Nee, maar het is wel erg handig als je weet waar je op stemt en waar die partij voor staat. Anders kan je net zo goed een gorilla het stemhokje injagen. Die kan tenslotte ook geen zinnige keuze maken.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:01 schreef ethiraseth het volgende:
Jij wilt bepalen wat een geldige reden om te stemmen is?![]()
daar heeft die kiezer toch alleen maar zelf last van? De zwakbegaafde kiezer komt er vanzelf wel achterquote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:55 schreef EchtGaaf het volgende:
De kiezer van nu gaat steeds meer voor de vorm (personen) dan over de inhoud.
Het valt me nog mee dat je niet meteen overgaat tot het verbieden van partijen die je niet aanstaan.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:55 schreef EchtGaaf het volgende:
De politieke onbenulligheid van de Nederlandse Kiezer neemt met de dag af. (misschien dat het gemiddelde iq van de bevolking ook afzakt, maar dat terzijde)
Het grootste voorbeeld was het Kontje van Wouter Bos in 2003. Veel vrouwen vielen hiervoor en droegen hierdoor bij aan de grote verkiezingswinst in 2003. Terwijl die partij niet echt veel verandert was tov die van 2002, toen olv Ad Meldert (veel minder sexy voor degenen die er verstand van hebben)
Recentelijk hadden we nog het dieptepunt met het VVD lijsttrekkers circus. Ging ook vooral om de personen en veel minder dan de inhoud![]()
Ik heb de oplossing: HET KIEZERSRIJBEWIJS (Election Driving Licence, zoiets)
Na het behalen ben je bevoegd om deel te nemen aan de verkiezingen (actief en passief)
Hiervoor moet je slagen voor de vakken : economie, staatinrichting, en politieke verhoudingen.
Met dit papiertje op zak kun je een veel beter keuze maken. Het bestuur van het land zal kwalitatief veel beter worden.
Wie durf?![]()
Om geen brokken te maken in het verkeer, heb je een rijbewijs nodig. Dit stelt je in staat om handelingsbekwaam te zijn (juist inzicht).quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:14 schreef Sidekick het volgende:
Het volk krijgt ed regering (en parlement) die het verdiend. Het mag dan wel jammer zijn, maar niet iets dat je van hogerhand moet afdwingen.
Nee dat is niet waar, een slecht bestuur als gevolg van niet weters (oerang oetangs) , daar heeft iedereen last vanquote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:17 schreef KansloosForEver het volgende:
[..]
daar heeft die kiezer toch alleen maar zelf last van? De zwakbegaafde kiezer komt er vanzelf wel achter
dat handje heeft vast ook wel geholpen, maar volgens diverse speelde die KONT van Wouter wel degelijk een rol. Zal mij niet verbazen de de KONT van Rutte door menig VVD-lid ook goed is bekeken en wellicht de doorslag heeft gegeven. Snap anders ook niet goed waarom hij de lijsttrekkerverkiezing heeft gewonnen, tegen alle verwachtingen in.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:37 schreef Scepsis het volgende:
Niet het kontje van Wouter Boskabouter droeg bij aan zijn ongelovelijke verkiezingszege, maar juist zijn naïviteit en slappe handje tegenover de vele niet-Westerse allochtonen in ons land.
Dat zou zker niet zo moeten zijn. Het nivo van zo'n examen moet dan ook vergelijkbaar zijn met het niveau van het theorie-examen van een autorijbewijs. In principe zou idereen dit moeten kunnen halen. Bijna iedereen haalt ook autorijbewijs, dus dit moet dan ook kunnenquote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:59 schreef Napalm het volgende:
Ik ben bang dat je met zo`n bewijs 80-90% van de kiezers zou moeten weren. Dat maakt het democratische gehalte van de verkiezingen wel wat lastig, zeker aangezien je de grote arbeiders en allochtonen partijen het harste zou treffen.
Gut. Dat de stemgerechtigde VVD-leden simpelweg meer vertrouwen in hem hebben dan in Verdonk is zeker niet bij je opgekomen?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 18:01 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
dat handje heeft vast ook wel geholpen, maar volgens diverse speelde die KONT van Wouter wel degelijk een rol. Zal mij niet verbazen de de KONT van Rutte door menig VVD-lid ook goed is bekeken en wellicht de doorslag heeft gegeven. Snap anders ook niet goed waarom hij de lijsttrekkerverkiezing heeft gewonnen, tegen alle verwachtingen in.
Van de totale Nederlandse bevolking is slechts 9% van niet-Westerse afkomst. Met 9% win je echt geen verkiezingen hoor!quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:37 schreef Scepsis het volgende:
Je hebt het fout.
Niet het kontje van Wouter Boskabouter droeg bij aan zijn ongelovelijke verkiezingszege, maar juist zijn naïviteit en slappe handje tegenover de vele niet-Westerse allochtonen in ons land. Maar liefst 82% van alle allochtonen stemden op PvdA bij nationale verkiezingen en gemeenteraadsverkiezingen. Tja, dan komt PvdA aan de macht, ongeacht of de autochtone Nederlanders dit wel willen.
82%!!!
Bijna niemand hield nog rekening met de zege van Rutte. Zelf Hans Hoogervorst gaf er cent meer voor Rutte. Alle peilingen wezen ook in de richting van Rita. Blijkt dat VVD geen zuivere afspiegeling is van het VVD-electroraat, daar zit het geneuk.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 18:10 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Gut. Dat de stemgerechtigde VVD-leden simpelweg meer vertrouwen in hem hebben dan in Verdonk is zeker niet bij je opgekomen?
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:55 schreef EchtGaaf het volgende:
De politieke onbenulligheid van de Nederlandse Kiezer neemt met de dag toe. (misschien dat het gemiddelde iq van de bevolking ook afzakt, maar dat terzijde)
Het grootste voorbeeld was het Kontje van Wouter Bos in 2003. Veel vrouwen vielen hiervoor en droegen hierdoor bij aan de grote verkiezingswinst in 2003. Terwijl die partij niet echt veel verandert was tov die van 2002, toen olv Ad Meldert (veel minder sexy voor degenen die er verstand van hebben)
Recentelijk hadden we nog het dieptepunt met het VVD lijsttrekkers circus. Ging ook vooral om de personen en veel minder dan de inhoud![]()
Na het behalen ben je bevoegd om deel te nemen aan de verkiezingen (actief en passief)
Hiervoor moet je slagen voor de vakken : economie, staatinrichting, en politieke verhoudingen.
Met dit papiertje op zak kun je een veel beter keuze maken. Het bestuur van het land zal kwalitatief veel beter worden.
Wie durf?![]()
Kortom: De heren van de duurbetaalde opinie-peilingbedrijven hebben gewoon de verkeerde groep lopen interviewen. Dat heeft natuurlijk weinig te maken met het kontje van Rutte, maar meer met het onvermogen van de peilers om hun werk fatsoenlijk te doen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 18:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Bijna niemand hield nog rekening met de zege van Rutte. Zelf Hans Hoogervorst gaf er cent meer voor Rutte. Alle peilingen wezen ook in de richting van Rita. Blijkt dat VVD geen zuivere afspiegeling is van het VVD-electroraat, daar zit het geneuk.
niet zo raar dat Frans Weisglass de heer Rutte een broertje van Wouter Bos vond . Vandaar nijn gekozen invalshoek
Nou ja behalve dat ze nu roepen de kiezer iets serieuzer te nemen m.n. als het gaat om integratievraagstukken. Verder loopt het niet echt zo'n vaart. De winst van de PVDA in 2003 is hoofdzakelijk door de verschijning van Bos te danken. (van Melkert werd je ook wel echt zuurquote:Op zaterdag 3 juni 2006 18:19 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
![]()
jij wilt een verkiezingsrijbewijs terwijl je niet door hebt dat intern de pvda veel is veranderd na melkert.
Kwestie van tijd vrees ik....quote:Op zaterdag 3 juni 2006 18:26 schreef matjas het volgende:
....maar gelukkig is het hier nog niet zo ver als in de usa...
het reclame filmpje van de vvd tegen over de pvda met die roos niet kon kiezen, is het bewijs dat het idd die kant op gaat...quote:
En het blijkt ook maar weer dat peilingen niets voorstellenquote:Op zaterdag 3 juni 2006 18:20 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Kortom: De heren van de duurbetaalde opinie-peilingbedrijven hebben gewoon de verkeerde groep lopen interviewen. Dat heeft natuurlijk weinig te maken met het kontje van Rutte, maar meer met het onvermogen van de peilers om hun werk fatsoenlijk te doen.
Idd, in dit geval zeker. Hoe vind je een voldoende van die leden die mochten stemmen, dit voor een voldoende grote steekproef? Dus de peilers hebben alleen gekeken naar het VVD-electoraat, niet besefende dat die geen afspiegeling zijn van de leden. En dus zo op hun bek zijn gegaan. Alleen de VVD die de ledenlijst heeft zou zo'n steekproef kunnen houden. Maar dat hebben ze waarschijnlijk niet gedaan.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 18:54 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En het blijkt ook maar weer dat peilingen niets voorstellen![]()
Er was ook een peiling die had gepeild onder de Nederlanders, de VVD stemmers en de VVD leden, en daaruit bleek dat Rita bij de VVD leden ver uit het populairst was.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Idd, in dit geval zeker. Hoe vind je een voldoende van die leden die mochten stemmen, dit voor een voldoende grote steekproef? Dus de peilers hebben alleen gekeken naar het VVD-electoraat, niet besefende dat die geen afspiegeling zijn van de leden. En dus zo op hun bek zijn gegaan. Alleen de VVD die de ledenlijst heeft zou zo'n steekproef kunnen houden. Maar dat hebben ze waarschijnlijk niet gedaan.
O , die van de VVD-leden, dat wist ik niet. Je heb wel gelijk hoe onbetrouwbaar peilingen zijn , jaquote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:09 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Er was ook een peiling die had gepeild onder de Nederlanders, de VVD stemmers en de VVD leden, en daaruit bleek dat Rita bij de VVD leden ver uit het populairst was.
Even opgezocht:quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
O , die van de VVD-leden, dat wist ik niet. Je heb wel gelijk hoe onbetrouwbaar peilingen zijn , ja
http://www.telegraaf.nl/b(...)dt_lijsttrekker.htmlquote:Peiling: Rita Verdonk wordt lijsttrekker
AMSTERDAM - Rita Verdonk krijgt in de race om het VVD-lijsttrekkerschap 64 procent van de stemmen van de partijleden. Op Mark Rutte stemt 32 procent van de VVD-leden.
Dat blijkt uit een peiling van e-mailmarketingbureau Tapps, uitgevoerd in opdracht van BNR Nieuwsradio.
Volgens Tapps-directeur Govert van Eerde is de uitkomst van de peiling representatief voor het gehele VVD-ledenbestand en hij concludeert dan ook dat Rita Verdonk de nieuwe lijsttrekker van de liberalen wordt.
Verdonk en Rutte zijn samen met Jelleke Veenendaal verwikkeld in de strijd om het lijsttrekkerschap van de VVD. Komende nacht om 4.00 uur sluiten de stembussen. Op woensdag 31 mei wordt de uitslag bekendgemaakt.
Bedankt, ip probeer weer on-topic te gaan: wat vind je nu van dat Verkiezingsrijbewijs?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:23 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Even opgezocht:
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)dt_lijsttrekker.html
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (82 procent) is van mening dat er iets moet worden gedaan tegen de woensdag op te richten politieke partij Naastenliefde, Vrijheid & Diversiteit (NVD). Op de vraag wie hiervoor primair verantwoordelijk is, antwoordt een meerderheid (56 procent) dat de overheid dit is. Ruim een derde (36 procent) vindt dat de Nederlandse bevolking hiervoor verantwoordelijk is. Acht procent is van mening dat niemand hiervoor verantwoordelijk is en dat de partij het best doodgezwegen kan worden. Zo blijkt uit een vandaag gehouden peiling van onder het panel van MijnOpinie.nl.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:20 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Het valt me nog mee dat je niet meteen overgaat tot het verbieden van partijen die je niet aanstaan.
Ik ben tegenquote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Bedankt, ip probeer weer on-topic te gaan: wat vind je nu van dat Verkiezingsrijbewijs?
ik ook. De kans is veel te groot dat stemmen elitair wordt. En dikke kans dat diegen die niet mogen stemmen onrust gaan veroorzaken. Het levert alleen maar meer spanningen op.quote:
hulde voor de aristocratie!!quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:55 schreef EchtGaaf het volgende:
De politieke onbenulligheid van de Nederlandse Kiezer neemt met de dag toe. (misschien dat het gemiddelde iq van de bevolking ook afzakt, maar dat terzijde)
Wie durf?![]()
Zo hé, dit is best wel erg. Deze mensen weten duidelijk niet eens wat de moderne democratie inhoud.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:36 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Zeven van de tien panelleden (72 procent) is het oneens met de stelling: de oprichting van een dergelijke partij is nu eenmaal het gevolg van democratie en dat moeten we accepteren (21 procent is het wel eens met deze stelling).
Het enige wat is wil is kwaliteit. Het kiesrecht is iets mooi. Is het teveel gevraagd om mensen er ook iets voor te laten doen? Zodat ze echt fatsoenlijk kiezen. Dus niet als een Oerang Oetang in het stemhokje lukraak een knop induwen, of op een persoon met een mooie kontquote:
Ik vind het zelf ook hele slechte redenen om op iemand te stemmen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het enige wat is wil is kwaliteit. Het kiesrecht is iets mooi. Is het teveel gevraagd om mensen er ook iets voor te laten doen? Zodat ze echt fatsoenlijk kiezen. Dus niet als een Oerang Oetang in het stemhokje lukraak een knop induwen, of op een persoon met een mooie kont![]()
De overheid dwing mij ook om een autorijbewijs te halen, om geen brokken te maken. Een minimum nivo dus. Het kiesrech is een groot recht. Men moet die op een goeie manier gebruiken. Daar is ook een minimum kennisniveau nodig. De overheid mag best iets van de burger vragen tegenover het stemrecht. Die overheid is ook gebaat met een fatsoenlijk gekozen regering . Diezelfde overheid vetegenwoordigt de burger, wij dus.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:04 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik vind het zelf ook hele slechte redenen om op iemand te stemmen.
Maar wat geeft jouw het recht om anderen op te dringen wat wel een goede reden is om op iemand te stemmen?
Dat neigt naar wel heel veel staatscontrole.
Ik vergelijk het met het autorijbewijs. Hiervoor hebben wij het CBR. Zoiets kun je ook bedenken voor het Verkiezingsrijbewijs.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:16 schreef kareltje_de_grote het volgende:
En wie gaat dan bepalen welke vragen er bij dat "examen" gesteld worden en welke antwoorden goed zijn?
Het nadeel van een democratie is dat er ook iets gekozen kan worden waar jij het niet mee eens bent.
Ik ben het met je eens dat bij verkiezingen te veel gekeken wordt naar de persoon en te weinig naar de standpunten van de partijen, maar ik denk dat het gewoon een gevolg van democratie is.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vergelijk het met het autorijbewijs. Hiervoor hebben wij het CBR. Zoiets kun je ook bedenken voor het Verkiezingsrijbewijs.
Mag van mij gerust meerkeuze zijn. Het nivo hoeft ook niet bijsterhoog te zijn. Het moet in principe voor iedereen haalbaar zijn, net zo als bij het theorie examen autorijbewijs.
waar het mij om gaat is dat je hiermee wilt bereiken dat het politieke bewustzijn tot een iets hoger nivo optilt, dan nu het geval is. Politiek is geen Idols
Compliment : Goede feedbackquote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:28 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat bij verkiezingen te veel gekeken wordt naar de persoon en te weinig naar de standpunten van de partijen, maar ik denk dat het gewoon een gevolg van democratie is.
En wie zegt dat mensen die kennis hebben van politiek niet voor de ideale schoonzoon Balkenende gaan? Politiek is ook deels emotie.
en nog even over dat "examen" het is onmogelijk een goed neutraal examen daarvoor samen te stellen met antwoorden waar iedereen het over eens is.
In het verkeer zijn regels opgesteld waarbij duidelijk is wat goed en fout is. Wat is in politiek goed en fout? Politiek is deels gebaseerd op mening en gevoel, dingen die nooit goed of fout zijn.
Even een andere draai:quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Compliment : Goede feedback![]()
laat ik voorop stellen dat ik de democaritsche grondbeginselen een groot goed vind en ook volledig onderschrijf. Dat neemt niet weg dat niet kritisch moet blijven kijken tegen de wetgeving (het kiesrecht) en zonodig moet aanpassen. De maatschappij is onderhavig aan ontwikkelingen waar de wetgever niet aan voorbij kan. Een van die ontwikkelingen is een verschuiving van de aandacht van inhoud naar de vorm. Dat vind ik slecht. Als wetgever kun je daar iets aan doen. Tenminste als daar draagvlak voor is. M.a.w. dat er een meerderheid voor is in de Staten Generaal ( de creme de la creme van de democratie)
Heb ik ook gezegd: zowel passief en actief kiesrecht. Zie hiervoor inleiding. even voor de didelijkheid: met een actief kiesrecht mag je stemmen; met een passief kiesrecht kunnen mensen die op een lijst staan worden gekozen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:46 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Je stelt voor dat de kiezers een examen af moeten leggen, waarom niet de personen waarop gekozen kan worden?
7 van de 10 is 72%...quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:36 schreef heiden6 het volgende:
Zeven van de tien panelleden (72 procent) is het oneens met de stelling: de oprichting van een dergelijke partij is nu eenmaal het gevolg van democratie en dat moeten we accepteren (21 procent is het wel eens met deze stelling). Tot slot blijkt dat 67 procent vindt dat alleen het promoten of goedpraten van pedofilie al strafbaar gesteld moet worden.
Ahem, we hebben in Nederland dus geen mensen die op onderbuikgevoelens inspelen? We hebben geen politici die 'ferme taal' bezigen om zich te profileren maar ondertussen schipperen tot handelsmerk hebben verheven?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Heb ik ook gezegd: zowel passief en actief kiesrecht. Zie hiervoor inleiding. even voor de didelijkheid: met een actief kiesrecht mag je stemmen; met een passief kiesrecht kunnen mensen die op een lijst staan worden gekozen.
Er rust een grote verantwoordelijkheid van de mensen die op de kieslijst staan. Daar zie ik het probleem niet zo. Die mensen zijn in het algemeen behoorlijk ingelezen
Je vergeet de helft van het verhaal, namelijk de subjectieve kant (waarden).quote:
Goed voorstel. Maar ook de kiezer een schop onder zijn/haar hol. Wat minder voetbal kijken en meer verdiepen wat er in de maatschappij zich afspeelt.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 21:46 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Oplossing voor het probleem: beter onderwijs en betere pers
ligt eraan wat de significantie is. In sommige gebieden word gezegd dat een 7 loopt van 6.5 naar 7.5 Dan heeft hij het dus goed. het was wat anders als hij zei dat 7.0 van de 10.0 ....quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
7 van de 10 is 72%...![]()
Sorry, maar hoe serieus moet ik een dergelijke peiling nemen?
Klopt helemaal , vooral dat er geen levende fractionele lieden bestaan. Als je als individu minder bent dan 1, dan heb je een groot probleem. soms lijken ze wel te bestaan, er lijken mensen te zijn zonder hersens (teveel denk ik). Als je geen hersens hebt, dan ben je minder dan 1.0. Of dat 0.1256 is of 0.85 weet ik ook niet.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:09 schreef MightyV het volgende:
Zoals het er gaat het om een panel van 10 lieden, waarvan 7 personen een bepaalde keuze maken. Vervolgens word gezegd dat deze 7 personen 72% zijn (van de 10). Dat klopt gewoon niet.
Het gaat om 7 personen, dus niks geen significantie. 7 personen is gewoon 7 personen, geen 7.02, geen 6.5 of 7.4.
tja, het is de macht van het getal.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:09 schreef MightyV het volgende:
Zoals het er gaat het om een panel van 10 lieden, waarvan 7 personen een bepaalde keuze maken. Vervolgens word gezegd dat deze 7 personen 72% zijn (van de 10). Dat klopt gewoon niet.
Het gaat om 7 personen, dus niks geen significantie. 7 personen is gewoon 7 personen, geen 7.02, geen 6.5 of 7.4.
...en of ze wel hersens hadden...zie mijn vorige postquote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:17 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Vraag me wel af of het een panel van 10 man was..
Uh...nee.quote:Op zondag 4 juni 2006 00:02 schreef Seneca het volgende:
En wie bepaalt dan wie er wel of niet slaagt voor dat verkiezingsbewijs?
Politici?
Economen, politicologen, politiek filosofen dus. Bij voorkeur commissies samengesteld uit vooraanstaande wetenschappers op dit gebied.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:55 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik ken de details en de betrouwbaarheid van het onderzoek niet, maar zeven van de tien is uiteraard slechts een slordige formulering door een of andere journalist. Gelukkig staan de originele data erbij, zodat je dat zelf kunt nuanceren.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
7 van de 10 is 72%...![]()
Sorry, maar hoe serieus moet ik een dergelijke peiling nemen?
Ik ben echt heel heel erg streng (soms maar gelukkig niet altijd). En nou allemaal weer on-topic en terug naar het onderwerp. Moet dat Verkiezingrijbewijs er nou komen of niet? Ik vind dus van wel. Weg met die oppervlakkigheid en terug naar de inhoud. Nogmaal politiek is geen Idols en het stemgedrag van de gemiddelde kiezer is die van een Oerang Oetang. Komt het nog goed?quote:Op zondag 4 juni 2006 03:57 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik ken de details en de betrouwbaarheid van het onderzoek niet, maar zeven van de tien is uiteraard slechts een slordige formulering door een of andere journalist. Gelukkig staan de originele data erbij, zodat je dat zelf kunt nuanceren.
Zo creeer je dus een technocratie. De intellectuele elite zal wel eens even bepalen wat goed voor het land is. Terwijl de geschiedenis nou juist heeft aangetoond dat filosofie en economie bij uitstek vakgebieden zijn waarin geen absolute waarheden bestaan. Als de meerderheid van de politiek filosofen op een bepaald moment overtuigd is dat communisme de way to go is, krijgt dan iedereen die niet communistisch is zijn stembewijs niet?quote:Op zondag 4 juni 2006 03:31 schreef MightyV het volgende:
[..]
Uh...nee.
[..]
Economen, politicologen, politiek filosofen dus. Bij voorkeur commissies samengesteld uit vooraanstaande wetenschappers op dit gebied.
Natuurlijk niet, ook domme mensen hebben het recht om hun mening te geven. Blijf erbij dat als er wat moet veranderen aan het kiesrecht dat een betere vorm is dat de betaler bepaalt, dus op basis van belastingafdracht.quote:Op zondag 4 juni 2006 10:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Moet dat Verkiezingrijbewijs er nou komen of niet? Ik vind dus van wel. Weg met die oppervlakkigheid en terug naar de inhoud.
Dat zie je dus fout, politiek is de oervorm van Idols dat was al zo in de Romeinse tijd.quote:Nogmaal politiek is geen Idols en het stemgedrag van de gemiddelde kiezer is die van een Oerang Oetang. Komt het nog goed?
Dwing me nou niet om Hitler of de Nazi's aan te gaan halenquote:Op zondag 4 juni 2006 13:11 schreef kippevleugel het volgende:
Een rijbewijs is uitgevonden zodat mensen geen ongelukken maken in het verkeer. Waar je ook op stemt, er zullen geen doden door gaan vallen.
Kan naar mijn mening wel degelijk over de inhoud gaan. Rutte is meer voor de liberale invalshoek, en Verdonk veel meer vanuit het neo-conservatisme. Lieten ze dat maar is meer zien, dan ging het ergens over. Maar in plaats daarvan zie je gedoe over Ayaan Hirsi Ali, echh Magan bedoel ik. Echt diep gezonken dus.quote:Op zondag 4 juni 2006 11:48 schreef Chewie het volgende:
[..]
Overigens begrijp ik je kritiek over de lijsttrekkerverkiezing van de VVD niet, dit kan namelijk niet veel over de inhoud gaan en dat geldt voor elke partij die dit soort verkiezingen houdt. De inhoud is namelijk praktisch hetzelfde van de kandidaten anders hadden ze wel bij verschillende partijen gezeten.
Er zullen idd door verkeert te stemmen geen doden vallen. Maar de samenleving is wel geholpen met een fatsoenlijk gekozen publiek bestuur. Zeker in een tijd waarin voor zulke belangrijke vraagstukken staan. De complexiteit van de (steeds mondiaal) wordende samenleving word steeds groter.quote:Op zondag 4 juni 2006 13:11 schreef kippevleugel het volgende:
Een rijbewijs is uitgevonden zodat mensen geen ongelukken maken in het verkeer. Waar je ook op stemt, er zullen geen doden door gaan vallen.
......
Is het overigens geen beter idee om jongeren dit op school te laten leren??
In ieder geval wel een verstandiger gekozen publiek bestuur. En dat vertaalt zich in meer kwaliteit en verdient zich zelf terug.quote:Op zondag 4 juni 2006 14:09 schreef Monolith het volgende:
Verwacht de TS een significant andere uitslag van de verkiezingen na invoering van zijn geldverslindende plannetje?
De regeringen zullen nog steeds wel hoofdzakelijk combinaties van VVD, CDA en PvdA blijven. De enige manier waarop er 'meer kwaliteit' kan komen is als er echt bewust voorkeursstemmen worden aan bekwame politici. Dat vereist echter kennis van de kandidatenlijst en niet van het partijprogramma.quote:Op zondag 4 juni 2006 14:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
In ieder geval wel een verstandiger gekozen publiek bestuur. En dat vertaalt zich in meer kwaliteit en verdient zich zelf terug.
Waaruit haal jij eigenlijk dat mensen niet weten hoe ze moeten stemmen??quote:Op zondag 4 juni 2006 14:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
In ieder geval wel een verstandiger gekozen publiek bestuur. En dat vertaalt zich in meer kwaliteit en verdient zich zelf terug.
Het 'stembewijs' zegt niet wat je moet stemmen, maar het toetst of je uberhaupt een beetje kennis hebt over het fenomeen stemmen, dwz politiek, economie, internationale verhoudingen, de Grondwet. Een rijbewijs zegt toch ook niet waar je heen moet rijden, het toetst alleen of je de snelheidsregels kent, verkeersborden kunt lezen, let op voorrang en kunt in- en uitvoegen.quote:Op zondag 4 juni 2006 11:39 schreef Seneca het volgende:
Zo creeer je dus een technocratie. De intellectuele elite zal wel eens even bepalen wat goed voor het land is. Terwijl de geschiedenis nou juist heeft aangetoond dat filosofie en economie bij uitstek vakgebieden zijn waarin geen absolute waarheden bestaan. Als de meerderheid van de politiek filosofen op een bepaald moment overtuigd is dat communisme de way to go is, krijgt dan iedereen die niet communistisch is zijn stembewijs niet?
Ik beweer niet dat communisme een technocratie was, maar dat politiek filosofen ook idealisten zijn. En dat maakt ze per definitie ongeschikt om te bepalen wie er wel of niet het recht heeft om te stemmen.quote:Op zondag 4 juni 2006 14:43 schreef MightyV het volgende:
[..]
Misschien ben ik raar, maar als je ziet wat democratie/politici ervan bakken, begin ik toch te neigen naar iid, een technocratie.
