abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37726379
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:50 schreef siggi het volgende:

[..]

Verder ben ik niet optimaal op de hoogte van de geografische condidites in Iran, maar ik meen dat het toch een redelijk kaal landschap is, correct me if I'm wrong of course .
Het is er meer gevarieerd dan menig land. Op de een of andere manier heeft elk land uit het MO bij John Doe de reputatie dat er baardmannetjes bewapend op paarden door de woestijn rijden en elke middag polo spelen met hun laatste slachtoffer's hoofd. Misschien komt het wel door fiilms zoals Rambo.
quote:
Wat betreft mijn mening over de Iraanse samenleving; daar kan ik niet echt een hoge dunk van hebben als ik de politieke uitlatingen die daar vandaan komen lees of hoor (bv. ontkenning holocaust en Israël standpunt).
Een samenleving kan je het beste beoordelen op basis van hoe deze haar zwaksten behandeld.
Wmb niet goed nee.

Er was laatst toch zo'n forum georganiseerd door Iran om de holocaust te ontkrachten, wat is daar uitgekomen?
quote:
Of is dat de mening van kleine groep, waarom laat de meererheid zich dan door dat soort lui vertegenwoordigen?
Dit geld wel voor meerdere landen.
quote:
Klinkt echt lekker modern, max 5 minuten Google en je hebt voldoende info. Of is dat alleen maar disinformatie dat rondgestrooid wordt door weet ik wie dat dan maar zou willen doen?
Dit komt wel heel hypocriet op mij over. Eerst ga je er van uit dat Iran een grote zandbak is en vervolgens beticht je de Iranezen van het gebrek aan assertiviteit. Er zijn genoeg fora op internet te vinden waar zij actief op zijn en over dit soort zaken praten. Dat zijn echter de stedelingen, de arme boertjes mogen blij zijn als ze een telefoon hebben.
  † In Memoriam † donderdag 11 mei 2006 @ 01:26:59 #52
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_37726448
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 00:50 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Ja, idd dat hele nucleaire verhaal is imo ook gewoon bullshit, evenals dat huminitaire verhaal, regime change. Ik neig op dit moment meer naar het olie en dollar hegemonie verhaal. Een iraanse oliebeurs in euros kan heel veel schade toebregen aan de positie van de VS. Waarschijnlijk heeft dit Saddam ook de kop gekost toen hij alleen maar euro's voor zijn olie wilde hebben en de iraakse geldvoorraad had geconverteerd naar euro's.
Eerst Irak, dan Iran en Syrië. Dat is altijd het credo van de neocons geweest.

"The road to Tehran goes through Baghdad" was a common saying in Washington in 2002

Primair is het doel. De rechtvaardiging, of het nu uraniumverrijking, terrorisme of iets anders is, komt pas daarna.

Of de oliebeurs dan wel de echte reden is? Dat was toen nog niet eens aan de orde..
pi_37726743
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 00:57 schreef sp3c het volgende:
maar een sterker Euro is gek genoeg goed voo de VS want die importeren vooralsnog meer van ons dan wij naar hun exporteren

wat Saddam zijn kop heeft gekost is zijn bijdehante praatjes
2/3 van de internationale geldreserves bestaat uit dollars. De euro is al in opmars in dat vlak. China wil graag haar reserves in euros omzetten vanwege multipolariteit en doordat het 'goed voor zken is'. OPEC wil graag van de euro profiteren omdate een zwakke dollar hen dwingt meer olie op te pompen.
Als de dollar haar hegemonie op de reserves verliest is de VS niet meer de bankier van de wereld.
pi_37727344
Het is niet direct wel indirect om de olie winsten te doen maar om voldoende olie toevoer te garanderen. De VS verbruiken nog altijd de meeste olie per hoofd van de bevolking.
Waarom men denkt dat oorlogsvoering nodig is komt deels voort uit een bepaalde ideologie. Na de invasie van Irak hoopte men op een domino effect in de regio- omringende landen die min of meer vanzelf een regime -change ondergaan net als in Irak. Amerikaanse troepen moeten gezien worden als `part of an overwelming force` .

De kosten van de oorlogen zijn verpletterend hoog , dat geld terug verdienen is op korte termijn zeker niet mogelijk.
28,5 % van het belastinggeld van de Amerikaan gaat naar defensie.

[ Bericht 16% gewijzigd door atmosphere1 op 11-05-2006 06:18:10 ]
  donderdag 11 mei 2006 @ 08:41:57 #55
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_37728016
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 00:57 schreef sp3c het volgende:
maar een sterker Euro is gek genoeg goed voo de VS want die importeren vooralsnog meer van ons dan wij naar hun exporteren
Alles wat zij importeren wordt betaald in dollars. Je kunt niet zeggen dat een sterkere euro goed is voor de VS omdat zij meer importeren. Als zij meer importeren wordt de eurodollar hoeveelheid in het buitenland hoger. Eurodollar is gewoon een dollar die zich in het buitenland bevindt en dan maakt het niet uit of ie in Azië, het Midden-Oosten of Europa is.
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
  donderdag 11 mei 2006 @ 09:08:13 #56
97868 Krullehoofd
pi_37728418
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 01:26 schreef NorthernStar het volgende:
Primair is het doel. De rechtvaardiging, of het nu uraniumverrijking, terrorisme of iets anders is, komt pas daarna.

Of de oliebeurs dan wel de echte reden is? Dat was toen nog niet eens aan de orde..
In hun 5 jaarplan voor de periode 2000 - 2005 werd er al over een oliebeurs gesproken.
  donderdag 11 mei 2006 @ 10:10:20 #57
97868 Krullehoofd
pi_37729742
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 01:55 schreef Allochtoon het volgende:

[..]
OPEC wil graag van de euro profiteren omdate een zwakke dollar hen dwingt meer olie op te pompen.
Waarom staat een zwakke dollar voor meer olie op te pompen ? Olie is alleen te verkrijgen in dollars. Dollars = Olie en Olie = Dollars.
  donderdag 11 mei 2006 @ 10:49:04 #58
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_37730613
ff voor de duidelijkheid.
Kernenergie is niet het probleem (dat zou elk land mogen hebben).... het is het verrijkingsprcoes wat het probleem maakt (en het bijkomende doel).
  donderdag 11 mei 2006 @ 11:25:15 #59
97868 Krullehoofd
pi_37731506
quote:
Article IV of the 1968 Nuclear Non-Proliferation Treaty (NPT), which entered into force on March 5, 1970, states:

1. Nothing in this Treaty shall be interpreted as affecting the inalienable right of all the Parties to the Treaty to develop research, production and use of nuclear energy for peaceful purposes without discrimination and in conformity with Articles I and II of this Treaty.

2. All the Parties to the Treaty undertake to facilitate, and have the right to participate in, the fullest possible exchange of equipment, materials and scientific and technological information for the peaceful uses of nuclear energy. Parties to the Treaty in a position to do so shall also cooperate in contributing alone or together with other States or international organizations to the further development of the applications of nuclear energy for peaceful purposes, especially in the territories of non-nuclear-weapon States Party to the Treaty, with due consideration for the needs of the developing areas of the world.
Uraniumverrijking voor vreedzame doelen is toegestaan. Iran staat gewoon in z'n recht mbt tot het verwerpen van de eis van de VN veiligheidsraad. In plaats van het verbieden van het verrijkingsproces zou de Veiligheidsraad zelfs hulp moeten bieden.
pi_37736213
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 11:25 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Uraniumverrijking voor vreedzame doelen is toegestaan. Iran staat gewoon in z'n recht mbt tot het verwerpen van de eis van de VN veiligheidsraad. In plaats van het verbieden van het verrijkingsproces zou de Veiligheidsraad zelfs hulp moeten bieden.
denk jij nou echt dat ze het willen voor vreedzaam gebruik ????
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  donderdag 11 mei 2006 @ 15:04:18 #61
97868 Krullehoofd
pi_37737223
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 14:25 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

denk jij nou echt dat ze het willen voor vreedzaam gebruik ????

Naar mijn weten kun je geen kernwapens maken met 3% - 5% verrijkt uranium. Correct me if i am wrong.
pi_37737898
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 15:04 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Naar mijn weten kun je geen kernwapens maken met 3% - 5% verrijkt uranium. Correct me if i am wrong.
dat klopt maar dat is ook niet wat ze willen ze willen hoog verrijkt uranium
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_37738455
Welk bewijs heb je daar voor, GewoneMan?
  donderdag 11 mei 2006 @ 15:48:03 #64
97868 Krullehoofd
pi_37738488
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 15:27 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

dat klopt maar dat is ook niet wat ze willen ze willen hoog verrijkt uranium
En hoe ben je daar zo zeker van dan ?
pi_37740214
de VS moet zich gewoon niet met andere landen bemoeien klaar.......
Only by great risks can great results be achieved.
an Achaemenian, a Persian, son of a Persian, an Aryan, having Aryan lineage...
  donderdag 11 mei 2006 @ 20:35:05 #66
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_37746087
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 21:50 schreef siggi het volgende:

[..]

Ik maak die vergelijking met Afghanistan absoluut niet, waar haal je dat vandaan???

Verder ben ik niet optimaal op de hoogte van de geografische condidites in Iran, maar ik meen dat het toch een redelijk kaal landschap is, correct me if I'm wrong of course .
yes you are wrong, iran is zoals ik al zei heel erg modern, moderne steden etc.
het is net nederland.
en de zandbak hebben ze ook niet echt, anders kun je aan de hand van afbeeldingen van de grand canyon ook wel gaan stellen dat amerika een grote zandbak met extremisten is.
het is een propaganda vorm, mensen nemen aan dat iran omdat de naam zo op iraq lijkt en de president wat anti westerse dingen roept een zandbak met jihad strijders is, compleet fout dus.
quote:
En qua mijn wel of niet aanwezige kennis; op het gebied van olie en brandstof en mogelijkheden op dat gebied is die redelijk aanwezig.

Wat betreft mijn mening over de Iraanse samenleving; daar kan ik niet echt een hoge dunk van hebben als ik de politieke uitlatingen die daar vandaan komen lees of hoor (bv. ontkenning holocaust en Israël standpunt).
niet zo uit context redeneren, men vind de holocaust wat ook maar een onderdeel van de hele 2e wereldoorlog was en niet de basis of harde lijn, ''questionable'' dat is het niet ontkennen maar het bespreekbaar willen maken, vind ik niet zo raar hoor.
quote:
Of is dat de mening van kleine groep, waarom laat de meererheid zich dan door dat soort lui vertegenwoordigen?
Klinkt echt lekker modern, max 5 minuten Google en je hebt voldoende info. Of is dat alleen maar disinformatie dat rondgestrooid wordt door weet ik wie dat dan maar zou willen doen?
propaganda is overal, vooral in deze tijden.
(ook iran doet er aan ja)
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 09:56:45 #67
97868 Krullehoofd
pi_37753809
quote:
Iran's arab-parast president: Israel will fall without West's support
May 11, 2006

Iran's arab-parast president Mahmoud Ahmadinejad said here Thursday that without Western support the Israeli would fall.

Mullahs' regime president, who is currently in Indonesia to attend the fifth summit of the D-8 (Group of 8 developing Muslim countries) and to hold talks with senior Indonesian officials, made the remark while addressing Indonesian scholars, elites and university professors.

"No government that practices oppression can remain in power for so long," he said, adding that it "is doomed to crumble." The nature of the Zionist regime is that it thrives on threats and intimidation, the president said.

Referring to the concern expressed by western countries over his remarks about Israel, he said he was merely stating the truth, and urged countries who were threatened by his remarks to end their support for the cruel regime and see what would happen.

"Today, the occupied lands under the Zionist regime have been turned into a large prison and military camp. Liberalism has surrendered itself to the Zionist regime," he said.

"In the past, we witnessed occupation of one country by another but today we see a country rise on territory belonging to other people," President Ahmadinejad said.
Weer een paar mooie uitspraken van de president van Iran.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 10:13:02 #68
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_37754150
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 09:56 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

hij heeft iig wel gelijk.
pi_37769841
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 09:56 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

pfff pure propaganda, ze maken er altijd een ander verhaal van.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 19:59:28 #70
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_37769953
Het wordt nog een paar weken druk opvoeren en dan een leuke deal tussen de VS en Iran. De laatste heeft ook steeds meer zin in praten.
pi_37770267
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 19:55 schreef PrinceOfPerzia het volgende:

[..]

pfff pure propaganda, ze maken er altijd een ander verhaal van.
Wat is het werkelijke verhaal dan?

Ik zoek nog even waar ik dat olie verhaal vandaan had.

En Iran is zeker niet net zoals Nederland.
pi_37771456
foutje, sorry

[ Bericht 98% gewijzigd door atmosphere1 op 13-05-2006 10:51:25 ]
pi_37771798
quote:
El-Baradei voor het eerst optimistisch over Iran

Door Perro de Jong

12-05-2006

Het getouwtrek rond het nucleaire programma van Iran gaat door. Wie daar even geen last van heeft, is het hoofd van het Internationaal Atoomagentschap, Mohamed el-Baradei. De Egyptenaar is in Nederland om één van de Four Freedoms Awards in ontvangst te nemen. Die worden jaarlijks uitgereikt aan mensen die zich sterk maken voor de vier vrijheden die de Amerikaanse president Roosevelt in 1941 essentieel noemde: vrijheid van meningsuiting en van godsdienst, en vrijwaring van gebrek en van angst.

El-Baradei gaat met een gerust hart naar de uitreiking nu er voorlopig geen VN-sancties tegen Iran komen. Hij zegt voor het eerst optimistisch te zijn over een oplossing voor het conflict. Dat was vorige maand wel anders. Toen was el-Baradei zelf in Teheran om poolshoogte te nemen. Juist op dat moment maakte de Iraanse regering trots bekend dat er voor het eerst een kleine hoeveelheid verrijkt uranium was geproduceerd.

Totaalpakket
Bij zijn aankomst in Nederland prees el-Baradei de beslissing van de Verenigde Naties om daarop niet gelijk sancties af te kondigen, maar eerst een kans te geven aan een drietal Europese landen om alsnog met een diplomatieke oplossing te komen. Hij is vooral positief omdat het voorgestelde Europese compromis - in tegenstelling tot eerdere pogingen - een totaalpakket moet worden. Daarin is het nucleaire programma slechts het topje van de ijsberg: "Ik zeg al een tijd dat een totaalpakket de enige oplossing is. Daarom vind ik het heel goed dat de Veiligheidsraad zogezegd nog even pas op de plaats maakt, totdat er een voorstel op tafel ligt over de toekomst van de verhoudingen tussen Iran en de rest van de internationale gemeenschap. Dus niet alleen over atoomenergie maar bijvoorbeeld ook over veiligheid, economische betrekkingen en handel. Zo moet het, want als je ergens een echte oplossing voor wilt vinden dan moet je altijd naar het grotere geheel kijken."

Die nadruk op het grotere geheel heeft el-Baradei in het verleden niet altijd even geliefd gemaakt bij met name de Verenigde Staten. Zo vindt hij bijvoorbeeld dat Iran wel degelijk recht heeft op een eigen nucleair programma omdat andere landen nu eenmaal ook zo'n programma hebben. Voorwaarde is dan wel dat het programma wordt gebruikt voor vreedzame doelen.

Vier vrijheden
Ook nu benadrukte el-Baradei weer dat rechten en regels altijd voor iedereen moeten gelden, of het nu om kernenergie gaat of om de vrijheden waar de Four Freedoms Awards voor staan: "Als je niet vrij kan spreken, of geen vrijheid van religie hebt, dan zal je waarschijnlijk ook niet vrij van angst kunnen leven of zonder oorlog. Omgekeerd geldt hetzelfde: als je arm bent of in angst leeft, dan kun je waarschijnlijk ook niet vrij spreken of je religie kiezen. Deze vrijheden hangen nauw samen en we moeten begrijpen dat in deze tijd van globalisering we niet in één deel van de wereld van onze vrijheden kunnen genieten terwijl anderen dat niet kunnen."

Of deze idealistische kijk ook op Iran toepasbaar is, zullen de inspanningen van Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland moeten uitwijzen. Ondertussen zegt el-Baradei dat hij zijn Four Freedoms Award als een belangrijke aanmoediging ziet, net als de Nobelprijs voor de Vrede die hij en het Atoomagentschap vorig jaar ontvingen.
http://www.wereldomroep.n(...)ct20060512_elbaradei
pi_37772709
quote:
The U.N. atomic agency found traces of highly enriched uranium at an Iranian site linked to the country's defense ministry, diplomats said Friday, adding to concerns that Tehran was hiding activities aimed at making nuclear arms.

The diplomats, who demanded anonymity in exchange for revealing the confidential information, said the findings were preliminary and still had to be confirmed through other lab tests. But they said the density of enrichment appeared to be close to or above the level used to make nuclear warheads.

Still, they said, further analysis could show that the traces match others established to have come from abroad. The International Atomic Energy Agency determined earlier traces of weapons-grade uranium were imported on equipment from Pakistan that Iran bought on the black market during nearly two decades of clandestine activity discovered just over three years ago.
[ bron ]

Interessant, maar ik neem aan -en hoop!- dat het inderdaad gewoon weer geïmporteerd materiaal betreft wat absoluut niets zegt.
pi_37772750
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 01:26 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Eerst Irak, dan Iran en Syrië. Dat is altijd het credo van de neocons geweest.
Als er al zulke dingen over het web zweven, dan was het eerst Irak, dan Syrië en als laatste Iran. Vooralsnog blijkt die roadmap af te wijken.
pi_37782248
De roadmap wijkt zeker af omdat ze totaal verkeerde inschattingen hadden gemaakt vooraf.
  Moderator zaterdag 13 mei 2006 @ 11:27:25 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_37782800
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 21:56 schreef Monidique het volgende:

[..]

[ bron ]

Interessant, maar ik neem aan -en hoop!- dat het inderdaad gewoon weer geïmporteerd materiaal betreft wat absoluut niets zegt.
ik ben totaal niet onder de indruk van anonieme bronnen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  † In Memoriam † zaterdag 13 mei 2006 @ 11:35:52 #78
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_37782998
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 10:52 schreef atmosphere1 het volgende:
De roadmap wijkt zeker af omdat ze totaal verkeerde inschattingen hadden gemaakt vooraf.
Neh hij lult maar wat. Iran stond altijd al op het lijstje van de neocons.
quote:

The original intention in terminating the Saddam Hussein regime was not just to get a stable client state operating pro-American free-market principles, but to do so right next to Iran and to be able to maintain permanent bases there. "The road to Tehran goes through Baghdad" was a common saying in Washington in 2002, and the confident expectation was that US prowess in Iraq would have a profound impact in Tehran.

Iran - Sliding to War?

En hier staat het dan nog 'politiek correct' als er wordt geschreven over 'a profound impact in Tehran', individuele leden van PNAC, JINSA en The American Enterprise Institute waren gewoon voor regime change in en oorlog voeren tegen Iran.

Ja nu het allemaal niet zo goed loopt in Irak en de positie van de VS in ZO Azië steeds minder zeker wordt willen ze natuurlijk van alle associaties af.

Groups to Bush: Drop Iran-Israel Linkage

Welke link mogen mensen niet maken? Deze wellicht?
quote:

Only The Nation among all of America's newspapers and magazines has dared to point out that a large number of former Israeli lobbyists are now working within the American administration and the Bush plans for the Middle East – which could cause a massive political upheaval in the Arab world – fit perfectly into Israel's own dreams for the region. The magazine listed Vice-President Dick Cheney – the arch-hawk in the US administration – and John Bolton, now under-secretary of state for Arms Control, with Douglas Feith, the third most senior executive at the Pentagon, as members of the advisory board of the pro-Israeli Jewish Institute for National Security Affairs (Jinsa) before joining the Bush government. Richard Perle, chairman of the Pentagon's Defence Policy Board, is still an adviser on the institute, as is the former CIA director James Woolsey.

Michael Ledeen, described by The Nation as "one of the most influential 'Jinsans' in Washington" has been calling for "total war" against "terror" – with "regime change" for Syria, Iran, Iraq, Saudi Arabia and the Palestinian Authority. Mr Perle advises the Defence Secretary, Donald Rumsfeld – who refers to the West Bank and Gaza as "the so-called occupied territories" – and arranged the anti-Saudi "kernel of evil" briefing by Laurent Murawiec that so outraged the Saudi royal family last month. The Saudi regime may itself be in great danger as the princes of the House of Saud attempt to seize more power for themselves in advance of the depart-ure of the dying King Fahd.

Independent - 10 September 2002

Wollt ihr den totalen Krieg?

Nee nu het allemaal niet zo gemakkelijk gaat en men beseft dat de oorlog tegen Iran wellicht niet zo goed gaat vallen bij de Amerikanen moeten we zo snel mogelijk vergeten wie de architecten van deze oorlog(en) zijn.

Are neoconservatives different from other conservatives? Is neoconservatism a Jewish movement? Is it “anti-Semitic” to say so?

Nee dat is het niet, maar damn zeker dat dit precies is waar ze iedereen die het lef heeft om het luidop te zeggen van zullen beschuldigen.

pi_37784043
Hmz, laatst liepen ze in de WSJ, zeker geen 'liberal' krant, de Israel lobby ook zwaar af te kraken. Dus het gebeurt wel wat vaker.

Iig, de kans op een grand bargain blijft groot. Clinton had het ook al geprobeerd in 1999 maar dat mislukte omdat een hoge raad in Iran er weinig in zag.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 12:16:59 #80
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_37784142
NeoCons kun je ook niet meer op 1 hoop gooien tegenwoordig trouwens (link).

Maar is die brief van Ahmadinejad aan Bush al uitgelekt via LimeWire ? Eens of oneens, ik vind dat die Iraniërs het best slim spelen en hier en daar hebben ze natuurlijk best een punt (zeker vanuit hun optiek). En van die oliebeurs hoor je ook niets meer geloof ik, was dat alleen om de boel op scherp te krijgen ?
  zaterdag 13 mei 2006 @ 15:18:36 #81
16715 Mylene
*schatje*
pi_37788747
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 20:35 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

yes you are wrong, iran is zoals ik al zei heel erg modern, moderne steden etc.
het is net nederland.
Modern
quote:
Een ernstige waarschuwing voor critici in Iran

In Iran is Ramin Jahanbegloo opgepakt, een vooraanstaande, onafhankelijke intellectueel. Het regime lijkt hiermee een waarschuwing af te geven.
Teheran, 5 mei. Ramin Jahanbegloo, een van de meest vooraanstaande intellectuelen en publicisten in Iran, lijkt gelijk te krijgen.
Een half jaar geleden al voorzag hij problemen met het regime. „Ik deel hun meningen niet”, zei hij in een gesprek met NRC Handelsblad. „Ik hoop dat ik daardoor niet in moeilijkheden kom”.
Die moeilijkheden zijn er nu wel gekomen. Begin deze week werd de verdwijning gemeld van de 52-jarige filosoof, later werd bekend dat hij was gearresteerd op het vliegveld bij Teheran, en alles wijst er nu op dat hij in staat van beschuldiging wordt gesteld wegens spionage.
Jahanbegloo is een Iraniër met een Canadees paspoort. Een aantal jaren geleden keerde hij terug naar zijn geboorteland, waar hij zich ontwikkelde tot een criticus van het regime, onafhankelijk opererend, zonder banden met de hervormingsbeweging.
Hij gaf veel interviews aan buitenlandse journalisten en hield regelmatig lezingen buiten Iran. Begin november 2005 was hij nog in Nederland.
In deze krant sprak hij zijn bezorgdheid uit over de hernieuwde ideologische strijd in Iran. „Ze (de nieuwe groep rond president Ahmadinejad) pakken mensen hard aan die volgens hen geen invloed behoren te hebben.”
Jahanbegloo is een van de oprichters van het Iraanse sociologisch- filosofische blad Gooftegoo (Gesprek). Ook organiseerde hij conferenties in het Teheraanse ‘Huis van de Artiesten’, een van de laatste bolwerken van relatieve vrijheid in Iran.
De conservatieve krant Kayhan meldde gisteren dat Jahanbegloo is opgepakt wegens spionage voor buitenlanders. De krant verwees naar een andere belangrijke arrestatie uit 1995 van een redacteur van het blad Adineh. Na jaren van gevangenschap vluchtte hij uiteindelijk naar Duitsland. De vergelijking kan er op duiden dat Jahanbegloo zwaar in de problemen zit.
Een andere conservatieve krant schreef dat na maanden van surveillance „een agent van de monarchisten” (aanhangers van de familie van de verdreven sjah) is opgepakt.
Alles wijst erop dat Jahanbegloo wordt bedoeld. „De man heeft zijn ondervragers uitgelegd op welke manier de monarchisten contacten maken in Iran”, aldus de krant.
Jahanbegloo wordt nu vastgehouden in de Evin gevangenis in Teheran. Naaste familieleden hebben dat bevestigd. Hij is nog niet officieel in staat van beschuldiging gesteld.
Jahanbegloo’s arrestatie heeft tot grote bezorgdheid geleid binnen de kleine cirkel van – relatief bescheiden – vocale opponenten van het Iraanse systeem. In het verleden waren soortgelijke arrestaties vaak het begin van uitgebreidere acties tegen critici – en daarvoor wordt ook nu gevreesd.
In 2003 leidde de arrestatie van een weblogger tot een groot artikel in de krant Kayhan over „een spinnenweb” van contacten tussen bepaalde activisten en hervormers, en tot tientallen arrestaties.
Hetzelfde gebeurde na de arrestatie van Siamak Pourzand, filmmaker, cultureel commentator en echtgenoot van de bekende mensenrechtenactiviste Meghrangiz Kar. Tientallen filmmakers werden van hun bed gelicht. Pourzand is nu vrij maar een menselijk wrak.
In 1998 werd een aantal intellectuelen in Iran vermoord door leden van de veiligheidsdienst.
Het lijkt erop alsof elementen binnen het Iraanse regime een waarschuwing willen geven aan critici die letterlijk en figuurlijk buiten de politieke grenzen van het Iraanse systeem willen werken.
Jahanbegloo is niet verbonden met een politieke fractie en werkt internationaal. Nadat de VS bekend maakten 75 miljoen dollar te bestemmen voor bevordering van mensenrechten en democratie in Iran, zijn mensen als Jahanbegloo enorm onder druk komen te staan.
De Nederlandse overheid heeft 15 miljoen euro apart gezet voor steun aan vrije media in Iran.
Eerder dit jaar werden familieleden van een bekende Iraanse mensenrechtenactivist, Emaeddin Baghi, opgepakt, die in Dubai een Amerikaanse ‘workshop’ over mensenrechten had bijgewoond.
bron
pi_37789476
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 20:11 schreef Allochtoon het volgende:

[..]

Wat is het werkelijke verhaal dan?

Ik zoek nog even waar ik dat olie verhaal vandaan had.

En Iran is zeker niet net zoals Nederland.
Uh vriend je moet niet alles geloven wat op internet staat.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 15:58:40 #83
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_37789685
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 15:18 schreef schatje het volgende:

[..]

Modern
[..]

bron
nou en.

hier worden mensen afgetapt zonder reden, your point?

ga maar eens naar Iran, zul je zien dat het modern is.
pi_37791975
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 15:58 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

nou en.

ga maar eens naar Iran, zul je zien dat het modern is.
ik wil niet zeggen dat Iran net zo modern is als NL maar je kunt er gewoon alles krijgen.
(het is niet een land midden in de woestijn waar ze op kamelen rijden, als je dat denkt..)
  zaterdag 13 mei 2006 @ 17:53:33 #85
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_37792353
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 15:18 schreef schatje het volgende:

[..]

Modern
[..]

bron
Zoiets.

En tientallen anderen @ http://www.irandefence.net/showthread.php?t=32

Maargoed, als je dat gaat bombarderen zal je het wel oplossen, nietwaar?
En dan natuurlijk flink afvragen waarom westerse soldaten te voet daar worden uitgemoord.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_37792395
O, leuk, ze hebben betonnen steden en leven niet in grotten...
pi_37792448
quote:
On Friday UN Secretary General Kofi Annan urged the US to hold direct talks with Iran to try to break the stalemate.

"I think it is important that the United States come to the table and that they should join all the European countries and Iran to find a solution," he said.

Washington, however, rejected the suggestion. US Ambassador to the UN John Bolton said: "This is not a bilateral issue between the US and Iran. It is an issue between Iran and the world."
[ bron ]

Wat een onzin. Tussen de wereld en Iran. Amerika wil geen gesprekken met Iran, omdat Amerika niet wil dat er een einde komt aan de spanningen. Daarom frustreren ze telkens de gesprekken, de onderhandelingen en ik vermoed zelfs dat de agressieve retoriek is opgevoerd zodat de Iraniërs een radicalere president zouden kiezen. Nogmaals: Amerika wil geen oplossing, het wil een bedreiging.
pi_37792525
tvp;tje
Life sucks
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:00:46 #89
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_37792559
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 17:55 schreef Monidique het volgende:
O, leuk, ze hebben betonnen steden en leven niet in grotten...
Ik denk serieus dat meer dan 50% hier denkt dat ze in van die stenen hutten zonder ramen leven, zonder wegen, en dat soort dingen.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:02:48 #90
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_37792629
Top cleric says Iran’s letter to Bush was “divine inspiration”
quote:
Tehran, Iran, May 13 – A senior Iranian cleric described a letter sent by hard-line Iranian President Mahmoud Ahmadinejad to United States’ President George W. Bush as a “divine inspiration”.

“This letter was extraordinary and in my opinion a divine inspiration”, Ayatollah Ahmad Jannati, head of the powerful Guardians Council, told Friday prayers worshippers in Tehran.

“I suggest that all children read this letter and that it be read in schools and universities and that state television and radio repeatedly broadcast it”, he said, adding that the text of the letter should be incorporated in school textbooks and added to the national curriculum.
!

“Whether [the U.S.] answers it or not, it will be to their loss. If they answer, what will they want to say? If they don’t it will show their weakness and resignation”, he added.

The powerful cleric, who is a top advisor to Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei, said the Iranian people had to thank Ahmadinejad for his “wisdom and courage”.

Jannati said that the U.S. was heading towards its demise.

Iran’s feud with the U.S. has reached its highest level during the Bush administration years, he said.
http://www.iranfocus.com/modules/news/article.php?storyid=7192

Zo gek als een deur.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:08:19 #91
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_37792794
European politician’s trip to Iran “on ice”
quote:
European Voice
Volume 12 Number 17, 4-10 May 2006, page 32

The German Green MEP Angelika Beer will, it seems, be denied her planned trip to Tehran which she thinks is her due.

She chairs the European Parliament's delegation for relations with Iran but the country's government is demanding that its name is changed to the delegation for relations with the Islamic Republic of Iran.

Beer felt this was a small price to pay and told her fellow MEPs that a vote against the name change "would de facto mean the end of the functioning of the delegation".

Paulo Casaca, a Portuguese Socialist MEP from the People's Republic of the Azores, came out strongly against the proposed change, denouncing "the appeasement policies of the European leaderships to the Islamo-fascist dictatorship".

The vote went Casaca's way. So Beer's trip is on ice.
http://www.iranfocus.com/modules/news/article.php?storyid=7182

Een socialist met een beter inzicht dan een hippie. Het klinkt een beetje als een demente oudere die een geestelijk gehandicapte verbaal op zijn plek zet, maar het is toch de realiteit.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:22:36 #92
16715 Mylene
*schatje*
pi_37793183
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 15:58 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

nou en.

Dat klopt. Geen enkel land ter wereld dat zoveel aftapt als Nederland. De Amerikanen zijn er vast jaloers op. Maar sinds wanneer worden er hier mensen opgepakt puur om hun mening? Sinds wanneer kent ons land politieke gevangenen? Moet ik al die Amnesty en Human Right Watch raporten over martelingen en dergelijke in Iran niet serieus nemen?
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 17:53 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Zoiets.

[afbeelding]
[afbeelding]
En tientallen anderen @ http://www.irandefence.net/showthread.php?t=32

Maargoed, als je dat gaat bombarderen zal je het wel oplossen, nietwaar?
En dan natuurlijk flink afvragen waarom westerse soldaten te voet daar worden uitgemoord.
Oh, dit is grappig zeg. Je wordt meteen in 'het andere kamp' gedeeld als je kritische noten plaats. Ik ben helemaal geen voorstander van een militair ingrijpen in Iran. Wat mij in het verkeerde keelgat schiet is dat sommige mensen wel een heel rooskleurig beeld proberen te scheppen van Iran. Waaronder jij met je plaatjes. Hier heb je er nog eentje:

pi_37795317
kan als schokkend ervaren worden
allemaal propaganda!

die vrouw die daar hangt is gewoon een poppetje van de neocons

ja en ze hebben ook nog flats met mooie glimmende raamjes wat zijn we toch modern. En binnen kort kunnen ze een atoombom kerncentrale bouwen!
  zaterdag 13 mei 2006 @ 19:39:04 #94
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_37795423
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 19:35 schreef isos het volgende:
kan als schokkend ervaren worden
allemaal propaganda!

die vrouw die daar hangt is gewoon een poppetje van de neocons

ja en ze hebben ook nog flats met mooie glimmende raamjes wat zijn we toch modern. En binnen kort kunnen ze een atoombom kerncentrale bouwen!
Ik snap je punt hoor, maar moet ik dan nu plaatjes van ter dood veroordeelden uit de VS plaatsen om aan te tonen dat het moderne Westen ook niet zó modern is ?
.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 19:44:01 #95
16715 Mylene
*schatje*
pi_37795549
quote:
"The arbitrary arrest of Ramin Jahanbegloo shows the perilous state of academic freedom and free speech in Iran today. This prominent scholar should be celebrated for his academic achievements, not interrogated in one of Iran's most infamous prisons. "
Joe Stork, deputy Middle East director at Human Rights Watch
bron

Iran, heel modern .
  zaterdag 13 mei 2006 @ 19:50:09 #96
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_37795711
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 18:22 schreef schatje het volgende:

[..]

Dat klopt. Geen enkel land ter wereld dat zoveel aftapt als Nederland. De Amerikanen zijn er vast jaloers op. Maar sinds wanneer worden er hier mensen opgepakt puur om hun mening? Sinds wanneer kent ons land politieke gevangenen? Moet ik al die Amnesty en Human Right Watch raporten over martelingen en dergelijke in Iran niet serieus nemen?
[..]
Nou, zo erg is het misschien niet, maar er worden inderdaad mensen opgepakt die er 'anders gekleed' uit zien ja.
quote:
Oh, dit is grappig zeg. Je wordt meteen in 'het andere kamp' gedeeld als je kritische noten plaats. Ik ben helemaal geen voorstander van een militair ingrijpen in Iran. Wat mij in het verkeerde keelgat schiet is dat sommige mensen wel een heel rooskleurig beeld proberen te scheppen van Iran. Waaronder jij met je plaatjes. Hier heb je er nog eentje:

[afbeelding]
En nu ben ík degene die zegt dat het rooskleurig is in Iran!?

Ik zeg juist dat Iran meer is dan een zandhoopje die je met 20 F-16's omver blaast, verkapt.
Velen hier denken dat een aanval 'zoals desert storm, Irak' dé oplossing is. We hebben nu toch wel geleerd dat het zelfs in Irak niet zo makkelijk ging?

Kijk daarnaast nog even op de aardbol, en je ziet dat Iran niet alleen een letter anders is dan Irak, maar óók nog eens vele malen groter is.

Tel er dan nog even bij op dat de oorlog in Irak illegaal gestart was, 'omdat het snel moest gebeuren, vanwege die mooie PowellPointPresentatie' en dat we als reactie tegen de oorlog in Irak een Madrid en Londen terug krijgen.

Ik zit niet zo te wachten op dat onnodige militaire machtsvertoon.
Iran is inderdaad bezig met het maken van kerncentrales.
Echter, er is een veel hoger percentage verrijkt uranium nodig om een bom te maken. De centrale in Petten ( je weet wel, waar Khan zijn info haalde, wat ie aan Libie, Pakistan Iran en Noord-Korea heeft doorgespeeld) is zojuist omgeschakeld naar een percentage onder de 20%, op verzoek van de VS.
Zo kan er nooit een bom gemaakt worden. De VS doet dat zelf natuurlijk niet, maar dat had je wel aan kunnen voelen.

Iran zit op 3%, voldoende voor kernenergie.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 19:51:04 #97
107125 dancemacabre
is niet zo heel erg
pi_37795734
Moet je eens buiten Teheran gaan, gedroogde kamelenstront als enige energiebron met dank aan de Shah.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 19:52:53 #98
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_37795799
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 19:51 schreef dancemacabre het volgende:
Moet je eens buiten Teheran gaan, gedroogde kamelenstront als enige energiebron met dank aan de Shah.
Om dat probleem op te lossen zouden ze bijvoorbeeld kerncentrales kunnen plaatsen. Ik noem maar wat.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 19:54:51 #99
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_37795874
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 19:51 schreef dancemacabre het volgende:
Ja, en in Technisch Weekblad staat dit:
quote:
[..]
Iran heeft momenteel in Teheran, Arak, Natanz, Isfahan, Saghand Yazd en aan de kust in Bushehr grotere nucleaire installaties van verschillende types.
[..]
Start voor de gein eens Google Earth op, en surf over Iran.
Kom op, je kan het.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 19:55:05 #100
16715 Mylene
*schatje*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')