Amen.quote:There is a restaurant in old Monaco called Pinocchio's and one can only wonder if Michael Schumacher will be dining there on Saturday evening as there were more than a few people in the Formula 1 paddock who think that Michael's pole was growing on his face.
They did not believe a word he said in the post-qualifying press conference after he locked up at Rascasse on his final flying lap, steered wide and came to a stop without hitting the barrier. This left him the Ferrari half-blocking the track and yellow flags being waved. And then he stalled. The drivers behind him could not complete their fast laps and there is no doubt at all that if the laps had been finished Fernando Alonso would have been on pole position. Mark Webber might even have stolen second place.
Schumacher said later he had made a mistake. Nobody in the Media Centre believed him. This may be because of his history of doing unsporting things at important moments. One thinks of Adelaide 1994 when he drove into Damon Hill. One thinks of Jerez in 1997 when he drove into Jacques Villeneuve.
The fact is that in such matters Michael has a track record and whenever there are question marks over an incident it is inevitable that his motives will be questioned. This is the tragedy of Michael Schumacher and why he will never be thought of as a champion in the same league of the greatest names of the sport. Statistics mean nothing because there are always going to be people who will remember the other stuff.
But let us return to the big issue. Was this "a professional foul"? There is no shortage of evidence to back up the theory. Alonso and Webber were both on flying laps behind him and both had to abort their runs. The cynical fellows in the F1 Media Centre reacted immediately and it was good to see that the FIA also thought that this was a subject worth investigating.
Certainly Alonso was not a happy man and while he did not say what everyone was thinking, he made it clear that he felt he had been robbed.
"I was three-tenths quicker," he said. "I do my maximum in the car and the car was performing OK. I dominated all weekend and to lose the last lap because of an accident is not a good moment."
Fernando's face said it all.
"I have my opinion and I am not going to say it here," he said, trying to be diplomatic.
Sporting even.
When the press began asking nasty questions - the word "cheating" was even used - Michael crawled on to the moral high ground and said that no-one would ask a question if they had been driving around the track.
No journalist can ever argue that one.
But let us be charitable.
Michael made a mistake. He is a world class driver who made himself look like a rank amateur. If he prefers the world to see him in this light and he wins the race on Sunday, then so be it. If he was being underhand, which a lot of people seemed to think was the reality, let us hope that his apparent incompetence returns on Sunday and he crashes and clears the way for people who appreciate the true meaning of the word sport.
Winning is not everything. It is how you do it that matters.
"Whatever you do your enemies believe one thing and your supporters believe another," Schumacher said. "Some people may not believe this but that is the world we live in."
There was not much else to talk about in the sessions. Felipe Massa had messed up early on in Q1 and shunted and so was out of the picture for the race. At the end of that session Massa was joined by Christijan Albers, Tiago Monteiro, Scott Speed, Takuma Sato and Franck Montagny. Kimi Raikkonen was fastest with Alonso on his tail.
The second session took care of Ralf Schumacher, Christian Klien, Tonio Liuzzi, Jenson Button, Jacques Villeneuve and Nick Heidfeld. Raikkonen was fastest, a tenth ahead of Alonso.
And so we went into the final 10 run-off with pole up for grabs and several teams in the hunt. It bwas very tight between Ferrari, McLaren and Renault and even the Williams looked to be quick enough on this occasion to give a shock.
Schumacher led the way at the beginning but it was Montoya who made the first serious charge and Michael could not match that. There wasa pause and Raikkonen sliced 1.5secs off the time. Michael beat that by a tenth and Alonso got within a few hundredths and the stage was set for the final runs with Michael leading the way and the others flat out in his wake.
There is no question that Schumacher would have been beaten but for his incident.
End of story.
Natuurlijk kan dat wel, en verscheidene rijders hebben dan ook gedaan. Ik geloof dat Schumi zelfs 5-6 minuten voor het einde begon met zijn snelle laps. Hij heeft twee keer nieuwe banden gehaald en hij was niet de enige. Kwestie van tactiek.quote:
Leuk, maar een strategie bestaat uit A tot en met Z. En ook onderdeel daarvan in Monaco is meer drukte en de hogere kans op een crash op het eind. En of die crash wel of niet expres is, is dan niet zo relevant.quote:A. De baan is op z'n allersnelst aan het einde van de sessie.
B. De auto is op z'n allersnelst aan het einde van de sessie.
Ah ok, het was gewoon een domme tactische fout van Renault. Neem eens contact op met Favio zou ik zeggen, ze kunnen blijkbaar nog veel van je leren.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 20:30 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel, en verscheidene rijders hebben dan ook gedaan. Ik geloof dat Schumi zelfs 5-6 minuten voor het einde begon met zijn snelle laps. Hij heeft twee keer nieuwe banden gehaald en hij was niet de enige. Kwestie van tactiek.
[..]
Leuk, maar een strategie bestaat uit A tot en met Z. En ook onderdeel daarvan in Monaco is meer drukte en de hogere kans op een crash op het eind. En of die crash wel of niet expres is, is dan niet zo relevant.
Een fout wil ik het niet noemen want Alonso had al een snelle ronde gemaakt. Maar je moet niet zeiken wanneer het onvermijdelijke gebeurd puur vanwege het feit dat je nog sneller had kunnen zijn. Noem dan gewoon man en paard door de actie van Schumi te bekritiseren.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 20:40 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Ah ok, het was gewoon een domme tactische fout van Renault. Neem eens contact op met Favio zou ik zeggen, ze kunnen blijkbaar nog veel van je leren.
Allemaal acties van een paar jaar geleden... Ja, het is al weer 6 jaar geleden dat het 2000 was... Ik ben het met de user van het Verstappen-forum eens. Het is nu meer een kat-en-muisspel geworden in de bandenstrategie, de snelste raceronde neerzetten, in de tweede kwali sessie proberen om als 11e te eindigen, waarmee dan weer de volgende strategie is geboren: de brandstofstrategie (wat weer de pitstopstrategie laat ontstaan)... Alsof ze een Generaal in een veldslag zijn. Maar dan zonder het vechten......................quote:Op zaterdag 27 mei 2006 17:56 schreef Walter_Sobchak het volgende:
De inhaalactie van Hakkinen in Spa 2000 was prachtig, maar die van DC kon mijn oma ook nog wel doen.
Altijd meerijden zonder te excelleren is natuurlijk van de zotte; als ie echt verstand had van F1 dan zou in 1998 het woordje strijd vermijden niet eens durven denken. Of in Spa 2000 waar Schumacher met waarschijnlijk meer druk op zijn schouders dan elke andere F1 racer uit de geschiedenis in de drie laatste races drie keer pole, drie keer snelste ronde en drie keer winst pakte. Dat is geen strijd vermijden.
Strijd vermijden gebruik ik vooralsnog in een zin met het eerste WDC van Fernando Alonso.
Sorry hoor maar als je met de gedachte "dikke inhaalacties te zien" op een tribune gaat zitten ben je ook niet smart. De kans dat zoiets dan nog voor je neus afspeelt is zo klein. Als je de race het beste wilt volgen zit je voor de buis nog altijd het beste. Naar het circuit ga je juist om de auto's voorbij te zien (en zeker te horenquote:Op zaterdag 27 mei 2006 22:45 schreef Sally het volgende:
[..]
Allemaal acties van een paar jaar geleden... Ja, het is al weer 6 jaar geleden dat het 2000 was... Ik ben het met de user van het Verstappen-forum eens. Het is nu meer een kat-en-muisspel geworden in de bandenstrategie, de snelste raceronde neerzetten, in de tweede kwali sessie proberen om als 11e te eindigen, waarmee dan weer de volgende strategie is geboren: de brandstofstrategie (wat weer de pitstopstrategie laat ontstaan)... Alsof ze een Generaal in een veldslag zijn. Maar dan zonder het vechten......................
Allemaal leuk en aardig, maar het publiek zit er niet op te wachten. Thuis is nog niet zo erg, maar je betaalt grof geld om 'live' aanwezig te zijn op een circuit.
En daar gaaaaaan ze dan in een treintje: tis net elastiek.... Dat is toch Zonde? (met een Hoofdletter)
Nee dank je, ik vind het geluid op tv al erg genoegquote:Op zaterdag 27 mei 2006 22:51 schreef PsychoDude_666 het volgende:
[..]
Sorry hoor maar als je met de gedachte "dikke inhaalacties te zien" op een tribune gaat zitten ben je ook niet smart. De kans dat zoiets dan nog voor je neus afspeelt is zo klein. Als je de race het beste wilt volgen zit je voor de buis nog altijd het beste. Naar het circuit ga je juist om de auto's voorbij te zien (en zeker te horen) gaan.
quote:Op zaterdag 27 mei 2006 22:55 schreef Sally het volgende:
[..]
Nee dank je, ik vind het geluid op tv al erg genoeg![]()
Dus ik zit voor de buis, behalve morgen *ongeveer de leukste race in het seizoen, en ik ga 'm vrijwillig missen: dat wordt de video aanzetten*
En nee, die DIKKE inhaalacties hoeft nou ook weer niet. Dunne die lukken zijn ook heel leuk.
Hmm, ik hoop dat er een goede onderbouwing voor is. Maar welke beslissing er ook wordt/ werd genomen, het blijft waarschijnlijk dubieus en dus kut.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:07 schreef TommyGun het volgende:
Schumacher teruggezet naar laatste startplaats
http://racefreaks.nl/nieuws_show.rp?berichtid=14106
quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:07 schreef TommyGun het volgende:
Schumacher teruggezet naar laatste startplaats
http://racefreaks.nl/nieuws_show.rp?berichtid=14106
Bij deze zeg ik dus bye bye zwaai zwaai tegen een eventuele verandering in het seizoen.
Alonso wordt dus voor de 2e keer wereldkampioen
Da's een beetje hetzelfde, hè?quote:
"Back of the grid" is laatste, zou je zeggen. Hmmm... onduidelijk...quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:21 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Schumacher teruggezet naar 8e startplaats volgens dit bericht. Ze zullen zijn snelste tijd dus wel afgepakt hebben.
Mwah, niet echt... overstuur.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:27 schreef BaraCuda het volgende:
En terecht, was overduidelijk dat hij dit expres gedaan heeft.
Die 1e correctie die hij doet was overstuur...quote:
quote:"Having compared all relevant data, the stewards can find no justifiable reason for the driver to have braked with such undue, excessive and unusual pressure at this part of the circuit, and are therefore left with no alternatives but to conclude that the driver deliberately stopped his car on the circuit in the last few minutes of qualifying, at a time at which he had thus far set the fastest laptime."
Volgens de titel wel naar achteren, volgens het bericht niet..quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:21 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Schumacher teruggezet naar 8e startplaats volgens dit bericht. Ze zullen zijn snelste tijd dus wel afgepakt hebben.
Achteraan, niet 8e.quote:Zware straf voor Michael Schumacher na zijn ’Schwalbe’ vanmiddag in de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco. De stewards hebben de Duitser na acht uur van beraad al zijn tijden afgenomen. De zevenvoudig wereldkampioen moet de race zondag vaanf de laatste startrij aanvangen.
Duidelijk.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:32 schreef mbn het volgende:
Zie http://www.f1racing.net/en/news.php?newsID=119504 voor de reden van de stewards en dus echt achteraan.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:35 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Duidelijk.
Beide Ferrari's achteraan.
Nee, hoeveelheid benzine van schumacher is vastgesteld voordat de laatste 20 minuten van de kwalificatie begonquote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:36 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Wat een onziin dit zeg.. het is toch racen geen potje korfbal.
Mag hij nu eigk nu een andere strategie kiezen ( Minder Benzine).
Anders word het morgen echt 5 x niks.
mja, hij heeft geen tijden meer in kwalificatie en is dus gewoon 22e geworden in kwali... dan lijkt 't me dat ie em gewoon vol mag gooien?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:38 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
Nee, hoeveelheid benzine van schumacher is vastgesteld voordat de laatste 20 minuten van de kwalificatie begon
Zou je denken, ja... aan de andere kant komt er niemand van de laatste 6 uitvallers bij de eerste 10 zodat ze niks mogen veranderen.quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:40 schreef gbm het volgende:
[..]
mja, hij heeft geen tijden meer in kwalificatie en is dus gewoon 22e geworden in kwali... dan lijkt 't me dat ie em gewoon vol mag gooien?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |