Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:26 | |
![]() Vorige delen Geneeskunde Geneeskunde [Deel 2] Geneeskunde [Deel 3] Geneeskunde [Deel 4] Geneeskunde [Deel 5] Geneeskunde [Deel 6] Geneeskunde [Deel 7] Geneeskunde [Deel 8] Geneeskunde [Deel 9] Geneeskunde [Deel 10] Geneeskunde [Deel 11] Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten IB Groep Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters Rijksuniversiteit Groningen (410) ![]() VU Amsterdam (350) ![]() Universiteit Leiden (315) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Universiteit Utrecht (344) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erasmus Universiteit Rotterdam (410) ![]() ![]() Radboud Universiteit Nijmegen (330) ![]() Universiteit Maastricht (341) ![]() ![]() Universiteit van Amsterdam (350) Anders ![]() ![]() (staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic ![]() De bron van de OP vind je hier: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde [ Bericht 89% gewijzigd door Litso op 19-05-2006 14:53:14 ] | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:26 | |
Mooie Lapo was dat trouwens. | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:26 | |
Ah. Een nieuwe. Hoog tijd, die andere was echt kut. | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:27 | |
Kut met peren TT ![]() | ||
Bizznitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:27 | |
quote:Je wachtte er gewoon op vuil secreet. | ||
Bizznitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:28 | |
quote:Conjo con peritas! Peritas ![]() | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:28 | |
quote:Het was toeval. | ||
Bizznitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:29 | |
quote:Ik geloof je. | ||
Bizznitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:29 | |
En waar is de OP verdomme! | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:29 | |
Kan ik niet eens even bellen zonder dat jullie het topic volposten? Léér dat nou eens, verdulleme. | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:32 | |
quote:Ik ben mij er eentje. | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:33 | |
quote:Jij. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:33 | |
quote:Ik. | ||
Bizznitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:34 | |
quote:STFU ROTKIND ![]() | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:34 | |
quote:Eigendunk. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:34 | |
quote:Doe eens rustig! | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:35 | |
quote:Wacht, we doen het opnieuw! Jij begint. | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:35 | |
quote:Als we dáár op moeten gaan wachten ![]() | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:36 | |
en dan zelf helemáál geen OP doen... prutsmod! ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:36 | |
quote:Ik moest alleen maar even een afspraak maken voor de tandarts. ![]() | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:38 | |
quote: ![]() | ||
Bizznitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:40 | |
quote:Whehe. quote:Neen. quote:Ha! | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:40 | |
quote:is je moeder trots op je? ![]() | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:40 | |
scheveningen was tof, trouwens. vooral op de pier, tussen de toren en het gebouwtje, net een levensgrote venturi! ![]() | ||
Stofje | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:41 | |
^$&%$#^%T$EGR&%$#^$#$#TREQR$# | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:41 | |
quote:Interesseert me niks. | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:41 | |
Litso, lamme tak. OP. Nu. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:41 | |
quote:Do I even care? | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:42 | |
quote:Dat kan ik slechts beamen. | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:42 | |
quote:Ga je moeder pesten met je negatieve gedrag. | ||
Stofje | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:43 | |
quote:Yep. Chowi heeft weer "zo'n bui". | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:43 | |
quote:Dat kan deze ook: ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:43 | |
quote:Ik ben juist harstikke positief over dingen! De combinatie David + Scheveningen interesseert mij alleen vrij weinig. | ||
Stofje | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:43 | |
quote: ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:43 | |
quote:Het is omdat het weer herfst is, Stofje. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:44 | |
quote:Ik stond 45 graden schuin tegen de wind in te hangen man! ![]() | ||
Stofje | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:44 | |
quote:Kut is dat he. Ik was gewoon blij dat ik moest werken. Nou vraag ik je. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:44 | |
quote:frisse lentebries, heet dat! ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:45 | |
quote:Ja, dat wil je! | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:45 | |
OP | ||
Stofje | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:45 | |
Litso, irritante schijtmod. Met je kut OP. Hoerenzoon. Vies vuil etterig tyfuskereltje. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:45 | |
quote:Ik denk dat het nooit meer zomer gaat worden. Ik vrees het. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:46 | |
quote: | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:46 | |
quote:Fluister dat eens in mijn oor terwijl je me onder mijn zak kietelt ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:46 | |
quote:Hou op, ik noem het gewoon kutweer. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:46 | |
doe er wat aan stofje! jíj bent de ONZ mod! | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:47 | |
quote:Mijn moeder leest verdulleme mee! Wat moet ze niet van je denken? | ||
Stofje | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:47 | |
quote:Ik voel iets groot worden in mijn handen. Hmmmm ![]() | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:47 | |
quote:als het weekend was was het idd kutweer! Maar vandaag wou ik toch niet gaan vliegen... dus ![]() | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:47 | |
Wat doet die heaumeau-OP hier? ![]() | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:48 | |
quote:Past precies op die quote. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:48 | |
quote:Zal ik haar ook eens een flinke lik geven? ![]() | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:48 | |
quote:Wat een idioot kleine avatars in die H trouwens. Alleen die van peet, ooit ook een BeF-er, komt me overigens bekend voor. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:48 | |
quote:vraag dat an die homofiele, infantiele, onoriginele krullenbol! die andere dus, niet deze! | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:49 | |
quote:Kom eens onlaaaaain! | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:49 | |
quote:Je kan vanalles zeggen, maar origineel is het wel ![]() | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:49 | |
quote:ik had hem erop gemikt! | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:49 | |
quote:Wat wil je laten zien dan? | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:49 | |
quote:Dark_Killah staat er ook bij. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:50 | |
quote:ja, wíé begon er nou precies met het niet de standaard OP in de 1e post gooien? ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:50 | |
quote:Ssssst. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:51 | |
en nú ontbijten! | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:51 | |
quote:Hou ze nog even aan de praat, ik kom er zo aan. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:51 | |
quote:BS. | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:52 | |
quote:Verrassend ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:52 | |
quote:Okaay. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:52 | |
quote:dan was je nóg onorigineler dan ik al dacht! | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:53 | |
quote:Héy! Niks tegen BS hè! !!!11 | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:53 | |
quote:Zie PI. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:53 | |
quote:En jij dus ook. Maar een OP uit een ander topic heb ik hier nog niet gezien. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:54 | |
quote:*aai over bol geeft | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:54 | |
Hey, de TT is gewijzigd! | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:54 | |
quote:Het was ook een kut TT. Deze beter? | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:55 | |
quote:Veel. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:55 | |
Die OP. ![]() | ||
Stofje | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:56 | |
quote:Bwhehehe. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:56 | |
quote:Je inlikken bij Mt. is altijd handig. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:58 | |
quote:MT zich bij jou in láten likken nog beter! | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:58 | |
quote:Van het één komt het ander. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:59 | |
quote:Wat heb ik waar Mt. baat bij heeft? | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 14:59 | |
quote:modrechten. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:00 | |
quote:Zij heeft nog altijd Dago. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:01 | |
quote:die is ook niet altijd online! | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:03 | |
quote:Zijn wachtwoord wel. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:03 | |
Ik ga jullie verlaten. Voor immer. | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:04 | |
quote:Groeten. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:04 | |
quote:En blijf weg ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:04 | |
quote: quote: | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:05 | |
quote:Dat bedoel ik. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:05 | |
quote:*scheermes aangeeft. | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:08 | |
quote:Dat is heul niet nodig, ik vind je sowieso lief ![]() | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:09 | |
quote:Die heb ik niet. | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:09 | |
quote:Daar was je toch alweer. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:10 | |
quote:Dan doe je toch niet zo goed je best als boebiedoe ![]() | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:10 | |
quote:en zo hoort het! totale ondermijning van het systeem, zou dat zijn! | ||
jogy | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:10 | |
quote:Je was ok. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:10 | |
quote:Hihi ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:11 | |
quote:Nog steeds. Maar ik zal mijn okayheid niet langer met jullie delen. Jullie verdienen het niet! | ||
jogy | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:11 | |
quote:Keylogger. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:12 | |
quote:Zeg ben je nou al weg of hoe zit dat? | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:14 | |
quote:Ik heb het nog helemaal niet geprobeerd zelfs. | ||
jogy | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:14 | |
quote:Je hebt gelijk, we zijn nog niet eens waardig om de hondestront van je voetzolen af te likken. Sorrie. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:14 | |
quote:Ja, ik heb mijn schoenen al aangetrokken. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:15 | |
quote:Zó is dat. | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:15 | |
quote:Die 'damesschoenen' van laatst? | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:16 | |
quote:Nee, daar is het momenteel te koud en te regenachtig voor. Bovendien is het niet praktisch, als je zo'n hele reis gaat maken. | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:19 | |
quote:Ghandi liep 4000 kilometer op blote voeten, dat is toch wel een man van ongeveer jouw kaliber? | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:19 | |
Zo. Wakker. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:20 | |
quote:Blote voeten zijn altijd nog beter dan oncomfortabele slippers. | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:20 | |
quote:Ligt de ontslagbrief al op de mat? | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:21 | |
quote:Ik hoop dat het kéihard giet vanavond ![]() | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:25 | |
Wie doe ik na?: "BS gaf me een kusje op mijn voorhóófd ![]() ![]() ![]() [ Bericht 20% gewijzigd door ehqo op 19-05-2006 15:42:02 ] | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:26 | |
quote:Hou op, hou op! ![]() Daarbij leg je de klemtóón verkeerd. | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:27 | |
quote:Ach kom, je begon er vanochtend zelf over ![]() | ||
Bizznitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:29 | |
Naar huis ![]() | ||
killswitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:41 | |
quote:je vergeet de ![]() ![]() | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:42 | |
quote:Hop. | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:45 | |
quote:Dat zo'n PI al 20% van het bericht is. Het dekt natuurlijk wel voor een groot deel de lading. | ||
killswitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 15:49 | |
quote:die % berekening heb ik ook nog nooit gesnapt ![]() | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:01 | |
quote:Zweefvliegen is het vliegen met een zweefvliegtuig. Een zweefvliegtuig vliegt op dezelfde manier als een vliegtuig, maar het heeft geen motor. Daardoor verloopt de vlucht normaliter in een dalende lijn waarbij het toestel 0,5 à 1 m/s aan hoogte verliest. Door hoogte te winnen in stijgwind kan het toestel langer en verder vliegen. Hoogte kan na de start gewonnen worden door gebruik te maken van thermiek, hellingstijgwind of golf. Als die er niet is, duurt een vlucht door middel van een lierstart 4 à 13 minuten. Zweefvliegen is een teamsport. Er is team van mensen nodig om een zweefvliegbedrijf te kunnen draaien (tiploper, kabelrijder, lierist, lichtgever, enz.). Er wordt verwacht dat iedereen meehelpt. In Nederland zijn er ongeveer 40 zweefvliegclubs en in België 20. De lessen worden door vrijwilligers gegeven. Een jaar zweefvliegen kost ongeveer tussen de ¤ 500 en ¤ 1000, inclusief lessen en verzekeringen. Geschiedenis Otto Lilienthal Groter Otto Lilienthal In het begin van de 19e eeuw onderzocht George Cayley de mogelijkheden van vliegen en hij ontwierp een zweefvliegtuig. Dat ontwerp vloog als een model in 1804. Hij ontwikkelde dat model verder en op juli 1853 vloog zijn ontwerp met zijn koetsier. Otto Lilienthal bestudeerde het vliegen van vogels. Door van een heuvel af te springen kon hij korte vluchten maken. Hij maakte meer dan 2000 vluchten met zijn door hemzelf ontworpen zweefvliegtuig tussen 1889-1896. Op 9 augustus 1896 stortte hij neer en overleed de volgende dag aan zijn verwondingen. Zijn ideeën werden later gebruikt door de gebroeders Orville en Wilbur Wright. In 1900 gingen ze naar Kitty Hawk in Noord-Carolina, omdat het daar vaak hard waait. Van 1900 tot 1902 experimenteerden ze met zweefvliegtuigen, elk jaar bouwden ze een nieuw zweefvliegtuig. Het laatste zweefvliegtuig bevatte veel belangrijke veranderingen en ze maakte er meer dan duizend vluchten mee. Op dat moment waren ze waarschijnlijk de beste zweefvliegers van de wereld. Hun doel was om op het zweefvliegtuig een motor te plaatsen. Dat deden ze en het vliegtuig noemden ze de Flyer. Zij maakten met de Flyer op 17 december 1903 de eerste geslaagde motorvlucht. Door de enorme belangstelling die ontstond voor het gemotoriseerd vliegen raakte het zweefvliegen in de vergetelheid. De echte ontwikkelingen van het zweefvliegen begonnen na de Eerste Wereldoorlog. Wegens het verdrag van Versailles mocht Duitsland geen gemotoriseerde vliegtuigen meer hebben. De Duitsers wilden toch graag vliegen en ze begonnen zweefvliegtuigen te ontwikkelen. Ze keken naar hun voorganger Otto Lilienthal en op verschillende heuvels werden zweefvliegtuigen gebouwd. Oskar Ursinus verzamelde de zweefvliegers op de Wasserkuppe en daar werden veel records gevlogen. Dit maakte veel mensen enthousiast en in heel Duitsland ontstonden zweefvliegclubs. In 1920 werd op de Wasserkuppe de eerste wedstrijd (Wettbewerb) georganiseerd door Oskar Ursinus. De Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) onderzocht de mogelijkheid om zweefvliegen te introduceren in Nederland. Daarvoor werd de Duitse constructeur en deskundige Alexander Lippisch uitgenodigd en hij oordeelde positief. Het eerste zweefvliegtuig werd in Nederland gemaakt, de Zögling (een ontwerp van Lippisch). De bouw startte op 20 januari 1930 en op 6 april werd de eerste testvlucht gemaakt door Van Tylen van de Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart. De volgende dag, 7 april, werd de Eerste Nederlandse Zweefvliegclub (E.N.Z.C.) opgericht en andere zweefvliegclubs volgden. De E.N.Z.C. schafte later de Mayer (PH-2) aan. Inmiddels telt Nederlands ongeveer 40 zweefvliegclubs en de KNVvL afdeling Zweefvliegen is nog steeds de overkoepelende organisatie. [bewerk] Startmiddelen [bewerk] Lierstart Begin van de lierstart. Groter Begin van de lierstart. Een lier is een combinatie van een motor met een koppelomvormer en een kabeltrommel op een vrachtwagen of een getrokken onderstel van tenminste 200 pk. De meest gebruikte conventionele lieren in Nederland zijn van het Duitse TOST. Op een lier zitten 1 tot 6 staal- of kunststofkabels van minimaal 1000 tot 2400 meter. Aan het einde van de kabel is een kabelchute bevestigd met een doorsnede van maximaal 1,75 meter. De kabelchute blijft gesloten bij het oplieren en gaat pas open na het ontkoppelen van het vliegtuig bij het vallen van de kabel die dan door de lierist ingehaald wordt. Tussen de chute en het zweefvliegtuig zit een touw van 30 meter en een breukstuk. Dit breukstuk (in feite een mechanische zekering) breekt als er teveel kracht op komt te staan, bedoelt om overbelasting van het vliegtuig te voorkomen. Ventus 2a bezig met de lierstart. Groter Ventus 2a bezig met de lierstart. Bij de start accelereert het vliegtuig in een paar seconden tot ongeveer 100 kilometer per uur. Vrij snel neemt het vliegtuig een steile hoek aan, ongeveer 45º. Na ongeveer 30 seconden ontkoppelt de vlieger de kabel en heeft hij een hoogte tussen de 400 en 500 meter bereikt. Het grootste voordeel van deze methode is dat het goedkoop is. Er zijn twee nadelen. Ten eerste kunnen de kabels door elkaar raken. Dit is wat met als lierman "spaghetti" noemt of in het Duits "seilsalat". Het kan enige tijd kosten om alles te ontwarren waardoor het vliegbedrijf gauw een half uur tot een uur stil ligt. Het tweede nadeel is dat het zweefvliegtuig niet na de start in een thermiekbel wordt afgezet. [bewerk] Sleepstart Vlak voor het ontkoppelen bij een sleepstart (5 augustus 2004). Groter Vlak voor het ontkoppelen bij een sleepstart (5 augustus 2004). Een sleepvliegtuig trekt/sleept een zweefvliegtuig achter zich aan. Tussen het sleepvliegtuig en het zweefvliegtuig zit een touw en een breukstuk. Als de gewenste hoogte is bereikt signaleert de sleepvlieger dat door even met zijn vleugels te wiebelen, vervolgens ontkoppelt het zweefvliegtuig. De twee vliegtuigen vliegen volgens een vast patroon uit elkaar. Het motorvliegtuig maakt een bocht naar links, het zweefvliegtuig maakt een bocht naar rechts. Het sleepvliegtuig neemt het touw met breukstuk weer mee naar beneden. Hierna zijn 2 varianten mogelijk, Of de sleepvlieger maakt een low-pass waarbij hij de kabel afwerpt in een daarvoor aangewezen gebied, Of het toestel is voorzien van een oprolautomaat die de sleepkabel gedurende de daalvlucht intrekt. De voordelen van deze methode is dat het zweefvliegtuig zo goed mogelijk in een thermiekbel of golf afgezet kan worden en dat de vlieger zelf met geïnvesteerde euro's bepaalt hoe hoog hij gaat komen. Het grootste nadeel is dat het erg duur is, Tevens neemt de geluidsoverlast toe ten opzichte van een stille moderne zweefvlieg lier installlatie. Ook de brandstof efficiency van een sleepstart is een stuk lager dan een lierstart dus het heeft een milieunadeel. [bewerk] Zelfstart ASH-25 met motor Groter ASH-25 met motor Sommige zweefvliegtuigen zijn uitgerust met een motor in de romp achter de cockpit. Indien deze motor krachtig genoeg is, kan het toestel op eigen kracht starten. Deze wordt voor de start uitgeklapt. Na de start wordt de motor gestopt en ingeklapt waarop het zweeftoestel overgaat naar zuivere zweefvlucht. [bewerk] Oude en weinig gebruikte startmethodes * bungee of rubberkabel start, door met een groep mensen aan een elastisch touw te trekken, terwijl een tweede ploeg het toestel vasthoudt wordt het zweefvliegtuig een heuveltje af gelanceerd. Deze methode wordt af en toe nog gebruikt bij historische zweefvliegtuigen en ook bij de Engelse Midland Gliding Club. * autostart, een auto trekt het zweefvliegtuig vooruit. De techniek is in wezen hetzelfde als bij de lierstart, maar de start verloopt een stuk vlakker. * omgekeerde autostart, een katrol aan het einde van de startbaan geleidt de kabel. De kabel is bevestigd aan de auto en de auto rijdt naar het zweefvliegtuig toe. * van de heuvel afrennen, onder de zitplaats van het zweefvliegtuig zitten klapdeuren. Door de voeten naar buiten te steken en van de heuvel af te gaan rennen, gaat het zweefvliegtuig vliegen. Op dit moment zijn maar een paar ultralight zweefvliegtuigen hiermee uitgerust. [bewerk] Zweefvliegvelden In Nederland zijn ongeveer 30 zweefvliegvelden, waaronder 10 op militaire vliegvelden. Terlet[1] is een belangrijk zweefvliegcentrum. De lokatie van overige Nederlandse zweefvliegclubs is te vinden op de kaart[2] waarop alle bij de KNVvL [3] aangesloten clubs zijn te vinden. [bewerk] Opleiding Zweefvliegen mag in Nederland beoefend worden vanaf 14 jaar. De Nederlandse zweefvliegopleiding bestaat uit drie fases: EVO, VVO-1 en VVO-2. [bewerk] EVO (elementaire vliegopleiding) In deze fase worden de beginselen van het vliegen geleerd. De leerling wordt DBO-er genoemd. DBO staat voor dubbele besturingsonderricht. De leerling zit voorin in een tweezitter en de instructeur achterin. In het begin leert de leerling hoe de roeren werken, gecoördineerde bochten maken en rechtuitvliegen. Zodra de leerling dit onder de knie heeft, wordt er begonnen met het leren van de start. Als laatste leert de leerling een circuit vliegen en landen. Landen is het moeilijkste onderdeel van de elementaire vliegopleiding. De instructeur bepaalt wanneer de leerling zijn eerste solo vlucht mag maken. Gemiddeld komt men tussen de 50 à 75 starts solo. Een 'solist' vliegt onder toezicht en verantwoordelijkheid van een instructeur, en moet binnen het zicht blijven (niet verder dan 5 km van het veld). [bewerk] VVO-1 (voortgezette vliegopleiding deel 1) In deze fase worden er oefeningen gedaan voor het halen van het brevet. De leerling wordt in deze fase solist genoemd. De solist staat onder de verantwoordelijkheid van de instructeur. Bij rustig weer en met recente vliegervaring mag de solist alleen vliegen. Dit wordt beoordeeld door de instructeur. In Nederland moet de solist o.a. deze landingen een aantal keer laten zien voordat hij examen mag doen: * doellandingen, de eerste aanraking met de aarde moet in een veld zijn van 30 bij 30 meter. * sliplandingen, op het laatste stuk van de landing wordt er ongecoördineerd gevlogen. Hierdoor heeft het zweefvliegtuig veel weerstand en daalt het sneller. Na drie goed uitgevoerde examen vluchten krijgt de solist in Nederland zijn brevet. [bewerk] VVO-2 (voortgezette vliegopleiding deel 2) In deze fase wordt de vlieger in Nederland ZVB-er genoemd. ZVB staat voor zweefvliegbewijs, dit is de oude naam voor het brevet. Anno 2004 is de officiële naam: RPL(G) en wordt: GPL . De vlieger is nu zelf verantwoordelijk voor zijn vliegen en kan passagiers meenemen, gaan kunstvliegen en/of overlandvliegen. [bewerk] Overlandvliegen Goed overlandweer. Mooi gevormde cumulus humilis, met een witte wolkenbasis, waarschijnlijk zit hier thermiek en waait het zacht. Groter Goed overlandweer. Mooi gevormde cumulus humilis, met een witte wolkenbasis, waarschijnlijk zit hier thermiek en waait het zacht. Bij overlandvliegen vliegt een zweefvlieger weg van zijn thuisveld en hij is dan niet meer in staat om in één steek (rechtuit vliegen zonder expliciet gebruik te maken van thermiek) naar zijn thuisveld te vliegen. Door van thermiekbel naar thermiekbel te vliegen kan het zweefvliegtuig in de lucht blijven en grote afstanden afleggen. Een overlandvlucht wordt van tevoren voorbereid en er wordt een opdracht gepland. Opdrachten variëren meestal van 50 km tot 500 km. De opdracht wordt zo gekozen, opdat men via een driehoek, veelhoek of een rechte lijn (heen en terug) weer terugkomt op het thuisveld. Het zweefvliegtuig blijft de hele opdracht in de lucht en het is niet de bedoeling om tussenlandingen te maken op andere vliegvelden. Zweefvliegtuigen blijven tijdens een overlandvlucht tussen de 500 m en de wolkenbasis (voor een goede overlandvlucht > 1000 meter). Tijdens de vlucht worden voortdurend de wolken geobserveerd, de situatie ingeschat en beslissingen genomen. Als de aandacht afdwaalt of door besluiteloosheid, kan de zweefvlieger laag komen te zitten. Vaak is het dan niet meer mogelijk om het dichtstbijzijnde vliegveld te halen. Elke thermiekbel wordt gebruikt om omhoog te komen. De grond wordt bestudeerd op plekken waar de thermiek kan ontstaan en op mogelijke landingsvelden. Als het niet meer lukt om hoger te komen, wordt een weiland of akker uitgekozen om te gaan landen. Dit wordt buitenlanden genoemd en betreft dan een voorzorgslanding. Vaak wordt dit verward met het begrip noodlanding. Een buitenlanding is evenwel niet zonder gevaar: er kan een obstakel, onverwachte helling van het terrein of slechte begroeiing zijn. Echter, een zweefvliegtuig is op een landing in een normaal weiland of akker geconstrueerd. Deze ondergrond zal dus ook altijd de voorkeur van de zweefvlieger zijn. Zodra de landing is uitgevoerd, wordt de ophaalploeg gebeld en worden de coördinaten doorgegeven. De ophaalploeg komt met de aanhanger het zweefvliegtuig ophalen en hij wordt ter plekke gedemonteerd (vleugels en stabilo (vleugel op de staart) eraf). Om het probleem van buitenlandingen te omzeilen, hebben sommige moderne zweefvliegtuigen een uitklapbare motor. Er bestaan twee soorten uitklapmotors: * zelfstarter, hiermee kan worden gestart. * thuisbrenger/turbo, hiermee kan niet worden gestart, omdat deze motor niet krachtig genoeg is. De motor is wel sterk genoeg om naar het thuisveld terug te keren. Een nadeel van zweefvliegtuigen met motor is dat ze op een hogere veilige hoogte gestart moet worden, terwijl zweefvliegtuigen zonder motor tot vlak voor de buitenlanding kunnen zoeken naar thermiek. [bewerk] Wedstrijden Bij een wedstrijd wordt een overlandvlucht door alle deelnemers gevlogen, ze krijgen dezelfde opdracht. De winnaar is diegene die de meeste punten heeft gehaald voor de opdracht. Hoe sneller iemand vliegt (afstand delen door de tijd), des te meer punten hij krijgt. Bepaalde vliegtuigen hebben betere prestaties en daarom wordt er een correctie (handicap) op toegepast. Als een deelnemer door verboden gebieden heenvliegt, krijgt hij strafpunten of geen punten. Een wedstrijd is vaak onderverdeeld in verschillende klassen. De klassen worden onderverdeeld naar de handicap/eigenschappen van de zweefvliegtuigen. * clubklasse * standaardklasse * 15m klasse, zweefvliegtuigen met een spanwijdte van 15m of kleiner * 18m klasse, zweefvliegtuigen met een spanwijdte van 18m of kleiner * open klasse, zweefvliegtuigen die niet in de andere klassen kunnen worden geplaatst * motor klasse, zweefvliegtuigen voorzien van hulpmotor [bewerk] Brevetten en prestatiebrevetten [bewerk] Brevetten In Nederland gaf de overheid voor 1 oktober 2004 de brevetten uit onder de naam RPL(G) (Recreational Pilot Licence Glider). Tegenwoordig worden de brevetten uitgeven door de KNVvL onder de naam GPL (Glider Pilot Licence), als gevolg van de deregulering van de overheid. Het GPL is, net zoals het RPL(G), internationaal erkend. Het GPL wordt door zweefvliegers het ZVB (zweefvliegbewijs) genoemd. Voor het RPL(G) heette het brevet namelijk ZVB. Op het brevet kunnen verschillende aantekeningen staan, zoals bevoegdheid voor de lierstart, de sleepstart en instructie geven. Eisen voor het behalen van het GPL: * theorie-examen, bestaande uit de volgende vakken: o voorschriften o meteorologie o zweefvliegtuigen, bestaande uit de onderdelen aerodynamica, constructie en startmiddelen. o instrumenten o navigatie * praktijkexamen, voordat praktijkexamen gedaan mag worden moet aan de volgende eisen worden voldaan: o geslaagd voor het theorie-examen o minstens 40 solostarts gemaakt met een gezamenlijke vluchtduur van minstens 6 uur. o VVO-1 oefeningen beheersen o 5 doellandingen achterelkaar hebben gemaakt op tenminste 2 verschillende vliegdagen * leeftijd hebben van 16 jaar of ouder [bewerk] Prestatiebrevetten Een uitdagend aspect aan zweefvliegen is het halen van prestatiebrevetten (in het Engels badges). De eisen voor de lagere brevetten zijn per land verschillend. Voor Nederland (uitgegeven door de KNVvL): * A, eerste solovlucht, wordt niet meer uitgegeven * B, eerste vijf solovluchten, meer dan 13200 keer uitgegeven * C, eerste solovlucht langer dan een half uur exclusief de start, meer dan 8350 keer uitgegeven De hogere brevetten, vanaf D (zilver), zijn vast gesteld door de Fédération Aéronautique Internationale. Voor Nederland: * D (zilver), meer dan 1365 keer uitgegeven. Eisen: o een solovluchtduur van meer dan vijf uur o een overlandvlucht waar meer dan 50 km is afgelegd o een hoogtewinst van meer dan 1000 m * E (goud), meer dan 445 keer uitgegeven. Eisen: o een overlandvlucht waar meer dan 300 km is afgelegd o een hoogtewinst van meer dan 3000 m * F (diamant), meer dan 140 keer uitgegeven. Eisen: o een doel overlandvlucht waar meer dan 300 km is afgelegd o een overlandvlucht waar meer dan 500 km is afgelegd o een hoogtewinst van meer dan 5000 m * 1000 km, 12 Nederlanders hebben dit diploma [bewerk] Records [bewerk] Wereld * Vrije afstand gebruik makend van drie of minder keerpunten: 3 009 km Klaus Ohlmann (Duitsland) * Absolute hoogte: 14 938 meter R. Harris (Verenigde Staten) * Hoogtewinst: 12 894 meter P F. Bikle (Verenigde Staten) * Snelheid over een driehoek van 100 km : 249,09 km/h Horacio Miranda (Argentinië) * Snelheid over een driehoek van 1 000 km : 169,72 km/h H. Fisher (Duitsland) [bewerk] België De Belgische majoor André Massaux vestigde op 26 juli 1925 een nieuw wereldrecord toen hij 10u41min in de lucht bleef. [bewerk] Nederland Op 10 en 11 juli 1937 werd boven de duinenstrook tussen Katwijk en Scheveningen door J.K. Hoekstra het huidige Nederlandse duurrecord gevestigd van 24u3min. [ Bericht 0% gewijzigd door mcDavid op 19-05-2006 16:01:49 (test) ] | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:02 | |
0 % voor de PI | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:03 | |
mcD! Idioot! | ||
killswitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:04 | |
quote:en het gemiddelde niveau en de gemiddelde lengte van de posts in bef zijn een stukje omhoog gegaan ![]() | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:05 | |
Ik rolde zowat van mijn stoel af. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:06 | |
quote:van 0 naar 0,2 | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:06 | |
quote:Straks worden we nog verbannen uit ONZ ![]() | ||
killswitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:08 | |
quote:promiel? | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:08 | |
quote:Dan wil ik naar F&F. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:08 | |
quote:PTA! | ||
killswitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:08 | |
quote:dan worden we een soort van hirshi ali ofzo ![]() maar waar zouden ze ons dan willen hebben? ![]() | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:09 | |
Hoera!
En de zon schijnt hier zelfs even! | ||
ehqo | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:10 | |
quote:Ik ga de goeie kant op. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:11 | |
quote:en tóch ga ik nu de trein nemen, richting oost! ![]() | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:22 | |
quote:Toch klote dat ik voornamelijk in het oosten een half uur moest fietsen net. | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:23 | |
quote:Ik ga denk ik toch maar een uurtje fietsen in het Westen vanavond. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:24 | |
quote:Zou ik zeker doen. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:27 | |
NS ![]() Wind ![]() Talpa ![]() | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:31 | |
quote:Noord-Holland zou ik doen! | ||
pc-fr34k | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:31 | |
Die OP. ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:31 | |
Ik heb echt nóóit problemen met de NS. Tenzij er een keer iets leuks op de planning staat. Als ik naar de uni moest oid was het áltijd op tijd. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:33 | |
quote:Ja, of als je met 200 gothics op het station staat te wachten op de trein naar Fields of Rock. Dan is er ook opeens stroomstoring. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:34 | |
quote:conducteurs die pal voor je neus de deur dicht gooien ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:34 | |
quote:Das gewoon leedvermaak. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:37 | |
quote:Ik denk dat die gast met het scheermesjeswinkeltje er achter zat. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:37 | |
mensen die "universiteit" afkorten naar "uni" ![]() | ||
killswitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:39 | |
quote:WTF ![]() | ||
pc-fr34k | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:46 | |
quote:Hij gooide zeker 2 reeksen tegelijk dicht, verkeerde c/p ![]() | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 16:48 | |
quote:Ik hou het op West-Brabant. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:01 | |
quote:Neuh. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:08 | |
Yes. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:18 | |
"Immer" duurt toch niet zo lang als ik dacht. | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:20 | |
quote:Leg uit. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:25 | |
quote:Seks. | ||
pc-fr34k | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:27 | |
quote:Je wilde gewoon een andere OP in BeF. ![]() | ||
pc-fr34k | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:28 | |
quote:De oplossing voor alle problemen. Dat maakt het ook gelijk duidelijk waarom ik zoveel problemen heb. ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:30 | |
quote:Je kunt toch met VM? | ||
pc-fr34k | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:38 | |
quote: ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:39 | |
quote:Niet dan? | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:41 | |
Wat een lamme hoerenzooi weer. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:45 | |
Ja, sorry. ![]() | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:49 | |
Geef het maar toe, de pit is uit BeF. Allemaal incrowd zooi en kleffe stelletjes en het gaat helemaal nergens meer over ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:50 | |
quote:'s Nachts schijnt het nog altijd drukbezocht te zijn. Maar ja, dan ben ik er nooit. ![]() | ||
pc-fr34k | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:50 | |
quote:Dat vindt je ook alleen erg tot c_c er is. | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:50 | |
quote:Look who's talking! ![]() | ||
pc-fr34k | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:51 | |
quote:Neh. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:51 | |
quote:Ik zeg nergens dat ik daar niet bij hoor. | ||
killswitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:51 | |
quote: | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:51 | |
quote:Minus t! | ||
pc-fr34k | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:51 | |
quote:Wat een kutfilm. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:52 | |
Litso is verwijfd. | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:52 | |
Hoi. | ||
JDude | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:54 | |
quote:Zou die heaumeau-OP een verkapte coming-out geweest zijn? | ||
killswitch | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:55 | |
quote:ach kan die arme jongen? ook niets aan doen | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:55 | |
quote:Yes. Hij gaat zijn vriend D_K achterna. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:56 | |
quote:En verveeld. | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:56 | |
quote:Dat zou een flinke belediging zijn. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:59 | |
quote:Vriend? | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 17:59 | |
quote:Yes. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:03 | |
quote:Ik kan één ding met zekerheid zeggen. Ik val in elk geval op vrouwen. Mannen heb ik nog niet geprobeerd ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:04 | |
quote:Works for me. | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:18 | |
Weekend! ![]() ![]() ![]() | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:18 | |
quote:Inderdaad. | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:20 | |
quote:Immer puikend. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:23 | |
quote:Mits bier. | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:24 | |
quote:En frituur! | ||
Janetje | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:25 | |
M'n baas zong net "we are the winners" ![]() | ||
pc-fr34k | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:26 | |
quote:Dat had ik vanaf woensdag al. ![]() | ||
Janetje | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:31 | |
Bijna weekend... | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:35 | |
Vermaak mij. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:35 | |
quote:Al vanaf 13:00 weekend! | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:40 | |
quote:Vermaak jezelf eens een keertje. | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:41 | |
quote:Je krijgt mij niet jaloers. ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:49 | |
quote:Weet ik. Jammer. | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:52 | |
quote:Nice try though. | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:54 | |
quote:"Volgende keer beter." | ||
Vikingsmeisje | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:54 | |
quote:Nee, dank je, ik heb hoofdpijn! | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:56 | |
quote:Je weet wat daar de perfecte remedie tegen is hè? | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 18:57 | |
quote:Enlighten me? | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:09 | |
quote:VM weet wat ik bedoel. ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:15 | |
quote:Klaarkomen. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:17 | |
quote:Wasda? | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:17 | |
Lasagne ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:19 | |
quote:Geen idee, ik heb het ook maar gehoord. | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:20 | |
c_c!! Oceansize is best goed op normaal volume! | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:23 | |
quote:Hmm, zal het nog 's luisteren. Ik was goed afgeknapt na dat concert in ieder geval. Mooi dat PT het helemaal recht wist te trekken. Straks een indie/folkrock concert. | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:24 | |
quote:Tóf! Waarom heb ik jou niet op MSN? | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:27 | |
Misstique, ik ben verliefd op je! Maar ja. Je bent al verloofd. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:28 | |
Oh god, nog meer onderling gevrouwenroddel ![]() | ||
#ANONIEM | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:31 | |
quote:Ja, ben benieuwd. Heb maar 1 nummer van d'r (Neko Case heet ze) gehoord, vriendinnetje vroeg of ik meeging. Geen idee. Lits kan m'n adres doorgeven. Toevoegen, dan kunnen we over hem roddelen ![]() Nu moet ik rennen, adieu ![]() | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:33 | |
Roddelen schmoddelen! | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:34 | |
quote:Ik hou ook van jou ![]() | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:38 | |
quote:Roddelen doe ik ook niet. Alleen iemand uitvoerig bespreken. ![]() | ||
Vikingsmeisje | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:39 | |
quote:Bij deze niet.. Moet er niet aan denken zelfs ![]() | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:44 | |
quote:Zo erg? ![]() | ||
Biogarde | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:45 | |
Palm bier bij de AH gekocht en daarna langs de Sjinees geweest, voor een Loempia en een nasi compleet ![]() | ||
Vikingsmeisje | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:46 | |
quote:Ja ![]() ![]() En ik moet zo naar het zwembad, ben de enige die weet hoe dat alarm werkt ![]() ![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:47 | |
quote:Yes! Geen onbeantwoorde liefde! | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:47 | |
quote:Een loempia is geen frituur ![]() | ||
Biogarde | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:48 | |
quote:Nee, deze worden gekookt inderdaad ![]() | ||
Biogarde | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:49 | |
![]() | ||
Chowi | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:49 | |
quote:Wel als je er een koopt van Mmmmora! | ||
Biogarde | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:50 | |
Was m'n 8000e post ![]() ![]() | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:52 | |
quote:8000 posts en nog steeds ondergewaardeerd. | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:54 | |
quote:Newbie ![]() | ||
Biogarde | vrijdag 19 mei 2006 @ 19:54 | |
quote:Ja, het is heel erg idd ![]() | ||
stoepjong | vrijdag 19 mei 2006 @ 20:01 | |
http://forum.fok.nl/fok/post_reply/858988 Reageerhttp://forum.fok.nl/fok/post_reply/858988 Reageerhttp://forum.fok.nl/posttopic/49 Nieuw topichttp://forum.fok.nl/activehttp://forum.fok.nl/forum/49 Onzin voor je leven! Active Topicshttp://forum.fok.nl/user/active/70314 My Active Topics | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 20:13 | |
Eeh ja. | ||
Nachtbraacker | vrijdag 19 mei 2006 @ 20:26 | |
Weekend, bier, feest. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 20:27 | |
quote: | ||
Janetje | vrijdag 19 mei 2006 @ 20:29 | |
quote:Awww...arme Lits ![]() | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 20:59 | |
Zo. Tijd voor een cappu ![]() | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 21:03 | |
Caffeïne, goed plan. | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 21:13 | |
Ik zit vol met goede ideeën. | ||
Janetje | vrijdag 19 mei 2006 @ 21:21 | |
Morgen ga ik naar Glendaloch, heb ik zojuist besloten. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 21:24 | |
quote:Tof... denk ik. Wat is het? | ||
Misstique | vrijdag 19 mei 2006 @ 21:24 | |
quote:Je typt me de woorden uit de vingers! | ||
Janetje | vrijdag 19 mei 2006 @ 21:30 | |
quote: ![]() ![]() ![]() | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 21:48 | |
Ziet er tof uit, J. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 21:49 | |
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk Ik ben behoorlijk vrolijk Zo vrolijk was ik nooit Ik was wel vaker vrolijk, heel vrolijk, heel vrolijk Maar zo behoorlijk vrolijk Was ik tot nog toe nooit Soms ben ik ongelukkig, ontzettend ongelukkig Soms ben ik ongelukkig Dan sterf ik van verdriet Soms ben ik wat neurotisch, psychotisch, chaötisch Labiel en neogotisch Maar vandaag dus niet Vandaag ben ik zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk Ik ben behoorlijk vrolijk Zo vrolijk was ik nooit! | ||
Janetje | vrijdag 19 mei 2006 @ 22:03 | |
quote: | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 22:07 | |
Mijn kat is al de hele dag kwijt en ik maak me zorgen. | ||
Janetje | vrijdag 19 mei 2006 @ 22:09 | |
quote:Wat heb je vandaag gegeten? | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 22:10 | |
quote: | ||
Janetje | vrijdag 19 mei 2006 @ 22:12 | |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 22:17 | |
quote:Oh, ik snap 'm nu pas ![]() Ach, ze komt vast wel weer terecht. Maar ik hoop dat dat snel gebeurt. | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 22:22 | |
Ik ga werken, laters. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 22:26 | |
nieuwe computer, klotetoetsenbord!\ | ||
Litso | vrijdag 19 mei 2006 @ 22:27 | |
quote:Ze is terug. | ||
mcDavid | vrijdag 19 mei 2006 @ 22:57 | |
kunnen mannen PMS hebben? zo ja, dan is dat het! ![]() | ||
Vikingsmeisje | vrijdag 19 mei 2006 @ 23:13 | |
quote:Het Puberende Mannen Syndroom! | ||
Janetje | zaterdag 20 mei 2006 @ 00:59 | |
Wat is hier gebeurd? | ||
#ANONIEM | zaterdag 20 mei 2006 @ 01:09 | |
quote:Misschien ben ik niet de enige die een grafbui heeft. Geen idee. | ||
Janetje | zaterdag 20 mei 2006 @ 01:11 | |
quote:Heb ik ook wat last van. | ||
#ANONIEM | zaterdag 20 mei 2006 @ 01:12 | |
quote:Gedeelde smart enzo. | ||
Ghostbuster | zaterdag 20 mei 2006 @ 01:13 | |
Men wat is Fok saai weer ![]() | ||
Q. | zaterdag 20 mei 2006 @ 01:15 | |
Enorm. | ||
Ghostbuster | zaterdag 20 mei 2006 @ 01:16 | |
Vroeger ![]() | ||
Q. | zaterdag 20 mei 2006 @ 01:17 | |
Toen was alles beter. Alles. | ||
doka | zaterdag 20 mei 2006 @ 01:33 | |
Bier? | ||
Janetje | zaterdag 20 mei 2006 @ 01:44 | |
quote:Toen was ik nog niet geboren ![]() quote:Graag. | ||
doka | zaterdag 20 mei 2006 @ 01:46 | |
quote:* doka rijkt Janetje een koel biertje aan | ||
Janetje | zaterdag 20 mei 2006 @ 01:48 | |
quote:Kijk.. dát is nou eens broederschap. | ||
Misstique | zaterdag 20 mei 2006 @ 02:00 | |
Zij die slapen gaan groeten u. | ||
Janetje | zaterdag 20 mei 2006 @ 02:00 | |
quote:Avé. | ||
doka | zaterdag 20 mei 2006 @ 02:42 | |
Stilte? | ||
Janetje | zaterdag 20 mei 2006 @ 02:43 | |
quote:Silence... wat is het toch een mooi woord. *stil is *mooi *kampvuur | ||
doka | zaterdag 20 mei 2006 @ 02:45 | |
quote: ![]() | ||
Janetje | zaterdag 20 mei 2006 @ 02:49 | |
quote:Depeche mode is ok.. | ||
doka | zaterdag 20 mei 2006 @ 02:57 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Janetje | zaterdag 20 mei 2006 @ 03:02 | |
quote:Ik dank u. Ik luisterde toevallig op dat moment naar depeche mode. | ||
doka | zaterdag 20 mei 2006 @ 03:08 | |
quote:Toeval is top ![]() | ||
Gladys | zaterdag 20 mei 2006 @ 03:09 | |
quote:heeej das toeval ![]() ![]() | ||
doka | zaterdag 20 mei 2006 @ 03:11 | |
quote:Poepie ![]() | ||
Gladys | zaterdag 20 mei 2006 @ 03:12 | |
quote:scheetje ![]() ![]() | ||
Janetje | zaterdag 20 mei 2006 @ 03:13 | |
En dan vragen ze nog waarom dit zo'n inteeltreeks wordt.. | ||
doka | zaterdag 20 mei 2006 @ 03:14 | |
quote: ![]() | ||
Janetje | zaterdag 20 mei 2006 @ 03:14 | |
quote:oh sorry... is... | ||
doka | zaterdag 20 mei 2006 @ 03:18 | |
pom? | ||
JDude | zaterdag 20 mei 2006 @ 03:46 | |
Thuis. | ||
stoepjong | zaterdag 20 mei 2006 @ 04:02 | |
Litso | zaterdag 20 mei 2006 @ 06:27 | |
quote: | ||
Vikingsmeisje | zaterdag 20 mei 2006 @ 09:25 | |
Goedemorgen ![]() | ||
Chowi | zaterdag 20 mei 2006 @ 09:50 | |
Nou. Wát-een-weer. | ||
Ghostbuster | zaterdag 20 mei 2006 @ 10:06 | |
![]() ![]() | ||
mcDavid | zaterdag 20 mei 2006 @ 10:39 | |
pauperweer! | ||
Ghostbuster | zaterdag 20 mei 2006 @ 10:46 | |
quote:Ja kan je wel zeggen Gamen vanmiddag maar ![]() | ||
Substitut | zaterdag 20 mei 2006 @ 10:56 | |
Say goodbye to the little girl tree! | ||
Chowi | zaterdag 20 mei 2006 @ 11:28 | |
Seks. | ||
Vikingsmeisje | zaterdag 20 mei 2006 @ 12:32 | |
quote:Nee, echt weer voor wat anders.. Maar waar ik het niet met jou over wil hebben ![]() | ||
Chowi | zaterdag 20 mei 2006 @ 12:36 | |
quote:Je kunt toch bij elk weertype de koelkast schoonmaken? | ||
Misstique | zaterdag 20 mei 2006 @ 12:39 | |
Moppies! Skatjus! Popjes! | ||
Chowi | zaterdag 20 mei 2006 @ 12:41 | |
Mt! | ||
Bizznitch | zaterdag 20 mei 2006 @ 12:41 | |
quote: | ||
Chowi | zaterdag 20 mei 2006 @ 12:42 | |
quote: ![]() | ||
Ghostbuster | zaterdag 20 mei 2006 @ 12:59 | |
quote:Wat nou,ik heb langer sex dan jij al hoor ![]() | ||
Misstique | zaterdag 20 mei 2006 @ 13:03 | |
quote: ![]() | ||
Bizznitch | zaterdag 20 mei 2006 @ 13:19 | |
quote: quote:Dag schatjes ![]() | ||
Chowi | zaterdag 20 mei 2006 @ 13:21 | |
Gaan we nou eindelijk eens neuken, Tal? | ||
Vikingsmeisje | zaterdag 20 mei 2006 @ 13:34 | |
quote:Wat weet jij van mijn late ontmaagding! | ||
pc-fr34k | zaterdag 20 mei 2006 @ 13:43 | |
Mogeh. | ||
Ghostbuster | zaterdag 20 mei 2006 @ 13:44 | |
quote:Nou niks maar ik durf die gok wel te wagen ![]() |