Juist met volop ervaring in asielzaken e.d.quote:Op donderdag 18 mei 2006 10:30 schreef sigme het volgende:
Britta Bohler is een specialist is moeilijke zaken tegen overheden. Lijkt me geen vreemde keus.
Ze is zeker specialist in moeilijke zaken, maar ze staat wel te boek als advocaat in de extreem linkse hoek, en daar zit Ayaan nu niet bepaald.quote:Op donderdag 18 mei 2006 10:30 schreef sigme het volgende:
Britta Bohler is een specialist is moeilijke zaken tegen overheden. Lijkt me geen vreemde keus.
Misschien kijkt zij wel iets verder dan haar neus lang is?quote:Op donderdag 18 mei 2006 10:34 schreef Marc070 het volgende:
[..]
Ze is zeker specialist in moeilijke zaken, maar ze staat wel te boek als advocaat in de extreem linkse hoek, en daar zit Ayaan nu niet bepaald.
Bij jou misschien. Bij velen staat ze te boek als extreem bekwaam en een high profile zaak niet schuwend.quote:Ze is zeker specialist in moeilijke zaken, maar ze staat wel te boek als advocaat in de extreem linkse hoek,
Pfffrt... dus als een advocaat gespecialiseerd is in moordzaken is het ook een moordenaarquote:Op donderdag 18 mei 2006 10:34 schreef Marc070 het volgende:
[..]
Ze is zeker specialist in moeilijke zaken, maar ze staat wel te boek als advocaat in de extreem linkse hoek, en daar zit Ayaan nu niet bepaald.
Dat hoor je mij niet zeggenquote:Op donderdag 18 mei 2006 11:31 schreef Verbal het volgende:
[..]
Pfffrt... dus als een advocaat gespecialiseerd is in moordzaken is het ook een moordenaar
V.
Dat zij een indrukwekkende staat van dienst heeft men een bijzondere klantengroep, en dat ik niet had verwacht dat Ayaan Hirsi Ali tot deze klantengroep zou behoren..quote:
Je weet dat je dit heel goed moet kunnen onderbouwen en bewijzen omdat je anders de kans loopt een proces wegens smaad en laster aan je broekje te krijgen?quote:Op donderdag 18 mei 2006 11:55 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Britta is een ex-RAF'er. Zegt genoeg.
Sjongejonge... liggen de uitgewoonde-stupide-platitude-boekjes ineens massaal in de uitverkoopquote:Op donderdag 18 mei 2006 13:02 schreef wunderbaum het volgende:
Sinds wanneer hebben advocaten principes. Die zijn alleen maar uit op geld. Of je nu links, rechts, midden bent of OBL heet.
Voor luierbroekjes bestaan volgens mij wel verzachtende omstandighedenquote:Op donderdag 18 mei 2006 13:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
omdat je anders de kans loopt een proces wegens smaad en laster aan je broekje te krijgen?
Nou en?quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je weet dat je dit heel goed moet kunnen onderbouwen en bewijzen omdat je anders de kans loopt een proces wegens smaad en laster aan je broekje te krijgen?
Ja, bij de Slegte, 2e schap van boven, tegenover de rij voor pseudo-intellectuelen. Rara hoe weet jij van het bestaan van "uitgewoonde-stupide-platitude-boekjes"quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:25 schreef Verbal het volgende:
[..]
Sjongejonge... liggen de uitgewoonde-stupide-platitude-boekjes ineens massaal in de uitverkoop
V.
Ik daag je uit om nóg dommer uit de hoek te komen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 14:35 schreef wunderbaum het volgende:
Als advocaten wel principes hadden, dan zou het voor de gemiddelde crimineel bijzonder lastig zijn om nog vrij te komen.
'Onschuldig totdat het tegendeel bewezen is' schijnt zo'n principe te zijn.quote:Op donderdag 18 mei 2006 14:35 schreef wunderbaum het volgende:
[..]
Ja, bij de Slegte, 2e schap van boven, tegenover de rij voor pseudo-intellectuelen. Rara hoe weet jij van het bestaan van "uitgewoonde-stupide-platitude-boekjes"
Als advocaten wel principes hadden, dan zou het voor de gemiddelde crimineel bijzonder lastig zijn om nog vrij te komen.
Jammer dat je niet verder komt dan op de persoon spelenquote:Op donderdag 18 mei 2006 14:39 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik daag je uit om nóg dommer uit de hoek te komen.
V.
Prima principe. Laten we dan meteen maar de advocatuur afschaffen want een onschuldige hoeft immers niets te vrezen en een schuldige gaat automatisch de cel in.quote:Op donderdag 18 mei 2006 14:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
'Onschuldig totdat het tegendeel bewezen is' schijnt zo'n principe te zijn.
Dus jij vindt dat advocaten uit principe hun werk slecht moeten doen?quote:Op donderdag 18 mei 2006 14:35 schreef wunderbaum het volgende:
Als advocaten wel principes hadden, dan zou het voor de gemiddelde crimineel bijzonder lastig zijn om nog vrij te komen.
Ja, ruimt zo lekker opquote:Op donderdag 18 mei 2006 15:13 schreef Pool het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat advocaten uit principe hun werk slecht moeten doen?![]()
Behalve dan een rechter die oordeelt op basis van de argumentatie van het OM, die wel eens niet helemaal juist kon zijn. Laat daar nou net een advocaat van pas komen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 15:10 schreef wunderbaum het volgende:
Prima principe. Laten we dan meteen maar de advocatuur afschaffen want een onschuldige hoeft immers niets te vrezen en een schuldige gaat automatisch de cel in.
Ik constateer vooralsnog dat je dom uit de hoek komt. En ik daag je uit om nóg dommer uit de hoek te komen, omdat ik denk dat je dat niet lukt. Maar aan de andere kant kun je ook je best doen wat inhoudelijker en minder domme teksten te planten.quote:Op donderdag 18 mei 2006 15:10 schreef wunderbaum het volgende:
[..]
Jammer dat je niet verder komt dan op de persoon spelen![]()
Ik word dan wel strafadvocaat.quote:
Voor zover ik begrepen heb is dit nu onderwerp van onderzoek.quote:Op donderdag 18 mei 2006 11:42 schreef Pool het volgende:
Britta is een top-advocaat. Goede keuze van Hirsi Ali.![]()
Voorzover Verdonks' zwakke juridische standpunt nog niet door de Kamer is ondermijnd, worden de laatste restjes wel door deze advocate omvergeblazen.![]()
Klopt. Maar ik doe daar graag een voorspelling over: het is zwak.quote:Op donderdag 18 mei 2006 15:39 schreef Zendgemachtigde het volgende:
Of haar juridisch standpunt "zwak" is zal nog moeten blijken.
Precies daarover gaat de discussie.quote:Op donderdag 18 mei 2006 15:47 schreef Pool het volgende:
[quote]-Ze zegt dat ze geen enkele ruimte had om het anders te doen, terwijl de Hoge Raad duidelijk ruimte laat voor bijzondere omstandigheden.
Bij het openslaan van het dossier staat hetgeen waar het over gaat op pagina een.quote:-Verdonk heeft binnen enkele dagen beslist en geen enkel nader onderzoek gedaan naar die bijzondere omstandigheden. Dat is in strijd met het zorgvuldigheidsbeginsel.
Moet ik er nu van uitgaan dat er op het ministerie "domme" juristen werken??quote:-Wanneer een grote kamermeerderheid en ook vele juristen
Ik zie haar dat nog niet doen.quote:Ik zie haar er namelijk nog wel voor aan om zelfs over het advies van haar eigen juristen heen te walsen en haar eigen domme lijn te volgen.
Verdonk haalde eerst zelf de conclusie van de advocaat-generaal aan. Vervolgens wees een Kamerlid naar een passage in diezelfde conclusie en vond Verdonk ineens dat je alleen naar het hoofdarrest moet kijken (waar die bijzondere omstandigheden weer staan). Zo deed ze nog wel aan meer draaikonterij en ik vermoed niet dat de juristen haar dát hebben aangeraden. Ik heb daarom het idee dat Verdonk meer haar eigen persoontje vol vuur aan het verdedigen was en niet de interpretatie van de juristen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 16:04 schreef Zendgemachtigde het volgende:
Precies daarover gaat de discussie.
Vandaar dat ik ervan uit ga dat de Juristen van het ministerie deze uitspraak
vooraf bekeken hebben en er hun interpretatie aan gegeven hebben die vol
vuur doorVerdonk verdedigd is in de 2e kamer.
De bijzondere omstandigheden staan niet eens in de beslissing van Verdonk genoemd. Ze mag best constateren dat die omstandigheden er niet zijn, maar ze moet ze in elk geval noemen en verwerpen. Ze gewoonweg negeren is onzorgvuldig en juridisch onhoudbaar.quote:Bij het openslaan van het dossier staat hetgeen waar het over gaat op pagina een.
Dit is ook fijntjes aangegeven door (of all people) Nawijn.
Dat "de bijzondere omstandigheden" niet in ogenschouw genomen zijn door Verdonk
is op dit moment in onderzoek en onderwerp van discussie.
We zullen dat (hoop ik) binnen de (inmiddels beruchte) 6 weken weten.
Nee hoor, hoewel ik hoogleraren nog altijd hoger aansla. Wel is het zo dat op het ministerie politieke belangen en de tijdsdruk van Verdonk (ze besliste immers binnen enkele dagen, waar normaal een termijn van 6 weken geldt) meespelen. Dat kan ten koste gaan van de kwaliteit.quote:Moet ik er nu van uitgaan dat er op het ministerie "domme" juristen werken??
Tuurlijk, ik ook. Maar op een discussieforum is een beetje voorspellen en discussiëren natuurlijk wel leuk. Bovendien is het in het kader van de lijsttrekkersverkiezingen wel interessant om alvast vast te stellen dat Verdonk een fout gemaakt heeft. Daar mag je het uiteraard mee oneens zijn.quote:Ik wacht het gewoon af.
Als ik goed gelezen heb is dit onderwerp jouw studierichting.quote:Op donderdag 18 mei 2006 16:58 schreef Pool het volgende:
[quote]Tuurlijk, ik ook. Maar op een discussieforum is een beetje voorspellen en discussiëren natuurlijk wel leuk. Bovendien is het in het kader van de lijsttrekkersverkiezingen wel interessant om alvast vast te stellen dat Verdonk een fout gemaakt heeft. Daar mag je het uiteraard mee oneens zijn.
Robin Linschoten zat vanochtend in Goedemorgen Nederland, en die zei hat wat hem betreft Rita het debat ook heel slecht heeft gevoerd, omdat ze ook binnen een uur had kunnen zeggen: ik zal er nog eens naar kijken, als u allemaal dat zo belangrijk vindt'. Maar blijkbaar vond ze haar imago als onbuigzame tante belangrijker.quote:Op donderdag 18 mei 2006 16:58 schreef Pool het volgende:
Ik heb daarom het idee dat Verdonk meer haar eigen persoontje vol vuur aan het verdedigen was en niet de interpretatie van de juristen.
Rechtsoverweging 12 van het betreffende arrest:quote:Op donderdag 18 mei 2006 15:47 schreef Pool het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik doe daar graag een voorspelling over: het is zwak.
-Ze zegt dat ze geen enkele ruimte had om het anders te doen, terwijl de Hoge Raad duidelijk ruimte laat voor bijzondere omstandigheden.
quote:Daarbij verdient aantekening dat in andere gevallen van foutieve persoonsgegevens aan het naturalisatiebesluit rechtsgevolg niet steeds behoeft te worden ontzegd. Te denken valt aan gevallen waarin de opgegeven naam of andere persoonsgegevens een kennelijke verschrijving bevatten of als gevolg van transscriptieproblemen zijn verbasterd, of aan gevallen waarin de opgegeven naam een naam is waaronder de naturalisandus (ook) bekend staat en door hem - volgens het toepasselijke recht - bevoegdelijk is gevoerd. In deze gevallen betreffen de vermelde gegevens de naturalisandus en kunnen hem ook identificeren. Zie ook HR 21 november 1997, NJ 1998, 283 nt. GRdG.
Het opmerkelijke in Ayaan´s verhaal vind ik dat zij enerzijds lijkt te betogen dat zij geen valse naam heeft gebruikt omdat zowel Ali als Magan haar familienamen zijn (of het Somalische familierecht het haar toestaat beide namen te gebruiken weet ik niet, maar het Nederlandse recht staat het mij niet toe dan ns de naam van mijn vader te gebruiken en dan eens die van mijn moeder. Althans niet in officieel administratieve zin), maar anderzijds wel degelijk betoogt dat zij andere persoonsgegevens heeft opgegeven met het doel haar identiteit te verhullen, zodat zij voor haar familie en echtgenoot verborgen kon blijven. Dat strookt niet met elkaar.quote:Nu deze personen, naar achteraf is gebleken, niet bestaan, mist het besluit rechtsgevolg; niet-bestaande personen kunnen niet tot Nederlander worden genaturaliseerd. Geadresseerden van het besluit zijn niet [verzoeker 1], geboren op [geboortedatum] 1965 (verzoeker sub 1), en [verzoekster 2], geboren op [geboortedatum] 1967 (verzoekster sub 2), nu de rechtbank - onbestreden in cassatie - heeft vastgesteld dat de personalia waaronder zij het verzoek om naturalisatie hebben ingediend vals zijn en het gebruik van deze valse personalia diende om hun werkelijke namen (lees: identiteit) te verhullen (r.o. 2.4). Ten aanzien van hen roept het besluit derhalve geen rechten in het leven; het heeft ten aanzien van hen geen rechtsgevolg. Vgl. Handleiding bij de Rijkswet op het Nederlanderschap, losbl., Art. 14 lid 1, aant. 2.1, met verwijzing naar (vaste) rechtspraak van de rechtbank 's-Gravenhage.
Tenslotte kunnen wij niet voorbijgaan aan de discrepantie in de geboortedatum van Ayaan Hirshi Magan als vermeld in het besluit en de geboortedatum van Ayaan Hirshi Ali, ex-Kamerlid.quote:13. In de toelichting op het middel wordt nog gewezen op de in art. 14 lid 1 RWN voorziene mogelijkheid tot intrekking door de Minister van de verkrijging of verlening van het Nederlanderschap, indien zij berust op een door de betrokken persoon gegeven valse verklaring of bedrog, dan wel op het verzwijgen van enig voor de verkrijging of verlening relevant feit. Voor zover het middel wil betogen dat het bestaan van de mogelijkheid van intrekking impliceert dat een naturalisatiebesluit niet zonder rechtsgevolg kan zijn, faalt dit betoog. Art. 14 lid 1 RWN ziet op gevallen waarin het Nederlanderschap daadwerkelijk door het naturalisatiebesluit is verkregen, doch niet op gevallen waarin het naturalisatiebesluit met valse of fictieve personalia is verkregen, en dus rechtsgevolg mist.
bron: http://www.davidrietveld.nl/pivot/entry.php?id=1002quote:Wie gisteren Netwerk of NOVA bekeek, kon zich denk ik niet aan de indruk ontrekken dat Verdonk met het uitvoeren van de moties alweer klaar was. Vandaag bleek het tegendeel. Ik ben nooit te beroerd om een helpende hand toe te steken, dus ik ben even verder gaan zoeken naar de bijzondere omstandigheden.
In eerste instantie kon ik de lijn van Verdonk wel volgen: uitspraak Hoge Raad, klaar. In de reacties op dit artikel bij Sargasso verscheen nog een andere uitspraak van datzelfde rechtsorgaan. Uiteindelijk bleek ook dat geen uitsluitsel te kunnen geven. In de annotatie op de uitspraak stond echter deze zin: "Het is wenselijk, dat tijdens de parlementaire behandeling van het wijzigingsvoorstel enig zicht wordt gegeven op het ten aanzien van de uitoefening van deze bevoegdheid te voeren beleid." Met 'deze bevoegdheid' wordt gedoeld op de bevoegdheid van de Minister om de verkrijging of verlening van het Nederlanderschap in te trekken.
Verdonk hield vol dat van een besluit geen sprak was, omdat de Hoge Raad immers had bepaald dat een naturalisatiebesluit gebaseerd op valse informatie 'zonder rechtsgevolg' was, omdat het betrokkene(n) niet identificeert. Natuurlijk behoudens de inmiddels 'beruchte' bijzondere omstandigheden. Op vragen van het Kamerlid Van der Staaij (Handelingen 1999-2000, nr. 50, pag. 3649) antwoordde Staatssecretaris Cohen (Handelingen 1999-2000, nr. 51, pag. 3678) destijds het volgende:
Staatssecretaris Cohen: (...) De heer Van der Staaij vroeg naar gevallen waarin intrekking van de Nederlandse nationaliteit onder artikel 14 disproportioneel wordt geacht en waarin met gebruikmaking van de kan-bepaling dus van intrekking wordt afgezien. Hierbij kan gedacht worden aan het geval dat de aanvrager weliswaar feiten heeft verzwegen, maar dat ook de overheid nalatig is geweest. Het zou dan disproportioneel kunnen zijn de ingrijpende gevolgen van het verzwijgen uitsluitend op de aanvrager af te wentelen. Een ander voorbeeld kan zijn dat betrokkene aanvankelijk valse documenten heeft overgelegd, maar later alsnog met deugdelijke stukken komt met inhoudelijk dezelfde gegevens.
Intrekking kan dan naast disproportioneel ook niet-opportuun zijn, bijvoorbeeld in de situatie dat de valsheid in geschrifte niet leidt tot vervolging en betrokkene na intrekking op grond van de goede documenten wederom genaturaliseerd zou worden, als hij daarom zou vragen.
Het lijkt me dat zich nu in ieder geval wreekt dat Verdonk niet iets langer de tijd heeft genomen. Net als ik - maar ik ben maar een leek natuurlijk - heeft ze in eerste instantie niet verder gezocht dan één arrest geleden. Ik vind dat in mijn geval nog wel te billijken , maar in het geval van een Minister niet. Ik heb de Handelingen van eergisteren (nog) niet kunnen vinden, maar ik meen me te herinneren dat Rouvoet ook in de richting van Cohen redeneerde.
In ieder geval, twee van de drie mogelijkheden die Cohen opnoemt zijn wat mij betreft relevant. De eerste is dat de overheid nalatig is geweest. Het mag inmiddels als algemeen aanvaard worden verondersteld dat de 'valse' identiteit van Hirsi Ali 'publiek geheim' was. in combinatie met het feit dat daarop geen actie is ondernomen kan worden gesproken van nalatigheid van de overheid. Het mogelijk 'niet-opportuun' zijn van de intrekking is door Verdonk zelf onderstreept in het debat: als Hirsi Ali alles even aanpast is een naturalisatie zó geregeld.
Enige probleem is het arrest van de Hoge Raad. Hoe sluit dat aan op de parlementaire behandeling? Als ik alles zo lees zou het best zo kunnen zijn dat de bijonzdere omstandigheden waarnaar wordt verwezen slaan op de mogelijkheden zoals door Cohen geschetst. De Hoge Raad gaat echter uit van feiten en omstandigheden zoals in de eerste en tweede aanleg zijn opgevoerd. Het zou dus zo kunnen zijn dat er ook in dat geval sprake was van genoemde omstandigheden, maar dat die niet naar voren zijn gebracht door de advocaat van het Iraakse gezin. Als je het zo beziet zou de uitleg van de Hoge Raad, en dus die van Verdonk, alleen geldig zijn indien er geen sprake is van disproportionaliteit van de intrekking. In de zaak van het Iraakse gezin is dat niet meteen te beoordelen, in het geval van Hirsi Ali wat mij betreft wel: de intrekking is disproportioneel en dus is het naturalisatiebesluit (nog steeds) geldig.
HiZ noemde ook al zoiets: het Somalisch recht werkt niet met familienamen maar met patroniemen.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:16 schreef Verbal het volgende:
Ik moet Nawijn in deze één credit geven: hij stelde de -overigens onbeantwoorde- vraag: op basis van welk document heeft het 'zorgvuldige' onderzoek van Verdonk kunnen vaststellen dat Ayaan Hirsi Ali in het echt Magan heet?
En heeft Verdonk in haar 'gedegen' onderzoek ook weten vast te stellen of haar juridisch geldige naam inderdaad Ayaan Hirsi is, en dat de toevoeging Ali dan wel Magan wellicht überhaupt geen juridische waarde heeft, zoals een advocaat in een ingezonden brief aan de Volkskrant stelde?
Ik betwijfel het, omdat Verdonk zelf al aangaf geen enkel contact met Somalië te hebben gehad. En dan had ze meteen kunnen melden dat het onderzoek naar AHA's gegevens nog effe wat langer zou duren, omdát het in Somalië op het burgerlijke stand-niveau een kutbende schijnt te zijn.
'Zorgvuldig onderzoek' me reet. Goede minister, me reet. En goed politicus? Met dit soort gebrekkig talent om duidelijkheid te verschaffen en een volstrekt gebrek aan talent om een soort bindende factor te zijn. Puhleese.
V.
Ik neem aan dat het je om het dikgedrukte van doen is. Welnu, het gaat hier niet om de intrekkingsbevoegdheid van art 14 RWN. Het gaat om de vraag of het naturalisatiebesluit rechtskracht heeft gekregen. Zie mijn post hierover in dit topic, waarin ik verwijs naar rechtsoverweging 13 van het arrest.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:10 schreef sigme het volgende:
Argento - kijk hier eens naar, als je wil.
[..]
bron: http://www.davidrietveld.nl/pivot/entry.php?id=1002
Niet alleen het dikgedrukt, bijvoorbeeld ook dit stuk:quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:01 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het je om het dikgedrukte van doen is. Welnu, het gaat hier niet om de intrekkingsbevoegdheid van art 14 RWN. Het gaat om de vraag of het naturalisatiebesluit rechtskracht heeft gekregen. Zie mijn post hierover in dit topic, waarin ik verwijs naar rechtsoverweging 13 van het arrest.
Ik kan het allemaal niet erg op waarde schatten.quote:In de annotatie op de uitspraak stond echter deze zin: "Het is wenselijk, dat tijdens de parlementaire behandeling van het wijzigingsvoorstel enig zicht wordt gegeven op het ten aanzien van de uitoefening van deze bevoegdheid te voeren beleid." Met 'deze bevoegdheid' wordt gedoeld op de bevoegdheid van de Minister om de verkrijging of verlening van het Nederlanderschap in te trekken.
Ware het niet dat niet de minister bepaalt of een besluit rechtsgevolg heeft, maar dat het recht (en dan nog niet eens de wet) dat bepaalt.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:25 schreef Reya het volgende:
Sowieso is het hele verhaal van Verdonk dat ze enkel gebonden wordt door de wet complete onzin. Bestuursorganen mogen in specifieke gevallen wel degelijk onwettelijk handelen. Het gaat tenslotte niet enkel om wetmatigheid, maar ook om rechtmatigheid. De status van Hirsi Ali is jarenlang gedoogd, en daarmee heeft de Staat Hirsi Ali impliciet toegezegd dat er niets mis was met haar status. Daarmee heeft de Staat een bepaalde verwachting gewekt, en daaraan is ze ook gebonden.
Klopt, die intrekkinsbevoegdheid is niet van toepassing als er nooit rechtskracht is geweest. Maar ik vind dat het arrest wel degelijk interpretatiemogelijkheden openlaat.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:01 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het je om het dikgedrukte van doen is. Welnu, het gaat hier niet om de intrekkingsbevoegdheid van art 14 RWN. Het gaat om de vraag of het naturalisatiebesluit rechtskracht heeft gekregen. Zie mijn post hierover in dit topic, waarin ik verwijs naar rechtsoverweging 13 van het arrest.
Volgens haar eigen zeggen beoogde zij met het gebruik van een andere naam (ik vermijd de term ´valse´) voor haar familieleden en echtgenoot onvindbaar te zijn. Kennelijk wilde zij inderdaad haar identiteit verhullen.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:27 schreef Pool het volgende:
[..]
Klopt, die intrekkinsbevoegdheid is niet van toepassing als er nooit rechtskracht is geweest. Maar ik vind dat het arrest wel degelijk interpretatiemogelijkheden openlaat.
-Verhult de valse naam Hirsi's werkelijke identiteit wel? Die Irakezen gaven een naam op waardoor ze niet meer goed na te trekken waren, terwijl Hirsi slechts een andere familienaam gebruikt.
Zoals ik al zei, dat weet ik niet.quote:-Hoe is het Somalische familierecht hierover? Aangezien Somalië een 'falende staat' is, moet je dan überhaupt er nog wel van uitgaan dat er regels omtrent familierecht aan te nemen zijn? Het arrest laat duidelijk zien dat het hier om het Somalische recht gaat, niet om het Nederlandse! Heeft Verdonk geen enkel onderzoek naar gedaan.
Het vertrouwensbeginsel is een beginsel van behoorlijk bestuur en gaat over het uitoefenen van (overheids)bevoegdheden. Zoals uiteengezet gaat het hier echter niet om de uitoefening van een bevoegdheid, maar om de vraag of het naturalisatiebesluit wel rechtsgevolg heeft. Dat is een vraag naar het recht en niets anders.quote:-Het vertrouwensbeginsel is een algemeen beginsel van behoorlijk bestuur, dat soms zelfs contra legem kan werken. Iedereen wist dat ze loog, maar de staat heeft haar toch al die tijd het vertrouwen gegeven dat er niets aan de hand was. Verdonk vorige week zelfs nog. Wat mij betreft heeft het naturalisatiebesluit alleen al op grond van het vertrouwensbeginsel rechtskracht gekregen.
Daarom staat ook de constatering an sich niet centraal, maar juist het naturalisatiebesluit zelf.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 12:34 schreef Argento het volgende:
Het vertrouwensbeginsel is een beginsel van behoorlijk bestuur en gaat over het uitoefenen van (overheids)bevoegdheden. Zoals uiteengezet gaat het hier echter niet om de uitoefening van een bevoegdheid, maar om de vraag of het naturalisatiebesluit wel rechtsgevolg heeft. Dat is een vraag naar het recht en niets anders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |