Nogmaals een schopje van mij

Ondertussen heb ik (voornamelijk via JList en wat van ebay) een aantal bento's in huis en een redelijke lijst ingrediënten. Mijn plaatselijke toko verkoopt vooral de standaard dingen als umebochi, nori en sake (maar wél vier soorten japanse rijst waarvan er één zeer geschikt is voor sushi/onigiri en 'maar' 22 euro kost voor een zak van 10 kilo.)
Onze favoriete onigiri is ondertussen die met tonijnsalade;
- blikje tonijn in WATER
- gesnipperde ui (niet te fijn)
- yoghonaise/yofresh
- peterselie
Naar smaak mengen. Moet redelijk 'nat' blijven omdat er anders niet zoveel smaak aan zit. Zelf gebruik ik een stuk keukenfolie (van dat klevende) om eerst met de lepel een globale vorm, meestal een driehoek of een platte cirkel, te maken. Dan de vulling erover scheppen tot 1,5cm uit de rand, dan weer rijst erop. Enigzins aandrukken, dan de keukenfolie dicht en daarmee in de uiteindelijke vorm brengen.
Bewaren kan prima in de koelkast, vooral bij warm weer. Tegen lunchtijd is dan net de kou eraf en de smaak prima. Opwarmen in de magnetron kan ook maar heeft niet mijn voorkeur.
Vaak rol ik de kleine onigiri's (als ik meerdere vullingen heb gemaakt gebruik ik de malletjes van JList voor ronde of hartvormige onigiri) nog door een cod roe/gepofte rijst sprinkles voor de kleur.
Ook erg lekker: ei kloppen met klein beetje melk, dan een heel dun "pannekoekje" ervan maken. dit om een onigiri wikkelen.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-