quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 13:25 schreef Chewie het volgende:Ik denk dat de peilingen zeker van invloed zijn op de uiteindelijke keuze van de kiezer. Dit was namelijk wel heel erg goed merkbaar bij de laatste 2e kamer verkiezingen.
Peilingen zijne en wergave van wat kiezers mogelijk denken, zeer beperkt overigens ... kijk naar de laatste gemeenteverkiezingen en zie dat er in de aanloop kort voor de verkiezingen opvallende verschuivingen optreden, vooral omdat de peilgroep ook veelal prima doorheeft dat ze meer 'vrijheid' kan nemen en soms juist het debat kan stren door voor meer radicalere stromingen te kiezen ....
Bij de laatste 2e kamer verkiezingen was allang een nek-aan-nekrace tussen PVDA en CDA voorzienbaar... die nek-aan.nekrace zorgt er vervolgens voor dat grote partijen ook aan de potentiele winst van de tweede groep kan 'knibbelen' (daarom willen partijen graag een 'premier-kandidaat' neerzetten, ook de VVD... toch maakt het idee van één overmachtige persoon als Verdonk binnen de VVD evengoed andere personen binnan haar partij veel angst aan, er zijn genoeg die niks te winnen zien bij een VVD onder verdonk-leiding)..
Overigens, ik onthoud me van ongegronde 'complot-theorieen'... wel is het domweg zo dat politiek een spel van belangen is, soms zelfs binnen een partij tegenstrijdige belangen (De PVDA zelf kan evengoed daar een prima voorbeeld van zijn, die kent evengoed zijn 'paleis-revolutie's' en partij-interne machtsstrijd) ...
Ik zioe deze hele AHA-rel gewoon puur als partij-interne strijd binnen de VVD, waarbij de media een kleine rol meespeelt, als 'aangever', maar niet echt de 'aanstuurder'.
Ik heb ook het ide dat AHA eigenlijk weinig te verliezen heeft (ja, haar nederlandse nationaliteit, maar dat is ook heus niet zo'n grote ramp, AHA kan op dat punt ook weer slachtoffer spelen, ik geloof dat ze al weer een dramatisch interview hierover tegenover de NYT gegeven heeft , waar ze weer haar gezochte slachtoffer-rol aanneemt, die vrouw is polarisatie-nomade, een professioneel slachtoffer)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25