abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38505422
Nieuw deeltje, vorige was vol.

Post hier weer al je vragen, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de vakken:

• Wiskunde
  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Scheikunde
  • Biologie
  • Algemene Natuurwetenschappen
  • Alles wat in de richting komt

Van MBO tot WO, hier is het topic wat antwoord kan geven op je vragen

Heb je een vraag die niet binnen het gebied 'Bèta' valt? Neem eens een kijkje in één van de volgende topics:
    [Centraal] Gamma 'huiswerk en vragen topic'
    [Centraal] Alfa 'huiswerk en vragen topic'

Vorige deeltje Beta-huiswerkvragen
  •   Moderator zaterdag 3 juni 2006 @ 16:51:17 #2
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_38506498
    Lagerrr
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_38511815
    Hoeveel is 1+1?
    [14.gif]
    pi_38524304
    hee hee..
    Bij een Visual basic spelletje .. zit ik een beetje vast met het programmeren van een belangrijk onderdeel..

Ik heb nu een picturebox en een aangemaakt bitmap...
    Private Raster as bitmap.
    Alles wat ik wil tonen op die picturebox komt eerst in de bitmap en vervolgens wordt op de picturebox getoond (eventueel met refresh..)

O pdie bitmap heb ik mbv van 'drawline' 100 vierkanten getekend... ((het kan ook met drawrectangle..maar ja.. het ziet toch hetzelfde uit..!!))

Ergens in het programma is er een methode die 100 Random-getallen genereert en vervolgens plaats in een Array(9,9).
    wat ik eigenlijk wil, is dat die getallen komen te staan netjes in de vierkantjes op die afbeelding zodat ze daarna worden getoond op de picturebox..
    Dus ieder item uit die array(9,9) correspondeert met één vierkantje op de afbeelding.

het moet een beetje zo uitzien:

Ik weet alleen niet hoe..!
    zou iemand me willen helpen..!!
    alvast bedankt
    verlegen :)
      zondag 4 juni 2006 @ 12:07:43 #5
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_38524967
    Chen: 3 voor grote waarden van 1.
    teletubbies: ken je TextOut? Met twee geneste for-loops krijg je alle waarden van de array, en met TextOut plaats je ze in een nog vrij vierkant. Het is dus het makkelijkst om ook een 10x10 matrix te hebben met daarin de coordinaten van je vierkantjes, zodat je die tijdens je loop ook uit kunt lezen.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_38535807
    heeeeeeeeeey
    bedankt..! nee mm die textout kende ik niet.. ik zal het proberen..
    Een matrix met de coordinaten van de vierkanten?mmmmmmmm
    ik denk dat het makkelijk is om te werken met drawRectangle.. dan hoef je alleen de coordinaten van de bovenste linkerhoek uit te rekenen, de afmetingen staan vast..
    en dus in die matrix komen die coordinaten te staan?..zoiets bedoel je?? lijkt me wel een goeie plan..

bedankt nogmaals!
    pi_38537461
    tvp
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
    pi_38540726
    oh mmm ff goed lezen, ik snap het nu.. het gaat om de positie van de getallen in de afbeelding....mmmm:)
    pi_38559103
    Volgens mij doe ik iets fout en zo moeilijk mag het toch niet zijn

Te bewijzen met volledige inductie: voor n >= 0 geldt 7n + 2 is deelbaar door 3

Dus ik doe:

Basis: voor n = 0, dan krijg je 70 + 2 = 1 + 2 = 3 dus deelbaar door 3

Inductiehypothese: voor n >= 0 geldt 7n + 2 is deelbaar door 3

En dan nu bewijzen dat als het voor n geldt, dat het ook voor n + 1 geldt:

7(n+1) + 2 =
    7n71 + 2 =
    7n7 + 2 =
    en nu?

Wat moet ik nu doen om te kunnen concluderen dat het n + 1 geval ook deelbaar is door 3? Inductiehypothese heb ik ook nog niet gebruikt btw Volgens mij moet het anders
    pi_38559478
    7n.7+2 = 7n.7+14-12 = 7(7n+2)-12

Het vetgedrukte is een veelvoud van iets dat deelbaar is door 3 (inductiehypothese) en je trekt er 12 (deelbaar door 3) van af.
    pi_38561632
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 15:11 schreef TomD het volgende:
    7n.7+2 = 7n.7+14-12 = 7(7n+2)-12

Het vetgedrukte is een veelvoud van iets dat deelbaar is door 3 (inductiehypothese) en je trekt er 12 (deelbaar door 3) van af.
    Hee bedankt, klinkt wel logisch als je het ziet
    pi_38561871
    Je weet natuurlijk waar je naartoe wil, namelijk die inductiehypothese, dus je zorgt dat die uitdrukking 'verschijnt'.
    pi_38568894
    Die opgave komt volgens mij van ene meneer Top of ene meneer de Snoo, heb ik dat correct?
    ( en is het toevallig voor Dif&Int? )
    pi_38571836
    Valt dat onder dif & int bij jullie?!
    pi_38574615
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 19:54 schreef Haushofer het volgende:
    Die opgave komt volgens mij van ene meneer Top of ene meneer de Snoo, heb ik dat correct?
    ( en is het toevallig voor Dif&Int? )
    Vermoedelijk niet, het is een oefenopgave over bewijzen bij algoritmen en datastructuren, op dit moment gegeven door Veldhorst (UU)
    pi_38575676
    een vraagje: wanneer geeft de methode van Newton (met iteraties enzo) een exacte oplossing?
    en wanneer niet..?
    pi_38583180
    terugvindpostje, ik zit nog wel evne met kansrekeningsvragen vrees ik..
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_38604109
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 22:40 schreef teletubbies het volgende:
    een vraagje: wanneer geeft de methode van Newton (met iteraties enzo) een exacte oplossing?
    en wanneer niet..?
    Die methode geeft in het algemeen nooit exacte oplossingen, tenzij je oneindig veel geluk hebt.
    pi_38605503
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 22:40 schreef teletubbies het volgende:
    en wanneer niet..?
    In speciale gevallen zal de methode niet werken, zoals wanneer de raaklijn evenwijdig is (afgeleide 0), of wanneer je in een 'lus' geraakt. Voorbeeld onder andere hier.

In het algemeen convergeert de methode Newton (i.e. de rij met benaderingen heeft als limiet de exacte oplossing), dit geldt zeker wanneer f'(x) niet 0 wordt en wanneer de startwaarde voldoende dicht bij de exacte oplossing gekozen wordt.
      woensdag 7 juni 2006 @ 09:02:22 #20
    61982 Pie.er
    For your pleasure...
    pi_38616730
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 20:41 schreef thabit het volgende:

[..]

Die methode geeft in het algemeen nooit exacte oplossingen, tenzij je oneindig veel geluk hebt.
    Of tenzij je nulpunten van een lineaire functie aan het zoeken bent.
    Maar als je dat met Newton gaat doen, ben je niet echt slim bezig.
    pi_38637102
    Even een vraagje dat wsl niet al te moeilijk is, maar ik heb een beetje moeite met de formulering van het antwoord...

We beschouwen de "indifference relation" ~

Voorbeeld: als x ~ y, dan wil dat zeggen dat hoewel x en y niet gelijk zijn, je er ook niet echt verschillend tegenaan kijkt. Praktijkvoorbeeldje: Ik hou van sinas en cola, maar vind de één niet specialer dan de ander. Voor mij geldt dus cola ~ sinas (oftewel: ik heb geen voorkeur voor één van beide)

Nu moet ik van deze relatie ~ laten zien dat deze symmetric en reflexive is. Dit dit waar is lijkt me duidelijk; ik zie wel direct dat dit zo is en kan in 'woorden' ook wel omschrijven waarom het waar is. Maar helaas werken 'woorden' in de wiskunde niet echt...

Hoe kan ik dit nu op een mathematisch verantwoorde wijze laten zien? Iemand enig idee?
    Theories come and theories go. The frog remains
    pi_38637647
    okeeeeeeey, merci
    pi_38638262
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 21:25 schreef Bioman_1 het volgende:
    Even een vraagje dat wsl niet al te moeilijk is, maar ik heb een beetje moeite met de formulering van het antwoord...

Voorbeeld: als x ~ y, dan wil dat zeggen dat hoewel x en y niet gelijk zijn, je er ook niet echt verschillend tegenaan kijkt. Praktijkvoorbeeldje: Ik hou van sinas en cola, maar vind de één niet specialer dan de ander. Voor mij geldt dus cola ~ sinas (oftewel: ik heb geen voorkeur voor één van beide)

Nu moet ik van deze relatie ~ laten zien dat deze symmetric en reflexive is. Dit dit waar is lijkt me duidelijk; ik zie wel direct dat dit zo is en kan in 'woorden' ook wel omschrijven waarom het waar is. Maar helaas werken 'woorden' in de wiskunde niet echt...

Hoe kan ik dit nu op een mathematisch verantwoorde wijze laten zien? Iemand enig idee?
    Volgens mij is dat nu juist iets wat je aanneemt en valt er dus niets te bewijzen.
    pi_38642619
    @ thabit:

Precies, dat dacht ik dus ook. Maar de vraag was letterlijk: Show that the indifference relation is symmetric and reflexive.

Ik maak er wel een mooi verhaaltje van. Dat moeten ze dan maar goed rekenen
    Theories come and theories go. The frog remains
      donderdag 8 juni 2006 @ 11:11:09 #25
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_38649702
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 21:25 schreef Bioman_1 het volgende:

Voorbeeld: als x ~ y, dan wil dat zeggen dat hoewel x en y niet gelijk zijn, je er ook niet echt verschillend tegenaan kijkt.

Nu moet ik van deze relatie ~ laten zien dat deze symmetric en reflexive is.
    Ik zie niet in hoe die relatie onder het beding dat x en y niet gelijk mogen zijn reflexief kan zijn. Immers, dan moet gelden x ~ x. En dan vergelijk je twee gelijke zaken.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_38657044
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 11:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik zie niet in hoe die relatie onder het beding dat x en y niet gelijk mogen zijn reflexief kan zijn. Immers, dan moet gelden x ~ x. En dan vergelijk je twee gelijke zaken.
    Ze zijn gelijk in de zin dat je tegen beiden hetzelfde aankijkt (qua voorkeur)
    pi_38663650
    Ik ben ff aan t hobbyen met conflictlijnen, (wiskunde B2 stof)
    Maar ik mis volgens de essentie een beetje, ze kiezen punten die op gelijke afstand van 2 punten/lijnen/cirkels etc liggen.

Maar waarom is bijvoorbeeld punt X niet ook een conflictpunt van cirkel en punt F, ligt toch ook even ver van V als van F. Ik begrijp ook wel hoe je vanuit deze conflictlijnen een mooi elipsje krijgt maar...ik snap dus niet echt waarom middelpunt (M) wordt betrokken bij het tekenen ervan.
    zoals je ziet wil het niet doordringen waarom, kan iemand een kleine toelichting geven.
      donderdag 8 juni 2006 @ 21:19:41 #28
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_38671170
    Je figuur ziet er een beetje raadselachtig uit. "ze kiezen punten die op gelijke afstand van 2 punten/lijnen/cirkels etc liggen." maakt het er niet duidelijker op. Je kunt beter aangeven wat je precies van plan bent, en hoe deze figuur tot stand is gekomen.
      zaterdag 10 juni 2006 @ 17:51:51 #29
    118774 Enigmatic
    Question everything?
    pi_38727353
    quote:
    Op donderdag 8 juni 2006 17:35 schreef Fatality het volgende:
    Ik ben ff aan t hobbyen met conflictlijnen, (wiskunde B2 stof)
    Maar ik mis volgens de essentie een beetje, ze kiezen punten die op gelijke afstand van 2 punten/lijnen/cirkels etc liggen.
    [[url=http://xs101.xs.to/xs101/06234/conflictlijn.JPG]afbeelding][/url]

Maar waarom is bijvoorbeeld punt X niet ook een conflictpunt van cirkel en punt F, ligt toch ook even ver van V als van F. Ik begrijp ook wel hoe je vanuit deze conflictlijnen een mooi elipsje krijgt maar...ik snap dus niet echt waarom middelpunt (M) wordt betrokken bij het tekenen ervan.
    zoals je ziet wil het niet doordringen waarom, kan iemand een kleine toelichting geven.
    De ellips is de conflictlijn van brandpunt 2 en de cirkel. Het punt x dat je aangeeft ligt veel dichter bij de rand van de cirkel dan dat die bij je brandpunt F2 ligt. Vandaar komt die ook niet op je conflictlijn voor. De x die jij hebt getekend ligt wel ten opzichte van je voetpunt V en je brandpunt op gelijke afstand, maar dat is natuurlijk niet voldoende. Vandaar het gebruik van het middelpunt, behalve gelijke afstand tussen V en F2 geldt dan ook dat er geen punt op de cirkel is dat nog dichterbij ligt dan je voetpunt. Hoop dat dit een beetje helpt
      woensdag 14 juni 2006 @ 01:41:40 #30
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_38836904
    Definieer T: IR²->IR² door T(x) = Ax met A = (0 1; -3 4)
    Zoek een basis B voor IR² waarbij geldt dat [T]B diagonaal is. [T]B stelt hier de afbeelding voor in het coordinatenstelsel relatief aan de basis B, die hetzelfde doet als de afbeelding T doet in het normale coordinatenstelsel.
    Ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken.
    pi_38838971
    quote:
    Op woensdag 14 juni 2006 01:41 schreef GlowMouse het volgende:
    Definieer T: IR²->IR² door T(x) = Ax met A = (0 1; -3 4)
    Zoek een basis B voor IR² waarbij geldt dat [T]B diagonaal is. [T]B stelt hier de afbeelding voor in het coordinatenstelsel relatief aan de basis B, die hetzelfde doet als de afbeelding T doet in het normale coordinatenstelsel.
    Ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken.
    Eigenwaarden plus bijbehorende eigenvectoren uitrekenen.
      woensdag 14 juni 2006 @ 12:38:32 #32
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_38844674
    Thx
    pi_38860151
    een vraagje,
    stel je hebt een arraylist met allemaal integers d'r in.
    Sommige integers komen meer dan 1 keer voor. bijv (2,4,4,4,8,3,44,3,9)
    ik wil een nieuw array aanmaken zodat de getallen in de eerste arraylist één keer voorkomen ..en niet meer
    dus (2,4,8,3,44,9)
    For m = 0 To UBound(Array) - 1
    For n = 1 To Arraylist.Count - 1

If Array(m) <> Arraylist(n) Then

Array(m) =Arraylist(n)
    End If
    Next
    Next

maar goed, als ik daarna alle elementen in de array weer toon op een label of textbox, zie ik dat de elementen weer vaker voorkomen dan 1 keer.

any help pleaz!?
      donderdag 15 juni 2006 @ 00:53:51 #34
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_38871448
    Het verwijderen van duplicate entries uit een array is niet zo eenvoudig. In je code zie ik niet hoe je de variabele Array hebt gedefinieerd, dus het is lastig om de code goed te analyseren. De code lijkt me sowieso niet goed werken, omdat je niet kijkt wat er al in Array aanwezig is wanneer je iets op positie m zet. In je huidige opzet is het volgens mij sowieso niet te doen. Een ander bruikbaar eenvoudig algoritme is steeds een waarde uit arraylist nemen, kijken of die al in array aanwezig is, en zonee dan toevoegen.

Ik weet niet of het de bedoeling is dat je zelf zo'n functie maakt of dat je een bestaande mag gebruiken. In het laatste geval kun je hier eens kijken, daar staan kant en klare functies.

En juist de Teletubbies lenen zich goed voor kleurtjes in een icon
    pi_38899091
    hihi...:) :D:D:D:D
    nog een grote vraag!
    ik ben bezig met een spel te maken dat een beetje lijkt op dit:
    http://www.spelle.nl/spel/1320/Add%20'm%20up.html
    dus Add'm up spel.
    nu heb ik het picturebox ingedeeld in vierkanties van dezelfde grootte: 8*8 vierkanten..allemaal getekend met DrawRectangle(....)
    maaar nu de vraag is: als er geklikt wordt op zo'n vierkant in de grote picturebox (dus die links)
    moet ik kunnen bepalen welk cijfertje is dan aangeklikt. dat is opzich tedoen met veel werk..
    dus met selectcase of if...then..end if..
    maar dan heb ik 64 mogelijkheden die allemaal afzonderlijk getypt moeten worden..
    of ik moet iets slims doen met Klassen... of met een for to..next
    in ieder geval.. dit is het lastigste van het hele spel..
    bij de linkere picturebox (zie oko het spelletje) is dat geen probleem.. want er is een vierkant (de bovenste vierkant) waarop men mag klikken..en dat kan je makkelijk regelen met if..then..else. (met mouseclick)

enige slimme opmerkingne?
    pi_38899614
    YES .. HET IS NET INMIDDELS OPGELOST..
    met zoiets

For m = 1 To 8
    For n = 1 To 8
    If (m - 1) * 60 <= e.Location.X And e.Location.X <= (m - 1) * 60 + 60 And (n - 1) * 60 <= e.Location.Y And e.Location.Y <= (n - 1) * 60 + 60 Then

TextBox1.Text = TextBox1.Text & " " & GrootRaster(m, n)
    End If

Next
    Next
    deze bevindt zich binnen de mouseclick methode..
    waaarom beginnen met n=1 en eindigen bij n=8 als het toch gaat om een 9*9 array?..
    het is een geheimpje dat andere methoden doet goed werken..
    in ieder geval..het is gelukt..
    alvast bedankt voor het lezen..
      donderdag 15 juni 2006 @ 22:34:43 #37
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_38901381
    De breedte en hoogte van de blokjes is 60 zie ik. In dat geval kun je de coordinaat van het blokje met mooiere code verkrijgen dan via een dubbele for-loop. De code zal wel werken, maar het is later onmogelijk om iets in de code te wijzigen zonder heel veel tijd kwijt te zijn aan het begrijpen van de bestaande code.
    x = (e.Location.X - (e.Location.X mod 60)) / 60
    y = (e.Location.Y - (e.Location.Y mod 60)) / 60
    Mod is hier de modulo operator (rest na deling: 7 mod 3 = 1; 12 mod 9 = 3).
    Een andere methode is de coordinaat delen door 60 en naar onderen afronden.
    x en y zijn in beide gevallen gehele getallen op het interval [0, 8]
    De waarde van het getal in dat hokje kun je het beste vinden mbv een 9x9 array met daarin de getallen. Je geeft als indices dan gewoon de berekende x en y op om het getal in dat hokje te verkrijgen.
    pi_38964640
    dank je, de code is wel te begrijpen en ik heb inmiddels met twee for-loops vervangen.
    ik had nog een vraagje ...mmmmmmmmmmmmmm als ik niet uitkom..zal ik die dan ff formuleren! weer thanx
    pi_38997836
    vergeten te tvp-en
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
    pi_38997858

Hoe pak je zuks aan?

Hier vind je het antwoord:

http://images.fok.nl/upload/060619_56974_antwoord.jpg
    pi_38998178
    hoe pak je zoiets aan...

Je neemt iig dat voorbeeldje van daarboven over, hoe de bindingen rond het koolstofatoom zitten. Daar zet je de 4 groepen aan. Dan heb je 1 van de structuren. Nu moet je ervoor zorgen dat de andere vorm wel een spiegelbeeld van de eerste is, maar dat je ze niet in elkaar kan laten overgaan door te draaien...
    meestal is het voldoende om hem gewoon te spiegelen, probeer het bv. maar eens uit door rond een C-atoom de groepen X,Y,Z en W oid te doen..
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_38998215
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 12:23 schreef teigan het volgende:
    hoe pak je zoiets aan...

Je neemt iig dat voorbeeldje van daarboven over, hoe de bindingen rond het koolstofatoom zitten. Daar zet je de 4 groepen aan. Dan heb je 1 van de structuren. Nu moet je ervoor zorgen dat de andere vorm wel een spiegelbeeld van de eerste is, maar dat je ze niet in elkaar kan laten overgaan door te draaien...
    meestal is het voldoende om hem gewoon te spiegelen, probeer het bv. maar eens uit door rond een C-atoom de groepen X,Y,Z en W oid te doen..
    Gesnapt, harstikke bedankt
    pi_38998226
    graag gedaan..
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')