Hoe kan zo'n man geliefd zijn in z'n gemeente?quote:Rel om anti-joodse preek van dominee
Wassenaarse predikant neemt het op voor Hitler
Van onze Haagse redactie
WASSENAAR, vrijdag
Dominee Kees Mos van de Wassenaarse Messiaskerk is in opspraak geraakt, omdat hij vorig jaar een antisemitische preek heeft gehouden.
„De afgelopen tien jaar zijn er in kerkelijke preken zelden zulke beledigende teksten over joden geuit”, briest een ontstelde Hadassa Hirschfeld, adjunct-directeur van het CIDI, die ontslag op staande voet eist van de predikant. Ook het dagelijks bestuur van de Protestante Kerk Nederland (PKN) is verontwaardigd.
In de omstreden preek, die staat op een bandje die boze leden van de kerkgemeente aan het CIDI hebben gestuurd, betoogt ds. Mos onder meer: „de jood in ons is een verrader” en „de zonde van de jood is dat hij weigert een mens te zijn”.
Monster
Tevens spreekt predikant met waardering over Hitler. Volgens hem was de nazi-dictator „eigenlijk veel beter in de bijbel thuis dan wij voor waar willen houden”. Ook zegt de dominee: „Hitler wilde de jood in ons midden definitief uitdrijven. Dat klinkt misschien heel vreemd, maar hij staat daarmee op bijbelse bodem. Want de jood in ons leeft aan zijn goddelijke roeping voorbij en hij doet zijn schepper lelijk tekort. Wij hebben Hitler de afgelopen decennia als een monster afgeschilderd. Maar monsters bestaan niet.”
En dit werd allemaal gezegd tijdens de lijdensweek, die praktisch samenviel met de periode dat de wereld de 60jarige bevrijding van de nazi’s herdacht”, foetert Hadassa Hirschfeld.
N. Visscher, secretaris van de kerkenraad van de Messiaskerk, erkent dat de preek zich bevond „in de regionen van het antisemitisme”. Hij stelt echter dat ontslag van een predikant „zo eenvoudig niet is”, omdat het een ellenlange procedure is die gepaard gaat met nieuwe onderzoeken. „Bovendien is de heer Mos bij een groot aantal leden van de gemeente zeer geliefd.”
Beroering
De Messiaskerk is een van de drie wijkgemeenten van de protestante gemeente Wassenaar. Het betoog van ds. Mos wekte daar vorig jaar veel beroering. Zeker omdat het er al rommelde vanwege de slechte relatie tussen ds. Mos en zijn collega ds. Bert Schussler, die wil opstappen, onder meer vanwege de preek. Een visitatiecommissie werd ingeschakeld om onderzoek naar de affaire te doen.
Pas vorige maand verscheen het eindrapport waarin werd geconcludeerd dat de preek zo niet had mogen worden gehouden, maar dat er geen reden was om tegen de predikant maatregelen te nemen. De kerkenraad van de Messiaskerk nam dit oordeel toen over, maar beraadt zich inmiddels toch op de positie van ds. Mos, die sinds vorige week ziek thuiszit. Hij had al eerder zijn preek ingetrokken en zijn excuses gemaakt.
Woordvoerder Paul Hollaar van de synode van de protestantse kerk laat weten dat „de bewoordingen en beweringen in de preek van ds. Mos op onbegrip en verontwaardiging” zijn gestuit.
Hij onderstreept dat het betoog van de Wassenaarse predikant bovendien in fel contrast staat met de recente visienota van de protestante kerk: „Daarin staat dat de algemene lijn is dat Gods kerk wortelt in Israël, dus in de joodse leer.”
Dominee Kees Mos wil geen commentaar geven. Volgens zijn vrouw is hij onbereikbaar.
Ik denk niet het echt gemakkelijker voor hem wordt als hij 'jood' gelijkstelt aan 'duivelse verleidingen'.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:37 schreef MrBean het volgende:
Vooral dat "de jood in ons" is sluw. Nu kan hij steeds volhouden dat hij het niet over de joden als mensen heeft, maar als een soort duivelse verleidingen in de zielen van christenen.
Nee, en dat prijzen van Hitler slaat dan ook nergens op.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:37 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ik denk niet het echt gemakkelijker voor hem wordt als hij 'jood' gelijkstelt aan 'duivelse verleidingen'.
Ja, helaas hebben we het hier niet over een priester.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:02 schreef Meki het volgende:
dat mag in Nederland
behalve Imaams mogen dat niet doen , priesters namelijk wel
Wat een nietszeggende reactie weer.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Zo zie je maar weer hoe achterbaks christenen kunnen zijn.
Iets wat gelovigen eigen is.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Oh, dus eigenlijk ben jij het eens met die mensen op de FP die moslims naar de kanker schelden vanwege één aanslag?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Dan praat hij wel heeeeel metaforisch.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:05 schreef VuiLBeest het volgende:
Volgens mij vergelijkt hij de twijfel, die heerst over het wel of niet bestaan van jezus de messias bij mensen, met het niet accepteren van jezus als zoon van god 2000 jaar geleden.
Want het is in principe precies hetzelfde.
-de joden accepteerden hem niet als zodanig
-de 'moderne' mensen nu ook niet door niet in hem te geloven.
Een link kan dan gelegd worden als volgend: omdat we empathiseren met joden kunnen we hun gedachtengoed overnemen wat slecht is omdat, wij(christen en dergelijk) jezus gaan afstoten als messias zoon van god etc.
Door joden "uit de weg te ruimen" blijft het gedachte goed van jezus is zoon van god etc. intact, en niet verleid door de duivel op deze manier!
Hij heeft het wel "vervelend"vermeld door de joden met de duivel te vergelijken.
Niet echt handig aangezien jodenvervolging nog steeds de grootste schaamte is van NL.
Als je de boodschap nu nog niet begrijpt, dan heeft het geen zin meer om het nog uit te leggen.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:16 schreef MrBean het volgende:
[..]
Oh, dus eigenlijk ben jij het eens met die mensen op de FP die moslims naar de kanker schelden vanwege één aanslag?
Datzelfde (quote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:46 schreef Slayage het volgende:
Ik hoef naturlijk geen namen te noemen, maar het is toch uiterst opvallend, dat bepaalde mensen, die als het om iets negatiefs over de Islam of moslims gaat binnen no-time een topic vol kunnen krijgen om het allemaal te veroordelen en te beweren dat de Islam, achterlijk, anti semitisch, fascistisch, racistisch zou zijn en nu we het over een anti semitische opmerking van een predikant hebben is er na meer dan een dag niet meer dan een handje vol mensen, die iets te zeggen heeft.
Om te kotsen zo hypocriet.
quote:Op zaterdag 20 mei 2006 19:48 schreef buachaille het volgende:
[..]
Datzelfde () geldt ook voor jou als er weer wat te zeiken valt op Bush of Balkenende
![]()
Dit is me van een schunnigheid...quote:„de jood in ons is een verrader” en „de zonde van de jood is dat hij weigert een mens te zijn”.
Wat is dit nu weer voor onzin, er komen protesten en beroering uit de samenleving in beide gevallen. Enige verschil is misschien dat de DOMINEE, ook door zijn eigen kerk op de vingers getikt wordt, terwijl voor de Imams geldt dat er een lekker conservatief stelletje vanuit het buitenland ingevlogen wordt om hun zaken hier te kunnen spuien.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:02 schreef Meki het volgende:
dat mag in Nederland
Wat een vergelijking; iemand geen hand willen geven en het opnemen voor Hitler...quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:39 schreef siggi het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor onzin, er komen protesten en beroering uit de samenleving in beide gevallen. Enige verschil is misschien dat de DOMINEE, ook door zijn eigen kerk op de vingers getikt wordt, terwijl voor de Imams geldt dat er een lekker conservatief stelletje vanuit het buitenland ingevlogen wordt om hun zaken hier te kunnen spuien.
Deze ken je toch nog wel?
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_hand_van_imam.html
Ah...., OK ik zie dat ik jou iets heel erg duidelijk uit moet leggen anders begrijp je het al niet meer.quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:47 schreef Arendt het volgende:
[..]
Wat een vergelijking; iemand geen hand willen geven en het opnemen voor Hitler...
Neem dan El-Moumni.quote:Op donderdag 25 mei 2006 18:39 schreef siggi het volgende:
[..]
Deze ken je toch nog wel?
http://www.telegraaf.nl/b(...)n_hand_van_imam.html
Wat is het hele probleem met die hand? Voor zover ik weet is het geven van een hand geen verplichting. Het is zelfs geen ongeschreven regel. Je kunt hoog of laag springen, maar het niet geven van een hand is naar Nederlandse maatstaven hoogstens onbeleefd te noemen. Er is dus geen enkele reden tot klagen, en er is zeker geen reden voor een mediaschandaal.quote:Op donderdag 25 mei 2006 19:32 schreef siggi het volgende:
[..]
Ah...., OK ik zie dat ik jou iets heel erg duidelijk uit moet leggen anders begrijp je het al niet meer.
Het is NIET de vergelijking van Dominee neemt het op voor Hitler versus Imam die geen hand wil geven.
Het is de vergelijking Dominee neemt het op voor Hitler en zijn eigen kerk tikt hem op de vingers (nu nog even hopen dat ze het karwei afmaken en die vent de straat op schoppen) versus Imam's die een hoop rare denkbeelden verkondigen en hun ker in Nederland haalt een stelletje conservatieve Imam's uit het buitenland om hier voor de goegemeente te staan prediken.
Je moet wel lekker dichtgetikt in je geloof zijn om op een officiële bijeenkomst, waarbij je gefeliciteerd wordt met het slagen voor je inburgerings cursus, de verantwoordelijke minister geen hand wilt schudden. Ben benieuwd wat ie nog meer uit z'n hoge hoed gaat toveren als ie voor de goegemeente staat.
En verder natuurlijk als reactie op:
quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:02 schreef Meki het volgende:
dat mag in Nederland
Van noch "Priesters" noch Imams worden dit soort uitlatingen getolereerd.
Nou ik hoop dat het nu wel duidelijk is of moet ik er een stripvehaal van maken of zo?
Wie doet er nu neerbuigend?quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:46 schreef Arendt het volgende:
Enne, die neerbuigende toon van jou, die mag ik niet. Beter zou je eens iets aan je achterlijke spelling doen.
Oh maar bij imams is het vrijheid van geloof.... cultuurverschil dat moet gerespecteerd worden.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:34 schreef kareltje_de_grote het volgende:
en wij maar klagen over imams.
Daar kan ik dan wel een kern van waarheid in vinden. Hitler is in onze beeldvorming tot een monster gemaakt. Waarschijnlijk omdat het te confronterend en beangstigend is om te accepteren dat het een mens was, net zoals ieder ander.quote:Wij hebben Hitler de afgelopen decennia als een monster afgeschilderd. Maar monsters bestaan niet.
Een Imam die Hitler aanbidt is ook een Nazi hoorquote:Op vrijdag 26 mei 2006 11:05 schreef scubaboy het volgende:
[..]
Oh maar bij imams is het vrijheid van geloof.... cultuurverschil dat moet gerespecteerd worden.
Allebei aanpakken
Dat is waar, het is enger om te beseffen dat de nieuwe Hitler net zo goed Bos of Balkenende (of jijzelf!) kan zijn, dan dat Hitler-mannetjes pure duivels zijn.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 11:14 schreef Aurelianus het volgende:
[..]
Daar kan ik dan wel een kern van waarheid in vinden. Hitler is in onze beeldvorming tot een monster gemaakt. Waarschijnlijk omdat het te confronterend en beangstigend is om te accepteren dat het een mens was, net zoals ieder ander.
Nee hoor, het is veel gemakkelijker om dit te beweren.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 11:14 schreef Aurelianus het volgende:
[..]
Daar kan ik dan wel een kern van waarheid in vinden. Hitler is in onze beeldvorming tot een monster gemaakt. Waarschijnlijk omdat het te confronterend en beangstigend is om te accepteren dat het een mens was, net zoals ieder ander.
quote:Hij stelt echter dat ontslag van een predikant „zo eenvoudig niet is”, omdat het een ellenlange procedure is die gepaard gaat met nieuwe onderzoeken.
Wel, wel, wel...., allereerst natuurleik mein ekskuus voor mein agteleike speling, maar ikke moedt nu eenmaal roeien met de riemen die ikke heefdt. Niet iedereen heben het vooregt geheefdt om perfekt Nederlands te beheersen, maar ikke doen mein best en hopen meizelf so snel mogeleik te verbeteren en stel alle hulp hierbei seer op preis, alfast bedankdt foor jauw positiefe inpoet in dese.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:46 schreef Arendt het volgende:
[..]
Wat is het hele probleem met die hand? Voor zover ik weet is het geven van een hand geen verplichting. Het is zelfs geen ongeschreven regel. Je kunt hoog of laag springen, maar het niet geven van een hand is naar Nederlandse maatstaven hoogstens onbeleefd te noemen. Er is dus geen enkele reden tot klagen, en er is zeker geen reden voor een mediaschandaal.
Enne, die neerbuigende toon van jou, die mag ik niet. Beter zou je eens iets aan je achterlijke spelling doen.
Zou je ontopic kunnen blijven? Het gaat hier over dominees met derde wereld normen. En, zoals Francisco van Jole al zei in "De Leugen Regeert", is er geen haan die kraait naar dit bericht noch naar dat nieuwtje uit Zeeland waar een columnist bedreigd wordt omdat hij kritiek had op de plaatselijke kerk.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 21:03 schreef siggi het volgende:
[..]
steets weer Imamen met derde wereld normen en waarden.
Klopt dat ik enigzinds van het topic afgeweken ben, maar dat zijn reacties op andere posts die al niet meer on topic waren. Hoezo heb je er nu ineens een probleem mee?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 21:07 schreef MrBean het volgende:
[..]
Zou je ontopic kunnen blijven? Het gaat hier over dominees met derde wereld normen. En, zoals Francisco van Jole al zei in "De Leugen Regeert", is er geen haan die kraait naar dit bericht noch naar dat nieuwtje uit Zeeland waar een columnist bedreigd wordt omdat hij kritiek had op de plaatselijke kerk.
Misschien ligt het eraan dat ik Trouw lees, maar ik hoor al een paar weken over deze man.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 21:07 schreef MrBean het volgende:
[..]
Zou je ontopic kunnen blijven? Het gaat hier over dominees met derde wereld normen. En, zoals Francisco van Jole al zei in "De Leugen Regeert", is er geen haan die kraait naar dit bericht noch naar dat nieuwtje uit Zeeland waar een columnist bedreigd wordt omdat hij kritiek had op de plaatselijke kerk.
Wat was er dan nog meer voor nieuws erover?quote:Op maandag 29 mei 2006 02:56 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Misschien ligt het eraan dat ik Trouw lees, maar ik hoor al een paar weken over deze man.
Commentaar Trouw eroverquote:Op maandag 29 mei 2006 09:01 schreef MrBean het volgende:
[..]
Wat was er dan nog meer voor nieuws erover?
quote:Gelovigen, het is nu hoog tijd voor verzet
door R. Evers
Mr. drs. R. Evers is rabbijn te Amsterdam.
De kerk in Wassenaar neemt veel te weinig afstand van de schokkende preek van dominee Mos, die Hitler als de beste bijbelkenner neerzet.
Geshockeerd nam ik kennis van de inhoud van de preek van Wassenaarse protestantse dominee Kees Mos van 13 maart 2005. Mijn tenen kromden zich, mijn maag draaide zich om. Zelden zag ik zo’n antisemitisch stuk. Hoe voelde de kerkganger zich die dit alles aanhoorde op die bewuste zondag? Heeft het kerkbestuur aandachtig geluisterd? Wat waren hun gevoelens, hun gedachten toen de woorden van de dominee tot hun bewustzijn doordrongen? Het duurde wel erg lang voordat de kerkleiding wakker werd.
Afgelopen zondag gooide invallend voorganger Van Veen nog meer olie op het vuur door – naar aanleiding van de kritiek op de preek – fel uit te halen naar het slachtofferschap van het Joodse volk en juist daarom te bepleiten Israël te bekritiseren: ,,Waarvoor we nu moeten oppassen, is dat ons schuldgevoel over de genocide niet leidt tot een kritiekloze houding ten opzichte van de staat Israël. Want dat helpt Israël en de Joden niet. Zij blijven daardoor steken in hun slachtofferrol en hebben de neiging in alles antisemitisme te zien. Dat proefde ik ook deze week, in de golf aan publiciteit die over ons is gestort.’’ Kennelijk heeft ook de heer Van Veen het niet helemaal begrepen.
Is het antisemitisme ooit weggeweest? Is het monster weer terug? Veel van de 1,2 miljoen Europese Joden worden bang van het toenemende antisemitisme. Uit welke hoek komt het? Jonge, blanke en ontevreden Europeanen of anderen van ver weg? Met de Europese eenwording in het verschiet staan we op de drempel van een nieuwe wereld. Wanneer de Europese mens zijn eigen creatie overziet kan hij met recht zeggen: ,,Het is goed’’.
Maar als hij naar zichzelf kijkt, kan hij dan nog hetzelfde volhouden? Zijn wij werkelijk dichterbij de verwerkelijking van een andere droom van de mensheid gekomen, die van de volmaking van de mens zelf? Het stellen van deze vraag brengt ons in verlegenheid bij de aanblik van de niet aflatende oprispingen van antisemitisme in Europa.
Het bezinningsproces binnen de rooms-katholieke kerk kreeg een grote stimulans na de verklaring van het tweede Vaticaans Concilie, Nostra aetate (1965). Hierin werd afstand genomen van oude vooroordelen, die zeiden dat het Joodse volk verantwoordelijk was voor de kruisdood van Jezus. De godsmoord wordt alle Joden – ook nu nog – in de schoenen geschoven. Omdat het Joodse volk Jezus als Messias niet erkend had, zou het als „ongelovig’’ verworpen zijn. De kerk zou de plaats ingenomen hebben van het Joodse volk als volk van G’d (de substitutieleer).
Gelukkig heeft het Vaticaan afstand gedaan van deze leer. Maar de Wassenaarse Messiaskerk zit ideologisch kennelijk nog midden in de theologische discussie omtrent de godsmoord. Het bloedsprookje waart weer rond. Hitler wordt door de dominee en zijn geestesverwanten uitgeroepen tot de beste bijbelkenner van de laatste millennia: ,,Het heil wordt door de Jood voor geld verkwanseld, zegt Mattheüs. En de Jood in ons laat het daarmee op een grandioze manier afweten. De Jood, zegt Mattheüs, die bewerkstelligt uiteindelijk een volledige omkering van Gods bedoelingen. En wat wij ons nu gaandeweg gaan realiseren, 60 jaar na de Tweede Wereldoorlog, is, dat dus Hitler eigenlijk veel beter in de Bijbel thuis was dan wij gewoonlijk voor waar willen houden. En dat Hitler deze, op zich bijbelse gedachte, tot zijn uiterste consequentie heeft uitgewerkt. Want Hitler zei: Dan moet de Jood ook maar verdwijnen! Want er moet toch een nieuwe mens komen!” Einde citaat. Hitler wordt door ds. Mos als de meest consequente bijbelexegeet neergezet. Wat een ironie, o tempora o mores!
De kerk in Wassenaar neemt te weinig, veel te weinig afstand van dominee Mos. De demonisering van de Joden gaat gestaag door. Het komt nu van twee kanten. In een tijd, waarin velen, zeer velen berouwvol en nederig het hoofd bogen en excuses aanboden vanwege enkele spotprenten, komt het niet in de hoofden van de leden van deze kerk op om een dergelijke grove uiting van verbaal en moreel geweld te veroordelen.
Vanuit het Oosten worden de cartoons van Julius Streicher wederom verspreid. De kwalijke karikatuur van de Joodse hebzucht, perversiteit en verraad verschijnt weer overal. Inmiddels zijn wij er na Auschwitz van doordrongen, dat het bijbelse roddelverbod niet voor niets gegeven werd. Laster en allerlei bloedsprookjes doen weer de ronde. Niemand kan nog beweren, dat deze achterklap vroeg of laat geen effect heeft.
Het wordt tijd dat ook de Nederlandse gelovigen krachtig van zich laten horen in deze afschuwelijke affaire.
quote:De bijbel zegt: de jood in ons is onze grote tegenstander.
De jood is nog gevaarlijker dan de heiden en de Griek.
Want de heiden en de Griek die herkennen we wel, de ongelovige en de atheïst.
Maar de jood herkennen we niet.
Die is een ‘silent killer’.
Hij is deel van ons.
Hij is de schaduw aan onze linkerhand.
Hij is de slang die uitgekleder is dan al wat leeft op het veld.
Hij is een soort aal, zeg maar, een gladde aal.
Je kan geen vat op hem krijgen.
En die aal kronkelt eindeloos door de wateren van ons bestaan.
quote:Toen ik op een dag door de stad aan het wandelen was, liep ik plots tegen een persoon met een lange zwarte overjas en zwarte krulharen. "Is dit een jood?" was mijn eerste gedachte.
Maar door hem meer te bekijken, kwam er een tweede gedachte te boven: "is dit een Duitser?"
quote:WASSENAAR - Het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI) accepteert de excuses van de Wassenaarse predikant Mos voor zijn anti-joodse preek.
Mos hield de preek vorig jaar in de Wassenaarse Messiaskerk. In de preek werden Joden omschreven als niet-menselijk. De tekst van de preek kwam pas dit jaar naar buiten. De joodse belangenorganisatie CIDI was erg kwaad en eiste het aftreden van de predikant.
Met de openbare excuses van Mos is de zaak voor het CIDI afgedaan. De organisatie zegt te streven naar verzoening. Wel hoopt het CIDI dat de landelijke kerkorganisatie PKN voortaan beter omgaat met dit soort gevoelige zaken.
Ja, maar is het niet buitengewoon opruiend om een bevolkingsgroep zo tot metafoor te maken? Bovendien staat het enigzins haaks op zijn Hitlerverheerlijking.quote:Op vrijdag 8 september 2006 21:14 schreef LXIV het volgende:
Ik heb de hele preek gelezen, maar volgens mij heeft deze predikant het niet over "De Jood" als ras of volk, maar bedoelt hij het eerder als een metafoor. "De Jood" als hetgeen in ons wat afgewend is van God, dat niet menselijk maar dierlijk is, ontaard is en geen moraal maar enkel geld- en genotzucht kent.
Ja, daar heb je gelijk in.quote:Op zaterdag 9 september 2006 15:02 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ja, maar is het niet buitengewoon opruiend om een bevolkingsgroep zo tot metafoor te maken? Bovendien staat het enigzins haaks op zijn Hitlerverheerlijking.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |