ik had 'm nog jonger ingeschatquote:Op zaterdag 27 mei 2006 16:38 schreef j0rrit het volgende:
[..]
Je gedrag.
Ik dacht: Kop hem wel eventjes in.
quote:
moet jij nodig zeggenquote:
Ja maar het is net wat te zwaar en je moet wat teveel schakelen. Beetje lullig als je een zeer snelle auto zoekt en je geowned wordt door een 205GTi bvquote:Op zaterdag 27 mei 2006 22:45 schreef leolinedance het volgende:
Ik zei al, koop nou een 306 gti!
Goed imago, snel en bovenal mooi![]()
Ik bedoel dus zeker niet slipstreamen... meer dan 2 secoden tussen. Gewoon de lagere snelheid en mindere toerental, daar bespaar ik op. Overigens ga ik niet tussen 2 vrachtwagens rijden.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 17:12 schreef 1299 het volgende:
[..]
Om echt effectief brandstof te besparen moet je dan zo dicht achter een vrachtwagen gaan rijden dat de kans aanwezig is dat het een keer fout gaat als die hard moet remmen. Lijkt me niet zo handig.
Ja, maar een 205 is natuurlijk wel stukken minder mooi. En zijn onderheviger aan slijtage (ouder). 205 GTi 1.9 is inderdaad iets sneller met accellereren, maar niet qua topsnelheid hoor! 208 / 220quote:Op zaterdag 27 mei 2006 23:12 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ja maar het is net wat te zwaar en je moet wat teveel schakelen. Beetje lullig als je een zeer snelle auto zoekt en je geowned wordt door een 205GTi bv![]()
De 306 GTI is stukken sneller dan de 205 1.9 GTI. Alleen de 0-100 doet de 205 beter omdat hij snel weg is de eerste meters. Verder is de 306 gewoon sneller. Betere wegligging, betere remmen, meer vermogen.quote:Op zondag 28 mei 2006 15:28 schreef leolinedance het volgende:
Denk niet dat ze qua wegligging voor elkaar onderdoen![]()
Ik heb zowel een 205 GTI als een 306 GTI gehad. Dus ervaring.quote:Op zondag 28 mei 2006 16:19 schreef MikeyMan het volgende:
Waar jij toch ook elke keer je -nogal vergezochte- ideeen vandaan haalt is mij werkelijk een raadsel hoor...
Ja, en in die tijd zijn de natuurkundige wetten volledig veranderd...quote:Op zondag 28 mei 2006 17:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb zowel een 205 GTI als een 306 GTI gehad. Dus ervaring.
Niks vergezocht verder.
Bovendien: de 306 GTI is 10 jaar jonger. Nogal wiedes dat het dan ook een beter auto is.
Dat was dan vast geen gti... Heb zelfs een gewicht van 1214kilo gevonden voor een 306 gti...quote:En de 306 woog 1055 kg, althans: die van mij.
Das waar, maar laatste type 205 en eerste type 306 ontlopen elkaar kwa leeftijd dus niet zo...quote:Op zondag 28 mei 2006 19:57 schreef Five_Aces het volgende:
Nee maar in 10 jaar tijd zijn dingen als aerodynamica, motorentechniek en wielophanging wel veranderd.
Kortere bakverhoudingen en een beter koppelverloop kunnen bijvoorbeeld die 306 wel een voorsprong geven ondanks gelijke PK gewichtverhouding.
Nee, maar jij DENKT dat alles om pk/gewicht draait, terwijl dat maar een deel van het verhaal is. De 306 heeft een veel beter torsiestijfheid en mede daardoor veel meer mechanische grip. Bovendien zijn betere remmen (en de 306 heeft die) ook erg belangrijk als het gaat om prestaties.quote:Op zondag 28 mei 2006 19:19 schreef MikeyMan het volgende:
Ja, en in die tijd zijn de natuurkundige wetten volledig veranderd...
Wat lul je nou man? Het was een 306 GTI. Met zesbak, die bij Peugeot alleen op de 306 GTI is gebruikt en op de 205 Turbo 16 Evolution 2 in groep B uitrusting. Nou zou het kunnen dat ik echt blind ben en een Groep B. auto onder mijn reet heb (en dan is dat een goede reden om sneller te zijn), maar vooralsnog denk ik dat jij net effe teveel vertrouwt op boekenwijsheid.quote:Dat was dan vast geen gti... Heb zelfs een gewicht van 1214kilo gevonden voor een 306 gti...
Dat is dan dom.quote:Anywayz... In direct gevecht zou ik mijn geld op de 205gti zetten...
Nee, dat denk ik niet, ik denk alleen wel dat (zelfs als we uitgaan van een gewichtsverschil van 200 kilo... Hierin niet meerekenend dat de 205 in dit geval waarschijnlijk ook "op kenteken" lichter is dan in de verschillende gegevens) een 20% lichtere auto echt wat makkelijker de bocht omgaat... En inderdaad, dit is een subjectieve gedachte... Ik vind het verschil alleen nogal groot, en denk dan ook dat dit niet makkelijk te overbruggen is... Dat een huidige formule1 auto sneller is, zal om te beginnen komen door een beter koppel/pk verloop, en vooral door betere aerodynamica. Overigens, wat ik mij dacht te kunnen herinneren; de topsnelheden uit die tijd zijn volgens mij nog niet verbroken... Evenals sommige gemiddelde snelheden...quote:Op zondag 28 mei 2006 20:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, maar jij DENKT dat alles om pk/gewicht draait, terwijl dat maar een deel van het verhaal is. De 306 heeft een veel beter torsiestijfheid en mede daardoor veel meer mechanische grip. Bovendien zijn betere remmen (en de 306 heeft die) ook erg belangrijk als het gaat om prestaties.
Voorbeeld: in het turbotijdperk van de F1 had een F1 wel 1500 of meer PK. Nu om en nabij de helft, terwijl de auto's ongeveer hetzelfde wegen. De huidige F1 auto is desondanks (veel) sneller.
Dat kan; zie boven... Van verschillende sites haal ik verschillende waardes, allemaal veel hoger dan 1055 kilo... Dit kan een verschil zijn tussen ledig gewicht en startgewicht... Als je de vloeistoffen eruit haalt en een lege tank neerzeg, weegt het allemaal wat minder... Maar ik vermoed dat datzelfde dan ook voor een 205 geldt...quote:Ook een voorbeeld uit Top Gear no less is de vergelijking tussen de Eskrot rallyauto en de Focus ST (als ik mij niet vergis). De Focus was sneller, maar geloof me: pk/gewicht zal beter zijn geweest bij de Eskrot.
[..]
Wat lul je nou man? Het was een 306 GTI. Met zesbak, die bij Peugeot alleen op de 306 GTI is gebruikt en op de 205 Turbo 16 Evolution 2 in groep B uitrusting. Nou zou het kunnen dat ik echt blind ben en een Groep B. auto onder mijn reet heb (en dan is dat een goede reden om sneller te zijn), maar vooralsnog denk ik dat jij net effe teveel vertrouwt op boekenwijsheid.
En ik weet dat in de autoboeken andere waarden staan, maar het gewicht op kenteken is het gewicht op kenteken (ik ken de huidige eigenaar, dus ik kan een kopietje voor je regelen). Het was een 1999-er BTW.
Nou, dat vind ik wel meevallen... voor 5000 euro kan je echt wel een fatsoenlijke vlotte auto kopen... Tis niet niks...quote:Op zondag 28 mei 2006 20:20 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
*Mompelt iets over voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten*
Nouja, snelheid is een relatief begrip natuurlijk.quote:Op zondag 28 mei 2006 20:21 schreef MikeyMan het volgende:
Nou, dat vind ik wel meevallen... voor 5000 euro kan je echt wel een fatsoenlijke vlotte auto kopen... Tis niet niks...
Goed, 5s 0-100 en 300km/u wordt lastig... Maar 7s en 250 zou moeten lukken...quote:Op zondag 28 mei 2006 20:28 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
[..]
Nouja, snelheid is een relatief begrip natuurlijk.
Niet dus, zoals eerder aangegeven: ik heb ze beiden in bezit gehad.quote:Op zondag 28 mei 2006 20:17 schreef MikeyMan het volgende:
Hierin niet meerekenend dat de 205 in dit geval waarschijnlijk ook "op kenteken" lichter is dan in de verschillende gegevens
Die totaal niet klopt. Tuurlijk is het gewicht makkelijker de hoek om te krijgen, maar bedenk dat de 306 breder en langer is en daardoor weer wint. Extra torsiestijfheid (en dat verschil is groter dan je denkt) helpt ook. Net als een betere wielophanging. En overigens had de 306 een meesturende achteras, hetgeen ook zijn resultaten had. De 306 was ook neutraler.quote:een 20% lichtere auto echt wat makkelijker de bocht omgaat... En inderdaad, dit is een subjectieve gedachte...
Nogmaals, ik vergelijk de gewichten op kenteken met elkaar. Ik zie vaker dat het gewicht op kenteken lager is dan de fabrieksopgave. Het waarom weet ik niet (ik denk dat een potentiële autokoper het gewicht op kenteken belangrijker vindt, daar daarmee de wegenbelasting wordt bepaald), maar het is zoals het is.quote:Van verschillende sites haal ik verschillende waardes, allemaal veel hoger dan 1055 kilo... Dit kan een verschil zijn tussen ledig gewicht en startgewicht... Als je de vloeistoffen eruit haalt en een lege tank neerzeg, weegt het allemaal wat minder... Maar ik vermoed dat datzelfde dan ook voor een 205 geldt...
Ik denk dat een auto die 250 km/u kan voor 5000 euro wel te koop is, maar dat iemand met een budget van 5000 beter niet die auto kan kopen.quote:
Maar vast geen meetapparatuur, circuit en de vaardigheid om een auto op de max van zijn kunnen te rijden... Gevoel is van meer dingen afhankelijk... Jouw praktijkervaring zegt dus evengoed niks...quote:Op zondag 28 mei 2006 20:48 schreef DS4 het volgende:
verhaal...
Het was een metafoor... Natuurlijk wordt dat lastig... Doelde meer op het feit dat het niet meteen een ferrari hoeft te zijn om onder de noemer snel te vallen... Mazda 626 2.5, Carina E GTi, Volvo 850, Audi A4... Kun je vast een vlotte variant van vinden voor 5000 euro...quote:Op zondag 28 mei 2006 20:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat een auto die 250 km/u kan voor 5000 euro wel te koop is, maar dat iemand met een budget van 5000 beter niet die auto kan kopen.
Ik geef het je te doen: een verstandige aankoop voor 5000 euro van een auto die minimaal 250 km/u kan rijden...
Stopwatch, Nordschleife, racelicentie (uiteraard doet MS het sneller, maar in beide gevallen zat er iemand met dezelfde capaciteiten, dus iig vergelijkbaar)...quote:Op zondag 28 mei 2006 20:57 schreef MikeyMan het volgende:
Maar vast geen meetapparatuur, circuit en de vaardigheid om een auto op de max van zijn kunnen te rijden... Gevoel is van meer dingen afhankelijk... Jouw praktijkervaring zegt dus evengoed niks...
Maar je bent beter af met een hot hatch.quote:Op zondag 28 mei 2006 21:02 schreef MikeyMan het volgende:
Mazda 626 2.5, Carina E GTi, Volvo 850, Audi A4... Kun je vast een vlotte variant van vinden voor 5000 euro...
Jouw verhaal gaat anders ook niet op.quote:Op zondag 28 mei 2006 20:57 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Maar vast geen meetapparatuur, circuit en de vaardigheid om een auto op de max van zijn kunnen te rijden... Gevoel is van meer dingen afhankelijk... Jouw praktijkervaring zegt dus evengoed niks...
Ja, en natuurlijk hebben die allebei evenveel kilo's per pk...quote:Op zondag 28 mei 2006 22:38 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Jouw verhaal gaat anders ook niet op.
laag gewicht is leuk en geeft een goed uitgangspunt. Maar er zijn nog wel meer zaken die de wegligging van een auto maken. Onze nissan Micra 1.3 is ook lichter als mijn M3 maar dacht toch niet dat die sneller door de bocht kon
Hoezo dingen erbij verzinnen...? Ik trek alleen jouw uitspraken in twijfel... Het gevoel dat een auto sneller is dan een andere is geheel subjectief...quote:Op zondag 28 mei 2006 22:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Stopwatch, Nordschleife, racelicentie (uiteraard doet MS het sneller, maar in beide gevallen zat er iemand met dezelfde capaciteiten, dus iig vergelijkbaar)...
Hou eens op om dingen erbij te verzinnen, je hebt nu eenmaal geen gelijk in deze.
Zonder deugdelijke aanleiding, en overigens zonder dat je weet waarover je het hebt. De 306 heeft EN een beter pk/gewichtsverhouding EN is een modernere auto. Je zou het zelf kunnen bedenken dat de 306 sneller is, maar het lukt je vreemd genoeg niet...quote:Op zondag 28 mei 2006 22:49 schreef MikeyMan het volgende:
Ik trek alleen jouw uitspraken in twijfel...
Wel eens gedaan? Op de openbare weg is 250 km/u niet niks. Ook niet in een A8.quote:250 in een A8 lijkt niks...
Dat klopt... En zonder harde cijfers in direct vergelijk zal dat nog wel even duren ook...quote:Op zondag 28 mei 2006 23:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zonder deugdelijke aanleiding, en overigens zonder dat je weet waarover je het hebt. De 306 heeft EN een beter pk/gewichtsverhouding EN is een modernere auto. Je zou het zelf kunnen bedenken dat de 306 sneller is, maar het lukt je vreemd genoeg niet...
Yepz... En ik vond er geen fuck aan... Verschil tussen 120 en 250 is dat de auto's om je heen alleen wat langzamer lijken te zijn... Het rijden zelf deed me niks...quote:[..]
Wel eens gedaan? Op de openbare weg is 250 km/u niet niks. Ook niet in een A8.
Dat klopt, bovendien kom je erachter dat er best wel bochten in een snelweg zitten en bulten en dwarsrichels. Maar boven de 270 vind ik het verschil nog groter want dan blurt de omgeving weg.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:15 schreef DS4 het volgende:
Wel eens gedaan? Op de openbare weg is 250 km/u niet niks. Ook niet in een A8.
Denk dat dat ook grotendeels afhankelijk is van de auto... De betreffende A8 had luchtvering... En die filterde de -hier- beruchte bult in de A12 er grotendeels uit... Dat was met 200 comfortabeler dan veel andere auto's bij 120...quote:Op zondag 28 mei 2006 23:20 schreef Wojworshebn het volgende:
[..]
Dat klopt, bovendien kom je erachter dat er best wel bochten in een snelweg zitten en bulten en dwarsrichels. Maar boven de 270 vind ik het verschil nog groter want dan blurt de omgeving weg.
Althans dat is mijn ervaring.
Tsjah, dat weet ik niet, heb zelf niet harder gereden dan dat... Wel meegereden in een Lambo, en daar kan ik het effect wel beamen... Had wel z'n effect op m'n hartslag...quote:Op zondag 28 mei 2006 23:29 schreef Wojworshebn het volgende:
De auto maakt idd een heel verschil. Maar het word toch echt wel beter op letten, met 250+.
Ik reed laatst in Duitsland en werd met 260 nog even voorbij gepleurd door een bmw. Je vergeet dan toch wel snel in je achteruitkijkspiegel te kijken![]()
En dat maakt nou weer niet veel uit voor pure bochtensnelheid.quote:Op zondag 28 mei 2006 22:47 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Ja, en natuurlijk hebben die allebei evenveel kilo's per pk...![]()
Tuurlijk, het kan, dat ontken ik ook niet... Ik zeg alleen dat mijn gevoel zegt dat die 205 sneller is... En natuurlijk, een 205 uit 1980 en een 306 uit 99 zullen een flink verschil laten zien...quote:Op zondag 28 mei 2006 23:46 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
En dat maakt nou weer niet veel uit voor pure bochtensnelheid.
Ontwikkelingen in wielgeometrie staan ook niet stil en vooral niet sinds er electronica bij komt kijken205 tegen een 306 kan die 306 dus best beter uit de bus komen als het over bochtensnelheid gaat.
Goed, je bent een fantast. Bij deze is dat wel heel duidelijk.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:19 schreef MikeyMan het volgende:
Yepz... En ik vond er geen fuck aan... Verschil tussen 120 en 250 is dat de auto's om je heen alleen wat langzamer lijken te zijn... Het rijden zelf deed me niks...
De 205 GTI 1.9 komt uit 1987 en is sedertdien nauwelijks gewijzigd. De 306 GTI komt uit 1996 en ook sedertdien nauwelijks gewijzigd.quote:Op zondag 28 mei 2006 23:51 schreef MikeyMan het volgende:
Maar een 205 gti uit 1994 en een 306 uit 1996 zullen kwa ontwikkelingsniveau dichter bij elkaar liggen...
quote:Op maandag 29 mei 2006 09:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Goed, je bent een fantast. Bij deze is dat wel heel duidelijk.
Er zit een redelijk groot verschil in een 306 GTi en een 205 GTiquote:Op zondag 28 mei 2006 23:51 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Tuurlijk, het kan, dat ontken ik ook niet... Ik zeg alleen dat mijn gevoel zegt dat die 205 sneller is... En natuurlijk, een 205 uit 1980 en een 306 uit 99 zullen een flink verschil laten zien...
Maar een 205 gti uit 1994 en een 306 uit 1996 zullen kwa ontwikkelingsniveau dichter bij elkaar liggen...
Aangezien jij het zegt zie ik het als compliment.quote:Op maandag 29 mei 2006 09:33 schreef MikeyMan het volgende:
en jij bent een zelfingenomen, omhooggevallen patser...
Laatste type 205 en 306 gti zijn trouwens van 0-100 ook gelijk (8,5 sec), alleen topsnelheid van de 306 ligt 18 km hogerquote:Op zondag 28 mei 2006 19:58 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Das waar, maar laatste type 205 en eerste type 306 ontlopen elkaar kwa leeftijd dus niet zo...
En de bocht om zul je toch af en toe moeten...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |