten
Ingrediënten voor 2 personen
150 gram vlinderpasta (farfalle), 150 gram sperziebonen, 2 tomaten, 1 kleine ui, 1 blikje artisjokharten (netto 200 gram), 1 blikje tonijn op olie (netto 200 gram 1 teen knoflook, 3 eetlepels olijfolie, 2 eetlepels citroensap, zout en versgemalen peper, 1 eetlepel fijngehakte verse mojoraan of een 1/2 eetlepel gedroogde majoraan, 6 zwarte olijven.
Zo maakt u Lauwwarme pastasalade
- Kook de pasta gaar volgens de gebruiksaanwijzing.
- Maak de sperziebonen schoon en halveer ze. Kook de sperziebinen in een steelpan met weinig water en zout in circa 15 minuten beetgaar.
- Snijd de tomaten in stukjes. Pel de ui en snijd deze in ringen. Giet de artisjokken af en snijd ze in vieren. Giet de tonijn boven een kommetje af.
- Pers de teen knoflook boven het tonijnvocht uit. Klop de olijfolie en het citroensap door het tonijnvocht. Voeg de zout en peper naar smaak toe en roer de majoraan door de dressing.
- Giet de pasta af en schep de helft van de dressing erdoor. Schep de pasta in twee diepe borden. Giet ook de bonen af.
- Verdeel de sperziebonen, de stukjes tomaat, de artisjokharten, de tonijn en de olijven over de pasta. Sprenkel hierover de rest van de dressing.
Die laatstequote:Op dinsdag 13 juni 2006 17:09 schreef Bluezz het volgende:
Ziet er lekker uit ijsmeis, ik ben alleen niet zo van de mais en de doperwten
Deze lijkt me ook lekker om later in de week te maken :
[..]
Of deze :
[..]
quote:
Een kruid dus.quote:MAJORAAN:
Verse of gedroogde bladeren, ook afgeritst en in poedervorm. Past bij vlees (varken, gehakt, ragout, gevogelte, konijn), groenten (stoofschotels, aardappelen), soepen (b.v. aardappelsoep) en bij sauzen. Zeer geurig.
Zo. weten we dat ook weerquote:Majoraan is afkomstig uit het mediterrane gebied.
Majoraan wordt dikwijls verward met Wilde marjolein of Oregano, Origanum vulgare. Wilde marjolein heeft een meer uitgeproken smaak die zelfs iets naar het pikante nijgt. In de handel lost men dit op door beide kruiden in een mengeling te verkopen die meestal "Provençaalse kruiden" genoemd wordt. Meestal zit daar ook tijm in.
quote:
Ik vind fritessaus lekkerder dan echte mayo...quote:
Fritessaus bevat minder calorieën dan mayo, als je je daar druk om maakt. ( Ik doe trouwens altijd fritessaus in de boerenkool).
Hoezo nietquote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:24 schreef Martijn_77 het volgende:
Welke pasta kun je eigenlijk het beste gebruiken voor de salade?
Ik zie hier namelijk allerlei soorten voor bij komen maar ze lijken mij niet allemaal even handig om salade van te maken
Vind Penne bijvoorbeeld te groot voor een salade. Zou idd zoals Bluezz zegt ook voor vlinders enzo gaanquote:
Farfalle is anders groter dan penne hoor.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:35 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Vind Penne bijvoorbeeld te groot voor een salade. Zou idd zoals Bluezz zegt ook voor vlinders enzo gaan
Al dente koken en een scheut olie in het water helpt wel wat daartegenquote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:44 schreef Razztwizzle het volgende:
Farfalle is ook leuk, maar vind ik eigenlijk vaak wat taai worden na een tijdje koud te staan.
Weet je dat heel zeker? Volgens mij (en ook volgens de Keuringsdienst van Waarde en pastamakers die in dit programma aan het woord komen), wordt alle pasta van precies dezelfde ingrediënten gemaakt. Hoe kan dan de farfalle eerder taai worden dan andere pasta?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 22:44 schreef Razztwizzle het volgende:
Farfalle is ook leuk, maar vind ik eigenlijk vaak wat taai worden na een tijdje koud te staan.
Farfalle, ook wel vlinder-pasta, heeft waarschijnlijk in verhouding toch een flink oppervlak, en kan dan misschien makkelijker uitdrogen?quote:Op woensdag 14 juni 2006 07:35 schreef piepster het volgende:
[..]
Weet je dat heel zeker? Volgens mij (en ook volgens de Keuringsdienst van Waarde en pastamakers die in dit programma aan het woord komen), wordt alle pasta van precies dezelfde ingrediënten gemaakt. Hoe kan dan de farfalle eerder taai worden dan andere pasta?
Als je de vlindertjes maakt begin je met een rechthoekig lapje, dat vouw je, en je knijpt in de randjes bij de vouw en maakt het zo wat dikker. misschien is dat dan de redenquote:Op woensdag 14 juni 2006 08:20 schreef piepster het volgende:
Volgens mij is het even dik als bijvoorbeeld penne, alleen is dat rond. Het oppervlak zou dan verhoudingsgewijs even groot zijn. Ach, wat maakt het ook uit.
quote:Op maandag 24 juli 2006 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Jaar of wat geleden is het hele gezin van een kok uit limburg (die zou moeten weten wat ie deed) overleden na het eten van de zelfgemaakte pastasalade.
Ik geloof goed dat je er ziek van kan worden, maar eraan overlijden?quote:Op maandag 24 juli 2006 18:11 schreef Pietverdriet het volgende:
.
Jaar of wat geleden is het hele gezin van een kok uit limburg (die zou moeten weten wat ie deed) overleden na het eten van de zelfgemaakte pastasalade.
Jep, dat kan maar zo, vooral kinderen en mensen met een lage weerstand.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 23:06 schreef Nordic_Blue het volgende:
[..]
Ik geloof goed dat je er ziek van kan worden, maar eraan overlijden?
Oke,quote:Op dinsdag 25 juli 2006 23:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, dat kan maar zo, vooral kinderen en mensen met een lage weerstand.
Piet, dat is me te vaag.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 23:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Jep, dat kan maar zo, vooral kinderen en mensen met een lage weerstand.
Het heeft een grote oppervlakte, net als gekookte rijst bv, of gehakt.quote:Op woensdag 26 juli 2006 00:54 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Piet, dat is me te vaag.
Hóe komt het dat pasta zo snel bederft?
Dressing van 1 deel balsamico azijn, 3 delen olijfolie, fijngesnipperd uitje, beetje honing, fijngesnipperde bieslook, fijngesneden basilicum, zwarte gemalen peper, snufje zout, tot een sausje roeren.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 12:32 schreef ijsmeis het volgende:
Omdat er zo te lezen genoeg mensen zijn die het maken en eten even een apart topic
[afbeelding]
Wat doe jij erin en erop?
Een kennis van mij waar ik wel eens eet maakt altijd zo'n hele lekkere![]()
![]()
Maar ik heb nog nooit gevraagd wat ze erop doet qua 'saus' (ik ga het vanavond misschien eens vragen) het lijkt op slasaus en het is heel zoet (kan ook komen doordat ze er suiker bijdoet natuurlijk), iemand een ideetje wat het zou kunnen zijn?
![]()
Verder zou ik er zelf erwtjes, mandarijntjes uit blik, in stukjes gesneden augurk, mais en nog wat spul in doen
De spinazie rauw erdoorheen? Steeltjes eraf?quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 22:10 schreef ruby het volgende:
Pasta (krulpasta of penne), groene pesto (basillicum), spekjes, geraspte mozarella, wilde (Turkse) spinazie, geroosterde pijnboompitten en eventueel kipfilet.
Zaaaaaaaaaalig.
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 13:10 schreef dialMforMonkey het volgende:
oi oi oi!
Vanavond wil ik een maaltijd salade maken van pasta en kip. Ik heb ooit een recept hiervan gehad, maar dat ben ik kwijt.
Wat ik wil weten is hoe ik de verhoudingen moet maken. Ik heb 500gram kipfilet. Hoeveel gram pasta moet ik hierbij koken?
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 13:42 schreef dialMforMonkey het volgende:
thmx, maar ik kan meestal smaken best goed op elkaar afstemmen. Ik ben alleen in de war met de hoeveelheid kip en pasta
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 13:43 schreef timmeeeh het volgende:
gewoon zoveel pasta als je wilt
wat maakt de verhouding nou uit?!
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 13:45 schreef dialMforMonkey het volgende:
[..]
Veel. Als ik te weinig pasta gebruik, is het geen pasta salade meer. Als ik teveel pasta gebruik is het zoeken naar de stukjes kip die nog over zijn.
mjam, die klinkt erg okquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 18:57 schreef Malahide het volgende:
Hier de mijne (altijd een hit bij feestjes en bbq's):
- halve zak penne al dente koken, afspoelen tot ze koud zijn
- in stukken snijden: een rijpe mango, 2 zoetzure appels (grannies bv), een flink stuk feta
- dit mengen met ongezouten cashewnoten en flink wat provencaalse kruiden
- de dressing maak je van magere yoghurt en jus d'orange (dus geen olie, azijn, o.i.d. toevoegen)
- maak hem vaak vegetarisch, maar met stukjes gerookte kip of chorizo is hij ook heerlijk![]()
en in yoghurtsaus zit behalve yoghurt ook nog....?quote:Op dinsdag 14 november 2006 17:41 schreef ijsmeis het volgende:
Yoghurtsaus!
En als je het zoeter wilt maken kun je in de salade zelf ook wat fruit doen en het sap van 't fruit mengen met de yoghurt en die eroverheen doen![]()
.
(Ik doe dat met mandarijntjes uit blik)
ik doe meestal gewoon wat pesto erdoorheen en dan inderdaad alleen olijfolie eroverheen, maar wilde eens wat anders proberen, totdat ik me realiseerde dat ik geen flauw idee hadquote:Op dinsdag 14 november 2006 21:35 schreef Isabeau het volgende:
Ik doe er trouwens regelmatig helemaal geen saus door. Misschien een beetje olijfolie en dat is het wel.
is alleen niet echt leker voor pasta salade hequote:Op vrijdag 17 november 2006 18:44 schreef Lllaura het volgende:
Ik heb nu toch een lekkere pastasaus 'ontdekt'!![]()
Tomatensaus zonder koken
Ingredienten: (officieel voor 4 pers., maar wij krijgen het met z'n tweeen op).
500 gram rijpe pomodori
1 grote handvol verse basilicumblaadjes
5 el extra vergine olijfolie
115 g ricotta salata, in blokjes (die kan ik nergens vinden, dus gebruik ik gewone ricotta. Die is wel een stuk zachter (dus van blokjes blijft weinig over) en minder zout)
1 teen knoflook, uit de knijper (twee is ook lekker!)
zout en gemalen zwarte peper
grofgeschaafde Pecorino, bij het serveren.
Hak de pomodori in grove stukken en verwijder de kernen en de pitjes.
Scheur de basilicumblaadjes.
Doe alle ingredienten (behalve de kaas) in een schaal, voeg zout en peper naar smaak toe en roer goed. Dek de schaal af en laat hem 1-2 uur op kamertemperatuur staan (hier heb ik natuurlijk nooit tijd voor).
Proef of er meer kruiden aan de saus toegevoegd moeten worden en meng het met de warme, versgekookte pasta van je keuze.
Dien op en geef er geschaafde Pecorino bij (dit vergeet ik altijd...)
Mmmmm!
Je was me net voor...quote:Op vrijdag 17 november 2006 18:57 schreef Matness het volgende:
[..]
is alleen niet echt leker voor pasta salade he
quote:Op vrijdag 17 november 2006 18:44 schreef Lllaura het volgende:
Ik heb nu toch een lekkere pastasalade 'ontdekt'!Nou ja, een echte salade is 't niet, omdat ie warm (lauw)warm gegeten wordt.
Yoghurtsaus uit een flesje of zelf geknutseld?quote:Op dinsdag 14 november 2006 17:41 schreef ijsmeis het volgende:
Yoghurtsaus!
En als je het zoeter wilt maken kun je in de salade zelf ook wat fruit doen en het sap van 't fruit mengen met de yoghurt en die eroverheen doen![]()
.
(Ik doe dat met mandarijntjes uit blik)
dat klinkt ook wel erg geslaagdquote:Op dinsdag 21 november 2006 22:39 schreef shmoopy het volgende:
De mijne maar weer eens:
Penne pasta
scheut olijfolie
paar eetlepels pesto
flintertjes gesneden zongedroogde tomaten in olie
verse tomaten in dunne schijfjes
feta
mozzarella
blikje tonijn (even opfrissen met peper, zout, beetje citroen)
groene en zwarte olijven
pijnboompitjes
rucola
afstand houden svpquote:Op vrijdag 8 juni 2007 17:16 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Drie kleuren fusili
Mijn moeders magische saus van zure room, pesto, veel kruiden en heel veel knoflook.
Blokjes tomaat
Rode ui
Blokjes mozzarella
Basilicum
Beetje peper en zout!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |