abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40050500
quote:
Neanderthal genome project launches

BERLIN - U.S. and German scientists on Thursday launched a two-year project to decipher the genetic code of the Neanderthal, a feat they hope will help deepen understanding of how modern humans' brains evolved.

Neanderthals were a species that lived in Europe and western Asia from more than 200,000 years ago to about 30,000 years ago. Scientists from Germany's Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology are teaming up a company in Connecticut to map the genome, or DNA code.

"The Neanderthal is the closest relative to the modern human, and we believe that by sequencing the Neanderthal we can learn a lot," said Michael Egholm, a vice president at 454 Life Sciences Corp. of Branford, Conn., which will use its high-speed sequencing technology in the project.
Ze kunnen beter uitzoeken waarom God de Neanderthalerfossielen in de grond heeft verstopt .
  dinsdag 25 juli 2006 @ 00:44:12 #242
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_40152511
De geïnteresseerden kan ik van harte de 'special edition' van Scientific American aanraden, die dezer dagen in de winkel ligt: Becoming Human, een overzicht van de evolutie en opkomst van het fenomeen 'mens'. Er worden uitvoerige artikelen gewijd aan onze evolutionaire herkomst, de ontwikkeling van het lichaam en de hersenen, de invloed van dieet en voedsel, het belang van taal en cultuur, etc. Bijzonder interessant om te lezen voor iedereen die oprecht interesse koestert in het onderwerp; ook voor diegenen die liever willen zien wat we nog níet weten

'Nuff said
  dinsdag 25 juli 2006 @ 01:50:49 #243
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_40154301
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 15:51 schreef Kamigot het volgende:

[..]

Een dino bezat ook intelligentie, net zoals chimps, dolfijnen, honden enz. Wij zijn alleen intelligenter. Een verdere doormutatie dan maar
Dat zou ik niet te hard zeggen. Er is ene Dr Dino die denkt de wijsheid in pacht te hebben.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_40158230
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 00:44 schreef Doffy het volgende:
De geïnteresseerden kan ik van harte de 'special edition' van Scientific American aanraden, die dezer dagen in de winkel ligt: Becoming Human, een overzicht van de evolutie en opkomst van het fenomeen 'mens'. Er worden uitvoerige artikelen gewijd aan onze evolutionaire herkomst, de ontwikkeling van het lichaam en de hersenen, de invloed van dieet en voedsel, het belang van taal en cultuur, etc. Bijzonder interessant om te lezen voor iedereen die oprecht interesse koestert in het onderwerp; ook voor diegenen die liever willen zien wat we nog níet weten

[afbeelding]
Kijk eens drie posts boven je .
  dinsdag 25 juli 2006 @ 10:30:09 #245
27698 Doffy
pi_40159313
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 09:39 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Kijk eens drie posts boven je .

Thanks
'Nuff said
pi_40173319
Vandaag zag ik het einde van een documentaire op een van de (populair-)wetenschappelijke zenders die in Nederland worden aangeboden. Het was werkelijk waar de laatste minuut. Ik twijfel of ik het wel goed begrepen heb, maar wat verteld werd kwam hierop neer; in de oostelijke Stille Oceaan zijn bacteriesoorten aangetroffen die een licht produceren dat voor de mens onzichtbaar is. Men voegde er aan toe dat zo'n proces mogelijk al gaande was ''voor de eerste zonnestralen de aarde bereikten.''

Ik sta er niet voor in het goed te hebben onthouden, maar herkent iemand dit?
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 17:55:47 #247
8369 speknek
Another day another slay
pi_40173375
Nee, maar dat een licht geproduceerd wordt wat mensen niet kunnen zien is niet zo gek, onze ogen zien maar een heel klein gedeelte van het lichtspectrum. Dat het proces (welk proces?) aan de gang is nog voordat de eerste zonnestralen de aarde bereikten lijkt me stug, aangezien de zon ouder is dan de aarde.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator dinsdag 25 juli 2006 @ 18:02:59 #248
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_40173565
op www.uitzendinggemist.nl stond een hele interessante docu van de NMO over waarom mensen rechtop zijn gaan lopen ...

http://nmo.omroep.nl/cgi/nmo/index.php?s=4&id=8&e=682&t=0
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_40173578
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 17:55 schreef speknek het volgende:
. Dat het proces (welk proces?) aan de gang is nog voordat de eerste zonnestralen de aarde bereikten lijkt me stug, aangezien de zon ouder is dan de aarde.
Ja, dat begreep ik dus ook niet. Het enige proces dat ik kon bedenken was deze productie van licht en dat van die eerste zonnestralen leek mij ook vrij stug, maar het was wel de gebruikte bewoording. Ik hoopte dat iemand die hier enige expertise in heeft het zou herkennen, ook al ben ik niet in staat het beter te vertellen.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 18:11:16 #250
64288 Bensel
Ladderzat
pi_40173814
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 18:03 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ja, dat begreep ik dus ook niet. Het enige proces dat ik kon bedenken was deze productie van licht en dat van die eerste zonnestralen leek mij ook vrij stug, maar het was wel de gebruikte bewoording. Ik hoopte dat iemand die hier enige expertise in heeft het zou herkennen, ook al ben ik niet in staat het beter te vertellen.
Wat wel kan is datdeze organismen een zogeheten zwavel metabolisme hebben.. hiermee kunnen ze anearooob leven, bij onderzee vulkanen |(bij zogeheten chimneys, waar water 300 graden heet kan worden). op grote diepte komt geen zonlicht, misschien bedoelden ze dat?
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  dinsdag 25 juli 2006 @ 18:18:43 #251
8369 speknek
Another day another slay
pi_40174065
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 18:11 schreef Bensel het volgende:
Wat wel kan is datdeze organismen een zogeheten zwavel metabolisme hebben.. hiermee kunnen ze anearooob leven, bij onderzee vulkanen |(bij zogeheten chimneys, waar water 300 graden heet kan worden). op grote diepte komt geen zonlicht, misschien bedoelden ze dat?
Ik denk ook dat dat het is. Dan zou die samenhang ook nog logisch zijn, omdat de reden dat wij slechts zo'n beperkt gedeelte van het licht kunnen zien, evolutionair tot stand gekomen is. Dat gebied is namelijk ook precies het gebied van golflengtes waar onze zon in piekt. Diersoorten die niet in aanraking komen met het zonlicht, hebben dus geen evolutionair voordeel om licht te zien of uit te zenden in die specifieke golflengte.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_40174179
Ik hoopte al dat jullie er naar zouden kijken. Bedankt.
pi_40498405
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:29 schreef Kamigot het volgende:

Dit soort fenomenen kan ik niet op mutatie gooien. Ik geloof in evolutie en zeer zeker dat alles zich vanuit 1 soort ontwikkeld heeft.
Alles is niet ontwikkeld uit een soort maar uit een soep complexe chemische verbindingen en reacties. Elk willekeurig elementaire bouwsteentje dat je 'leven' zou willen noemen bestaat uit tal van chemische reacties, of is er afhankelijk van.
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:35:46 #254
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_40706796
Acceptatie van evolutie;

Valt me een beetje tegen, iets meer dan 60% hier in Nederland. Maarja, ik denk dat de meeste mensen er ook nooit echt over na denken. VS bijna helemaal onderaan natuurlijk

bron: Pandasthumb
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_40707413
Valt inderdaad zwaar tegen. Voorstanders voor goed onderwijs hebben nog een hoop bergen te verzetten.

Ik ben wat dat betreft best bezorgd dat de VS langzaam steeds extremer worden in hun Christenfundamentalisme en uiteindelijk de meer wereldgeorienteerde Amerikanen verdrukt. WO-III tegen de Islam is dan een feit.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_40708632
'Snelle evolutie mosselen in gang'

Zegt genoeg.. Nieuwe dreiging, genetische aanpassing, dikkere schalen. Evolutie in werking.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_40709060
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 11:35 schreef roobje het volgende:
Acceptatie van evolutie;

Valt me een beetje tegen, iets meer dan 60% hier in Nederland. Maarja, ik denk dat de meeste mensen er ook nooit echt over na denken. VS bijna helemaal onderaan natuurlijk
Gelukkig is wetenschap niet democratisch.
pi_40712953
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 13:01 schreef mgerben het volgende:
Gelukkig is wetenschap niet democratisch.
Regeringen kunnen wel democratisch beslissen om bepaalde wetenschappen niet meer op school te onderrichten of op een iets andere meer dogmatische manier
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 17:54:35 #259
81237 releaze
best of both worlds
pi_40741926
Ik heb een vraagje over evolutie en voortplanten... misschien wel een veel te vage vraag. vroeger vond ik het altijd zo knap dat mensenlichamen zo mooi in elkaar passen, tijdens seks. Dat de lichamen van de twee geslachten voor voortplanting zo op elkaar afgestemd zijn. Mannen hebben dit, vrouwen hebben dat, er zijn delen gecreeerd die seks een fijne bezigheid maken, en de pik past doorgaans prima in de vagina ..
naja goed, de eerste cellen deelden zich gewoon uit zichzelf, maar op een gegeven moment is er dan toch ontstaan dat je voor één nieuw leven, twéé levens moet hebben. is het ergens bekend hoe dit ontstaan is? waren (de meest primitieve vormen van) geslachtsorganen er voor, tegelijk, of na het vormen van twee geslachten? waren we eerst.. eh.. aseksueel is het geloof ik als je jezelf kan bevruchten/vermeningvuldigen, voordat we twee verschillende geslachten nodig hadden?
etc, etc.. die vragen
pi_40750776
Hoewel evolutie vaak een spel is van mutatie en selectie, is "mutatie" zelf ook geëvolueerd. Aseksuele wezens klonen zichzelf en hebben dus erg geringe mutatie. Het is net zoals op de beurs, aseksuele wezens zetten al hun genen in op 1 fonds....namelijk dezelfde set genen. Als je zo weinig variatie hebt, is de kans groot dat je hele ras in één keer uitsterft door een bepaalde selectiedruk, zoals je je hele kapitaal kunt verliezen als je risico niet spreidt. Hun probleem is dan dat er geen selectie plaatsvindt, maar dat ze gewoon uitsterven.

Seksuele wezens hebben meer kans op mutatie, omdat de eigenschappen van twéé wezens gebruikt. Omdat je meer verschillende wezens hebt, hoeft een selectiedruk niet per definitie uitsterven te betekenen, je verliest gewoon een aantal wezens omdat ze toevallig een verkeerde mutatie hebben.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt: seks bevordert mutatie, die nodig is om - als soort -selectiedruk te overleven.
pi_40750868
Je leest vaak "ook evolutie zit nog vol gaten en gebreken". Kan iemand voorbeelden noemen van zaken die nog niet evolutionair verklaarbaar zijn of gaten die nog opgevuld moeten worden?
  zondag 13 augustus 2006 @ 10:16:28 #262
81237 releaze
best of both worlds
pi_40758997
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 22:46 schreef Autodidact het volgende:
Hoewel evolutie vaak een spel is van mutatie en selectie, is "mutatie" zelf ook geëvolueerd. Aseksuele wezens klonen zichzelf en hebben dus erg geringe mutatie. Het is net zoals op de beurs, aseksuele wezens zetten al hun genen in op 1 fonds....namelijk dezelfde set genen. Als je zo weinig variatie hebt, is de kans groot dat je hele ras in één keer uitsterft door een bepaalde selectiedruk, zoals je je hele kapitaal kunt verliezen als je risico niet spreidt. Hun probleem is dan dat er geen selectie plaatsvindt, maar dat ze gewoon uitsterven.

Seksuele wezens hebben meer kans op mutatie, omdat de eigenschappen van twéé wezens gebruikt. Omdat je meer verschillende wezens hebt, hoeft een selectiedruk niet per definitie uitsterven te betekenen, je verliest gewoon een aantal wezens omdat ze toevallig een verkeerde mutatie hebben.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt: seks bevordert mutatie, die nodig is om - als soort -selectiedruk te overleven.
heel duidelijk dank je wel!
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:07:31 #263
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_40763230
quote:
Op zaterdag 12 augustus 2006 22:49 schreef Knipoogje het volgende:
Je leest vaak "ook evolutie zit nog vol gaten en gebreken". Kan iemand voorbeelden noemen van zaken die nog niet evolutionair verklaarbaar zijn of gaten die nog opgevuld moeten worden?
Die vraag werkt vaak goed als dooddoener in evolutiediscussies

Met andere woorden, niemand kan je die gaten aanwijzen. Of ze komen weer met het oog, bijvoorbeeld.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_40766029
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:07 schreef Fir3fly het volgende:
Die vraag werkt vaak goed als dooddoener in evolutiediscussies

Met andere woorden, niemand kan je die gaten aanwijzen. Of ze komen weer met het oog, bijvoorbeeld.
Ja dat bedoel ik, men komt altijd met argumenten die al ontkracht zijn. Maar ik hoor verdedigers van evolutie ook vaak zeggen 'ja we weten nog niet alles en er zijn nog gaten'. Ik wilde weten wat *zij* daarmee bedoelden
pi_40766324
http://video.google.com/videoplay?docid=116152867541418146&sourceid=zeitgeist

Critical philosopher Sam Harris, author of The End of Faith: Religion, Terror and the Future of Reason, offers a cogent outline of the ... alle » dangers inherrent within the ID movement. While the portion of the presentation that he actually discusses the ID movement is brief, maybe 4 minutes or so, he is frighteningly concise and articulate in pointing out the dire ramifications that that this movement has had on both the classroom environment and across the gross politcal spectrum.

Wellicht niet geheel ontopic, maar wel een goede weergave van het reële gevaar dat schuilt in ID en aanverwante zaken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Isegrim op 13-08-2006 16:24:35 ]
pi_40768316
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 15:56 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Ja dat bedoel ik, men komt altijd met argumenten die al ontkracht zijn. Maar ik hoor verdedigers van evolutie ook vaak zeggen 'ja we weten nog niet alles en er zijn nog gaten'. Ik wilde weten wat *zij* daarmee bedoelden
Ik zou het geen "gaten" noemen, maar onderwerp van vruchtbare discussie tussen evolutionair biologen over zaken als altruïsme bij mensen, homoseksualiteit, de bloeiperiode van zoogdieren in het paleoceen.

Domme ID'ers proberen er gebruik van te maken: "Kijk dan, ze weten het zelf niet eens"....misschien omdat sommige gelovigen discussie niet gewend zijn.
pi_40778473
Even een quote uit een ander topic..maar goed..Het hoort hier dus
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 21:56 schreef Integrity het volgende:

[..]

Dat klopt. De bijbel verkondigt dat ook over zichzelf. Voor mij is dit ook best moeilijk om te accepteren, omdat ik ook vaak zoiets heb van: "moet dat nu op die manier". Helaas wordt de bijbel zo vaak uit verband getrokken en dat staat ver van de realiteit.

Ik geloof niet in de evolutietheorie en ik heb er voldoende over gehoord om te weten dat de evolutietheorie ook een geloof is. Als je alleen al kijkt naar een bacterie met een staartje, dat bestaat uit een mechanisme van 40 onderdelen. Elk onderdeel is separaat, maar het "aparaat" functioneert niet zonder 1 onderdeel. Elk onderdeel heeft zich dus separaat moeten ontwikkelen volgens de evolutietheorie en dat kan niet als 1 geheel.
Ik geloof óók niet in de evolutietheorie. Nou ja, min of meer, maar ik denk dat het concept ''mens'' moest groeien, evenals de planeet. Ik geloof dat alles een belichaming is van de Goden ''het al'' en dat met hun ontwikkeling, ook de wereld en het universum ontwikkelt is. Mijn beeld van de evolutie en schepping is als volgt:

Er was het Al. Het Al was alwetend, almachtig, en altijd aanwezig. Het Al was echter eenzaam, en werd daarom twéé. Het al werd God en Godin, polariteit in eenheid. Zij hadden elkaar lief en uit hun liefde vloeide het universum voort. Zij vonden het te donker en leeg, dus creeerden zij sterren, hemellichamen en planeten. Zij waren één met deze schepping, zoals zij één waren met elkaar. En op die planeten en hemellichamen vonden zij het ook te leeg, dus zij schiepen de eerste levensvormen. En zij werden groter, en ontwikkelden zich. En het leven ontwikkelde zich met hun. Tot daaruit voortkwam de wereld zoals wij hem kennen, en ongetwijfeld vele andere werelden ^-^

Een beetje het ''aarde-moeder'' idee dus..
There is nothing left to prove
No use deny this simple truth
Can’t find the reason to keep holding on
Now that the love is gone
  zondag 13 augustus 2006 @ 22:16:23 #268
8369 speknek
Another day another slay
pi_40778864
Leuk sprookje.
pi_40787393
Mensen denken dat je van alles kunt verzinnen en dat het dús een theorie is die anderen dan ook maar moeten accepteren . Wat een idioot idee, Moragh, waarvan je het nooit kunt bewijzen. Over het ontstaan van leven is nog een hoop te leren en geïnteresseerden als ik zijn reuzebenieuwd welke wetenschappelijke theorie het meest plausibel is...je maakt een van de fundamentele denkfouten...namelijk dat twijfel ondraaglijk kan zijn, dus verzin je maar wat.
  maandag 14 augustus 2006 @ 12:44:46 #270
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_40791932
Dit vind ik ook wel een mooi voorbeeld van evolutie; A dead dog lives on (inside new dogs). Het gaat over een type kanker wat honden treft. Normaal gesproken ontwikkel je zelf kanker als een cel in je eigen lichaam zich abnormaal gaat delen en ontsnapt aan alle controlemechanismen die dat tegengaan (immuunsysteem etc.) Maar in dit geval wordt de kanker doorgegeven van hond op hond, alle tumoren die gevonden waren bij honden kwamen qua DNA niet overeen met de hond maar wel met de andere tumoren bij andere honden. Dus een normale cel in het lichaam van een hond is geëvolueerd tot een onafhankelijk pathogeen. Geeft ook mooi aan dat evolutie niet perse een steeds complexer organisme oplevert, het kan ook prima de andere kant op gaan.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_40794031
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 15:56 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Het woord 'gaten' wordt gebruikt door evolutie-ontkenners, niet door biologen. Het gaat om zaken waar meerdere verklaringen voor zijn en er nog niet één overduidelijk de enige juiste verklaring is.
Net zoals je in economie, natuurkunde en geschiedenis discussie kunt hebben, is dat nog niet hetzelfde als 'gaten'.
Zo kun je discussiëren over wanneer Hitler op het idee kwam om alle minderwaardige mensen uit te roeien; maar het feit dat je daar over discussieert betekent niet dat we niets van de geschiedenis weten.

Bij biologie gaat het veel over soortvorming: Waarom bestaan sommige soorten miljoenen jaren lang onveranderd, en komen we in afgesloten meertjes vissen tegen die zich in 10.000 jaar van elkaar hebben afgesplitst?
Wat zijn de mechanismes, waarom vormt een nieuwe soort zich? Hoe snel gebeurt dat? Welke mechanismes zijn het sterkst?

[ Bericht 3% gewijzigd door mgerben op 14-08-2006 14:43:09 ]
pi_40803900
Belangrijk is dat die discussies het probleem zijn van mensen die het proberen te beschrijven, niet van het feit evolutie.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 13:30:01 #273
27698 Doffy
pi_40865285
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 11:35 schreef roobje het volgende:
Acceptatie van evolutie;
[afbeelding]

bron: Pandasthumb
De NRC publiceerde het ook, op 11 augustus, met bijgaande tekst:
quote:
Door onze redactie wetenschap
Rotterdam, 11 aug.

Drie keer zoveel Amerikanen twijfelen aan de evolutietheorie als twintig jaar geleden. Dat blijkt uit gegevens die vandaag zijn gepubliceerd in een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Science.

Van de Amerikanen vindt nu 40 procent dat de evolutieleer aannemelijk of zeker waar is (was 45). Ook het aantal dat de theorie afwijst daalde, van 48 naar 39 procent. Het percentage twijfelaars verdrievoudigde echter van 7 procent in 1985 naar 21 procent twintig jaar later.

Anno 2005 meent eenderde van de Amerikaanse bevolking dat de evolutietheorie ‘zeker niet waar’ is. In Europa daarentegen schommelt het percentage anti-evolutionisten rond de tien procent. Het verschil moet volgens Jon Miller van Michigan State University, een van de auteurs van het artikel, grotendeels worden verklaard uit de sterke politisering van het onderwerp ‘evolutie’ in de VS.

Miller en twee collega-onderzoekers baseren zich op een analyse van opiniepeilingen onder de bevolking van de Verenigde Staten en negen Europese landen, waaronder Nederland. Zoals te verwachten, bleek religieus fundamentalisme de houding van de ondervraagden ten aanzien van evolutie het sterkst te beïnvloeden. Die correlatie was twee keer zo sterk in de Verenigde Staten als in Europa. Volgens Miller zijn Amerikaanse christenen veel meer dan Europese gelovigen geneigd het scheppingsverhaal in het Bijbelboek Genesis letterlijk te nemen.

De tijd dat wetenschap en technologie werden gezien als onpartijdige brengers van vooruitgang is in Amerika voorbij, concluderen de auteurs. De acceptatie van de evolutietheorie blijkt ook sterk samen te hangen met biologische voorkennis van de geïnterviewden. Met die kennis is het echter treurig gesteld; gemiddeld scoort de bevolking een vier.
Kortom:
quote:
all they have to do is muddy the water
En dat is ze gelukt
'Nuff said
  woensdag 16 augustus 2006 @ 13:34:30 #274
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_40865449
quote:
De acceptatie van de evolutietheorie blijkt ook sterk samen te hangen met biologische voorkennis van de geïnterviewden. Met die kennis is het echter treurig gesteld; gemiddeld scoort de bevolking een vier.
Dit blijkt op dit forum ook vaak het geval te zijn.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 13:39:58 #275
8369 speknek
Another day another slay
pi_40865628
Misschien kunnen we in de wiki een klein biologie quizje maken, met een paar simpele biologie vraagjes, en dan in discussies eisen dat je tenminste die kunt beantwoorden (maakt voor de rest niet uit of je de antwoorden opzoekt), voordat je aan discussies mee mag doen.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 13:48:04 #276
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_40865922
Dan denk ik dat we niet veel discussies meer krijgen . Het enige wat we nu af en toe krijgen zijn vragen van mensen die denken dat de evolutietheorie hun geloof zal ondermijnen .
  woensdag 16 augustus 2006 @ 14:20:56 #277
27698 Doffy
pi_40867066
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 13:39 schreef speknek het volgende:
Misschien kunnen we in de wiki een klein biologie quizje maken, met een paar simpele biologie vraagjes, en dan in discussies eisen dat je tenminste die kunt beantwoorden (maakt voor de rest niet uit of je de antwoorden opzoekt), voordat je aan discussies mee mag doen.
Kan 't helaas niet meer vinden, maar ik vond eens een rijtje vragen die je moest beantwoorden voordat je op die site commentaar mocht leveren op de evolutie-theorie. Dat waren vragen als 'denk je dat evolutie een kwestie is van toeval?', 'denk je dat de evolutie-theorie iets heeft te zeggen over het ontstaan van het heelal?', etc. Een stuk of 10 van dat soort ultra-basale vragen. Zoiets zou ik zelf ook wel in de Wiki willen hebben.
'Nuff said
pi_40867166
quote:
Op maandag 15 mei 2006 13:56 schreef pmb_rug het volgende:
Ik had nog een aantal vragen over evolutie die ik (nog altijd) niet begrijp:

- Waar komt moraal vandaan die niet per se egoistisch is, zoals het geven van een fooi in een restaurant waar je never nooit meer zult komen.
Moraal komt bij de mens voort uit het groepsverband. Mensen zijn afhankelijk van andere mensen geworden in de evolutie, onze ogen bijvoorbeeld hebben een wit randje gekregen doordat we beter kunnen communiceren met onze soort (in principe zou dit ook niet echt noodzakelijk zijn). Moraal is eigenlijk een voortvloeisel van het gegeven dat we afhankelijk van de groep zijn en als je in n restaurant eet dan komt volgens mij ons oerinstinct naar boven van het belonen voor het voedsel, een tegenprestatie. Dat en het feit dat het een gedragsregel is.
quote:
- Waar komt bewustzijn vandaan? Waarom is dit niet bij alle apen ontwikkeld?
Is het niet simpelweg omdat de hersenen bij ons zo ontwikkeld zijn dat we zoveel denkvermogen hebben dat we meerdere factoren van ons zijn tot ons kunnen nemen?
quote:
- Waarom lijken wij qua DNA bijv. veel op wormen, maar minder op... <vul in>
Zelfde voorouders of minder mutaties als die andere diersoort.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 14:25:34 #279
8369 speknek
Another day another slay
pi_40867258
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 14:20 schreef Doffy het volgende:
'denk je dat evolutie een kwestie is van toeval?'
Ik vind dat nog best een moeilijke vraag om te beantwoorden .
  woensdag 16 augustus 2006 @ 14:27:52 #280
27698 Doffy
pi_40867346
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 14:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik vind dat nog best een moeilijke vraag om te beantwoorden .
Nou, in die formulering is 't inderdaad wat subtiel. Ik citeerde dan ook niet, ik diepte het op uit mijn herinnering. Maar zoals het er stond, stelde de vraag evolutie gelijk aan toeval. Mijn fout
'Nuff said
  woensdag 16 augustus 2006 @ 14:33:05 #281
8369 speknek
Another day another slay
pi_40867535
Ja okee, want natuurlijke selectie is natuurlijk niet toevallig, maar de bredere evolutietheorie gaat wel uit van willekeurige genenrecombinatie. Maar goed, dat wist jij ook wel.
pi_40867862
Wat is de exacte reden dat mensen steeds minder 'vacht' hebben? Ik dacht altijd dat dit kwam doordat we kleren gingen dragen, maar kan t ook door iets anders?
  woensdag 16 augustus 2006 @ 14:47:40 #283
8369 speknek
Another day another slay
pi_40868116
Ik denk zodat we efficienter kunnen zweten.
pi_40898331
Oud nieuws alert!

Merkwaardig though.

quote:
Levende missing link?

Vijf leden van een Turks gezin die op handen en voeten lopen, verschaffen mogelijk nieuwe inzichten over de menselijke evolutie.

Dat beweert professor Nicholas Humphrey, evolutionair psycholoog aan de London School of Economics. Tegenover The Times verklaarde hij dat de ontdekking van de vijf 'viervoetige' gezinsleden een bijzondere kijk verschaft op de wijze waarop onze voorouders ruim drie miljoen jaar geleden rechtop gingen lopen.

Genetisch defect
Het gezin woont op het platteland van Turkijke en bestaat uit 19 kinderen. Drie daarvan kunnen zich uitsluitend op handen en voeten voortbewegen, terwijl een andere zoon en dochter alleen incidenteel op twee benen kunnen lopen.

De viervoetigheid van het vijftal vloeit voort uit een genetisch defect dat schade aan het cerebellum in de hersenen heeft veroorzaakt. Dit hersendeel is verantwoordelijk voor de balans en de bewegingen van het menselijk lichaam.

Beide ouders kunnen normaal lopen, maar zijn wel nauw verwant aan elkaar. Dat voedt de speculatie dat zij een unieke combinatie van genen aan hun kinderen hebben doorgegeven.

Achterwaartse evolutie
Een aantal wetenschappers meent dat de genetische defecten een soort 'achterwaartse evolutie' hebben veroorzaakt, wat is uitgemond in het lopen op handen en voeten van een aantal gezinsleden.

Andere wetenschappers denken daar heel anders over; zij menen dat hun genen hersenbeschadiging hebben veroorzaakt waardoor zij een unieke manier van bewegen hebben ontwikkeld.

Nicholas Humphrey, die de familie in Turkije heeft opgezocht, gelooft niet dat er een specifiek gen bestaat voor tweebenigheid of dat door het ontbreken daarvan het lopen op twee benen verhindert.

"Ik denk niet dat de afwijkende gezinsleden door hun genen tot viervoetigheid zijn gedwongen, maar hun unieke genetische toestand stelt hen wel in staat om op handen en voeten te lopen. Dat geeft ons een bijzondere kijk op ons verleden. Langdurig lopen op handen en voeten is namelijk fysiek goed mogelijk. Dat had niemand van het moderne menselijke skelet verwacht."

Manier van bewegen leerzaam
Wat dus precies aan de voetvoetigheid ten grondslag ligt, is onderwerp van verhit debat, maar de wetenschappers zijn het er wel over eens dat de unieke manier van voortbewegen van het vijftal waardevolle informatie verschaft over de wijze waarop onze voorouders zich voortbewogen.

In tegenstelling tot mensapen zoals gorilla's en chimpansees die op hun knokkels lopen, gebruiken de Turkse 'viervoeters' vooral hun polsgewricht. Ze gebruiken hun handpalm als een soort hiel waarbij hun vingers naar boven zijn gericht. Mogelijk bewogen onze voorouders zich op soortgelijke wijze.

De BBC zal op vrijdag 17 maart een documaire over het bijzondere Turkse gezin uitzenden, waarbij ook de wetenschappelijke aspecten aan bod zullen komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2006 11:21:42 ]
  donderdag 17 augustus 2006 @ 12:02:33 #285
8369 speknek
Another day another slay
pi_40899693
Volgens mij was het laatste wat ze dachten dat het toch vooral aangeleerd gedrag was in de kindertijd.
Overigens kan er niet goed onderzoek naar gedaan worden, want de wetenschappers worden met de dood bedreigd door aanhangers van de Harun Yahya sekte.
pi_40899742
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:02 schreef speknek het volgende:
Volgens mij was het laatste wat ze dachten dat het toch vooral aangeleerd gedrag was in de kindertijd.
Overigens kan er niet goed onderzoek naar gedaan worden, want de wetenschappers worden met de dood bedreigd door aanhangers van de Harun Yahya sekte.
bron?
  donderdag 17 augustus 2006 @ 12:07:21 #287
8369 speknek
Another day another slay
pi_40899885
Ik dacht dat het in de EOS 'geloof vs wetenschap' uitgave stond. Als ik morgen weer thuis ben zal ik het opzoeken.
pi_40899925
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:07 schreef speknek het volgende:
Ik dacht dat het in de EOS 'geloof vs wetenschap' uitgave stond. Als ik morgen weer thuis ben zal ik het opzoeken.
Thnx, maar zelfs dan ben ik er sceptisch over.
Er bestaat niet iets zoals een "Harun Yahya sekte"
  donderdag 17 augustus 2006 @ 12:16:01 #289
8369 speknek
Another day another slay
pi_40900236
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:08 schreef Triggershot het volgende:
Thnx, maar zelfs dan ben ik er sceptisch over.
Er bestaat niet iets zoals een "Harun Yahya sekte"
quote:
The fact is that, his publications and his foundation (Science Research Foundation) have recently been banned in Turkey, and most members of his "sect" have been sent to court. This was not due to their Islamic and scientific activities, but due to crimes such as blackmail, extortion, possession of unlicensed weapons and sexual intercourse with minors.
http://www.mukto-mona.com/debunk/harun_yahya/index.htm
pi_40900479
quote:
The fact is that, his publications and his foundation (Science Research Foundation) have recently been banned in Turkey
Onzin zijn foundation bestaat nog steeds onder
"bilim Arastirma Vakfi"
http://www.bilimarastirmavakfi.org/

Ze hebben zelfs nog nauwere banden met Turkse regering.

Hier wordt zelfs een boek aan de ministerie van onderwijs gegeven als prototype lesvoer.

Overigens is hier nog een samenwerkingsverband van 2006 met ministerie van cultuur en historie.
quote:
but due to crimes such as blackmail, extortion, possession of unlicensed weapons and sexual intercourse with minors.
Hij is vrijgesproken van al die beschuldigingen.

Al gaan we wel erg offtopic

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2006 12:24:16 ]
  donderdag 17 augustus 2006 @ 12:32:51 #291
8369 speknek
Another day another slay
pi_40900818
Ik denk dat mijn nieuwsbericht inderdaad een stuk ouder was, het ging er meer om dat de uitdrukking sekte vaker voorkwam. Het artikel in de EOS was dan ook recent van een Turkse wetenschapper die de noodklok sloeg dat het onderzoek in zijn land onmogelijk werd gemaakt juist ook omdat Harun Yahya alle medewerking kreeg van lokale overheden.
pi_40900947
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:32 schreef speknek het volgende:
Ik denk dat mijn nieuwsbericht inderdaad een stuk ouder was, het ging er meer om dat de uitdrukking sekte vaker voorkwam. Het artikel in de EOS was dan ook recent van een Turkse wetenschapper die de noodklok sloeg dat het onderzoek in zijn land onmogelijk werd gemaakt juist ook omdat Harun Yahya alle medewerking kreeg van lokale overheden.
Ja dat zou best wel eens kunnen, Erdogan en Adnan hebben jarenlang voor zelfde partij gewerkt. En gezien partij van Erdogan aan macht is kan het best zijn dat hij zijn oude collega helpt ja.
pi_40902246
Harun Yahya blijft hoe dan ook een enge en gevaarlijke man die net als Ken Hovind gebruik maakt van rederingen die al lang ontkracht zijn (maar zijn meeste toehoorders weten dat niet uiteraard)
pi_41078410
quote:
'Dolfijn helemaal niet het slimste dier op aarde'
Dolfijnen zijn helemaal niet de slimste dieren op aarde. Sterker nog, ze worden ruimschoots overtroffen door de goudvis. Dit beweert tenminste Paul Manger, een neuro-entholoog uit Zuid-Afrika. Volgens Manger, die gespecialiseerd is in de evolutie van de hersenen, worden dolfijnen al jaren onterecht gezien als de meest intelligente dieren op aarde. Dat we de zeezoogdieren zo hoog inschatten, komt mede door hun grote brein.

Onzin, stelt Manger. "Al jaren denken we dat een groot brein verband houdt met intellect. Daarom stellen we ook dat dolfijnen slim zijn. Het probleem is dat mensen denken dat alle hersenen hetzelfde zijn. Dit is niet waar. In een dolfijnenbrein zit veel bindweefsel en maar weinig neuronen. Dit maakt de dolfijn ongeschikt om te denken, maar wel uiterst geschikt om als zoogdier de temperatuurverschillen van de oceanen te lijf te gaan."

Bij zijn onderzoek loopt Manger tegen heel wat tegenstanders aan. Dr. Lance Barret-Lennard, hoofd van een van de grootste aquaria in Canada is zo'n tegenstander. Hij baseert zich niet op hersengrootte, maar op zijn praktijkervaring. "Een dolfijn leidt een uiterst complex en sociaal leven. Ze weten precies wie hun vrienden zijn, dit binnen een hiërarchisch bestaan vol met loyale omgangsvormen."

Manger is niet overtuigd. "Als je welk beest dan ook in een doosje stopt, hij springt er altijd uit. Zelfs een goudvis waarvan de kom te vol is, gaat uiteindelijk proberen zijn leefomgeving te vergroten. Een dolfijn zou zoiets nooit doen. In de aquaria waar ze gehouden worden zit hooguit een rand van tien centimeter en het volgende aquarium begint alweer, toch springen ze er nooit uit. Waarom niet? Het komt gewoon niet op in hun simpele geest. Ze springen door hoepels omdat ze weten dat ze daarna gevoerd worden. Dit lijkt me meer het gedrag van een simpel roofdier in plaats van een belezen denker. De kunstjes die ze aanleren zegt iets over de intelligentie van de trainer, niet over die van het dier."
'Dolfijn helemaal niet het slimste dier op aarde'
pi_41082301
Wat zegt dit over evolutie, buiten dat het de theorie bevestigt?
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 10:56:01 #296
66825 Reya
Fier Wallon
pi_41190713
Met dank aan sigme voor het attenderen:
quote:
Hoofd Vaticaanse sterrenwacht moet opstappen

Van onze verslaggever Michaël Zeeman

VATICAANSTAD - De directeur van de Sterrenwacht van het Vaticaan moet het veld ruimen. De 73-jarige George V. Coyne, gevormd in zowel de sterrenkunde als de theologie, zou er al te lichtzinnige opvattingen op na houden over de controverse tussen creationisten en darwinisten.

Coyne is een gezien astronoom die al sinds 1978 de leiding heeft over de pauselijke sterrenwacht. Zijn wetenschappelijke voorkeur voor een evolutionaire visie op de wording van het heelal boven de bijbelse, zou echter Paus Benedictus XVI een doorn in het oog zijn.

Volgens het eerste bijbelboek, Genesis, was het immers God die op de eerste dag de hemel en de aarde schiep en op de vierde de hemellichamen elders in het heelal. Van evolutie is geen sprake.

De jezuïet Coyne ziet dat als een wetenschappelijk onhoudbare these en heeft die visie niet verheimelijkt. Volgens de Britse krant The Daily Mail irriteerde dat Benedictus XVI al toen hij nog eenvoudigweg kardinaal Joseph Ratzinger was. Onder diens voorganger, Johannes Paulus II, kreeg Coyne echter de vrije hand.

Zo speelde hij een vooraanstaande rol in het uitvlooien van de gang van zaken rond de veroordeling door het Vaticaan van Galileo Galileï, die in de zeventiende eeuw het toentertijd gewaagde standpunt huldigde dat de aarde rond de zon draait.

In 1992 kwam, mede op gezag van Coyne, de officiële pauselijke mededeling dat er indertijd sprake was geweest van een vergissing van het hoogste kerkelijke gezag. Bij nader inzien bleek de aarde inderdaad rond de zon te draaien.

Het Vaticaan ontkent formeel dat spanningen tussen de paus en zijn astronoom aanleiding zouden zijn voor diens plotselinge pensionering. Het wijst in een verklaring op Coyle’s broze gezondheid en gevorderde leeftijd. Coyle’s opvolger, de 43-jarige Argentijnse astronoom José Gabriel Funes, eveneens jezuïet en reeds zes jaar bij de sterrenwacht van het Vaticaan, wil geen commentaar geven.

De sterrenwacht van het Vaticaan is één van de oudste ter wereld. Het was paus Leo XIII die aan het einde van de zestiende eeuw een wetenschappelijk comité van sterrenkundigen benoemde om de kalender te corrigeren.

Het observatorium zelf werd twee eeuwen later gesticht, in een toren van het Vaticaan en legde zich toe op het vervaardigen van hemelkaarten. Sinds eind negentiende eeuw bevindt het zich in Castel Gandolfo, het pauselijk buitenverblijf ten zuiden van Rome.

Toen het strijklicht van de grote stad ook daar te veel ging storen, werd een samenwerkingsverband aangegaan met de Universiteit van Arizona, in Tucson. Daar werd, op initiatief van paus Johannes Paulus II, in 1981 de Vatican Advanced Technology Telescope gebouwd.

De hoofdvestiging in Castel Gandolfo beschikt over een bibliotheek en een omvangrijke verzameling meteorieten.

Zij geeft de Studi Galileiani uit, een reeks gewijd aan de conflicten tussen de kerk en Copernicus en Galileï.
Bron: de Volkskrant
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 12:29:28 #297
8369 speknek
Another day another slay
pi_41192505
Matig. Hij kwam inderdaad wel regelmatig in documentaires langs enzo. Vond ik positief. De Paus niet, kennelijk.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:33:01 #298
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_41196432
Ach laat de katholieke kerk maar lekker evolutie ontkennen als ze dat willen, hopelijk zullen de intelligente mensen onder ons wel inzien dat het een onhoudbaar standpunt is en de achterlijkheid van de hele kerk inzien.
Ambroce Bierce
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:35:45 #299
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_41306185
De katholieke kerk aanvaardt de evolutietheorie toch? Of beginnen zij nu ook naar ID over te hellen?
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:45:16 #300
8369 speknek
Another day another slay
pi_41306590
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 21:35 schreef ThinkTank het volgende:
De katholieke kerk aanvaardt de evolutietheorie toch? Of beginnen zij nu ook naar ID over te hellen?
Nou, de vorige paus leek er redelijk ver in te gaan. Acceptatie is het nooit geweest, maar het was in ieder geval 'meer dan een simpele theorie', met veel en goede onderbouwing. Maar Benedictus is een stuk conservatiever, dus het zou best kunnen dat hij het weer verwerpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')