Hoezo niet meer dan 3 dimensies begrijpen? We maken toch zelf berekeningen over deze dimensies?quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:07 schreef Deetch het volgende:
Ik snap nog niet hoe drie dimensionale wezens een vierde dimensie kunnen detecteren. Een drie dimensionaal wezen kan per definitie namelijk niet meer dan 3 dimensies begrijpen.
Voor de string theorie waren voor een sluitende mathematische oplossing dacht ik 27 dimensies ofzo nodig.
Oh ja het antwoord was natuurlijk 42
quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:07 schreef Deetch het volgende:
Ik snap nog niet hoe drie dimensionale wezens een vierde dimensie kunnen detecteren. Een drie dimensionaal wezen kan per definitie namelijk niet meer dan 3 dimensies begrijpen.
Voor de string theorie waren voor een sluitende mathematische oplossing dacht ik 27 dimensies ofzo nodig.
Naar mijn idee is de mens een 4-dimensionaal wezen (3D ruimte en 1D tijd). Dat betekent dus dat 'de mens' dus per definitie niet meer dan 4 dimensies kan begrijpen. Hoe kan een menselijke wetenschapper dan stringtheorie in 27 dimensies bedenken, uitrekenen en bewijzen. Oh ja... van deze 27 dimensies bleven er uiteindelijk 11 over, de rest was dimensieloos opgekruld.quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:07 schreef Deetch het volgende:
26, geen 27.quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:07 schreef Deetch het volgende:
Ben er zelf ook nog niet helemaal van overtuigd dat we beperkt zijn door het aantal dimensies waarin we zelf leven (die 4 die ik eerder noemde). Natuurlijk kunnen we prima voorstellen wat er in een 4D wereld gebeurt, maar houdt dat in dat we dus niet meer in 5D kunnen denken. Ik kan zelf best leven met een theorie waarbij er meerdere dimensies bestaan, maar ik kan me alleen niet voorstellen hoe zo'n wereld er in het leven van alledag uit zou zien. Als rekenmodel kunnen meerdere dimensies dus prima bestaan en kunnen we daar ook zeker aan rekenen om te zien of de effecten ervan in onze 4D wereld waar te nemen zijn.quote:Op woensdag 31 mei 2006 19:30 schreef Boswachtertje het volgende:
Zeer interessant. Hoop dat ik er wat van kan maken, denk zelf namelijk dat wij wel meer dimensies kunnen zien.
Wellicht... begrijp alleen niet wat het afstemmen op verkeerde frequenties te maken heeft met zintuigen. Daarnaast lijkt het me dat onze zintuigen en hersenen in de loop der tijd exact op elkaar zijn afgestemd: je hersenen kunnen alle informatie van je zintuigen (INput) verwerken en andersom: je zintuigen leveren ook alle informatie die je hersenen nodig hebben. Mocht dit namelijk niet zo zijn, dan zou uit evolutionaire overwegingen onze set zintuigen verder zijn uitgebreid of ingekrompen of zou onze hersen/gedachtenstructuur anders zijn ontwikkeld.quote:We zijn alleen ingetuned op de verkeerde frequenties, waardoor onze uitput (onze zintuigen) zich hebben beperkt tot de 3 dimensies welke bekend zijn voor ons. We can do more I guess
quantumbits zijn al gemaat, dus zo imaginair zijn ze niet meerquote:Op woensdag 31 mei 2006 18:06 schreef Circle het volgende:
Freudiaanse verschrijving in dit forum : multi- demon sionalisme ?Volgens mij refereer je aan de Q-bits of quantumbits, dus (voorlopig nog) imaginaire bouwstenen voor een quantumcomputer waarmee parallel nagenoeg oneindig veel berekeningen kunnen worden uitgevoerd. Ik weet niet zeker of dat iets met meerdere fysische 'toestanden' op hetzelfde moment te maken heeft in dezelfde dimensie of dat er ook echt iets met meervoudige dimensies bij zit.
Klopt.quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:16 schreef Bensel het volgende:
quantumbits zijn al gemaat, dus zo imaginair zijn ze niet meer
quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:41 schreef Circle het volgende:
[..]
Klopt.
Erratum: Vervang de zin 'Q-bits of quantumbits, dus (voorlopig nog) imaginaire bouwstenen voor een quantumcomputer' door 'Q-bits of quantumbits, dus (voorlopig nog) imaginaire bouwstenen voor een imaginaire quantumcomputer'.
Je theorie toetsen aan de praktijk ?quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:54 schreef thabit het volgende:
Wat ik zelf niet helemaal snap is het volgende. Als je theoretisch al hebt aangetoond dat er meerdere dimensies zijn, waarom zou je dan nog een experiment daarop gaan uitvoeren?
Da's voor mietjes.quote:
beter nog is:quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:41 schreef Circle het volgende:
[..]
Klopt.
Erratum: Vervang de zin 'Q-bits of quantumbits, dus (voorlopig nog) imaginaire bouwstenen voor een quantumcomputer' door 'Q-bits of quantumbits, dus (voorlopig nog) imaginaire bouwstenen voor een imaginaire quantumcomputer'.
Ach, ik weet niet of dat beter is. Voorlopig is er nog geen quantumcomputer, dus het kan in de toekomst blijken dat de benodigde bouwstenen wellicht niet de Q-bits zijn maar iets anders.quote:Op donderdag 1 juni 2006 12:04 schreef Bensel het volgende:
beter nog is:
'Q-bits of quantumbits, dus (voorlopig nog) imaginaire bouwstenen voor een imaginaire quantumcomputer'.
Omdat natuurkundigen niet in een imaginair wiskundewereldje leven, maar de natuur om hen heen willen beschrijven.quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:54 schreef thabit het volgende:
Wat ik zelf niet helemaal snap is het volgende. Als je theoretisch al hebt aangetoond dat er meerdere dimensies zijn, waarom zou je dan nog een experiment daarop gaan uitvoeren?
Ik zou er niet zo vaak op ingaan als ik jou was Haushoferquote:Op donderdag 1 juni 2006 16:36 schreef Haushofer het volgende:
Omdat natuurkundigen niet in een imaginair wiskundewereldje leven, maar de natuur om hen heen willen beschrijven.
Theoretisch is er zoveel mogelijk. Maar dat zegt niet dat een theorie juist is. Wat de snaartheorie kort door de bocht stelt: we nemen aan dat deeltjes snaren zijn, daarvoor doen we wat berekeningen, we komen op niet-fysische toestanden uit, en als je die wilt wegwerken heb je 11 dimensies nodig.
Dus wil je weten of de snaartheorie uberhaupt wel de natuur beschrijft, of dat het gewoon een fancy wiskundig modelletje is.
Ja, dat snapte ik alquote:Op donderdag 1 juni 2006 17:34 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Ik zou er niet zo vaak op ingaan als ik jou was Haushofer![]()
Volgens mij doet hij het expres om dit soort reacties uit te lokken
uhm... wist je dat als je 1 dimensie aan de theorie (en wiskundige onderbouwing) van einstein toevoegd, dat die theory dan exact aansluit op de maxwell equations.quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:07 schreef Fir3fly het volgende:
Eerlijk gezegd zie ik voorlopig weinig reden om in die vierde dimensie te geloven. Vooralsnog dan.
ten eerste: 11 dimensies voor M-theory.quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:07 schreef Deetch het volgende:
haha, gewoon als controle.quote:Op donderdag 1 juni 2006 11:54 schreef thabit het volgende:
Staat me iets van bij. Was dit ook niet een van de pogingen om te komen tot de Grand Unification Theory (GUT), ofwel de theory die alle krachtwerkingen op micro (en kleinere) schaal verbindt met macro ? Mooi dat je dit noemt... binnenkort maar weer eens in die materie duiken.quote:Op donderdag 1 juni 2006 19:48 schreef Monocultuur het volgende:
uhm... wist je dat als je 1 dimensie aan de theorie (en wiskundige onderbouwing) van einstein toevoegd, dat die theory dan exact aansluit op de maxwell equations.
Dat is alvast 1 reden tot een sterk vermoeden dat er meer dimensies zijn dan de vier bekenden.
Hoe bedoel je? Kaluza Klein en dergelijke? Heb hier wel wat leuke stukjes erover staan, maar geloof niet dat dat erg serieus wordt genomen... zal het es even doornemen, Zwiebach heeft er iets over staan in zijn snaartheorie boekquote:Op donderdag 1 juni 2006 19:48 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
uhm... wist je dat als je 1 dimensie aan de theorie (en wiskundige onderbouwing) van einstein toevoegd, dat die theory dan exact aansluit op de maxwell equations.
Dat is alvast 1 reden tot een sterk vermoeden dat er meer dimensies zijn dan de vier bekenden.
Nee. Het idee wat daar ontzettend belangrijk was, is ijk-invariantie. Weyl heeft het als eerste concreet toegepast, maar dat werd door Einstein later gecorrigeerd; Weyl had het verkeerd aangepakt. Veertig jaar later kwam men met pogingen om die ijktheorieen opnieuw toe te passen, en dat bleek bijzonder succesvol te zijn. Ijkinvariantie geldt voor het elektromagnetisme, en ook voor zwaartekracht. En het bleek later dus ook bijzonder mooi te kunnen worden toegepast op de zwakke en sterke kernkracht; dat zijn voorbeelden van zogenaamde ijktheorieen. Je kunt misschien es googlen om te kijken wat zo'n ijktheorie inhoudtquote:Op donderdag 1 juni 2006 21:18 schreef Circle het volgende:
[..]
Staat me iets van bij. Was dit ook niet een van de pogingen om te komen tot de Grand Unification Theory (GUT), ofwel de theory die alle krachtwerkingen op micro (en kleinere) schaal verbindt met macro ? Mooi dat je dit noemt... binnenkort maar weer eens in die materie duiken.
Kijk, dat had je dus niet moeten doenquote:Op donderdag 1 juni 2006 21:55 schreef Haushofer het volgende:
Nee. Het idee wat daar ontzettend belangrijk was, is ijk-invariantie. Weyl heeft het als eerste concreet toegepast, maar dat werd door Einstein later gecorrigeerd; Weyl had het verkeerd aangepakt. Veertig jaar later kwam men met pogingen om die ijktheorieen opnieuw toe te passen, en dat bleek bijzonder succesvol te zijn. Ijkinvariantie geldt voor het elektromagnetisme, en ook voor zwaartekracht. En het bleek later dus ook bijzonder mooi te kunnen worden toegepast op de zwakke en sterke kernkracht; dat zijn voorbeelden van zogenaamde ijktheorieen. Je kunt misschien es googlen om te kijken wat zo'n ijktheorie inhoudt
Sowieso is het erg mooi om te zien hoe sterk men in symmetrieen gelooft; zoveel theorieen en ideeen zijn op symmetrieen gebasseerd; en de bekendste zijn denk ik het behoud van energie, impuls en impulsmoment; die volgen uit symmetrieen van de ruimte-tijd.
Ijktheorien (Gauge theories) zijn wel een vrij lastig onderwerp om in te duiken! Al is het voorbeeld van de maxwell theorie natuurlijk een niet zo'n moeilijk voorbeeld. Het meest elementaire voorbeeld is denk ik wel de electrostatica, wat je op de middelbare school (deels) leert. Daar leer je namelijk dat het electrisch veld E de afgeleide is van de potentiaal V. De fysische resultaten veranderen niet als je een getal bij deze potentiaal optelt. Dus kan je zeggen dat de electrostatica een ijkinvariantie bezit. Het handige van deze ijkinvariantie is natuurlijk dat als je een probleem op wilt lossen je bijvoorbeeld de potentiaal op een handige manier op 0 kan zetten.quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:43 schreef Circle het volgende:
Kijk, dat had je dus niet moeten doen. Ik voel weer een hele nacht goegelen/lezen/begrijpen aankomen omdat ik dus nu precies wil weten hoe dit zit. Ik kan dat er ff niet bijhebben, maar deze uitdaging is te groot
. Ik kijk nu met een schuin oog naar de ontwikkelingen op dit forum, terwijl ik ook de volgende tekst http://www.friesian.com/separat.htm probeer te lezen. Ik ga nog terugkomen op ijktheorieen ! Thanks,
Circle
Ik meen me te herinneren dat de algemene wetenschappelijke opvatting is dat we er een stuk of 7 minimaal hebben.quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:07 schreef Fir3fly het volgende:
Eerlijk gezegd zie ik voorlopig weinig reden om in die vierde dimensie te geloven. Vooralsnog dan.
ja ik las het daarnaquote:Op vrijdag 2 juni 2006 18:43 schreef Monocultuur het volgende:
nee ik bedoelde: een object is van 3 naar 2 observeerbare dimensies gegaan.
Geen kunst aan, heb ik ook.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 19:01 schreef Dromenvanger het volgende:
Misschien krijgen we straks meer zintuigen. Er wordt al veel gesproken over een 6e zintuig. Of misschien is het allemaal met het 6e zintuig waar te nemen straks? Of praat ik nu onzin?
Ooit kwam ik iemand tegen in het echt, die beweerde dat hij 20 of meer zintuigen had.
Wij zijn 3 dimensionale wezens, altijd geweest.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 19:01 schreef Dromenvanger het volgende:
Misschien krijgen we straks meer zintuigen. Er wordt al veel gesproken over een 6e zintuig. Of misschien is het allemaal met het 6e zintuig waar te nemen straks? Of praat ik nu onzin?
Ooit kwam ik iemand tegen in het echt, die beweerde dat hij 20 of meer zintuigen had.
Over dimensies, ik denk dat achter de 3D nog veel meer ligt, dat het zich misschien kan open klappen of iets dergelijks. Dat het open klapt als een grote schuifdeur misschien. Dat er gewoon een compleet ander iets ligt achter onze 3D omgeving. Dat wij nu in een 3D omgeving kunnen lopen en bewegen, en als er straks meer dimensies komen dan komt er gewoon meer ruimte, dan loop je misschien compleet andere ruimtes in als het ware. Ruimtes die altijd bestaan hebben. Dat we eerst deze dimensie compleet moeten ontwikkelen, niet we, deze dimensie ontwikkeld zichzelf als het ware. En wij ontwikkelen denk ik ook vanzelf. Ontwikkeling is een natuurlijk proces als je het mij vraagt.
Ik weet het niet. Het lijkt me wel cool als eens wat meer naar voren gaat komen ook. Een soort update van wat we nu hebben. Dat het universum zichzelf eens een goede update gaat geven ook.
En misschien kunnen wij al die andere dimensies wel van nature meemaken en voelen straks, dat je helemaal geen nieuw zintuig hoeft te krijgen, dat het gewoon bij de ontwikkeling van de film gaat horen. Dat we vanzelf mee ontwikkelen als het ware. Dat ons hele hebben en houden zichzelf gaat mee ontwikkelen dus.
Maar ik geloof dus dat er echt veel meer naar voren gaat komen. Ik zal niet weer vertellen hoe ik deze realiteit aan het ervaren ben de laatste tijd, maar het is hier gewoon beter en mooier. In mijn bestaan dus nu. Het is gewoon alsof het nu pas aan het beginnen is allemaal hier. Ook als ik nu naar buiten kijk even tussendoor. Dan zie ik gewoon alles alsof het een film is, digitale kwaliteit zoals ik vaker zeg. Alsof alles duidelijker wordt, alsof de 3D omgeving duidelijker aan het worden is ook. Alsof het ook scherper is allemaal. Scherp zicht kan het zijn, maar dat is het niet alleen.
Dan vraag ik me vanzelf af, wat ligt er achter de horizon en achter wat ik tot nu toe heb kunnen zien. Daar ligt wat, en volgens mij liggen daar mooie zaken.
quote:Op vrijdag 2 juni 2006 18:43 schreef Monocultuur het volgende:
nee ik bedoelde: een object is van 3 naar 2 observeerbare dimensies gegaan.
Volgens mij hebben ze 't over een golf.quote:As the temperature is lowered, this magnetic wave becomes sensitive to vertical arrangement of individual copper layers, which are shifted relative to each other â�" a phenomenon known as "geometrical frustration." This makes it difficult for the magnetic wave to exist in the third up-down dimension any longer, and leads to a change to a two-dimensional wave, in very much the same way as ripples are confined to the surface of a pond.
haha, wat maakt jou zo zeker hiervan. Dat onze ogen de overige dimensies niet kan waarnemen waar ons lichaam in leeft, wil niet zeggen dat die dimensies niet zouden kunnen bestaan.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 19:14 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Wij zijn 3 dimensionale wezens, altijd geweest.
Zie geen reden waarom dit zou veranderen.
correct. maar geen golf die in 3 dimensies gaat, maar in 2 dimensies.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 00:06 schreef logicum het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij hebben ze 't over een golf.
erg discutabel.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 19:11 schreef gronk het volgende:
[..]
Geen kunst aan, heb ik ook.
Naast de standaardzintuigen (horen, zien, ruiken, proeven): temperatuur (koud/warm), tast (ruw/zacht), stand (wat is boven/beneden, evenwichtsgevoel), pijn (in een stuk of wat gradaties), houding van je lichaam (welke hoek maakt je dijbeen tov je onderbeen, etc.), status van je lichaam (honger, dorst, vermoeid/energiek, etc.)
Iesse siempel.
Mwoch. Geef een zwiep aan een touw en je hebt een een-dimensionale golf gecreerd. Daar kun je natuurlijk heel mystiek over doen, maar zo simpel ligt 't.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:52 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
correct. maar geen golf die in 3 dimensies gaat, maar in 2 dimensies.
dat is nogal afwijkend van wat normaal is in onze bekende wereld.
quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:54 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
erg discutabel.
enkele dingen die genoemd worden (zo niet allen) vallen wel degelijk onder de 5 bekende zintuigen.
en, gevoel is geen zintuig?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 18:45 schreef Monocultuur het volgende:
ik heb de wiki definitie voor me waar je jou info vandaan hebt...Maar ik blijf het betwijfelen, enkele zintuigen maken wel degelijk gebruik van gevoel.
En daarbij hebben de overige zintuigen betrekking op prikkels die uit het lichaam zelf komen, en dus niet betrekking op objecten uit de wereld.
Hoe Wat Waar Wanneer Waaromquote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:55 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
misschien is de 5e dimensie wel "waarom".
lengte, breedte en hoogte vertellen waar je moet zijn
tijd vertelt je hoe laat je er moet zijn
en de 5e vertelt je waarom je er überhaupt zijn moetWillie
sja...het waarom he...dat kunnen we nog niet bevattenquote:Op zaterdag 3 juni 2006 21:29 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Hoe Wat Waar Wanneer Waarom
LOL![]()
Maar wat ik niet snap: vanwaar je naam tussenen niet de text?
![]()
polariseren kun je lerenquote:Op zondag 4 juni 2006 00:01 schreef logicum het volgende:
Ik heb de stukjes nog eens gelezen en ik geloof er geen moer van.
Zelfs een vacuum bestaat uit drie dimensies, hoe kun je nou een golf in twee dimensies maken? Ja, door 'm te polariseren, maar da's toch niet hetzelfde.
ik hoop niet dat je dat zelf gelooft.. die magnetische motor werkt niet altijd, verklaring staat ook in dat topic waarom. Als je echt oneindige energie wil, zul je het toch moeten zoeken in zero point energy, en daar is niks aether aan. aether (eigenlijk een andere benaming voor ether, de mystieke stof van het universum, radiogolven in de ether enzo) bestaat niet. Dat Tesla enkele grote ontdekkingen heeft gedaan staat vast, maar het oneindige enerie project is nooit afgemaakt, dus we weten niet of het werktquote:Op dinsdag 6 juni 2006 04:32 schreef hiofarwa het volgende:
Misschien zoeken we die 4e dimensie wel te ver van huis. Volgens diverse wetenschappers (o.a. Nicola Tesla) die zich vanaf 1900 hebben beziggehouden met het winnen van ``vrije energie`` met door hen bedachte energiemachines, tappen zij hun energie uit een dimensie die ``aether```heet. Zij zetten met hun uitvindingen als met een soort ``drain`` energie van die dimensie om naar bruikbare electrische energie. Wijzelf bewegen ons door die aether, die stampvol kosmische (uit de ruimte afkomstige) energie zit, wij zijn er helemaal door omgeven en misschien maken we er zelf ook wel deel van uit. Die ons omringende energie zou je als een wereldomvattend energetisch organisme kunnen zien.
Wij mensen hebben geen zintuig (meer) om die energie waar te nemen. Maar misschien kan je de verschijnselen die sommige mensen kunnen zien, zoals aura`s of bepaalde onverklaarbare voorgevoelens daaronder scharen. Het is maar een hypothese. Een ander voorbeeld is misschien het feit dat Aboriginals (oorspronkelijke bewoners van Australie) automatisch weten waar het magnetische noorden ligt. Hiermee zijn proeven gedaan; Je draait iemand geblindoekt en de persoon kan feilloos aangeven waar de windrichtingen zijn. Ook nemen zij op hun tochten door de woestijn nooit water mee, omdat zij die altijd weten te vinden.
Een mooi voorbeeld van een ``vrije energie``-machine is de Magnetische Motor van Michael J. Brady die op 7 juli 2006 in Munchen wordt gelanceerd. Het apparaat, gekoppeld aan een generator, levert 300 kW aan electrische energie, zonder toevoeging van brandstof! Lees hiervoor mijn topic; MAGNETISCHE MOTOR NU ECHT GELANCEERD op 7 juli in munchen!
Lijkt toch echt niet te gaan werken. Dit soort verschijnselen zie je vaker: briljante wetenschapper/ontdekker brengt de wereld een geweldige uitvinding. Vaak heeft hij/zij hiervoor reeds tientallen keren (of vaker) miskleunen gemaakt die nooit bij het grote publiek bekend zijn geworden. Nadat deze wetenschapper zijn palmeres heeft verdiend door die ene vinding, wordt elk volgend idee voor 'haalbaar' en 'correct' aangenomen, waarbij grote groepen adepten zijn theorieen klakkeloos blijven propageren. Ook voor gerenommeerde wetenschappers geldt dat hun volgende stappen 'op wetenschappelijk verantwoorde wijze' tot stand moeten blijven komen. Was dit zo bij Tesla, tegen het einde van zijn carriere ?quote:Op dinsdag 6 juni 2006 04:32 schreef hiofarwa het volgende:
Misschien zoeken we die 4e dimensie wel te ver van huis. Volgens diverse wetenschappers (o.a. Nicola Tesla) die zich vanaf 1900 hebben beziggehouden met het winnen van ``vrije energie`` met door hen bedachte energiemachines, tappen zij hun energie uit een dimensie die ``aether```heet. Zij zetten met hun uitvindingen als met een soort ``drain`` energie van die dimensie om naar bruikbare electrische energie. Wijzelf bewegen ons door die aether, die stampvol kosmische (uit de ruimte afkomstige) energie zit, wij zijn er helemaal door omgeven en misschien maken we er zelf ook wel deel van uit. Die ons omringende energie zou je als een wereldomvattend energetisch organisme kunnen zien.
Wel ja.... scharrel wat vage, op zich staande broodje aap verhalen bijeen en 'blame' die maar op een nog vagere soort energie. Er is geen enkel levend wezen dat die energie KAN waarnemen, want anders zou je je hypothese meteen kunnen testen. Aura's lezen, Kirlian fotografie, Theosofische kleurentheorieen en meer van dat ongedefinieerde spul is vele malen getest en door de mand gevallen. Voor hen die er wel in geloven, staat nog steeds de JREF competitie open (http://www.randi.org/research/index.html), waarbij ettelijke miljoenen te verdienen zijn voor maar een snippertje bewijs van enige paranormale activiteit. Staat al jaren.......moet toch niet zo moeilijk zijn om dat geld even op te halen voor een gemiddelde 'paranormaal begaafde'.quote:Wij mensen hebben geen zintuig (meer) om die energie waar te nemen. Maar misschien kan je de verschijnselen die sommige mensen kunnen zien, zoals aura`s of bepaalde onverklaarbare voorgevoelens daaronder scharen. Het is maar een hypothese. Een ander voorbeeld is misschien het feit dat Aboriginals (oorspronkelijke bewoners van Australie) automatisch weten waar het magnetische noorden ligt. Hiermee zijn proeven gedaan; Je draait iemand geblindoekt en de persoon kan feilloos aangeven waar de windrichtingen zijn. Ook nemen zij op hun tochten door de woestijn nooit water mee, omdat zij die altijd weten te vinden.
Je hebt gelijk... misschien een beetje te ver doorgedraafd met die referentie naar het paranormale. Ik was even bang dat je daadwerkelijk met twee voeten van de grond ging en dat zou jammer zijn van de discussie, omdat daarmee vaak alle inhoudelijkheid ook meteen is verdwenen.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 19:01 schreef hiofarwa het volgende:
nou nou, jongens. haha, ik heb de wijsheid niet in pacht hoor. en wellicht was ik in mijn bovenstaande verhaal inderdaad te zweverig, waardoor de discussie vertroebeld wordt. maar wie heeft het nu over paranormale activiteiten?
Correctie! Publicatie deze maand....quote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:52 schreef Monocultuur het volgende:
[..]
correct. maar geen golf die in 3 dimensies gaat, maar in 2 dimensies.
dat is nogal afwijkend van wat normaal is in onze bekende wereld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |