abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:15:28 #1
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38143720

Wat is dit voor een reeks?

Dit is de Apple Slowchat, een SC reeks voor iedereen die Apple producten heeft, wilt hebben,
of er vragen over heeft

Ik hoor veel positiefs over Apple, maar ik vraag me af of het nu echt zo goed is. Kan iedereen met een Apple omgaan? Is Mac OS X beter dan Windows XP? Zal Mac OS X mij bevallen?

Dit blijft natuurlijk erg subjectief, maar hoe dan ook: Mac OS X is zeker anders dan Windows. Als je aan OS X (het besturingssysteem van Apple) begint moet je hier dus rekening mee houden. Maar je krijgt er wel iets voor terug. Zo is OS X veiliger en gebruiksvriendelijker. Mac OS X heeft namelijk een Unix-achtige kern gecombineerd met een erg gebruiksvriendelijke interface. Als je dit niets zegt: Unix is een systeem dat, onder andere, op veel servers gebruikt wordt.

Voor OS X zijn veel verschillende programma's te krijgen. Zo heeft Apple een eigen fotoprogramma, dat je overigens gratis bij iedere Mac krijgt, net als een programma om films te maken. Er zit een DVD-studio en een weblog-applicatie. Het fotoprogramma heet iPhoto en, zoals de naam al een beetje weggeeft, dit programma lijkt op iTunes, wat je misschien wel kent.

Van een ander veel gebruikt programma, Microsoft Office, is ook gewoon een versie voor OS X uit. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je niet meer in Word kunt werken. Maar ook hier geldt: Word for Mac ziet er anders uit dan je gewend bent. Voor Mac Office 2004 moet overigens betaald worden, je krijgt wel een testversie bij een Mac.

Ook zijn voor Mac OS X op het web heel veel free- of shareware programma's te vinden die je veelal hier kunt vinden. Onderaan deze openingspost staan er ook een paar.

Toch zijn er een hoop programma's die alleen onder Windows XP werken. Als je zo'n programma gebruikt, is er goed nieuws: sinds Apple begin dit jaar processors van Intel is gaan gebruiken, is het mogelijk ook Windows op je Mac te draaien. Dat kan op twee manieren: door met Apple's eigen Boot Camp Windows als opstart-optie toe te voegen, of door met de zogenaamde 'Virtuele Machine' van Parallels een Windows computer in een schermpje aan je OS X toe te voegen. Let overigens wel op dat beide producten testversies zijn. Boot Camp lijkt goed te werken, maar met Parallels zijn er af en toe nog problemen.

De beste manier om te kijken of een Mac iets voor je is, is altijd nog naar een Apple winkel, of een kennis met een Apple, te gaan en een beetje te spelen met het systeem. Probeer zelf wat dingen, kijk naar een beetje uitleg, en ontdek zelf wat je er van vind.

Samengevat: Als je niet bang bent voor verandering, en een ander besturingssysteem wilt proberen, dan is een Mac iets voor jou. Als je bang bent om het uit te proberen, onthoud dan dat Windows ook prima draait.

Wat is er van waar dat Mac's veel duurder zijn dan gewone PC's?

Alles en niets, afhankelijk van je verhaal. Waar je in de PC wereld voor 300 euro uit losse onderdelen een simpel pc-tje kunt samen stellen, is de goedkoopste Mac, de Mac Mini, nog altijd 650 euro - zonder keyboard, muis of scherm. Dus, een Mac is vrij duur.

Maar is die Mac echt duurder dan een pc? Niet als je ze wat eerlijker met elkaar gaat vergelijken. De van de hierboven genoemde Mac Mini afgeleide AOpen Mini is net zo duur als de Mac Mini. Ook de Apple notebooks zijn ongeveer even duur als vergelijkbare Windows notebooks. Euh, als vergelijkbare Windows-only notebooks, dus.

Bovendien bestaat een nieuwe Mac uit een totaalpakket. Je krijgt veel software, een mooi design, een afstandsbediening met een soort mini Media-center, en bij alle Macs met een scherm een ingebouwde webcam. Dit zijn extra's die je normaal niet bij je laptop krijgt.

Samengevat: Je kunt Apple's duurder noemen, maar een eerlijke vergelijking is moeilijk. Hoe dan ook, Apple geeft je uiteindelijk waar voor je geld, vanwege het design, de afstemming en de meegeleverde software, kortom: het totaalplaatje is zeker niet te duur.

Waar kan ik terecht voor meer Apple achtergrond info, aanschaf en alle andere weetjes?

Apple homepage voor online updates/aankopen/nieuws

Apple Centers/Resellers in Nederland.

Basiscursus Mac OSX voor beginners.

Appleinsider de nr. #1 geruchten website over Apple.

Macrumors de nr.# 2 geruchten website over Apple

Mac OSX.nl Nederlands grootste Mac community met uitgebreide reviews en nieuwsfeitjes en sinds kort een eigen Podcast.

Welke software moet ik zeker eens bekijken?

Open Source/Freeware:

AdiumX - Vrijwel geheel op maat te maken messenger. Nee, er zit geen webcam support in.
Growl - Hiermee kan ieder programma mededelingen 'schreeuwen'
VLC - MediaPlayer die vrijwel alle formaten lust
Quicktime codecpack - Na de installatie van dit pakket kun je vrijwel elk videobestand afspelen in Quicktime
ShakesPeer - DC++-compatible DC-Client
QuickSilver - Programma's opstarten en nog veel meer met je toetsenbord. Ideaal!
Transmission - Transmission is een Bittorrent client die streeft naar een simpele overzichtelijke interface.
MacStumbler - Altijd op zoek naar een draadloos netwerk in je buurt zonder beveiliging? Gebruik dit programma om het te vinden.
Quinn - Quinn is een tetris kloon. Wil je even snel een ontspannend spelletje spelen dan is dit een aanrader.
ImageWell - Als je op zoek bent naar een programma om snel en gemakkelijk foto's te verkleinen (of basisbewerkingen uit te voeren) dan moet je zeker eens naar ImageWell kijken! Ondersteuning voor .Mac en FTP servers zit er ook in zodat je het direct kan uploaden.
Camino - Camino is een webbrowser gebaseerd op de Gecko engine van Mozilla. Het is eigenlijk gewoon FireFox voor MacOSX met een Cocoa sausje.
CyberDuck - CyberDuck is een FTP/SFTP client voor MacOSX met een laagje Cocoa. Deze Open Source FTP client stelt je in staat om de meest gebruikte FTP commando's uit te voeren en je bestanden te beheren op een nette manier.
Chicken of the VNC - Hoewel er zat VNC clients te vinden zijn voor OSX, springt deze er toch wel uit op een bijzondere manier. Het ding is geschreven voor Cocoa en dus heb je een mooi uitziende interface, passend bij je systeem. Buiten de eyecandy bevat het een bookmark manager om je favoriete locaties op te slaan en ondersteuning voor Apple's Bonjour.
MakingMusic - Muziekanten opgelet! Altijd al willen weten hoe dat ene instrument nou klinkt of eruit ziet? Zoek het op met MakingMusic, een database met informatie over hoe instrumenten klinken, de geschiedenis ervan en hoe ze er uit zien.
CapacityMeter - Informatie nodig over je batterij status van je iBook of PowerBook? Bekijk dit met CapacityMeter (1 van de vele programma's om deze status te weergeven).
RealPlayer - RealPlayer kennen we natuurlijk allemaal wel van Windows. Toch kun je niet echt zonder dit programma als je zo nu en dan wel eens op het internet wat TV programma's wilt bekijken
Windows Media Player 9 - De bron van het kwaad! Het product is niet meer ondersteund, maar ja, je hebt het nog wel eens nodig (zoals bijvoorbeeld voor een radio widget op Dashboard om internetstreams te luisteren). Anyway... op zich wel handig om te hebben dus.
Coverflow - Geweldig mooi programma waarmee je visueel door je iTunes albums kunt bladeren
Frontpage widget - projectje van ChOas.
My active topics widget - projectje van ChOas.
MediaCentral - Een volwaardig alternatief voor FrontRow.
Disk Inventory X - Zie snel welke bestanden en directories veel ruimte innemen op je schijf. Perfecte tool voor de maandelijkse schoonmaak.

Commerciele software:
BluePhoneElite - Alles voor je BlueToothTelefoon
SubEthaEdit - Editor gemaakt door apen net zo lang op een toetsenbord te laten slaan tot er iets moois uit kwam.

En als ik verder nog vragen heb?
Stel ze! In dit topic zitten een hoop behulpzame Apple-gebruikers

Was dat alles?

Nee, we hebben natuurlijk ook nog wat regeltjes:
-Wees lief tegen elkaar. Geen flames tegen elkaar, of tegen Windows en Windows gebruikers.
-Hou je Appleslowchat alleen voor algemene Applezaken en ga niet offtopic met
gespecificeerde vragen over de MacBook of iPod of wat dan ook. Soms zijn daar al speciale
threads voor.
-Verpest het topic niet Misdraag je niet, en als iemand dat wel doet, gebruik dan de topicreport in plaats van het topic zelf.
-Houd je verder aan de regels van Fok! en [DIG]. Het klinkt bijna te logisch

Dat was wel alles. Maak er een leuke slowchat van
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deze OP vind je hier!

[ Bericht 50% gewijzigd door Fred op 23-05-2006 23:33:07 ]
OOЯ
pi_38143810
De OP, oor.

[edit]fipo
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:17:24 #3
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38143831
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 23:15 schreef oor het volgende:
Go on
Er staat een prachtige OP in de wiki. Zou je zo vriendelijk willen zijn deze overigens erg inspirerende woorden daardoor te vervangen? Dan hebben editor2, ik, en anderen die wat hebben bijgedragen dat tenslotte niet voor niets gedaan
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:17:57 #4
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38143863
rustig rustig ik was al bezig met zoeken
OOЯ
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:19:00 #5
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_38143913
Ja, dan ben je wel sneller, als je eerst alleen game on (verkeerd gespeld, dat wel) typt en daarna eens de OP zoekt.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:19:11 #6
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38143923
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 23:17 schreef oor het volgende:
rustig rustig ik was al bezig met zoeken
Ach, gelukkig letten we allemaal zo goed op, is de kans groter dat niets gaat ontsporen hier

Bedankt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_38143939
Mijn 6230i doet het perfect met iCal, en PhoneManager is geweldig!
pi_38144066
FredZ, je bent een toffe mod.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:25:12 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_38144196
Nou alleen nog iets aan die nummering doen... Maar heb niet echt zin om heel DIG uit te gaan graven om vervolgens het aantal AppleSC topics te tellen.

Waar is trouwens het plaatje uit de OP gebleven
So we just called him Fred
pi_38144297
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 23:25 schreef FredvZ het volgende:
Nou alleen nog iets aan die nummering doen... Maar heb niet echt zin om heel DIG uit te gaan graven om vervolgens het aantal AppleSC topics te tellen.

Waar is trouwens het plaatje uit de OP gebleven
Apple Slowchat - Deel 56

56
was de laatste
Hoeveel zijn er nu geweest? (daar heb ik dan weer geen zin in )
pi_38144338
Zou je als MOD ff die openingspost die ik in Appleslowchat 57 heb neergezet in oor's OP kunnen invoegen?
31 december 2006: Inactive FOK!account
pi_38144383
pi_38144453
Fipo en tvp mocht toch niet...?

Weet nu even weinig anders te zeggen
Calmer than you are
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:31:22 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_38144461
Dan was dit topic 57 al: Apple slowchat, waar waren we ookalweer?
Dus dan wordt dit deel 58

edit:
en voila: nog een mooi plaatje ook.
  FOK!fotograaf dinsdag 23 mei 2006 @ 23:33:26 #15
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_38144542
Hoi! ik doe ook weer mee!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:33:40 #16
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38144548
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 23:29 schreef editor2 het volgende:
Zou je als MOD ff die openingspost die ik in Appleslowchat 57 heb neergezet in oor's OP kunnen invoegen? Dit is trouwens ook Appleslowchat nr 57 en kun je dan mijn thread weggooien.
edit laat maar nu kan ik hem niet meer editten :/
OOЯ
pi_38144572
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 23:33 schreef oor het volgende:

[..]

ik kan de op ook gewoon aanpassen, meld gewoon ff wat er in moet komen te staan
Is al gebeurd
2 man mod aandacht
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:35:36 #18
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38144612
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 23:34 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Is al gebeurd
2 man mod aandacht
beetje overdreven he voor een Openings post
OOЯ
  dinsdag 23 mei 2006 @ 23:37:34 #19
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38144688
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 23:35 schreef oor het volgende:

[..]

Het is wel een mooi plaatje
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_38144706
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 23:35 schreef oor het volgende:

[..]

Tegen de tijd dat ik terig was met de OP achter mijn copy was freddy al klaar
Misschien vervelen we ons gewoon

Maar ik ga zo weg dus dan moet je het met Freddy doen
pi_38144810
Die OP is groter dan de handleiding van mijn iMac. .
pi_38145048
tonks...

ff nog het laatste belangrijkste nieuws uit de vorige thread:

Vanmorgen vroeg kon nog worden gemeld dat het gerucht ging dat Apple Inc.bezig is met een keten
van eigen Applestores in Europa op te zetten aangezien vanaf 1 september 2006 alle Apple resellers hun naam moesten veranderen in Apple Premium Sellers, blijkt nu dat het officieel is.

Apple heeft via een circulaire te kennen gegeven een International Product Planner
te zoeken en wel met de volgende omschrijving erbij: Within the logistic department (20 FTE) Apple
is managing the Supply Chain operations. The Retail group is a relatively new department
within Apple supporting 6 Apple stores in the UK and soon Apple stores will be opened on
the European mainland.

Redactie Games dinsdag 23 mei 2006 @ 23:49:57 #23
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_38145184
quote:
Tuesday, 23 May 2006
IPod-Compatible Sneakers From Apple And Nike
Topic: iPod

It's a global mega-brand mashup!

Apple is teaming up with Nike to cross-promote sneakers and iPods. The footwear and earwear giants are soon launching a new line of iPod-compatible sneakers, plus a wireless pedometer-cum-connection-kit that pumps exercise feedback into runners' ears. "Faster, fat ass!"

The Nike+iPod cross promotion encourages runners to buy a new pair of Nike+ sneakers, which have a little pocket for a wireless sensor. The wireless sensor is part of a $30 Nike+iPod Sport Kit from Apple, which is expected to ship within 60 days.

The Nike+iPod Sport Kit also includes a small receiver that plugs into the dock connector on the bottom of the iPod. Out on the road, the sensor sends data about time, distance, and pace to the iPod, which provides unspecified "workout-based voice feedback" while you run. Presumably, it's encouraging.

Back at home, the iPod uploads the exercise data to the Mac or PC, and syncs with iTunes and the NikePlus website which records runs and sets goals. In addition, the site will allow runners to challenge each other to "virtual races" and download time- or distance-based workout routines. It will also offer sporty iMixes "chosen and introduced by top athletes."
U must be F*ckin' kidding me...
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_38145316
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 23:49 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

U must be F*ckin' kidding me...
briljant.
pi_38145606
Er komt ook allemaal nike shit in de ITMS
pi_38149957
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 23:22 schreef tonks het volgende:
FredZ, je bent een toffe mod.
Bestaan die
  woensdag 24 mei 2006 @ 08:22:32 #27
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_38150676
De nieuwste aanval op de iPod, deze keer door SanDisk, is een heuse underground-beweging..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 24 mei 2006 @ 09:30:06 #28
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_38152003
Tjonge, die nike-toeli.
Ik zit me nu te bedenken of ik merken kan bedenken die ook een stukje van de walkman-hype probeerde mee te pikken vroeger. Denk alleen echt dat dit iets van de laatste jaren is.....
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 24 mei 2006 @ 09:55:57 #29
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_38152651
Hallo allemaal
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_38153141
En nu zelfs op de FP Nike zoekt samenwerking met Apple
Calmer than you are
pi_38154399
Is hij weer open
Al lang? Tof
  woensdag 24 mei 2006 @ 10:58:23 #32
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_38154491
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 06:25 schreef super-muffin het volgende:

[..]

Bestaan die
Als ik FredvZ was, had ik het heel groot in mn sig gezet .
  woensdag 24 mei 2006 @ 11:04:45 #33
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_38154701
pi_38158155
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 10:58 schreef Slarioux het volgende:

[..]

Als ik FredvZ was, had ik het heel groot in mn sig gezet .
Die van mij of Tonks?
  woensdag 24 mei 2006 @ 13:30:46 #35
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_38159871
Die van tonks, sorry

Ik ben al over de helft voor mijn macbook!

[ Bericht 22% gewijzigd door Sander op 21-10-2009 23:36:48 ]
pi_38159950
Deze week weer een MacStore rijker in Deventer!
pi_38160065
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:30 schreef Slarioux het volgende:
Die van tonks, sorry

Sparen?

[ Bericht 13% gewijzigd door Sander op 11-01-2010 09:22:43 ]
  woensdag 24 mei 2006 @ 13:36:39 #38
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_38160110
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:35 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:

[..]

Sparen?
Yep. Salaris, stufi, "repareer mijn pc en ik geef je geld", ik dump alles op mn spaarrekening, ipv van in de kroeg enzo
pi_38160196
Ga ervoor Slarioux!

woensdag 24 mei 2006 @ 13:41:45 #40
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_38160320
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:30 schreef Slarioux het volgende:
Die van tonks, sorry

Ik ben bijna op de helf van mijn MacBook Pro

[ Bericht 13% gewijzigd door Sander op 11-01-2010 09:22:47 ]
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_38160574
.

Ik heb ruzie met iListen, nogsteeds.

Hieronder mijn probleem:

Ik heb gisteren iListen geinstalleerd, versie 1.6.x. Als ik iListen opstart krijg ik tweemaal achter elkaar dezelfde messagebox met de tekst "Unable to create language". Als ik op okay druk, gaat iListen verder naar het scherm met de microfooninstellingen. (Je moet eerst je microfoon goed afstellen voor je een gebruikersprofiel op kan bouwen) Daar moet je op een gegeven moment een stukje tekst voorlezen, maar als ik op de knop drukt waarmee je dat stukje tekst dan zou moeten weergeven, zegt ie weer "Unable to create language, error <-43>".

Hoe krijg ik iListen nou gewoon aan de gang zonder dat ie dit soort dingen zegt ?

Ik heb al rondgegoogled, maar afgezien van deze http://lists.macspeech.co(...)support/20041228.txt link ben ik niks tegengekomen dat me zou kunnen helpen. Ik heb geprobeerd uit te voeren wat er in deze tip stond, maar het klopte niet helemaal met hoe de boel bij mij zat, en het werkte niet.

Is er iemand die hier iets meer ervaring mee heeft die me zou kunnen helpen ?
It's my party and I'll cry if I want to.
  woensdag 24 mei 2006 @ 13:57:23 #42
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38160953

mijn countertje

[ Bericht 14% gewijzigd door oor op 24-05-2006 14:02:25 ]
OOЯ
  FOK!fotograaf woensdag 24 mei 2006 @ 14:07:17 #43
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_38161428
Ik moet gaan kiezen tussen Macbook pro en het Macbook,.........

Zijn de problemen van het extreem warm worden van de pro's nog steeds aanwezig?
  woensdag 24 mei 2006 @ 14:12:48 #45
111612 blrrrt
Het Grote Voordeel Van FOK!
pi_38161561
Het leven is geen krentenbol.
pi_38161651
Wel cool een Apple Store.

pi_38162664
Ik zit nog steeds te twijfelen ik ben heel erg blij met mijn iBook... Maar het feit dat je de Macbook wel dicht kunt doen zonder dat ie op stand-by gaat, dat je er windows op kunt draaien en dat de resolutie hoger is doen me toch wel erg twijfelen
pi_38163473
quote:
Ik zie het voordeel niet zo t.o.v. de Apple store's die we nu hebben, die in Leeuwarden vind ik b.v. erg goed. Wat draagt zo'n concept er dan nog verder aan bij.
  woensdag 24 mei 2006 @ 15:08:16 #49
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_38163808
Ach ja. Hopelijk komt 'ie in Amsterdam. Lekker dichtbij

Er zijn wel degelijk voordelen. Voor Apple zelf namelijk
pi_38163869
Hopelijk komt er in die Apple Store dan ook een Geek Bar met net zulke mooie Geeks als in London. .
  woensdag 24 mei 2006 @ 15:17:01 #51
9776 FLIPNEUS
Let's rawk!
pi_38164189
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 15:09 schreef AudreyHepburn het volgende:
London. .
Die store .

Ik mag hier weer posten, nog een maandje en ik heb mijn MacBook .
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
  woensdag 24 mei 2006 @ 15:17:26 #52
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_38164209
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 14:39 schreef Remzz het volgende:
Ik zit nog steeds te twijfelen ik ben heel erg blij met mijn iBook... Maar het feit dat je de Macbook wel dicht kunt doen zonder dat ie op stand-by gaat, dat je er windows op kunt draaien en dat de resolutie hoger is doen me toch wel erg twijfelen
Ik heb het ook hoor.... ik werk zoveeeeeel op het ouwe beestje (hij is al 2). Die MacBook is een mooi ding, maar noodzakelijk is voor mij de 'switch' niet. Het ouwe beestje doet zijn werk trouw. Ik moet van het idee afstappen dat ik altijd het beste moet hebben. Als iets 2 jaar oud is en er komt eindelijk iets beters, dan moet ik daar vrede mee kunnen hebben, als het oorspronkelijke apparaat nog steeds goed is Over een paar weekjes studeer ik af, de kans is groot dat ik dan minder behoefte aan een laptop heb. Kortom, ik feliciteer mezelf over een paar weekjes met een iMac.

De vraag is hoe die lijn gaat veranderen de komende periode. Wanneer komt de intel merom-processor (augustus)? Komt die direct in de iMac. Kan de intel conroe (juli) in de iMac en gaat die in hogere snelheden (of dual) in de Powermac. Misschien komt er zelfs een intel woodcrest (juni) in de Powermac? Gaat de prijs van de powermac omlaag als daar 'gewoon' een conroe inkomt? Je verwacht dat het allemaal wat doorzichtiger wordt met intel, maar er is zoveel keuze.

Soms zou je willen dat je er allemaal geen verstand van had en zoiets gewoon op een willekeurige dag kon kopen, dat je het nooit zou merken als je systeem na 2 dagen een opvolger heeft gekregen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_38164297
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 15:17 schreef FLIPNEUS het volgende:

[..]

Die store .

Ik mag hier weer posten, nog een maandje en ik heb mijn MacBook .
De Geeks waren ook puik.
  woensdag 24 mei 2006 @ 15:25:02 #54
9776 FLIPNEUS
Let's rawk!
pi_38164548
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 15:19 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

De Geeks waren ook puik.
Eigenlijk best een toffe baan. Volgens mij de enige baan in de IT waar je én heel de dag met Apples mag spelen, én de dames ook nog eens bij je wegsoppen.
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
pi_38165134
Nog een maandje wachten
pi_38167877
quote:
Applestores in Europa en het laatste Apple news.

@ SterkStaaltje" Ja..

Apple heeft zijn programma Xcode naar versie 2.3 op gewaardeerd waarmee het tevens een Universal-applicatie is geworden.
Voornaamste verandering in deze update is dat DWARD debugging tool is verbetert en het Distributed
Network Build
is toegevoegd. Hier kun je alles downloaden.

Als van je parodie en mysterie houdt dan is de website van iCryptex wel
wat voor je. Darren Beerfoot probeert hier een link te leggen tussen de adorering van de Apple adepten
voor hun merk en de momenteel populaire film The Da Vinci Code. Imo zeer geslaagd!

Op de website van Miglia Technology kun je nu voor je Mac mini TVMax aanschaffen.
Voor de Mac mini bezitter de oplossing om van je Mac mini een TV- en Videorecorder te maken. Je kunt er beeldvullend TV kijken,je oude Betamax/VHS videobanden omzetten naar DVD en zelfs TV programma's
opnemen in MPEG2,MPEG4 en zelfs DivX formaat. Met het bijgeleverde EyeTV 2.0 van Elgato kun je zelfs opnames zo converteren dat ze afspeelbaar zijn op je iPodvideo. Prijs +/- ¤ 250,- bij je lokale Apple-reseller.

[ Bericht 29% gewijzigd door editor2 op 24-05-2006 17:25:18 ]
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:42:09 #57
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38172002
Zeg hier wat je gekocht hebt!

geqxon aan de macbook

[ Bericht 6% gewijzigd door oor op 24-05-2006 18:51:52 ]
OOЯ
pi_38172257
Ik wil dat iListen het doet ! En dat doet het nogsteeds niet. En ik word er een beetje chaggerijnig van. En niemand kan me helpen, hier niet en op andere Macfora niet, en ik snap niet wat er nou mis is. .

Is er misschien iemand die me een goed groot internationaal macforum kan aanraden, dan kan ik het daar nog proberen een keertje te vragen.

Liefs, een geirriteerde Au3.
pi_38172316
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:42 schreef oor het volgende:
Zeg hier wat je gekocht hebt!

geqxon aan de macbook
Dat soort dingen deden we dus niet meer hier, oor.
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:52:09 #60
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38172413
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:49 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

Dat soort dingen deden we dus niet meer hier, oor.
andere smilie dan maar
OOЯ
pi_38172437
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:52 schreef oor het volgende:

[..]

andere smilie dan maar
Al stuk positiever
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:53:53 #62
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_38172488
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:48 schreef AudreyHepburn het volgende:
Ik wil dat iListen het doet ! En dat doet het nogsteeds niet. En ik word er een beetje chaggerijnig van. En niemand kan me helpen, hier niet en op andere Macfora niet, en ik snap niet wat er nou mis is. .

Is er misschien iemand die me een goed groot internationaal macforum kan aanraden, dan kan ik het daar nog proberen een keertje te vragen.

Liefs, een geirriteerde Au3.
Zou de .dmg beschadigd zijn?

Probeer het eens te installeren op de mac van iemand anders (bij voorkeur zonder gestripte talen, vanwege de taalfout). Als dat direct goed gaat kan het aan de talen liggen, als dat niet goed gaat kan het installatiebestand wel eens fouten bevatten.

Zonde dat geqxon de komende maanden hier nog niet terecht kan met vragen over zijn macbook
pi_38172494
En ik baal dat ik nog steeds geen fatsoenelijk gratis FTP programma kan vinden voor de Mac.... Transmit is niet gratis en werkt bij mij niet altijd, iets met Duck erin werkt nooit Ik zoek gewoon iets heeeeel simpels ala ws_ftp
pi_38172643
Dat is 1, dat is 2 en dat is 3
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:57:16 #65
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38172644
cyberduck werkt gewoon.

maar zelf gebruik ik altijd de upload service van de server.
OOЯ
pi_38172679
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:53 schreef XL het volgende:

[..]

Zou de .dmg beschadigd zijn?

Probeer het eens te installeren op de mac van iemand anders (bij voorkeur zonder gestripte talen, vanwege de taalfout). Als dat direct goed gaat kan het aan de talen liggen, als dat niet goed gaat kan het installatiebestand wel eens fouten bevatten.

Zonde dat geqxon de komende maanden hier nog niet terecht kan met vragen over zijn macbook
Ik heb alle installatiebestanden van een docent van me op schijf gekregen die daarmee zelf zijn eigen iListen heeft geinstalleerd dus, wat ik je ook al mailde. Daar zou het dus ook niet aan moeten liggen.

Wat ik nu ook al geprobeerd heb is alles erafgooien en opnieuw installeren met Engels als taal van mijn OS. (Had eerst NL, zou misschien kunnen batsen met het feit dat iListen geen NL versie heeft) Werkte dus ook niet.

Kortom, het enige dat ik nu zou kunnen gaan doen is dat hele fucking Tiger opnieuw installeren met alle talen en die er allemaal op laten staan. ( .) Ik vind dat alleen niet logisch te verklaren. Zolang Engels er onaangetast opstaat, waarom zou ik dan mijn taalfile van Sranang-Togo moeten hebben om iListen te installeren ?

grrr,
Au3
  woensdag 24 mei 2006 @ 18:58:12 #67
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38172691
editor2 al een macbook besteld? of ga je er geen een nemen?
OOЯ
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:03:46 #68
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_38172944
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:57 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

Ik heb alle installatiebestanden van een docent van me op schijf gekregen die daarmee zelf zijn eigen iListen heeft geinstalleerd dus, wat ik je ook al mailde. Daar zou het dus ook niet aan moeten liggen.

Wat ik nu ook al geprobeerd heb is alles erafgooien en opnieuw installeren met Engels als taal van mijn OS. (Had eerst NL, zou misschien kunnen batsen met het feit dat iListen geen NL versie heeft) Werkte dus ook niet.

Kortom, het enige dat ik nu zou kunnen gaan doen is dat hele fucking Tiger opnieuw installeren met alle talen en die er allemaal op laten staan. ( .) Ik vind dat alleen niet logisch te verklaren. Zolang Engels er onaangetast opstaat, waarom zou ik dan mijn taalfile van Sranang-Togo moeten hebben om iListen te installeren ?

grrr,
Au3
Heb je een kopie van zijn schijf, of heb je zijn schijf? Dat zou ook nog verschil kunnen maken.
Voor ik Tiger opnieuw zou installeren zou ik graag van tevoren bevestigd zien dat de schijf werkt.

Misschien had hij het programma gedownload en heeft hij zelf de cd nooit gebruikt?
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:06:27 #69
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_38173054
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:57 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

De bestanden kunnen wel fouten bevatten. Gebeurt wel vaker met branden (zeker als het op hoge snelheid gebrand wordt, bij lagere snelheden is die kans (sowieso al niet groot) veel kleiner).
pi_38173147
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 18:57 schreef editor2 het volgende:
Dat is 1, dat is 2 en dat is 3
Bedankt! Wat zijn er veel
Dat ze het niet doen zal wel wat te maken hebben met onze internetverbinding, dat pauper @home ligt al weer een dag of 3 uit. Dus moet het internet maar ff van de buren af komen.
pi_38173166
@ oor:

Ik heb nu voor onderweg een PB G4 15 inch 1.67 GHZ en een MBP 15 inch 1.83 GHZ
ter beschikking. Die laatste gaat er zowiezo uit zoals ik in een vorige thread al vertelde
maar ik geil een beetje op de MBP 17 inch dus die komt er wel zo eind van het jaar
wanneer ze van die leuke december-acties hebben bij Apple.

Ik twijfel een beetje om die MacBook te kopen omdat ik het niet echt nodig heb en
ik ben ook niet zo iBook type. Maar aangezien ik de "Pismo" ook nog heb en dat altijd een
wereldnotebook vond met dat zwart en witte logo, lonkt die zwarte MacBook ook wel heel stiekum.
pi_38173257
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:06 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

De bestanden kunnen wel fouten bevatten. Gebeurt wel vaker met branden (zeker als het op hoge snelheid gebrand wordt, bij lagere snelheden is die kans (sowieso al niet groot) veel kleiner).
Hmm, ik ga hem eens even mailen. Dan zal dat het misschien toch wel kunnen wezen.
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:16:58 #73
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38173421
@editor2 Duidelijk

-----

ik zag vanmiddag op nu.nl een bericht over de nintendo ds lite ofzo, daar stond een zwarte versie van die ds lite als voorbeeldplaatje bij, en die leek echt verdomt veel op de zwarte macbook.

zou nintendo met apple samen werken? ze werken wel samen met de browser Opera
OOЯ
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:17:17 #74
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_38173437
Je kunt kijken of de bestanden identiek zijn met md5 (man md5 in de terminal).
pi_38173810
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:17 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Je kunt kijken of de bestanden identiek zijn met md5 (man md5 in de terminal).
En nu nog een keer diezelfde opmerking in de Audrey-gaat-m-ook-snappen-uitvoering. .
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:33:34 #76
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_38174123
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:26 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

En nu nog een keer diezelfde opmerking in de Audrey-gaat-m-ook-snappen-uitvoering. .
je doet de stekker in het stopcontact. dan doe je de mac aan met de aanknop.....
OOЯ
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:36:03 #77
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_38174227
Ik ken de md5 functie niet.
Snap wel dat als je man in terminal typt, dat je dan een handleiding (MANual) bij een functie krijgt.

Met andere woorden:
Start terminal
type: man md5

en voor je opent zich de handleiding waarmee je md5 moet gaan begrijpen
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:40:59 #78
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_38174438
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:26 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

Applications > Utilities > Terminal.app.

Als je die opent en dan man md5 typt, krijg je uitleg over md5. Nu is er een kans dat je die niet begrijpt, dus ik zal eens kijken hoe het werkt.
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:45:02 #79
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_38174601
Ohja, simpel: ga in de terminal naar de map waar het bestand (de .dmg) staat. Als die op je desktop staat doe je daarvoor 'cd Desktop'. Dan typ je 'md5 iListen.dmg' (zonder quotes, en met de daadwerkelijke bestandsnaam uiteraard) en krijg je een string die bij jou en jouw docent in theorie exact gelijk moet zijn.

Zoiets:
1
2
3
alex-martinius-ibook-g4:~/Desktop alexmartinius$ md5 20060324P4PRObeschrijving\ en\ opdrachten\ Innobus.doc 
MD5 (20060324P4PRObeschrijving en opdrachten Innobus.doc) = 7cf77e1bce8472325e135db5542ead64
alex-martinius-ibook-g4:~/Desktop alexmartinius$ 

7cf77e1bce8472325e135db5542ead64 dus bij het bestand dat ik gebruikte.
pi_38174640
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:45 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ohja, simpel: ga in de terminal naar de map waar het bestand (de .dmg) staat.
Naar mijn inschatting haakt ze hier al af.
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:49:24 #81
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_38174743
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:46 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:

[..]

Als ze het bestand vanaf de cd op de Desktop zet (en dat gaat haar lukken), hoeft ze alleen even verder te lezen om te weten dat dat met 'cd Desktop' moet. En daarna alleen nog 'md5 bestandsnaam'. Al met al is het vrij makkelijk.

Maar we zullen zien.
pi_38174781
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:46 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:

[..]

Oscar_de_Grouch, douze points.
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:50:13 #83
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_38174782
Hee, dat is best grappig.

Als je 'md5 iListen > uniek' typt staat de unieke code direct in een bestand met de naam uniek.
Kun je dat bestand mooi naar je docent mailen en dan lijk je de ultieme nerd.
pi_38174827
@ XL & AoD:

Ik heb eerder al aangegeven aan Audrey dat ze gewoon een clean install maar moet doen
omdat ik al voorzag waar dit heenging. Veel uitleggen en communicatie-stoornissen waardoor
je uiteindelijk hier meer tijd aan kwijt ben dan wanneer je een cleaninstall zou doen.

ff iets anders:

'k heb nu de hele OP herschreven zoals hij volgens mij moet zijn:
Ik heb uiteraard hetgeen DH schreef samengevoegd met mijn verhaal.

Helder,kort en bondig en voorzien van hints,tips,feitjes en actuele links van progjes
aangezien sommige deeplinks uit de tijd waren. Plaats het wel tegen de tijd dat de thread
vol zit. Ben er tevreden over.

[ Bericht 13% gewijzigd door editor2 op 24-05-2006 20:00:58 ]
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:54:31 #85
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_38174991
En waarom doe je dat niet gewoon bij de wiki, zodat anderen hem kunnen lezen en kunnen kijken of ze er tevreden over zijn?
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:55:09 #86
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_38175022
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:50 schreef AudreyHepburn het volgende:

[..]

Oscar_de_Grouch, douze points.
Ook na de post boven die van jou?
pi_38175034
Geqxon heeft een MacBook gereserveerd bij A-mac in Amerfoort!
pi_38175154
Mooi dus we kunnen binnenkort zijn eigen gemaakte foto's van zijn nieuwe MacBook tegemoet zien?
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:59:13 #89
141482 Q.
JurassiQ
pi_38175188
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:55 schreef super-muffin het volgende:
Geqxon heeft een MacBook gereserveerd bij A-mac in Amerfoort!
Die in Amersfoort is wel erg populair hè? Op GoT zijn er ook al 5 users die daar zijn geweest vandaag. .
For great justice!
  woensdag 24 mei 2006 @ 19:59:28 #90
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_38175197
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:51 schreef editor2 het volgende:
@ XL & AoD:

Ik heb eerder al aangegeven aan Audrey dat ze gewoon een clean install maar moet doen
omdat ik al voorzag waar dit heenging. Veel uitleggen en communicatie-stoornissen waardoor
je uiteindelijk meer tijd kwijt ben dan wanneer je een cleaninstall zou doen.
Doe niet zo Windows... hier is het topic voor.
Een herinstall is niet de juise methode als blijkt dat het bestand beschadigd is, integendeel zelfs. Dan is het zonde van de tijd.
pi_38175398
Nergens bleek uit het verhaal dat er iets beschadigd was. Dus is mijn suggestie zo gek nog niet. Bedoel je gaat toch niet urenlang met alle irritaties erbij blijven zoeken waarom iets het niet doet?
Zo ben je meer tijd kwijt aan iets wat je mischien toch niet vindt terwijl een cleaninstall gewoon
de snelste oplossing is in zo een geval.
pi_38175549
Editor2, het is nogal wat om Tiger opnieuw te installeren. En bovendien blijft het me dwarszitten dat het daar dan aan zou moeten liggen. Als ik gewoon de talen die ik wel spreek op mijn Mac heb laten staan, inclusief Engels, en alleen Sranang-Togo en Mandarijns enzo erafgeflikkerd heb vind ik het gewoon niet logisch dat ik die nodig zou hebben voor deze installatie.
pi_38175553
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

In mijn ervaring is het onmogelijk om terminal uit te leggen .
Is er niet iets als Remote Desktop voor Mac?
pi_38175593
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe ik mijn terminal open. .
  woensdag 24 mei 2006 @ 20:08:50 #95
12221 Tijn