Ikzelf heb een beetje dubbele gevoelens bij zo'n programma. Goed, Ayaan is niet mijn favoriete politica, sterker nog, ik vind haar geen politica. Maar dit riekt toch wel enigszins naar een karaktermoord na de maaltijd. Ik zie de relevantie ook niet zo. Dat mens is hier, is kamerlid, doet wat ze doet. Moet nou haar hele doopceel nog effe worden gelicht en een welles-nietes-spelletje worden?quote:Nieuws uit Zembla: VVD wist dat Ayaan Hirshi Ali haar vluchtverhaal heeft verzonnen
Het VVD-Tweede-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali heet in werkelijkheid Ayaan Hirsi Magan. Ze vervalste haar geboortedatum bij haar komst in Nederland en verzon een verhaal om hier asiel te krijgen. Ook vertelt ze een heel ander verhaal over haar huwelijk dan haar ex-man, haar broer en een tante die bij haar bruiloft aanwezig waren. Hirsi Ali beweert dat ze is uitgehuwelijkt, anderen ontkennen dat.
Een en ander blijkt uit de ZEMBLA-aflevering ‘De heilige Ayaan’ die vanavond door de NPS/ VARA wordt uitgezonden op Nederland 3. ZEMBLA ging op onderzoek uit in Nederland en Canada, reisde af naar Kenia en Somalië en sprak met mensen die Ayaan goed gekend hebben maar daar nog nooit over vertelden . En ZEMBLA ontdekte tegenstrijdigheden in het levensverhaal van Ayaan Hirsi Ali.
Ayaan heeft de eerste zeven jaar van haar leven in Somalië gewoond. Het gezin Magan ontvluchtte het land voor de burgeroorlog begon; de vader was een oppositieleider tegen dictator Siad Bare. Nadat het gezin kort in Saudie-Arabië en Ethiopië heeft gewoond, verhuist het naar Nairobi (Kenia). Daar krijgt Ayaan met haar familie een vluchtelingenstatus. Ze wonen er twaalf jaar. De school van Ayaan werd betaald door de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR.
In 1992 komt Ayaan via Duitsland in Nederland terecht. Ze is nooit duidelijk geweest over haar vluchtverhaal: ‘Ik dacht als ik nu de waarheid vertel, dan weet ik: ik word teruggestuurd naar Duitsland. Want de regels waren heel erg helder als je asiel aanvraagt in Nederland: dan heb je eerst een gesprek met iemand van vluchtelingenwerk. Die gaat je helemaal voorbereiden.’
Doordat ze haar achtergrond heeft verzwegen, heeft zij in Nederland onterecht een verblijfsvergunning gekregen. Volgens internationale afspraken kun je niet in twee verschillende landen een vluchtelingenstatus krijgen; Ayaan kreeg een status in Kenia en in Nederland.
Omdat Kenia volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken een veilig land was, moesten Somalische asielzoekers die uit Kenia kwamen naar dat land worden teruggestuurd. Ajaan Hirsi Ali in ZEMBLA: ‘Ik heb hele verhaal verzonnen hoor. Ik heb ook niet verteld dat ik Ayaan Hirsi Magan heet, maar Ayaan Hirsi Ali. Ik heb niet verteld dat ik geboren ben in 1969 maar dat ik in 1967 geboren ben.’
Hirsi Ali zegt dat ze de VVD-leiding heeft geïnformeerd over haar verzonnen verhaal voordat zij gepresenteerd werd als kandidaat-Kamerlid. De partij bevestigt dat dit niet als een probleem werd gezien.
Hirsi Ali zegt in ZEMBLA dat haar vader haar heeft uithuwelijkt aan een Somalische man in Canada. Zij zou tegen het huwelijk geweest zijn en ook op de dag zelf niet aanwezig zijn geweest.
In ZEMBLA zegt Osman Quare (haar ex-man): ‘We waren verliefd op elkaar en zij was aanwezig op het huwelijk.’ En haar tante Faduma Osman (die aanwezig was op het huwelijk) zegt: ‘Ze was aanwezig en ze was heel gelukkig, ik heb haar niet horen klagen.’
Haar broer Mahad vertelt: ‘Ayaan was aanwezig, haar man was aanwezig en ook mijn vader. Het was een grote gebeurtenis.’
Ayaan blijft echt bij haar verhaal: ‘Ik was niet aanwezig en ik weet waar ik was.’
Zoals Taida nu?quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:30 schreef longinus het volgende:
Er is niet veel nieuws aan, zoals zovele asielzoekers heefts ze feiten verdraaid om asiel te krijgen.
Het zou pas interesant worden als er een wet kwam die mensen die op onwaarheden asiel verkregen hun status verliezen en alsnog Nederland worden uitgezet, dan zouden er vele moeten vertrekken.
Ja, Taida kwam ook even bij mij op, want in haar geval was het een 'grote schande' dat ze illegaal was binnengekomen om haar school te kunnen afmaken. Wat een misdaad.quote:
Wat mij betreft is het gerechtvaardigd dat je als TV-programma op zoek gaat naar de achtergronden van zo'n vrouw. Juist omdat ze zelf altijd duidelijk in de publiciteit met dat verhaal is getreden en ook nog weleens als rechtvaardiging van haar politieke standpunten heeft gebruikt. Als een politica 3 uur lang bij zomergasten haar verleden gaat vertellen, is het wat mij betreft gerechtvaardigd dat je dat als Zembla zijnde na gaat trekken.quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:21 schreef Verbal het volgende:
Voor de geïnteresseerden.
[..]
Ikzelf heb een beetje dubbele gevoelens bij zo'n programma. Goed, Ayaan is niet mijn favoriete politica, sterker nog, ik vind haar geen politica. Maar dit riekt toch wel enigszins naar een karaktermoord na de maaltijd. Ik zie de relevantie ook niet zo. Dat mens is hier, is kamerlid, doet wat ze doet. Moet nou haar hele doopceel nog effe worden gelicht en een welles-nietes-spelletje worden?
Ik kan het vanavond niet zien, maar ik ga het toch wel opnemen, denk ik.
V.
mee eens zijnde...quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:34 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Wat mij betreft is het gerechtvaardigd dat je als TV-programma op zoek gaat naar de achtergronden van zo'n vrouw. Juist omdat ze zelf altijd duidelijk in de publiciteit met dat verhaal is getreden en ook nog weleens als rechtvaardiging van haar politieke standpunten heeft gebruikt. Als een politica 3 uur lang bij zomergasten haar verleden gaat vertellen, is het wat mij betreft gerechtvaardigd dat je dat als Zembla zijnde na gaat trekken.
Met de feiten zelf heb ik niet zoveel problemen eigenlijk. Asielzoekers verdraaien vaak de waarheid ja, als het gaat om een asielaanvraag, zulk groot nieuws is dat niet. Daarbij zijn dit vrij onschuldige leugens, ze had immers wel degelijk recht op politiek asiel, maar verdraaide enkel een eerdere aanvraag en haar leeftijd als ik het zo lees.
Van de VVD is het niet slim geweest. Als je hier van op de hoogte bent moet je dat naar buiten brengen, anders zit de kans er gewoon in dat iemand anders dat doet. En dan op een wat minder gunstig moment. Wat dat betreft hebben ze mazzel dat dit niet in maart 2007 naar buiten komt, je zal toch in de verdediging gedrukt worden.
Ik vind het niet relevant wat betreft waar ze voor staat, maar wel interessant. Net zoals ik me er bij Abou Jahjah aan irriteer dat die vent na een vals verhaal en een schijnhuwelijk de Belgische nationaliteit heeft gekregen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:21 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ikzelf heb een beetje dubbele gevoelens bij zo'n programma. Goed, Ayaan is niet mijn favoriete politica, sterker nog, ik vind haar geen politica. Maar dit riekt toch wel enigszins naar een karaktermoord na de maaltijd. Ik zie de relevantie ook niet zo. Dat mens is hier, is kamerlid, doet wat ze doet. Moet nou haar hele doopceel nog effe worden gelicht en een welles-nietes-spelletje worden?
Ik kan het vanavond niet zien, maar ik ga het toch wel opnemen, denk ik.
V.
Spectaculaire kop weer, betekend dit overigens dat de PvdA hier niet van op de hoogte was?quote:Nieuws uit Zembla: VVD wist dat Ayaan Hirshi Ali haar vluchtverhaal heeft verzonnen
met alle respect, maar taida had een niet geldige verblijfsvergunning, die verlopen was....quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:26 schreef Vhiper het volgende:
...Paspoort intrekken en uitzetten en graag met dezelfde voortvarendheid als met Taïda![]()
Voor sommigen van haar aanhangers die tevens een hekel hebben aan asielzoekers zou dit voldoende reden zijn voor een uitzetting.quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:39 schreef RM-rf het volgende:
Misschien oneerlijk ja, maar het is zeker niet zo dat HA. op basis van wat nu bekend is haar verblijfsvergunning ingetrokken zou kunnen krijgen en uitgezet zou moeten worden.
Exactely!quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:21 schreef Verbal het volgende:
[..]
Maar dit riekt toch wel enigszins naar een karaktermoord na de maaltijd. Ik zie de relevantie ook niet zo. Dat mens is hier, is kamerlid, doet wat ze doet. Moet nou haar hele doopceel nog effe worden gelicht en een welles-nietes-spelletje worden?
Aardig stukquote:Op donderdag 11 mei 2006 15:35 schreef salutem het volgende:
enig tegenlicht
http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/weblogId/4/index.html
Vara is altijd al een omroep geweest die hun positie misbruikt, dat was al met Exota zo, en dat is nog steeds zo. Dat krijg je ervan als de slager zijn eigen vlees keurt.quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:43 schreef Chewie het volgende:
[..]
Aardig stuk
Wat mij ook weer bevreemd is dat de Vara zelf de leugen absoluut niet schuwt in "26000 gezichten" (HP/deTijd heeft hier enkele artikelen aan besteed) maar doet een uit Somalie gevluchte 2e kamerlid hetzelfde (volgens Zembla althans) dan zijn ze er als de kippen bij om die aan de schandpaal te nagelen
Ik vind Zembla anders best een aardig programma. Soms ietwat te sensatiebelust, maar ze hebben toch al leuke dingen op de agenda weten te krijgen in de afgelopen jaren.quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vara is altijd al een omroep geweest die hun positie misbruikt, dat was al met Exota zo, en dat is nog steeds zo. Dat krijg je ervan als de slager zijn eigen vlees keurt.
laten we wel zijn AHA gebruikt haar eigen verleden ook veelvuldig om haar woorden te onderbouwen ....quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:05 schreef sizzler het volgende:
Wat is het doel van deze uitzending, behalve karaktermoord? Als ze nu nog in een procedure zou zitten, okee, dan is er een relevantie, maar nu is ze er en heeft het geen waarde om haar entree te becritiseren.
Niet gaan zeiken om details nou. Rechtlijnig, consequent beleid en daadkrachtig optreden, zo moeten we het toch doen, tegenwoordig?quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]
met alle respect, maar taida had een niet geldige verblijfsvergunning, die verlopen was....
Had ze mogelijk, op onterechte gronden een status gekregen, was uitzetting idd een stuk lastiger..
Misschien oneerlijk ja, maar het is zeker niet zo dat HA. op basis van wat nu bekend is haar verblijfsvergunning ingetrokken zou kunnen krijgen en uitgezet zou moeten worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |