Waarom? Je hebt echt geen idee, geloof mequote:Op maandag 29 mei 2006 00:48 schreef KansloosForEver het volgende:
Mensen die pesten zijn echt heel triest. Vooral als ze achteraf zeggen dat ze niet wisten hoe erg ze er iemand mee kwetsen.
Joh.quote:Toch denk ik, dat als je zelf sterker in je schoenen staat je veel minder snel gepest zal worden. Dat zag ik wel tijdens mijn middelbare schooltijd. De eerste schooldag zag je gelijk wie problemen zou krijgen.
Nou sommige hebben het echt niet getroffen en dan is dit wel heel erg lastig.quote:Dus de enige reden die ik kan bedenken om het pesten tegen te gaan is sterker in je schoenen staan. Al vanaf dag 1. Tuurlijk is dit lastig en leer je niet gelijk, maar als je meer onder de mensen bent komt dat vanzelf wel.
Dit is ook mijn hele standpunt. Hoe hard ik het ook bracht....quote:Op maandag 29 mei 2006 00:48 schreef KansloosForEver het volgende:
nogmaals:
Mensen die pesten zijn echt heel triest. Vooral als ze achteraf zeggen dat ze niet wisten hoe erg ze er iemand mee kwetsen.
Toch denk ik, dat als je zelf sterker in je schoenen staat je veel minder snel gepest zal worden. Dat zag ik wel tijdens mijn middelbare schooltijd. De eerste schooldag zag je gelijk wie problemen zou krijgen.
Dus de enige reden die ik kan bedenken om het pesten tegen te gaan is sterker in je schoenen staan. Al vanaf dag 1. Tuurlijk is dit lastig en leer je niet gelijk, maar als je meer onder de mensen bent komt dat vanzelf wel.
Ik hoop maar dat je zelf wel door hebt dat het echt onzin is om het op fysieke kracht af te schuiven.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:41 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ienemienemutte. Of fysieke kracht. Niet meer, niet minder. Ik was nooit een fysiek gevaar voor de pester, en een grote groep had ik ook niet achter me. Die paar woorden doen dus geen pijnEn als jantje eenmaal gepest is, geloof ik idd wel dat zijn houding het pestgedrag "stimuleert". Dat hebben die pesters dan 'goed' voor elkaar gekregen.
Nieuw: Centraal pesten-topic
Kom op, kinderen/pubers doorzien nog niet het effect van al hun acties. Daarvoor zijn het nog kinderen.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:48 schreef KansloosForEver het volgende:
nogmaals:
Toch denk ik, dat als je zelf sterker in je schoenen staat je veel minder snel gepest zal worden. Dat zag ik wel tijdens mijn middelbare schooltijd. De eerste schooldag zag je gelijk wie problemen zou krijgen.
Dus de enige reden die ik kan bedenken om het pesten tegen te gaan is sterker in je schoenen staan. Al vanaf dag 1. Tuurlijk is dit lastig en leer je niet gelijk, maar als je meer onder de mensen bent komt dat vanzelf wel.
Als je toelaat vaak welquote:Op maandag 29 mei 2006 00:50 schreef CherryLips het volgende:
En dan denk je als je naar de brugklas gaat: 'Hey, nieuwe school, nieuwe mensen. Nu doe ik stoer en gaaf en iedereen wil m'n vriendje zijn.' En al op de eerste dag ben je de lul
1. Ik ben ook gepest en ik geef toe dat het best vermakelijk is om te pesten. Tuurlijk heb ik zelf ook gepest. If you can't beat them, join themquote:Op maandag 29 mei 2006 00:49 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Waarom? Je hebt echt geen idee, geloof me
[..]
Joh.
[..]
Nou sommige hebben het echt niet getroffen en dan is dit wel heel erg lastig.
Ah, oud-collega, jij ook hier?quote:Op maandag 29 mei 2006 00:50 schreef Overlast het volgende:
[..]
Kom op, kinderen/pubers doorzien nog niet het effect van al hun acties. Daarvoor zijn het nog kinderen.
Wat het verheerlijken vd. persoonlijkheid betreft: joh, je moest eens weten! Maar ik ga op dat punt er verder niet op in, met slachtoffertje spelen ben ik al een tijdje klaar. En ik denk uberhaupt dat we het hierover toch niet eens zullen wordenquote:Op maandag 29 mei 2006 00:41 schreef IshQ het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je bezig bent je persoonlijkheid te verheerlijken? Wanneer je er pessimistisch tegen aan blijft kijken kom je nergens, he! Noem het eens waardeloos en streef naar succes! Dan kun je wanneer jij sterk uit je situatie gekomen bent en de eigenschap ontwikkelt hebt rationeel terug te kijken op je oude situatie zeggen:'Ik heb de overstap gemaakt naar succes!'
Stel je eens een doel voor ogen en blijf er positief naar kijken! Elk stapje dichterbij zal je verschrikkelijk goed doen!
Hoe had je me hulp willen geven?quote:Op maandag 29 mei 2006 00:52 schreef IshQ het volgende:
3.Daaorm hulp geven aan zij, die nog 'een hoop te verbeteren' hebben
Ja, eigenlijk wel. Klaas spoort inderdaad ook niet, maar klaas zn werkzaamheden waren minder dan die van jan. En vergeet niet dat jan oa. kees nog bij zich had, en dat klaas ook nog theo heeft. En dan kom je op het MBO, zonder Klaas, jan, theo, en kees, en daar ist in één klap over.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:50 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik hoop maar dat je zelf wel door hebt dat het echt onzin is om het op fysieke kracht af te schuiven.
Jij doet het voorkomen alsof Jantje gewoon zomaar pertinent slachtoffer is geworden van de pesterijen van Klaas, en het daardoor altijd is gebleven. Het ligt natuurlijk ook gewoon aan Klaas, want die spoort niet.
Cognitieve dissonantie.
Hehe, ja zeker. Als ik het om 1 uur 's nachts over pesten kan hebben ben ik erbij hoor.quote:
Waarom steunen Kees en Theo Jantje dan niet, en steunen zij Klaas wel?quote:Op maandag 29 mei 2006 00:53 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wel. Klaas spoort inderdaad ook niet, maar klaas zn werkzaamheden waren minder dan die van jan. En vergeet niet dat jan oa. kees nog bij zich had, en dat klaas ook nog theo heeft. En dan kom je op het MBO, zonder Klaas, jan, theo, en kees, en daar ist in één klap over.
Explain? Niet? Mooi.
quote:Op maandag 29 mei 2006 00:54 schreef Overlast het volgende:
[..]
Hehe, ja zeker. Als ik het om 1 uur 's nachts over pesten kan hebben ben ik erbij hoor.
Zwakkere geesten, meelopers. Het is immers makkelijker om mee te doen dan het is om te helpen.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:55 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Waarom steunen Kees en Theo Jantje dan niet, en steunen zij Klaas wel?
Callcentra in utrecht? Ik heb 2 maanden bij L&H gewerkt (pretium) en 6 maanden DirectDial (Met name UPC en beetje Cogas)quote:Op maandag 29 mei 2006 00:56 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Herkenbaar.
Verkoop jij nog steeds Tele2? Ik werk tegenwoordig bij de concurrent namelijk.![]()
En waarom zijn de rollen tussen Jan en Klaas niet omgedraaid? Waarom pakken ze Piet niet? (Vast niet omdat dat zo mooi rijmt.)quote:Op maandag 29 mei 2006 00:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Zwakkere geesten, meelopers. Het is immers makkelijker om mee te doen dan het is om te helpen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Juist daarom vind ik het des te kwalijker dat er ook volwassen pesters zijn, en die zijn wel degelijk bewust van de gevolgen van het pesten. Let wel: pesten is iets anders dan plagen...quote:Op maandag 29 mei 2006 00:50 schreef Overlast het volgende:
[..]
Kom op, kinderen/pubers doorzien nog niet het effect van al hun acties. Daarvoor zijn het nog kinderen.
Geestelijke mishandeling. Zou wmb. dus ook best een keer zo bestraft mogen worden.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:57 schreef X-Naut het volgende:
[..]
Daar ben ik het helemaal mee eens. Juist daarom vind ik het des te kwalijker dat er ook volwassen pesters zijn, en die zijn wel degelijk bewust van de gevolgen van het pesten. Let wel: pesten is iets anders dan plagen...
Zoals ik ook al in het vorige topic aangaf. Overigens moet ik nodig ook eens mijn mandje inquote:Op maandag 29 mei 2006 01:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Geestelijke mishandeling. Zou wmb. dus ook best een keer zo bestraft mogen worden.
Aan de slachtoffers bedoel ik!quote:
You're gonna make itquote:Op maandag 29 mei 2006 00:52 schreef X-Naut het volgende:
[..]
Wat het verheerlijken vd. persoonlijkheid betreft: joh, je moest eens weten! Maar ik ga op dat punt er verder niet op in, met slachtoffertje spelen ben ik al een tijdje klaar. En ik denk uberhaupt dat we het hierover toch niet eens zullen worden
En natuurlijk heb ik een doel voor ogen gesteld, de 1e stap is de beslissing om die deeltijd te gaan volgen. Nogmaals, je kent niet de hele situatie, dus dat maakt het misschien verwarrend of weet ik veel wat.
Het doel is gesteld en ik probeer positief te blijven. Nogmaals, ik kom er niet aan om terug te kijken, maar ik ga hier absoluut sterker uitkomen. Dus misschien moet ik mijn pester(s) later nog eens hartelijk bedanken.
Maar dat ik er op dit moment even niet happy erover ben lijkt me niet meer dan logisch...
Cutequote:Op maandag 29 mei 2006 01:11 schreef IshQ het volgende:
Aan de slachtoffers bedoel ik!
Jouw hadden ze gewoon een grote joint moeten geven, nog meer genot![]()
Ik zou dat denk ik ook erg moeilijk vinden, en toch al gauw gaan denken dat ik in de opvoeding steken heb laten vallen.quote:Op maandag 29 mei 2006 09:09 schreef Isegrim het volgende:
(Even doorgaand op iets uit het vorige topic...)
In het hypothetische geval dat ik een kind zou hebben, zou ik het er ontzettend moeilijk mee hebben als dat kind een pester bleek te zijn. Ik zou niet goed weten hoe ik daar mee om zou moeten gaan.
Omdat ik toch wel hoop mijn kind de waarde bij te kunnen brengen om niet te doen wat je niet wil dat jou aangedaan wordt.quote:Op maandag 29 mei 2006 09:49 schreef Liewec het volgende:
Waarom zou je twijfelen aan je opvoeding als je kind een 'pester' blijkt te zijn? Ik zou zelf veel meer twijfelen aan de opvoeding als mijn kind slachtoffer zou zijn.
Dat betekent nog niet dat het daarom maar voor lief genomen moet worden.quote:We kunnen er nog lang over lullen, maar het grote probleem is dat het hele pesten-fenomeen mens-eigen is.
Nee, eigenlijk heb ik dat niet.quote:Jullie hebben ALLEMAAL ten minste één persoon in je omgeving die je stiekem graag een keer op zijn/haar bek ziet gaan. Liefst publiekelijk.
Het lijkt er vaak wel zo op dat dat systeem bestaat inderdaad. Het zou best bij pesten ook zo kunnen bestaan denk ik..quote:Het schijnt, begrijp ik sinds kort, dat het een bekend psychologish systeem is dat hetgeen wat je zelf zou willen zijn/hebben, je aan ergert bij anderen. Voorbeeld: Ik zou best wat extroverter willen zijn, maar ik erger me behoorlijk aan mensen die hun emoties open en bloot tonen. Qua pesten zou het maarzo kunnen zijn dat de pester een pesthekel aan die onzekere, verlegen types heeft omdat ie dat zelf meer zou willen zijn, of misschien zelfs wel is.
Mogelijk maken ze zichzelf dat ook bewust wijs. De meeste mensen willen tenslotte niet "slecht" zijn..quote:Ik denk ook zeker dat pesters (ook volwassenen) vaak niet goed weten waarom ze doen wat ze doen, en ook dat ze maar half weten wat ze aanrichten.
Ik zou beiden niet ideaal vinden.quote:Als mijn kind gepest wordt, zou ik me knap schuldig voelen, want blijkbaar heb ik hem/haar niet de tools meegegeven om zich staande te houden op een standaard schoolplein. Als mijn kind zou pesten, zou ik in elk geval blij zijn met de zelfverzekerdheid en status die ze blijkbaar hebben, maar vervolgens natuurlijk wel hard gaan werken om een dergelijke eigenschap eruit te krijgen.
quote:Even voor de duidelijkheid: Ik heb nooit gepest, en ben nauwelijks gepest, maar ik zat meer in de gepest-worden hoek..![]()
... Dig deeper..quote:Op maandag 29 mei 2006 09:56 schreef Alicey het volgende:
Nee, eigenlijk heb ik dat niet.
Op dit moment eigenlijk niet. Ik ben zelf gepest, maar denk dat ik mijn pesters heb vergeven. In andere gevallen waar iemand mij, hetzij persoonlijk, hetzij als onderdeel van een groep, pijn doet/tot last is verlang ik niet dat diegene op zijn bek gaat. Ik zie het voordeel er niet van.quote:Op maandag 29 mei 2006 11:01 schreef Liewec het volgende:
[..]
... Dig deeper..
Geen politicus die op zijn bek moet? Nooit zelf gepest, een pester die op zijn bek mag? Irritante oom? Vervelende buurvrouw?
Nee, tenzij het iets is waarmee diegene misschien tot een zeker besef komt. Maar dat is ook mogelijk zonder dat er iets vervelends gebeurt.quote:Ik bedoel niet op zijn bek slaan, maar gewoon... In de supermarkt een pak limonade-siroop die op zijn/haar nieuwe blouse ontploft? Echt niet??
quote:Op maandag 29 mei 2006 09:49 schreef Liewec het volgende:
Waarom zou je twijfelen aan je opvoeding als je kind een 'pester' blijkt te zijn? Ik zou zelf veel meer twijfelen aan de opvoeding als mijn kind slachtoffer zou zijn.
quote:We kunnen er nog lang over lullen, maar het grote probleem is dat het hele pesten-fenomeen mens-eigen is. Mensen zijn van nature wrede wezens, die er in zekere zin genot in scheppen om anderen te zien lijden. Niemand kan dit ontkennen, ook de meest open personen, links, noem maar op: Jullie hebben ALLEMAAL ten minste één persoon in je omgeving die je stiekem graag een keer op zijn/haar bek ziet gaan. Liefst publiekelijk.
Ik ben totaal niet verlegen, wel onzeker geweest. Maar dit verandert nog steeds niets aan de angst van de pester om zelf gepest te worden. Die gaat snel een pispaal creeëren om zelf droge voeten te houden.quote:Waarom heeft de mens dat? Dat is een veel interessantere vraag, die ook misschien een ingang creëert voor het voorkómen van dit soort dingen.
Als kind ben je op een gegeven moment gevormd en heb je een bepaalde houding en zelfverzekerdheid meegekregen. Door allerlei omstandigheden zijn sommige kinderen heel onzeker, verlegen en/of bang, en andere kinderen hondsbrutaal, goed gebekt en eigenwijs. Het zou best kunnen dat deze karaktereigenschappen allebei voortkomen uit onzekerheid.
Oftewel: De pester zou bang kunnen zijn voor mensen die wat aanweziger zijn, of juist vriendelijker met hun omgeving?quote:Het schijnt, begrijp ik sinds kort, dat het een bekend psychologish systeem is dat hetgeen wat je zelf zou willen zijn/hebben, je aan ergert bij anderen. Voorbeeld: Ik zou best wat extroverter willen zijn, maar ik erger me behoorlijk aan mensen die hun emoties open en bloot tonen. Qua pesten zou het maarzo kunnen zijn dat de pester een pesthekel aan die onzekere, verlegen types heeft omdat ie dat zelf meer zou willen zijn, of misschien zelfs wel is.
Dus jij zou het zien als jou schuld en de schuld van je kind, dat er een paar compleet verknipte figuren rondlopen die het leuk vinden een aantal mensen te mishandelen?quote:Ik denk ook zeker dat pesters (ook volwassenen) vaak niet goed weten waarom ze doen wat ze doen, en ook dat ze maar half weten wat ze aanrichten. Mensen die gepest wórden kunnen soms enorm pech hebben met hun omgeving en ouders, maar het zit hem vooral in de houding en status. Als mijn kind gepest wordt, zou ik me knap schuldig voelen, want blijkbaar heb ik hem/haar niet de tools meegegeven om zich staande te houden op een standaard schoolplein. Als mijn kind zou pesten, zou ik in elk geval blij zijn met de zelfverzekerdheid en status die ze blijkbaar hebben, maar vervolgens natuurlijk wel hard gaan werken om een dergelijke eigenschap eruit te krijgen.
Even voor de duidelijkheid: Ik heb nooit gepest, en ben nauwelijks gepest, maar ik zat meer in de gepest-worden hoek..![]()
Zou ik ook moeite mee hebben. Ik zou mijn kind er zeker op aanspreken. Nog leuker wordt het wanneer je kind zo'n meeloper blijkt te zijn. Wat doe je danquote:Op maandag 29 mei 2006 09:09 schreef Isegrim het volgende:
(Even doorgaand op iets uit het vorige topic...)
In het hypothetische geval dat ik een kind zou hebben, zou ik het er ontzettend moeilijk mee hebben als dat kind een pester bleek te zijn. Ik zou niet goed weten hoe ik daar mee om zou moeten gaan.
Even flink duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is.quote:Op maandag 29 mei 2006 11:50 schreef X-Naut het volgende:
[..]
Zou ik ook moeite mee hebben. Ik zou mijn kind er zeker op aanspreken. Nog leuker wordt het wanneer je kind zo'n meeloper blijkt te zijn. Wat doe je dan![]()
Dat wel ja. Alleen stel dat het kind een vriendenclubje heeft die meelopers zijn met de pester. In the worst case is je kind dan de lul, wanneer het uit dit groepje meelopers stapt.quote:Op maandag 29 mei 2006 11:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Even flink duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is.
Nnneee... De pester zou dan dus wat meer willen zijn zoals de personen waaraan ie zich ergert, zoals diegenen die hij pest (als ergernis de reden is dat ie pest).quote:Op maandag 29 mei 2006 11:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Oftewel: De pester zou bang kunnen zijn voor mensen die wat aanweziger zijn, of juist vriendelijker met hun omgeving?![]()
Lees nog maar even wat ik schreef want dat schreef ik niet.quote:Dus jij zou het zien als jou schuld en de schuld van je kind, dat er een paar compleet verknipte figuren rondlopen die het leuk vinden een aantal mensen te mishandelen?
quote:Op maandag 29 mei 2006 12:59 schreef Liewec het volgende:
[..]
Nnneee... De pester zou dan dus wat meer willen zijn zoals de personen waaraan ie zich ergert, zoals diegenen die hij pest (als ergernis de reden is dat ie pest).
[..]
Lees nog maar even wat ik schreef want dat schreef ik niet.
Ik zou me schuldig voelen als ik een kind zó heb opgevoed dat hij/zij een makkelijk doelwit is voor pesterijen door onzekerheid/lage status. Pesters zullen de makkelijkste doelwitten kiezen. Ik wil dat ik mijn kind zo opvoed dat (1) Ze uitstralen dat ze niet bang zijn voor pesterijen en (2) Áls ze dan toch gepest worden er mee om kunnen gaan. En (3) dat het na een aantal jaren zo uit de hand is gelopen dat het "er mee omgaan" toch wat minder gaat, en ze er alsnog aan onderdoor gaan
Als je wat te zeggen hebt, zeg het maar hoor. Ik kan er niks aan doen en ik ga zeker geen discussie voeren als jij zoiets hebt meegemaakt zonder dat ik het hele verhaal ken.quote:Op maandag 29 mei 2006 13:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
(3) dat het na een aantal jaren zo uit de hand is gelopen dat het "er mee omgaan" toch wat minder gaat, en ze er alsnog aan onderdoor gaan.
Er mee omgaan houdt niemand lang vol. Je kan er idd goed mee omgaan als het pesten maar 1 of 2 jaar duurt, maar zodra het over wat meer jaartjes gaat, gaat iemand er aan onderdoorquote:Op maandag 29 mei 2006 13:11 schreef Liewec het volgende:
[..]
Als je wat te zeggen hebt, zeg het maar hoor. Ik kan er niks aan doen en ik ga zeker geen discussie voeren als jij zoiets hebt meegemaakt zonder dat ik het hele verhaal ken.
Waarom? Waarom zou je iemand een dergelijk gruwelijk lot toewensen? Waarom zou je diens nabestaanden een onverwachte - en des te meer pijnlijke - rouw toewensen?quote:Op maandag 29 mei 2006 11:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ja. De gene die ooit begonnen is met pesten. Alle meelopers / opvolgers niet, maar die ene persoon wel. Mag zelfs onder de bus komen imho.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |