abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38501346
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:01 schreef djenneke het volgende:

[..]

Gezien de zaken die je nu opnoemt redelijk verdeeld zijn, is daar geen norm in te onderscheiden.
en da's dus wat ik bedoel .. variatie .. en homo zijn is daar een onderdeel van
pleased to meet you
  zaterdag 3 juni 2006 @ 13:06:16 #52
8369 speknek
Another day another slay
pi_38501377
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:03 schreef __Saviour__ het volgende:
leg het dan eens even uit, evolutie-expert.
Omdat we allemaal een grote afwijking zijn. Om het maar in een bijzonder populaire tegeltjeswijsheid te verpakken: iedereen is uniek.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_38501409
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:04 schreef moussie het volgende:

[..]

en da's dus wat ik bedoel .. variatie .. en homo zijn is daar een onderdeel van
Dat ben ik met je eens. Het woord afwijking bevalt mij ook niet. Maar puur logisch gezien, zonder er een waarde oordeel aan te verbinden, is het dat wel.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  Donald Duck held zaterdag 3 juni 2006 @ 13:07:31 #54
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_38501412
quote:
Omdat we allemaal een grote afwijking zijn. Om het maar in een bijzonder populaire tegeltjeswijsheid te verpakken: iedereen is uniek.
ja, goed, daar heb je gelijk in.
maar homosexualiteit is toch écht een afwijking als je kijkt naar het doel van het leven: voortplanting.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 3 juni 2006 @ 13:08:57 #55
8369 speknek
Another day another slay
pi_38501447
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:07 schreef __Saviour__ het volgende:
maar homosexualiteit is toch écht een afwijking als je kijkt naar het doel van het leven: voortplanting.
Wie zegt dat voortplanting het doel van het leven is?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_38501469
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:08 schreef speknek het volgende:
Wie zegt dat voortplanting het doel van het leven is?
God. .
  Donald Duck held zaterdag 3 juni 2006 @ 13:10:34 #57
46149 __Saviour__
pi_38501488
Dat is gewoon zo, omdat het leven anders uitsterft. voortplanting is zelfbehoud van het leven. zelfs de meest primitieve levensvorm heeft de behoefte om zich voort te planten.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
  zaterdag 3 juni 2006 @ 13:12:31 #58
8369 speknek
Another day another slay
pi_38501532
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:09 schreef Modus het volgende:
God. .
Dan is het ongoddelijk, niet onnatuurlijk .
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:10 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat is gewoon zo, omdat het leven anders uitsterft. voortplanting is zelfbehoud van het leven. zelfs de meest primitieve levensvorm heeft de behoefte om zich voort te planten.
Dat is het logische resultaat van de evolutionaire geschiedenis, niet het doel.
pi_38501613
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:07 schreef djenneke het volgende:
Dat ben ik met je eens. Het woord afwijking bevalt mij ook niet. Maar puur logisch gezien, zonder er een waarde oordeel aan te verbinden, is het dat wel.
alleen als je je eigen "normaliteit" als uitgangspunt neemt .. en dan is alles wat anders is dan jij/jouw gorepje een afwijking ..
of te wel, het is een maatschappelijk-sociaal oordeel gebaseerd op jezelf, niet op de natuur
pleased to meet you
  Donald Duck held zaterdag 3 juni 2006 @ 13:16:21 #60
46149 __Saviour__
pi_38501614
quote:
Dat is het logische resultaat van de evolutionaire geschiedenis, niet het doel.
andersom juist. evolutie is het resultaat van voortplanting.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_38501653
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:16 schreef moussie het volgende:

[..]

alleen als je je eigen "normaliteit" als uitgangspunt neemt .. en dan is alles wat anders is dan jij/jouw gorepje een afwijking ..
of te wel, het is een maatschappelijk-sociaal oordeel gebaseerd op jezelf, niet op de natuur
Nee, nu verbind je er toch een waarde oordeel aan. De norm is dat wat valt binnen de normale verdeling. Puur wiskundig gezien, is homoseksualiteit daarmee een afwijking. Het heeft niets met mijn eigen voorkeuren te maken.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 13:18:44 #62
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_38501668
Maar wat valt er wél binnen de wiskundige norm?
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_38501682
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:18 schreef Tha_Erik het volgende:
Maar wat valt er wél binnen de wiskundige norm?
Ga eens googlen op normale verdeling zou ik zeggen.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 13:20:16 #64
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_38501703
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:19 schreef djenneke het volgende:

[..]

(Daar snap ik niks van )
Hoogachtend,
Erik.
pi_38501722
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:19 schreef djenneke het volgende:

[..]

Oeh, oeh, ik weet ook iets intelligents!

Let op:

Standaarddeviatie.

Dat was het!
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_38501843
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:18 schreef djenneke het volgende:

[..]

Nee, nu verbind je er toch een waarde oordeel aan. De norm is dat wat valt binnen de normale verdeling. Puur wiskundig gezien, is homoseksualiteit daarmee een afwijking. Het heeft niets met mijn eigen voorkeuren te maken.
uhm, maar nu bevestig je wat ik zeg .. dat is de norm die wij in deze groep hebben gekozen als zijnde normaal ..
maar klopt dat "wiskundige" uitgangspunt wel .. hoe zouden de oude grieken daarover denken, voor die was homosexualiteit de normaalste zaak van de wereld ?
pleased to meet you
pi_38501932
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:26 schreef moussie het volgende:

[..]

uhm, maar nu bevestig je wat ik zeg .. dat is de norm die wij in deze groep hebben gekozen als zijnde normaal ..
maar klopt dat "wiskundige" uitgangspunt wel .. hoe zouden de oude grieken daarover denken, voor die was homosexualiteit de normaalste zaak van de wereld ?
Die hebben wij niet gekozen. Als je dat kiezen zou vinden, dan zeg je in feite dat iemand kiest om homoseksueel te zijn. Ik zal het simpeler zeggen: veruit de meeste mensen zijn heteroseksueel. Veruit de meeste dieren zijn heteroseksueel. Het is de macht van de meerderheid. De meerderheid is wiskundig gezien de norm. Jij maakt daar iets negatiefs van. Want oeh, afwijking is een negatief woord. Ik vind homoseksualiteit de normaalste zaak van de wereld. Maar het is niet standaard. Het komt minder vaak voor dan heteroseksualiteit. Dat zijn voor zover wij weten de feiten.
pi_38501943
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:20 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Oeh, oeh, ik weet ook iets intelligents!

Let op:

Standaarddeviatie.

Dat was het!
iq +10
  zaterdag 3 juni 2006 @ 13:35:19 #69
8369 speknek
Another day another slay
pi_38502078
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:16 schreef __Saviour__ het volgende:
andersom juist. evolutie is het resultaat van voortplanting.
Nou nee, evolutie is puur een mechanisme, maar ik snap wel wat je bedoelt.
Ik had het echter over de drijfveer van wezens om zich voort te planten, dat natuurlijke instinct. Dat komt omdat populaties die dat hebben waarschijnlijk eerder succesvol worden dan populaties die dat niet hebben. Dat zegt nog helemaal niets over een doel an sich.
pi_38502279
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:29 schreef djenneke het volgende:
Die hebben wij niet gekozen. Als je dat kiezen zou vinden, dan zeg je in feite dat iemand kiest om homoseksueel te zijn. Ik zal het simpeler zeggen: veruit de meeste mensen zijn heteroseksueel. Veruit de meeste dieren zijn heteroseksueel. Het is de macht van de meerderheid. De meerderheid is wiskundig gezien de norm. Jij maakt daar iets negatiefs van. Want oeh, afwijking is een negatief woord. Ik vind homoseksualiteit de normaalste zaak van de wereld. Maar het is niet standaard. Het komt minder vaak voor dan heteroseksualiteit. Dat zijn voor zover wij weten de feiten.
uhm .. dat durf ik dus in twijfel te trekken, zoals gezegd, als de oude grieken zo'n schaal hadden opgesteld zou die er anders uitzien omdat hun wereld er anders uitzag .. die zouden nooit heterosexualiteit als basisnorm hebben genomen maar eerder bi-sexualiteit (ik zeg maar iets) ..
wij waren op het moment dat wij deze "norm" aan het opstellen waren al beïnvloed door de nogal strikte denkbeelden uit de kerkelijke hoek ?

ik moet er niet aan denken, ze verslikken zich al in de evolutietheorie, en sexualitiet alleen in het huwelijk en ter voortplanting .. en dan kom je met een basisnorm van latente bi-sexualiteit .. lol
pleased to meet you
pi_38502329
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:35 schreef speknek het volgende:

[..]

Nou nee, evolutie is puur een mechanisme, maar ik snap wel wat je bedoelt.
Ik had het echter over de drijfveer van wezens om zich voort te planten, dat natuurlijke instinct. Dat komt omdat populaties die dat hebben waarschijnlijk eerder succesvol worden dan populaties die dat niet hebben. Dat zegt nog helemaal niets over een doel an sich.
je sexueele voorkeur heeft toch niets te maken met je mogelijkheid om je voort te planten .. ik ken genoeg homo's m/v die voor ze uit de kast durfden te komen een "normaal" gezin met kinderen hadden
pleased to meet you
pi_38502517
Ik denk dat het zeker onnatuurlijk is, het heeft geen enkel nut. Dat wil niet meteen zeggen dat het verkeerd is.
pi_38502541
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:44 schreef moussie het volgende:

[..]

uhm .. dat durf ik dus in twijfel te trekken, zoals gezegd, als de oude grieken zo'n schaal hadden opgesteld zou die er anders uitzien omdat hun wereld er anders uitzag .. die zouden nooit heterosexualiteit als basisnorm hebben genomen maar eerder bi-sexualiteit (ik zeg maar iets) ..
wij waren op het moment dat wij deze "norm" aan het opstellen waren al beïnvloed door de nogal strikte denkbeelden uit de kerkelijke hoek ?

ik moet er niet aan denken, ze verslikken zich al in de evolutietheorie, en sexualitiet alleen in het huwelijk en ter voortplanting .. en dan kom je met een basisnorm van latente bi-sexualiteit .. lol
Wij stellen niets op. Het is momenteel zo.

Dat dat vroeger wellicht anders was, zal best. Ik denk niet dat we nu nog na kunnen gaan wat toen de norm bepaalde, nog de afwijkingen daarvan.
pi_38502569
Bij vele homosexuele geiten of wat waren het, schapen, was wel een afwijking in de hersenen op dezelfde plaats aangetroffen.
Afwijking.
Nee, niet natuurlijk.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 13:57:43 #75
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38502578
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:44 schreef moussie het volgende:
zie onderschrift

genant werkelijk.
enkeltje Marokko zeg ik.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_38502649
Is het niet onnatuurlijk om telkens dit soort discussies te houden ?
Gelukkig zonder haar
  zaterdag 3 juni 2006 @ 14:10:52 #77
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_38502853
Over afwijking, ik heb een afwijking in de hersens dus

Nee zonder gein, mijn hersens zijn niet normaal. Maar dat maakt mij wel uniek in mijn soort.

Ze noemen het ziekte wat ik heb, maar het is gewoon niet zo. Het is geen ziekte. Ik ben gewoon anders.

Ik ben dus hetero maar heb gewoon andere hersens, stoffen teveel en te weinig. Kun je ook als afwijking zien maar ik kan er makkelijk mee leven en het is juist beter leven ermee.

Maar een afwijking, zijn we niet allemaal afwijkingen van de norm??? Geen enkel mens is hetzelfde, we hebben allemaal andere DNA-profielen en ga zo door. We zijn allemaal een afwijking omdat er alleen maar afwijkingen bestaan.

En ik denk dat het goed is dat er zoveel afwijkingen bestaan.

Zo hou je het ook interessant, als iedereen hetzelfde zou zijn, dan zou het hier een dooie boel worden.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_38502903
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:10 schreef Dromenvanger het volgende:
Over afwijking, ik heb een afwijking in de hersens dus

Nee zonder gein, mijn hersens zijn niet normaal. Maar dat maakt mij wel uniek in mijn soort.

Ze noemen het ziekte wat ik heb, maar het is gewoon niet zo. Het is geen ziekte. Ik ben gewoon anders.

Ik ben dus hetero maar heb gewoon andere hersens, stoffen teveel en te weinig. Kun je ook als afwijking zien maar ik kan er makkelijk mee leven en het is juist beter leven ermee.

Maar een afwijking, zijn we niet allemaal afwijkingen van de norm??? Geen enkel mens is hetzelfde, we hebben allemaal andere DNA-profielen en ga zo door. We zijn allemaal een afwijking omdat er alleen maar afwijkingen bestaan.

Zo hou je het ook interessant, als iedereen hetzelfde zou zijn, dan zou het hier een dooie boel worden.
Klopt.
pi_38502932
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:57 schreef pmb_rug het volgende:
zie onderschrift

genant werkelijk.
enkeltje Marokko zeg ik.
ja hoor .. en nu ga je me vertellen dat de kerk wel staat te jubelen over de evolutietheorie en homo's niet vies vindt, dat sex niet alleen binnen het huwelijk dient te gebeuren en dat het gebruik van de pil en het condoom aangeraden wordt .. en het verhaal van sodom en gommorhae (of hoe je het speld) staat ook niet in de bijbel ..
nee de kerk heeft de wetenschap die niet strookte met hun godsdienstige overtuiging altijd met open armen ontvangen ..
pleased to meet you
  zaterdag 3 juni 2006 @ 14:18:39 #80
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_38503042
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:13 schreef djenneke het volgende:

[..]

Klopt.
Nee, klopt niet.
Er bestaan wel degelijk afwijkingen. Een albino bijvoorbeeld is niet even normaal als een niet-albino. Het is simpelweg een afwijking van wat te doen gebruikelijk is.

Dit ontkennen is typisch van deze tijd waarin je dingen niet meer bij de naam mag noemen.
Stop the world, I want to get out.
pi_38503412
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:07 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Dat weet je niet. Ik kan wel een scenario in denken waarbij homoseksualiteit, aseksualiteit of onvruchtbaarheid juist de soort in stand houdt: het helpt tegen overbevolking.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 14:34:29 #82
8369 speknek
Another day another slay
pi_38503413
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:57 schreef OldJeller het volgende:
Bij vele homosexuele geiten of wat waren het, schapen, was wel een afwijking in de hersenen op dezelfde plaats aangetroffen.
Afwijking.
Nee, niet natuurlijk.
Mijn hersenen wijken op specifieke punten ook af van die van jou. Nu is de vraag, wie van ons is onnatuurlijk?
pi_38503445
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:18 schreef Lkw het volgende:

[..]

Nee, klopt niet.
Er bestaan wel degelijk afwijkingen. Een albino bijvoorbeeld is niet even normaal als een niet-albino. Het is simpelweg een afwijking van wat te doen gebruikelijk is.

Dit ontkennen is typisch van deze tijd waarin je dingen niet meer bij de naam mag noemen.
Er bestaan inderdaad wel degelijk afwijkingen, alleen bestaat er niets wat "normaal" is.

Immers, de motor van de evolutie is het krijgen van kinderen met afwijkingen.
pi_38503449
Waarom kan een afwijking niet natuurlijk zijn?

Het syndroom van Down is ook een afwijking, maar wel natuurlijk.
pi_38503521
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 13:57 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

zie onderschrift

genant werkelijk.
enkeltje Marokko zeg ik.
pmb_rug, mag ik je een tip geven? Leg eens uit wat de ander verkeerd doet in z'n post, in plaats van steeds zo hoog van de toren te blazen.
pi_38503580
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:18 schreef Lkw het volgende:

[..]

Nee, klopt niet.

Ik bedoel dan ook eigenlijk alleen dit deel:
quote:

pi_38503596
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:35 schreef Biancavia het volgende:
Waarom kan een afwijking niet natuurlijk zijn?

Het syndroom van Down is ook een afwijking, maar wel natuurlijk.
Inderdaad. Ik zie niet in wat er onnatuurlijk is aan afwijkingen.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 14:44:56 #88
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_38503606
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:35 schreef MrBean het volgende:

[..]

Er bestaan inderdaad wel degelijk afwijkingen, alleen bestaat er niets wat "normaal" is.

Immers, de motor van de evolutie is het krijgen van kinderen met afwijkingen.
Dat zijn twee verschillende dingen.

Variatie op een thema is idd de motor achter de evolutie. En als de evolutie slaagt, dan verschuift de plaats van dat thema steeds.

Maar 'normaal' betekent niets anders dan 'gewoon' of 'meest voorkomend'. Ik begrijp alle heisa hierover niet. Een koeienuier met 4 spenen is normaal, eentje met 3 of 5 spenen is niet normaal. Simpel. Mensen die zich verzetten tegen de term 'normaal' doen dat omdat ze zelf een waardeoordeel aan het begrip hangen, maar waarom zou je dat doen?
pi_38503663
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:44 schreef Lkw het volgende:

[..]

Variatie op een thema is idd de motor achter de evolutie. En als de evolutie slaagt, dan verschuift de plaats van dat thema steeds.

Maar 'normaal' betekent niets anders dan 'gewoon' of 'meest voorkomend'. Ik begrijp alle heisa hierover niet. Een koeienuier met 4 spenen is normaal, eentje met 3 of 5 spenen is niet normaal. Simpel. Mensen die zich verzetten tegen de term 'normaal' doen dat omdat ze zelf een waardeoordeel aan het begrip hangen, maar waarom zou je dat doen?
Dat probeer ik nou ook al de hele tijd te zeggen, maar het wil me maar niet goed lukken
  zaterdag 3 juni 2006 @ 14:47:56 #90
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_38503668
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:43 schreef djenneke het volgende:

[..]

Ik bedoel dan ook eigenlijk alleen dit deel:
[..]
Daar ben ik het zeker ook mee eens
pi_38503702
Als iets niet normaal is, zoals een kind met het syndroom van Down, dan is het een afwijking.
Maar het is nog wel natuurlijk.

Een natuurlijke abnormaliteit.
pi_38503742
WTF, is er een bericht van mij gewist?

edit: oh nee toch niet
pi_38503818
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:44 schreef Lkw het volgende:

[..]

Omdat 'normaal' subjectief is.

Als ik opgegroeid was in een land waar de koeien minder spenen hebben, dan vind ik dat normaal.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 15:11:40 #94
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_38504141
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 14:55 schreef MrBean het volgende:

[..]

Omdat 'normaal' subjectief is.

Als ik opgegroeid was in een land waar de koeien minder spenen hebben, dan vind ik dat normaal.
Zo'n land bestaat niet. Dus zijn 4 spenen aan een koeienuier normaal. Net zoals niet-albino's normaler zijn dan albino's. Verder zijn auto's met 4 wielen normaler dan met 3. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Jouw stelling over subjectiviteit gaat alleen op voor kleine subgroepjes. In een homocafé zal het idd normaler zijn als je homo bent. Op de hartafdeling van een ziekenhuis is het abnormaal als je een gezond zelfstandig werkend hart hebt. Ben je lid van een Club voor Lange Mensen, is het erg abnormaal als je korter dan 1 meter 80 bent.

Wat het meest voorkomt, is normaal. Variaties daarop die (veel) minder vaak voorkomen, heten afwijkingen. Deze zaken kun je gewoon meten. Heeft niets met subjectiviteit te maken noch met een waardeoordeel.

Maar net als met alles wat je wetenschappelijk probeert vast te stellen, moet je die meting natuurlijk wel doen onder een zo representatief mogelijke groep. Als je dát doet, is er niets subjectiefs aan het begrip 'normaal'.
pi_38504196
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 15:11 schreef Lkw het volgende:

[..]

Zo'n land bestaat niet. Dus zijn 4 spenen aan een koeienuier normaal. Net zoals niet-albino's normaler zijn dan albino's. Verder zijn auto's met 4 wielen normaler dan met 3. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Jouw stelling over subjectiviteit gaat alleen op voor kleine subgroepjes. In een homocafé zal het idd normaler zijn als je homo bent. Op de hartafdeling van een ziekenhuis is het abnormaal als je een gezond zelfstandig werkend hart hebt. Ben je lid van een Club voor Lange Mensen, is het erg abnormaal als je korter dan 1 meter 80 bent.

Wat het meest voorkomt, is normaal. Variaties daarop die (veel) minder vaak voorkomen, heten afwijkingen. Deze zaken kun je gewoon meten. Heeft niets met subjectiviteit te maken noch met een waardeoordeel.

Maar net als met alles wat je wetenschappelijk probeert vast te stellen, moet je die meting natuurlijk wel doen onder een zo representatief mogelijke groep. Als je dát doet, is er niets subjectiefs aan het begrip 'normaal'.
Waar trek je de grens dan? Wanneer is iets abnormaal en wanneer is iets normaal?
  zaterdag 3 juni 2006 @ 15:25:44 #96
9902 Lestat
the vampire...
pi_38504409
Eh...ik heb het vraagstuk allang opgelost hoor, check mijn post van 8.46
slotje!
Memento Mori
pi_38504518
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 08:46 schreef Lestat het volgende:
Het is niet onnatuurlijk, maar wel abnormaal.
Nou, wat een oplossing.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 15:46:40 #98
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_38504891
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 15:14 schreef MrBean het volgende:

[..]

Waar trek je de grens dan? Wanneer is iets abnormaal en wanneer is iets normaal?
In aanvulling op wat hier al eerder over gezegd is, zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Normale_verdeling

Verder hoeft er tussen normaal en abnormaal niet altijd een keiharde grens te lopen. Hoe hard die grens is hangt oa af van hoe groot de groep is die afwijkt.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 15:54:29 #99
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_38505031
Dat wiskundige is dus iets waar ik totaal niks mee kan. Ik snap het niet, en daardoor kan ik ook het hele toepassen op deze kwestie niet begrijpen.
Hoogachtend,
Erik.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 16:05:45 #100
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_38505246
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 15:54 schreef Tha_Erik het volgende:
Dat wiskundige is dus iets waar ik totaal niks mee kan. Ik snap het niet, en daardoor kan ik ook het hele toepassen op deze kwestie niet begrijpen.
Ik snap er ook lang niet alles van

Maar het geeft wel weer dat je verschillend tegen het begrip 'normaal' aan kunt kijken. Je kunt het doen in de zin van 'meest voorkomend' (statistische benadering dus) of je kunt het zien als een waardeoordeel ('doe toch eens normaal!'). Volgens mij is de meest zuivere benadering de eerste.

Verder is iets dat afwijkt of abnormaal is niet per definitie onnatuurlijk. Sterker nog, volgens mij is er helemaal geen verband tussen die twee.

Homoseksualiteit is volgens mij dus niet normaal, want een afwijking van wat het meest voorkomt, maar wel natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')