Haha, same. Zo van, 'hoe zou het voelen om een lamp te zijn?'quote:
Hehe, inderdaadquote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:24 schreef Zyggie het volgende:
Ik voorzie wel dat je transcedente denken overeenkomsten heeft met de ideeënleer van plato. Het idee 'object' bestaat wel en wordt verbroken als je het object sloopt.![]()
ik vind het interessant dat je die opvatting "soms" hebt...quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:10 schreef Eveli het volgende:
Soms heb ik wel eens de opvatting dat elk object als het ware 'leeft' en een soort gevoel heeft maar dit niet kan uiten. Dat ze een soort ziel hebben. Dat je dan niet tegen iets aan moet trappen of iets weg moet gooien nou ja, omdat je dus denkt dat dat object gevoel heeft. Nu zal ik vast voor gek verklaard worden, maar ik vroeg me af of dit een naam heeft en of er meer mensen zijn die dit hebben.
LSD is bad m'kay.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:37 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
ik vind het interessant dat je die opvatting "soms" hebt...
ik heb dat namelijk ook, soms-> schopje UVT
denk je soms ook wel eens dat je zelf niet bestaat en alles om je heen een grote grap is?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:10 schreef Eveli het volgende:
Soms heb ik wel eens de opvatting dat elk object als het ware 'leeft' en een soort gevoel heeft maar dit niet kan uiten. Dat ze een soort ziel hebben. Dat je dan niet tegen iets aan moet trappen of iets weg moet gooien nou ja, omdat je dus denkt dat dat object gevoel heeft. Nu zal ik vast voor gek verklaard worden, maar ik vroeg me af of dit een naam heeft en of er meer mensen zijn die dit hebben.
ja, maar datzelfde geldt voor de mensquote:Op zaterdag 3 juni 2006 21:43 schreef PastorRichards het volgende:
Wat dit idee compliceert is dat de meeste objecten weer uit meerdere kleinere objecten bestaan. Laten we een auto als voorbeeld nemen; is het de auto als geheel die een 'ziel' heeft of hebben de losse wielen, het stuur en de motor een aparte 'ziel'? Dit hangt weer sterk af van de persoon die naar het object kijkt. De gemiddelde mens zal de auto als geheel zien, maar een automonteur ziet eerder de losse onderdelen die samen een geheel vormen. Het is dus een beetje raar om objecten een ziel toe te dichten als het object eigenlijk iets abstracts is dat van je referentiekader afhangt.
Ik heb het ook heel vaak met mijn spullen. Als ik dan in mijn hoofd heb dat ik ze wil vervangen, dan gaan ze opeens stukquote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:52 schreef Alcyone het volgende:
Gek genoeg heb ik het wel eens gehad met m'n auto's. Dan kocht ik een andere erbij, begon nummer 1 in te houden en slecht te lopen. Dan zei ik wat lieve woordjes en dat ie de belangrijkste voor me is en voila, ze reed weer goed.
wellicht ga je er wat minder zuinig mee omquote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:45 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ik heb het ook heel vaak met mijn spullen. Als ik dan in mijn hoofd heb dat ik ze wil vervangen, dan gaan ze opeens stuk. Alsof ze dan denken: "meid, zoek het dan maar uit
"
Nu denk ik niet dat voorwerpen 'levende' dingen zijn, maar ik vind het wel altijd opvallend.
wie?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:47 schreef Markster het volgende:
Hey willie, waar is maryl ?
Dat was in alle gevallen niet zo. Hoewel ik wel direct toegeef dat de spullen in kwestie al wat ouder waren en dus wat versleten. Dan is het risico dat iets stuk gaat natuurlijk groter.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:47 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
wellicht ga je er wat minder zuinig mee om![]()
ik bedoel onbewust he...quote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:52 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Dat was in alle gevallen niet zo.
Mijn spullen zijn nou eenmaal snel beledigt.
oh heet dat ding maryl / merril?quote:
Aapjequote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:55 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
oh heet dat ding merril?ik wist eerst niet eens dat het een pokemon-ding was
maar ik was 'm beu, dat irritante springende blauwe aapjetijd voor een 4, dacht ik zo
ken jij een muis die van techno houdt?quote:
gevolg van goeie opvoeding misschien?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:10 schreef Eveli het volgende:
Dat geldt ook voor mensen volgens jouw redenering.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 21:43 schreef PastorRichards het volgende:
Wat dit idee compliceert is dat de meeste objecten weer uit meerdere kleinere objecten bestaan. Laten we een auto als voorbeeld nemen; is het de auto als geheel die een 'ziel' heeft of hebben de losse wielen, het stuur en de motor een aparte 'ziel'? Dit hangt weer sterk af van de persoon die naar het object kijkt. De gemiddelde mens zal de auto als geheel zien, maar een automonteur ziet eerder de losse onderdelen die samen een geheel vormen. Het is dus een beetje raar om objecten een ziel toe te dichten als het object eigenlijk iets abstracts is dat van je referentiekader afhangt.
Wat je stelt lijkt veel op de opening van het debat tussen Koning Milinda & de monnik Nagasena, hoofdstuk 1: http://www.buddhanet.net/pdf_file/milinda.pdf uit de 1e eeuw v.Chr. Het stuk is alleen een te lange tekst om hier te copypasten. Toch grappig dat eeuwen later dezelfde vragen worden gesteldquote:Op zaterdag 3 juni 2006 21:43 schreef PastorRichards het volgende:
laat maar komen, die flinke lapquote:Op zondag 4 juni 2006 11:25 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Wat je stelt lijkt veel op de opening van het debat tussen Koning Milinda & de monnik Nagasena, hoofdstuk 1: http://www.buddhanet.net/pdf_file/milinda.pdf uit de 1e eeuw v.Chr. Het stuk is alleen een te lange tekst om hier te copypasten. Toch grappig dat eeuwen later dezelfde vragen worden gesteld
Dus volgens jou hebben alle objecten een 'ziel' ?quote:Op zondag 4 juni 2006 08:51 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Jammer dat je er dan zo te lezen met de jaren niet slimmer op geworden bent.
Nee, alle materie is bezield. De ene vorm is zich enkel meer bewust en zelfbewust dan de andere.quote:Op zondag 4 juni 2006 12:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dus volgens jou hebben alle objecten een 'ziel' ?
![]()
![]()
![]()
dus alle objecten hebben een zielquote:Op zondag 4 juni 2006 12:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, alle materie is bezield. De ene vorm is zich enkel meer bewust en zelfbewust dan de andere.
Nee, want waarom zou bewustzijn direct aan een ziel gerelateerd zijn?quote:Op zondag 4 juni 2006 12:40 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
dus alle objecten hebben een ziel
Juist.quote:Op zondag 4 juni 2006 12:40 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
dus alle objecten hebben een ziel
Ooit gehoord van biologie?quote:Op zondag 4 juni 2006 12:45 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Nee, want waarom zou bewustzijn direct aan een ziel gerelateerd zijn?
Ik denk ook dat elke cel/molecuul/atoom een bewustzijnsniveau heeft. Hoe weet het deeltje anders hoe het zich 'moet gedragen'?
Alleen een plant heeft een hoger bewustzijnsniveau dan een stuk glas, een mier een hoger (collectief?) bewustzijnsniveau dan een plant, een hond weer hoger dan een mier, een mens weer hoger dan een hond.
Maar ook in ons lichaam zitten cellen met lagere bewustzijnsniveaus, waar wij ons dan ook niet bewust van zijn.
Hoe weet ons hart dat het moet kloppen? Hoe weet onze huid dat het een wondje moet helen?
Hoe weet een foetus dat het cellen moet delen?
Hoe weet een zaadje dat het uit moet groeien tot een appelboom?
Dat is mijns inziens afhankelijk van een bepaald soort bewustzijn, al dan niet bezield.
Wij houden ons hier bezig met zaken die iets als de biologie overstijgen. Dat jij je graag bezig houdt met beperkte denkkaders moet je zelf weten, maar ga dan niet uit de hoogte lopen doen.quote:
Je waarom -en hoe-vragen duiden op een volslagen onbekendheid met de biologie.quote:
Oh ja?quote:Op zondag 4 juni 2006 12:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je waarom-vragen duiden op een volslagen onbekendheid met de biologie.
Dat kan de biologie niet. Maar daar wil Firefly niets van wetenquote:Op zondag 4 juni 2006 12:49 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Oh ja?
Vertel mij dan maar eens hoe de biologie antwoord geeft op die vragen.
ik verwoorde FuifDuifs mening, johquote:Op zondag 4 juni 2006 12:45 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Nee, want waarom zou bewustzijn direct aan een ziel gerelateerd zijn?
Ik denk ook dat elke cel/molecuul/atoom een bewustzijnsniveau heeft. Hoe weet het deeltje anders hoe het zich 'moet gedragen'?
Alleen een plant heeft een hoger bewustzijnsniveau dan een stuk glas, een mier een hoger (collectief?) bewustzijnsniveau dan een plant, een hond weer hoger dan een mier, een mens weer hoger dan een hond.
Maar ook in ons lichaam zitten cellen met lagere bewustzijnsniveaus, waar wij ons dan ook niet bewust van zijn.
Hoe weet ons hart dat het moet kloppen? Hoe weet onze huid dat het een wondje moet helen?
Hoe weet een foetus dat het cellen moet delen?
Hoe weet een zaadje dat het uit moet groeien tot een appelboom?
Dat is mijns inziens afhankelijk van een bepaald soort bewustzijn, al dan niet bezield.
Ik denk dat bezieling betekent dat je je (als mens) bewust bent van jezelf. Bewust keuzes maken in je handelen. Een hond/mier/appelboom doet dat niet.
Al die dingen gebeuren door samenhang van processen, die in de loop van de evolutie zijn ontstaan. Vooral terugkoppeling is van belang. Het hart klopt omdat de spier een signaaltje krijgt van de hersenen dat het moet kloppen. Als het lichaam meer zuurstof nodig heeft, krijgen de hersenen dit door via het zenuwstelsel, en zendt het extra impulsen uit naar het hart. En andersom ook.quote:Op zondag 4 juni 2006 12:49 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Oh ja?
Vertel mij dan maar eens hoe de biologie antwoord geeft op die vragen.
Tja, waarom het hart klopt is een voorbeeld van een vraag waar elke 4e klasser op het VWO antwoord op kan gevenquote:Op zondag 4 juni 2006 12:50 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat kan de biologie niet. Maar daar wil Firefly niets van weten.
Een slimmerik begrijpt dat die vragen helemaal niet worden beantwoord door jouw verhaal.quote:Op zondag 4 juni 2006 12:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Al die dingen gebeuren door samenhang van processen, die in de loop van de evolutie zijn ontstaan. Vooral terugkoppeling is van belang. Het hart klopt omdat de spier een signaaltje krijgt van de hersenen dat het moet kloppen. Als het lichaam meer zuurstof nodig heeft, krijgen de hersenen dit door via het zenuwstelsel, en zendt het extra impulsen uit naar het hart. En andersom ook.
En zo kun je al jouw hoe-vragen beantwoorden, met de meest simpele biologie.
Tja, indoctrinatie door het onderwijs is ons dan ook niet vreemdquote:Op zondag 4 juni 2006 12:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Tja, waarom het hart klopt is een voorbeeld van een vraag waar elke 4e klasser op het VWO antwoord op kan geven
En hoe zijn die processen ooit op gang gekomen?quote:Op zondag 4 juni 2006 12:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Al die dingen gebeuren door samenhang van processen, die in de loop van de evolutie zijn ontstaan. Vooral terugkoppeling is van belang. Het hart klopt omdat de spier een signaaltje krijgt van de hersenen dat het moet kloppen. Als het lichaam meer zuurstof nodig heeft, krijgen de hersenen dit door via het zenuwstelsel, en zendt het extra impulsen uit naar het hart. En andersom ook.
En zo kun je al jouw hoe-vragen beantwoorden, met de meest simpele biologie.
Dat begrijpen mensen als Firefly niet. Het heeft geen enkele zin hem dat te leren inzien.quote:Op zondag 4 juni 2006 12:56 schreef Biancavia het volgende:
[..]
En hoe zijn die processen ooit op gang gekomen?
Hoe weet het hart wat dat signaaltje wat de hersens doorgeven betekent?
Ik ben heus wel een beetje op de hoogte van processen in het lichaam en hoe celdeling in zijn werk gaat.
Het punt is alleen 'waarom'?
Leg het deze dommerik dan nog eens opnieuw uit. svp.quote:Op zondag 4 juni 2006 12:54 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Een slimmerik begrijpt dat die vragen helemaal niet worden beantwoord door jouw verhaal.
Zit wel wat in, alleen ik zie dat nooit zo in termen van wel/niet een aura. Mijn ervaring met objecten is dat het ene object een hogere concentratie aura/ziel/bewustzijn heeft dan het andere object. Zo hebben 'spullen' een lagere concentratie ziel dan een plant, en een plant weer een lagere concentratie dan een dier. En sommige dieren hebben een lagere concentratie dan de mens. Andere dieren hebben weer een hogere concentratie. Volgens mij kan het ook per mens verschillen hoezeer je afgestemd bent hierop.quote:Op zondag 4 juni 2006 12:53 schreef maagd0077 het volgende:
Leer aura's kijkenals het object een aura heeft... dan leeft het
![]()
Dat is onmogelijkquote:Op zondag 4 juni 2006 12:58 schreef pfaf het volgende:
[..]
Leg het deze dommerik dan nog eens opnieuw uit. svp.
Op de persoon spelen lijkt me in deze discussie niet nodig.quote:Op zondag 4 juni 2006 12:58 schreef FuifDuif het volgende:
Firefly zit dan ook nog op de middelbare school (zo te zien aan zijn profiel) en gaat straks, wanneer hij gaat studeren, pas voor zichzelf leren nadenken.
Het is ook algemeen bekend dat planten beter groeien als je lief tegen ze bent.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:52 schreef Alcyone het volgende:
Gek genoeg heb ik het wel eens gehad met m'n auto's. Dan kocht ik een andere erbij, begon nummer 1 in te houden en slecht te lopen. Dan zei ik wat lieve woordjes en dat ie de belangrijkste voor me is en voila, ze reed weer goed.
Ok. Dan wacht ik nog even. Op m'n hoeveelste leven zit ik ondertussen? Kun je schatting geven.quote:Op zondag 4 juni 2006 12:59 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is onmogelijk. Het heeft niets met logica en ratio te maken. En daar kan een materialist niets mee. Het kost je misschien nog een aantal levens om het wel te leren.
Is dat zo!?quote:Op zondag 4 juni 2006 13:00 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Het is ook algemeen bekend dat planten beter groeien als je lief tegen ze bent.
Lief tegen ze praten en mooie rustige muziek draaien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |