quote:
'Bij Vitesse sta ik al heel lang stil'
31-05-2006 VI Magazine
Theo Janssen lijkt al honderd jaar bij Vitesse te spelen, in werkelijkheid zijn het er tien. En hij is pas 24. De middenvelder wil zo snel mogelijk weg. Naar een Nederlandse topclub of naar Engeland.
Daar zitten we weer. Je bent een van de beste voetballers van Nederland, maar je speelt nog steeds voor Vitesse.
'Natuurlijk wil ik graag een stapje hoger. In Nederland natuurlijk alleen naar een van de vier topclubs, als die bellen ga ik nog wel op de fiets. Desnoods lever ik geld in. Iedereen zegt dat ik naar Feyenoord moet, een volksclub die bij mij past. Ik weet ook zeker dat ik het aankan. Hoe hoger het niveau, hoe beter ik kan laten zien wat ik kan. Als ik bij AZ had gespeeld, weet ik zeker dat ik veel beter had gevoetbald en moeiteloos mee had gekund, je krijgt daar veel meer ruimte. Bij Vitesse kom je zes keer voor het doel, daar twintig keer. Hoe hoger je speelt, hoe meer ruimte je krijgt en hoe beter je wordt. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat Mark van Bommel na één seizoen bij Barcelona veel beter is geworden. Bij Vitesse was ik dit seizoen te wisselvallig. Ik begon goed, maar speelde daarna de ene keer een 4 en de andere keer een 7. Ik weet ook niet waar dat aan ligt.'
Je staat stil.
'Misschien heeft het wel te maken met de manier waarop we de laatste tijd als ploeg gespeeld hebben. Ik ben niet beter geworden, nee. Het heeft aan veel dingen gelegen, er is veel onrust geweest, dat is niet goed voor een voetballer. We speelden steeds in een andere samenstelling. Maar ik moet ook naar mezelf kijken. Het stomme is dat ik het als mens prima naar mijn zin heb bij Vitesse, maar als voetballer moet ik verder.'
Je wordt dadelijk een tweede Barry van Galen. Fantastische gozer, fantastische voetballer, maar een lege prijzenkast.
'Van Galen was misschien wel de beste nummer 10 die Nederland heeft gehad, een fantastische speler. Maar hij had de naam een lastige jongen te zijn. Daardoor durfden clubs het niet met hem aan. Ik ben bang dat ik hetzelfde probleem heb als Van Galen. Dat mensen een bepaald beeld van mij hebben en dat clubs daardoor niet met mij in zee durven gaan. Maar ik ben al jaren goed bezig. Ik ben gek op voetbal. Daardoor is het ook zo frustrerend dat je steeds te horen krijgt dat je naam tegen je werkt. Ik word er knettergek van dat ik tegen die naam moet vechten. Maar hoe moet ik dat doen? Kijk, als er nou iemand komt en zegt: Als je dit en dat doet dan kom je bij de top. Dan doe ik het meteen. Maar ja, die kans krijg ik niet. Kwaliteit heb ik genoeg, ik heb een heel goed overzicht en goede pass, ik kan uit het niets iemand voor de goal zetten en ik denk niet dat er veel spelers zijn die dat op die manier kunnen. Aan mijn kwaliteiten als voetballer wordt ook niet getwijfeld. Ik ben absoluut een winnaar, ik kan niet tegen mijn verlies. Ook niet op de training, ik wil elk partijtje winnen. Ik speel alleen om resultaat te halen. Als ik moet gaan schoffelen en werken om een wedstrijd te winnen, dan zal ik dat altijd doen.'
'Ik begrijp wel waarom Edward Sturing mij geen aanvoerder maakte'
Hoewel Theo Janssen al tien jaar voor Vitesse speelt en een van de betere voetballers en leidende figuren is in de selectie, was hij dit seizoen geen aanvoerder van de modale Arnhemse ploeg. Die eer was voor Richard Knopper, nota bene een nieuwkomer in stadion Gelredome. Janssen: 'Onder Ronald Koeman was ik vijf jaar geleden al reserve-aanvoerder, toen was ik negentien. Toen kon het wél. Koeman gaf me vertrouwen, hij zag leiderskwaliteiten in me, maar dan moet je wel op die positie worden gezet. Ik vond het heel mooi dat zo'n grote trainer me dat vertrouwen gaf, dan ga je door het vuur voor zo iemand. Misschien heb ik het inderdaad wel nodig dat ze kijken naar wat ik wél kan en niet naar wat ik niét kan. Je moet mij geen verdedigende middenvelder zetten. Dan speel ik natuurlijk niet mijn beste wedstrijden.'
De vraag is dus waarom je nú die band niet draagt. Heb je het daar nooit over?
'Jawel, daar heb ik wel eens over gesproken met mensen binnen de club, die zeggen dan óók dat ik aanvoerder zou moeten zijn. Ik loop hier al zó lang rond, ik zie het spelletje, ken de club. Maar ik begrijp het wel, want als Sturing mij aanvoerder had gemaakt, zou hij elke week met mij moeten praten en ik neem aan dat hij daar niet zo'n zin in had. Sturing en ik botsten nogal eens in het verleden, maar dat is niet erg. Dat zal ik nog wel vaker tegenkomen, en dan nog zal ik moeten zorgen dat ik belangrijk ben. Ik vind dat we het laatste anderhalf jaar in elk geval op een goede manier met elkaar zijn omgegaan. Daarom ook alle respect voor Sturing, ik gun hem het allerbeste. Maar dit seizoen had het niet zo mogen zijn dat Knopper aanvoerder was. Als ik het dan zelf al niet zou zijn, dan iemand als Ruud Knol. Die loopt hier al heel lang rond en kan óók zijn woordje doen. Neem hém dan. Knopper is wel belangrijk, maar vooral net nieuw.'
Trainer Edward Sturing heeft je niet beter gemaakt, eerder slechter. Dat mag je natuurlijk weer niet zeggen, want dan heb je bij Vitesse direct een boete aan je broek hangen.
'Nou, ik heb de afgelopen week toevallig een gesprek gehad met assistent-trainer Pieter Huistra en daarin aangegeven dat ik het nodig heb dingen terug te horen, zo nu en dan op mijn donder te krijgen. Daar ontbrak het afgelopen jaar nog wel eens aan. Hij zou dat meenemen naar de nieuwe trainer om daar volgend seizoen wat meer mee bezig te gaan.'
Jij zit bij wijze van spreken nog in de derde klas van het vmbo, terwijl je allang vwo had moeten doen. Je staat stil, maar je zegt dat je tevreden bent. De mens Theo Janssen is tevreden, maar de voetballer Theo Janssen sterft langzaam af.
'Of de voetballer Theo Janssen langzaam afsterft, weet ik niet. Het is wel een feit dat ik al veel verder had kunnen zijn als ik eerder een stap had gemaakt. Mijn zaakwaarnemer Rob Jansen zegt ook steeds: "Ga gewoon zo door, dan komt het wel goed". Maar ja, ik baal daar wel van. Ik hoor dat steeds, maar er komt geen club. Ik kan toch moeilijk zeggen dat ik hier niet tevreden ben terwijl ik zoveel aan de club te danken heb. Er zitten hier elke twee weken twintigduizend mensen. Ik kan toch moeilijk zeggen dat ik Vitesse niets vind. Dat is ook niet zo. Ik heb het hier goed naar mijn zin, er is hier altijd wat te doen. Maar mijn carrière is nog niet voorbij, ik ben pas 24. De trainer die het lef heeft mij te nemen, zal ik niet teleurstellen. Dat kan ik bij deze al toezeggen. Alles wat ik nodig heb, is een kans te laten zien wat ik kan. Ik moet gewoon op hoog niveau trainen, grote wedstrijden spelen. Zelfs als PSV me nu zou nemen met de wetenschap dat ik Phillip Cocu vóór me zou hebben, dan deed ik het nog. Dan speel ik me desnoods op een andere positie binnen de kortste keren in het elftal. Dat is geen grootspraak, ik weet wat ik kan. Maar iemand moet door al die verhalen heen prikken. Ik zit al jaren niet meer 's nachts in de stad. Maar één keer met een Corona op een terrasje om zeven uur 's avonds en de verhalen gaan weer rond. Veel spelers moeten dingen bijleren om hogerop te komen, ik moet volgens mij wat dingen afleren. Ik ben te eerlijk. Anderen roken stiekem of draaien altijd een lulverhaal af naar de pers. Ik lees het niet eens, want het is altijd hetzelfde. Ik draai er niet omheen als ik wat vind, maar daardoor krijg je wel de naam een buitenbeentje te zijn. Misschien mag ik wel gewoon geen Theo Janssen zijn. Moet ik meer een grijze muis worden. Anders red ik het niet. Daarom ben ik ook een stuk voorzichtiger geworden.'
Kom op, straks ga je ook nog beweren dat het niet schandalig is dat Vitesse nog geen nieuwe trainer heeft. AZ begint over twee weken alweer met de voorbereiding, maar in Arnhem zijn ze nog steeds op zoek naar een coach. Dat kan toch gewoon niet?
'Ja, nou noem je alweer een voorbeeld. Ik heb daar een tijd geleden wat over gezegd tegen Omroep Gelderland, vijf minuten later hing Jan Streuer (manager voetbal van Vitesse, red.) al aan de lijn: waar ik mee bezig dacht te zijn? Dan kan ik opnieuw een boete krijgen. Ja, dan lacht iedereen weer om Theo Janssen. Maar laten we eerlijk zijn. Iedereen baalt verschrikkelijk dat nog steeds niet bekend is wie de nieuwe trainer wordt. Dat schept weinig duidelijkheid. Vitesse kan voorlopig niks op de transfermarkt doen, en dadelijk is het te laat. We zijn als spelersgroep wel gepolst en het enige dat wij hebben aangegeven is dat we iemand wilden die gezag heeft en boven de partijen staat. Het is natuurlijk belachelijk dat Edward Sturing al maanden geleden zijn vertrek bekendmaakte en dat de club nu nog steeds geen opvolger heeft.'
Wie zou jij zien zitten als nieuwe trainer?
'We staan nu open voor alles, maar dat móét inmiddels ook wel. De beste trainers zijn natuurlijk al bezet. Vitesse had allang een nieuwe trainer moeten hebben. Maar dat vindt iedereen. Ik zou Johan Neeskens een hele goede keuze vinden. Ik heb hem meegemaakt bij Jong Oranje en vond hem echt een goede vent. Daarbij is hij met zijn uitstraling een mooi uithangbord voor de club. Een man die veel heeft meegemaakt, boven alle partijen staat en toch normaal doet. Hij staat op d juiste momenten boven de groep. Maar ja, da zal het wel weer een probleem zijn dat hij in Nijmegen heeft gewerkt. Wat mij betreft leggen ze hem nu vast, dan zie ik Vitesse volgend seizoen gewoon bij de eerste ze meedoen. Hij is ook iemand onder wil ik in elk geval weer kan groeien.'
De afgelopen tijd was je behoorlijk stil. Waarom zweeg je toen Stijn Vreven werd weggestuurd nadat hij wel de moed had gehad zijn mond open te doen over de interne verhoudingen?
'Dat ligt wat anders, we hebben toen afgesproken alles binnenskamers houden, omdat het al zo onrustig was in de club. Desondanks kwam er toen van alles naar buiten, mij leek het ook goed de dingen intern te bespreken Maar hij had in een boel dingen natuurlijk gelijk. Ik heb intern gezegd dat ik het met hem eens was. Stijn en ik botsten absoluut, we lagen elkaar helemaal niet. Maar op het veld wisten we dat we samen konden winnen, heb altijd gezegd dat we een type al Stijn keihard nodig hadden.'
Net zoals je zweeg over jouw verhouding met Sturing? Een trainer van discipline en een strakke organisatie. Hij zag het nooit echt in je zitten.
‘Ik let wel op mijn woorden. Zo moet het tegenwoordig blijkbaar in de voetbalwereld. Ik ben een type dat altijd zegt wat hij denkt en dat vind ik ook niet meer dan normaal. Maar ik ben voorzichtiger geworden naar de pers toe. Ik vind dat eigenlijk jammer, want iedereen heeft zijn eigen mening en mag daar van mij voor uit komen.'
Je kunt moeilijk gaan beweren dat Sturing en jij het prima konden vinden.
'Ik botste regelmatig met Sturing, ik had er de balen van, maar ik ben niet iemand die hem een mes in de rug zet. Maar ons verhaal is wel duidelijk. De eerste keer dat hij het overnam kwam ik zelfs op de tribune terecht. Later werd hij wéér trainer en toen werd ik zelfs derde keus. Toen zijn er intern keiharde woorden gevallen, maar dat lijkt me niet meer dan logisch als je opeens wordt afgeserveerd terwijl je altijd goed hebt gepresteerd. Dat was heel frustrerend. Het lijkt me duidelijk dat de trainer meer gecharmeerd is van een persoon als Stijn Schaars, die meer op hem lijkt. Ik denk dat Sturing het gewoon niet zo zag zitten in mij als persoon, hij kon er niet tegen hoe ik was. Aan de andere kant hebben we een manier gevonden daarmee om te gaan. Je hebt elkaar toch nodig. Het was ook echt niet zo dat ik de vlag uithing toen hij vertrok. Ik ben wél blij dat er eens een andere trainer komt. Maar dat geldt voor trainers in het algemeen. Ik vond het trouwens wel raar dat hij samen met het bestuur besloot het seizoen af te maken. Als ik had gezegd dat zijn motivatie afnam, was ik eruit geknikkerd. Maar daar moet je verder niet moeilijk over doen. Ik heb niks aan hem gemerkt. We speelden aan het eind van het seizoen zelfs weer wat beter.'
Over jou mag wel alles gezegd worden.
'Ik lees overal dat ik te dik ben, dat ik te langzaam ben, dat ik er niet voor leef... Dat mag. Ik heb alleen het gevoel dat het tegen me werkt. Daar heb ik wel van geleerd. Ik ben allang niet meer de Theo van een paar jaar geleden. Ik heb me zeker nog niet binnen gevoetbald, zoals veel mensen denken. Daar gaat het me ook niet om. Ik mag over tien jaar nog zoveel nullen op de bank hebben staan, maar mijn loopbaan is pas geslaagd als ik bij een topclub heb gespeeld. Ik denk er wel eens over na waarom ik die kans nog steeds niet heb gehad. Waarom mag ik het niet laten zien? Natuurlijk zeggen mensen dat dat ook bij Vitesse kan, maar zo werkt het niet. Ik vind niet dat ik de afgelopen jaren vooruit ben gegaan, ik sta al heel lang stil. Dat heeft met spelers om je heen te maken, met mindere trainers. Ik moet gewoon die stap maken, maar als er niemand komt, dan heeft het ook weinig zin te zeggen dat ik wegga. Dan speel ik volgend jaar bij RKC Waalwijk of FC Twente, en met alle respect voor die clubs, maar dan blijf ik liever gewoon bij Vitesse. Als het hier even draait spelen we mee om de eerste vijf plaatsen en zitten er bij elke thuiswedstrijd 25 duizend mensen. Die clubs hoeven dan ook niet te komen.'
Heb je het er ook niet zelf een beetje naar gemaakt? Als je een paar jaar geleden niet had bijgetekend bij Vitesse, was je deze zomer transfervrij geweest en had een van de topclubs de gok misschien wel aangedurfd.
'Misschien wel. Maar dat heeft met loyaliteit te maken. Vitesse stond op de rand van de afgrond en net zoals Sturing wilde ik de club niet laten zakken. Er waren al een paar goede spelers voor nul cent vertrokken en ik wilde dat Vitesse voor mij wat geld zou krijgen. Ik vond dat ik het niet kon maken om weg te gaan voor niks. Misschien ben ik wel té loyaal geweest. Ik heb nu nog een contract voor twee seizoenen. Als ik deze zomer niet wegkom, dan wordt het volgend jaar. Voorlopig lijkt het erop dat ik hier nog een jaar speel, maar dan ga ik echt niet meer verlengen. Dus ook voor de club zou het goed zijn als ik binnen een jaar weg ben. Ik denk dat als we een jaar verder zijn, Vitesse me nog sowieso wil verkopen. Die willen ook wel een keer geld verdienen. Dan zullen ze ook echt wel meewerken.'
Ben je met Vitesse mee gezakt?
'Ja, daar moet ik eerlijk in zijn, dat is gewoon zo. Toen ik hier in het eerste kwam was het niveau zó hoog op de training. We hadden een topelftal met mannen als Pierre van Hooijdonk en Nikos Machlas. Dan moest je echt bikkelen op de training om mee te komen. Als ik nu op zestig procent ben, kan ik nóg mee. Dan wordt het heel moeilijk om in de wedstrijd die andere veertig procent erbij te gooien. Vitesse is goed voor mij geweest, dat is ook het probleem. Ik was het liefst altijd hier gebleven, maar ik wil gewoon hoger voetballen. Die kans dat dat bij Vitesse gaat gebeuren is er wel, maar die is te klein. Dit jaar draaide het niet, het klopte niet. Spelers stonden verkeerd, er is zóveel geprobeerd. Dan weer moest die uitwijken, dan weer moest die eruit. Ik heb zelfs linksbuiten gespeeld, Richard Knopper rechtsbuiten. Daar is het verkeerd gegaan. Ik denk dat je een hele voorbereiding hebt om te zorgen dat team staat, en als er dan iemand wegvalt, breng je daar een ander voor. Dat is niet gebeurd.'
Is dit niet een te makkelijk verhaal? Moet je met jouw kwaliteiten niet elke week uitblinken?
'Ja, maar daar komt meer bij kijken. Als de ploeg goed speelt, kan ik ook net wat meer laten zien. Zodra wij goed voetballen kijkt iedereen naar je. Als je met Vitesse Europees voetbal had gehaald, hadden de spelers ook meer in het nieuws gestaan. Gaat het slecht, dan zien mensen alleen je tekortkomingen. Dan ben je opeens langzaam. Nou, ik kan je vertellen dat ik bij alle tests echt niet achterin eindig en ook niet middenmoot. Speel je bij een ploeg die draait, dan worden juist je kwaliteiten benadrukt.'
Ben je misschien niet zo goed als wij z'n tweeën denken?
'Misschien niet, nee. Ik denk er wel eens over na, maar dan zie ik toch dingen waarvan ik denk: Dat is toch speciaal. Ik ben nog steeds hartstikke jong, pas 24, maar voor mijn leeftijd heb ik heel veel ervaring. Zowel Europees als in de competitie. Heel veel mensen denken dat ik niet buiten Arnhem kan, wat een onzin! Het is niet Theo Arnhem het is Vitesse Arnhem. Ik kan ergens anders óók presteren. Mijn beste jaren moeten nog komen en wat mij betreft is dat ergens anders.'
Waarom bestel je nu alweer een spa blauw? Het seizoen zit erop.
'Ik heb altijd zoiets gehad van: In de zomer ik vrij en dan knal ik wel in de voorbereiding. Heel veel spelers kunnen dat niet. Maar je hebt gelijk als je me dan Jan Ullrich noemt. Daarom zit ik u ook aan het water. Ik heb heel veel dingen in mijn hoofd voor deze zomer. Krachttraining, lopen en water drinken. Kijken of dat wat helpt.'
Hoe zou jij een boek over tien jaar Vitesse noemen?
'Dat weet ik niet, het boek is nog niet dicht. Wie weet hebben we straks nóg tien zomers dit gesprek over hoe het toch kan dat ik die stap niet heb gemaakt. Dan zullen we toch moeten zeggen dat Theo Janssen niet zo goed is als hijzelf dacht.'
Tot volgend jaar.
Geweldig interview van onze Theo. Ben het overigens vaak met hem eens en begrijp ook wel dat hij het wel heeft gezien bij Vitesse
. Omdat het zo'n tof interview is zet ik hem er maar neer, voor de liefhebber. Of iemand moet een linkje hebben want het is wel een heel lang stuk