quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:27 schreef Johan_de_With het volgende:[..]
Niets. In dit geval vond ik het ook al een vreemd bericht, en naar nu blijkt is het onwaar. Jammer dat veel mensen er al over zijn gevallen, terwijl er over de antisemitische preek in ons eigen land, waar wel zekerheid over bestaat, veel minder beroering ontstond.
Dat is aan de ene kant een heel vreemde waarneming, echter denk ik dat het heel eenvoudig te verklaren is.
Er wordt vaak gezegd dat Nederland goed is in klagen over een ander, maar niet op zichzelf.
Balk, splinter, oog. Die.
Ik maak even deels gebruik van deze:
Toelichting, zie de persoon zelve linksboven, en de 'foute persoon' linksonder.Daarnaast, gaat het om herkenning, een voorbeeld welke ik al eerder gaf.
De Nederlander woont in Nederland, heeft een hypotheek bij een Nederlandse bank, kijkt Nederlandse TV en heeft interesses als auto's, voetbal, tijdschriften daarover, et cetera.
Iemand ergens anders woont dus niet in Nederland, heeft niet die hypotheek, kijkt niet naar onze TV en heeft een hele andere interesse.
Daarmee is het 'veilig' om te zeggen dat het fout is, zonder zichzelf fout te noemen.
Immers, als de 'foute persoon' ook van diezelfde voetbal houdt, zou dat wel eens (ja, dat is een drogreden) kunnen betekenen dat voetbal niet zo goed is. Zie het met lezen van de Koran bijvoorbeeld. In vergelijking met lezen van de Bijbel. Beiden maakt niks uit. Maar de Bijbel leest men zelf, en de Koran 'de andere, foute' mens. Heel veilig om te zeggen dat de Koran fout is dus.
Dit reflecterend naar dit topic [
Antisemitische predikant neemt het op voor Hitler ), is het voor velen lastig om er een mening over te vormen. Deze persoon woont namelijk in Nederland, en heeft waarschijnlijk bijna hetzelfde leven als elke andere Nederlander. Daarmee is het een stuk dunner ijs, om hierover een mening te vormen, voor de persoon zelf.
Persoonlijk hou ik mezelf er ook een beetje buiten... Mede eigenlijk om de reacties die er al staan.
Bovenstaande tekst =
C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.