En je bewering dat het communisme een technocratie was, is pertinent onjuist. Lenin, Stalin, Mao, Pol Pot, dat waren echt geen 'scholars' of kenners.
Het waren idealisten, zinsbegoochelt door Marx's praatjes, die tevens een groot politiek vernuft hadden en zich daarom konden profileren als groot leider. Vooral Stalin, die eigenlijk uit een underdog-positie binnen de CP, met politiek gekonkel is opgeklommen naar partijsecretaris, is hier een goed voorbeeld van.
Dat begrijp ik, maar hoe ga je de objectiviteit van degenen die jou moeten toetsen garanderen? Dat is bij rijexamens al een heikel punt (zie maar eens te bewijzen dat een examinator jou heeft laten zakken omdat hij toevallig een pestbui had), maar als het om zoiets ingrijpends gaat als verkiezingsrecht, lijkt dat me al helemaal een cruciaal punt.quote:Op zondag 4 juni 2006 14:43 schreef MightyV het volgende:
[..]
Het 'stembewijs' zegt niet wat je moet stemmen, maar het toetst of je uberhaupt een beetje kennis hebt over het fenomeen stemmen, dwz politiek, economie, internationale verhoudingen, de Grondwet. Een rijbewijs zegt toch ook niet waar je heen moet rijden, het toetst alleen of je de snelheidsregels kent, verkeersborden kunt lezen, let op voorrang en kunt in- en uitvoegen.
En natuurlijk kunnen op het 'stem-examen' vragen gestelt worden door politiek filosofen over politieke theorieen uit het verleden, bijv. het Marxisme. Als je dan die vraag goed beantwoord, krijg je je punten. Maar dat hoet niet te betekenen dat je Marxistisch moet gaan stemmen, of dat de examenmakers Marxisten zijn.
Ach hou toch op, noem mij 1 inhoudelijk punt waar die kandidaten van de PvdA het niet met elkaar eens waren.quote:Op zondag 4 juni 2006 13:36 schreef EchtGaaf het volgende:
De PVDA lijsttrkkersverkiezing was aanzienlijk zakerlijker en volwassener. Veel meer op de inhoud gericht en zonder kinderachtige aanvallen op de persoon. Het kan dus echt. ik hoop dat ze het bij D66 dit ook zo doen.![]()
Goeiequote:Op zondag 4 juni 2006 14:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
De regeringen zullen nog steeds wel hoofdzakelijk combinaties van VVD, CDA en PvdA blijven. De enige manier waarop er 'meer kwaliteit' kan komen is als er echt bewust voorkeursstemmen worden aan bekwame politici. Dat vereist echter kennis van de kandidatenlijst en niet van het partijprogramma.
Ik vind dat iedereen mag stemmen op wie die maar wil en wat de reden daarvan ook mag zijn. Als iemand vindt dat Bos zijn stem verdient omdat Bos een lekker kontje heeft dan is dat mij best, idem voor stemmers die op Verdonk stemmen omdat zij er voor heeft gezorgd dat de Marokkaanse buurman nu weg is. Tuurlijk zijn dat in mijn ogen geen goede redenen om op iemand te stemmen, maar dat moet toch iedereen voor zich bepalen, en niet een commissie die eerst moet testen of iemand wel de goede redenen/verstand heeft om op iemand te stemmen.quote:
Met die eerste Kamer heb je wel weer een ander probleem. Als die qua verdeling heel anders uitziet dan die van de tweede kamer, kan het ook lastig regeren zijn. Dat het politieke krachtveld zwaar aan vranderingen onderhevig is (steeds meer zwevende kiezers) wordt het rsico ook groter. Maar ja dat zou eigelijk een andere topic moeten zijn....Maar ja het houd je van straatquote:Op zondag 4 juni 2006 17:25 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
... en ben ik groot voorstander van de Eerste Kamer die over het algemeen minder naar populisme en meer naar verstand beslist. Die hele democratische vernieuwingen hoeven van mij niet, van mij mag het blijven zoals het nu is op dit gebied.
En dan weer al die rechtse frusti's over een paar jaar moeten horen klagen dat het 'verkiezingsbewijs-CBR' betaald wordt door overheidsgeld, en derhalve een PvdA-orgaan is; mooi niet.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik vergelijk het met het autorijbewijs. Hiervoor hebben wij het CBR. Zoiets kun je ook bedenken voor het Verkiezingsrijbewijs.
Nee is ook niet nodig, een goede investering verdient zichzelf terug. Beter bestuur, beter resultaten, ook financieel.quote:Op zondag 4 juni 2006 18:37 schreef knowall het volgende:
[..]
En dan weer al die rechtse frusti's over een paar jaar moeten horen klagen dat het 'verkiezingsbewijs-CBR' betaald wordt door overheidsgeld, en derhalve een PvdA-orgaan is; mooi niet.
Hypotheekrenteaftrek. Bestuurlijke vernieuwing.quote:Op zondag 4 juni 2006 15:37 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ach hou toch op, noem mij 1 inhoudelijk punt waar die kandidaten van de PvdA het niet met elkaar eens waren.
waar baseer je je het op je een verstandiger bestuur krijgt? Is dat aangetoond? Wie tootn aan dat slimmere mensen ook daadwerkelijk een beter bestuur kiezen? En voor wie is dat bestuur dan beter, voor de hele bevolking of de mensen die mogen stemmen(elite)?quote:Op zondag 4 juni 2006 14:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Tja, het zou zeker een mooi onderwerp voor wetenschappelijk onderzoek. Dan tweede kiezersgroepen creeren. een groep kiest op inhoudelijke gronden en de andere op niet inhoudelijke gronden. Lijkt mij best lastig om zo´n model te creeren.quote:Op maandag 5 juni 2006 22:15 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
waar baseer je je het op je een verstandiger bestuur krijgt? Is dat aangetoond? Wie tootn aan dat slimmere mensen ook daadwerkelijk een beter bestuur kiezen? En voor wie is dat bestuur dan beter, voor de hele bevolking of de mensen die mogen stemmen(elite)?
Ik denk niet dat er meer kwaliteit komt en het zich uds niet terug verdient, al vind ik geld een minder belangrijke reden.
Bemoei je anders even lekker met je eigen stem. Wat de beweegredenen zijn van een ander om op een bepaald persoon te stemmen is zijn of haar zaak. Trouwens, een dergelijk rijbewijs voorstellen terwijl jezelf loopt te beweren dat de kiezer een regering kiest is niet bijster snugger als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:10 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De overheid dwing mij ook om een autorijbewijs te halen, om geen brokken te maken. Een minimum nivo dus. Het kiesrech is een groot recht. Men moet die op een goeie manier gebruiken. Daar is ook een minimum kennisniveau nodig. De overheid mag best iets van de burger vragen tegenover het stemrecht. Die overheid is ook gebaat met een fatsoenlijk gekozen regering . Diezelfde overheid vetegenwoordigt de burger, wij dus.
een oude chinese spreuk , hoe luidde die ook al weer,
grote mensen hebben het over ideeen
midelgrote mensen hebben het over gebeurtenissen
kleine mensen hebben het over personen.
Ik hoop hiermee dat categorie 1 groter wordt. Een beetje dwang kan geen kwaad, toch?
Een rijbewijs voorstellen als bevoegdheid voor het kiezen van een regering hoeven elkaar niet uit te sluiten. (zie hiervoor een rijbewijs als bevoegdheid voor het autorijden).quote:Op dinsdag 6 juni 2006 11:08 schreef Sickie het volgende:
[..]
Bemoei je anders even lekker met je eigen stem. Wat de beweegredenen zijn van een ander om op een bepaald persoon te stemmen is zijn of haar zaak. Trouwens, een dergelijk rijbewijs voorstellen terwijl jezelf loopt te beweren dat de kiezer een regering kiest is niet bijster snugger als je het mij vraagt.![]()
neeeehhhhhh......quote:Op dinsdag 6 juni 2006 11:21 schreef Hephaistos. het volgende:
Veel mensen die zeggen inhoudelijk te stemmen, kiezen die inhoud voor mijn gevoel slechts als verpakking voor niet-rationele argumenten.
Dan zal ik het even letterlijk voor je opdreunen..... het electoraat kiest geen regering..... Slimkees......quote:Op dinsdag 6 juni 2006 11:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Een rijbewijs voorstellen als bevoegdheid voor het kiezen van een regering hoeven elkaar niet uit te sluiten. (zie hiervoor een rijbewijs als bevoegdheid voor het autorijden).
Ik las bij je profiel dit voor je hobby's/interesses: slapen > wakker worden > in slaap vallen.....
Ik zou zeggen blijf dit vooral doen.... en dat laatste vooral![]()
OK jij je zin. Ik zal voortaan preciezer zijn. De kiesgerechtigen kiezen een volksvertegenwoordiging (TK direct; EK indirect).. Daaruit (TK) wordt een regering gevormd. De kiezer heeft daar idd geen directe invloed op. (is ook een issue wat mij betreft, maar is een andere discussie).quote:Op dinsdag 6 juni 2006 11:33 schreef Sickie het volgende:
[..]
Dan zal ik het even letterlijk voor je opdreunen..... het electoraat kiest geen regering..... Slimkees......![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |