abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37718403
Ter informatie;

Volgens recent onderzoek is 50% van de persoonlijkheid erfelijk bepaald. Dit is bij tweelingenonderzoek duidelijk geworden. Hierbij is zelfs de eigenschap 'harm avoidance', het ontlopen van situaties die schadelijk zouden kunnen zijn 66% erfelijk bepaald. Reward dependence, het gevoelig zijn voor beloning of straf is voor 53% erfelijk bepaald.
De resterende 50% van de persoonlijkheid wordt bepaald door omgevingsinvloeden, waarbij de opvoeding van de ouders slechts voor 5% de uiteindelijke persoonlijkheid lijkt te bepalen.
De overige 45% wordt bepaald door omgevingsinvloeden van het kind; de school, de buurt, TV kijken, vriendjes.

Dientengevolge kan gezegd worden dat pesten een niet te onderschatten invloed heeft op iemands ontwikkeling en zelfs het leven van iemand voorgoed kan tekenen. Hoewel dit deel persoonlijkheidsontwikkeling wel voor psychotherapie toegankelijk zal zijn, kan het leed groot zijn.

Vandaag dat de overheid recentelijk veel aandacht hieraan heeft besteed (met anti-pest campagne).
pi_37718574
Wat wil je hier mee zeggen? .

Overigens zijn er meer dingen dan pesten die de persoonlijkheid kunnen aanpassen, trauma's e.d.
pi_37718576
Bedankt.
pi_37718598
Okay.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  woensdag 10 mei 2006 @ 21:09:00 #5
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_37718638
Link, bron, studie?
[KNE]-Mod
pi_37718781
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:07 schreef Beroepsgokker het volgende:

Overigens zijn er meer dingen dan pesten die de persoonlijkheid kunnen aanpassen, trauma's e.d.
Uiteraard; een groot verkeersongeluk, een vader of moeder die overlijdt maakt dat het kind heel anders in het leven komt te staan en hoe mensen hierdoor weer op het kind reageren.
pi_37718898
Dus wat wil je nou hiermee zeggen? Dat pesten 1 van de tientallen factoren is van een bepaalde persoonlijkheid?

jeuj...
pi_37719053
Uit ervaring kan het zeggen dat het behoorlijk bepalend kan zijn. Ik ben nu 28 en het speelt me nog steeds parten op bepaalde gebieden.
  woensdag 10 mei 2006 @ 22:18:03 #9
148491 Frenky-boy
dedonkerewolk.nl
pi_37721166
Ik ben zelf (gelukkig) nooit gepest. Ik durf ook absoluut te zeggen dat ik nooit iemand echt heb gepest. Wat dat betreft *heilig boontje*. Maar ik denk zeker (ook al spreek ik niet uit ervaring) dat volwassenen die vroeger ernstig gepest zijn er later nog zeker last van kunnen hebben. Dit hoeven niet per se zeer opvallende zaken te zien die direct te relateren zijn aan het gepest zijn, maar een minder vertrouwen in iemand o.i.d. kan zeker oorzaak zijn van een (om het zo maar te zeggen) minder leuke jeugd...
Een dag niet gezopen, is een dag niet geleefd !!
DDW 4-Life www.dedonkerewolk.nl
pi_37724303
tuurlijk heeft dit invloed op je. Ik ben zelf wel gepest, dan ga je dat spreek woordelijke muurtje bouwen. Die muurtjes zijn wel sneller gebouwd dan afgebroken trouwens. Maar zoals met de meeste dingen geldt... Als je er niet dood van gaat word je er sterker van!
pi_37724466
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:19 schreef Isegrim het volgende:
Uit ervaring kan het zeggen dat het behoorlijk bepalend kan zijn. Ik ben nu 28 en het speelt me nog steeds parten op bepaalde gebieden.
Ja,het is inderdaad niet best voor je zelfvertrouwen en dus ook niet voor het krijgen van een relatie.
  donderdag 11 mei 2006 @ 00:09:14 #12
143254 Crux
T3h Biatch
pi_37724848
Zo. Ik hoop niet dat dit onderzoek veel geld gekost heeft, want met uitzondering van al die leuke procenten had ik je ook wel kunnen vertellen dat pesten je persoonlijkheid beinvloed. Door 2 jaar erg gepest te zijn ( 2 jaar geleden nu ) merk ik nog steeds dat ik verlegen, onzeker e.d ben. Alhoewel dit nu goed aan de beterende hand is door mensen die me er erg mee geholpen hebben (o.a. ook Fok!).
pi_37724916
Volgens mezelf is gepest worden meestal niet verdiend en zeer traumatisch en ook in mijn geval het gevolg van kwetsbaarder worden na oplopen van ander trauma.

Echter volgens de oprechte mening van de meerderheid der mensen (wanneer ze niet braaf meepraten met anti-pest acties van de overheid ipv echt te luisteren) en de praktijk worden mensen gepest omdat ze het zelf uitlokken en niet in deze maatschappij thuishoren.

Welke mening dan ook gelijk mag hebben, je komt zo alleen maar van de wal in de sloot.
Dus...succes!
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
  donderdag 11 mei 2006 @ 01:36:49 #14
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_37726554
ik werd vroegah wel gepest maar ben nu wel een sterk persoon (ook nog gescheiden ouders, tel uit je winst !)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_37726672
Het kan wel invloed hebben op je persoonlijkheid, ligt er denk ik aan hoe je er tegen overstaat. Bijvoorbeeld als je er overheen kunt zetten zal het waarschijnlijk geen invloed hebben maar hoe meer je er mee blijft zitten des te meer heeft het een negatieve invloed.
pi_37726684
Ik ben blij dat ik in m'n jeugd systematisch gepest ben.
Heeft me gemaakt tot wie ik ben en als ik het kon veranderen zou ik het niet doen.
  donderdag 11 mei 2006 @ 01:53:59 #17
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_37726731
Grappig, zat hier van de week nog aan te denken of dit invloed op mij heeft gehad

Ben zelf vanaf mijn zevende tot mijn zestiende gepest (en meer dan dat, maar dat laat ik hier even achterwege) en ik ben ook 'blij' dat het mij overkomen is. Het heeft mij gemaakt tot wie ik ben

Ik heb er nu 12 jaar later weinig aan overgehouden in negatieve zin. Behalve dat ik ontzettend wantrouwend ben tegenover vreemden.
pi_37727289
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:19 schreef Isegrim het volgende:
same here
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_37727984
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 23:56 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ja,het is inderdaad niet best voor je zelfvertrouwen en dus ook niet voor het krijgen van een relatie.
Dat gaat nu heel goed. Mijn zelfvertrouwen is ook prima tegenwoordig.

Ik heb heel vaak gedacht dat ik er helemaal overheen was, maar dan liep ik toch weer tegen dingen aan die bewezen dat dat dus niet zo was.
pi_37728026
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 00:11 schreef Spacehamster het volgende:
Echter volgens de oprechte mening van de meerderheid der mensen (wanneer ze niet braaf meepraten met anti-pest acties van de overheid ipv echt te luisteren) en de praktijk worden mensen gepest omdat ze het zelf uitlokken en niet in deze maatschappij thuishoren.
Zoals wel vaker, ligt de waarheid ergens in het midden. Het pesten hield bij mij op toen ik me realiseerde dat mijn eigen houding (onzeker, defensief etc.) ervoor zorgde dat ik een aantrekkelijk pestobject was (en mijn houding dus veranderde, wat overigens wel ontzettend veel moeite kost). Dat betekent nog niet dat het mijn 'schuld' was dat ik werd gepest, maar het betekende wel dat ik er zelf een einde aan kon maken.

Ook ik zou de tijd niet willen terugdraaien. Ik heb er waardevolle lessen door geleerd.
pi_37728049
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:07 schreef Beroepsgokker het volgende:

Trauma's ed zijn dat gedeelte waar TS over spreekt, wat gezien kan worden als omgeving.
pi_37728091
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 01:53 schreef poohy het volgende:
Grappig, zat hier van de week nog aan te denken of dit invloed op mij heeft gehad

Ben zelf vanaf mijn zevende tot mijn zestiende gepest (en meer dan dat, maar dat laat ik hier even achterwege) en ik ben ook 'blij' dat het mij overkomen is. Het heeft mij gemaakt tot wie ik ben

Ik heb er nu 12 jaar later weinig aan overgehouden in negatieve zin. Behalve dat ik ontzettend wantrouwend ben tegenover vreemden.
Dat snap ik niet echt. Ik zelf ben ook wel gepest, had het alleen vaak nooit door lol Maar als je bijna 9 jaar lang gepest bent, ik bedoel, had je niet liever dat je gewoon 'normale' 9 schooljaren zou hebben in die periode.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_37728100
Ik heb trouwens bij mijn 'herstel' ontzettend veel gehad aan het boek NIet morgen, maar nu van Dr Wayne Dyer. Heeft echt mijn leven veranderd.
pi_37728114
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 08:46 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat snap ik niet echt. Ik zelf ben ook wel gepest, had het alleen vaak nooit door lol Maar als je bijna 9 jaar lang gepest bent, ik bedoel, had je niet liever dat je gewoon 'normale' 9 schooljaren zou hebben in die periode.
Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld een ernstige ziekte zien als een 'blessing in disguise', omdat ze het leven daardoor meer waarderen etc. Ik kan het wel begrijpen.
pi_37728162
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 08:48 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld een ernstige ziekte zien als een 'blessing in disguise', omdat ze het leven daardoor meer waarderen etc. Ik kan het wel begrijpen.
dat begrijp ik ook wel. Maar je kunt het leven toch ook wel waarderen zonder dat je jaren lang gepest bent off uhm ziek bent geweest etc. Ik bedoel je ziet genoeg rampen overstromingen ziektes etc om je heen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')