Neuh, gewoon omdat er niet zoiets bestaat als 'letterlijk' nemen, de Kerk had dat al vroeg door en werd later daarin bevestigt door de Schriftwetenschappen.quote:Op zondag 4 juni 2006 23:10 schreef Viperen het volgende:
Zeker omdat God het heelal ook in een seconde had kunnen maken in plaats van zes dagen?
Plaatsbekleder, dat is iets heel anders, én netjes onderbouwt in de Schrift.quote:De RKK heb ik nog nooit serieus genomen: paus als vervanger van Jezus,
De meeste protestanten erkennen ook een deel van de Mariologische dogma'squote:Mariaverheerlijking,
Niets mis mee.quote:beelden
En is dat met elkaar in tegenspraak?quote:(en ze hebben Jezus nog aan het kruis hangen, terwijl Hij leeft volgens de Schrift),
Tja... Zo kan ik ook beredeneren dat een groepje schismatici eigenhandig de sacramenten heeft aangepast, met dat soort termen schieten we niet veel op he?quote:valse sacramenten,
Het zijn net mensen niet waar? Jij bent zonder zonden?quote:reputatie verkloot in het verleden
Dat is een gezamelijke erfenis, of had jij liever gezien dat Europa islamitisch was geworden, of dat de Europeanen waren uitgestorven door de Albigensische dwaling?quote:(kruistochten,
Het verschil is dat de RKK haar fouten heeft erkend, terwijl veel een hoop protestanten vaak tot groot bedrog in staat zijn om de "6 dagenleer" uit Genesis in stand te houden. Bovendien was het een katholieke monnik die het heliocentrisme heeft ontdekt, het conflict van de Kerk met Leonardo had meer met zijn karakter te maken en is bovendien een uitzondering op de in het algemeen wetenschaps- en ratio vriendelijke houding van de Kerk.quote:geocentrisme),
Vast...quote:zo kan ik nog een tijdje doorgaan...
Tja... Nederland is wat dat betreft inderdaad een missiegebied.quote:Als je iemand spreekt die zegt dattie gelovig is, maar nooit naar de kerk gaat, is dat vaak een katholiek.
Dat scheelt alweer.quote:En natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Maar daarom kan het nog wel beter zijn.quote:Op zondag 4 juni 2006 23:01 schreef Alicey het volgende:
Ik denk het niet. Wanneer je al het zondige zou wegnemen, dan is wat er overblijft niet meer te vergelijken met wat het was.
Ga je ook naar de hemel volgens het christendom als je persoonlijkheid meerendeel zondig is? Is het geloof in Jesus Christus in alle gevallen voldoende om je naar de hemel te brengen?quote:Op zondag 4 juni 2006 23:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Wanneer je al het zondige zou wegnemen, dan is wat er overblijft niet meer te vergelijken met wat het was.
Kort gezegd kan je daar eigenlijk helemaal geen zinnige uitspraak over doen, dat is aan God.quote:Op zondag 4 juni 2006 23:46 schreef Aslama het volgende:
Ga je ook naar de hemel volgens het christendom als je persoonlijkheid meerendeel zondig is? Is het geloof in Jesus Christus in alle gevallen voldoende om je naar de hemel te brengen?
Is dit volgens de grootste christelijke stromingen hetzelfde?quote:Op zondag 4 juni 2006 23:47 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
[..]
Kort gezegd kan je daar eigenlijk helemaal geen zinnige uitspraak over doen, dat is aan God.
Uiteindelijk wel, je kan weliswaar een deel van het proces enigzins omschrijven, maar je kan niet op de stoel van God gaan zitten, je weet nooit zeker wie wel of wie niet in de Hemel komt.quote:Op zondag 4 juni 2006 23:56 schreef Aslama het volgende:
Is dit volgens de grootste christelijke stromingen hetzelfde?
Heb ook wel eens gehoord dat Jesus is gestorven om de zonden van de mens te wissen en daarom als je in Jesus gelooft al je zonden gewist zullen worden en ga je naar de hemel. Is dit bekend bij een of meerdere christelijke stromingen?quote:Op zondag 4 juni 2006 23:59 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel, je kan weliswaar een deel van het proces enigzins omschrijven, maar je kan niet op de stoel van God gaan zitten, je weet nooit zeker wie wel of wie niet in de Hemel komt.
Volgens mijn bescheiden inzicht draait het vooral om de verschillende interpretaties daarvan, de Katholieken, die ongeveer 70% van de Christenen vormen, geloven dat ook, maar stellen, kort door de bocht gezegd, dat als je Jezus geen navolging geeft (door o.a. goede werken te doen), dat je dan ook niet echt in Hem gelooft. Sommige protestanten geloven echter dat dat niet heilsnoodzakelijk is, maar daar moeten ze zelf maar wat over zeggen, daar heb ik niet genoeg inzicht in.quote:Op maandag 5 juni 2006 00:03 schreef Aslama het volgende:
Heb ook wel eens gehoord dat Jesus is gestorven om de zonden van de mens te wissen en daarom als je in Jesus gelooft al je zonden gewist zullen worden en ga je naar de hemel. Is dit bekend bij een of meerdere christelijke stromingen?
Komt erop neer dat je zonden worden gewist als je in Jesus gelooft en dus goede werken doet. Daarmee zijn je zonden door je daden gewist en niet door Jesus's offer, of zie ik het verkeerd?quote:Op maandag 5 juni 2006 00:10 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
[..]
Volgens mijn bescheiden inzicht draait het vooral om de verschillende interpretaties daarvan, de Katholieken, die ongeveer 70% van de Christenen vormen, geloven dat ook, maar stellen, kort door de bocht gezegd, dat als je Jezus geen navolging geeft (door o.a. goede werken te doen), dat je dan ook niet echt in Hem gelooft.
quote:Sommige protestanten geloven echter dat dat niet heilsnoodzakelijk is, maar daar moeten ze zelf maar wat over zeggen, daar heb ik niet genoeg inzicht in.
Is het aannemen van Jezus' offer an sich niet ook een daad? Ik denk dat je het ietwat kunstmatig probeert los te koppelen.quote:Op maandag 5 juni 2006 00:16 schreef Aslama het volgende:
Komt erop neer dat je zonden worden gewist als je in Jesus gelooft en dus goede werken doet. Daarmee zijn je zonden door je daden gewist en niet door Jesus's offer, of zie ik het verkeerd?
Nihilisme dan?quote:Op zondag 4 juni 2006 21:59 schreef Ringo het volgende:
Rot op, sukkels, geloven is stoer. Illusies in stand houden, alsof er iets anders is dat ons overeind laat. Of je nou denkt dat Jezus je herder is, of Boeddha je gids; of je nou gelooft in Einstein of in Pim Fortuyn, het is even onoverkomelijk als poepen, je hebt iets nodig om je aan vast te grijpen.
Wie zijn hier gelovig? Wie niet? Wie niet in god gelooft, gelooft in zijn afwezigheid en dat is minstens zo erg. Ik hou niet van statements, behalve als ik ze zelf maak. Zelfs egoïsme is een daad van religie.
Volstrekt idiote vraag, wie is hier gelovig? Niemand. Iedereen.
Maar dat zegt helemaal niets over het bestaan van een god.quote:Op maandag 5 juni 2006 05:10 schreef Poit- het volgende:
ik ben dronken ja
Sorry hoor, maar als ik dit topic lees en de reacties van Franciscus... je gaat wel erg ver...Ik heb respect voor je dat je zo diep geloofd, maar naar mijn mening is dat er geen enkele god is. Er zijn teveel bewijzen van evolutie e.d.
Ik heb daar dan weer wel veel van gemerkt. Of het extern is, of een overlevingsmechanisme dat uit mezelf komt weet ik niet. Het maakt voor de verdere ervaring ook niet uit denk ik.quote:Ik heb al het een en ander meegemaakt en nog nooit iets gemerkt dat een of andere god mij er doorheen hielp. Daar heb je vrienden/familie voor.
Dat is iets wat dus niet met zekerheid te zeggen is.quote:Je leeft maar 1 keer dus moet je er het beste van maken.
wow, dat je werkelijk al die zaken bijbels vind! fantastisch dat je de paus met Petrus vergelijkt! ook interessant dat er enige bijbelse significantie zou liggen bij Rome, zo significant dat de paus er maar moet wonen.quote:Op zondag 4 juni 2006 23:38 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
[..]
Neuh, gewoon omdat er niet zoiets bestaat als 'letterlijk' nemen, de Kerk had dat al vroeg door en werd later daarin bevestigt door de Schriftwetenschappen.
[..]
Plaatsbekleder, dat is iets heel anders, én netjes onderbouwt in de Schrift.![]()
[..]
De meeste protestanten erkennen ook een deel van de Mariologische dogma's
[..]
Niets mis mee.![]()
[..]
En is dat met elkaar in tegenspraak?
[..]
Tja... Zo kan ik ook beredeneren dat een groepje schismatici eigenhandig de sacramenten heeft aangepast, met dat soort termen schieten we niet veel op he?
[..]
Het zijn net mensen niet waar? Jij bent zonder zonden?![]()
[..]
Dat is een gezamelijke erfenis, of had jij liever gezien dat Europa islamitisch was geworden, of dat de Europeanen waren uitgestorven door de Albigensische dwaling?
[..]
Het verschil is dat de RKK haar fouten heeft erkend, terwijl veel een hoop protestanten vaak tot groot bedrog in staat zijn om de "6 dagenleer" uit Genesis in stand te houden. Bovendien was het een katholieke monnik die het heliocentrisme heeft ontdekt, het conflict van de Kerk met Leonardo had meer met zijn karakter te maken en is bovendien een uitzondering op de in het algemeen wetenschaps- en ratio vriendelijke houding van de Kerk.
[..]
Vast...
[..]
Tja... Nederland is wat dat betreft inderdaad een missiegebied.
[..]
Dat scheelt alweer.
zelfs nihilisme kun je niet zeker weten.. best wel een paradox niet?quote:
Ik herinner me iets met een kameel en het oog van de naald. En ik herinner me al die topics van jou dat geldzucht goed is en dat je anders lui bent.quote:Op maandag 5 juni 2006 12:11 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
wow, dat je werkelijk al die zaken bijbels vind! fantastisch dat je de paus met Petrus vergelijkt! ook interessant dat er enige bijbelse significantie zou liggen bij Rome, zo significant dat de paus er maar moet wonen.
waarom niet in Avignon?![]()
rkk![]()
nee, niet toeval. als je denk dat ik geldzucht propageer (quote:Op maandag 5 juni 2006 12:16 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ik herinner me iets met een kameel en het oog van de naald. En ik herinner me al die topics van jou dat geldzucht goed is en dat je anders lui bent.
En dan herinner me ik iets van een balk, een splinter en een oog.
Vaag. Die herinneringen krijg ik zomaar. Zal wel toeval zijn denk ik.
Sterker nog, ik geloof dat Petrus in feite de eerste paus was, zo interpreteer ik tenminste Mat. 16:18, 1 Kor. 3:11, Ef. 2:20, 1 Pet. 2:5–6, Op. 21:14 en met mij o.a. de kerkvaderen die door jouw geloofsgemeenschap ook erkend worden.quote:Op maandag 5 juni 2006 12:11 schreef pmb_rug het volgende:
wow, dat je werkelijk al die zaken bijbels vind! fantastisch dat je de paus met Petrus vergelijkt!
Petrus en Paulus vond in elk geval van wel, of twijfel je daar ook aan?quote:ook interessant dat er enige bijbelse significantie zou liggen bij Rome, zo significant dat de paus er maar moet wonen.
Dat was dan ook niet voor niets een ballingsoord.quote:
waarom niet in Avignon?![]()
Het is dan ook niet zo slim om te denken in waar en niet waar, veel te zwart-wit. Als je denkt in termen van waarschijnlijk en niet waarschijnlijk kan je prima atheist zijn.quote:Op maandag 5 juni 2006 12:18 schreef KlaPMonGooL het volgende:
<- agnost.
Wat een pruttopic. Geen van beide partijen kan zijn gelijk claimen.
Daar waar mensen leven en zich verenigen zal er altijd strijd zijn, maar betekent dat dan dat je je niet meer moet verenigen?quote:Op maandag 5 juni 2006 12:42 schreef moussie het volgende:
ghehe .. anyway maakt dit topic mij weer goed duidelijk waarom ik mij van elk soort kerkgenootschap heb afgewend .. wat een geruzie om het gelijk, wat een paternalistische ondertoon bij het behalen van dat "gelijk" .. en dat is dan binnen de christelijke stroming alleen al .. tss
wat jammer dat er geen continenten meer over zijn .. iedere geloofsgenootschap zijn eigen eiland of zo lijkt me wel wat .. misschien kan de rest dan eindelijk eens in vrede leven
uhm, hoeveel eeuwen gaat deze strijd nu al .. en behalve dat jullie elkaar nu niet meer de koppen inhakken, in hoeverre zijn de verschillende stromingen verenigd .. zover ik kan zien zijn er alleen maar splintergroeperingen bijgekomen, die op hun beurt ook allemaal de enige goede uitleg menen te hebben gevonden, maar geen hoofdstromingen gemerged cq verenigd ?quote:Op maandag 5 juni 2006 13:11 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
Daar waar mensen leven en zich verenigen zal er altijd strijd zijn, maar betekent dat dan dat je je niet meer moet verenigen?
tunnelvisie imhoquote:Op maandag 5 juni 2006 12:47 schreef OFfSprngr het volgende:
Ook geweldig dat onze Christen fundamentalist zelf geen zak af wat van de geschiedenis van zn geloof, zet je wel aan 't denken eh.
Het percentage Katholieken is al jaren stabiel, en de RKK heeft in haar geschiedenis maar twee grote, tot nu toe permanente scheuringen gekend. Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is de mensheid in z'n geheel. Overal voert men strijd, als je het Christendom niet op zichzelf neemt, maar vergelijkt met andere organisaties cq levensbeschouwingen, dan zal het je opvallen dat men toch ondanks alle verschillen elkaar toch steeds weer opzoekt.quote:Op maandag 5 juni 2006 13:52 schreef moussie het volgende:
uhm, hoeveel eeuwen gaat deze strijd nu al .. en behalve dat jullie elkaar nu niet meer de koppen inhakken, in hoeverre zijn de verschillende stromingen verenigd .. zover ik kan zien zijn er alleen maar splintergroeperingen bijgekomen, die op hun beurt ook allemaal de enige goede uitleg menen te hebben gevonden, maar geen hoofdstromingen gemerged cq verenigd ?
Grappig, die ervaring heb ik niet, ik discusieer zelf vaak op het forum van de Gereformeerde kerk-Vrijgemaakt en daar discussieren meerdere bloedgroepen op een prettige wijze, ook voel ik een hoop verwantschap met de gereformeerde geloofsbeleving.quote:daarnaast, ik zie over het algemeen ook geen leerproces over en weer, discussies met gelovigen uit andere groepen lijken meer te dienen ter bevestiging van de eigen denkwijze
wie bedoel je?quote:Op maandag 5 juni 2006 12:47 schreef OFfSprngr het volgende:
Ook geweldig dat onze Christen fundamentalist zelf geen zak af wat van de geschiedenis van zn geloof, zet je wel aan 't denken eh.
En met atheïsten (of aanhangers van verwante stromingen)? Dat is dan misschien geen geloof per se, maar ik hoop dat je die ook in staat acht tot ethisch juist handelen...quote:Op maandag 5 juni 2006 15:39 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
Grappig, die ervaring heb ik niet, ik discusieer zelf vaak op het forum van de Gereformeerde kerk-Vrijgemaakt en daar discussieren meerdere bloedgroepen op een prettige wijze, ook voel ik een hoop verwantschap met de gereformeerde geloofsbeleving.![]()
Ik geloof, en de RKK met mij, dat iedereen geboren is met een gevoel voor rechtvaardigheid, hoe rudimentair dat ook soms ontwikkeld moge zijn. Ook geloof ik dat elk mens een aangeboren neiging heeft tot het zoeken van God, en dat die twee zaken met elkaar samenvallen.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 00:54 schreef Phooka het volgende:
En met atheïsten (of aanhangers van verwante stromingen)? Dat is dan misschien geen geloof per se, maar ik hoop dat je die ook in staat acht tot ethisch juist handelen...
Ik doelde op 'de God' die in de bijbel staat beschreven.......quote:Op vrijdag 2 juni 2006 18:16 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
intelligentia aller landen verenigd u!!
als je in een zieke moordenaar als god gelooft geloof toch gewoon in hem? iets wat niet bestaat kan ook geen moordenaar zijn.
Ik weet niet waar jij je kerkgeschiedenis vandaan haalt, maar je mag je er wat meer in verdiepen.quote:Op zondag 4 juni 2006 23:10 schreef Viperen het volgende:
[..]
Zeker omdat God het heelal ook in een seconde had kunnen maken in plaats van zes dagen?
De RKK heb ik nog nooit serieus genomen: paus als vervanger van Jezus, Mariaverheerlijking, beelden (en ze hebben Jezus nog aan het kruis hangen, terwijl Hij leeft volgens de Schrift), valse sacramenten, reputatie verkloot in het verleden (kruistochten, geocentrisme), zo kan ik nog een tijdje doorgaan... Als je iemand spreekt die zegt dattie gelovig is, maar nooit naar de kerk gaat, is dat vaak een katholiek.
En natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Voor zover ik weet ben jij gelovig...quote:Op dinsdag 6 juni 2006 19:26 schreef Triggershot het volgende:
Voor zover ik het weet ben ik gelovig.
mja, twijfel af en toe wel.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 19:32 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Voor zover ik weet ben jij gelovig...
Ikke! Check me hoofddoekquote:Op donderdag 1 juni 2006 23:26 schreef mic_forever het volgende:
en waarom
Het is toch klinkklare onzin als je de wetenschappelijke feiten is bekijkt
![]()
Zijn de feiten dat de paarse eenhoorn niet bestaat al gepost?quote:Op woensdag 7 juni 2006 16:07 schreef Slayage het volgende:
[..]
Zijn de feiten dat God niet bestaat al gepost?![]()
Daarom geloof ik ook in de paarse eenhoornquote:Op woensdag 7 juni 2006 16:15 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Zijn de feiten dat de paarse eenhoorn niet bestaat al gepost?
twijfel is heel menselijkquote:
Niet in Allah hoor, absoluut niet. aozoe Billah min zalik, maar in mezelf, als ik van die gelovige hadji's zie en vergeleek met mezelfquote:
Ah, kijk eens aan. Jij gelooft dus ook in onzichtbare Gremlins, vegetarische draken en Russell's theapot?quote:Op woensdag 7 juni 2006 16:39 schreef Slayage het volgende:
[..]
Daarom geloof ik ook in de paarse eenhoorn![]()
Nee nee, maar wel in demonen, vampieren en mens etende konijnenquote:Op woensdag 7 juni 2006 16:45 schreef Dr_Jack het volgende:
[..]
Ah, kijk eens aan. Jij gelooft dus ook in onzichtbare Gremlins, vegetarische draken en Russell's theapot?
OK, loud & clear.quote:Op woensdag 7 juni 2006 16:46 schreef Slayage het volgende:
[..]
Nee nee, maar wel in demonen, vampieren en mens etende konijnen![]()
Voor mensen die geloven wel ja! Handig van die God dat hij dat ingebouwd heeft zeg!!!quote:Op dinsdag 6 juni 2006 10:00 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
[..]
Ik geloof, en de RKK met mij, dat iedereen geboren is met een gevoel voor rechtvaardigheid, hoe rudimentair dat ook soms ontwikkeld moge zijn. Ook geloof ik dat elk mens een aangeboren neiging heeft tot het zoeken van God, en dat die twee zaken met elkaar samenvallen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |