quote:
Op maandag 7 augustus 2006 00:09 schreef thaleia het volgende:[..]
Iets hiervan hebben wij vandaag gedaan, maar het is mij nog altijd niet duideiljk wat precies
![]()
We kwamen iig uit de richting Rozendaal/Velp, passeerden een begraafplaats aan de rechterkant. Kan me herinneren dat fietsmaat-die-daar-bekend-is het over de Zypenberg had. Later wel haarspeldbochten gehad en we zijn ook een aardig stuk gedaald voordat we gingen klimmen (maar misschien was dat ook wel na de Zypenberg).
Kan dus alles van de bovenstaande drie geweest zijn, of misschien hadden we eerst de Zypenberg en daarna de Emmapiramide?
Hoe dan ook was ik bij de Posbank zelf verbaasd dat we ineens al boven waren, want fietsmaat had "drie klimmetjes" aangekondigd, er waren er twee geweest, ik dacht nu komt er nog een en dan zijn we boven.....maar we daalden alleen nog maar en toen waren we bij dat bezoekerscentrum. Alwaar wij ons uitstekend hebben vermaakt met tomatensoep + maaltijdsalade op het terras
![]()
Ik heb wat moeite met het plaatsen van die begraafplaats. Daar heb ik nooit zo op gelet. Is die misschien tegenover de Bedriegertjes?
Die haarspeldbochten, had je die bergop of in de afdaling? En hoeveel waren het er.
Het klinkt alsof je van Rozendaal over de Emmapyramide op gefietst bent, vervolgens de Emmapyramide af en daarna de Zypenberg op. Als je over gewone wegen bent gefietst tenminste. Je kunt ook nog wat fietspaden pakken, maar die zijn minder interessant qua beklimmingen.
Als je vanaf Rozendaal over de Emmapyramide/Zypenberg gefietst bent, dan zou je route er ongeveer als volgt uit moeten zien (bind me niet vast op de details):
Vanaf Rozendaal ga je omhoog. De klim richting Emmapyramide begint net wat voor een zebrapad (da's bij de Bedriegertjes). Het kan hier zijn dat je vanuit het verlengde van dat startpunt bent gekomen en dan ben je eerst vanaf een rotonde een stukje afgedaald. Hierdoor krijg je snelheid en kun je het steilste stuk gemakkelijk nemen.
Vanaf het zebrapad verdwijnt de weg het bos in. De steilheid neemt snel af, en de weg kronkelt een beetje door het bos. Eerst een flauwe bocht naar links, daarna weer naar rechts. Dit is eigenlijk niet eens een bocht, maar een gebogen weg. Daar waar de weg weer rechtdoor gaat, gaat het even naar beneden. Je hebt daar een stukje klinkertjes en een kruising. Na de kruising gaat de weg weer omhoog. Het hoogste punt is bij een bordje waterwingebied. Dit is de top van de Emmapyramide.
Voorbij de top heb je bijna meteen een haarspeld naar rechts, vervolgens een (steile) haarspeld naar links. Dan een recht stuk, wat nog best steil is. Aan het einde van het rechte stuk een iets meer dan haakse bocht naar rechts, direcht gevolgd door een bocht naar links. In de afdaling lijken deze twee ook op haarspeldbochten.
Je bent dan beneden. Je kunt het fietspad op en linksaf richting Zypenberg, of doorsteken over een parkeersplaats met halfopen verharding. (Op het fietspad kun je doorsteken naar de gewone weg).
Linksaf gaat dus richting Zypenberg. Dit is vals plat omhoog, eerst wat golvend met één of twee korte stukjes naar beneden. De weg wordt op een bepaald punt in tweeën gedeeld door een bomenrij in het midden. Vanaf daar wordt de weg steiler. Langzaam gaat het steiler omhoog lopen en krijg je een haakse bocht naar links. Vanaf een meter of 100 voor die bocht loopt de weg echt flink omhoog. Iets meer dan 100 meter na die bocht vlakt de weg even wat af. Vervolgens krijg je een haarspeldbocht naar rechts. In deze bocht begint de weg weer steil omhoog te lopen. Vanaf dat je de haarspeldbocht was doorgekomen, kun je al zien dat een meter of 150-200 na de haarspeldbocht is een haakse bocht naar rechts komt. Door deze bocht heen blijft de weg steil omhoog lopen. Pas na de bocht begint het iets af te vlakken (met de nadruk op iets). Je krijgt dan flauwe bocht naar rechts. Gaandeweg deze bocht wordt het vlakker en als de weg ongeveer rechtdoor loopt, is het vrijwel vlak. Je krijgt dan nog een bocht naar rechts en eentje naar links tot je bij een splitsing uitkomt. Hier is de top van de Zypenberg. Hier stonden vroeger vaak clubs motorrijders, tegenwoordig niet meer zo. Rechtdoor bij de splitsing kom je uiteindelijk via een golvende weg uit bovenop de Posbank. (Was je rechtsaf gegaan, dan kreeg je een afdaling, waar je onderaan uitkomt bij de hoofdweg Rheden-Velp. Precies bij een stoplicht).
Bovenop de Posbank is een T-splitsing. Vanaf de kant Rozendaal/Velp, is het rechtdoor richting De Steeg. Rechtsaf ga je naar Rheden.