Zo, weer een update. Na her en der door onze woonplaats een paar draaien was gedaan te hebben (Onze wasmachine is nog niet aangesloten), en bij 2 bouwmarkten langs om de materialen te halen om het werkblad in de bijkeuken te gaan plaatsen ben ik rond 13:30 uur begonnen met klussen.
Eerst van de korte kanten van de spoelbak de beugels verwijderd zodat ik geen happen uit de zijwanden van de keukenpastjes hoef te halen. Dit is op advies van een tante bij Reginox:
![]()
Vervolgens op de onderkant van het werkblad wat hulplijnen getrokken. Op de volgende 2 foto's zie je de lijnen die de binnenmaat van het keukenkastje aangeven waar de spoelbak in moet vallen, dit om te kijken of het allemaal past zonder steunen. En ja, dat ziet er een stuk beter uit.
![]()
![]()
Omdat het blad nog op zijn kop lag kon ik mooi de beker, de overstort en het sifon even koud passen. Ik heb alles neit loeivast aangedraaid, en gaat erom of de maten kloppen. En dat deed het gelukkig. Geen paniek, de buis met de haakse hoek, direct na de plug wordt veeeeeel korter:
![]()
Nu de maten van de lange kant van de spoelbak opnemen om vervolgens over te kunnen nemen op het keukenkastje. Ik had al gezien dat ik e.e.a. moet inkepen, en daarom is het belangrijk nauwkeurig te werken. Ik heb eerst een vast meetpunt bepaald. Na nauwkeurig meten heb ik besloten dat de voorkant van de keukenkastjes (Exclusief front) op 56,5 cm zit. Door dit vast punt heb ik bij het overnemen telkens een vaste referentie om bepalde lijnen uit te tekenen. Anders ben je in het luchtledige aan het meten en tekenen en heb je zomaar een fout gemaakt:
![]()
![]()
Dan wordt het tijd om het kraangat uit te meten en te boren. Dat was neit makkelijk. De 1-greeps mengkraan die we hebben uitgezocht heeft een menghendel die naar achter wordt bewogen voor warm water. Omdat we een vrij grote bak hebben, het blad onder het tegelwerk komt zitten en ik de kraan niet op de rand van de bak wil hebben heb ik maar weinig speelruimte hiervoor. Bij een boring te veel naar de achterwand kun je niet helemaal heet water pakken (De menghendel komt tegen de muur) en bij een boring te dicht bij de bak zou de steunhuls gedeeltelijk op de metalen steunrand van de spoelbak komen. Ook niet mooi dus. Het is wel gelukkig wel goed gelukt, hier het hart afgetekend:
![]()
En hier dmv een speedboor 30 mm het gat er in gemaakt. Dit was heel spannend, want verkeerd is helemaal opnieuw beginnen (En opnieuw is echt opnieuw, beginnen bij het bestellen van een nieuw werkblad). Je moet eigenlijk gewoon vergeten hoeveel geld en tijd je verknalt als je mis boort. Je maakt jezelf alleen maar zenuwachtig. Maar goed, het gat zit er in en goed ook. Oh ja, zoals te zien is is het blad inmiddels omgedraaid
![]()
:
![]()
En ja, dan moet de kraan ook even koud gepast worden (Dus niet alles retestrak aandraaien). Eerst de kraan monteren:
![]()
Dan de onderkant aandraaien (En zoals je ziet, het past allemaal
net):
![]()
En dan passen hoe een 20L emmer er makkelijk onder kan
![]()
:
![]()
Daarna de inkepingen in het keukenkastje met de decoupeerjakkeraar er uit jakkeren:
![]()
Ik ben verder gegaan met het riool. Ik wil persee 2 sifonnen hebben. 1 voor de speolbak en 1 voor de wasmachine en de wasdroger. Omdat je zo niet in het putje hoort dat de wasmachine aan het afpompen is. Dit los ik op door direct in de kast een T-stuk je plaatsen waardoor ik verloopjes kan maken naar de 2 sifonnen:
![]()
We hebben het blad nog gepast, maar helaas, ik heb -met name- bij het kraangedeelte te krap uitgezaagd, daar moet ook een deel achterwand er aan geloven. Zonde eigenlijk hoe je zo'n gloednieuw kastje aan gruzels zaagt. (Van het passen is helaas geen foto ....)