quote:Live-verslag NOS verkiezing VVD-lijsttrekker
ANP
HILVERSUM - De NOS zendt de verkiezing van de lijsttrekker van de VVD woensdagavond rechtstreeks uit. De omroep volgt vanuit Hotel Okura in Amsterdam de drie kanshebbers: Mark Rutte, Rita Verdonk en Jelleke Veenendaal.
De uitzending begint omstreeks kwart over zeven met een korte introductie van de kandidaten door VVD-voorzitter Jan van Zanen. Rond 19.30 uur opent een notaris de enveloppe en maakt de winnaar bekend. Het programma eindigt met een korte speech van de nieuwe lijsttrekker, maakte de NOS maandag bekend.
Ach, dit vind ik wel nieuwswaardig. De uitslag bij de PvdA vier jaar geleden was volgens mij ook live op tv.quote:Op maandag 29 mei 2006 11:38 schreef knnth het volgende:
Is dit nu allemaal omwille van de zgn. kloof tussen politiek en burger?
Het wordt wel steeds meer een show zeg. Dan maar een kloof.
Kamp-Verdonk met een eigen notaris. Het vertrouwen in de eigen partij is wel erg laag zeg.quote:Oscar-achtige bekendmaking VVD-lijsttrekker wekt ergernis
Van onze verslaggever
DEN HAAG - Waarom moet Nederland tot woensdagavond wachten tot bekend is of Rita Verdonk VVD-lijsttrekker wordt? De VVD sloot de interne stemming immers al vorige week, in de nacht van woensdag op donderdag. Het gaat slechts om ruim 28 duizend stemmen, die de leden hebben uitgebracht per brief, telefoon of internet.
De reden is ‘heel prozaïsch’, legt een woordvoerder van het VVD-partijbestuur uit. Hemelvaartsdag kwam ertussen. Donderdag en vrijdag waren daardoor vrij. Pas vandaag is het tellen van de stemmen begonnen. En om daar rustig de tijd voor te hebben – het gaat tenslotte deels om stemmen per brief – is de uitslagavond al maanden geleden op woensdag 31 mei gepland.
Daarbij komt dat partijvoorzitter Jan van Zanen, in zijn hoedanigheid als burgemeester van Amstelveen, op dienstreis is naar China. ‘Hij keert pas woensdagmiddag terug, dus dat komt allemaal net mooi uit’, aldus zijn woordvoerder.
Om uitlekken te voorkomen, kennen ook het partijbestuur en de kandidaten de uitslag van de interne verkiezingsstrijd niet. De drie kandidaat-lijsttrekkers, Rita Verdonk, Mark Rutte en Jelleke Veenendaal, horen het nieuws zelf pas op het moment (19.33 uur) dat Van Zanen woensdag in het Amsterdamse hotel Okura de envelop van de notaris openmaakt. Van Zanen weet tot dat moment ook van niets.
‘Wij zijn dus solidair met de mensen die in spanning afwachten’, zegt zijn woordvoerder. Hij wijst erop dat dit voor de VVD de eerste lijsttrekkersverkiezingen zijn. In de evaluatie zal ook worden bekeken of de periode tussen stemming en uitslag niet te lang heeft geduurd.
De enigen die de uitslag wel eerder kennen, zijn de twee gecertificeerde bedrijven die de stemmen verzamelen en tellen, de notaris van het partijbestuur die de supervisie heeft en de notaris van het kamp-Verdonk. Allen zijn aan strikte geheimhouding gebonden.
De campagneleider van Verdonk, Ed Sinke, noemt het ‘volslagen belachelijk’ dat de kandidaten niet een uur van tevoren de uitslag te horen krijgen, zodat ‘ze weten wat voor gezicht ze woensdagavond moeten trekken’ tijdens de bekendmaking, die live wordt uitgezonden op de televisie.
‘Het is toch niet te geloven?’, zegt Sinke. ‘Je zet daar wel je lijsttrekker voor het oog van de natie op een podium. En die moet dan maar afwachten: And the winner is* Denken ze soms dat ze de Oscar-uitreiking organiseren? Het slaat allemaal nergens op.’
Sinke noemt het partijbestuur ‘een stelletje amateurs’. Hij probeert nog steeds de uitslag iets eerder te krijgen, maar het VVD-bestuur houdt voet bij stuk. ‘De procedure is in aanwezigheid van de kandidaten vastgesteld, en die blijft zo’, zegt de woordvoerder van partijvoorzitter Van Zanen.
Bron: De Volkskrant
quote:AMSTERDAM - Rita Verdonk is met grote meerderheid winnaar geworden van de internetverkiezing voor het VVD-lijsttrekkerschap. Op de website www.rutteofverdonk.nl konden ook sympathisanten van de VVD die geen partijlid zijn, tot zondag middernacht hun voorkeur uitspreken.
Van de 10.000 stemmers heeft 69,5 procent op de huidige minister van Vreemdelingenzaken gestemd, zo meldde bestuurslid Jan Paternotte van de organiserende stichting Het Nieuwe Stemmen maandag.
De verkiezing kende vanaf het begin in mei een vreemd verloop. Mark Rutte scoorde de eerste twee weken het beste. Na het debat in de Tweede Kamer op 16 mei over de zaak-Hirsi Ali groeide de aanhang van Verdonk. "Na dat Kamerdebat twee weken geleden kwam Verdonk in de verdrukking. We denken dat zij daarom veel sympathiestemmen heeft gekregen, aldus Paternotte.
Mwoh, "de media" hebben het AHA-debat live uitgezonden, en daarin ging ze behoorlijk nat. Niet door scorende populisten, maar door een integer handelende Rouvoet.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 09:12 schreef Netflier het volgende:
En het is gewoon zo dat de media maar één kant van het verhaal laten zien.
Haar bestuur lijkt inderdaad door haar imago bepaald. Ze wil niet de juiste beslissingen nemen, maar beslissingen die haar het gewenste imago geven.quote:Verdonk heeft moed en straalt gezag uit. Ze wil populair zijn maar durft ook impopulair te zijn.
De nieuwe Bijstandswet is een goed voorbeeld van wat je aandraagt ... met tegenwind ingevoerd door Rutte.quote:En Mark Rutte lijkt me iemand die veel belooft maar weinig voor elkaar krijgt. De mentaliteit van Nederland moet veranderen. Dat hypocriete moet weg. Nederland moet durven dynamisch en groot te denken in plaats van vals bescheiden en onverschillig. Er moet duidelijkheid en structuur komen.
quote:Op dinsdag 30 mei 2006 08:57 schreef LangeTabbetje het volgende:
Dat NOS Journaal is echt zo rechts als de neten. Als ze de keuze van de lijsttrekker van de VVD al rechtstreeks gaan uitzenden.....Zo´n propaganda heeft de PvdA nooit gehad.
Iedereen wist het. Ze zat toch eerst bij een andere partij, waarom hebben die dan niet ingegrepen?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 14:39 schreef mark1978 het volgende:
Rutte lijkt mij veel geschikter, Verdonk krijgt stemmen van mensen die inderdaad puur en alleen naar het imago kijken. Ze geeft aan eerlijk en rechtlijnig te zijn, op zich niet verkeerd natuurlijk, maar als je daar alles op vast pint, dan moet je dat ook altijd zijn, in de kwestie met Ayaan Hirsi Ali komt duidelijk aan het licht dat ze niet rechtlijnig is, ze wist al lang van de verkeerde naam van Ayaan, heel de VVD wist het, het is in een aantal interviews aangegeven, als je dan rechtlijnig bent en voorop staat om te zeggen dat je niet aan klassejustitie doet, dan moet je op dat moment ingrijpen, niet als het bij het grote publiek bekend wordt.
Nee kneus, het is nooit goed. En daarom laat een goede politicus zich niet in dat soort situaties manoevreren. Wat verdonk doet is dit soort discussies met een ramkoers te lijf gaan. Dat werkt best een paar keer goed, totdat het vloerkleed onder je vandaan getrokken wordt. Daarna kan iedere politicus die zoiets overkomt het wel schudden.quote:Op woensdag 31 mei 2006 09:52 schreef Gia het volgende:
Het is nooit goed, dus.
Iedereen behalve Verdonk wist het?quote:Op woensdag 31 mei 2006 09:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Iedereen wist het. Ze zat toch eerst bij een andere partij, waarom hebben die dan niet ingegrepen?
Ik vrees dan eerder voor het leven van vele buitenlanders. Waar staat haa death count momenteel op? Enkele tientallenquote:Op woensdag 31 mei 2006 09:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik hoop echt dat Rita lijsttrekker wordt. Ik hoop zelfs dat ze minister-president wordt, hoewel ik dan weer vrees voor haar leven.![]()
Zat ze niet eerst bij de PvdA? Waarom hebben die hierover gezwegen?quote:
Dat kon wel op primaries.nlquote:Op woensdag 31 mei 2006 10:17 schreef Strolie75 het volgende:
Ik vind het flauw dat we niet Live kunnen sms-en om de winnaar te kiezen.
Omdat Hirsi Ali het pas openbaarde tijden Barend en Van Dorp toen ze overstapte naar de VVD. Het was binnen de PvdA dus niet bekend.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Zat ze niet eerst bij de PvdA? Waarom hebben die hierover gezwegen?
Ik vind wel dat de wet op een aantal punten bijgesteld moet worden.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:15 schreef achterhetspoor het volgende:
[..]
Ik vrees dan eerder voor het leven van vele buitenlanders. Waar staat haa death count momenteel op? Enkele tientallen?
Dan nog. Wie was toen de verantwoordelijke minister? Op dat moment had men dus al in moeten grijpen.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:23 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Omdat Hirsi Ali het pas openbaarde tijden Barend en Van Dorp toen ze overstapte naar de VVD. Het was binnen de PvdA dus niet bekend.
Ik denk dat vooral de oude gevsetigde aanhang het voor gezien houdt. Onder de LPF, wilders en ander bedenkelijk rechtse aanhang zal ze het echter wel goed doen met haar goedkope populistische retoriek.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:17 schreef hermandeperman het volgende:
Als Rita het wordt (en ik denk dat de kans groot is...) denk ik dat de VVD ineens veel meer stemmen krijgt of helemaal inzakt.
Nawijn.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan nog. Wie was toen de verantwoordelijke minister? Op dat moment had men dus al in moeten grijpen.
Nawijn waarschijnlijk. Maar je zou mogen verwachten dat de VVD ook een antecedenten onderzoek laat uitvoeren..quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan nog. Wie was toen de verantwoordelijke minister? Op dat moment had men dus al in moeten grijpen.
Nog veel sneller het is nu al binnen 48 uur in de meeste gevallen..quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Verder moeten dit soort procedures gewoon veel sneller afgehandeld worden en hoger beroep in het eigen land afwachten
Oh een beslissing nemen is belangrijker dan een zorgvuldige beslissing nemenquote:om te voorkomen dat mensen steeds opnieuw in beroep gaan en dan gaan zeuren dat ze al 5 jaar in Nederland zijn. Of gewoon niet toestaan dat men vaker dan één keer in beroep gaat. Beslissing is beslissing, punt.
Had PvdA ook moeten doen, dus, toen ze lid van die partij werd.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:26 schreef achterhetspoor het volgende:
[..]
Nawijn waarschijnlijk. Maar je zou mogen verwachten dat de VVD ook een antecedenten onderzoek laat uitvoeren..
Als men in beroep gaat is waarschijnlijk al vastgesteld dat het eigen land veilig is. Beroep kan daar dan dus afgewacht worden.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:29 schreef achterhetspoor het volgende:
[..]
Nog veel sneller het is nu al binnen 48 uur in de meeste gevallen..
En in eigen land afwachten? Is niet juist het idee van vluchtelingen dat men zich in eigen land niet meer veilig voelt?
Omdat iemand ergens lid van wordt (en gewoon een geldig paspoort heeft) moet je haar hele geschiedenis nazoeken? Lijkt mij wat overdreven. Iemand op een lijst voor volksvertegenwoordiging zetten lijkt me heel wat anders.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Had PvdA ook moeten doen, dus, toen ze lid van die partij werd.
Lijkt me toch niet zo lastig om die gegevens op te vragen in Kenya en Somalië.
Zij zei dat ze uit Somalië kwam. Als er daar geen Ayaan Hirsi Ali bekend is met die geboortedatum, dan klopt er al iets niet en had men met de dame in kwestie moeten gaan babbelen.
En als het daar per ongeluk toch niet veilig is? En iemand daar gemarteld of gedood wordt? Is dat dan gewoon dikke pechquote:Op woensdag 31 mei 2006 10:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Als men in beroep gaat is waarschijnlijk al vastgesteld dat het eigen land veilig is. Beroep kan daar dan dus afgewacht worden.
Het maakt natuurlijk wel verschil of iemand Kamerlid wordt, waarvoor het Nederlanderschap vereist is en waarbij via geloofsbrieven en onderzoek nadrukkelijk onderzoek wordt gedaan naar de achtergronden van de persoon, of dat iemand ergens gewoon in dienst is. Ze kon zich identificeren met een paspoort, dus als op dat moment geen aanwijzingen zijn van fraude is er ook geen reden voor verder onderzoek.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Toen had in elk geval Nawijn in moeten grijpen. Die staat nu alleen maar te gillen dat Rita haar eruit moet gooien, terwijl hij zelf nalatig is geweest.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:38 schreef achterhetspoor het volgende:
[..]
Omdat iemand ergens lid van wordt (en gewoon een geldig paspoort heeft) moet je haar hele geschiedenis nazoeken? Lijkt mij wat overdreven. Iemand op een lijst voor volksvertegenwoordiging zetten lijkt me heel wat anders.
Het is toch zo ? Het gaat om een lijsttrekker, terwijl het verkiezingsprogramma nog niet eens is gemaakt.quote:Op woensdag 31 mei 2006 09:30 schreef gronk het volgende:
[..]
't is maar goed dat mccarthy geband is, anders had-ie een rolberoerte gekregen
![]()
Als iemand in beroep gaat is dat omdat zijn verzoek is afgewezen. Dan is vastgesteld dat het land van herkomst veilig is. Dit moet uiteraard goed zijn onderzocht. Een beroepsprocedure van jaren is in die gevallen uiteindelijk alleen maar uitstel van 'executie'. Terug moeten ze dan toch.quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:38 schreef achterhetspoor het volgende:
[..]
En als het daar per ongeluk toch niet veilig is? En iemand daar gemarteld of gedood wordt? Is dat dan gewoon dikke pech?
Ieder lid moet je natrekken op zijn / haar verleden?quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Lijkt me toch niet zo lastig om die gegevens op te vragen in Kenya en Somalië.
Maakt niet uit, zolang d'r maar KEI- en KEIHARD wordt aangepakt!quote:Op woensdag 31 mei 2006 10:51 schreef Sidekick het volgende:
En natuurlijk kan een of andere vereniging in Nederland zomaar even de burgerlijke staat raadplegen in Somalie... In welke wereld leef jij?
Over wie heb je het?quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:18 schreef Gia het volgende:
Er is er schijnbaar nog één in de kamer met een valse naam. Wordt ook niks aan gedaan. Totdat die dame weer in de schijnwerpers komt en weg gebonjourd dient te worden, natuurlijk.
Dus dat ze onder Duits recht asiel heeft gekregen maakt het allemaal minder erg?quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:28 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Over wie heb je het?
Zeg me dat je het niet over Karimi van GL hebt, want dan ga je al voor de zoveelste keer de fout in in dit topic.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |