je brengt het met en knipoog, maar ik denk dat je redelijk dicht bij de waarheid zit.quote:Op woensdag 7 juni 2006 12:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar alleen als ze onze normen en waarden onderschrijven![]()
8 jaar van de afgelopen 100? (als we haar vorogangers meetellen en de oorlog even niet).quote:Op vrijdag 9 juni 2006 04:12 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Vergeten hoe lang CDA in de oppositie heeft gezeten?
quote:Op vrijdag 9 juni 2006 11:43 schreef achterhetspoor het volgende:
[..]
8 jaar van de afgelopen 100? (als we haar vorogangers meetellen en de oorlog even niet).
Ja, als we zo gaan beginnen.. Blegh, politieke discussies, waarom heb ik überhaupt gereageerd.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 12:12 schreef DeepThought het volgende:
Waarbij de voorbije oppositiejaren vooral werden gebruikt om een grote partijzuivering door te voeren, waarna de afbraak (van NL) pas echt kon beginnen.
Die fles wijn is hier anders best welkom hoor!quote:Op maandag 12 juni 2006 18:55 schreef Igen het volgende:
Maar let op! De koningin geef je geen kratje bier en een student geen fles wijn!
Dat is in de praktijk niet zo.quote:Op zondag 24 december 2006 16:18 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Precies. Omdat je dus niet eenduidig aan kunt geven wat normen en waarden zijn, kun je die als zodanig dus ook niet opleggen.
Maar het is zinloos. Er gaat niet een A4tje komen, waarop het allemaal is gedefinieerd.quote:Nee, eigenlijk niet. Meer in de zin dat elk topic en FP-bericht er toen in verzandde met een opmerking van 'ze moeten zich aan onze normen& waarden houden en anders eruit'.
Nee, jij doet heel wat anders.quote:Eigenlijk iets wat deze Howard () ook doet.
Nou ja, dan is het snel voorbij, want ik heb niemand zien schrijven dat de Nederlandse cultuur niet bestaat.quote:Op zondag 24 december 2006 16:37 schreef ExTec het volgende:
Soit: hier dan maar, daar de originele topic toch al nie meer specifiek over de situatie in Ozzy ging, maar over het al dan niet bestaan van de NL cultuur:
Ik zou ook niet verder komen dat zoiets vaags als "Het totaal van zoals we ons in de praktijk gedragen".quote:Op zondag 24 december 2006 16:18 schreef Autodidact het volgende:
Kom op, om te kunnen discussiëren moeten we even wat definities gelijk hebben. Wat versta jij onder normen en waarden?
Moet ik je even quoten?quote:Op zondag 24 december 2006 16:41 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou ja, dan is het snel voorbij, want ik heb niemand zien schrijven dat de Nederlandse cultuur niet bestaat.
En de nederlandse normen en waarden bestaan dus wel degelijk.quote:Op donderdag 21 december 2006 14:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat is dus het probleem: dé Nederlandse waarden en normen bestaan niet.
Jij spreekt over de Amerikaanse cultuur. Ik zou het niet in de mond nemen.quote:Op zondag 24 december 2006 16:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ook de amerikaanse cultuur bestaat niet.
Toch spreken we wel degelijk over de amerikaanse cultuur.
Ik kan het mis hebben, maar jij zegt nu precies hetzelfde als Monidique. Oh jee dat Monidique niet gelijk een verduidelijking erbij heeft gezet, maar je blijft het hem wel continu aanrekenen en je bent maar al te blij dat je dat originele beeld van hem kan blijven stimuleren. Van een karikatuur is makkelijk te winnen in een discussie. Maar je zal er weinig mensen mee overtuigen.quote:Op zondag 24 december 2006 16:52 schreef ExTec het volgende:
Ook de amerikaanse cultuur bestaat niet.
Jahoor, in de spreektaal doe je dat snel genoeg.quote:Op zondag 24 december 2006 17:12 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Jij spreekt over de Amerikaanse cultuur. Ik zou het niet in de mond nemen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben hier trots op
Extremistisch gematigd.
Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit gedaan heb, maar het is goed dat jij het nog weet.quote:Op zondag 24 december 2006 17:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jahoor, in de spreektaal doe je dat snel genoeg.
Jij gaat niet in ieder gesprek een cultuur 'kapot-nuanceren' in dagelijks taalgebruik spreek je wel degelijk over de amerikaanse cultuur.
Tuurlijk, nu net doen alsof er wel rap toegegeven word dat NL wel degelijk een aanwijsbare cultuur heeft, alsof ik niet een paar miljard keer heb moeten aanhalen dat die 'zogenaamde' argumenten die pagina's lang aangedragen werden, eigenlijk 'normaal' zijn ipv een eigenschap van de NLse cultuur.quote:Op zondag 24 december 2006 17:14 schreef Sidekick het volgende:
Van een karikatuur is makkelijk te winnen in een discussie. Maar je zal er weinig mensen mee overtuigen.
Ow, dus jij zegt altijd: "De amerikaanse cultuur, maar die cultuur bestaat eigenlijk niet, want we weten natuurlijk allemaal dat ook de amerikaanse cultuur er 1 is die bestaat uit vele deel-culturen, en behalve dat is die cultuur ook nog onderhevig aan verandering enz.." ?quote:Op zondag 24 december 2006 17:18 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit gedaan heb, maar het is goed dat jij het nog weet.
Uitstekende opmerkingen.quote:Op donderdag 28 december 2006 18:39 schreef Coldplaya het volgende:
De Nederlandse normen en waarden zijn voor een groot deel voortgekomen uit het romeinse recht, maar wel in een periode dat het christendom in Rome de leidende godsdienst en basis van gewoonterecht werd. Dat recht was dus vooral een codificering van religieus gewoonterecht in die tijd en is via de Code Civil uiteindelijk in het Burgerlijk Wetboek terechtgekomen. Ik ben zelf niet gelovig, maar ik erken wel de waarde die het christendom op de normen en waarden heeft gehad. Dat mis ik in veel discussies.
Ik vraag me de laatste tijd steeds sterker af wat er in de plaats van de geloofsbelijdenis is gekomen. Een negatieve vorm van zelfontplooing lijkt het, en daar plukken we nu de wrange vruchten van. Via een stelsel van eigen normen en waarden kun je uiteindelijk niet meer van een samenleving spreken maar van de vechtende natie die Thomas Hobbes beschreef.
Datzelfde christendom was er ook verantwoordelijk voor dat men op de middelbare school mijn vader afraadde om naar de universiteit te gaan.quote:Op donderdag 28 december 2006 18:39 schreef Coldplaya het volgende:
De Nederlandse normen en waarden zijn voor een groot deel voortgekomen uit het romeinse recht, maar wel in een periode dat het christendom in Rome de leidende godsdienst en basis van gewoonterecht werd. Dat recht was dus vooral een codificering van religieus gewoonterecht in die tijd en is via de Code Civil uiteindelijk in het Burgerlijk Wetboek terechtgekomen. Ik ben zelf niet gelovig, maar ik erken wel de waarde die het christendom op de normen en waarden heeft gehad. Dat mis ik in veel discussies.
Ik vraag me de laatste tijd steeds sterker af wat er in de plaats van de geloofsbelijdenis is gekomen. Een negatieve vorm van zelfontplooing lijkt het, en daar plukken we nu de wrange vruchten van. Via een stelsel van eigen normen en waarden kun je uiteindelijk niet meer van een samenleving spreken maar van de vechtende natie die Thomas Hobbes beschreef.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |