en da's dus wat ik bedoel .. variatie .. en homo zijn is daar een onderdeel vanquote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:01 schreef djenneke het volgende:
[..]
Gezien de zaken die je nu opnoemt redelijk verdeeld zijn, is daar geen norm in te onderscheiden.
Omdat we allemaal een grote afwijking zijn. Om het maar in een bijzonder populaire tegeltjeswijsheid te verpakken: iedereen is uniek.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:03 schreef __Saviour__ het volgende:
leg het dan eens even uit, evolutie-expert.
Dat ben ik met je eens. Het woord afwijking bevalt mij ook niet. Maar puur logisch gezien, zonder er een waarde oordeel aan te verbinden, is het dat wel.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:04 schreef moussie het volgende:
[..]
en da's dus wat ik bedoel .. variatie .. en homo zijn is daar een onderdeel van
ja, goed, daar heb je gelijk in.quote:Omdat we allemaal een grote afwijking zijn. Om het maar in een bijzonder populaire tegeltjeswijsheid te verpakken: iedereen is uniek.
Wie zegt dat voortplanting het doel van het leven is?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:07 schreef __Saviour__ het volgende:
ja, goed, daar heb je gelijk in.
maar homosexualiteit is toch écht een afwijking als je kijkt naar het doel van het leven: voortplanting.
God.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:08 schreef speknek het volgende:
Wie zegt dat voortplanting het doel van het leven is?
Dan is het ongoddelijk, niet onnatuurlijkquote:
Dat is het logische resultaat van de evolutionaire geschiedenis, niet het doel.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:10 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat is gewoon zo, omdat het leven anders uitsterft. voortplanting is zelfbehoud van het leven. zelfs de meest primitieve levensvorm heeft de behoefte om zich voort te planten.
alleen als je je eigen "normaliteit" als uitgangspunt neemt .. en dan is alles wat anders is dan jij/jouw gorepje een afwijking ..quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:07 schreef djenneke het volgende:
Dat ben ik met je eens. Het woord afwijking bevalt mij ook niet. Maar puur logisch gezien, zonder er een waarde oordeel aan te verbinden, is het dat wel.
andersom juist. evolutie is het resultaat van voortplanting.quote:Dat is het logische resultaat van de evolutionaire geschiedenis, niet het doel.
Nee, nu verbind je er toch een waarde oordeel aan. De norm is dat wat valt binnen de normale verdeling. Puur wiskundig gezien, is homoseksualiteit daarmee een afwijking. Het heeft niets met mijn eigen voorkeuren te maken.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:16 schreef moussie het volgende:
[..]
alleen als je je eigen "normaliteit" als uitgangspunt neemt .. en dan is alles wat anders is dan jij/jouw gorepje een afwijking ..
of te wel, het is een maatschappelijk-sociaal oordeel gebaseerd op jezelf, niet op de natuur
Ga eens googlen op normale verdeling zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:18 schreef Tha_Erik het volgende:
Maar wat valt er wél binnen de wiskundige norm?
(Daar snap ik niks vanquote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:19 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ga eens googlen op normale verdeling zou ik zeggen.
Oeh, oeh, ik weet ook iets intelligents!quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:19 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ga eens googlen op normale verdeling zou ik zeggen.
uhm, maar nu bevestig je wat ik zeg .. dat is de norm die wij in deze groep hebben gekozen als zijnde normaal ..quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:18 schreef djenneke het volgende:
[..]
Nee, nu verbind je er toch een waarde oordeel aan. De norm is dat wat valt binnen de normale verdeling. Puur wiskundig gezien, is homoseksualiteit daarmee een afwijking. Het heeft niets met mijn eigen voorkeuren te maken.
Die hebben wij niet gekozen. Als je dat kiezen zou vinden, dan zeg je in feite dat iemand kiest om homoseksueel te zijn. Ik zal het simpeler zeggen: veruit de meeste mensen zijn heteroseksueel. Veruit de meeste dieren zijn heteroseksueel. Het is de macht van de meerderheid. De meerderheid is wiskundig gezien de norm. Jij maakt daar iets negatiefs van. Want oeh, afwijking is een negatief woord. Ik vind homoseksualiteit de normaalste zaak van de wereld. Maar het is niet standaard. Het komt minder vaak voor dan heteroseksualiteit. Dat zijn voor zover wij weten de feiten.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:26 schreef moussie het volgende:
[..]
uhm, maar nu bevestig je wat ik zeg .. dat is de norm die wij in deze groep hebben gekozen als zijnde normaal ..
maar klopt dat "wiskundige" uitgangspunt wel .. hoe zouden de oude grieken daarover denken, voor die was homosexualiteit de normaalste zaak van de wereld ?
iq +10quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:20 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Oeh, oeh, ik weet ook iets intelligents!
Let op:
Standaarddeviatie.
Dat was het!![]()
Nou nee, evolutie is puur een mechanisme, maar ik snap wel wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:16 schreef __Saviour__ het volgende:
andersom juist. evolutie is het resultaat van voortplanting.
uhm .. dat durf ik dus in twijfel te trekken, zoals gezegd, als de oude grieken zo'n schaal hadden opgesteld zou die er anders uitzien omdat hun wereld er anders uitzag .. die zouden nooit heterosexualiteit als basisnorm hebben genomen maar eerder bi-sexualiteit (ik zeg maar iets) ..quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:29 schreef djenneke het volgende:
Die hebben wij niet gekozen. Als je dat kiezen zou vinden, dan zeg je in feite dat iemand kiest om homoseksueel te zijn. Ik zal het simpeler zeggen: veruit de meeste mensen zijn heteroseksueel. Veruit de meeste dieren zijn heteroseksueel. Het is de macht van de meerderheid. De meerderheid is wiskundig gezien de norm. Jij maakt daar iets negatiefs van. Want oeh, afwijking is een negatief woord. Ik vind homoseksualiteit de normaalste zaak van de wereld. Maar het is niet standaard. Het komt minder vaak voor dan heteroseksualiteit. Dat zijn voor zover wij weten de feiten.
je sexueele voorkeur heeft toch niets te maken met je mogelijkheid om je voort te planten .. ik ken genoeg homo's m/v die voor ze uit de kast durfden te komen een "normaal" gezin met kinderen haddenquote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou nee, evolutie is puur een mechanisme, maar ik snap wel wat je bedoelt.
Ik had het echter over de drijfveer van wezens om zich voort te planten, dat natuurlijke instinct. Dat komt omdat populaties die dat hebben waarschijnlijk eerder succesvol worden dan populaties die dat niet hebben. Dat zegt nog helemaal niets over een doel an sich.
Wij stellen niets op. Het is momenteel zo.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:44 schreef moussie het volgende:
[..]
uhm .. dat durf ik dus in twijfel te trekken, zoals gezegd, als de oude grieken zo'n schaal hadden opgesteld zou die er anders uitzien omdat hun wereld er anders uitzag .. die zouden nooit heterosexualiteit als basisnorm hebben genomen maar eerder bi-sexualiteit (ik zeg maar iets) ..
wij waren op het moment dat wij deze "norm" aan het opstellen waren al beïnvloed door de nogal strikte denkbeelden uit de kerkelijke hoek ?
ik moet er niet aan denken, ze verslikken zich al in de evolutietheorie, en sexualitiet alleen in het huwelijk en ter voortplanting .. en dan kom je met een basisnorm van latente bi-sexualiteit .. lol
zie onderschriftquote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:44 schreef moussie het volgende:
ik moet er niet aan denken, ze verslikken zich al in de evolutietheorie, en sexualitiet alleen in het huwelijk en ter voortplanting .. en dan kom je met een basisnorm van latente bi-sexualiteit .. lol
Klopt.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:10 schreef Dromenvanger het volgende:
Over afwijking, ik heb een afwijking in de hersens dus
Nee zonder gein, mijn hersens zijn niet normaal. Maar dat maakt mij wel uniek in mijn soort.
Ze noemen het ziekte wat ik heb, maar het is gewoon niet zo. Het is geen ziekte. Ik ben gewoon anders.
Ik ben dus hetero maar heb gewoon andere hersens, stoffen teveel en te weinig. Kun je ook als afwijking zien maar ik kan er makkelijk mee leven en het is juist beter leven ermee.
Maar een afwijking, zijn we niet allemaal afwijkingen van de norm??? Geen enkel mens is hetzelfde, we hebben allemaal andere DNA-profielen en ga zo door. We zijn allemaal een afwijking omdat er alleen maar afwijkingen bestaan.
En ik denk dat het goed is dat er zoveel afwijkingen bestaan.
Zo hou je het ook interessant, als iedereen hetzelfde zou zijn, dan zou het hier een dooie boel worden.
ja hoor .. en nu ga je me vertellen dat de kerk wel staat te jubelen over de evolutietheorie en homo's niet vies vindt, dat sex niet alleen binnen het huwelijk dient te gebeuren en dat het gebruik van de pil en het condoom aangeraden wordt .. en het verhaal van sodom en gommorhae (of hoe je het speld) staat ook niet in de bijbel ..quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:57 schreef pmb_rug het volgende:
zie onderschrift
genant werkelijk.
enkeltje Marokko zeg ik.
Nee, klopt niet.quote:
Dat weet je niet. Ik kan wel een scenario in denken waarbij homoseksualiteit, aseksualiteit of onvruchtbaarheid juist de soort in stand houdt: het helpt tegen overbevolking.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:07 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
ja, goed, daar heb je gelijk in.
maar homosexualiteit is toch écht een afwijking als je kijkt naar het doel van het leven: voortplanting.
Mijn hersenen wijken op specifieke punten ook af van die van jou. Nu is de vraag, wie van ons is onnatuurlijk?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:57 schreef OldJeller het volgende:
Bij vele homosexuele geiten of wat waren het, schapen, was wel een afwijking in de hersenen op dezelfde plaats aangetroffen.
Afwijking.
Nee, niet natuurlijk.
Er bestaan inderdaad wel degelijk afwijkingen, alleen bestaat er niets wat "normaal" is.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:18 schreef Lkw het volgende:
[..]
Nee, klopt niet.
Er bestaan wel degelijk afwijkingen. Een albino bijvoorbeeld is niet even normaal als een niet-albino. Het is simpelweg een afwijking van wat te doen gebruikelijk is.
Dit ontkennen is typisch van deze tijd waarin je dingen niet meer bij de naam mag noemen.
pmb_rug, mag ik je een tip geven? Leg eens uit wat de ander verkeerd doet in z'n post, in plaats van steeds zo hoog van de toren te blazen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 13:57 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
zie onderschrift
genant werkelijk.
enkeltje Marokko zeg ik.
Ik bedoel dan ook eigenlijk alleen dit deel:quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:18 schreef Lkw het volgende:
[..]
Nee, klopt niet.
Er bestaan wel degelijk afwijkingen. Een albino bijvoorbeeld is niet even normaal als een niet-albino. Het is simpelweg een afwijking van wat te doen gebruikelijk is.
Dit ontkennen is typisch van deze tijd waarin je dingen niet meer bij de naam mag noemen.
quote:Maar een afwijking, zijn we niet allemaal afwijkingen van de norm??? Geen enkel mens is hetzelfde, we hebben allemaal andere DNA-profielen en ga zo door. We zijn allemaal een afwijking omdat er alleen maar afwijkingen bestaan.
En ik denk dat het goed is dat er zoveel afwijkingen bestaan.
Zo hou je het ook interessant, als iedereen hetzelfde zou zijn, dan zou het hier een dooie boel worden.
Inderdaad. Ik zie niet in wat er onnatuurlijk is aan afwijkingen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:35 schreef Biancavia het volgende:
Waarom kan een afwijking niet natuurlijk zijn?
Het syndroom van Down is ook een afwijking, maar wel natuurlijk.
Dat zijn twee verschillende dingen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:35 schreef MrBean het volgende:
[..]
Er bestaan inderdaad wel degelijk afwijkingen, alleen bestaat er niets wat "normaal" is.
Immers, de motor van de evolutie is het krijgen van kinderen met afwijkingen.
Dat probeer ik nou ook al de hele tijd te zeggen, maar het wil me maar niet goed lukkenquote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:44 schreef Lkw het volgende:
[..]
Dat zijn twee verschillende dingen.
Variatie op een thema is idd de motor achter de evolutie. En als de evolutie slaagt, dan verschuift de plaats van dat thema steeds.
Maar 'normaal' betekent niets anders dan 'gewoon' of 'meest voorkomend'. Ik begrijp alle heisa hierover niet. Een koeienuier met 4 spenen is normaal, eentje met 3 of 5 spenen is niet normaal. Simpel. Mensen die zich verzetten tegen de term 'normaal' doen dat omdat ze zelf een waardeoordeel aan het begrip hangen, maar waarom zou je dat doen?
Daar ben ik het zeker ook mee eensquote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:43 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik bedoel dan ook eigenlijk alleen dit deel:
[..]
Omdat 'normaal' subjectief is.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:44 schreef Lkw het volgende:
[..]
Dat zijn twee verschillende dingen.
Variatie op een thema is idd de motor achter de evolutie. En als de evolutie slaagt, dan verschuift de plaats van dat thema steeds.
Maar 'normaal' betekent niets anders dan 'gewoon' of 'meest voorkomend'. Ik begrijp alle heisa hierover niet. Een koeienuier met 4 spenen is normaal, eentje met 3 of 5 spenen is niet normaal. Simpel. Mensen die zich verzetten tegen de term 'normaal' doen dat omdat ze zelf een waardeoordeel aan het begrip hangen, maar waarom zou je dat doen?
Zo'n land bestaat niet. Dus zijn 4 spenen aan een koeienuier normaal. Net zoals niet-albino's normaler zijn dan albino's. Verder zijn auto's met 4 wielen normaler dan met 3. En zo kan ik nog wel even doorgaan.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:55 schreef MrBean het volgende:
[..]
Omdat 'normaal' subjectief is.
Als ik opgegroeid was in een land waar de koeien minder spenen hebben, dan vind ik dat normaal.
Waar trek je de grens dan? Wanneer is iets abnormaal en wanneer is iets normaal?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:11 schreef Lkw het volgende:
[..]
Zo'n land bestaat niet. Dus zijn 4 spenen aan een koeienuier normaal. Net zoals niet-albino's normaler zijn dan albino's. Verder zijn auto's met 4 wielen normaler dan met 3. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Jouw stelling over subjectiviteit gaat alleen op voor kleine subgroepjes. In een homocafé zal het idd normaler zijn als je homo bent. Op de hartafdeling van een ziekenhuis is het abnormaal als je een gezond zelfstandig werkend hart hebt. Ben je lid van een Club voor Lange Mensen, is het erg abnormaal als je korter dan 1 meter 80 bent.
Wat het meest voorkomt, is normaal. Variaties daarop die (veel) minder vaak voorkomen, heten afwijkingen. Deze zaken kun je gewoon meten. Heeft niets met subjectiviteit te maken noch met een waardeoordeel.
Maar net als met alles wat je wetenschappelijk probeert vast te stellen, moet je die meting natuurlijk wel doen onder een zo representatief mogelijke groep. Als je dát doet, is er niets subjectiefs aan het begrip 'normaal'.
Nou, wat een oplossing.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 08:46 schreef Lestat het volgende:
Het is niet onnatuurlijk, maar wel abnormaal.
In aanvulling op wat hier al eerder over gezegd is, zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Normale_verdelingquote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:14 schreef MrBean het volgende:
[..]
Waar trek je de grens dan? Wanneer is iets abnormaal en wanneer is iets normaal?
Ik snap er ook lang niet alles vanquote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:54 schreef Tha_Erik het volgende:
Dat wiskundige is dus iets waar ik totaal niks mee kan. Ik snap het niet, en daardoor kan ik ook het hele toepassen op deze kwestie niet begrijpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |